Rabu, 2 Mac 2011

CAKAP PANDAI...TUNJAL JARI IKUT SUKA...PANDAI BERCERAMAH DAN MENULIS....HUKUM ISLAM TAK DIPERJUANGKAN...JANGAN JADI ULAMAK BISU...DAN ULAMAK PENAKUT....TAKUT PADA MANUSIA DAN TAK TAKUT PADA ALLAH LANGSUNG....KERJANYA MENGEJAR KEMEWAHAN DAN KEMASHYURAN...BERI ALASAN BERIBU2...AKHIRAT TENTUKAN NASIB...

‘Budaya jahiliah diimport’

Oleh Faizatul Farlin Farush Khan dan Rosyahaida Abdullah
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Golongan yang hanya mementingkan keseronokan semata-mata tanpa mengambil kira kebahagiaan dunia akhirat, termasuk sanggup bertukar-tukar suami isteri secara rela untuk menjalin hubungan intim dengan pasangan lain tidak ubah seperti lembu dan kambing kerana mereka sudah hilang nilai kemanusiaan dan pegangan agama.
Penceramah dan pakar motivasi, Datuk Mohd Zawawi Yusoh berkata, hubungan intim yang semakin suram antara suami isteri tidak boleh dipulihkan atau diceriakan melalui cara songsang termasuk bertukar-tukar pasangan, sebaliknya segala masalah yang ada hingga menyumbang kepada kesuraman itu perlu diselesaikan dengan baik selain bertemu pakar untuk mendapatkan rawatan.

Beliau berkata, sikap sesetengah orang yang melakukan perkara tidak masuk akal sehingga sanggup merelakan suami atau isteri berzina dengan orang lain, hanya akan mengundang lebih banyak masalah selain berdosa besar.
“Di mana letaknya rasa cemburu dan maruah seseorang itu apabila membiarkan perkara begini terjadi. Jika ditanya mana-mana orang yang mempunyai nilai kemanusiaan, tidak mungkin perkara ini akan dibenarkan berlaku.

“Ini budaya jahiliah dan tidak perlu diimport masuk ke negara ini dengan ‘merasmikan’ hubungan haram begini sedangkan tanpa kita sedari, kita sudah banyak kes seumpamanya seperti isteri atau suami curang, cuma bukan secara rasmi dan tanpa kerelaan pasangan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata, antara kepentingan menjaga hubungan suami isteri adalah kerana Islam mementingkan perkahwinan yang berkualiti serta menjaga keturunan seseorang itu dengan menentukan batas kerana hidup bukan sekadar untuk seronok semata-mata.

Katanya, perlakuan songsang berkenaan bukan saja merosakkan institusi perkahwinan di kalangan masyarakat serta tersasar dari tujuan sebenarnya, malah ia merosakkan keturunan.

“Perkara yang tidak baik ini umpama lalang, kita tidak tanam atau tidak jaga pun ia boleh tumbuh subur, tetapi perkara yang baik ini umpama pokok rendang yang membuahkan hasil, kita perlu tanam dan jaga dengan penuh perhatian supaya ia tumbuh elok,” katanya.

Zawawi merujuk kepada laporan muka depan Harian Metro semalam mengenai pakej pelancongan sambil bertukar-tukar suami dan isteri, membabitkan aktiviti seks bebas hujung minggu dikenali sebagai ‘swinger’ anjuran segelintir pelancong dari negara jiran yang kini cuba menjerat pasangan di sekitar Johor Bahru untuk menyertainya.

Sementara itu, Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye, meminta kerajaan khususnya pihak berkuasa menjalankan siasatan menyeluruh terhadap isu membabitkan pakej pelancongan sambil bertukar-tukar suami dan isteri yang dipercayai didalangi warga asing dari negara jiran.

Lee berkata, gejala tidak bermoral itu perlu segera dibendung kerana ia bukan saja mampu merosakkan institusi rumah tangga, malah menambah masalah sosial sedia ada di negara ini.

Tiada ulasan: