Rabu, 25 Julai 2012

YANG TIADA MEMANG TIADA LAH...JANGAN YANG ADA KITA LEPASKAN...LEPAS DIDUNIA...DIAKHIRAT TAK...YANG MELEPASKAN DIDUNIA JUGA SANGKUT DIAKHIRAT...DIAKHIRAT TIADA SAPE YANG BOLEH TOLONG...TERPEKIK TERLOLONG JIKA SABIT SALAH...MAKA NERAKA LAH TEMPATNYA...BERTAUBAT SERTA BERTAQWALAH SEBELUM TERLAMBAT....

KGT tiada penyelewengan: Terima kasih polis - Nik Aziz

Harakahdaily, 25 Jul 2012


(Keratan berita Sinar Harian hari ini)

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengucapkan terima kasih kepada pihak polis yang telah membersihkan nama Kelantan Gold Trade (KGT) dari tuduhan penyelewengan sebelum ini.

"Terima kasih Polis Kelantan, kerana bersih sangkaan tidak baik pihak tertentu terhadap KGT," kata beliau melalui twitternya hari ini.

Media hari ini melaporkan, Polis Kelantan mengesahkan tiada unsur jenayah komersial yang dikaitkan dengan dalam isu penyelewengan KGT.

Ketua Polis Negeri, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, pihaknya telah menjalankan siasatan terhadap empat laporan polis yang mendakwa KGT terlibat dengan penyelewengan.

"Kita sudah menjalankan siasatan terhadap empat laporan polis yang dibuat berhubung skandal KGT ini dan hasil siasatan mendapati tiada unsur penyelewengan dan tiada unsur jenayah komersial.

"Sehubungan itu, polis menutup kes ini," katanya kepada akhbar Sinar Harian semalam.

Sebelum ini NGO pro Umno dan seorang blogger Umno telah membuat laporan polis dan menulis dalam blognya kononnya berlaku penyelewengan dalam KGT.

(Husam menunjukkan laporan muka depan Utusan yang memfitnah KGT)

Ekoran itu, akhbar Umno Utusan Malaysia  telah menjadikan cerita ini laporan muka depannya.

Laporan ini cuba mengaitkan Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa terlibat dalam penyelewengan ini.

Ekoran itu, Husam memaklumkan dua hari lepas, pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar Umno itu.

Turut bakal dikenakan tindakan yang sama adalah bekas Pengarah Eksekutif KGT, Nik Mahani Mohamad, yang didakwa turut memfitnah KGT.

Husam Musa pada sidang media itu memberitahu tindakan berkenaan diambil bagi membersihkan nama baik KGT yang sering dijadikan sasaran fitnah oleh dua pihak tersebut di samping pihak lain.

Sementara itu Pengurus Besar KGT, Mahadi Mokhtar turut melahirkan rasa syukur kerana dakwaan tanpa asas terhadap anak syarikat milik Perbadanan Menteri Besar Kelantan itu sudah berakhir.

"Biar pun ada laporan dibuat terhadap KGT, namun sehingga kini tidak ada pihak polis yang datang membuat siasatan, kemungkinannya dakwaan yang dilemparkan pihak terbabit tidak berasas," katanya di sni.

Menurutnya segala dakwaan tersebut jelas bermesej politik kerana mereka sengaja mengambil kesempatan memburuk-buruk kerajaan negeri dan pemimpinnya di atas isu yang tidak wujud.

Beliau juga berkata, pihaknya tetap meneruskan tindakan saman terhadap akhbar milik Umno iaitu Utusan dan Nik Mahani kerana segala dakwaan yang dilemparkan tidak betul.

Tok Guru seru rakyat doa untuk royalti Kelantan

Salmah Mat Husain, 25 Jul 2012
KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyeru masyarakat Islam khususnya rakyat Kelantan memperbanyakkan doa sempena bulan Ramadan ini termasuk doa untuk royalti Kelantan.

Katanya, rakyat Kelantan perlu berdoa semoga Allah memberikan petunjuk kepada pihak yang menyekat pemberian royalti Kelantan agar tidak terus melakukan kezaliman terhadap negeri ini.

“Oleh yang demikian saya minta kepada rakyat doa beramai-ramai moga kezaliman ini diangkatkan dan minta Allah memberi kefahaman kepada menteri terbabit termasuk pegawai Petronas. Kerja menyekat itu suatu dosa,” ujarnya.

"Kalau boleh sebutkan nama menteri atau pegawai terbabit sewaktu sujud ketika solat," katanya lagi.

Menurutnya, pembayaran royalti telah diputuskan oleh Perdana Menteri sebelum ini Tun Abdul Razak, bagaimanapun ianya masih disekat hingga kini.

Pada masa yang sama, katanya Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V sendiri bertitah ketika pembukaan sidang Dun Kelantan 1 Mac lalu, agar pendaratan gas dan petroleum perlu didaratkan di Kelantan dan royalti diselesaikan dengan segera.

“Tetapi reaksi dari menteri sepatahpun berhubung perkara itu langsung tidak ada, ianya betul-betul memalukan orang Melayu yang tidak hormat pada rajanya sendiri.

Tambah Tuan Guru, dosa menyekat royalti bukan seperti dosa dengan individu, sebaliknya melibatkan rakyat Kelantan lebih 1.4 juta orang.

“Kalau menteri berkenaan yakin ianya (menyekat royalti) suatu dosa, elok percepatkan pembayaran royalti pada Kelantan,” ujarnya lagi.

Sementara itu, keberkatan Ramadan katanya perlu diisi sebaiknya dengan ibadah termasuk berzikir, bertasbih dan bersedekah kerana ibadat suatu perkara yang mudah tidak perlu mengambil waktu, tempat yang khusus.

“Berdoa ni tidak semestinya sewaktu sembahyang (solat) di luar sembahyangpun boleh dan tidak semestinya di masjid, sambil memandu kenderaanpun boleh atau berjalan kaki juga boleh,”ujarnya.

Sambungnya, amat rugi sekiranya umat Islam membiarkan Ramadan berlalu pergi tanpa meningkatkan amalan masing-masing.

Suasana bazar Ramadan Sungai Golok lengang

M Zin, 25 Jul 2012
NARATHIWAT (Selatan Thailand): Suasana Bazar Ramadan di bandar pelancongan terkenal di wilayah ini iaitu Sungai Golok agak lengang berbanding tahun-tahun lepas.

Tinjauan Harakahdaily mendapati suasana tidak meriah, jauh berbeza seperti tahun sebelumnya. Biar pun begitu masih ramai penduduk tempatan berniaga pelbagai juadah dan keperluan harian.

Difahamkan Majlis Perbandaran Sungai Golok menyediakan ruang kepada 1,020 peniaga menjalankan perniagaan di Bazar Ramadan.

Seorang peniaga, Munah Abdullah, 51, ketika ditemui mengakui jualannya agak merosot tahun ini kerana tidak ramai pelanggan yang datang.

“Sambutan Ramadan tahun ini di Sungai Golok agak sunyi. Ini mungkin penduduk tempatan bimbang untuk datang kerana berlaku kejadian bom baru-baru ini,” katanya.

Seorang lagi perniaga, Muhammad Sudin, 40, juga mengakui sambutan di Bazar Ramadan Sungai Golok tahun ini tidak memberangsangkan.

Menurutnya, mungkin masyarakat tempatan masih ketakutan ekoran beberapa siri kejadian pengeboman di Bandar Sungai Golok yang berlaku kebelakangan ini.

Sementara itu, bekas wakil rakyat Sungai Golok, Wan Suhaimee Wan Hassan atau lebih dikenali dengan gelaran Pakcu Tak mengalu-alu penduduk yang tinggal di kawasan sempadan di Kelantan datang ke pasar Ramadan tersebut.

“Saya mengalu-alukan umat Islam dan rakyat Malaysia untuk datang ke Bazar Ramadan Sungai Golok kerana pelbagai barangan jualan untuk berbuka puasa dan sambutan Hari Raya Aidilfitri disediakan.

“Harga pakaian dan barangan lain agak berpatutan dan murah. Biar pun berlaku kejadian pengemboman baru-baru ini, namun suasana masih lagi terkawal,” ujarnya.

Jangan 'nafi' hak rakyat balik mengundi

Muhammad Faizal, 25 Jul 2012
KUALA LUMPUR: PAS menjangkakan peratusan undi akan rendah jika pilihanraya umum (PRU) ke -13 diadakan selepas cuti umum Hari Raya Aidilfitri akan datang.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, ia kerana pengundi tentunya sukar dan berfikir panjang untuk pulang kali kedua selepas pulang bercuti Aidilfitri.

"Jika benar ia diadakan pada bulan September maka peratusan mengundi akan merosot kerana majoriti pengundi baru sahaja balik dari bercuti selain faktor utama adalah dari segi kewangan mereka," katanya kepada Harakahdaily.

Menurutnya lagi, jika perkara itu benar-benar berlaku, ianya juga seolah-olah cuba untuk menafikan hak rakyat khususnya pengundi luar untuk pulang mengundi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas desas-desus banyak pihak bahawa kemungkinan PRU-13 akan diadakan selepas cuti Aidilfitri atau lebih spesifik pada September ini.

"Kita dapat lihat pihak yang menyokong Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin)mendesak agar pilihanraya diadakan pada tahun ini, namun bagi Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) dan pengikutnya berpendapat agar ia diadakah pada tahun hadapan.

"Tetapi melihat kepada senario yang berlaku sekarang yang mana bajet tambahan sudah diluluskan maka saya pasti ia akan diadakan pada tahun ini," sambungnya lagi.

Gerakkan kempen balik mengundi


Sementara itu beliau memberitahu, PAS akan melancarkan kempen besar-besaran menyeru rakyat keluar mengundi pada pilihan raya itu nanti.

Pihaknya juga jelas Tuan Ibrahim, akan mengerakkan seluruh jentera agar menemui serta memberi penerangan kepada ahli dan juga pengundi-pengundi yang berada diluar agar pulang menunaikan tanggungjawab mereka.

"Jadi atas sebab itulah kita akan melancarkan kempen balik kampung agar setiap ahli PAS dan pengundi dapat menggunakan tanggungjawab mereka sebagai pengundi bagi menentukan siapa pemerintah pada masa yang akan datang," jelasnya.

Katanya lagi, isu yang paling besar jika pilihanraya diadakan selepas cuti Hari Raya Aidilfitri adalah bebanan kepada rakyat yang terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang lebih sedangkan mereka terpaksa menanggung bebanan yang lain lagi.

"Kalau fenomena ini berlaku maka Umno-Barisan Nasional akan menggunakan wang sebagai umpan mereka agar pengundi dapat balik mengundi," katanya

Ramadan: Kelantan sumbang RM640,000

Salmah Mat Husain I Foto Rizal Tahir, 25 Jul 2012


(Husam menyampaikan cek kepada Farah isteri kepada arwah Kamarulzaman)

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan melalui agensi serta anak syarikatnya menyalurkan sumbangan kepada enam penerima serentak sempena bulan Ramadhan ini yang membabitkan peruntukan keseluruhan lebih RM640,000.
Sumbangan diberikan oleh Perbadanan Menteri Besar Kelantan (Sawit), Kelantan Golden Trade (KGT) termasuk melalui program kebajikan kerajaan negeri sendiri.

Antara penerima isteri allahyarham Kamaruzzaman Abdullah (Pegawai Khas Datuk Husam Musa),
Farah Mat Wi, isteri bekas Adun Chetok, (Ustaz Hussin Ibrahim), Siti Marjan Salleh.

Sumbangan berkenaan disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa, di pejabatnya semalam.

Turut menerima sumbangan sembilan mangsa kebakaran di Wakaf Che Yeh pada 1 Mac lalu yang melibatkan sumbangan sebanyak RM30,000.

Husam berkata, turut menerima sumbangan hari ini Tabung Amanah Tok Kenali sebanyak RM200,000 yang disumbangkan KGT.

"Selain itu Baldah Toyyibah turut menerima sumbangan sebanyak RM4,720, lebihan wang bidaan KGT sempena ekspo baru-baru ini,”ujarnya.

Katanya, moga sumbangan ini dapat membantu mereka khususnya bulan Ramadan dan Aidilfitri akan datang.

Farah ketika ditemui melahirkan rasa syukur di atas keperihatian terhadap keluarganya selepas arwah suaminya meninggal.

Bagaimanapun, bagi Farah wang tersebut bukan untuk dirinya, sebaliknya beliau hanya pemegang amanah ke atas yang lebih berhak.

“Terima kasih banyak pada semua,”ujarnya.

Kamaruzzaman meninggal dunia sewaktu pulang dari program menuntut royalty dari kerajaan Pusat pada 11.11.11 lalu.

PAS letak anak tempatan di Tanjung Karang?

Analisis oleh Anis Nazri, 25 Jul 2012
TANJUNG KARANG: Setelah sekian lama tidak mempunyai calon dari kalangan anak tempatan, bagi pilihan raya umum ke-13 akan datang, PAS Tanjung Karang bersedia untuk berbuat demikian.

Malah, terdapat kemungkinan akan adanya selebriti yang merupakan anak tempatan yang mengisi ruang sebagai calon pada pilihan raya umum akan datang.

Biarpun keputusannya terletak di tangan PAS Pusat, sudah pasti 'pertempuran' anak tempatan dengan wakil rakyat Tanjung Karang sekarang, Datuk Seri Noh Omar menjadi satu pertempuran yang menarik.

Setelah menang dengan majoriti 3820 pada pilihan raya 2008 lalu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani itu begitu selesa berada di kedudukannya.

Namun, difahamkan, jika beliau masih kekal di kerusi itu untuk pilihan raya umum ke-13, jalan bagi PAS untuk menawan kerusi tersebut dilihat cerah.

Ada sesetengah pihak yang melihat Noh mempunyai pelbagai masalah untuk mengekalkan kemenangannya di kerusi tersebut bagi penggal ini.

Beberapa isu didakwa melingkari Noh seperti isu tanah, pertanian dan perladangan yang bersangkutan dengan penduduk di Tanjung Karang itu sendiri.

Jika rakyat marhain benar-benar terkesan dengan isu berkenaan, tidak mustahil sokongan dan dokongan terhadap Noh mungkin berkurangan pda pilihan raya umum nanti.

Biarpun dikatakan PAS mempunyai kelebihan ekoran krisis Noh itu, ia tidak bermakna jentera parti boleh bersenang-lenang kerana pilihan raya kali ini merupakan satu pilihan raya yang begitu penting bagi BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Lebih-lebih lagi, Pengerusi Perhubungan Umno Selangor itu sendiri dipegang oleh Datuk Seri Najib, yang mana pertama kali akan memacu gerak kerja pilihan raya selepas mendapat mandat daripada Tun Abdullah Badawi.

Bagaimanapun, Noh juga mungkin melepaskan kerusi Tanjung Karang itu, dan bertanding di peringkat Dun bagi membolehkan beliau dilantik menjadi Menteri Besar Selangor jika BN berjaya merampas negeri itu daripada Pakatan Rakyat.

Sudah tentu Noh yang juga Timbalan Perhubungan Umno Selangor itu akan berjuang habis-habisan bagi memastikan BN berjaya menawan Selangor pada pilihan raya umum akan datang.

Pada pilihan raya umum ke-12 lalu, Noh memenangi kerusi Tanjung Karang dengan memperoleh undi sebanyak 16 073, berbanding calon PAS, Mohamed Hanipa Maidin yang memperoleh undi sebanyak 12 253.

Kedua-dua Dun di bawah parlimen Tanjung Karang, iaitu Permatang dan Sungai Burung turut dimenangi calon BN iaitu Sulaiman Razak dan Datuk Mohd Shamsudin Lias, yang merupakan kawasan penduduk Melayu.

Berdasarkan data pilihan raya 2008, 72 peratus pengundi Tanjung karang adalah Melayu, Cina (16.8 peratus), India (2.42 peratus) dan lain-lain bangsa 0.15 peratus.


IKUTI BAHAGIAN KEDUA FOKUS INI

Polis tutup kes KGT: Tindakan undang2 kekal

Rizal Tahir, 25 Jul 2012
KOTA BHARU: Tindakan undang-undang akan tetap dikenakan kepada pihak tertentu sebagaimana yang telah didedahkan sebelum ini berhubung dakwaan skandal Kelantan Golden Trade (KGT) walaupun isu itu telah berakhir.



(Husam ketika menunjukkan laporan akhbar Umno, Utusan sebelum ini)

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa, berkata walaupun Polis Kelantan telah menutup kes terbabit, namun tindakan undang-undang terhadap pihak tertentu sama ada melalui KGT atau dirinya sendiri tetap akan diteruskan.

Pada masa yang sama beliau mengucapkan terima kasih kepada akhbar Sinar Harian, kerana meletakkan di muka hadapan akhbar berkenaan hari ini.

Bagaimanapun, Husam meminta akhbar yang menyiarkan KGT mempunyai skandal di muka hadapan sebelum ini hendaklah berlaku adil dengan meletakkan isu itu juga di muka hadapan akhbar mereka.

Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat exco, di sini tengahari tadi.

“Akhbar berkenaan kena berlaku adillah, letaklah juga berita polis tutup kes skandal KGT ni di muka hadapan, macam dulu juga.

“Saya juga meminta bloger, ngo serta mereka yang tidak berpuas hati terhadap KGT sebelum ini perlu membuat penilitian terlebih dahulu sebelum membuat kenyataan dengan lebih professional.

“Jangan sekali-kali ada unsur berniat jahat, dendam kesumat terhadap kerajaan negeri,”ujarnya.

Beliau juga turut mengkritik kenyataan sebuah bloger dan NGO yang membuat kenyataan berhubung KGT sebelum ini yang mendahului polis.

Sambungnya, mereka meminta polis membuat kenyataan yang cepat berhubung perkara itu, tetapi hari ini, apa yang mereka kehendaki telah ditunaikan dengan suatu pengumuman skandal KGT: polis tutup kes.

“Saya nak tengok reaksi mereka selepas ini secara gentelman. Jadi munasabah jugalah sebelum ini saya tidak menjawab persoalan remeh yang tidak tentu fasal ditimbulkan pihak mereka.

“Ini semua memang jelas tidak ada kes penyelewengan, sesiapa yang menyeleweng kalau hati langsung tidak ada niat untuk menyeleweng,”ujarnya.

Sambungnya, penyelewengan berlaku hasil niat seseorang, jadi sekiranya syarikat ditubuhkan untuk menjaga kepentingan kerajaan atau syarikat, sudah tentu penyelewengan tidak akan berlaku.

Husam berharap NGO yang diketuai Wan Mohd Kairul Mohammad, lebih gentelman berhubung isu tersebut.

“Polis dah siasat tak ada bukti penyelewengan, tetapi bila dia (Wan Khairul) kata ada penyelewengan, bukti yang ada padanya adalah kosong,”ujarnya.

Sepatutnya, bulan Ramadan bulan keinsafan, bulan yang diusahakan oleh umat Islam dari terpalit dari dosa.

Untuk itu, katanya kenyataan yang tidak berasas harus insaf dan kembali ke pangkal jalan bersama roh Ramadan.


LAPORAN BERKAITAN


KGT tiada penyelewengan: Terima kasih polis - Nik Aziz

Tiada ulasan: