Sabtu, 21 Julai 2012

KERJA ISLAM...SOKONG ISLAM...NI KERJA HIDAYAH...ALLAH SAJA MAMPU BERI HIDAYAH...BUKAN KERJA MUNGKAR...BUAT PESTA2 MUNGKAR...NI AMALAN2 SYAITAN..BILA BERKATA CONFIRMKAN DIRI TU TAK BAPE CERDIK.....

Gaya lelaki macho dengan payung (gambar)

http://naimnikmat.blogspot.com, 21 Jul 2012
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/561401_398373046889850_842480337_n.jpg

Mampu menarik perhatian mana2 wanita.
'PAS guna artis kerana tertekan dengan BN'
10:34AM Jul 21 2012
PAS yang dahulu tidak menggemari golongan artis, kini mungkin memerlukan kerjasama artis dalam kempen mereka di Kelantan kerana tertekan dengan kejayaan BN mendekati golongan muda, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata BN telah berjaya menarik golongan muda menerusi program kesukarelawan 1Malaysia Youth For You (1M4U) yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Ahad lepas dan ia memberi tekanan kepada PAS.

Katanya dahulu di Kelantan persembahan artis termasuk dikir barat dan Mak Yong diharamkan dan PAS juga tidak begitu gemar dengan golongan artis kerana didakwa terlibat dalam kegiatan tidak bermoral.

"Tetapi kini mereka perlu mencari pendekatan baharu untuk mendekati golongan muda yang merupakan kelompok penting pengundi," katanya ketika diminta mengulas usaha PAS Kelantan membawa artis ke negeri itu untuk berkempen.

Mustapa yang juga menteri perdagangan antarabangsa dan industri berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menutup dan menyampaikan hadiah kepada peserta Konvensyen 1Malaysia-Young Entrepreneur Challenge 2011/2012 di Shah Alam hari ini.

Beliau bekata BN sejak dahulu mesra dengan golongan artis kerana mereka mempunyai kemampuan mengeratkan hubungan parti itu dengan anak muda.

Katanya golongan artis bukan hanya terhad kepada pelakon dan penyanyi tetapi melibatkan pengamal dikir barat, Mak Yong, pesilat serta ahli tomoi dan budayawan.

- Bernama
'Patut ada pemantau bahasa bebas macam kami'

  • Ahmad Fadfli KC
  • 10:56AM Jul 21 2012
WAWANCARA Gabungan Penulis Nasional (Gapena) akan melakukan pemantauan bahasa sebagai sebahagian usaha memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Ketua Satu Gapena, Datuk Dr Abdul Latif Abu Bakar berkata, mereka tetap menubuhkan majlis pemantauan sendiri walaupun tugas hampir sama dilakukan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

NONE"Dari segi memantau bahasa dia (DBP) ada audit bahasa tapi bagi kami kami patut ada majlis pemantau, (kerana) kami bebas....

"DBP buat (kerja) tak betul, kita boleh pantau (perkara sama)," kata Dr Abdul Latif dalam wawancara dengan Malaysiakini di pejabatnya di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambahnya lagi, pemantauan itu akan meliputi khidmat nasihat dan bukannya kuasa untuk menghukum mereka yang tidak menggunakan bahasa Melayu dengan betul.

"Buat masa sekarang tiada cadangan untuk bagi kuasa penguatkuasaan, kita buat kempen dahulu. Berdasarkan penilaian kita akan beri bimbingan," kata profesor pengajian media di Universiti Pendidikan Sultan Idris itu.

Kecewa pada media Melayu
Pada masa sama, beliau turut melahirkan kekecewaannya terhadap sesetengah media berbahasa Melayu yang kelihatan seperti tidak menyokong usaha pendaulatan bahasa yang dilakukan Gapena.

NONE"Media apabila Gapena bersuara tidak diutarakan. Yang sedihnya, media Melayu apabila ada kepentingan Melayu tidak ditonjolkan sebab takut dimarahi pemilik media.

"Saya menyeru semua media (agar) kepentingan bahasa, orang-orang Melayu, Raja-raja Melayu sebagai agenda nasional sama-sama kita tonjolkan," katanya.

Sementara itu, Gapena juga akan akan mengadakan program Perhimpunan Penulis 1Malaysia bersama perdana menteri pada 22 dan 23 Oktober ini, sempena sambutan 42 tahun gabungan itu, kata Dr Abdul Latif.

Program itu menurutnya akan dilangsungkan dengan kerjasama DBP dan Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Warisan.

"Kita nak ingatkan PM dah banyak dia ke sana ke sini (jadi) kita mintalah dia datang jumpa penulis... sempena 42 tahun Gapena," katanya secara berjenaka.

'Pak Samad, dia pergi kepada PKR'
Pada masa sama, beliau turut gembira dengan bantuan yang dihulurkan kerajaan kepada persatuan-persatuan penulis yang bernaung di bawah Gapena.

"Kita tengok ramai orang, baru-baru ini pemandu teksi pun ada berhimpun dapat bantuan. Jadi penulis takkanlah tak mahu bersama-sama kerajaan.

a samad said protest against assembly bill in klcc reading poetry"Dulu saya cakap dengan Tan Sri Muhyiddin (Yassin), kalau pemandu teksi dapat empat tayar, Gapena dan penulis ini dapat bantuan untuk pen dan pensil pun cukup.

"Akhirnya TPM luluskan RM500 ribu," katanya sambil ketawa kecil.

Namun pada masa sama, beliau menggesa kerajaan agar terus menjaga hati golongan penulis agar mereka kekal bersama kerajaan.

"Penulis ini sangat penting. Kami tak boleh paksa, macam Pak Samad (Said) dia pergi kepada PKR. Tapi sebelum ini awak (kerajaan) perlu jaga hati penulis.

"Kerajaan asyik jaga tayar jaga itu jaga ini tapi penulis tak dijaga pun tak boleh. Jangan nanti nak dipujuk dah tak boleh," katanya.
PR yakin tawan hingga 12 kerusi Parlimen di Johor
MOHD AZLIM ZAINURY
21 Julai 2012
RM3b: Pas tiada halangan SPRM siasat Anwar
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub

MARANG – Perkembangan Pas dan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat (PR) cukup baik bagi pembangkang untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, berlaku kebangkitan rakyat dan peningkatan sokongan pengundi Cina dan bukan Islam kepada Pas dan PR di Johor yang selama ini dianggap sebagai deposit Umno dan Barisan Nasional (BN).

“Saya ditarbiahkan ulama kita (Pas) supaya berjuang dengan realiti dan bukan fantasi. Di Johor, berlaku kebangkitan rakyat. Sokongan orang Cina kepada Pas dan Pakatan Rakyat cukup baik sekarang ini.

“Di Johor, saya yakin PR boleh menang antara 10 dan 12 kerusi Parlimen," katanya ketika berceramah di Pekan Kedai Buloh, di sini. Salahuddin mendakwa Umno dan BN juga bakal kehilangan banyak kerusi di Johor, Sabah dan Sarawak.

“Kita (Pas) bagi dia (BN) 'stroke' di Johor. Pada PRU13, jika kita (PR) boleh runtuhkan setengah (kerusi BN) pun sudah boleh ke Putrajaya, Insya- Allah,” katanya.

Sementara itu,Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Johor, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad berkata, parti itu menerima apa sahaja sasaran PR di Johor, namun ia perlu bersandarkan pada track record sedia ada.

“Dulu mereka (PR) yakin akan menang di Sarawak. Kemudian sebulan berkampung di sana semasa pilihan raya negeri, tetapi tidak ada satu kerusi pun yang menang. Saya lihat orang di Kelantan yang sudah tidak mahu mereka.

“Bagi saya kita berperang dulu baru tahu siapa menang. Ini baru hendak berperang dah cakap apa sahaja,” katanya
Palanivel: MIC masih kuat, mampu beri saingan
Wartawan Sinar Harian
21 Julai 2012
Palanivel: MIC masih kuat, mampu beri saingan
Palanivel pada Program Ulaga Siddhar Manadu 2012 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada di Johor Bahru, semalam.
JOHOR BAHRU - Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanivel menafikan parti itu lemah dan menyifatkan laporan blog yang meramalkan parti itu akan memperoleh bilangan kerusi yang kurang  pada Pilihan Raya Umum ke13 (PRU13) sebagai tidak berasas.

Sehubungan itu tegas beliau, MIC masih kuat meskipun mengalami kekalahan teruk pada PRU12 empat tahun lalu.

Jelasnya, pada pilihan raya umum lalu, semua parti komponen Barisan Nasional (BN) mengalami kekalahan, tetapi ia tidak bermaksud parti itu lemah.

"Dulu semua kalah banyak, Umno kalah banyak, MCA kalah banyak, MIC kalah banyak tetapi pada pilihan raya akan datang kita tetap akan bertanding di sembilan kerusi Parlimen dan 19 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)," kata beliau selepas merasmikan Program Ulaga Siddhar Manadu 2012 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada, di sini, semalam.

Palanivel berkata, MIC bersedia mengadakan perbincangan sekiranya pucuk pimpinan BN mahu melakukan pertukaran kerusi tetapi menegaskan bukan mengurangkan jumlah kerusi yang bakal ditandingi MIC.

"Sekiranya mahu melakukan pertukaran kerusi, kita boleh berbincang tetapi untuk kurangkan kerusi tidak boleh," katanya.

Laporan blog itu mengandaikan parti komponen terbesar kaum India itu berkemungkinan akan dikurangkan kerusi pada PRU-13.

Pemerhati politik dan penyokong setia parti itu didakwa meramalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan melihat kembali bilangan kerusi parlimen dan negeri yang dimiliki MIC.

Dalam pilihan raya umum 2008, parti itu telah diperuntukkan sembilan kerusi Parlimen negeri dan 19 di bawah panji-panji Barisan Nasional (BN).

Tetapi ia hanya berjaya memenangi tiga kerusi Parlimen dan tujuh. MIC kemudian memenangi satu lagi kerusi Parlimen melalui pilihan raya kecil di Hulu Selangor pada tahun 2010.

Pada pilihan raya umum 2008, MIC hanya menang di kerusi Parlimen Segamat (Johor), Cameron Highlands (Pahang) dan Tapah (Perak).
Sokongan bukan Melayu meningkat kepada PR, bukan BN
Wartawan Sinar Harian
21 Julai 2012
Sokongan bukan Melayu meningkat kepada PR, bukan BN
HANAFIAH
KUALA TERENGGANU – Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Terengganu, Hanafiah Mat menganggap kenyataan pimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) bahawa sokongan masyarakat bukan Melayu meningkat adalah helah untuk menyedapkan hati rakyat.

Beliau menjelaskan, tidak berlaku perkara seumpamanya ketika ini, sebaliknya sokongan masyarakat tersebut semakin bertambah kepada pembangkang sebaik sahaja tsunami politik pada pilihan raya umum lepas.

Hanafiah berkata, sokongan itu tidak pernah menurun kerana adanya kebangkitan untuk mengubah kerajaan sedia ada.

“Skandal projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) yang dikaitkan dengan bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik juga memberi kesan yang besar. Selain itu, kebanyakan masyarakat bukan Melayu yang ditemui turut menganggap Umno sebagai parti perkauman,” katanya.

Beliau mendakwa, melalui perjumpaan dengan beberapa masyarakat bukan Melayu, kebanyakannya mempamerkan rasa bosan terhadap Umno serta muak dengan krisis dalaman yang melanda MCA.

Mengulas lanjut, beliau yang baru selesai mengadakan lawatan turun padang bersama Badan Perhubungan Pas Terengganu di beberapa tempat di Sarawak beberapa hari lalu turut terkejut dengan sambutan yang diterima masyarakat di kawasan itu.

Hanafiah berkata, penduduk di rumah panjang turut menerima kunjungan pihaknya dengan terbuka, tidak sebagaimana sebelumnya, di samping memperlihatkan kesediaan mereka menukar kerajaan sedia ada.

Katanya, penduduk rumah panjang juga turut melahirkan rasa kesal kerana tiada apa-apa perubahan walaupun telah ditadbir selama lebih 50 tahun oleh Barisan Nasional (BN).

“Kira-kira 70 peratus rumah panjang yang perjalanannya boleh dilalui dengan kereta serta jalan air menunjukkan pendirian untuk melakukan perubahan kerana kecewa dengan isu rasuah, penyelewengan dan ketirisan yang berlaku.

“Mereka mendapat maklumat mengenai perkara yang berlaku daripada anak-anak yang sudah berhijrah ke bandar dan pandai menggunakan teknologi maklumat. Kita juga turut mendapati ketua rumah panjang atau tuai rumah turut memberi sokongan serupa.

“Begitu juga dengan kaum Cina yang ditemui di Kuching, kira-kira 90 peratus menyatakan sokongan amat kental terhadap Pakatan Rakyat (PR),” katanya.

Beliau turut memberitahu, keadaan itu bukan hanya berlaku di Sarawak sahaja, malah lebih ketara di Semenanjung Malaysia termasuk di kawasan Pantai Timur yang menyatakan kesediaan yang sama untuk berubah.
MIM gesa restoran mamak tutup 2 jam semasa solat Jumaat

20 Julai 2012
KUALA LUMPUR - Majlis Madrasah India Muslim Malaysia (MIM) menggesa pengusaha-pengusaha restoran mamak di seluruh Malaysia menutup restoran selama dua jam pada waktu solat Jumaat bagi membolehkan pekerja Muslim menunaikan solat Jumaat.

Presidennya Jamal Abdul Hamid berkata pengusaha-pengusaha restoran kaum India Muslim juga harus menghormati bulan Ramadan dengan membenarkan pekerja menunaikan solat Tarawih di masjid.

"MIM memohon kepada pengusaha restoran agar membenarkan pekerja mereka menunaikan solat Jumaat dan Tarawih pada bulan Ramadan kerana kami ada menerima aduan daripada mereka mengatakan bahawa pemilik restoran tidak benarkan pergi ke masjid atas sebab pelanggan ramai berkunjung," katanya kepada pemberita  di sini, hari ini.

Katanya MIM akan memantau dan melaporkan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk mengambil tindakan terhadap restoran tersebut. - Bernama

سُوۡرَةُ الجُمُعَة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ ٱلۡمَلِكِ ٱلۡقُدُّوسِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَكِيمِ (١) هُوَ ٱلَّذِى بَعَثَ فِى ٱلۡأُمِّيِّـۧنَ رَسُولاً۬ مِّنۡہُمۡ يَتۡلُواْ عَلَيۡہِمۡ ءَايَـٰتِهِۦ وَيُزَكِّيہِمۡ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبۡلُ لَفِى ضَلَـٰلٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٢) وَءَاخَرِينَ مِنۡہُمۡ لَمَّا يَلۡحَقُواْ بِہِمۡ‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ (٣) ذَٲلِكَ فَضۡلُ ٱللَّهِ يُؤۡتِيهِ مَن يَشَآءُ‌ۚ وَٱللَّهُ ذُو ٱلۡفَضۡلِ ٱلۡعَظِيمِ (٤) مَثَلُ ٱلَّذِينَ حُمِّلُواْ ٱلتَّوۡرَٮٰةَ ثُمَّ لَمۡ يَحۡمِلُوهَا كَمَثَلِ ٱلۡحِمَارِ يَحۡمِلُ أَسۡفَارَۢا‌ۚ بِئۡسَ مَثَلُ ٱلۡقَوۡمِ ٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ‌ۚ وَٱللَّهُ لَا يَہۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ (٥) قُلۡ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ هَادُوٓاْ إِن زَعَمۡتُمۡ أَنَّكُمۡ أَوۡلِيَآءُ لِلَّهِ مِن دُونِ ٱلنَّاسِ فَتَمَنَّوُاْ ٱلۡمَوۡتَ إِن كُنتُمۡ صَـٰدِقِينَ (٦) وَلَا يَتَمَنَّوۡنَهُ ۥۤ أَبَدَۢا بِمَا قَدَّمَتۡ أَيۡدِيهِمۡ‌ۚ وَٱللَّهُ عَلِيمُۢ بِٱلظَّـٰلِمِينَ (٧) قُلۡ إِنَّ ٱلۡمَوۡتَ ٱلَّذِى تَفِرُّونَ مِنۡهُ فَإِنَّهُ ۥ مُلَـٰقِيڪُمۡ‌ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَـٰلِمِ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَـٰدَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ (٨) يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوٰةِ مِن يَوۡمِ ٱلۡجُمُعَةِ فَٱسۡعَوۡاْ إِلَىٰ ذِكۡرِ ٱللَّهِ وَذَرُواْ ٱلۡبَيۡعَ‌ۚ ذَٲلِكُمۡ خَيۡرٌ۬ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ (٩) فَإِذَا قُضِيَتِ ٱلصَّلَوٰةُ فَٱنتَشِرُواْ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَٱبۡتَغُواْ مِن فَضۡلِ ٱللَّهِ وَٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ كَثِيرً۬ا لَّعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ (١٠) وَإِذَا رَأَوۡاْ تِجَـٰرَةً أَوۡ لَهۡوًا ٱنفَضُّوٓاْ إِلَيۡہَا وَتَرَكُوكَ قَآٮِٕمً۬ا‌ۚ قُلۡ مَا عِندَ ٱللَّهِ خَيۡرٌ۬ مِّنَ ٱللَّهۡوِ وَمِنَ ٱلتِّجَـٰرَةِ‌ۚ وَٱللَّهُ خَيۡرُ ٱلرَّٲزِقِينَ (١١)

Surah Al-Jumua
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (1) Dialah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak) dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata. (2) Dan juga (telah mengutuskan Nabi Muhammad kepada) orang-orang yang lain dari mereka, yang masih belum (datang lagi dan tetap akan datang) menghubungi mereka; dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (3) (Pengutusan Nabi Muhammad s.a.w, kepada umat manusia seluruhnya) itu (yang menjadi rahmat) adalah limpah kurnia Allah, diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan sememangnya Allah mempunyai limpah kurnia yang besar. (4) (Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang dipertanggungjawabkan dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada kaum yang zalim. (5) Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai orang-orang yang beragama Yahudi, kalau kamu anggap bahawa kamulah sahaja orang-orang yang dikasihi Allah tidak termasuk umat-umat manusia yang lain, maka bercita-citalah hendakkan mati (dengan meminta kepada Allah supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar! (6) Dan (sudah tentu) mereka tidak akan bercita-cita hendakkan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang mereka telah lakukan dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu. (7) Katakanlah (wahai Muhammad): Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang Mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya). (8) Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya), (9) Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). (10) Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baru tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar berkhutbah). Katakanlah (wahai Muhammad: Pahala, balasan) yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki. / (11)

Pas nafi wujud pimpinan ‘ala syaitan’ di Malaysia
NURUL AINI MOHAMED ALI
20 Julai 2012
Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
$entry.content.caption.value
SHAH ALAM - Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan, tidak pernah wujud istilah kepimpinan ‘ala syaitan” di negara ini kerana prinsip perjuangan parti itu sendiri berlandaskan nilai-nilai murni dalam Islam yang sentiasa diterapkan dalam kepimpinan parti mereka.

“Budaya dalam politik ala syaitan ini jelas bertentangan dengan syarak dan tidak bertepatan dengan budaya Timur yang kita ada sekarang ini,” katanya semasa dihubungi Sinar Harian Online.

Menurutnya, perjuangan Pas selama ini sentiasa menunjukkan model yang yang baik kepada anak muda supaya tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

“Kami juga menerapkan nilai-nilai murni Islam kepada anak muda. Jika beliau (Fathul) berkata demikian, seolah-olah ia berbalik semula kepada Umno,” tegas beliau.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Malaysia, Fathul Bari Mat Jahaya semalam berkata, sikap ahli politik yang suka menimbulkan persepsi salah terhadap pihak lain diibaratkan seperti politik 'ala syaitan' yang hanya akan memburukkan pihak lain.

Beliau turut berkata yang golongan muda perlu menolak pemimpin-pemimpin yang suka mencetuskan huru-hara, menimbulkan propaganda dan persepsi tanpa disokong bukti serta fakta kukuh sehingga menyebabkan fitnah terhadap pihak lain.

Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh pula berkata, yang pimpinan ala syaitan”ini bukanlah definisi yang sesuai dan tidak harus digunakan bagi menggambarkan kepimpinan di negara ini.

“Bagaimanapun, anak muda di negara ini harus mencari politik baru, pemikiran baru  dan memilih pemimpin negara yang tepat bagi menjamin masa depan negara,” katanya.

Beliau turut menolak dengan keras istilah pimpinan ala syaitan ini digunakan kerana tidak pernah wujud pimpinan seperti ini di negara kita.

“Saya rasa, pimpinan 'old school' yang berteraskan rasuah, fitnah dan lebih kepada politik yang membawa kepada kepentingan peribadi yang harus ditolak oleh anak muda.

“Mereka perlu berubah dan pergi kepada politik dan pemimpin new school' iaitu pemimpin yang mempunyai prinsip dan nilai positif yang diterapkan dalam diri mereka agar boleh menjadi pemimpin yang memberi keyakinan kepada orang ramai,” ulas beliau.

Menurutnya, nilai positif seperti ini yang harus ada dalam diri setiap pemimpin negara bagi mendidik anak muda di negara ini.

“Jangan memberi label yang negatif. Cara ini tidak sesuai digunakan dan memberi imej buruk kepada anak muda negara kita,” tegas beliau.

JAUHILAH TAGHUT

Firman Allah s.w.t:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ


Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah taghut. Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayat petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya.
(Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)

'Kerajaan Islam tak boleh jatuh, kebangsaan boleh'
Wartawan Sinar Harian
20 Julai 2012
Nik Aziz mahu muzakarah dengan Umno
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, kerajaan yang mengamalkan dasar kebangsaan boleh ditumbangkan setelah diberikan peluang dan nasihat oleh rakyat.

Sehubungan dengan itu, Menteri Besar Kelantan itu menyokong kenyataan yang dibuat oleh Ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram, Syeikh Dr Sulaiman, yang menegaskan adalah haram untuk menjatuhkan kerajaan Islam.

“Apa yang dikatakan Syeikh itu betul, Kerajaan Islam tak boleh jatuh, tetapi kerajaan kebangsaan boleh jatuh,” katanya selepas majlis sambutan Ihya Ramadan peringkat negeri, di sini semalam.

Sebuah akhbar semalam melaporkan kenyataan Dr Sulaiman yang menegaskan tindakan menjatuhkan kerajaan Islam tidak dibenarkan, apatah lagi kerajaan yang diganti boleh mendatangkan bahaya yang lebih besar.

Terdahulu, Nik Aziz dalam majlis itu menyerahkan replika banglo sumbangan Kerajaan Negeri kepada juara tilawah al-Quran peringkat Antarabangsa dari Kelantan, Muhammad Anuar Ghazali bernilai RM250,000.

Berucap di majlis itu, Nik Aziz mengucapkan syukur ekoran pihak yang menentang syariat Islam selama ini akhirnya menerima hukuman hudud yang diperjuangkan Kelantan sebelum ini.
Kejayaan BN pikat orang muda dorong Pas 'pancing' artis

20 Julai 2012
Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed
Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed
SHAH ALAM - PAS yang dahulu tidak mengemari golongan artis, kini mungkin memerlukan kerjasama artis dalam kempen mereka di Kelantan kerana tertekan dengan kejayaan Barisan Nasional (BN) mendekati golongan muda, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata BN telah berjaya menarik golongan muda menerusi program kesukarelawan 1Malaysia Youth For You (1M4U) yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Ahad lepas dan ia memberi tekanan kepada PAS.

Katanya dahulu di Kelantan persembahan artis termasuk dikir barat dan Mak Yong diharamkan dan PAS juga tidak begitu gemar dengan golongan artis kerana didakwa terlibat dalam kegiatan tidak bermoral.

"Tetapi kini mereka perlu mencari pendekatan baharu untuk mendekati golongan muda yang merupakan kelompok penting pengundi," katanya ketika diminta mengulas usaha PAS Kelantan membawa artis ke negeri itu untuk berkempen.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menutup dan menyampaikan hadiah kepada peserta Konvensyen 1Malaysia-Young Entrepreneur Challenge 2011/2012 di sini hari ini.

Beliau bekata BN sejak dahulu mesra dengan golongan artis kerana mereka mempunyai kemampuan mengeratkan hubungan parti itu dengan anak muda.


Katanya golongan artis bukan hanya terhad kepada pelakon dan penyanyi tetapi melibatkan pengamal dikir barat, Mak Yong, pesilat serta ahli tomoi dan budayawan.- Bernama


Tiada ulasan: