Ahad, 15 Julai 2012

SAPE TAKSUB...SAPE MENCERAI...SAPE MINTAK CERAI...

1,000 motosikal berarak ke Himpunan Hijau Selangor

Harakahdaily, 15 Jul 2012

(Kira 1,000 menyertai konvoi bermotor ke Kuala Selangor)

KUALA SELANGOR: Kira-kira 1,000 motorsikal membuat perarakan menuju Stadium Kuala Selangor hari ini bagi menyertai Himpunan Hijau menuju Putrajaya peringkat negeri Selangor.

Perarakan yang sepatutnya disertai oleh 20 buah motosikal bagi setiap kawasan PAS di Selangor itu bertukar menjadi perarakan yang besar kerana penyertaan anak muda bermotor yang memberangsangkan.

(Solat Zohor di R & R Kuang sebelum memulakan perrarakan)


Mereka bermula dari kawasan masing-masing dan menuju ke Masjid An-Naim, Jeram sebelum berarak ke Stadium Kuala Selangor yang menjadi tempat perhimpunan.

Lebih 500 buah motosikal dan 30 buah kereta berkumpul di R & R Kuang, Lebuhraya Lekas sebelum berarak ke masjid An-Naim.

Di sini, Yang Dipertua PAS Gombak, Ustaz Salahudin Nasir turut menyertainya dengan menunggang motosikalnya di samping pimpinan PAS kawasan Gombak, Selayang dan kawasan sekitar.

Mereka mula bertolak ke Jeram kira-kira jam 3 petang dan berkumpul di Masjid An Naim kira-kira 20 minit kemudian.

Di Masjid An-Naim, semua peserta diberikan taklimat khas oleh ketua perhimpunan ini di samping berdoa agar konvoi ini berjalan dengan selamat.

Yang menariknya, mereka mendapat kerjasama penuh dari polis Kuala Selangor yang sedia menutup jalan khasnya simpang lampu isyarat untuk membolehkan konvoi ini berjalan dengan selamat ke stadium Kuala Selangor.


(Berkumpul di hentian R & R Kuang sebelum ke Jeram)


(Membaca doa wehdah sebelum memulakan perarakan di Masjid An-Naim, Jeram)

Saya bergiat dalam politik sudah lama – Adam

Khairil Abdul Rahim, 15 Jul 2012
KUALA LUMPUR: PAS terus menjadi wadah pilihan utama artis berhijrah apabila pelakon dan pengarah muda berbakat besar Adam Hamid menyertai PAS sempena Himpunan Hijau ke Putrajaya Peringkat Wilayah Persekutuan malam tadi.
Penerbit filem ‘Cinta Terakhir’ itu pernah berlakon di dalam lebih 30 buah drama antaranya Kipas Angin, Anak Teruna, Kalau Itu Takdirnya dan Rahsia Demi Rahsia. Juga membintangi filem-filem seperti Pontianak Harum Sundal Malam 1, Aku No 1 dan Bujang Senang.

Malam tadi pemuda kacukan Kelantan-Pakistan itu meneruskan fenomena artis tanah air berhijrah ke dalam PAS. Borang keahliannya diserahkan kepada Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Yang menariknya beliau yang menjadi ahli PAS seumur hidup memberitahu media, berazam untuk mengubah dunia seni tanah air ke arah yang lebih baik dan berpaksikan kepada syariat.

Menurutnya, dunia seni kini semakin lalai dan ramai penggiat seni tidak menghiraukan perintah-Nya ketika berkecimpung dalam dunia seni.

"Ramai yang leka dengan perintah-Nya dan melakukan yang terlarang. Jadi saya berasa terpanggil untuk mengajak mereka ke arah yang lebih baik dan berkongsi ilmu yang saya ada walaupun sedikit," ujarnya seperti yang dilaporkan media.

Berkenaan peluang dan kerjayanya selepas menyertai PAS, beliau berkata tidak gentar jika disenaraihitamkan kerana hanya menyerahkan segalanya kepada takdir namun usaha dalam bidang lakonan tetap akan diteruskan kerana ia sudah sebati dalam jiwa.

Sementara itu Adam yang memulakan kariernya sebagai pelakon di dalam drama sitkom Sayang Di Sayang, di bawah Serangkai Filem pada usia 18 tahun, berkata beliau telah menjadi penyokong Pakatan Rakyat sejak lama.

"Saya tidak pernah terikut-ikut dengan langkah artis lain menyertai politik. Saya mula bergiat aktif dalam arena politik sudah lama tetapi baru kali ini saya menyerahkan borang keahlian secara rasmi dan saya merupakan pengikut setia Pakatan Rakyat," tegasnya.

Ketabahan dan keazaman yang kuat membuat Adam mengharungi apa juga badai yang mendatang di dalam perjalanan seninya. Adam yang juga bekas handyman ini menguasai kebanyakan bidang seni lakon termasuk pernah menjadi pengurus produksi, penulis skrip dan akhirnya menjadi pengarah.

Kini beliau sudah mengarahkan lebih daripada 50 buah drama televisyen. Telemovie pertama arahannya ialah Cinta Penyair utk slot RTM pada tahun 2001. 

Bukti Keajaiban Kuasa Ilahi!!!
Posted on Wednesday, January 12 @ 20:42:42 PST
Dilulus untuk paparan oleh mujahid

Oleh: viet6

"Otak 20 tahun dalam kubur masih elok


SEBERANG PRAI - Tuhan Maha Besar. Lebih 50 orang ahli keluarga Allahyarham Salasiah Jasni, 78, yang hadir pada majlis pengebumiannya di Tanah Perkuburan Islam Permatang Tok Labu, Penaga di sini menyaksikan bukti kebesaran Ilahi.


Ini kerana, sebaik tiba di tanah perkuburan itu, mereka terkejut apabila dua penggali kubur yang sedang menyiapkan liang lahad untuk Salasiah menunjukkan penemuan otak manusia.

Lebih mengejutkan sebaik penemuan otak itu beberapa kejadian aneh berlaku hingga menyebabkan semua ahli keluarganya beristighfar panjang dan memuji kebesaran Allah.

Menghairankan otak manusia yang ditemui itu masih dalam keadaan baik sedangkan tulang dan papan keranda dipercayai dari kubur lama bersebelahan liang lahad yang baru di gali itu sudah hancur.

Cucu Allahyarham, Shuhaili Che Ros, 37, berkata, penemuan otak manusia yang masih dalam keadaan elok itu amat menghairankan ahli keluarganya.

“Sepanjang pengetahuan kami otak manusia yang ditemui itu berasal dari sebuah liang lahad yang sudah berusia 20 tahun.

“Malah papan keranda dan semua tulang milik si mati sudah reput tetapi otak ini masih dalam keadaan baik dan sempurna,” katanya.

Menurutnya, dia mengambil otak yang dipenuhi lumpur itu dan meletakkan di atas daun pisang sambil diperhatikan ahli keluarganya yang lain.

“Menghairankan, otak itu kemudiannya dilihat bertukar menjadi bersih dan lumpur yang melekat padanya tertanggal dengan sendiri.

“Kami tidak mengusiknya dan selepas hampir 20 minit otak itu kemudiannya berubah warna dari kehitaman kepada warna merah dan pada masa sama urat darah mula timbul menyebabkan kami melihat ia seperti otak baru,” katanya.

Setelah itu otak berkenaan kemudiannya dikebumikan semula bersama jenazah neneknya.

Dalam pada itu penggali kubur yang menemui otak itu, Saad Shaari, 60, berkata, ini adalah pengalaman peliknya yang pertama selepas hampir 30 tahun menjadi penggali kubur.

“Saya dan adik, A Rahim, 55, menemui otak ini ketika hampir separuh menyiapkan liang lahad untuk Allahyarham Salasiah.

“Menghairankan sepatutnya otak ini sudah hancur bersama tulang dan papan keranda,” katanya.

Menurutnya lagi, begitu juga ketika kerja penggalian dijalankan kerana ia melibatkan penggunaan cangkul dan skop, tetapi otak itu masih lagi ditemui dalam keadaan sempurna.

“Ini ialah salah satu kebesaran tuhan dan kita yang melihatnya sepatut mengambil pengajaran dari penemuan ini.

“Di samping itu, penemuan ini juga bagi saya adalah satu ingatan agar kita sering melakukan kebaikan sepanjang hidup ini kerana Allah tidak pernah memungkiri janjinya memberi kebaikan kepada hamban:ya yang melakukan kebaikan,” katanya.

Saad berkata, liang lahad lama yang terletak bersebelahan kubur Salasiah itu adalah milik seorang hamba Allah yang sentiasa membaca al-Quran.
Komen pengirim:
Pernah terjadi peristiwa di kawasan kuburan tempat hamba di sebuah daerah Bukit Mertajam.Setelah kubur digali untuk ditanam mayat yang baru,liang kubur tersebut masih terdapat mayat yang tidak mereput walaupun mayat tersebut telah lama dikebumikan.Tetapi mayat tersebut berserta dengan kain kapannya terbakar hangus.
Pernah juga di kuburan yang sama apabila digali untuk menempatkan mayat baru,tetapi mayat sebelumnya yang telah lama disemadikan masih berada dalam keadaan yang sempurna seperti baru sahaja dikebumikan.Mayat dan kain kapan tidak mereput dan masih bersih.
Maha suci Allah pencipta segala kejadian. 

 Gambar dan Identiti MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara Akhirnya Terbongkar!
Posted on Sunday, August 07 @ 14:30:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Sumber SZ.com


Panas! Masih ingat dengan blog kontroversi yang menghina Islam beberapa bulan lepas? Yaa.. Blog MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara. Kata-kata serta gambar-gambar dalam blog makcik jahanam tu sangat menyentuh sensitiviti umat Islam. Ketika itu, pasti ramai yang sangat berharap ingin melihat wajah dan identiti sebenar pemilik blog jahanam tersebut.

Kini, wajah dan identiti 'makcik' tersebut sudah terbongkar dan didedahkan hasil usaha team hackers gaysec. Untuk maklumat lanjut, boleh lawati website mereka,  iaitu http://www.gaysec.org




Nama sebenar MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara tersebut adalah Nor Arlene Tan Binti Khalid. Seorang perempuan berumur 26 tahun. Dia berdarah kacukan Cina dan Melayu. Jadi, apa agama sebenar dia? Jika dia Islam, ini bermakna dia sudah jatuh murtad. Maka wajib untuk kita semua menasihatinya agar bertaubat dan kembali kepada Islam dengan mengucap 2 kalimah syahadah. Jika dia enggan bertaubat, maka halallah darahnya untuk dibunuh.

Hukum wajib untuk pihak berkuasa membunuh orang murtad ialah berdasarkan hadis-hadis berikut yang bermaksud :

"Sesiapa yang menukar keIslamannya hendaklah kamu bunuh dia." (Hadis para Perawi kecuali Muslim).

"Tidak halal darah seseorang Muslim kecuali dengan salah satu daripada tiga perkara :Tayyib (duda/janda) yang berzina, qisas nyawa dengan nyawa dan orang yang menukar agamanya yang terpisah daripada jemaah (kaum muslimin)." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas'ud).

"Mana-mana lelaki yang murtad daripada Islam, hendaklah kamu menyerunya supaya kembali kepada Islam jika dia mahu. Jika tidak, pancunglah tengkuknya. Dan mana-mana perempuan yang murtad, hendaklah kamu menyerunya supaya kembali kepada Islam jika dia mahu. Jika tidak, pancunglah tengkuknya." (Hadis riwayat Thabarani daripada Mu'az bin Jabal).

Nauzubillahiminzalik.. Jadikanlah ini sebagai pengajaran buat kita semua.

Sepandai-pandai MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara melompat, akhirnya terkantoi jua.. Tahniah kepada team hackers GaySec. Inilah tujuan ilmu hack yang dianugerahkan sebenarnya.

maklumat lanjut : sozcyili
 
Gambar dan Identiti MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara A..



Ahad, 26 Sya'ban 1433 H / 15 Juli 2012

Beginilah mereka menghancurkan kita, lalu bagaimana sikap kita…?!
Saif Al BattarAhad, 15 Juli 2012 14:36:28
Arrahmah.com/Muslimahzone.com - Ibu Guru berkerudung rapi tampak bersemangat di depan kelas sedang mendidik murid-muridnya dalam pendidikan Syari'at Islam. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada penghapus. Ibu Guru berkata, "Saya punya permainan. Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada penghapus.

Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat penghapus ini, maka berserulah "Penghapus!" Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Ibu Guru mengangkat silih berganti antara tangan kanan dan tangan kirinya, kian lama kian cepat.

Beberapa saat kemudian sang guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka berserulah "Penghapus!", jika saya angkat penghapus, maka katakanlah "Kapur!". Dan permainan diulang kembali.

Maka pada mulanya murid-murid itu keliru dan kikuk, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kikuk. Selang beberapa saat, permainan berhenti. Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya.

"Anak-anak, begitulah ummat Islam. Awalnya kalian jelas dapat membedakan yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Namun kemudian, musuh musuh ummat Islam berupaya melalui berbagai cara, untuk menukarkan yang haq itu menjadi bathil, dan sebaliknya.

Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kalian menerima hal tersebut, tetapi karena terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kalian terbiasa dengan hal itu. Dan kalian mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kalian tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika."

"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup, korupsi menjadi kebanggaan dan lain lain. Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, kalian sedikit demi sedikit menerimanya. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham Bu Guru"

"Baik permainan kedua," Ibu Guru melanjutkan. "Bu Guru ada Qur'an, Bu Guru akan meletakkannya di tengah karpet. Quran itu "dijaga" sekelilingnya oleh ummat yang dimisalkan karpet. Sekarang anak-anak berdiri di luar karpet.

Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada di tengah dan ditukar dengan buku lain, tanpa memijak karpet?" Murid-muridnya berpikir. Ada yang mencoba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain, tetapi tak ada yang berhasil.

Akhirnya Sang Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an ditukarnya dengan buku filsafat materialisme. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet.

"Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya. Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak kalian dengan terang-terangan. Karena tentu kalian akan menolaknya mentah-mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tetapi mereka akan menggulung kalian perlahan-lahan dari pinggir, sehingga kalian tidak sadar. Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina pundasi yang kuat. Begitulah ummat Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau fondasinya dahulu. Lebih mudah hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dahulu, kursi dipindahkan dahulu, lemari dikeluarkan dahulu satu persatu, baru rumah dihancurkan…"

"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kalian. Mereka tidak akan menghantam terang-terangan, tetapi ia akan perlahan-lahan meletihkan kalian. Mulai dari perangai, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun kalian itu Muslim, tetapi kalian telah meninggalkan Syari'at Islam sedikit demi sedikit. Dan itulah yang mereka inginkan."

"Kenapa mereka tidak berani terang-terangan menginjak-injak Bu Guru?" tanya mereka. Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tetapi sekarang tidak lagi. Begitulah ummat Islam. Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sadar, akhirnya hancur. Tetapi kalau diserang serentak terang-terangan, baru mereka akan sadar, lalu mereka bangkit serentak. Selesailah pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdo'a dahulu sebelum pulang…"

Matahari bersinar terik tatkala anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan pikiran masing-masing di kepalanya.

***

Ini semua adalah fenomena Ghazwu lFikri (perang pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh-musuh Islam. Allah berfirman dalam surat At Taubah yang artinya:

"Mereka hendak memadamkan cahaya Allah dengan mulut-mulut mereka, sedang Allah tidak mau selain menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir itu benci akan hal itu."(QS. At Taubah :32).

Musuh-musuh Islam berupaya dengan kata-kata yang membius ummat Islam untuk merusak aqidah ummat umumnya, khususnya generasi muda Muslim. Kata-kata membius itu disuntikkan sedikit demi sedikit melalui mas media, grafika dan elektronika, tulisan-tulisan dan talk show, hingga tak terasa.

Begitulah sikap musuh-musuh Islam. Lalu, bagaimana sikap kita…?

-Note From Brother Asep Juju-

(anna/muslimazone.com)

Bercerai selepas dicabar talak tiga

Rizal Tahir, 15 Jul 2012
PASIR MAS: “Dia yang cabar saya suruh saya ceraikan dia dengan talak tiga,”ujar Yahya Ibrahim, 82 (gambar) ketika ditemui di rumah anaknya di Kampung Kubang Badak, dekat sini pagi tadi.

Pada masa yang sama katanya,  bekas isterinya yang juga penyokong tegar Umno, Che Hasnah Che Ahmad, 61, bukan sahaja menolak perjuangan PAS, sebaliknya menghina Mursyidul Am yang juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Jelasnya, sepanjang 14 tahun perkahwinan keduanya dengan Che Hasnah selepas kematian isterinya, beliau tidak pernah berselisih faham dengan bekas isterinya.

Bagaimanapun, penghinaan terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, di samping menuduh mengundi PAS berdosa besar beliau tidak boleh bertolak ansur lagi, apa lagi bekas isterinya ‘mencabar’ supaya menceraikannya.

Harakahdaily mengambil pendekatan untuk mengetahui penjelasan sebenar berhubung perkara itu dari Yahya, memandangkan kes perceraian mereka telah tersiar dalam media arus perdana pro Umno termasuk media cetak.

Ianya berikutan kenyataan yang hanya melalui Che Hasnah, semata-mata, tanpa mengetahui kisah sebenar dari bekas suaminya.

Kes perceraian mereka juga turut dibahas hangat dalam laman social facebook dan twitter yang bersandarkan PAS menjadi dalang kepada perceraian itu.

Yahya yang merupakan bapa kepada 8 orang anak (semuanya dari isteri pertama) mengakui isterinya adalah aktivis Umno.

“Malah beliau menjadi guru al-Quran pun dipilih oleh Umno dan dibayar gaji, saya tidak kisah tentang itu walaupun sejak awal lagi kami berlainan politik.

“Tetapi sejak akhir-akhir ini dia begitu mencabar, mengeluarkan kata-kata yang kesat terhadap perjuangan PAS, dia juga sudah tidak hormatkan saya lagi, apa hukumnya keluar rumah atau pergi ke suatu tempat yang suami tidak suka.

“Malah saya bimbang kalau-kalau perkataannya yang begitu keterlaluan itu boleh terkeluar aqidah. Anak-anak dan cucu yang mendengarpun menggeleng kepala kerana tidak sanggup mendengarnya,”ujarnya.

Yahya turut memberitahu, isterinya keluar menyertai program Datuk Dr Hassan Ali, bagaimanapun Che Hasnah merahsiakannya.

“Dia hanya memberitahu pergi program cabutan bertuah, tetapi selepas dua hari baru saya tahu perkara sebenar dan memang saya marah sebab dia tipu saya.

“Saya tak kisah kalau dia pergi belajar tajwid walaupun bergurukan orang Umno, bersesuaian dengan dia sendiri mengajar al-Quran,”ujarnya.

Sambungnya, perceraian itu turut mendapat sokongan saudara mara yang terdekat termasuk abang kepada bekas isterinya itu, Ustaz Che Hussin.

Akibat perselisihan faham semakin tidak dapat dikawal, beliau terpaksa berpuasa dua hari untuk mengurangkan ketegangan yang dicipta isterinya sendiri.

Akhirnya, pada 11 Julai lalu, mereka sah bercerai di Mahkamah Pasir Mas setelah perceraian mereka didaftarkan pada 26 Jun lalu.

Imam Tua Mukim Chetok, Zulkifli Awang (gambar atas kiri), yang juga merupakan saksi nikah mereka sebelum ini memberitahu, sebelum mereka bercerai, beliau sebagai orang tengah turut menasihati Che Hasnah agar kembali pada Yahya.

“Bagaimanapun Che Hasnah enggan dan saya tidak boleh berbuat apa-apa, jadi saya serahkan semula kes itu kepada mereka beruda untuk membuat keputusannya,”ujarnya yang turut hadir pada pertemuan itu.

Gambar dari laman lucah Arab jadi bahan propaganda blogger Umno
Posted on Friday, July 13 @ 22:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: lipasmalas

"BLOGGER Umno sedang rancak menyebarkan sekeping gambar lucah memaparkan aksi seks seorang wanita bertudung.

Kononnya mereka mendakwa ini adalah gambar aksi seks pemimpin PAS. Di bawah ini screenshot dari blog salah seorang blogger Umno yang menyebarkan gambar lucah itu

 


Kita sudah sedia maklum, Umno akan terus menggunakan fitnah zina, seks liwat dan sebagainya untuk mendapatkan sokongan rakyat kepada Umno dan Barisan Nasional. Kerana itu kita gelarkan mereka UMporNO.

Hasil tinjauan ReJaM© di Google Images, Gambar yang kononnya didakwa merupakan gambar aksi seks pemimpin PAS ini sebenarnya diambil daripada laman web lucah Arab di internet.

Dengan menggunakan teknik "macthing images" di Google Images, kita berjaya membuktikan bahawa fitnah jahat blogger Umno terkantoi di situ. Lihat bukti di bawah ini

Sumber: MiLo SuaM"


 Anak Perempuan Mahathir Kaki Arak : Maizura Mahathir
Posted on Friday, March 11 @ 23:00:00 PST
Dilulus untuk paparan oleh teori

Sumber Hanief. blogspot






Ini macam mana?
Gembira lepas minum Air Zam-zam.

Termenung lepas kena Air Zam-zam.

Tersedak Air Zam-zam ke minaci?

Cuba cari mana Mahadei.


Anak Perempuan Mahathir Kaki Arak : Maizura Mahathir


 
GEMPAR!! Video Asal Yang Belum DIEDIT !! (Wajib Sebar!!!)
Posted on Friday, April 29 @ 01:58:52 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: edyesdotcom

"Sedang mencari video sebenar!!Adakah pihak polis juga menipu dengan mengatakan video seks versi kabur yang ditayang sepenuhnya di Carcosa Sri Negara itu adalah TULEN ??Mungkin video asal yang belum di edit ini akan melihatkan BUKAN Anwar Ibrahim dalam video tersebut. Oleh sebab itu juga, video asal telah dikaburkan dan dikatakan ianya adalah rakaman CCTV infrared berteknologi tinggi - Bullshit!!

Dari awal telah saya katakan bahawa bukan CCTV yang merakam aksi seks lelaki bermiripkan Anwar dengan amoi student import tersebut. Ianya adalah perakam video handycam atau lebih baik dari itu, bukan CCTV berwayar terus kepada laci berkunci yang diumpil seperti dakwaan Datuk Eskay.


Sama-sama kita cari video asal. Dengarnya ada rakan yang mengatakan video asal terdapat dalam laman tube lucah rawtube .com yang mana kerajaan sekarang telah menyekat hampir kesemua channel tube lucah. Rupa-rupanya tindakan kerajaan membuat sekatan itu adalah supaya kita tidak jumpa video asal yang menunjukkan betapa besarnya fitnah ini!! Kerajaan tidak pernah ambil peduli perihal moral dalam negara kita tetapi mengambil kesempatan di atas isu fitnah yang dibawa melalui Trio jahanam.
Kebenaran akan terserlah juga akhirnya!! Fitnah Liwat 1, Liwat 2 dan Fitnah 3 yang berbentuk video seks akan berkubur bersama dajal-dajal UMNO dan pengikutnya!!

EDYES @ edyesdotcom
GEMPAR!! Video Asal Yang Belum DIEDIT !! (Wajib Sebar!!!)

Imej Video Seks Yang Telah Diperbesarkan!!
Posted on Monday, April 04 @ 18:19:34 PDT
Dilulus untuk paparan oleh aya

Oleh: laniismaa

"

Inilah imej-imej yang diambil dari video seks dan saya cuba perbesarkan yang dikatakan Anwar Ibrahim. Anda perhatikan...video Thailand ini..




Kenapa teteknya menggelembir lanjut ke bawah!!



Gaya berjalan dalam video sememangnya bukan Anwar!! Inilah imej terbaik mampu dipaparkan.
Video Seks Made In Thailand!! Tujuannya mengelirukan!!
 
 

Manusia Dalam Sangkar, Harimau Di Luar

http://greenboc.blogspot.com, 15 Jul 2012

Biasanya kita tengok, singa / harimau dalam sangkar dan manusia melihatnya dari luar.

Kali ini sudah terbalik. Manusia dalam sangkar dan beberapa ekor harimau berada di luar sangkar melihat untuk menerkam manusia dari luar.


Banyak hal yang dah terbalik sekarang ni.

Lihat: http://greenboc.blogspot.com/2012/07/manusia-dalam-sangkar-harimau-di-luar.html

Adakah pemuda Umno menipu rakyat Johor?

Suhaizan Kaiat, 15 Jul 2012
Pemuda PAS Johor ingin memberi reaksi terhadap perubahan kepimpinan Ketua Pemuda Umno Johor yang telah bertukar daripada Mohd Fadil Muskon (Ketua Pemuda Umno Air Hitam) kepada Datuk Zulkurnain Kamisan (Ketua Pemuda Umno Parit Sulong).
Saya telah jelaskan pada 28hb Jun 2012 bahawa 16 Ketua Pemuda Umno bahagian di Johor telah menolak kepimpinan Ketua Pemuda UmnoJohor Mohd Fadil Muskon.  Mereka telah  mendesak Ketua Pemuda Umno Johor meletakkan Jawatan.

Kepimpinan Pemuda Umno Malaysia dan Johor telah menafikan pergolakkan ini dengan menuduh saya dan Pemuda PAS Johor dengan perbagai  tuduhan seperti berikut:

No Akhbar Tarikh Tajuk Kenyataan Pemuda UMNO Kandunan Penafian dan tuduhan
01 Sinar Harian Edisi Johor Sabtu 30 Jun 2012 Pemuda PAS hanya mahu populariti. Ketua Pemuda UMNO bahagian nafi dakwaan Suhaizan Ketua Pemuda UMNO Johor Baharu Sdr. Khalid Mohammad Ini terbukti mereka(Pemuda PAS) sudah tiada isu sehingga terpaksa mereka-reka cerita mengatakan Pemuda Johor sedang berpecah.
02 Sinar Harian Edisi Johor Sabtu 30 Jun 2012 Pemuda PAS hanya mahu populariti. Ketua Pemuda UMNO bahagian nafi dakwaan Suhaizan Ketua Pemuda UMNO Tebrau Ust Syahrin Jamaluddin Merepek... mereka sudah tiada isu untuk diperkatakan. PAS memang terkenal dengan sumber-sumber ‘dipercayai’ sehingga berani membuat kenyataan ada mesyuarat untuk mendesak Mohd Fadil meletak jawatan.
03 Sinar Harian Edisi Johor Sabtu 30 Jun 2012 Pemuda PAS hanya mahu populariti. Ketua Pemuda UMNO bahagian nafi dakwaan Suhaizan Ketua Pemuda UMNO Pagoh, Sdr. Ismail Mohamed Pandai Pemuda PAS buat cerita. Baguslah orang PAS ambil berat hal pemuda UMNO. Saranan saya, baik Pemuda PAS jaga hal dalam kain sendiri.
04 Sinar Harian Edisi Johor Ahad 1 Julai 2012 Isu Pemuda UMNO goyang direka PAS Ketua Pemuda UMNO Malaysia, YB Khairy Jamaluddin Apa yang didakwa berlaku itu hanya semata-mata permainan politik PAS yang semakin tersepit berikutan konterversi membabitkan bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dengan Istana Johor. Mereka hanya nak alih isu, nak tutup masalah sendiri.
05 Sinar Harian Edisi Johor Isnin2  Julai 2012 Saya jamn tidak betul. Razali kecewa khabar angin krisis kepimpinan Pemuda UMNO Johor Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Datuk Razali Ibrahim Orang-orang luar mempunyai tujuan tertentu dengan membesarkan isu ini. Jika isu tersebut benar tidak mengapalah ia dibincangkan, namun ia langsung tidak betul.
06 Sinar Harian Edisi Johor Ahad 3 Julai 2012 Jangan buat fitnah. Kenapa sibuk mahu jaga tepi kain orang Ketua Pemuda UMNO Pasir Gudang, Rohazam Shah Ahmad 26 Ketua Pemuda UMNO bahagian di negeri ini sentiasa sepakat dan bersatu, sekali gus menafikan desas-desus yang menyatakan Pemuda UMNO negeri kini berhadapan dengan krisis kepimpinan.

Kini dengan perubahan kepimpinan Umno Negeri Johor bermula esok membuktikan kebenaran kenyataan saya sebelum ini. Mustahil bagi mana-mana parti politik membuat perubahan kepimpinan di saat-saat genting menghadapi pilihanraya terutamanya di Johor yang menjadi sasaran Pakatan Rakyat (PR) untuk menawannya.

Saya mewakili rakyat Negeri Johor mahukan penjelasan daripada  semua Ketua-ketua Pemuda Umno yang telah menafikan dalam akhbar dan menuduh Pemuda PAS Johor dengan pelbagai tuduhan. Rakyat Johor mahu tahu siapa yang menipu dalam pergolakkan Pemuda Umno Johor. Adakah Pemuda Umno menipu rakyat Johor?

Mereka yang menipu tidak layak menjadi pemimpin negeri dan negara ini.

Suhaizan ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor.

Khasiat Buah Oren & Himpunan Oren

http://suasanapolitikmalaysia.blogspot.com, 15 Jul 2012
Oren ialah hibrid asal tanaman purba, kemungkinan antara limau bali (Citrus maxima) dan limau mandarin (Citrus reticulata).

Antara khasiat buah oren:
"Beberapa penelitian menunjukkan suplemen yang mengandungi vitamin C dan asid amino dapat membantu meningkatkan KUALITI sperma. Hal ini dibuktikan dalam sebuah penyelidikan yang dilakukan terhadap 47 lelaki yang mempunyai sperma kurang kualiti. Mereka diberikan 3g vitamin C dan asid amino sehari. Ternyata, suplemen tersebut mampu meningkatkan jumlah sperma." ~Majalah Rapi~



Himpunan Oren diadakan untuk menyerahkan Memorandum 8 tuntutan kepada Yang DiPertuan Agong supaya campurtangan bagi membatalkan penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia.


Gerakan Selamatkan Felda (GSF) yang diselaras oleh Mazlan Aliman ini turut disertai beberapa pemimpin Pas dan Pakatan Rakyat serta badan bukan kerajaan (NGO) lain.


8 tuntutan dalam Memorandum itu ialah:


1) Pecat Mohd Isa Samad sebagai Pengerusi Felda
2) Batalkan pinjaman bank peneroka
3) Batalkan cagaran tanah Felda Plantations
4) Selesaikan tuntutan peneroka
5) Hapuskan hutang peneroka
6) Lindungi tanah peneroka
7) Jaminan kepentingan masa depan generasi kedua dan ketiga
8) Bubar Felda Plantations dan buka Felda baru untuk generasi baru Felda

==================================================


Sebelum membuat apa jua kesimpulan, mari kita lihat dan nilai beberapa perkara berikut:


A : Antara rentetan peristiwa yg membawa kepada Himpunan Oren
B : Analisa dan Amati Struktur Ini
C : Peneroka dapat "Durian Runtuh"?


A : Antara rentetan peristiwa yg membawa kepada Himpunan Oren


1. Kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan di Dewan Negara pada 21 Disember 2011.


Matlamat asal penubuhan FELDA untuk membasmi kemiskinan rakyat telah pun tercapai pada 50 tahun pertama pembangunan FELDA dan kini telah pun masuk kepada fasa kedua 50 tahun. Tanah-tanah yang diberikan oleh Kerajaan Negeri untuk diagihkan kepada 112,635 keluarga peneroka telah pun dibangunkan dengan jayanya. Daripada tanah seluas 853,313 hektar yang dimiliki FELDA, seluas 521,938 hektar atau 61 peratus (%) merupakan kawasan berpeneroka dan selebihnya merupakan ladang FELDA.
Pengambilan peneroka dilakukan secara besar-besaran oleh FELDA mulai tahun 1956 hinggalah akhir tahun 1989. Tiada lagi pengambilan peneroka dilakukan selepas tarikh itu berikutan keputusan Kerajaan tidak lagi mengambil peneroka mulai 1 Januari 1990. Baki tanah yang ada telah dijadikan sebagai ladang komersial dan diuruskan oleh FELDA Plantation Sdn. Bhd. selaku agen yang dilantik FELDA untuk menguruskan ladang bagi memastikan FELDA berdikari tanpa bantuan bajet tahunan dari Kerajaan. Dalam fasa 50 tahun kedua, melalui transformasi yang dibawa oleh Kerajaan dan pimpinan Negara, FELDA telah mengorak langkah dengan mempelbagaikan lagi perniagaan dan tidak hanya bergantung kepada komoditi utama iaitu sawit dan getah.
Mengenai  penyenaraian FELDA Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia akan menjadikannya ‘blue chips’ perladangan terbesar di dunia berasaskan pertanian yang bersepadu yang akhirnya akan memberi keuntungan kepada negara. Dengan mengekalkan teras FELDA sebagai peneraju perladangan, penyenaraian ini akan membantu pertumbuhan ekonomi negara dengan penglibatan pelabur-pelabur  tempatan dan antarabangsa di sektor yang berkaitan dengan pertanian seterusnya mewujudkan persaingan yang sihat antara para pelaku industri tersebut.
Penyenaraian ini juga merupakan ‘durian runtuh’ kepada peneroka yang merupakan pemegang syer utama dalam Koperasi Permodalan FELDA (KPF). Melalui model bisnes baru, KPF akan menjadi pelabur utama dalam  FGVH yang mana ahlinya terdiri daripada peneroka, generasinya dan petugas Kumpulan FELDA.  Melalui penstrukturan ini, keuntungan yang akan diperolehi akan dinikmati dalam bentuk  dividen yang menguntungkan ahli-ahli KPF seramai  224,000 orang. Melalui penyenaraian juga, sebahagian keuntungan FGVH melalui lonjakan nilai pelaburan KPF akan diagihkan kepada peneroka melalui ganjaran khas.
Penyenaraian  ini  juga memberi  jaminan bahawa ia sama sekali tidak akan menjejaskan hak peneroka dan petugas FELDA secara keseluruhannya kerana ia hanya melibatkan tanah milik FELDA yang dipajakkan kepada FGVH. Ini bermaksud, tanah kebun dan tapak rumah peneroka tidak akan terlibat dan akan kekal milik peneroka. Manakala segala keistimewaan yang merupakan peruntukan-peruntukan khas yang diberi kepada peneroka dan generasinya akan diteruskan seperti bonus produktiviti, bantuan hari raya, bantuan persekolahan, tuisyen, pinjaman IPTA, khairat kematian, program kemasyarakatan dan program kemahiran generasi FELDA akan terus dinikmati oleh warga FELDA.
Untuk makluman, pelantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi yang berkaitan dengan FELDA adalah berdasarkan kepada Tatacara dan Urustadbir Syarikat (Memorandum & Articles Association). Sehubungan dengan itu, pelantikan beliau sebagai Pengerusi di dalam beberapa syarikat berkaitan FELDA dan KPF tidak menimbulkan konflik kepentingan kerana semua syarikat tersebut adalah di bawah Kumpulan FELDA dan setiap pertubuhan atau syarikat tersebut diuruskan mengikut akta-akta yang berkaitan dengan entiti berkenaan.
Kesimpulannya, penyenaraian FGVH yang merupakan perubahan positif besar yang dibawa oleh Kerajaan ini diyakini akan memberi faedah dan nikmat bukan sahaja kepada warga peneroka dan FELDA tetapi juga rahmat yang turut dikongsi bersama rakyat dan Negara keseluruhannya. Rahmat perkongsian kemakmuran ini adalah manifestasi kejayaan wawasan pintar suatu keajaiban sebuah mutiara gemilang yang bernama FELDA.-21/12/2011
Tulisan ini berasal dari jawapan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan di Dewan Negara pada 21 Disember 2011.
2. KUALA LUMPUR 27 Jan. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan menjelaskan, tanah kebun dan tanah rumah milik peneroka tidak akan terlibat dalam penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Sdn. Bhd (FGVH) ke Bursa Malaysia.
Sebaliknya beliau berkata, tanah terlibat adalah tanah milik Felda sepenuhnya yang telah dipajakkan kepada FGVH selama 99 tahun.
"Tanah ini milik Felda dan tanah peneroka tidak terlibat walaupun segenggam. Segala keistimewaan peneroka selama ini akan diteruskan. Bajet Felda berjumlah RM1.5 bilion itu juga tidak akan terjejas,'' ujar Maslan dalam satu kenyataan, hari ini.
Kenyataan itu menjelaskan tiada tanah milik peneroka yang akan terlibat dalam projek FGVH kerana apa-apa projek oleh FGVH akan hanya melibatkan tanah-tanah milik Felda di seluruh negara.
Beliau berkata demikian sebagai menjelaskan kesilapan laporan Utusan Malaysia hari ini yang menyebut Felda mempunyai strategi mantap bagi penyenaraian FGVH yang dikatakan turut melibatkan pajakan tanah peneroka.
Sumber : Utusan Online




3. Memorandum Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) kepada Angkatan Koperasi Kebangsaan (M) Bhd (ANGKASA) - 11 Januari 2012




Prof. Dr Hj Ali Baharom,
Yang DiPertua Angkatan Koperasi Kebangsaan
Malaysia Berhad (ANGKASA)

PERTAHANKAN HAK DAN KEPENTINGAN  KOPERASI PERMODALAN FELDA MALAYSIA BERHAD

MUQADDIMAH


Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF) telah ditubuhkan pada 1hb Julai 1980 di bawah Akta Koperasi 1993 (pindaan 2007). Sehingga tahun 2010 mempunyai keahlian seramai 207,913 dengan modal syer anggota sebanyak RM1.46 bilion.  87.81 peratus keahlian datangnya daripada anggota kumpulan peneroka.
Mengikut Undang-Undang Kecil KPF, keanggotaan koperasi ini terbuka kepada:-

a.    Peneroka-peneroka Felda, isteri dan anak-anak,
b.    Koperasi-koperasi peneroka Felda yang didaftarkan di bawah Akta sebagai koperasi asas atau koperasi menengah,
c.    Kakitangan Felda, isteri dan anak-anak,
d.    Koperasi kakitangan Felda yang berdaftar di bawah Akta.

Apabila YAB Perdana Menteri mengumumkan dalam Bajet 2012 pada 7hb Oktober 2011 bahawa Felda Global Ventures Holding(FGVH) akan disenaraikan di Bursa Malaysia selewat-lewatnya Jun 2012; bermula suatu episod hitam yang mengganggu ketenteraman Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad.

KRONOLOGI

1.    Mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah KPF pada 22 hb Jun 2011 telah meluluskan permohonan keahlian Tan Sri Isa Samad untuk menjadi anggota KPF. Mengikut Undang-Undang Kecil KPF beliau tidak layak memperolehi status demikian. Beliau dilantik sebagai Pengerusi Felda secara kontrak sahaja.

2.    Mesyuarat Agung KPF pada 23 hb Jun 2011 memilih Pengarah Besar Felda, Dato’ Dzulkifli Abd Wahab sebagai Pengerusi KPF.

3.     Ketua  Setiausaha Sulit Kanan YAB Perdana Menteri  telah menghantar surat bertarikh 15 hb Ogos 2011 kepada Tan Sri Isa Samad bahawa beliau telah dilantik sebagai Pengerusi KPF.

4.    Mesyuarat Khas Ahli Lembaga Pengarah Felda bertarikh 25 hb Ogos 2011 telah bersetuju melantik Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi KPF yang baru. Semasa perbincangan perlantikan Tan Sri Isa Samad; beliau yang merupakan orang yang berkepentingan dan menjadi subjek perbincangan telah tidak keluar meninggalkan mesyuarat; bahkan terus mempengerusikan mesyuarat dalam keadaan mesyuarat itu membincangkan kedudukan peribadinya.

5.    Mesyuarat Khas Ahli Lembaga Pengarah Felda tersebut di atas dibuat tanpa kehadiran Pengarah Besar Felda, Dato’ Dzulkifli Abd Wahab yang juga Pengerusi KPF. Beliau sedang mengerjakan umrah pada tarikh tersebut.

6.    Pada bulan September 2011, Ketua Audit Suruhanjaya Koperasi Malaysia(SKM) menjalankan siasatan audit ke atas Koperasi-koperasi termasuklah KPF. Di dalam hasil siasatannya, audit SKM mendapati KPF telah melanggar peruntukan-peruntukan di dalam Undang-Undang Kecil KPF kerana menerima keahlian beberapa individu yang hanya berjawatan kontrak di dalam Felda. Antaranya Tan Sri Isa Samad, Tan Sri Yusof Nor, Dato’ Bakkie Salleh dan Dato’ Sabri Ahmad.

7.    Pada 18 hb Oktober 2011; En Abd Rahman Ramli, peneroka Felda Raja Alias 4, Jempol, Negeri Sembilan telah membuat aduan ke SKM berhubung pertikaian status Tan Sri Isa Samad sebagai anggota dan Pengerusi KPF.

8.    Pada 28 hb Oktober 2011, mesyuarat Lembaga Pengarah KPF telah membincangkan laporan audit SKM tersebut dan telah membuat keputusan untuk membatalkan kelulusan keahlian mereka yang dimaksudkan di atas.

9.    Tuan Hj Mat Deris Jusoh, Ketua Sektor Operasi dan Kawal Selia Suruhanjaya Koperasi Malaysia melalui surat bertarikh 10 hb November 2011 kepada En Abd Rahman Ramli; menjelaskan bahawa Tan Sri Isa Samad belum dilantik sebagai Pengerusi KPF.


10.    Pada 16 hb November 2011, Tan Sri Isa Samad melalui peguam Dato’ Hafarizam Harun telah membuat aduan dan bantahan bertulis kepada SKM bagi membantah keputusan Lembaga Pengarah KPF menggugurkan keahlian beliau.

11.    Pada 23 hb November 2011, dalam tempoh seminggu sahaja selepas aduan dibuat oleh Tan Sri Isa Samad; SKM telah memanggil beberapa orang ahli Lembaga Pengarah KPF untuk hadir ke perbicaraan rujukan pertikaian pada 24 hb November 2011. Surat panggilan perbicaraan hanya diberikan kepada KPF pada petang 23 hb November 2011 tanpa memberikan sebarang butiran lengkap tentang bantahan yang dibangkitkan Tan Sri Isa Samad.

12.    Perbicaraan pertikaian status Tan Sri Isa Samad telah diadakan di SKM pada pagi 24 November 2011. Hanya beberapa jam kemudian SKM  telah membuat keputusan bahawa tindakan Lembaga Pengarah KPF membatalkan keahlian Tan Sri Isa Samad adalah tidak sah dan KPF hendaklah menerima semula Tan Sri Isa Samad sebagai ahli KPF.

13.    Pada 8 hb Disember 2011, Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad(KPF) telah mengeluarkan notis Mesyuarat Agung Khas kepada Anggota Lembaga, Jawatankuasa Audit Dalaman, Anggota Perwakilan Individu dan Perwakilan Koperasi Anggota menurut subseksyen 40(1) Akta dan Undang-Undang Kecil 29 Fasal(1) bertarikh 5 hb Januari 2012 bertempat di Dewan Perdana Felda Kuala Lumpur.

14.    Agenda mesyuarat Agung tersebut adalah seperti berikut;-

a.    Cadangan pelupusan ekuiti milik KPF di dalam Felda Holding Bhd dan 10 anak Syarikat milik Felda Holding Bhd kepada Felda Global Ventures Holdings;

b.    Cadangan pelaburan KPF di dalam Felda Global Ventures semasa peringkat Pra-Penyenaraian

c.    Cadangan melupuskan sebahagian Ekuiti KPF dalam Felda Global Ventures pada tahun 2012 melalui proses penyenaraian Felda Global Ventures dan penjualan ekuiti kepada pelabur;

d.    Hal-hal lain.

15.    Pada 23 hb Disember 2011, empat orang pemegang saham dalam KPF telah memfailkan Saman Pemula di Mahkamah Tinggi Temerloh terhadap KPF dan Felda Global Ventures Holding. Saman tersebut dikemukakan untuk menghalang Mesyuarat Agung Khas KPF pada 5 hb Januari 2012.

16.    Pada 28 hb Disember 2011, aduan kali kedua telah dibuat oleh En Abd Rahman Ramli, peneroka Felda Raja Alias 4 mengenai status Tan Sri Isa Samad.

17.    Setiausaha KPF, Abidin bin Abd Rahman telah mengeluarkan surat bertarikh 30 hb Disember 2011 kepada perwakilan Mesyuarat Agung Khas KPF, membatalkan mesyuarat agung tersebut tanpa dinyatakan sebarang sebab.

18.    Pada 4 hb Januari 2012, Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan, Dato’ Mariana Yahya; telah memperakukan pembatalan Mesyuarat Agung Khas KPF dihadapan peguam Peneroka(pemegang saham-plaintif) dan peguam KPF serta Felda Global Ventures(defendan).


ADUAN

1.    Mengapa mesyuarat Ahli Lembaga KPF pada 22 hb Jun 2011 meluluskan permohonan keahlian Tan Sri Isa Samad sebagai ahli KPF?
Tidakkah ianya bertentangan dengan Undang-Undang Kecil KPF fasal 2 dan fasal 11; di mana hanya peneroka, isteri dan anak peneroka, kakitangan tetap Felda serta Koperasi gabungan KPF sahaja yang layak sebagai ahli KPF?

2.    Apa tujuan YAB Perdana Menteri menulis surat bertarikh 15 hb Ogos 2011 kepada Tan Sri Isa Samad memaklumkan perlantikan beliau sebagai Pengerusi KPF?

3.    Apa kuasa Perdana Menteri untuk mencampuri hal ehwal dalaman sebuah koperasi yang mempunyai undang-undangnya sendiri dan tertakluk kepada Akta Koperasi dan juga Suruhanjaya Koperasi Malaysia?
Kenapa undang-undang dilanggar dengan tidak mempedulikan suara lebih 200,000 ahli-ahli KPF untuk menentukan kepimpinan KPF yang mereka anggotai?

4.    Mengikut peruntukan di dalam seksyen 43 Akta Koperasi 1993 dan juga Undang-undang Kecil KPF sendiri di mana disyaratkan mana-mana ahli sesebuah koperasi yang hendak dilantik atau dipilih sebagai anggota Lembaga sesebuah koperasi itu hendaklah telah genap dua tahun menjadi ahli bagi koperasi itu.
Macamana Tan Sri Isa Samad boleh dilantik sebagai Pengerusi KPF sedangkan beliau baru dua bulan menjadi ahli KPF?

5.    Bagaimana Perdana Menteri boleh memberi persetujuan terhadap perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi KPF yang baru dengan mengenepikan begitu sahaja Dato’ Dzulkifli Abd Wahab yang baru beberapa bulan disahkan perlantikannya sebagai Pengerusi KPF di dalam Mesyuarat Agung KPF 23 hb Jun 2011?

6.    Meskipun kuasa Menteri yang berkaitan halehwal Koperasi boleh mengecualikan penggunaan seksyen 87 Akta Koperasi 1993 mengenai syarat keahlian dua tahun untuk membolehkan seseorang itu dilantik Ahli Lembaga Koperasi(contohnya Tan Sri Isa); namun, adakah kuasa itu mutlak untuk berbuat demikian?
Menteri atau pihak yang berkuasa mengenainya mesti memberikan alasan kukuh kenapa bertindak memberi pengecualian tersebut.

7.    Kenapa hanya selepas seminggu sahaja Tan Sri Isa Samad membuat aduan dan bantahan di SKM, pihak SKM terus sahaja memanggil perbicaraan sedangkan aduan pemegang saham KPF lambat di jawab?
Itupun jawaban kepada pemegang saham begitu kabur.

8.    Mengapa SKM membuat keputusan memaksa KPF menerima keahlian Tan Sri Isa Samad sebagai ahli KPF sedangkan laporan Ketua Audit SKM sendiri menyatakan keahlian Tan Sri Isa Samad dalam KPF adalah tidak sah?

9.    Adakah SKM selaku sebuah Suruhanjaya yang sepatutnya tertakluk kepada undang-undang dan mengamalkan tahap profesionalisme serta intergriti yang tinggi telah menjadi pekakas yang tunduk kepada kepentingan politik pihak tertentu?

10.    Apakah ada ugutan dan tekanan dikenakan keatas Pengerusi Eksekutif SKM untuk membuat keputusan yang menyebelahi Tan Sri Isa Samad?

Sebagai sebuah badan induk yang ditubuhkan pada 12 hb Mei 1971, objektif penubuhan ANGKASA dalam menyatukan 3840 buah koperasi di Malaysia tidak dapat disangkal keberkesanannya.

Justeru kemelut yang melanda KPF ketika ini sesungguhnya menguji kewibawaan ANGKASA dalam menjaga dan memperjuangkan kepentingan koperasi-koperasi seluruh Negara.

Pihak ANGKASA tentu maklum tentang kejayaan KPF sebagai Koperasi Terbaik Negara 2010(kategori Kluster Besar) yang merekodkan perolehan sebanyak RM15 bilion pada tahun 2010. Daripada tahun 1997-2010 purata dividen yang dibayar kepada pemegang saham adalah dalam lingkungan 10-16 peratus. Ini menggambarkan kejayaan besar KPF.

Namun, kebimbangan yang teramat sangat pemegang saham KPF ekoran usaha-usaha berikut yang boleh menjejaskan kepentingan KPF di masa hadapan. Antaranya:-

1.    Cadangan Pelupusan ekuiti milik KPF dalam Felda Holding Bhd dan 10 Anak Syarikat milik Felda Holdings Bhd kepada Felda Global Ventures Holdings Berhad. Ekuiti milik KPF dalam Felda Holdings adalah 51 peratus dan aset 10 anak syarikat berkenaan yang menjadi kekuatan pelaburan KPF dianggarkan RM3.13 bilion.

2.    Cadangan Pelaburan KPF di dalam Felda Global Ventures Holdings semasa peringkat Pra-Penyenaraian. Felda Global Ventures adalah Syarikat pelaburan Felda yang baru wujud beberapa tahun  dan sangat diragui keupayaannya. Pelaburannya di luar Negara seperti Felda Iffco Sdn Bhd, Twin Rivers Technologies US, Felda Global Ventures Middle East dan Felda Global Ventures Arabia mencatat kerugian RM500 juta sehingga tahun 2010.

3.    Memperjudikan masadepan KPF kepada Felda Global Ventures yang latar belakangnya begitu buruk sangat berisiko tinggi. Bagaimana mungkin KPF boleh menyandarkan harapan kepada Felda Global Ventures?
Semasa penyenaraian, Felda Global Ventures menerbitkan saham baru sebanyak 20-25 peratus dan ini menyebabkan kepentingan KPF menguncup sehingga 40 peratus. KPF akan menjual 6 peratus daripada pegangan saham yang dimiliki dan pendapatan yang diperolehi dari jualan saham ini diagihkan kepada peneroka sebagai ‘ durian runtuh ‘. Pegangan KPF berkurangan lagi ke paras 35 peratus. Adakah ini percaturan yang betul?


4.    Cadangan melupuskan sebahagian ekuiti KPF dalam Felda Global Ventures pada tahun 2012 melalui proses penyenaraian Felda Global Ventures dan penjualan ekuiti kepada pelabur.

Adakah bijak untuk dipindahkan ekuiti bernilai RM3.13 bilion daripada 10 anak syarikat yang mempunyai entiti berbeza dan di longgokkannya dalam satu entiti dan saham-saham diapungkan di pasaran terbuka?
Kepentingan KPF dalam Felda Global selepas di senaraikan di Bursa Malaysia hanya tinggal sekitar 35 peratus sahaja dan milikan Bumiputera semakin terhakis.

5.    Sehingga kini, Lembaga Pengarah KPF belum menerima kertas lengkap mengenai cadangan Felda Global Ventures ke Bursa Malaysia daripada pihak pengurusan Felda Global Ventures.

Apakah implikasi kewangan keatas KPF dan Felda belum dibincangkan secara konkrit. Persoalan berkaitan struktur ekuiti selepas penyenaraian mengenai pegangan ekuiti peneroka dan kakitangan Felda melalui KPF adakah dapat di kekalkan pun belum dimuktamadkan. Semuanya masih terlalu kabur dan penuh tanda tanya.

6.    Sangat mengejutkan, pegangan saham KPF di dalam Felda Global Ventures sebanyak 35 peratus selepas penyenaraian dipindahkan ke dalam sebuah syarikat pegangan pelaburan baru ( Fund Co) yang ditubuhkan oleh Felda melalui pegangan Saham Keutamaan Boleh Tebus(Redeemable Preference Share). Felda memiliki 100 peratus pegangan saham biasa tertangguh(deffered ordinary shares) di mana semua dividen yang diisytiharkan oleh Fund Co akan disalurkan terus kepada KPF. Felda hanya mempunyai hak mengundi tetapi tidak mempunyai hak ekonomi ke atas dividen yang diisytiharkan oleh Fund Co.

Mengapa Fund Co harus ditubuhkan, siapa yang bakal  terlibat dalam syarikat tersebut dan tujuan sebenar organisasi itu  di wujudkan dalam konteks proses penyenaraian Felda Global Ventures?

PENUTUP


Memorandum ini di sediakan sebagai suatu ikhtiar yang menuntut komitmen ANGKASA selaku payung kepada koperasi-koperasi seluruh Negara. Felda adalah institusi pembangunan tanah yang terbesar di dunia. KPF adalah sebahagian keluarga besar Felda yang menyumbang terhadap pertumbuhan ekonomi Felda.  Pertanggungjawaban ANGKASA dalam mempertahankan situasi ini sangat diperlukan.
Sepertimana SKM, Angkasa juga jangan tunduk kepada kemahuan pihak berkepentingan yang di terajui Tan Sri Isa Samad. Mesti di junjung prinsip ketelusan dan bertindak berani mempertahankan yang hak.

Masa kian suntuk. Meskipun Mesyuarat Agung Khas KPF telah dibatalkan pada 5 hb Januari 2012 yang lalu; ada usaha untuk membawa YAB Perdana Menteri merasmikan Mesyuarat Agung Khas KPF pada tanggal 8 hb Februari 2012.

Agendanya sama. Kempen kotor dan jijik sedang digerakkan. Adalah dipercayai sogokan dan imbuhan istimewa sedang ditawarkan kepada perwakilan. Ini tidak mustahil. ANGKASA mesti bertindak dan memantau perkembangan ini.

Semoga konspirasi jahat yang mahu memfaraidkan aset warga Felda sesama ‘penyamun’ di gagalkan dengan pertolongan Allah SWT, Amin.


MAZLAN ALIMAN

Presiden
Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK)



4. KUALA LUMPUR, 17 Feb: Mahkamah Tinggi Kuantan hari ini membenarkan injunksi interim untuk melarang Koperasi Permodalan Felda (KPF) melupuskan ekuitinya kepada Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH).



Hakim Datuk Mariana Yahya membuat keputusan itu petang ini selepas mendengar Saman Dalam Kamar (Ex-Parte) yang dikemukakan lapan pemegang saham KPF.

Tiga permohonan yang dibuat plaintif (ahli KPF) ialah:

1. Satu injunksi interim melarang defendan (KPF) samaada secara sendiri atau perkhidmat defendan atau melalui sesiapa sahaja yang bertindak bagi pihak defendan untuk berbincang dan membuat sebarang keputusan untuk melupuskan samaada kesemua atau sebahagian ekuiti yang dimiliki oleh defendan dalam Felda Holdings Berhad dan sepuluh anak syarikat kepada Felda Global Ventures Holding Berhad.

2. Satu injunksi interim melarang defenden samaada secara sendiri atau melalui perkhidmat defendan atau melalui sesiapa sahaja yang bertindak bagi pihak defendan untuk menguatkuasakan sebarang keputuan untuk melupuskan samaada kesemua atau sebahagian ekuiti yang dimiliki oleh defendan dalam Felda Holdings dan sepuluh anak syarikat milik Felda Holding kepada Felda Global Ventures Holding Berhad.

3. Satu injunksi interim melarang defendan samaada secara sendiri atau melalu perkhidmat defendan atau melalui sesiapa sahaja yang bertindak bagi pihak defendan untuk melupuskan samaada kesemua atau sebahagian ekuiti yang dimiliki oleh defendan dalam Felda Holding dan sepuluh anak syarikat milik Felda Holdings kepada Felda Global Ventures Holding Berhad.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman, mesyuarat agung khas (EGM) KPF pada 22 Februari ini boleh diadakan tetapi tidak boleh membincangkan penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia.

Beliau menyifatkan berita gembira itu sebagai kejayaan awal peneroka menghalang penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia.

"EGM 22 Februari ini boleh diadakan tapi mereka tak boleh bincang tiga perkara yang dipohon itu.

"Keputusan yang sangat menggembirakan warga Felda dan perjuangan kita untuk memastikan penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia tidak berlaku," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Sementara itu, peguam Harris Abdullah berkata, jika EGM tersebut tetap membincangkan penyenaraian FGVH, mereka boleh didakwa menghina mahkamah dan dikenakan tindakan undang-undang.
"Kami tak halang mereka buat EGM tapi jangan bincang soal pelupusan ekuiti KPF untuk penyenaraian FGVH.

"Kalau mereka tetap usulkan perkara ini, kita boleh dakwa mereka hina mahkamah dan tindakan undang-undang boleh diambil. Jadi mereka kena patuh pada perintah mahkamah," katanya yang juga ahli jawatankuasa Anak.



5 . Laporan Polis


KUALA LUMPUR, 1 Mac: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) akan membuat laporan polis di seluruh negara pada 3 Mac ini berhubung 'surat pekeliling durian runtuh' yang diedarkan Felda kepada peneroka bermula minggu lalu.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, surat pekeliling tersebut meminta peneroka menyerahkan semua dokumen seperti salinan kad pengenalan, geran ladang dan rumah, status senarai hitam bank dan pewaris bagi mendapat 'durian runtuh' berupa wang tunai setelah penyenaraian  Felda Global Ventures Holdings Bhd.

Ekoran itu, beliau menerima banyak aduan dariapda peneroka yang bimbang semua dokumen itu dimanipulasi untuk tujuan tertentu.

Lebih menimbulkan keraguan ujar Mazlan, perkara itu tidak diketahui Lembaga Pengarah Felda.

"Kita akan sediakan format laporan polis bermula 3 Mac di Ibu Pejabat Polis Daerah Temerloh, Pahang dan di seluruh negara serentak," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, semalam.

Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat itu juga berkata, semua laporan polis tersebut akan dikumpul dan diserahkan bersama memorandum bantahan penyenaraian FGVH kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada sidang Dewan Rakyat yang akan bermula 12 Mac ini.
"Kita minta Perdana Menteri tolong hentikan sebarang cadangan penyenaraian FGVH ke Bursa malaysia.

"Sejak cadangan ini ditimbulkan, keharmonian dalam Felda mula hilang.

"Saya terima maklumat, setiap kali perhimpunan bulanan Felda, Tan Sri Isa akan memberi amaran kepada kakitangan agar tidak memberikan sebarang maklumat kepada pihak luar berkaitan usaha penyenaraian FGVH," katanya.

Mengulas lanjut, Mazlan berkata, ada peneroka dijanjikan 'durian runtuh sejumlah RM10, 000, RM20,000 dan RM30, 000.

Mazlan juga berpendapat, ini mungkin juga satu helah di mana akhirnya pihak tertentu akan menggunakan semua dokumen tersebut untuk mereka akhirnya menjustifikasikan peneroka Felda secara majoriti setuju dan menyokong penyenaraian FGVH.

"Seperti yang saya tegaskan, janji durian runtuh satu pembohongan sebab mesyuarat agung dibatalkan, jadi KPF tiada kaitan dengan penyenaraian," katanya.






6. 25 April 2012 KUALA LUMPUR: Felda Global Ventures Holdings (FGVH) akan disenaraikan di pasaran utama Bursa Malaysia tanpa pembabitan Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF), kata Pengerusi FELDA, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

Isa berkata, FELDA memutuskan untuk mengeluarkan KPF berikutan kesuntukan masa untuk penyenaraian FGVH yang dijangkakan akhir Mei atau awal Jun ini.
KUALA LUMPUR: Penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Saham Malaysia akan diteruskan tanpa penglibatan Koperasi Peneroka Felda (KPF).
Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Samad berkata, KPF perlukan masa untuk menyemak semula terma yang ditetapkan ahlinya sedangkan penyenaraian itu akan berjalan dalam masa terdekat, berkemungkinan antara Mei dan Jun.
“Kita perlukan masa perbincangan yang agak lama namun masa itu sudah terhad,” katanya dalam sidang media di Balai Felda di sini hari ini.
Walaupun KPF mendapat persetujuan majoriti 88 peratus, namun ahlinya dalam mesyuarat agung luar biasa (EGM) 19 April lalu menetapkan tiga syarat utama jika mahu disenaraikan dalam Bursa Saham.
Antaranya Ahli Lembaga Pengarah KPF perlu diberi mandat meneliti, berunding, memperhalusi dan menerima apa-apa terma yang tertakluk dalam Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM).
Kelewatan itu juga berlaku disebabkan injunksi yang difailkan lapan ahli koperasi di Mahkamah Tinggi Kuantan 17 Februari lalu bagi menghalang KPF membuat sebarang keputusan pada EGM.
Akibatnya, EGM yang pada awalnya dijadualkan pada 22 Februari lalu tertangguh selama dua bulan.
“Kalau masa itu tak terbuang saya percaya perbincangan dengan KPF dapat diselesaikan…kalau lagi lewat (penyenaraian) kita perlu bermula daripada A.
“Akhirnya pihak kami berpendapat kita tak boleh lewat lagi kerana ini masa yang paling baik bagi kita teruskan penyenaraian FGVH.
“Tak dapat jangka bila KPF boleh terlibat, kalau tak dapat tahun ni mungkin tahun depan,” katanya yang menjamin kepentingan peneroka tidak akan terjejas walaupun KPF tidak tersenarai buat masa ini.
Pelan alternatif
Sehubungan itu, Isa berkata pihaknya akan menyediakan pelan alternatif iaitu menubuhkan satu entiti khas dalam FGVH bagi menjaga kepentingan peneroka semasa penyenaraian itu nanti.
Entiti khas yang berfungsi sebagai badan amanah ini akan ditubuhkan oleh Jabatan Perdana Menteri yang menjaga kepentingan Felda dan akan diumumkan Suruhanjaya Sekuriti (SC) dalam masa terdekat.
Katanya, melalui badan amanah ini peneroka akan mendapat keuntungan dua dividen sekaligus termasuk daripada saham koperasi sendiri.
“Seramai 112,635 peneroka KPF akan dapat keuntungan seumur hidup kerana dividen peratusan yang ditetapkan setiap tahun tanpa perlu mengeluarkan wang,” katanya.
Beliau juga memberi jaminan matlamat KPF sebagai pemegang saham tunggal besar dalam FGVH akan kekal, iaitu sebanyak 51 peratus.
FGVH dimiliki 100 peratus oleh Felda dengan 49 peratus pegangannya dimiliki oleh Felda Holdings dan KPF menjadi pemegang terbesar dalam Felda Holdings dengan 51 peratus saham.




7. Memorandum pada Suruhanjaya Sekuriti - 10 Mei 2012

Dr Rosli bersama Pengerusi ANAK, Mazlan Aliman petang tadi menyerahkan aduan membantah penyenaraian Felda kepada Suruhanjaya Sekuriti.

Menurut Mazlan, ANAK menyerahkan bantahan 154 peneroka dari gugusan Bera, Pahang dan Raja Alias, Johor yang dakwanya ditipu untuk menandatangani borang pinjaman bagi membeli saham FGVH.


Menurutnya, peneroka tersebut diperdaya pengurus Felda menandatangani borang itu dalam bahasa Inggeris secara tergesa-gesa dan mereka juga tidak dibenarkan membawanya pulang ke rumah.

Malah, dakwanya lagi, borang tersebut juga tidak tercatat jumlah pinjaman yang dipohon dan tiada jadual pembayaran semula.

"Mereka dipaksa menandatangani borang pinjaman walaupun prospektus masih lagi dipamerkan," katanya.

Satu permohonan mahkamah juga difailkan di Mahkamah Tinggi Kuantan semalam bagi menghentikan perjanjian yang ditandatangani peneroka itu daripada dikuatkuasakan, kata Mazlan.

Dalam pertemuan ringkas dengan Pengurus Besar Suruhanjaya Sekuriti, Musa Mahmud yang menerima aduan itu, Mazlan turut menyerahkan memorandum membantah penyenaraian Felda.

8.  Memorandum kepada Bank Negara

23 Mei '12 Kuala Lumpur : Dua bank terlibat menawarkan pinjaman pembelian saham Felda Global Ventures Berhad (FGVH) kepada peneroka bersetuju untuk menarik balik borang yang diedarkan dan ditandatangani peneroka. Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman berkata, dua bank tersebut iaitu CIMB dan Am Bank akan berbuat demikian ekoran permohonan injunksi yang dibuat 125 peneroka gugusan Bera dan Raja Alias, Seremban berhubung perkara itu. "CIMB telah hantar surat kepada peguam kita untuk tarik balik borang tersebut dan AM Bank juga akan berbuat demikian," kata beliau ketika ditemui selepas menyerahkan memorandum berhubung pelanggaran etika perbankan di bank Negara. Mazlan juga berkata, tindakan dua bank tersebut membuktikan bantahan yang dibuat peneroka berhubung borang pinjaman tersebut sebelum ini adalah relevan.

Sebelum itu, Mazlan atas nama Gerakan Selamatkan Felda (GSF) ditemani penasihat ekonomi, Dr. Rosli Yaakop menyerahkan memorandum kepada Bank Negara mendesak badan itu mengambil tindakan ke atas tujuh bank yang didakwa melanggar etika perbankan. Tujuh bank tersebut ialah Maybank Berhad, CIMB Berhad, Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), Bank Muamalat Berhad, Affin Bank Berhad, Am bank Berhad dan OCBC Bank Berhad.

Serahan memorandum ini rentetan aduan yang dibuat kepada Suruhanjaya Sekuriti pada 10 Mei lalu. Mazlan menyatakan terdapat lima pelangaran etika yang dilakukan oleh bank terbabit antaranya dokumen perjanjian dikeluarkan dalam Bahasa Inggeris, kecuali Maybank yang tidak difahami peneroka. Majoriti peneroka juga kata Mazlan, menandatangani dokumen tanpa memahami isi kandungannya. Selain itu, pegawai bank didakwa tidak hadir semasa peneroka menandatangani dokumen perjanjian dan terdapat manipulasi, pujukan dan paksaan secara halus supaya peneroka menurunkan tandatangan.

"GSF mengesyaki pengurusan Felda dan bank-bank terbabit sepakat mengelirukan peneroka. "Mereka tidka menjelaskan kepada peneroka syarat-syarat dan terma-terma yang terkandung dalam dokumen dan risiko-risiko yang bakal dihadapi," katanya.

Sementara itu, Dr. Rosli berkata, adalah menjadi kesalahan bagi bank mengeluarkan pinjaman kepada peminjam yang berumur 65 tahun ke atas. "Kebanyakan yang menandatangani borang tersebut berumur 65 tahun ke atas. Itu satu kesalahan bagi bank," katanya yang juga bekas pegawai Bank Negara. Hasil pertemuan, pihak Jabatan Informasi dan Pelanggan Bank Negara berjanji akan menyiasat perkara itu dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

"Peremuan hari ini positif dan Bank Negara menganggap perkara ini sebagai serius apabila mereka meminta banyak maklumat dariapada kami, kata Mazlan.

Menurut Mazlan juga, pihaknya menyediakan khidmat guaman kepada peneroka yang ingin membuat aduan berhubung dokumen yang ditandatangani. "Ramai di kalangan peneroka yang sedar mengenai perkara ini dan ingin menarik balik tandatangan mereka. "Oleh itu, kita sediakan peguam dan mereka boleh bertemu peguam untuk membuat aduan. "Kita akan menggerakkan kempen besar-besaran," katanya.

Lebih 80 peratus peneroka di seluruh negara menandatangani borang tersebut dan khuatir berdepan dengan risiko bankrap sekiranya gagal membayar pinjaman sekiranya berlaku kejatuhan saham FGVH.


9. 1 Jun 2012 Penyenaraian FELDA Global Ventures Holdings (FGVH) adalah idea unik yang diperkenalkan Perdana Menteri agar rakyat jelata dapat berkongsi kemakmuran yang sebelum ini dinikmati secara eksklusif oleh warga peneroka dan kakitangan Felda sahaja.
Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan, berkata melalui penyenaraian itu, tanah ladang seluas 350,000 hektar akan disewa kepada FGVH mengikut formula jangka panjang.
“Tanah Felda ini tidak akan hilang sebaliknya hanya disewakan kepada FGVH bagi menghasilkan keuntungan yang dijangka mencecah berbelas bilion.
“Jika sebelum ini kemakmuran Felda hanya dinikmati oleh warga peneroka, generasi kedua serta pekerja Felda, kini kerajaan mahu seluruh rakyat di luar sana turut berkongsi kemakmuran ini dengan menyenaraikan FGVH di Bursa Saham Kuala Lumpur.
“Penyenaraian ini merupakan yang terbesar di Asia tahun ini dan kedua terbesar di dunia selepas Facebook,” katanya kepada pemberita di Ipoh, hari ini.
Terdahulu, Ahmad menyampaikan ceramah berkaitan Gagasan 1Malaysia di Institut Tadbiran Islam Malaysia (INTIM) yang dihadiri kira-kira 200 peserta dari seluruh negeri Perak.
Pada 31 Mei lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melancarkan prospektus Tawaran Awam Permulaan (IPO) FELDA Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) sempena penyenaraiannya di Pasaran Utama Bursa Malaysia.
Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, FELDA daripada organisasi domestik kini beralih kepada pelaku global yang berjaya.
“Penyenaraian ini mencatatkan dua detik bersejarah kepada negara dan FELDA iaitu ia adalah yang terbesar di Malaysia dan kedua terbesar di dunia selepas Facebook untuk tahun ini,” katanya.
Berdasarkan petunjuk harga IPO FGVH dengan unjuran RM10.5 bilion, ia adalah terbesar di Malaysia dan kedua terbesar di dunia, tahun ini.
FGVH yang akan disenaraikan pada 28 Jun depan dijangka menjana pasaran modal berjumlah RM18 bilion.
Berdasarkan prospektus IPO FGVH, ia menawarkan 2.19 bilion saham yang mana 1.92 bilion saham ditawarkan untuk langganan pelabur institusi dan pelabur institusi Bumiputera, manakala 273.61 juta saham ditawarkan kepada pelabur awam, pengarah yang layak dan kakitangan FGVH.

10: Struktur organisasi Felda sebelum penyenaraian Fgvhb


11: Penyenaraian Fgvhb


Come June 28, Felda Global Ventures Holdings (FGVH) will be listed on the Bursa Malaysia (Malaysia Stock Exchange) with a market capitalization of RM16.599 billion based on IPO indicator price of RM4.55 a share. There would be a mind-boggling 3,648 million shares floating in the market. Actually FGVH is another animal and should perform differently compares to Facebook considering it is the third largest (by landbank) listed palm oil operator globally, if not for the fact that the company is tainted with truckloads of political elements attached to it.

For a start, the whole exercise of FGVH listing was rushed in as if a plague would be wiping out human civilization post-June listing date. When Isa Abdul, a person who was found guilty of money politic (a flowerish word for corruption) by its own party, UMNO, was made Felda Chairman, even though he wasn’t a KPF (Koperasi Permodalan Felda) member hence his membership was found to be “illegal” by the Malaysian Cooperative Societies Commission (MCCC), you can smell troubles miles away. It was simply an exercise to cash out from Felda by milking the ignorant 112,000 settlers’ tits to dry, before the coming general election.

Based on 1,208.9 million shares from shareholders and 980 million new shares offered to the public, the IPO will raise a combination of RM10 billion (based on retail offer price of RM4.55 a share). That’s a lot of money and anyone would not think twice about cashing out, not to mention such amount of money can buy hundreds of thousands of votes. However there’s something fishy about the IPO exercise when KPF, which owns 51% of Felda Holdings Berhad currently had been left out in the exercise. It was a valid argument from opposition as to the reason of setting up a “mysterious trust fund” to channel 20% of dividend from the IPO. The fact that the trust fund wasn’t mentioned in the IPO prospectus could spook investors further.
Maybe that was the reason why some state governments was made to provideirrevokable undertakings to subscribe to FGVH’s IPO shares, should there be no takers. It’s both strange and weird that a 51% shareholder (KPF) which represent the 112,000 settlers are not represented in FGVH post-listing. Heck, technically, KPF does not even own anything in crown jewel Felda Holdings Berhad as the biggest shareholder would then be FGVH with its 40% stake. It seems the IPO was designed to sell off KPF’s 51% stake and park the RM10 billion under FGVH which includes the mysterious trust fund.
12 : Oleh Mazlan Maslan:
PERTEMUAN terpenting antara Gerakan Selamatkan Felda(GSF) dengan Pegawai2 Kanan Polis diketuai OCPD Sentul, Zakaria Pagan dan OCPD Brickfield Wan Bari bermula 3.30 petang hingga 5.10 petang ini di Balai Polis Kepong.
Walaupun pada mulanya polis tidak membenarkan perarakan, namun hasil perbincangan dan rundingan; kata sepakat telah dicapai.

Saya telah menekankan tujuan himpunan setelah segala saluran diplomasi langsung tidak diendahkan oleh Kerajaan. Selama lapan bulan, ANAK bersama Gerakan Selamatkan Felda dan Biro Felda PKR telah berbuat berbagai cara menghalang keghairahan Kerajaan utk menyenaraikan FGVH di Bursa Msia.

Laporan Polis, SPRM, Suhakam, Suruhanjaya Koperasi Msia, Angkasa, Bank Negara, Suruhanjaya Sekuriti Msia dan saluran Mahkamah telah digunakan. Namun, dukacita di pihak kerajaan. Memorandum kpd PM pun tidak ada sebarang respon. Apa salahnya bagi PM mendengar pandangan alternatif rakyat kalau slogan ' rakyat didahulukan ' benar2 dihayati.

GSF berkeyakinan jika isu PPSMI, GMI, LYNAS dan BERSIH berakhir dgn demo dan 'bahasa' demo sj baru difahami oleh Kjaan; maka GSF tiada pilihan lain. Inilah antara medan terbaik menghantar isyarat kepada PM yg angkuh dan sombong!

Kenapa pilih Istana Negara?
GSF yakin memorandum yg akan disampaikan kpd Ke Bawah Duli Tuanku Yang DiPertuan Agung akan dipertimbangkan seadil2nya.

Alhamdulillah, rundingan berlangsung dlm suasana tenang dan matang. Akhirnya dipersetujui:-

1. Peserta berhimpun di Masjid Wilayah Persekutuan Jln Duta utk solat Zohor dan Solat Hajat,
2. Bermula jam 2 ptg, peserta berarak dan berkumpul di tempat letak kereta Mahkamah Tinggi Jln Duta.
3. Sesi ucapan oleh pemimpin politik, ngo dan wakil peneroka akan berlangsung hingga jam 2.45 petang.
4. Perarakkan akan diteruskan melalui Jln Segambut hingga berakhir dlm lingkungan 600 meter ke Istana Negara
5. 8 orang wakil yg telah dipersetujui bersama dengan pihak Istana; akan menyerahkan memorandum kpd Yang DiPertuan Agong jam 3.30 petang.
6. Sidang Media akan dibuat selepas penyerahan memo di pintu utama Istana Negara,
7. Ucapan penutup dan doa akan di sampaikan kepada peserta demo
8. Jangkaan bersurai jam 4.15 petang
9. Kenderaan peserta boleh di parking dekat kawasan MATRADE yang boleh menempatkan bas dll
10.Polis Trafik dengan kerjasama Unit Amal akan memantau pergerakan perarakan,
11.Tindakan tegas kepada pihak2 yg cuba melakukan provokasi,

Semoga Himpunan Oren Selamatkan Felda bermula 2 petang esok akan berjln lancar. Ramai pimpinan Pakatan Rakyat seperti Hj Mohd Sabu, DS NIzar Jamaludin, Samsul Iskandar, Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, YB Salahudin, Dato Tamrin Ghafar, Dato A. Samad Said, Suhaimi Said, Cikgu Azmi Hamid, dan ramai lagi bersama2 mengiringi 20,000 rakyat ke Istana Negara.



B : Analisa dan Amati Struktur Ini

1 . Struktur Sebelum Penyenaraian


2 . Struktur Semasa Cadangan Penyenaraian





3 . Struktur Selepas Penyenaraian






C : Peneroka dapat "Durian Runtuh"?


1. Banyaknya dapat saham walau takde tanah kat Felda





Yang peliknya Tan Sri Isa Samad yang berjaya diangkat menjadi Pengerusi Felda dan merupakan orang penting di sebalik penyenaraian saham Felda FGVH di Bursa Malaysia telah pun berjaya mendapat sehingga 180,000 unit saham Felda FGVH walaupun, walaupun……beliau tidak memiliki satu inci tanah sekalipun.
  1. Tan Sri Samad – 180,000 unit saham
  2. Sabri Ahmad – 180,000 unit saham
  3. Dr Omar Salim – 150,000 unit saham
  4. Dr. Emir – 150,000 unit saham
  5. Ini yang ada atas kertas dan sudah diketahui, yang tidak didedahkan lagi bagaimana pula angkanya?

2. Pulangan Di sebalik Penyenaraian Saham Felda FGVH ini :

  1. Pengerusi Felda : 180,000 unit saham x 0.75= RM135,000.00 . (Orang kuat disenalik penyenaraian felda)
  2. Ceo Felda : 120,000 unit x 0.75= RM90.000 (Menyokong penuh penyenaraian saham Felda FGVH di Bursa Malaysia)
  3. Pengurusan Felda : 15,000 unit x 0.75 = RM11,250. Kelompok penting yang mendapatkan tandatangan daripada kalangan peneroka Felda. Borang tidak dibenarkan untuk dibawa pulang ke rumah
  4. Peneroka Felda : 800 unit saham x 0.75 = RM600.000. Kepada kalangan peneroka Felda, jangan lupa tanggungjawab melunaskan pinjaman hutang bank . Bunga 5.5% + wang proses RM200.00 sahaja. Unit saham Felda FGVH hanya boleh dijual selepas 6 bulan
3. Siapa sebenarnya yang dapat "Durian Runtuh"?

4. Peneroka dapat apa?
Hakikatnya,  berdasarkan semakan terhadap propektus di halaman 31, syarikat luar seperti Louis Dreyfus akan diberi saham 2.5% saham bersamaan (91,204,000 saham), iaitu sama banyak dengan peneroka Felda. Macam mana Menteri Ahmad Maslan kata pembahagian saham Felda FGVH adil kepada peneroka? Syarikat Yahudi yang ditubuhkan pada 1851 itu jikalau merujuk kepada pasaran semalam dan andaikata mereka bertindak menjual saham-saham mereka berapa banyak keuntungan mereka?
RM68,403,000.( 0.75sen x 91,204,000). Peneroka Felda?

Tiada ulasan: