Khamis, 26 Julai 2012

JANGAN MENINDAS RAKYAT DEMI KRONI...RAKYAT LAH NI BIJAK...JANGAN SEBAB JAGA KRONI...KEKALAHAN SEDANG MENUNGGU

'Water torture' Selangor jangan berulang di Johor

Abdul Aziz Mustafa, 26 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menggesa MMC Corporation Bhd mengemukakan kepada umum rancangannya untuk mengambil alih konsesi air di Johor untuk dinilai oleh semua pihak terutama rakyat negeri itu.

"Kita berharap dokumen berkaitan boleh dikemukakan untuk dinilai oleh semua pihak terutama rakyat Johor yang akan menjadi pengguna dan tidak diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA)," katanya.

Salahuddin juga berharap keinginan MMC untuk mengambilalih aset air di Johor hendaklah tidak mengulangi tragedi dan politik air Umno di Selangor.

"Sebagai rakyat Johor, saya berharap keinginan MMC untuk mengambilalih konsesi air di Johor dari AIRB (Aliran Ihsan Resources Bhd) tidak mengulangi apa yang berlaku di Selangor.

"Di Selangor, awal-awal lagi rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan telah didera dengan urus janji yang sungguh tidak adil dan tidak wajar apabila Syabas (Syarikat Bekalan Air Selangor) diberi habuan lumayan oleh kerajaan Umno BN (Barisan Nasional) di negeri itu sebelum ini apabila diberi hak untuk menaikkan tarif air sehingga lima kali," katanya sambil berharap perkara itu tidak berlaku dalam cadangan MMC untuk mengambilalih konsesi dan aset air di Johor.

Salahuddin juga berharap pengambilalihan oleh MMC itu tidak berlanjutan sehingga ke peringkat krisis air palsu yang sengaja direka-reka oleh Umno dan pihak yang memegang konsesi air seperti yang berlaku di Selangor.

"Saya bersetuju sangat dengan (bekas Ketua Penerangan Umno Pekan) Datuk (Mohd) Ariff Sabri (Abdul Aziz) yang menyifatkan apa yang berlaku di Selangor itu sebagai water torture dan saya benar-benar berharap perkara itu tidak berlaku di Johor jika benar MMC akan mengambilalih konsesi air di Johor dari AIRB," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

Salahuddin berkata, PAS akan memastikan rakyat Johor mendapat urus janji yang wajar, adil dan munasabah jika berlaku pengambilalihan konsesi air di negeri itu oleh MMC.

"Kita mahu pastikan apa yang berlaku di Selangor berlaku lagi di Johor," katanya.

Menurut The Malaysian Insider, kira-kira dua minggu lalu, Pengarah Urusan MMC Datuk Hasni Harun mengumumkan persetujuan untuk mengambil alih AIRB yang merupakan pemegang konsesi air terbesar di Johor.

Bagi menjayakan rancangan itu, sebuah syarikat tujuan khas (special vehicle company) akan ditubuhkan dengan Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB), syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan, lapor The Edge Financial Daily.

MMC dilaporkan memegang 62.82 ekuiti saham dalam AIRB yang merupakan pembekal air dirawat yang ketiga terbesar di Malaysia.

Sebuah akhbar lain, Business Times melaporkan awal bulan ini, urusniaga tersebut dianggarkan bernilai RM181.12 juta.

Himpunan raksasa isu air Selangor - Mohd Sabu

Abdul Aziz Mustafa, 26 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Lebih banyak demonstrasi mungkin diadakan sehinggalah rakyat Selangor diselamatkan dari perjanjian konsesi air yang menindas mereka, kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu. "Kalau kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) yang sehingga ini masih menguasai Putrajaya terus berdegil dan bersikap memihak kepada perjanjian konsesi air yang menindas pengguna-pengguna di Selangor dan Wilayah Persekutuan, ia bermakna mereka memaksa rakyat yang terlibat turun ke jalan raya," katanya.
Mohamad tidak menolak berlaku perhimpunan raksasa seperti perhimpunan menuntut pilihanraya yang bersih dan adil seperti yang dianjurkan oleh Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih).
"Kalau kerajaan Umno BN terus memihak kepada kepentingan kroni mereka, Syabas (Syarikat Bekalan Air Selangor), tidak ada yang boleh menghalang perkara itu berlaku.
"Sekarang, perkara itu tidak berlaku kerana kerajaan Pakatan Rakyat (PR) pimpinan Tan Sri (Abdul) Khalid (Ibrahim) yang mentadbir Selangor berjaya menghalang kerakusan Syabas hendak menaikan tarif air di negeri itu dan di Wilayah Persekutuan," katanya.
Mohamad juga menyokong rancangan kerajaan Selangor hendak mengadakan referendum untuk mencari penyelesaian berhubung isu pengambilalihan Syabas.
"Belum buat referendum lagi, cadangan itu sudah mendapat sokongan banyak pihak.
"Kalau Umno BN terus menguasai kerajaan Persekutuan dan tidak setuju dengan referendum itu, ia bermakna mereka menjemput dan memaksa rakyat turun ke jalan raya dan terus berdemonstrasi sehingga mereka tidak lagi ditindas dalam isu air itu.
"Sama ada rakyat akan turun ke jalan raya atau tidak, ia bergantung kepada keputusan kerajaan  Umno BN - sama ada menyebelahi rakyat atau menyebelahi Syabas," katanya.
Mohamad mengecam tindakan kerajaan Umno BN yang membuat skrip dan menjadi pengarah wayang krisis air di Selangor.
"Apabila kerajaan Umno BN berkata catuan air dibatalkan setelah mereka tertekan dengan keputusan kerajaan Selangor, terbuktilah kerajaan Umno BN membuat wayang krisis air itu," katanya.
Beliau menyifatkan tindakan kerajaan Umno BN itu tidak bertanggungjawab kerana sanggup menganiaya rakyat lebih-lebih lagi melibatkan air yang menjadi salah satu keperluan asasi mereka yang utama.
Kerajaan seperti itu, kata Mohamad, amat zalim dan mesti dihukum habis-habisan dalam pilihan raya umum akan datang.
Berdasarkan perjanjian dengan kerajaan BN yang memerintah Selangor sebelum pilihan raya umum 2008 dahulu, Syabas diberi hak untuk menaikkan tarif air sehingga lima kali.
Pada tahun 2009 dahulu Syabas dibenar menaikkan tarif setinggi 37 peratus. Selepas itu, pada 2012, diberi lagi kebenaran untuk menaikkan tarif setinggi 25 peratus (2012).

Tidak cukup dengan itu, pada 2015, Syabas mendapat kebenaran lagi untuk menaikkan tarif air setinggi 20 peratus (2015). Selepas itu, ada lagi habuan untuk meningkatkan keuntungan apabila Syabas dibenarkan menaikkan tarif sehingga 10 peratus pada tahun 2018 dan lima peratus pada tahun 2021.
Bagaimanapun, kerakusan itu dihalang oleh kerajaan PR yang memerintah Selangor selepas pilihan raya umum 2008.

Terpinggir di negeri 'Tiada Yang Terpinggir'

Harakahdaily, 26 Jul 2012
TRONOH: Seorang warga emas, Chong Yin Yew mendakwa tidak pernah mendapat bantuan dan dipinggirkan oleh kerajaan Barisan Nasional negeri Perak.

Chong Yin Yew, 78, merupakan seorang warga emas yang tinggal seorang  diri di sebuah rumah serba daif di kawasan Railway Reserve, Pusing.

Beliau yang tidak pernah berkahwin mempunyai lima adik-beradik yang tiga daripadanya telah meninggal dunia.

Warga emas ini juga tidak mempunyai sebarang sumber pendapatan dan terpaksa meminta makanan daripada sahabat-sahabat dan jiran-jiran di sekelilingnya untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Ada kalanya, beliau mendapat bantuan makanan daripada restoran-restoran yang berdekatan.

Beliau memaklumkan, pernah memohon bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Batu Gajah sebelum ini.

Menurutnya dua orang pegawai daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat telah membuat lawatan ke rumahnya untuk membuat siasatan awal, tetapi, sudah empat tahun tidak mendapat apa-apa jawapan daripada jabatan itu.

Kesusahan Chong Yin Yew itu turut mendapat perhatian Adun Tronoh V.Sivakumar yang datang melawat beliau selepas warga emas itu sendiri datang mengadu masalah kepadanya.

"Pedih mata melihat papan tanda BN di merata negeri Perak dengan slogan 'Tiada Yang Terpinggir, Tiada Yang Tertinggal'.

"Ini adalah satu lagi slogan retorik  Barisan Nasional untuk menipu rakyat. Kalau kita jelajah  seluruh negeri Perak kita akan bertemu dengan  beribu-ribu rakyat yang hidup melarat tanpa sebarang bantuan dan sokongan daripada kerajaan negeri," katanya.

Sehubungan itu, beliau telah menulis surat kepada pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk memberi laporan lengkap kenapa kes ini diabaikan oleh pegawai-pegawainya.

"Saya juga akan membawa isu ini ke  Dewan Negeri Perak untuk membela nasib warga emas ini kerana kerajaan BN telah menipu rakyat dengan  slogan 'Tiada Yang Terpinggir, Tiada Yang Tertinggal'," katanya.

PPP anjur 3 wacana menjelang PRU 13

Harakahdaily, 26 Jul 2012
KUALA LUMPUR: PAS melalui Pusat Penyelidikan PAS (PPP) akan menganjurkan tiga wacana 5 Ogos ini bagi membincangkan tiga topik penting menjelang pilihan raya umum ke 13 nanti.

Seminar ini akan berlangsung selama sehari suntuk di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad bermula jam 8 pagi hingga 6 petang dan diikuti majlis berbuka puasa bersama-sama.

Demikian kata Pengarah Operasi PPP, Dr Zuhdi Masduki (gambar atas) dalam satu kenyataannya hari ini.

Menurut beliau, seminar ini adalah lambang komitmen PPP dalam usaha meneliti, menyemak dan mengkaji semula beberapa dasar sedia ada di peringkat kerajaan Persekutuan sekarang.

Menelusuri Dokumen Negara Berkebajikan yang digagaskan oleh Presiden PAS, Tuan Guru  Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dokumen ini merupakan tawaran kepada rakyat sekiranya PAS dan Pakatan Rakyat diberi mandat memegang tampuk pemerintahan Persekutuan pada PRU 13 akan datang.

"Oleh yang demikian, dasar atau polisi awam yang sedia ada akan diselarikan dengan Dokumen Negara Berkebajikan dan kelompangan-kelompangan yang wujud akan ditampung oleh PAS melalui kajian penyelidikan oleh PPP sendiri," katanya.

PPP, katanya, mempunyai pelbagai pakar dan felo yang bersedia menyumbang kepakaran dalam bidang masing-masing bagi merealisasikan hasrat murni ini.

Selaras dengan hasrat murni ini, PPP akan menganjurkan 'Seminar Zulkifli Muhammad: Membangun Negara Berkebajikan' sebagai langkah kehadapan dalam persiapan melengkapkan polisi dan dasar yang sedia ada.

Seminar ini akan berlangsung selama sehari pada 5 Ogos 2012 bertempat di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad bermula jam 8 pagi hingga 6 petang dan diikuti majlis berbuka puasa bersama-sama.

Seminar ini mengutarakan 3 topik yang kritikal dalam negara melalui 3 wacana dengan membariskan ahli panel yang berwibawa dalam bidang masing-masing.

Untuk Wacana 1 yang bertaju 'Mampukah Rakyat Malaysia Memiliki Rumah Sendiri', tiga penal akan membincangkan tajuk ini.

Mereka adalah Iskandar Abd Samad, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setingaan Kerajaan Negeri Selangor, Profesor Datuk Dr Nik Mohd Zain bin Nik Razak, mantan Ketua Setiausaha Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi.

Turut serta adalah Ustaz Nik Mohd Zawawi Salleh, Ketua Penerangan Dewan Ulamak dan Setiausaha Majlis Syura PAS.

Wacana 2 pula bertajuk 'Implementasi Sistem Percukaian di Malaysia – Suatu Kajian Semula'

Penal wacana ini adalah Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen Kuala Selangor dan AJK PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali, Setiausaha Dewan Ulamak PAS dan Dr Rosli Yaakob, Bekas Penolong Gabenor Bank Negara.

Dalam Wacana 3 yang bertajuk 'Hiburan dikalangan Belia' tiga penal akan membincangkan tajuk ini.

Mereka adalah Datuk Abd Fatah b Mahmood, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO Kerajaan Negeri Kelantan.

Di samping beliau, turut serta adalah Ustaz Firdaus b Jaafar, Ahli Parlimen Jerai merangkap Exco Dewan Pemuda PAS dan Tuan Ahmad Idham b Ahmad Nadzzri, Pengarah dan Penerbit Drama/Filem.

Oleh yang demikian, PPP menjemput semua pakar dalam bidang terlibat turut hadir bersama dalam memberi sumbang saran dalam mematangkan idea dan buah fikiran.

Selain itu, PPP juga mengalu-alukan kehadiran semua pihak termasuk para ahli akademik, wakil- wakil NGO, pimpinan masyarakat setempat dan pimpinan mahasiswa untuk turut serta berdiskusi dalam seminar ini.

Selain itu juga, seminar ini merupakan kesinambunagn daripada beberapa siri wacana yang telah dianjurkan oleh PPP dalam 8 bulan lepas.

PPP telah mengumpul dan menganalisis beberapa bidang untuk diterjemah dalam bentuk polisi selari dengan Dokumen Negara Berkebajikan.

Seminar tersebut akan dirasmikan oleh Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayyub yang juga merupakan pimpinan PAS yang mengerakkan Agenda Negara Berkebajikan Tawaran PAS.

Majlis perasmian penutup akan disempurnakan oleh Pengarah Eksekutif PPP,  Dr Dzulkefly Ahmad yang juga berusaha keras menggerakkan agenda Negara Berkebajikan sehingga terhasilnya Dokumen Negara Berkebajikan dalam versi Bahasa Inggeris dan Mandarin.

Maklumat lanjut mengenai seminar ini boleh didapati melalui blog: www.pasresearchcentre.blogspot.com atau hubungi sekretariat PPP, Encik Ubaid 013-3575978 atau Encik Muhammad 019-3303236. Pendaftaran secara online melalui link: http://tiny.cc/seminar-mnb

Kajian tidak gambarkan siapa menang PRU13

Dr Zuhdi Marzuki, 26 Jul 2012
Pusat Penyelidikan PAS (PPP) mengalu-alukan minat yang semakin kuat di kalangan para akademik untuk membuat kajian-kajian akademik berkaitan dengan landskap politik Malaysia menjelang Pilihanraya Umum ke-13.

Kajian-kajian tersebut pasti akan menyumbang kepada pengukuhan aktivisme politik berasaskan pengetahuan (K-Politics) di negara ini. Kecenderungan para akademik tersebut merupakan satu bentuk sokongan amalan K-Politics kepada parti-parti politik samada dari Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).

Parti-parti politik termasuk PAS sendiri mempunyai pasukan khusus memberi fokus kepada kajian-kajian akademik seumpamanya, sekaligus melengkapkan usaha ke arah memperkukuhkan budaya politik yang lebih baik.

Sehubungan dengan itu, PPP menghargai peranan para akademik khususnya Majlis Professor Negara (MPN) yang telah mengambil inisiatif menganjurkan Sidang Meja Bulat “PRU ke 13: Malaysia Pilih Siapa?”

PPP amat mengharapkan penemuan-penemuan kajian tersebut dapat dikongsi bersama dengan parti-parti politik sama ada dari BN atau PR, sesuai dengan matlamat membina budaya politik Malaysia yang sihat.

Di samping itu, PPP mengajak seluruh ahli-ahli PAS dan pendukung PR supaya tidak panik disebabkan penemuan-penemuan yang dibuat oleh Prof Madya Dr Mohd Fuad Mat Jali dari UKM dan Prof Madya Dr Rohana Yusof dari UUM seperti yang dibentangkan dalam program anjuran MPN semalam.

Pada pandangan PPP kajian-kajian akademik yang dijalankan oleh beberapa universiti termasuk penemuan yang dibuat oleh Prof Madya Dr Mohd Fuad Mat dan Prof Madya Dr Rohana Yusof belum cukup untuk menggambarkan siapakah bakal memenangi PRU ke 13.

Kajian-kajian yang dijalankan dengan kecederungan melihat persepsi politik rakyat lazimnya akan menghasilkan peratusan undi popular bukannya parti mana yang akan menang mengikut lokaliti DUN atau Parlimen.

Dengan tidak menafikan peratusan undi popular turut berpengaruh dalam menentukan parti mana yang akan menang, tetapi pengaruh itu tidak mutlak di dalam sistem politik Malaysia. Di Malaysia peratusan undi popular lazimnya tidak menggambarkan berapa bilangan kerusi parlimen atau DUN yang dimenangi oleh sesebuah parti politik, berbanding dengan negara yang mengamalkan sistem politik Proportional Representation.

Di negara-negara yang tidak mengamalkan sistem politik Proportional Representation, untuk meramalkan parti mana yang akan menang, persepsi politik pengundi mengikut lokaliti perlu dicerap.

Persepsi politik pengundi mengikut lokaliti ini akan menggambarkan berapa kerusi yang boleh dimenangi oleh sesebuah parti politik sekaligus parti manakah yang akan menang dalam pilihanraya.

Di Malaysia, untuk menjalankan kajian persepsi politik mengikut lokaliti ini memerlukan kos yang begitu besar dan buat masa ini hanya mampu dilakukan oleh parti-parti politik yang mempunyai jentara akar umbi yang kuat.

Oleh sebab itu, PPP berpandangan proses culaan yang dilaksanakan oleh parti-parti politik di Malaysia sehingga ke peringkat peti-peti undi di samping mencula kecenderungan politik setiap nama yang tertera dalam senarai pengundi adalah lebih kuat menggambarkan parti mana yang bakal menang.

Selain daripada itu, hari ini persepsi politik di Malaysia juga semakin dinamik, dengan ertikata persepsi pengundi sentiasa berubah dari semasa ke semasa. Pengundi-pengundi Malaysia di bawah 50 tahun terutama di kawasan bandar mempunyai kecenderungan politik yang dinamik dan kurang kecederungan mengundi berdasarkan parti.

Berdasarkan kepada faktor tersebut, penemuan-penemuan yang dibuat oleh kajian Prof Madya Dr Mohd Fuad Mat dan Prof Madya Dr Rohana Yusof belum tentu akan diterjemahkan dalam PRU ke 13, disebabkan penemuan itu telah berlalu lebih 5 bulan sekiranya PRU itu akan berlaku September ini.

Persepsi politik pengundi-pengundi bawah 50 tahun dan di kawasan bandar mungkin telah berubah disebabkan isu-isu semasa yang berlaku seperti BERSIH 3.0, NFC, Janji PR tentang PTPTN dan termasuk juga tsunami politik di Timur Tengah.

PPP melihat kedua-dua kajian yang dibuat oleh  Prof Madya Dr Mohd Fuad Mat dan Prof Madya Dr Rohana Yusof berlangsung semasa rakyat memperolehi ‘gula-gula’ politik Perdana Menteri khususnya selepas pembentangan belanjawan 2012, Oktober tahun lalu.

Selain daripada itu, beberapa krisis dalaman Kerajaan Negeri pimpinan PR  di Kedah dan Selangor, yang dibesar-besarkan oleh media arus perdana ketika tempoh kajian dijalankan turut mempengaruhi persepsi pengundi.

Bagaimanapun, krisis tersebut telah dengan segera dipadamkan oleh pimpinan-pimpinan negeri PR sehingga situasi ini berkemungkinan akan merubah semula persepsi politik para pengundi.

Oleh sebab itu, PPP cenderung untuk bersetuju dengan hasil kajian Pusat Penyelidikan Demokrasi dan Pilihanraya Universiti Malaya (UMCEDEL) yang menyatakan bahawa golongan atas pagar yang membuat keputusan di saat-saat akhir akan menjadi faktor penentu siapakah yang bakal menang dalam PRU ke 13.

Oleh sebab itu, sebagaimana yang didedahkan oleh Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli, pada bulan Jun yang lalu, PPP berkeyakinan buat masa ini, dengan kehendak Allah, PR boleh memenangi  sekurang-kurangnya 105 kerusi parlimen seterusnya akan berupaya untuk mencapai majoriti mudah dengan perubahan besar politik di Sabah dan Sarawak.

Penulis ialah Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS.

[Bergambar] Mufti Saudi ini menangis teresak-esak... Mengapa?

http://greenboc.blogspot.com, 26 Jul 2012

Mufti Saudi menangis teresak-esak semasa bersiaran secara langsung dalam program TV apabila diajukan soalan dari rakyat Somalia:

"Adakah puasa saya diterima jika saya tidak bersahur dan berbuka puasa (Iftor)?"

Mufti berkenaan menangis kerana jiwanya tersentap dengan penderitaan yang dialami oleh rakyat Somalia sehinggakan tidak ada makanan untuk bersahur dan berbuka puasa.

Hati "mukmin" mana yang tidak tersentuh dengan soalan sedemikian.

Sedangkan kita bermewah-mewah dan berlazat-lazat dengan pelbagai juadah, di sana... nun di sana ada saudara kita umat islam yang menderita... tiada makan untuk bersahur, tiada makanan untuk berbuka puasa...

Ya Allah ... ampunkan dosa kami dan
kami memohon serta merayu kepadaMu berikanlah pertolongan Engkau kepada saudara-saudara kami di sana...


PENDERITAAN RAKYAT SOMALIA











p/s GB ingin bertanya kepada semua: Tak malukah kita meminta syurgaNya sedangkan kita belum berusaha dan berdoa supaya diringankan bebanan & penderitaan yang dialami oleh saudara Islam kita di merata dunia?

Gambar terbaik minggu ini!

http://kachipemas.blogspot.com, 26 Jul 2012

Gambar Terbaik Minggu Ini !!! Jom Usar Tau

Haha pilih yang mana satu..tepuk dada tanya Iman tau
Ini gambar diambil semasa di Bandung, Indonesia pada Jun yang lalu..menarik minat saya..
Mana boleh dapat isteri terbaik macam nie.

Tiada ulasan: