Jumaat, 27 Julai 2012

TEMA YANG TAK MENEPATI APA YANG DIKATA...ADA JANJI TAK DITEPATI..ITU SEBAB RAKYAT RASA TAK SELESA...RASA TAK KENA TEMA DENGAN APA YANG DIKATAKAN...PAHALA AKAN DAPAT BERGANTUNG KEPADA AKIDAH YANG BENAR SERTA IBADAH YANG SAH...JIKA SALAH SATU TIADA..MAKAN SIA2...TAK DE PAHALA...

Tanah Rezab Melayu di Cherating bertukar tangan

Harakahdaily, 27 Jul 2012


(Kedudukan lot-lot tanah di Pantai Cherating. Lot 5233, 7058 dan 7059 kini sudah diserahkan kepada pihak tertentu)


KUANTAN: Seorang ahli perniagaan terkejut apabila tiga lot tanah rezab Melayu berhadapan dengan tanah yang beliau beli telah bertukar tangan kepada orang bukan Melayu di pantai Cherating.

Beliau yang enggan namanya disiarkan berkata, beliau membeli tanah yang berhadapan dengan pantai menghala ke Laut China Selatan pada tahun 1990.

Namun, tujuh tahun kemudian beliau mendapati tiga lot tanah pantai di depan tanahnya itu telah bertukar tangan kepada pihak lain.


(Di depan Cherating Holiday Villa inilah tanah rezab pantai bertukar tangan)

"Saya terkejut kerana ia sepatutnya rezab pantai di depan tanah saya itu tetapi telah bertukar milik kepada pihak tertentu.

"Padahal semua tanah di kawasan ini adalah tanah rezab Melayu," kata sumber itu kepada Harakahdaily.

Tiga lot tanah yang berubah pemilik itu adalah  lot 5233, 7058 dan 7059.

"Salah satu darinya betul-betul di depan Cherating Holiday Villa," kata sumber itu kepada Harakahdaily.

Menurut maklumat yang beliau dapat, tanah itu bertukar tangan menjadi milik bukan Melayu atas kerja pihak-pihak tertentu dalam parti kerajaan.

Bagi mempastikan maklumat ini sahih, beliau meminta pihak PAS dan yang berkepentingan membuat siasatan dan mengenalpasti bagaimana perkara ini boleh berlaku.

Bonus raya: Pemuda PAS Selangor ucap tahniah

Harakahdaily, 27 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor merakamkan ucapan tahniah kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri di atas kelulusan pemberian pemberian bonus setengah bulan gaji atau sekurang-kurangnya RM500 kepada semua kakitangan awam Selangor  bagi membuat persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri.
Selain itu, kerajaan negeri juga turut meluluskan bonus tambahan dalam bentuk Simpanan Selangorku sebanyak RM200 kepada setiap kakitangan awam.

“Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor menyifatkan tindakan kerajaan negeri Selangor mengutamakan kebajikan rakyat Selangor terutamanya bagi menghadapi hari lebaran adalah satu tindakan yang murni dan menunjukkan pengiktirafan kerajaan negeri di atas segala khidmat yang telah diberikan oleh seluruh kakitangan awam negeri Selangor,” kata Timbalan Ketuanya, Mohd Sany Hamzan (gambar).

Beliau berkata, pihaknya cukup yakin RM20 juta yang dibelanjakan untuk proses pemberian bonus itu adalah hasil daripada kecekapan dan kehebatan kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor mengurus tadbir ekonomi negeri dengan baik berbanding semasa pemerintahan Umno dan Barisan Nasional dahulu.

“Inilah yang dikatakan kerajaan yang berkebajikan dan prihatin rakyat, punyai sumber kewangan yang kukuh dan mampu untuk membantu rakyat berbeza dengan kerajaan Umno dan Barisan Nasional di peringkat pusat yang suka membuat janji manis dan pengumuman yang nampak menarik tetapi penuh dengan kepalsuan dan akhirnya akan menambah koleksi hutang negara,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor, ujarnya turut mengucapkan tahniah kepada seluruh kakitangan awam negeri yang telah memberikan khidmat yang cemerlang untuk mempastikan pengurusan dan pentadbiran kerajaan negeri menjadi bertambah baik dan berkualiti.

“Semoga dengan pemberian bonus ini sedikit sebanyak akan menceriakan sambutan hari lebaran seluruh kakitangan awam negeri Selangor,” katanya lagi.

‘Janji Ditepati’: Adakah Najib PM untuk Umno BN?

Lim Kit Siang, 27 Jul 2012
Menteri Penerangan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim sedang mempertahankan pihak yang tidak dapat dipertahankan apabila menjawab pertanyaan di Twitter berhubung dengan sebab mengapa tema Hari Kemerdekaan/Hari Malaysia “Janji Ditepati” tidak patut digunakan bagi sambutan tahun ini.
Pertamanya, dakwaan Rais bahawa “Malaysia sudah mencapai status ‘achieving nation’ selepas 55 tahun merdeka” merupakan satu komen yang menimbulkan kontroversi dan boleh dipertikaikan, kerana sekiranya ianya benar, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak akan mendapat nama yang buruk sebagai Perdana Menteri yang paling bercelaru dalam sejarah negara ini yang masih menangguh pelan beliau untuk mengadakan pilihanraya umum untuk meraih mandat untuk diri sendiri kerana takut kisahnya akan berakhir dengan pihak beliau sebagai pihak pembangkang atau digulingkan dalam UMNO seperti yang dilakukan kepada Tun Abdullah.

Bahkan, boleh dipahat kisah slogan “Janji Ditepati” yang telah gagal daripada menjadi kisah yang membanggakan selepas 55 tahun Merdeka dan 49 tahun selepas pembentukan Persekutuan Malaysia – sama ada ianya untuk membina negara Malaysia yang bersatu padu, harmoni, berdemokrasi, progresif dan berdaya saing; atau untuk menunaikan janji tiga tahun Najib Program Transformasi Kerajaan 1Malaysia (1Malaysia Government Transformation Programme (GTP) sama ada dalam mengurangkan kadar jenayah, membasmi rasuah, atau melaksanakan tanggungjawab sebagai kerajaan yang beramanah yang merangkumi transformasi kerajaan, ekonomi dan politik supaya negara Malaysia diiktiraf oleh masyarakat dunia dan muncul sebagai negara dengan status negara dengan sistem demokrasi yang normal.

Mengimbas kembali lawatan saya di Sabah pada tahun 1978, di mana saya telah memberi amaran bahawa negeri Sabah sedang menghadapi tiga masalah besar – masalah pendatang asing tanpa izin dalam 140,000 yang telah saya sebut, senario jenayah, dan masalah rasuah yang serius.

Kesemua masalah ini kian membarah dan semakin lama semakin mereput dalam tempoh 4 dekad ini, dengan isu pendatang asing tanpa izin yang telah ‘membiak’ kepada 1.5 juta dan 1.9 juta yang menjadikan anak kelahiran Sabah kelihatan sebagai warga asing dibumi mereka sendiri, sementara kadar jenayah dan rasuah bermaharajalela dan merebak berleluasa.

Dan rakyat Sabah masih menunggu untuk langkah baru dalam penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja berhubung dengan isu pendatang asing tanpa izin walaupun beranggap yang isu yang sudah berpanjangan ini boleh diselesaikan ataupun tidak.

Adakah ini maksud sebenar “Janji Ditepati”?

Walau bagaimanapun, tentangan hebat penggunaan slogan “Janji Ditepati” sebagai tema Hari Kemerdekaan/Hari Malaysia bukanlah berdasarkan kesahihannya tetapi disebabkan dua unsur yang kukuh: pertamanya, adalah salah dan tidak wajar untuk menggunakan slogan UMNO/Barisan Nasional sebagai tema Hari Kemerdekaan/Hari Malaysia dan kedunya, ianya berunsur anti-nasional dan memecahbelah daripada menyatukan rakyat, dengan menggambarkan Najib sebagai Perdana Menteri hanya untuk UMNO/BN dan bukanlah untuk semua rakyat Malaysia.


Sambutan Hari Kemerdekaan/Hari Malaysia merupakan sambutan kebangsaan bagi semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama, negeri atau pendirian politik untuk bersatu sebagai satu entiti bangsa Malaysia, dan mana-mana golongan tidak boleh dipinggirkan atau disisihkan kerana UMNO/BN telah merampas identiti dan simbol sebenar sambutan ini dan telah memonopolikan sambutan ini untuk kepentingan UMNO/BN sahaja.

Jika UMNO/BN dibenarkan untuk merampas identiti dan simbol sambutan yang penting ini, adakah Rais mengaku bahawa Najib hanyalah Perdana Menteri bagi UMNO/BN dan bukan untuk semua rakyat Malaysia?

Tidak hairan lagi jika Pakatan Rakyat meraih lebih banyak sokongan dari rakyat apabila mencadangkan bahawa tema Hari Kemerdekaan /Hari Malaysia (serta logo Hari Merdeka yang rojak-hodoh), yang digambarkan dalam tinjauan selidik di laman sesawang Sinar Harian dalam tempoh 48 jam, di mana seramai 2,359 atau 84% daripada 2,811 responden yang menyokong untuk tema ini ditukar dengan hanya 452 atau 16% yang menentangnya.

Ini merupakan satu perbezaan yang ketara yang anak musrid sekolah pun akan faham. Saya masih bingung dan keliru, dan saya pasti semua rakyat Malaysia yang patriotik dan berfikiran matang, mengapa Rais serta Menteri dan pemimpin UMNO/BN masih dalam penafian serta tidak berupaya untuk memahami isu yang begitu mudah ini dan membezakan di antara salah dan betul, nasional dan anti-nasional?

Patutlah Malaysia yang dicengkam oleh jajahan UMNO/BN nampaknya amat bercelaru, tidak kiralah dalam pembangunan negara, politik, ekonomi, pendidikan dan sosial.

FGVH: Fahami tawaran Pakatan, bukan andaian

Khairil Abdul Rahim, 27 Jul 2012
Wartawan yang mahu menulis tentang isu-isu berkaitan Felda termasuk penyenaraian saham Felda Global Ventures Holding FGVH) diminta memahami isu tersebut betul-betul, bukan sekadar merujuknya daripada sumber sebelah pihak bagi tulisan yang ‘mengampu’.
Ini penting kerana jika isu yang dibicarakan sekadar ‘menggula-gulakan’ pembaca, persoalan sebenarnya yang melingkari peneroka dan perlukan penyelesaian tidak akan terungkai.

Semalam (Khamis) sebuah rencana dalam akhbar Berita Harian bertajuk ‘Isu FGV: Waspada gula-gula pembangkang’ yang ditulis sendiri oleh Ketua Biro Negeri Pahang akhbar berkenaan, menunjukkan beliau sendiri tidak faham dengan isu yang dibangkit oleh Pakatan Rakyat dan Gerakan Selamatkan Felda (GSF).

Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah PAS Pahang Jusoh Darus berkata, ketika Timbalan Menteri Hal Ehwal Felda Datuk Ahmad Maslan berhujah di parlimen satu ketika dulu berhubung penyenaraian saham FGVH, beliau memberitahu bahawa tujuannya untuk meningkatkan taraf hidup peneroka.

Atas alasan tersebut, peneroka sepatutnya diberikan keutamaan dalam agihan saham. Namun apa yang terjadi selepas penyenaraian tersebut 28 Jun lalu ialah seramai 112,635 warga peneroka hanya mendapat 5% saham iaitu masing-masing 800 unit. Itupun dengan hutang melalui beberapa buah bank. Bakinya dijual kepada bukan peneroka dan pelabur-pelabur luar negeri.

Jadi setelah ‘bagaikan langit nak runtuh’ dengan pelbagai janji yang muluk-muluk kononnya peneroka akan mengalami tranformasi besar dalam kehidupan baru mereka apabila saham kedua terbesar selepas Facebook itu disenaraikan, rupa-rupanya hanya itulah yang mereka dapat.

Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad dan beberapa kroni lain yang bukan dari komuniti peneroka dapat berapa? 180,000 unit! Jadi berbalik kepada ucapan Ahmad Maslan di parlimen tadi, inikah maksud beliau peneroka akan dapat manfaat besar?

Sudahlah peneroka yang majoritinya berusia 50 tahun ke atas itu dipaksa berhutang, apa pula yang mereka tahu tentang bermain saham? Malah hasil pinjaman peneroka bukannya mereka yang untung tetapi bank, peguam dan broker.

“Inilah yang Pakatan dan  GSF perjuangkan sekarang,” kata Jusoh.

Takdirnya saham terus menjunam dan peneroka tidak mampu membayar balik hutang bank, apa yang akan terjadi? Oleh itu jangan diperkecilkan jika peneroka berasa bimbang dengan tergadainya tanah ladang 10 ekar dan tapak rumah kerana jumlah hutang bank tidak pernah dinyatakan.

“Jadi apabila penulis artikel tersebut mengatakan Pakatan menimbulkan keraguan mengenai niat murni kerajaan, itu tak betul sedangkan apa yang kita beritahu tidak mahu komuniti peneroka menjadi ibarat ayam terlepas tangan bau tahi”.

Apa yang tidak disebut dalam artikel berkenaan ialah untuk mengapungkan saham FGVH itu, kerajaan-kerajaan negeri terpaksa mencagarkan Tanah Rizab Melayu seluas 36,000 ekar. Bagaimana sekiranya takdirnya pemilikan saham bertukar tangan kepada pelabur asing?

Kenapa ini tidak diulas langsung oleh penulis artikel berkenaan?

“Satu lagi, Felda sudah jauh tersasar daripada matlamat asal penubuhannya. Semasa penubuhannya dulu ialah fungsinya ialah ‘land for the landless’ iaitu penduduk kampung yang tidak memiliki tanah diberi peluang menjadi warga Felda.

“Tetapi bermula pada era Tun Dr Mahathir iaitu melalui dasar penswastaan matlamat Felda telah berubah menjadi korporat sehingga tanah yang sepatutnya menjadi ‘land for the landless’ telah diubah kepada Felda Plantation.

“Sebab itu apa yang Pakatan Rakyat tawarkan jika diberi peluang memerintah ialah membuka lebih besar ladang Felda kepada warga negara Malaysia dan tidak statik kepada jumlah 112,635 peneroka sahaja,” katanya.

Dasar Pakatan mengisi peneroka Felda ini juga sebenarnya menguntungkan orang Melayu sendiri dari segi jangka panjang kerana pertambahan peneroka Felda di penempatan-penempatan baru sekali gus akan menambahkan pula parlimen dan Dun Melayu.

Artikel tersebut juga jelas memetik daripada sumber yang salah apabila mengatakan  “Selain itu, pelbagai taktik digunakan pembangkang untuk mendorong generasi kedua FELDA memihak kepada mereka seperti isu pemberian tanah seluas 2.02 hektar (lima ekar) secara percuma kepada golongan itu seandainya berjaya memenangi pilihan raya umum nanti.”

Pengerusi Persatuan Anak-Anak Peneroka (Anak) Pahang, Yohanis Ahmad, berkata barangkali penulis tersebut tidak penahpun menatap Buku Jingga yang mengandungi tawaran Pakatan Rakyat, jika dinilai daripada tulisannya.

Sebenarnya tawaran tanah Felda Plantation ialah kepada golongan iaitu buruh atau peserta Felda Plantation, generasi kedua dan ketiga Felda yang berkelamin dan memenuhi kriteria seperti tiada tanah, bekas anggota tentera yang dijanjikan tanah oleh Kerajaan (janji yang tidak dilunaskan),  kakitangan Am Rendah Felda dan anak tempatan yang mendiami kawasan berhampiran Felda Plantation.

Jadi tekaan penulis bahawa jika janji memberi tanah ini kepada generasi kedua Felda dilunaskan Pakatan terpaksa menyediakan tanah seluas 1,139,544 juta hektar tanah bersamaan 11,395.56 kilometer persegi (kerana lojik beliau setiap 112,635 peneroka mempunyai lima orang anak, bermakna terdapat 563,175 generasi kedua iaitu 5 x 112,645) itu langsung tersasar kerana berdasarkan lojik penulis semata-mata.

Tanah hanya diberikan kepada yang betul-betul memerlukan. Adakah anak peneroka yang sudah berjaya seperti Pengerusi Syarikat Bekalan Air Selangor Syabas) Tan Sri Rozali Ismail (anak peneroka Felda Gedangsa, Hulu Selangor) dan selebriti terkenal Che Wan (anak peneroka Sungai Koyan, Raub) masih perlukan tanah Felda Plantation?

Sebab itu kita katakan penulis hanya menulis berdasarkan lojik dan andaiannya sendiri semata-mata tanpa merujuk kepada sumber sebenar.

“Dengan demikian Anak Pahang bersedia pada bila-bila masa memberikan penerangan terperinci sekiranya penulis berkenaan benar-benar mahu faham tentang isu-isu peneroka. Atau jika merasakan diri sudah begitu pandai, masuklah politik!

“Lagi satu, tidak wajar melabelkan tawaran dan manifesto Pakatan sebagai ‘jarum’ dan ‘gula-gula’ seperti disebutkan dalam artikel berkenaan kerana ia merupakan janji dan komitmen Pakatan apabila berjaya Ke Putrajaya”, katanya.

Apa yang bernilai?

Tuan Ibrahim Tuan Man, 27 Jul 2012
Sesuatu barangan itu bernilai bukan sangat kepada barangan, tetapi keadaan menentukan nilainya.

Sebatang buluh yang hanyut tiada nilai dalam keadaan biasa, namun ia akan lebih mahal dari dunia dan isinya bagi seseorang yang sedang terkapai-kapai kelemasan.

Demikian juga sebotol air minuman, mungkin nilainya hanya satu ringgit dalam keadaan biasa, akan tetapi ia akan mencecah ribuan ringgit di saat sedang dahaga di padang pasir.

Demikianlah pahala tidak dirasai nilainya sewaktu di dunia, berbanding di akhirat , yang semua tiada bernilai melainkan pahala.

Oleh kerana semua kita sedang menuju ke sana, maka kutiplah apa yang menjadi bekalan pahala, walau sekadar manis muka pada saudaramu.

Tema Merdeka, rakyat jadi marah

Idris Ahmad, 27 Jul 2012
Menyambut kemerdekaan adalah hak semua rakyat, bukan hak orang tertentu. Tidak pernah berlaku sebelum ini rakyat begitu marah dengan tema ini.

Kebiasaan perkara ini tidak pernah dibincang dan dijadikan polimik oleh rakyat di negara ini. Apabila tema Janji Ditepati dikemukakan ia mendapat bangkangan daripada rakyat.

Sebelum ini pun perayaan kemerdekaan negara seolah-olah sambutan ulang tahun Umno. Kerana gambar-gambar yang ditonjolkan dari kalangan Presiden Umno bukan daripada pejuang kemerdekaan yang tidak berkompromi dengan penjajah sehingga terpaksa merengkok di dalam penjara seperti Ustaz Abu Bakar al Baqir, Ahmad Bostaman, Dr Burhanuddin Helmi, Ishak Haji Muhammad dan lain-lain lagi. Sedangkan pemimpin Umno hanya menadah kemerdekaan dengan dulang emas kerana mereka adalah tali barut penjajah

Tahun ini ditambah calarnya dengan meletakkan tema kempen Barisan Nasional iaitu janji ditepati. Rakyat melihat ini adalah usaha terakhir BN untuk menjadi bahan kempen BN menjelang PRU 13 selepas hari Raya Aidil Fitri.

Najib masih tidak yakin untuk menang walaupun ditabur wang ringgit seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia untuk isi rumah pendapatan RM3,000 kebawah dengan bantuan RM500.

Pemandu teksi dapat empat tayar baru, pelajar Univeristi dapat RM200 dan pelajar sekolah RM100. Askar  pencen zaman penjajah dapat RM3000. Banyak lagi yang Najib tabur untuk bina populariti beliau, walau pun tanpa mengambil kira implikasi kewangan.

Pemimpin BN jangan marah jika rakyat tidak ghairah untuk sambut kemerdekaan jika sikap ini berterusan.

Najib sepatutnya sedar kenapa rakyat nampak tidak berapa semangat untuk kibar bendera walaupun perkara seperti tidak sepatut terjadi.

Pemimpin BN perlu sedar rakyat berhak berbuat demikian, bukan kerana rakyat tidak petriotik, tetapi sikap pemimpin BN menyebabkan rakyat bertindak demikian.

Umat Islam harus bangkit bela saudara Rohingya

Harakahdaily, 27 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Umat Islam di seluruh dunia harus bangkit menyatakan bantahan terhadap kekejaman Junta Myanmar melakukan kezaliman berterusan terhadap saudara Islam Rohingya di negara itu.

Sehingga kini dianggarkan puluhan ribu maut ditembak, disembelih dan dibakar manakala masjid dan perkampungan turut dibakar, mayat-mayat dicampak ke laut dan gadis-gadis diperkosa sampai mati.

"Apakah kita hanya mahu melihat mereka disembelih, dibakar dan dizalimi sebegitu rupa. Mana pemimpin Islam, mana kekuatan Umat Islam?

"Siapa lagi yang mereka boleh harapkan untuk membela nasib mereka jika bukan kita," kata Ahli Parlimen Padang Terap Nasir Zakaria yang juga Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Beliau berkata demikian ketika berucap di himpunan aman Rohingya di perkarangan Masjid Masjid al-Syarif, Gombak sejurus selesai solat Jumaat hari ini.

Hampir 200 orang menyertai himpunan itu bagi membantah tindakan kejam pemerintah Myanmar terhadap kaum Rohingya di negara itu.

Turut berucap pada himpunan itu Pesuruhjaya PAS Wilayah Mohd Noor Mohamad, Pengerusi Shura Abdul Ghani Shamsuddin, Ketua Pemuda PAS Wilayah Kamaruzaman Mohamad, Ketua Penerangan Suhaimi Abdul Aziz serta Setiausaha Dewan Pemuda PAS Selangor Khairul Fahmi Mat Som.

Kamruzzaman berkata, himpunan hari ini juga merupakan tanda sokongan dan solidariti umat Islam Malaysia terhadap warga Rohingya yang dizalimi.

"Atas semangat persaudaraan, kita perlu bangkit menentang kekejaman junta yang menindas rakyat.

"Jika kita bangkit membantah, kita harap kuasa-kuasa besar dunia membuka mata dan mendesak pihak junta menghentikan kezaliman mereka," katanya.

Selain di Kuala Lumpur, himpunan aman Rohingya anjuran Dewan Pemuda PAS hari ini turut diadakan di seluruh masjid terpilih di seluruh negara.

Di Sabah, Kira-kira 200 umat Islam berhimpun secara aman bagi tujuan sama.

Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah, Lahirul Latigu berkata, umat Islam khusunya di negeri ini perlu bersatu dan menunjukkan kebersamaan terhadap umat Islam di negara-negara lain.

“Kekejaman terhadap umat Islam Rohingya ini merupakan isu sejagat umat Islam yang lain. Kita mesti bersama dengan mereka... menyokong serta menghulurkan apa-apa yang boleh disumbangkan hatta dengan harta sekalipun.

“Kita juga mendesak, kerajaan Malaysia mengambil tindakan sewajarnya. Sebagai sebuah negara Islam seperti mana yang digembar-gemburkan, adalah amat malang sekiranya kerajaan hanya mahu melihat tidak berdaya berbuat apa-apa,” jelasnya.

Katanya, kerajaan Malaysia harus melihat isu ini secara tegas dan matang dengan menyatakan secara tegas terhadap kerajaan Myanmar.

“Kita mahu, kerajaan Malaysia selaku rakan ASEAN dengan Myanmar melihat secara tegas. Katakan secara tegas kepada Myanmar untuk tidak berlaku kekejaman terhadap umat Islam di sana,” ujar Lahirul.

Perhimpunan aman yang berlangsung di Masjid Bandar dekat Kota Kinabalu berakhir dengan beramai-ramai mengaminkan bacaan doa dan doa qunut nazilah yang diketuai oleh Murtaza Othman yang juga Exco Tarbiyah, Pemuda PAS Sabah.

Rakyat diajak cipta tema Hari Kebangsaan baru

Harakahdaily, 27 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Selepas tiada sebarang perubahan terhadap tema 'Tepati Janji' Hari Kebangsaan yang dianggap dipolitikkan Umno BN, Pakatan Rakyat hari ini menyeru seluruh rakyat mencadangkan tema baru menggantikan tema itu.

Menurut kenyataan Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat, tema 'Janji Ditepati' untuk sambutan Hari Kebangsaan yang dibuat sama dengan tema Kempen Barisan Nasional adalah tindakan yang tidak dapat diterima rakyat.

"Ini adalah kali pertama sambutan Hari Kebangsaan yang merupakan hari keramat setiap lapisan rakyat dicabuli dengan agenda parti bertujuan mengekalkan kuasa.

"Ternyata Datuk Seri Mohd Najib gagal mengikuti jejak ayahandanya sebagai seorang negarawan tetapi tanpa segan silu menyalahgunakan kuasa dan kedudukan untuk kekal berkuasa," kenyataan itu dipetik.

Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat diketuai Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Pengelola DAP Teresa Kok.

Minggu lalu, mereka telah memberikan masa seminggu kepada Kemeterian Penerangan untuk menukar tema Hari Kebangsaan agar dapat diterima dan dihayati oleh semua lapisan masyarakat atas alasan Hari Kebangsaan tidak seharusnya menjadi medan BN mempromosi agenda singkat mereka.

"Kami juga menghormati hak kerajaan untuk memilih tema tersebut tetapi perlulah bijak memilih tema yang boleh diterima semua lapisan rakyat," kata mereka.

Semalam akhbar Sinar Harian Online menyiarkan kajian mereka yang menunjukkan 86% rakyat bersetuju Tema Hari Kebangsaan ditukar.

"Untuk itu kami mengalu-alukan rakyat Malaysia untuk bersama menyarankan tema alternatif untuk Sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini," ujar mereka lagi.

Sebarang cadangan boleh diajukan kepada Sekretariat Pakatan Rakyat di alamat di atas atau emailkan kepada sekretariatpakatan@gmail.com

Tarikh tutup cadangan adalah pada Isnin 30 Julai 2012.

Tiada ulasan: