Ahad, 29 Julai 2012

'KUN'@JADI KATA ALLAH....MAKA JADILAH....KITA MERANCANG....ALLAH JUGA MERANCANG...RANCANGAN ALLAH TETAP MENJADI....KERANA ALLAH MEMPUNYAI KUASA YANG TAK MAMPU DIBANTAH OLEH SESIAPA....MAKA TUNGGULAH...YANG MUSTAHIL JADI TAK MUSTAHIL LAGI...SAMPAI TAKDIRNYA ALLAH MENGHUKUM PERSALAH2...INSYAALLAH....ALLAH LAH PENENTU SESUATU....ALLAHUAKBAR 3X

MB redah jalan berbukit, iftor bersama Orang Asli

Muhd Hussin Ibrahim, 29 Jul 2012

(Tok Guru Nik Aziz gembira bertemu dengan Orang Asli Gua Musang)


GUA MUSANG: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menempuh perjalanan sejauh kira-kira 100 km dari bandar Gua Musang untuk berbuka puasa bersama penduduk Orang Asli kelmarin.

Pos Tuel, Lojing dihuni seramai 40 keluarga Orang Asli, terletak jauh di pedalaman Gua Musang, penduduk bertuah dapat berbuka puasa bersama Menteri Besar.

Separuh daripada laluannya menggunakan jalan lori balak. Debu berterbangan ketika dilalui kenderaan. Jalannya terpaksa mendaki dan menuruni bukit bukau.

Turut hadir anggota Exco, Datuk Mohd Amar Abdullah, Pengarah JAHEIK, Datuk Che Rahim Mat Jusoh dan pemimpin tempatan Gua Musang.

Program Ihya Ramadan di Pos Tuel dianjurkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEIK) dengan kerjasama Maahad Muhammadi Gua Musang julung kali diadakan.

Sehari sebelum itu seramai 40 pelajar bersama guru bermalam di rumah keluarga angkat masing-masing di pos berkenaan.

Ketibaan rombongan Menteri Besar menaiki kenderaan pacuan empat roda kira-kira jam 5 petang disambut Tok batin dan penduduk tempatan. Mereka kelihatan begitu gembira dapat bertemu Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

“Saya berasa terharu kerana pertama kali sampai di Pos Tuel dan dapat bertemu mata dengan penduduk tempatan.

“Walau pun agak letih kerana perjalanan begitu jauh namun saya berasa gembira kerana dapat bertemu penduduk di sini,” katanya di majlis tersebut.

Biar pun kelihatan Menteri Besar menyampaikan kuliah agama menunggu masa waktu berbuka puasa bersama penduduk.

Pada majlis itu Mohd Amar menyampaikan bantuan zakat kepada penduduk Orang Asli. Mereka sudah lama menganut Islam.

Kerajaan negeri juga membina sebuah masjid yang dinamakan Masjid Saidina Abu Bakar as-Siddiq membabitkan kos kira-kira RM500,000.

(Ikuti berita lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

TV Impian di semua pejabat PAS Pahang

Khairil Abdul Rahim, 29 Jul 2012

(Tuan Ibrahim menerima dekoder TV Impian daripada Izham.)

TEMERLOH : PAS Pahang maju setapak lagi dalam bidang penyampaian maklumat apabila membeli 100 unit dekoder televisyen internet, TV  Impian hari ini.

Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, dekoder saluran baru media alternatif yang berpengkalan di Selangor itu akan diagihkan ke semua Majlis Tindakan Dun (MTD) seluruh Pahang.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Pusat menjelaskan, televisyen internet di negara ini dijangka dapat menyaingi televisyen yang dikawal kerajaan Barisan Nasional (BN) sepenuhnya pada ketika ini.

“Cabaran paling besar bagi PAS menyampaikan maklumat-maklumat mutakhir kepada rakyat ialah apabila parlimen dibubarkan kerana penceramah-penceramah berkubu di kawasan masing-masing.

“Sedangkan pada waktu itu media arus perdana elektronik dan massa yang dikawal sepenuhnya oleh BN akan memanipulasi pelbagai isu dan fitnah menyerang kita.


(Anggota AJK PAS Pahang menunjukkan tanda bagus kepada TV Impian.)

“Ingat dulu isu Tengku Razaleigh memakai tengkolok yang dimainkan oleh media menjelang pilihan raya (1990) ketika itu, di mana kita tidak sempat untuk memberi penerangan balas sehingga kemenangan yang sepatutnya kita peroleh terkandas,” ujarnya.

Tuan Ibrahim berkata, dengan adanya saluran alternatif Tv Impian itu dapatlah memberi penerangan pantas dan tepat terus kepada sasaran.

Tambahnya lagi, PAS Pahang mensasarkan semua markas Unit Peti Undi (UPU) PAS  memiliki dekoder TV Impian masing-masing menjelang pilihan raya umum (PRU) ke 13 nanti bagi tujuan akses maklumat.

TV Impian dilancarkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang baru-baru ini di majlis penutup Himpunan Hijau Menuju Putrajaya peringkat negeri Selangor.

Penyelaras TV Impian Ir. Izham Hashim, yang memberi penerangan sebelum itu berkata,  saluran tersebut adalah media rakyat untuk mendapatkan maklumat yang telus dan tepat.

Katanya, sebanyak lima saluran disediakan dalam televisyen tersebut dengan memuatkan saluran berita dan ulasan, dokumentari dan ceramah-ceramah agama serta filem-filem yang sihat dan hiburan yang dibenarkan Islam.

“Tv Impian akan meletakkan TV Makmur (saluran televisyen versi internet PAS Pahang) dalam Channel 1, sementara kemaskini maklumat dan berita mutakhir akan dipaparkan setiap masa pada sebelah bawah,” katanya.

Kebun getah bertukar jadi lombong bijih besi

Yaakub Dasan, 29 Jul 2012
RANTAU PANJANG: Penemuan bijih besi di Kampung Gual Dalam, Bukit Kwong kira-kira 13 km dari sini menjadi sumber rezeki baru kepada penduduk tempatan.

Tidak pernah terfikir dan tiada dalam pengetahuan mereka tanah kebun di kawasan tersebut mempunyai sumber galian yang bernilai tinggi.

Penemuan bijih besi juga menyebabkan harga tanah di kawasan tersebut meningkat kepada lebih RM100,000 seekar.

Galian itu ditemui pada 2010 di bahagian selatan Bukit Kwong. Di situ terdapat hampir 80 ekar tanah milik penduduk disahkan mengandungi  bijih besi.

Di bahagian hilir pula baru ditemui galian tersebut kira-kira  lapan bulan lalu. Kawasan terbabit seluas kira-kira 70 ekar.

Penolong Pengurus sebuah syarikat  perlombongan, Halim Deraman berkata, tanah yang mengandungi bijih besi sebahagian besar dimiliki penduduk, di mana ada memiliki geran hak milik.

Katanya, tanah tersebut ditanam dengan  getah dan lain-lain tanaman.

“Pemilik tanah sebelum ini memang tidak tahu tanah mereka mengandungi bijih besi yang sangat berharga. Hanya setelah bijih besi ditemui barulah mereka tahu tanah mengandungi logam besi.

“Hasil penemuan tersebut menyebabkan ada syarikat sanggup  membayar tanah dengan harga RM120,000 seekar,” ujar Halim ketika tinjauan Harakahdaily bersama Adun Gual Periok, Mohamad Awang di lokasi perlombongan baru-baru ini.

Antara syarikat yang menjalankan aktiviti perlombongan di kawasan tersebut termasuk Perfect Mining Sdn Bhd.

Halim berkata, bijih besi yang dilombong sekitar 4,000 ke 5,000 tan sehari.

Tanah-tanah yang mengandungi bijih besi disodok mengggunakan jentera dan dibawa ke pelabuhan Tok Bali sebelum dieksport ke China.

Pada persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini, kerajaan negeri memberitahu bijih besi seberat 40,000 tan seminggu dihantar ke China.

MP Tuaran umum keluar BN, sokong Pakatan

Hazayani Zakaria, 29 Jul 2012

TUARAN: Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing hari ini secara rasmi mengisytihar keluar Barisan Nasional (BN) dan menyatakan sokongan terhadap Pakatan Rakyat.

Beliau turut mengumumkan keputusannya untuk meletak jawatan daripada parti Upko.

"Maka pada hari ini saya dan rakan-rakan secara rasminya mengisytiharkan bahawa kami meninggalkan BN.

"Kita juga mengisytihar untuk menyertai Pakatan Rakyat dan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat dan perjuangan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat," kata beliau di majlis pelancaran Angkatan Perubahan Sabah (APS) di Restoran Singgahgora, Tuaran.

Turut serta di majlis itu adalah Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli dan Pesuruhajaya PAS Sabah, Aminudin Aling.

Hadir sama Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lajim Ukin dan Naib Presiden UPKO, Senator Datuk Maijol Mahap.

Pengumuman ini adalah yang kedua selepas Datuk Seri Panglima Lajim Ukin membuat pengumumkan perletakan jawatannya dalam Umno dan BN semalam.

Bekas Timbalan Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO), sebuah parti komponen BN Sabah itu juga berkata, APS akan giat turun ke setiap kawasan di Sabah untuk mengajak rakyatnya melakukan perubahan.

"Lepas ini tiap-tiap hari kita akan melawat kawasan-kawasan di Sabah untuk mempelawa rakan-rakan kita menyokong Pakatan Rakyat," katanya.

Tegas beliau, sudah tiba masanya rakyat Sabah mengikuti jejak langkah rakyat di Semenanjung yang berani menolak Umno BN.

"Kita akan mencatat satu sejarah lagi dalam politik tanah air kita Malaysia. Pada tahun 2008 melalui PRU 12,  rakyat Malaysia di semenanjung telah meluahkan hasrat dan tuntutan mereka untuk perubahan dan reformasi dengan jelas di mana BN telah menerima kejutan di lima negeri.

"Dari segi jumlah undi BN dan Pakatan Rakyat sebenarnya memperoleh lebih kurang sama banyak. Jika tidak kerana undi Sabah dan Sarawak sudah tentu masa itu pun kerajaan Malaysia sudah bertukar.

"Tsunami poltik di Semenanjung Malaysia sudah menular ke Sabah dan Sarawak dalam pilihan raya negeri baru-baru ini dan kini tsunami tersebut akan bergelombang di Sabah," katanya.

Ini kerana katanya, BN gagal menyelesaikan masalah oendatang tanpa izin yang semakin bertambah di negeri itu.

"Masalah besar melanda Sabah yang selalu ditafsirkan sebagai ibu kepada segala masalah iaitu kebanjiran pendatang tanpa izin.

"Pada tahun 1963 apabila Sabah bersetuju untuk sama-sama menubuhkan Malaysia, pemimpin negara pada masa itu berjanji melindungi kedaulatan Sabah dalam Malaysia.

"Sejak Tun Mahathir menjadi perdana menteri ketibaan mereka ini dibiarkan begitu sahaja malah terbukti ramai di kalangan mereka ini diberi kewaragenaraan sewenangnya-wenangnya  tanpa menghirau perlembagaan Malaysia. Rakyat sabah bertanya di manakah janji merdeka dahulu hingga sekarang?" soalnya.

Kurangkan cukai yang membebankan rakyat

Nasrudin Hassan, 29 Jul 2012


1. Kurangkan cukai ke atas rakyat marhaen, jika perlu mansuhkan cukai yang jelas membebankan rakyat menengah ke bawah, sebaliknya perkasakan sistem percukaian ini secara adil dan telus kepada pihak yang layak dan wajar membayar cukai. Sistem zakat ke atas ummat Islam adalah terbaik selaku produk Tuhan yang Maha Mencipta yang juga perlu diperkasakan perlaksanaannya dalam negara kita.

2. Malaysia antara negara yang banyak mengenakan cukai ke atas rakyat dan tinggi pula nilai cukai tersebut berbanding negara - negara jiran seperti Thailand. Antara cukai yang dikenakan seperti :

a] Cukai pendapatan
b] Cukai pintu rumah kediaman
c] Cukai bakul penjaja kecil dan juga
d] Cukai jalan
e] Cukai kenderaan import
f ] Cukai stamp dan pelbagai cukai lain yang dilihat membebankan rakyat.

3. Malaysia sedang menghadapi 2 keadaan yang tidak membangunkan rakyat .

Pertama : Hasil mahsulnya yang banyak, tetapi kekayaan itu masih berlegar dikalangan orang - orang kaya dan elit tertentu. sedang inilah yang dilarang oleh syara'. Firman Allah swt :

مَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ


Apa yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian)

supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.

Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya).

Al Hasyr : 7


Kedua : Ialah ketirisan dana perbelanjaan awam yang banyak merugikan demikian juga pembaziran dengan melakukan projek mega yang tidak membawa impak maksima kepada rakyat.

4. Antara contoh yang boleh saya tunjukkan di sini ialah :

a] Laporan Ketua Audit Negara baru - baru ini menjelaskan ketirisan dalam perbelanjaan dana awam sebanyak RM 28 bilion.

b] Dakwaan Global Financial Integrity [ GFI ] bahawa RM 889 bilion wang haram telah mengalir keluar dalam tempoh 8 tahun [ 2000 - 2008 ]

c] Menurut laporan Majalah International Living tahun 2010 : Kos hidup di Malaysia adalah ke 21 paling tinggi di dunia.

5. Kos hidup meningkat antaranya kerana :

a] kenaikan harga barang keperluan termasuk harga rumah dan tanah. sedang pendapatan masih perlahan ditambah pula terpaksa membayar pelbagai kadar cukai.

b] Statistik Bank Negara Malaysia pada akhir Nov 2010 menjelaskan mengenai :

Hutang Isi Rumah rakyat Malaysia : RM 577 bilion

Ia bersamaan 74 % dari Keluaran Dalam Negara Kasar [ KDNK ] sekaligus ia menampakkan keupayaan berbelanja rakyat sangat rendah.

6. Realiti ini tentunya menekan rakyat terutama generasi muda. Saya tertarik dengan hasil kajian Pemuda BN sendiri [ melalui Makmal Pemuda BN ] menampakkan trend serupa mengenai suara anak muda :

40 % : anak muda bimbang masa depan negara
48 % : Kualiti hidup mereka di Malaysia tidak terjamin
39 % : hidup di Malaysia sukar & hanya cukup keperluan
9 % : sangat sukar & tdak cukup keperluan.

81 % anak muda pernah habis wang sebelum dapat gaji berikutnya.

10 % anak mudankerap mengalami situasi tersebut iaitu habis wang sebelum dapat gaji bulan berikut.

7. Malaysia bukan negara gersang tanpa hasil mahsul. Malaysia memiliki bijih, minyak, gas, emas, getah, sawit, balak, padi, ikan dan sebagainya. Gamat pun banyak . Semuanya adalah amanah Allah swt dan selayaknya diurus oleh kerajaan yang TELUS dan AMANAH.

8. Kekayaan negara yang berlonggok dikalangan tertentu, bukan sahaja melebarkan jurang kaya miskin, tetapi sering menjadikan mereka angkuh dengan kekayaan dan kuasa yang mereka miliki. Persis rakaman kisah yang disebut oleh Allah dalam al Quran :

إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ

Sesungguhnya Qarun adalah ia dari kaum Nabi Musa, kemudian ia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka; dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang yang kuat sasa. (Ia berlaku sombong) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah. (seperti lagakmu itu).


وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan ".

قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ

Qarun menjawab (dengan sombongnya): "Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Kalaulah Qarun bijak pandai) tidakkah ia mengetahui dan pandai memahami, bahawa Allah telah membinasakan sebelumnya, dari umat-umat yang telah lalu, orang-orang yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta kekayaan ? Dan (ingatlah) orang-orang yang berdosa (apabila mereka diseksa) tidak lagi ditanya tentang dosa-dosa mereka, (kerana Allah sedia mengetahuinya).

Surah al Qasas : 76 - 78

9. Mengurangkan kadar dan jumlah cukai yang dikenakan keatas rakyat akan banyak membantu rakyat membina kehidupan yang lebih baik dan selesa. Sekaligus  berpotensi menjana kitaran ekonomi yang sihat melalui tahap upaya rakyat berbelanja.

10. Negara dan pemimpinnya juga mesti yakin pada berkat dan rahmat Allah swt tuhan yang memberikan rezeki. Pastikan negara bertaqwa dan tidak derhaka kepada Allah swt dengan  tidak melakukan mungkar samaada dalam sosial, politik mahupun ekonomi, nescaya negara akan diberkati dan dirahmati Allah swt. Pastinya rezeki atau pendapatan negara akan bertambah tanpa perlu bergantung dengan pelbagai cukai  yang disedut daripada rakyat.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.

Surah Al A'araf : 96

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.


Salam Perjuangan dari ~ Aku Pejuang IsLam ~ [ API ]

444 terima sumbangan Aidilfitri dari Adun Chempaka

Rizal Tahir, 29 Jul 2012

(Tuan Sabariah [kanan] menyampaikan sumbangan hari raya bagi pihak suaminya)

PENGKALAN CHEPA: Isteri Adun Chempaka dan juga Menteri Besar Kelantan, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, menyampaikan sumbangan Aidilfitri kepada 444 orang penerima.

Tuan Sabariah menyampaikan sumbangan itu bagi mewakili Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, kepada armalah dan anak yatim di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik) semalam.

Sebanyak RM80,000 disumbangkan oleh kerajaan negeri di setiap Dun untuk golongan itu bagi diagihkan setiap kali penggal persekolahan baru bermula dan ketika menyambut kedatangan Aidilfitri.

Pembantu Khas Adun Chempaka, Hassan Mamat, ketika berucap pada majlis itu menyeru armalah menyertai program kursus kemahiran terutama kelas jahitan.

Menurutnya, kemahiran mampu menjana ekonomi untuk menyara keluarga.

“Di Thailand kerajaan negara itu menyediakan tempat khas untuk golongan itu sama ada pakaian, kraftangan, pertanian makanan dan lain-lain,”ujarnya.

Sementara Pegawai Pembangunan Armalah negeri, Nor Rashidah Jaafar ketika berucap pada majlis yang sama kerajaan negeri menyediakan Dataran Usahawan khas untuk golongan itu memasarkan produk mereka.

Katanya, sebanyak 14 buah kios disediakan bertempat di Kok Lanas.

“Jadi puan-puan sekelian boleh mengambil bahagian dalam memasarkan produk puan-puan semua,”ujarnya.

Hanya Kerajaan Selangor boleh lulus bina Langat 2

Hafizan Taib, Selangorku, 29 Jul 2012

(Khalid [tengah] diapit dua exconya dari PAS dalam majlis pemberian geran tanah semalam)

KLANG: Kerajaan Pusat boleh mengeluarkan tender projek Loji Rawatan Air Langat 2 tetapi kelulusan mengenai pelaksaannya hanya boleh diberikan oleh Kerajaan Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri juga tidak akan terlibat dengan proses tender tersebut kerana beranggapan ia tidak relevan dengan masalah air yang didakwa wujud di Selangor.

Setakat ini, menurutnya, Kerajaan Negeri hanya bersetuju dan ingin berbincang dengan Kerajaan Pusat mengenai proses penstrukturan semula air di negeri itu.

Katanya, pihak tenaga kerja profesional dilantik bagi membuat kajian dan menyiapkan laporan mengenai isu air tersebut dan dakwaan Menteri Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), Datuk Seri Peter Chin Kah Fui yang mengatakan laporan Kerajaan Negeri tidak betul tidak boleh diterima.

“Jika laporan itu tidak betul, mari kita jumpa dan berbincang. Mengapa gunakan media untuk bertanya? Ia bukan laporan yang saya buat tetapi laporan disiapkan oleh pihak professional yang dilantik Kerajaan Negeri bagi mengenal pasti berkaitan isu masalah air ini.

“Jika anda fikir ia tidak betul, bukan Peter Chin yang patut buat kenyataan tetapi itu tanggungjawab Pengerusi Eksekutif Syarikat Bekalan Air Selangor(Syabas). Ini kerana beliau dibayar melebihi harga pihak profesional. Peter Chin patut menilai perkara ini kerana pembayaran diluluskan lebih RM400,000 sebulan untuknya. Mengapa beliau tidak berbincang dengan kita (Kerajaan Negeri)?" soalnya.

Abdul Khalid berkata demikian dalam sidang media selepas majlis penyampaian surat kelulusan pemberimilikan tanah kerajaan dan notis 5A di Kampung Sungai Sireh Tambahan di sini semalam.

Menteri Besar selanjutnya berkata, Peter Chin tidak memikirkan tentang perihal rakyat Selangor dan mempersoalkan apa dilakukan menteri itu terhadap rakyat Sarawak.

Beliau berkata, Peter Chin seharusnya memberikan teguran terhadap Pengerusi Eksekutif Syabas berhubung perkara itu.

“Kita akan ingatkan dia kerana perkara ini sangat penting kepada kita. Jika anda fikirkan tentang rakyat maka rakyat akan fikir tentang diri kita tetapi jika anda fikir RM400,000 (gaji bulanan Pengerusi Eksekutif Syabas) adalah lebih penting maka tidak akan memikirkan tentang anda,” katanya lagi.

Dalam laporan media semalam, Kerajaan Pusat akan melaksanakan projek Loji Rawatan Air Langat 2 secara tender terbuka kepada semua syarikat yang berkelayakan.- Selangorku
K'jaan ganti logo hari merdeka dengan '1Malaysia'
9:09AM Jul 29 2012
Kerajaan memutuskan untuk menggantikan logo sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 yang menampilkan kempen "Janji Ditepati" selepas menghadapi kritikan pelbagai pihak sejak seminggu lalu.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim mengumumkan bahawa langkah itu untuk "membendung salah faham".

"Untuk membendung sedikit salah faham kami (akan) hanya (menampilkan) 1Malaysia sebagai logo Merdeka (dan) Hari Malaysia," kata Rais di laman Twitter.
Rais membuat pengumuman itu susulan kenyataan presiden Persatuan Reka Grafik Malaysia Zachary Ong bahawa beliau antara lainnya "terkejut" dengan kelemahan kreativiti, kemahiran dan rasional yang ditonjollkan melalui logo berkenaan.
Warga pengguna Internet juga menentang penggunaan logo tersebut, termasuk pemimpin DAP Lim Kit Siang yang berkata perkara itu menyebabkan Malaysia menjadi "bahan jenaka".

Tingginya mak dia lambung..

http://www.facebook.com/Gempak.Org, 29 Jul 2012

Tiada ulasan: