Jumaat, 27 Julai 2012

DULU CERITA PASAL TAAT ISTERI PADA SUAMI BAGUS....LAH NI MERAPU... KENYATAAN NI BOLEH ROSAK AKIDAH@IMAN...MENGATAKAN BEGITU SEOLAH2 ALLAH ITU LEMAH...MALAH TAK PANDAI CIPTA UNDANG2...TAK MAHA MENGETAHUI..BUAT PUN BELUM DAH ANDAIKAN TAK SELESAIKAN MASALAH...PRANGSAKA BURUK PADA ALLAH...JANGAN CAKAP YANG BUKAN BIDANG KITA...PI MENGAJI LAGI LAH...SEDARLAH ALLAH YANG AWAL ..ALLAH JUGA YANG AKHIR...

MP BN jemput Anwar ke pelancaran SRF

  • Hazlan Zakaria
  • 5:13PM Jul 27 2012
Ketua perhubungan PKR Sabah Ahmad Tamrin Jaini mengesahkan bahawa ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dijemput untuk menghadiri pelancaran satu pergerakan politik baru oleh dua orang MP BN Datuk Seri Lajim Ukin (Beaufort) dan Datuk Seri Wilfred Bumburing (Tuaran).
NONEPergerakan tersebut dikenali dengan nama Angkatan Perubahan Sabah (Sabah Reform Front - SRF).
Tamrin ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan bahawa Anwar akan berada di Sabah pada hujung minggu ini atas jemputan tersebut.

Jelasnya acara tersebut bukan program anjuran PKR mahupun Pakatan Rakyat tetapi dianjurkan oleh dua MP berkenaan.

"Dia telah diberikan penghormatan untuk bersama di dalam pelancaran Angkatan Perubahan Sabah," katanya yang menambah, salah satu program itu akan diadakan di Tuaran dan satu lagi di Beaufort.
Ahmad Tamrin menjelaskan bahawa beliau tidak dapat memberikan komen sebelum ini kerana perkara itu masih merupakan spekulasi.

Bagaimanapun, beliau telah menerima jemputan rasmi daripada kedua-dua MP BN tersebut hari ini, katanya.

"Ini adalah perkembangan yang baik untuk Pakatan. Ini menunjukkan mereka sedia untuk meninggalkan BN dan bekerjasama bersama Pakatan untuk menjatuhkan BN di Sabah," katanya.
Umno Cheras mahu Lajim letak jawatan kabinet
2:07PM Jul 27 2012
Ketua Umno bahagian Cheras, Datuk menuntut supaya MP Beaufort Datuk Lajim Ukin yang kini dianggapnya "gunting dalam lipatan" supaya meletak jawatan di dalam kabinet serta-merta.

NONEKatanya, MP Umno itu perlu berbuat demikian sekiranya benar-benar ingin keluar daripada parti.

"Adalah tidak wajar beliau masih berada di dalam kabinet kerajaan persekutuan sedangkan tindak-tanduknya dianggap seperti gunting dalam lipatan," kata pemimpin Umno yang lantang bersuara itu.

Syed Ali (kanan) berkata, beliau bimbang Lajim akan dituduh sengaja menggunakan kemudahan di pejabat timbalan menteri kementerian berkenaan untuk meneruskan siri kempen politik beliau untuk menjatuhkan BN di Sabah.

“Cara terbaik jika dia pemimpin bermoral adalah letak jawatan sebagai timbalan menteri  dengan serta-merta jika sahih akan masuk pembangkang,” kata Syed Ali dalam blog rasmi Umno bahagiannya.
NONEKenyataannya itu timbul ekoran tindakan Lajim (kiri) meletak jawatan sebagai ketua Umno cawangan Kerambai Kebatu selepas beliau menyatakan hasratnya untuk tidak lagi mempertahankan jawatan sebagai ketua Umno bahagian Beaufort.
Lajim juga awal minggu ini telah mengadakan satu pertemuan dengan mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Nik Aziz Nik Mat di Kota



Bekas MB: Kajian 'petunjuk positif' untuk rampas Kedah

  • Abdul Rahim Sabri
  • 2:38PM Jul 27 2012
Ketua pembangkang DUN Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata kajian yang menonjolkan anak bekas perdana menteri Datuk Mukhriz Mahathir sebagai bakal calon menteri besar memberi "petunjuk positif" kepada BN untuk merampas semula negeri itu daripada PAS.
"Komponen dan ramuan kajian sudah tentu berasaskan kepada fakta dan analisa dari semua aspek dan kumpulan masyarakat," kata bekas menteri besar Kedah itu lagi dalam satu kiriman SMS kepada Malaysiakini.
umno supreme council special meeting 260809 mahdzir khalidBeliau bagaimanapun tetap mengingatkan bahawa keputusan untuk memilih calon menteri besar merupakan hak mutlak perdana menteri.

"BN mesti terus bekerja kuat dan tidak boleh selesa. Tentang jawatan MB hak mutlak perdana menteri. Kemenangan BN mesti menjadi keutamaan pemimpin BN semua peringkat sebelum bercakap mengenai jawatan," katanya.

Ketua bahagian Umno Jerlun Datuk Abu Hassan Sharif dan juga ketua bahagian Sungai Petani Datuk Firdaus Zakaria turut berkongsi pandangan bahawa BN perlu mengutamakan kemenangan sebelum bercakap soal jawatan MB.
Namun, kedua-dua pemimpin bahagian itu tetap menyeru kepada pemimpin akar umbi Kedah supaya memberi kerjasama kepada Mukhriz dan juga kepada ketua perhubungannya Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah sekiranya individu berkenaan dipilih menjadi MB.
NONEMengikut kajian UUM itu, Ahmad Bashah menduduki tempat kedua paling popular untuk jawatan MB Kedah, diikuti ketua penerangan Datuk Seri Mohd Jamil Khir Baharom manakala Mahdzir di tempat keempat.

Abu Hassan (kiri) ketika dihubungi berkata, beliau berharap supaya pemimpin Kedah akur dengan keputusan pucuk pimpinan parti sekiranya Mukhriz atau Ahmad Bashah dipilih sebagai MB.



Beliau turut mengingatkan supaya semua pemimpin Umno menghindari daripada tindakan "mahu melawan atau menjatuhkan satu sama lain" berhubung perkara tersebut.

"Yang penting kita mentadbir negeri dan memberi khidmat terbaik untuk rakyat. Itu niat kita... Kita perlu memberi kerjasama untuk menarik sokongan dan pakat-pakat buat kerja," katanya kepada Malaysiakini.
Firdaus Zakaria pula berkata gandingan dua pemimpin itu merupakan "gandingan yang tepat" untuk menerajui Kedah sekalipun keputusan akhir terletak kepada pucuk pimpinan parti.

NONEFirdaus juga berpendapat bahawa Jamil (kiri) dan Mahdzir merupakan tokoh yang dilihatnya lebih "layak dan sesuai" diletakkan di peringat parlimen atau kerajaan pusat.
Sementara itu, ketua bahagian Pokok Sena Datuk Ahmad Lebai pula berulang-ulang kali menegaskan bahawa calon BN dan parti perlu menang terlebih dahulu di negeri itu sebelum memikirkan mengenai calo menteri besar mereka.
"Fokus pilihan raya dulu. Calon MB (ditetapkan) kemudian oleh pucuk pimpinan," tegasnya yang enggan mengulas panjang lebar.

MB: Kajian tonjol Mukhriz bakal 'porak-peranda' BN
12:09PM Jul 27 2012
Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak percaya bahawa kajian yang menyatakan bahawa anak bekas perdana menteri Datuk Mukhriz Mahathir adalah calon MB popular bakal memporak-perandakan BN.
NONEAkhbar Sinar Harian hari ini memetik Azizan sebagai berkata, keputusan kajian Universiti Utara Malaysia tersebut sebaliknya bakal memberi kelebihan kepada PAS.
"Pemimpin BN asyik berkhayal siapa layak jadi menteri besar jika layak berkuasa. Selepas itu kem masing-masing mula mencantas pemimpin lain yang disenaraikan lebih awal.

"Ini satu kelebihan bagi PAS Kedah," katanya mengulas kajian yang dibentangkan dalam satu program Majlis Profesor Negara pada Rabu lalu.

Laporan tersebut menyebut bahawa Mukhriz merupakan calon menteri besar paling popular sekiranya BN berjaya merampas kembali pentadbiran Kedah.

Kajian itu membandingkan peluang Mukhriz dan tiga lagi pemimpin Umno Kedah – ketua perhubungannya Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, ketua penerangan Datuk Seri Mohd Jamil Khir Baharom dan ketua pembangkang DUN Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid.
penang kedah timber logging azizan abdul razak 310708 01Azizan juga kecewa dengan peranan Majlis Profesor Negara (MPN) yang menganjurkan program perbincangan bagi kajian terbabit.

Beliau berkata, golongan pengkaji berkenaan "seolah-olah telah diperalat pihak tertentu bagi membangkitkan isu ini demi kepentingan kumpulan tertentu".

"Saya kecewa kerana tahap pemikiran golongan profesor tidak jauh bezanya dengan pemimpin peringkat bawahan BN yang memfokuskann isu remeh seperti calon MB.

"Ini suatu yang malang kerana golongan cerdik pandai sepatutnya mengkaji isu yang lebih serius," katanya lagi dalam laporan itu.

Laporan yang dibentangkan oleh Prof Madya Dr Rohana Yusof dari UUM juga menyatakan bahawa BN lebih berpeluang untuk merampas Kedah dari tangan PAS dalam pilihan raya umum akan datang.

Kajian itu juga menunjukkan bahawa 52 peratus daripada responden menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap pentadbiran PAS negeri, manakala 59 peratus daripadanya berpendapat bahawa janji pilihan raya PAS masih belum dipenuhi.

Seramai 54 peratus lagi tidak mahu kerajaan pimpinan PAS dipilih semula, manakala 47 peratus menyatakan bahawa masa depan orang Melayu lebih baik di bawah pentadbiran BN.

Azizan menganggap kajian yang menyatakan majoriti rakyat Kedah memilih BN itu sebagai kajian yang dibuat secara rawak.

Kedah, yang merupakan kubu kuat Umno sebelum ini jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum 2008.

PKR: Kaji semula AP, ganti pendapatan duti eksais

  • Ahmad Fadli KC
  • 2:33PM Jul 27 2012
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata Pakatan Rakyat antara lainnya akan mengkaji pengurusan permit import kenderaan (AP) bagi membiaya penghapusan duti eksais kereta yang dirancangkannya.

Selain itu, Pakatan juga akan mengkaji kaedah untuk menguruskan belanjawan negara dengan lebih berhemah bagi menampung semula pendapatan yang hilang akibat penghapusan cukai tersebut.

NONE"Kita sedang melihat bagaimana AP diuruskan. Kita semua tahu bahawa AP merupakan sumber kekayaan bagi kroni.

"Kita akan melihat bagaimana sumber pendapatan ini akan menyeimbangkang pendapatan yang hilang daripada duti eksais," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Tanpa memberikan butiran terperinci, Rafizi berkata pengumuman lanjut mengenai perkara itu akan dibuat oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada minggu depan.
Rancangan untuk menjadikan pengurangan harga kereta sebagai sebahagian daripada manifesto pilihan raya itu menerima pelbagai reaksi, antaranya daripada golongan yang mahu Pakatan Rakyat menumpukan usaha memperbaiki pengangkutan awam dan bukannya menghapuskan cukai kereta.
Mengulas saranan itu, Rafizi berkata usaha untuk mengurangkan keberhutangan rakyat akibat pembelian kereta boleh dilakukan dengan lebih segera.
Perkara itu juga lebih utama berbanding usaha menaiktaraf pengangkutan awam yang memakan belanja besar dan tempoh yang panjang, katanya.
"Terdapat tempoh matang (di antara pelaksanaan dan hasil) sebelum kita dapat memperbaiki pengangkutan awam.

"Ia bukan sahaja soal pengangkutan awam, tetapi ia juga keberhutangan dan ekonomi rakyat.

"Apabila Pakatan memerintah akan ada usaha bersepadu juga untuk memperbaiki pengangkutan awam," katanya.
Rafizi: Kereta Proton tetap lebih murah tanpa duti eksais

  • Ahmad Fadli KC
  • 1:21PM Jul 27 2012
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata kereta buatan nasional akan tetap lebih murah berbanding kereta import sekiranya cadangan Pakatan Rakyat untuk menghapuskan duti eksais dilaksanakan.
Menurut Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, duti eksais adalah cukai menyeluruh yang dikenakan ke atas sekumpulan barangan tanpa mengira ia dihasilkan di dalam atau di luar negeri - seperti yang dikenakan ke atas produk arak.
NONEOleh itu, penurunan harga kesemua kereta sama ada model tempatan atau kereta import akan berkadar terus dengan jumlah cukai yang dihapuskan, jelasnya.
"Jika Proton dah ada kelebihan harga (murah) berbanding kereta Honda, kelebihan harga itu tetap akan ada di sana.

"Maka, harga Proton dan Perodua masih kekal rendah di pasaran," kata Rafizi pada sidang media di ibu pejabat PKR tengah hari tadi.
Rafizi turut mengulas pandangan yang disuarakan ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin bahawa rancangan tersebut akan mengancam pengeluar kereta nasional Proton.

Katanya, pandangan seperti itu menunjukkan bahawa pemimpin Umno tidak dapat membezakan di antara cukai eksais dan cukai import kereta.

proton gen 2 sedan 270707 front"Mereka tertukar antara duti eksais dan duti import.

"Mereka juga tidak perasan, pada tahun 2005 cukai import (dikurang dan) diganti dengan duti eksais," kata Rafizi.

Menurutnya lagi, penghapusan duti eksais itu akan menyebabkan harga kereta tempatan turun kepada RM30,000 sahaja.

"Saya nak tunjuk betapa tidak adilnya cukai sekarang yang mencukai golongan miskin yang beli Proton dan Perodua.

"Kami percaya rakyat beli kereta bukan untuk bermewah-mewah.

"Ini mengukuhkan pendirian PKR, rombakan cukai ini penting untuk tambah pendapatan boleh guna dan kurangkan bebanan (hutang) rakyat," kata Rafizi.
Tunjuk video seks pemimpin MIC, cabar VP parti itu

  • S Pathmawathy
  • 4:59PM Jul 27 2012
Dakwaan bahawa seorang pemimpin terkemuka MIC Perak dirakam dalam video melakukan hubungan seks dengan pekerja seks adalah tidak masuk akal, kata Naib Presiden MIC, Datuk M Saravanan kerana menurutnya tidak "ada satu bukti pun" yang telah dikemukakan.

saravanan kl draft plan 220808 03"Ia semua dusta. Mari kita bercakap secara logik. Dengan berita pilihan raya semakin hampir, ia adalah peluang keemasan untuk sesiapa yang mahu merosakkan kredibiliti seseorang pemimpin,"
kata Saravanan (kanan) ketika dihubungi hari ini.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan kesejahteraan bandar itu menyangkal tuduhan terhadap pemimpin MIC Perak itu, dan menganggapnya "hanya satu sandiwara".

"Jika seseorang itu mendakwa bahawa pembangkang memiliki video itu, apa yang mereka tunggu lagi? Mereka akan tunjukkannya sekarang, sama ada sepenuhnya atau sebahagiannya," katanya.

Beberapa portal berita dan akhbar arus perdana menyiarkan dakwaan tersebut, dengan memetik sumber-sumber Pemuda MIC sebagai berkata rakaman video itu ada di tangan pembangkang.

Bagaimanapun, Saravanan berkata, dakwaan tersebut bertujuan untuk membangkitkan rasa tidak puas hati terhadap MIC dan bertujuan untuk "menyemai pandangan" yang memudaratkan individu tersebut.

Malaysiakini tidak dapat menghubungi individu yang dikaitkan dengan video itu berhubung dakwaan tersebut.
Rafizi: Populariti PM merosot mungkin jejas BN

  • Nigel Aw
  • 4:51PM Jul 27 2012
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata kemerosotan populariti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin akan menjejaskan BN memandangkan Najib menghabiskan masa beberapa tahun kebelakangan ini untuk membina parti itu dengan populariti peribadinya.

"Saya percaya golongan di dalam BN sudahpun bimbang dengan pendekatan Najib, kerana dia berkempen seperti dialah nadi dan penyelamat BN, tapi pada masa yang sama, dia gagal menonjolkan parti komponen lain dalam BN.

"Ia bukan kerja berpasukan. Najib percaya bahawa kekuatan peribadinya menaikkan BN," kata Rafizi dalam sidang media di ibu pejabat PKR petang ini.

Beliau melihat bahawa bekas perdana menteri Tun tika BN lebih kuat.

Bagaimanapun, BN keAbdullah Ahmad Badawi menyertai pilihan raya umum 2008 dengan populariti 72 peratus kehilangan majoriti dua pertiga, lima negeri dan juga Kuala Lumpur.

Beliau mengulas tinjauan oleh Merdeka Centre yang mendedahkan bahawa populariti Najib merosot satu peratus sejak Mei kepada 64 peratus pada Jun.
KTS: Hudud bukan penyelesaian masalah sosial

  • Ahmad Fadli KC
  • 9:21AM Jul 27 2012
Kelab Taat Suami (KTS) menolak undang-undang hudud sebagai penyelesaian kepada masalah sosial dalam negara ini.

Menurut presidennya, Fauziah Ariffin, penguatkuasaan undang-undang juga tidak akan dapat menangani masalah seperti seks luar nikah, pembuangan bayi, dan juga hubungan sejenis.

NONEBeliau percaya hukum hudud merupakan langkah terakhir untuk menghukum mereka yang terlibat dalam masalah sosial seperti seks luar nikah.

Menurutnya, hukum hudud antara lainnya memperuntukkan saksi yang disyaratkan sebagai individu yang tidak meninggalkan solat dan bukan seorang fasik.
Namun, individu seperti itu sukar dicari pada masa ini, katanya.

"Kalau dalam hukum hudud pun, kita kena datangkan empat saksi. Senang ke nak datangkan saksi itu, saksi yang tak tinggalkan sembahyang, saksi yang tidak fasik.

"Kalau kita jalan, tengok benda yang haram, dah jatuh fasik. Kalau tak istighfar, dah kekal fasik.

"Senangkah hendak dapat saksi begitu di zaman ini? Sebab itu kalau sudah dapat empat itu baru boleh dapat hukum hudud.

"Hendak dapatkan empat itu baru boleh jatuh hukum hudud, kalau tidak, tak sah hukum itu," katanya.

NONEPada masa sama, Fauziah percaya pelaksanaan undang-undang tidak akan mampu menangani masalah sosial.

Beliau memberikan contoh undang-undang berkaitan pengedaran dadah yang ketat di negara ini tetapi masih tidak mampu mengekang jenayah tersebut.

"Pada kamilah, kalau kita letak mendahulukan hukum, orang takkan dapat (ikut). Jangan cakap hukum Islam, kalau sebut dadah, banyak juga orang kena gantung kerana dadah sebab orang tidak takut," katanya.

Pada masa sama katanya, institusi-institusi yang didirikan bertujuan untuk menangani masalah tersebut juga gagal memenuhi tujuan asal penubuhannya.

"Kita lihat, tidak berlaku apa-apa perubahan pun. Malah, makin bercambah-cambahlah anak-anak luar nikah ini dilahirkan dan rumah-rumah urut juga tidak pernah berkurang pun," katanya.

NONEBeliau sebaliknya menganjurkan pendekatan mendidik masyarakat seperti dilakukan Nabi Muhammad sewaktu memimpin golongan awal penganut Islam di Mekah.

Menurutnya, Rasulullah sendiri sewaktu mula mendidik umat Islam juga mengambil pendekatan mengenal dan mencintai Tuhan dan bukan pendekatan menghukum.

"Sebab itu Rasulullah masa di Mekah dahulu pada peringkat awalnya memperkenalkan masyarakat dia agar menyembah Allah.

"Kemudian diceritakan tentang syurga supaya manusia mahu ke syurga dan kemudian cerita tentang neraka.

"Itulah dakwah pertama Rasulullah selama 13 tahun menceritakan hal itu sampai di Madinah barulah cerita tentang syariat," katanya.

Bahagian pertama: 'Kelab Taat Suami bukan untuk rekrut ahli Al-Arqam'
Bahagian kedua: Kelab Taat Suami: Tiada rogol dalam perkahwinan

Wawancara dijalankan oleh Jimadie Shah Othman, Ahmad Fadli KC dan Siti Sara Ghazie. 

APAKAH HUKUM HUDUD...JIKA TAK SOLAT.....ARAK IBU MAKSIAT...KALAU TAK SOLAT LAGI TERUK.....

85 peratus orang kita berpuasa, tapi tak solat
Posted on Friday, July 27 @ 01:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: amkns

"

Marilah kita sama-sama ingat mengingati mereka yang alpa untuk kebaikan kita bersama.

***********

Puasa Tapi Tak Solat

Amalan puasa orang yang tidak solat, rosak dan tidak diterima Allah kerana ibadah lain hanya akan dilihat Allah selepas ibadah solat.

Pakar motivasi, Halim Din, berkata 80 hingga 85 peratus mereka yang berpuasa tidak menunaikan solat kerana berasakan kewajipan lima kali sehari itu payah untuk dilaksanakan.

Sedangkan katanya, nilai ketinggian seorang hamba di sisi Allah dinilai daripada kesempurnaan solat mereka.

Untuk melihat ibadah lain, Allah akan lihat solat dulu. Jika tidak solat, ibadah lain Allah tidak akan lihat. Malangnya, umat hari ini beriya-iya berpuasa, tetapi tidak solat. Mereka hanya dapat lapar dan dahaga saja, katanya pada majlis Ihya Ramadan di surau The New Straits Times Press (NSTP).

Sumber: bharian.com.my"



 13 Perkara yang perlu dijaga oleh wanita.

1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)

2. Kaki dan semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong.(Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)

4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

)5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Pakaian yang nipis (jarang) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)

8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)

9. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)

10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.(Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)

11. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)

12. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.)Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)Riwayat Imran bin Hushain ra.:Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Sila SHARE jika anda sayangkan ibu, isteri, adik, kakak dan kaum wanita keluarga anda..


Tiada ulasan: