Khamis, 26 Julai 2012

BERPURDAH NI HUKUMNYA SUNAT...MAKA JADI WAJIB JIKA TERLALU JELITA HINGGA TIMBUL FITNAH...TENTU RAMAI LELAKI INGIN ISTERINYA BERPURDAH...LEBIH2 LAGI ISTERINYA JELITA...SOLEHAH DAN TAAT PADA SUAMI...ROMANTIK LAGI

Tarawih di Kelantan, Hadirkan “Padang Arafah”
Posted on Wednesday, July 25 @ 07:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: pakdek

"
Suasana shalat tarawih dalam tenda di Kelantan

Hidayatullah.com--Wajah orang-orang beriman berseri-seri dengan kedatangan Ramadhan yang ditunggu-tunggu. Mereka seperti tidak sabar untuk meraih pahala yang dijanjikan Allah kepada barangsiapa yang beribadah sepanjang bulan Ramadhan akan mendapat pahala puluhan kali lipat dari bulan-bulan biasa.

Siang mereka melakukan ibadah puasa, sedangkan malam hari mengerjakan shalat-shalat sunat seperti shalat tarawih, witir, tadarus al-Quran dan lain-lain. Di bulan ini juga mereka memperbanyak infak dan memberi makan fakir miskin.

Islam menempatkan shalat tarawih sebagai sunat mua'akad dengan tujuan agar manusia yakin dengan apa saja kelebihan yang disebut dalam al-Quran. Maka sepanjang bulan Ramadhan umat Islam mendatangi masjid-masjid untuk melakukan shalat tarawih secara berjamaah.

Masjid-masjid dipenuhi makmum sampai meliuber di luar masjid atau di bawah tenda yang dipasang untuk menampung kehadiran jamaah yang luar biasa banyak. Itulah kondisi Ramadhan di Negeri bagian Kelantan, Malaysia.

Menariklnya, sebagian masjid mengambil imam-imam dari Mahaad tahfidz al-Quran untuk mengimami shalat secara bergantian.

Di Kota Baru, ibu kota Kelantan, misalnya, ada masjid negara yang dibangun pada akhir abad 19, namanya Masjid Muhammadi. Sepanjang bulan Ramadhan masjid ini penuh dengan jamaah yang datang untuk menghidupkan malam dengan ibadah kepada Allah.

Selain Masjid Muhammadi yang berusia ratusan tahun, puluhan lagi masjid ada di kota ini, bahkan lebih besar dari Masjid Muhammadi. Semuanya penuh dengan jamaah shalat sunat tarawih.

Sebagai rasa peduli pemerintahan Kelantan di bawah pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, dibangun sebuah tenda besar yang didirikan di tengah lapangan yang strategis, yaitu tepat di Dataran Stadion Sultan Muhamad IV, untuk fasilitas jamaah sholat sunat tarawih.

Tenda dihiasi dengan penyejuk udara itu bisa memuat dua ribu jamaah, sementara di bagian luarnya juga tersedia tikar untuk fasilitas jamaah shalat jika di bagian dalam penuh.

Tradisi shalat di dalam tenda sudah berlangsung sejak enam tahun lalu dan menjadi andalan utama bagi turis dan juga warga lokal karena keunikan tersendiri.

Bagi pemerintah, ini merupakan suatu produk wisata Islam yang lahir di Kelantan sesuai dengan kebijakan pemerintahan negeri, “Membangun Bersama Islam.”

Mewujudkan tenda Ramadhan atau Qaryah Ramadhan bukan untuk bersaing dengan masjid-masjid, tapi tujuannya seperti sering diungkapkan Menteri Besar (Gubernur) Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aiz Nik Mat adalah menghadirkan dalam diri setiap umat Islam suasana Arafah di negeri bergelar Serambi Makkah ini.

Untuk merealisasikan agar ia benar-benar dilengkapi Padang Arafah, dua orang qari’ dan tahfidz al-Qur'an didatangkan dari Mesir untuk menjadi imam shalat isya dan tarawih di Qaryah Ramadhan.

Siapa yang pernah shalat di desa Ramadhan ini terasa seperti bukan berada di Kelantan atau Asia Tenggara, karena pemerintahan telah berhasil mewujudkan suasana Timur Tengah di sini dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran yang baca sang imam teramat merdu sehingga makmum tak terasa kepenatan berdiri lama waktu shalat.

Ihya Ramadhan

Lain padang lain belalang, lain tempat lain caranya. Di Kelantan, persiapan untuk menyambut kedatangan Ramadhan setiap tahun diadakan seminggu sebelum tanggal 1 Ramadhan dengan acara menitipkan spiritual kepada umat Islam agar mereka lebih bersemangat menghadapi bulan yang penuh barkat yang bakal tiba.

Pemerintah yang dipimpin Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat melaksanakan khusus yaitu Ihya Ramadhan. Pengisiannya berupa ceramah dan diskusi oleh tokoh-tokoh ilmuwan Islam terkenal yang diundang khusus membicarakan tentang kelebihan bulan Ramadhan, bulan berburu pahala.

/Nur Aminah, Kelantan, Malaysia

Red: Cholis Akbar

hidayatullah.com
Selasa, 24 Juli 2012
"








TV Untuk Muslimah Berpurdah Resmi Ke Udara
Posted on Wednesday, July 25 @ 08:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: Halimislam

"

Sekian lama hak mereka dirampas untuk mengambil bahagian dalam acara di tv sambil memakai purdah, sebuah saluran TV baru di Mesir telah memberikan kesempatan kepada wanita berpurdah untuk tampil di hadapan awam.

Abeer Shahin, pengurus saluran tv itu, mengatakan bahawa wanita boleh berkembang untuk kemajuan masyarakat. Demikian ungkapnya kepada Reuters sebagaimana dilaporkan oleh onislam.net, pada hari Isnin 23 Julai yang lalu.

"Tidak, dia boleh menjadi doktor, seorang profesor, dan jurutera."

Lulus dari Universiti Amerika berprestij di Kaherah, Shahin telah bermimpi menjadi penyiar TV. Tapi harapannya tidak pernah wujud kerana dia memakai purdah. Namun sekarang, mimpinya menjadi kenyataan setelah sebuah saluran TV secara eksklusif dikendalikan oleh wanita bertudung ke udara pada awal Ramadhan minggu ini.

"Saya diberitahu bahawa mereka (penyiar TV memakai niqab) tidak akan dapat bekerja kerana bahasa tubuhnya," Shahin, mengenakan jubah hitam longgar dan purdah hitam, mengatakan.

"Yah, sekurang-kurangnya nada suara saya dapat menyampaikan emosi dan reaksi."

Dilancarkan pada hari pertama Ramadhan pada tarikh 20 Julai Maria TV secara eksklusif dikendalikan oleh muslimah yang memakai niqab. Bertempat di sebuah pangsapuri kecil di daerah Abassiya, saluran itu dinamakan Maria TV, mengambil nama salah satu isteri nabi keturunan Kristian Koptik Mesir.

Selanjutnya SINI "


 Pendedahan Mengejutkan ! UmnoBn Berkuasa, Negara Tidak Akan Aman
Posted on Wednesday, July 25 @ 06:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: reformis1998

"tolak bnSeorang guru tuisyen berusia 34 tahun dari Subang Jaya yang hadir ke Perhimpunan Duduk & Bantah BERSIH, memberitahu siasatan pada hari Selasa, bahawa seorang anggota polis merompak rantai emas dan kemudian memukul beliau.

Polis itu juga menghina dengan ayat perkauman, termasuk memanggil beliau "Cina babi", dan pada masa yang sama merompak beliau. Insiden ini berlaku di depan KelabDiRaja Selangor berhampiran dengan Dataran Merdeka.

"Anggota polis merentap rantai emas saya. Saya bergelut dan berjaya membuka kunci rantai dan akhirnya saya cuba untuk menyimpan rantai di dalam poket saya tetapi polis merampas rantai tersebut dan memukul saya apabila berbuat demikian," guru Leong Siew Meng sebagai melaporkan panel Suhakam.

"Lebih banyak saya berjuang pertahankan diri, semakin kuat saya dipukul. Polis itu memanggil saya 'manusia sombong' dan 'Cina babi' di sepanjang jalan ke kelab."


Leong berkata beliau dibawa ke Pusat Latihan Polis Jalan Semarak. Beliau juga memberitahu bagaimana dia mendengar anggota polis lain yang menyanyikan lagu "Inilah Barisan Kita".

Setelah dibebaskan pada tengah malam, rantai emas itu tidak dikembalikan kepadanya.

Rakyat Putus Asa Dengan UmnoBn – Mainkan Isu Perkauman Dan Rasuah Berleluasa

Media pro-UmnoBn di dalam TV, radio dan suratkhabar setiap hari memainkan propaganda mengenai “KEAMANAN”.

Kenapa mereka menggunakan isu “KEAMANAN”? Ia adalah kerana kaji selidik yang dijalankan di seluruh Negara (oleh UMCEDEL, Merdeka Centre, KEMAS, Special Branch dan sebagainya) mendapati, isu Keamanan adalah isu utama yang dipandang berat oleh Rakyat Malaysia sekarang ini. Peratusan yang mengutamakan Keamanan mengatasi isu penyelewengan, pembangunan yang pada pilihanraya lalu mengutamakan isu-isu ini.

Atas sebab kepentingan isu Keamanan maka UmnoBn memainkan propaganda “KEAMANAN” yang telah rakyat saksikan baru-baru ini apabila Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengungkitkan kembali kisah rusuhan 13 Mei.

Anak-anak muda dan Rakyat seluruh Malaysia menganggap ini membuktikan beliau seorang pemimpin politik yang tidak bertanggungjawab apabila mengungkitkan kembali kisah rusuhan 13 Mei dalam usaha taktik menakut-nakutkan Rakyat yang jelas beliau tidak berprinsip, tidak bertanggungjawab dan hina untuk memastikan UmnoBn kekal sebagai puak berkuasa dalam pilihan raya yang akan datang.


Petikan dari deklarasi Muhyiddin dalam Konvensyen Pemuda Kebangsaan yang diadakan di Parlimen : "Generasi muda Malaysia perlu bersatu padu untuk memastikan negara ini kekal stabil dan aman tenteram. Kami tidak mahu tragedi 13 Mei berulang."

Anak Muda Bijak Menilai

Anak-anak muda tahu hanya dua perkara sahaja yang boleh menyatukan rakyat :

Pertamanya, kita hanya akan bersatu jika isu perkauman ini diberhentikan dan Muhyiddin sepatutnya belajar. Jika isu perkauman ini diperbesarkan, sampai bila-bila kita tidak akan mencapai matlamat ‘Perpaduan Nasional’ itu.

Keduanya, ialah kerajaan yang rasuah akan akhirnya jatuh bergelimpangan dan sejarah lama dan baru telah membuktikannya. Tidak payah di ulang-ulangi lagi. Kita lihat dan anak-anak muda juga melihat yang rasuah itu sudah menjadi penyumbang penting kepada Umno. Umno itu rasuah dan rasuah itu Umno.


Oleh itu kita lihat kedua-dua faktor ini menjadi barah di dalam Umno. Jika kita terus memberikan sokongan kepada Umno maka ia bermakna yang kita semua mahukan negara kita dihancurkan oleh rasuah dan Rakyat dipecah belahkan oleh isu perkauman yang menjadi mainan Umno sekarang ini.

Propaganda “KEAMANAN” hanyalah penipuan UmnoBn…


blog reformisanakmuda "



Liga Arab Desak Bashar al-Assad Serah Kuasa
Posted on Wednesday, July 25 @ 05:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: Halimislam

"Negara-negara Arab telah menyeru Presiden Syria Bashar al-Assad untuk segera menyerahkan kuasa bagi menamatkan rusuhan negaranya, kata Perdana Menteri Qatar Syeikh Hamad bin Khalifa Al-Thani.

"Ada kesepakatan tentang perlunya pengunduran diri secepatnya oleh Presiden Bashar al-Assad," kata Syeikh Hamad bin Khalifa Al-Thani kepada wartawan selepas pertemuan peringkat menteri Liga Arab di Doha yang berakhir pada Isnin lalu.

Liga Arab juga mendesak pemberontak Tentera Pembebasan Syria untuk membentuk kerajaan peralihan perpaduan nasional.

"Kami menyeru kepada pembangkang dan Tentera Pembebasan Syria untuk membentuk suatu kerajaan kesatuan nasional," kata Syeikh Hamad saat ia menyampaikan hasil pertemuan Liga Arab.

Dia mendesak Bashar untuk mengambil keputusan "berani" untuk menyelamatkan negara.

Secara nasional, 123 orang terbunuh dalam keganasan pada Ahad lalu, 59 dari mereka orang awam, kata sebuah Lembaga Hak Asasi Manusia Syria. Ia menambah bahawa selama masa tujuh hari sebanyak 1290 orang terbunuh, tiga suku daripada mereka adalah orang awam.

Syeikh Hamad mengatakan, Bashar "boleh menghentikan kerosakan dan pembunuhan dengan mengambil keputusan yang berani". Dia menambah bahawa hanya satu negara Kesatuan Liga Arab yang menyatakan keberatan atas penerimaan sikap itu.

Selanjutnya SINI"


 Elektrik sudah ada 2,000 tahun lalu
Posted on Wednesday, July 25 @ 04:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: kamal_hasan

"Baghdad Battery merupakan salah satu artifak kuno yang paling memeningkan para cendekiawan dan pakar arkeologi.

Pada tahun 1930, pada makam kuno di luar Baghdad (Khujut Rabula), beberapa arkeologi yang melakukan penggalian disana menemui sebuah artifak yang dikatakan merupakan satu set bateri kimia yang usianya telah mencapai 2000 tahun lebih.

Artifak aneh tersebut terdiri atas sebuah silinder tembaga, batang besi serta karbon yang disusun dalam sebuah jambangan kecil (tinggi 14 cm, diameter 8 cm) yang terbuat dari tanah liat. Setelah para pakar membuat kajian didapati bahawa artifak tersebut merupakan sebuah bateri elektrik kuno.

Isu hangat

Para pengkaji berjaya memperolehi 1.5 volt dari artifak batu bateri elektrik tersebut , yang bekerja nonstop selama 18 hari dengan cara memasukkan cairan asam kedalam jambangannya, misalnya: air jeruk (sunkist & lemon lebih bagus), h2so4, semua larutan golongan elektrolit….Komponen bateri terdiri dari batang karbon sebagai anod (kutub positif), zink (Zn) sebagai katod (kutub negatif).

Usia artifak bateri kuno ini dianggarkan 2,000 – 5,000 tahun, lama sebelum Alessandro Volta (Itali) membuat bateri pertama kali pada tahun 1800 serta Michael Faraday (Inggeris) menemukan induksi elektromagnetik dan hukum elektrolit pada 1831 yang jarak penemuannya hingga kini mencapai sekitar 200 tahun lebih.

penemuannya hingga kini mencapai sekitar 200 tahun lebih.
Penemuan ini tentunya dapat mengubah pandangan manusia masa kini akan kemajuan teknologi yang telah dicapai oleh peradaban manusia masa lalu. Nampaknya, aktifitak elektrik telah dikenali oleh manusia pada masa itu.

Tidak hanya Baghdad Battery saja yang menarik perhatian para ilmuan maupun arkeolog di seluruh dunia, namun terdapat beberapa artifak serupa yang diduga juga sebagai peralatan elektrik masa silam, seperti Dendeera Lamps, Assyrian Seal dan The coffin of Henettawy.

Sebenarnya lampu Dendeera ini merupakan ukiran disebuah kuil di Mesir yang menggambarkan seorang Pharaoh sedang menggenggam sebuah benda yang seakan bola lampu lengkap dengan penggambaran kabel beserta plugnya!





Isu hangat


 Syria tolak mentah-metah tawaran Liga Arab
Posted on Wednesday, July 25 @ 03:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: Halimislam

"Syria telah menolak seruan dan tawaran Kesatuan Liga Arab kepada Presiden Bashar al-Assad untuk menyerahkan kuasa dan menerima 'perlindungan'.

"Kami menyesal bahawa Kesatuan Arab telah turun ke tahap ini tentang keadaan ahli lembaga ini," kata jurucakap kementerian luar negeri Jihad Makdissi pada persidangan media.

"Keputusan ini hanya melibatkan orang Syria, yang merupakan penguasa tunggal nasib pemerintah mereka." tegasnya.

"Jika negara-negara Arab yang bertemu di Doha jujur, Tentang keinginan untuk menghentikan pertumpahan darah, seharusnya mereka menghentikan bekalan senjata mereka dan menghentikan hasutan dan propaganda mereka kepada rakyat Syria," kata Makdissi.

"Semua kenyataan mereka munafik." tegasnya menyerang negara-negara Arab.

Kesatuan Arab pada hari Isnin telah menyeru Presiden Syria Bashar al-Assad untuk segera menyerahkan guna kuasa menamatkan rusuhan di negaranya, "Ada kesepakatan tentang perlunya pengunduran diri Presiden Bashar al-Assad," kata Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani kepada wartawan selepas pertemuan peringkat menteri Kesatuan Arab di Doha yang berakhir Isnin (23/7).

Kesatuan Liga Arab juga mendesak pemberontak Tentera Pembebasan Syria untuk membentuk kerajaan peralihan perpaduan nasional.

"Kami menyeru kepada pembangkang dan Tentera Pembebasan Syria untuk membentuk suatu kerajaan kesatuan nasional," kata Sheikh Hamad ketika ia menyampaikan hasil pertemuan Kesatuan Arab.

Senjata Kimia

Pada sidang media asing kementerian, kerajaan Syria mengakui untuk pertama kalinya bahawa ia mempunyai timbunan senjata kimia dan biologi. Namun, rejim Bashar Assad membantah mereka menggunaan senjata tersebut untuk menyerang rakyat Syria dan kaum pembangkang.

Jihad Makdissi mengatakan bahawa kerajaan hanya akan menggunakannya dalam kes serangan asing dan tidak pernah secara dalaman menggunakannya untuk menyerang rakyat negaranya sendiri.

"Tidak ada senjata kimia atau biologi yang akan digunakan, dan saya ulangi, tidak akan pernah digunakan, selama krisis di Syria. Tidak peduli apa perkembangan di dalam wilayah Syria nantinya," kata jurucakap Makdissi.

"Semua jenis senjata berada dalam simpanan dan di bawah keselamatan dan pengawasan langsung dari angkatan bersenjata Syria dan tidak akan digunakan kecuali Syria terkena serangan luaran." tegasnya.

Sumber halimislam.com"
 MB Khalid Bagus - BN Tak Suka
Posted on Wednesday, July 25 @ 02:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: orangklawang

"Macam biasa Selangor sentiasa mencetuskan kontroversi. Ini semua gara-gara MB Selangor Tan Sri Khalid yang berjiwa rakyat.

Tak lama dulu kes sampah kat Selangor. Sampai berlonggok-longgok sampah kat tepi jalan di bumi Selangor tak ada siapa nak ambil untuk pergi buang.

Kat Jeram tempat orang tua aku tinggal sampai busuk kat tepi jalan. Alhamdulillah selesai apabila Kerajaan Negeri Selangor ambil alih pengurusan sampah dan bagi kontrak terus pada syarikat-syarikat yang bertanggungjawab untuk mengutip sampah di setiap daerah dalam Negeri Selangor. Sekarang ni dah kecoh pasal air pulak dah.

Dah lebih 50 tahun UMNO/BN perintah Malaysia tak pernah sekali pun terlintas kat benak fikiran mereka nak beri air percuma pada rakyat. Tiba-tiba bila Pakatan Rakyat menang di Selangor, Tan Sri Khalid di lantik jadi MB dan dia umum beri air percuma kepada seluruh rakyat Selangor sebanyak 20 cubic padu maka terperanjat beruk lah seluruh pemimpin UMNO/BN. Macam satu bom dah meletup, maka seluruh pemimpin UMNO/BN fikir habis lah riwayat mereka di Selangor. Memang tak dapatlah UMNO/BN nak tawan balik Selangor. Jadi isu air dan SYABAS ini adalah talian hayat terakhir UMNO/BN untuk tawan semula Selangor dari Pakatan Rakyat.

Orang yang bijak, baik dan bagus macam MB Khalid ni memang ramai orang terutamanya orang-orang UMNO/BN tak suka. Sebab bagi mereka orang macam ni menyusahkan mereka. Tapi orang UMNO/BN ni orang yang baik sesama mereka pun, mereka tak suka jugak. Dulu Selangor ada MB Datuk Harun Idris. Datuk Harun Idris baik serta bagus dan berjiwa rakyat. Datuk Harun dari UMNO berjiwa Melayu jadi dia beri tanah pada orang Melayu, Kg Cheras Baru, Kg Malaysia Tambahan, Kg Baru, Kg Dato’ Keramat, Kg Kongo (Bandar Tun Razak) sekarang ini, semua usaha Datuk Harun untuk bagi tanah pada orang Melayu di Kuala Lumpur. Tapi ramai jugak orang UMNO/BN yang tak suka dengan Datuk Harun walaupun rakyat terutama orang Melayu suka dengan Datuk Harun. Mereka fitnah dan bantai Datuk Harun macam-macam sampai Datuk Harun jatuh. Ramai orang Melayu terutamanya rakyat Selangor yang kecewa.

Tok Guru Nik Aziz MB Kelantan orang nya baik hati, bagus,warak dan berjiwa rakyat. Orang UMNO/BN tak suka jugak. Mati kutu puak-puak UMNO/BN kat Kelantan sebab mereka tak boleh nak buat apa-apa dan nak celok apa-apa yang patut pun mereka tak dapat. Tapi rakyat Kelantan suka dengan Tok Guru malahan seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira kaum suka dengan Tok Guru. Orang yang berjiwa rakyat memang lah rakyat suka.

Kesimpulannya UMNO/BN ni memang tak suka dengan orang yang bagus, baik hati dan berjiwa rakyat kerana bagi UMNO/BN orang spesies ini semua nya menyusahkan mereka. Bagi UMNO/BN mereka lebih suka dan terlebih gemar dengan orang yang jahat, zalim dan suka menyusahkan orang kerana orang-orang macam ni senang mereka nak pegang dan kawal. Kalau nak apa-apa pun senang sebab mereka sehaluan dan dah sama-sama jahat.

Tapi aku percaya dan seluruh rakyat Selangor pun percaya MB Khalid, Insyallah akan berjaya juga selesaikan isu air kat Selangor ni. MB Khalid ni aku tengok dia ikhlas berjuang untuk rakyat dan tak nak apa-apa imbuhan sebab dia pun rasanya semua dah ada dan dah cukup. Macam Tok Guru Nik Aziz dia tak nak apa-apa kat dunia ni dan bagi Tok Guru semua nya dah cukup untuk dia dan keluarga nya di dunia ini. Mereka ni lah pemimpin yang sentiasa bersyukur dengan kurniaan ALLAH. Tak lah macam pemimpin UMNO/BN yang sentiasa tak pernah cukup. Akhir sekali aku cadangkan MB Khalid anjurkan solat hajat peringkat Negeri mohon pada ALLAH terutamanya pada bulan Ramadhan ini supaya air Selangor, ALLAH bagi pada rakyat Selangor bukan pada UMNO/BN dan kroninya.

http://orangklawang.blogspot.com"
 Tanggung Sendiri!
Posted on Wednesday, July 25 @ 01:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: al-bahanj

"Perlukah kita tunggu orang lain untuk kita berubah? Perlukah kita kepada orang lain untuk kita berubah? Perlukah kita terikut-ikut dengan orang lain yang tidak mahu berubah? Soalan-soalan ini kadang-kadang menyergah ke dalam hati seseorang yang mahu berubah. Teragak-agak. Dikelambui dilema.

Muslimin-muslimat yang dikasihi ALLAH sekalian,

Kita dan mungkin juga semua orang tentu terlintas di dalam hati ingin berubah menjadi seorang manusia yang lebih baik di sisi ALLAH Ta`ala. Kadang-kadang perasaan itu datang syahdu di dalam hati ketika kita berseorangan diri. Itulah hidayah.

Hidayah datang untuk disambut oleh kita dengan tindakan. Ada yang menyahutnya lalu berubah. Dan ada yang membiarkan ia berlalu pergi tidak bersambut. Lantas mengekalkan seseorang itu di dalam keadaan yang sama.

Samada perlu kita menunggu orang lain atau tidak, samada kita perlukan seseorang untuk kita berubah, dan samada kita mahu kekal dalam keadaan yang sama disebabkan orang lain tidak mahu berubah, soalan-soalan itu tidak lagi relevan untuk ia difikirkan. Ini kerana kita akan bertanggungjawab sepenuhnya ke atas diri kita sendiri. Bukan orang lain.

Kita Tanggung Sendiri!



Apa yang kita lakukan semalam, hari ini atau esok, semuanya akan ditanggung oleh kita. Perlukah kita tunggu orang lain? Perlukah kita terikut-ikut dengan suasana keluarga, kawan, jiran atau masyarakat yang terus lalai dan leka dengan keseronokan dunia sehingga terlupa matlamat kejadian kita???

Nah, mari kita ambil nafas, tenang, duduk, hayati dan fahami kalam ALLAH Ta`ala dalam surah al-Isra’, ayat 13-14 berikut:



Maksudnya:

“Dan tiap-tiap seorang manusia Kami kalungkan bahagian nasibnya di lehernya, dan pada hari kiamat kelak Kami akan keluarkan kepadanya kitab (suratan amalnya) yang akan didapatinya terbuka (untuk di tatap).”



Maksudnya:

“(Lalu Kami perintahkan kepadanya): “Bacalah Kitab (suratan amalmu), cukuplah engkau sendiri pada hari ini menjadi penghitung terhadap dirimu (tentang segala yang telah engkau lakukan)”.”

Semua amal perbuatan kita sejak lahir sampai mati akan diperlihatkan oleh ALLAH `Azza wa Jalla kepada kita dan malah boleh dibaca oleh orang lain. Setiap kita akan membawa catatan amal masing-masing di tengkuk masing-masing.

Semua amal akan dibawa. Samada kecil atau besar. Samada baik atau jahat. Samada perbuatan itu dilakukan dalam terang atau gelap, sembunyi atau zahir, ketika seorang atau ramai, siang atau malam, semuanya pasti dibawa dan ditunjukkan.

Itu semua akan diperlihatkan kepada kita akan balasannya. Ketika itu, kita tidak mampu berbuat apa-apa lagi melainkan pasrah dan tunggu pembalasan dari Rabbul Jaliil.

ALLAH Ta`ala berfirman juga di dalam surah al-Zalzalah, ayat 7-8:



Maksudnya:

“Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!”



Maksudnya:

“Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!”

Tidak tertinggal sedikit pun. Semuanya akan diperlihatkan dan dibalas sesuai dengan amalan masing-masing.

Ya, masing-masing! Sendiri-sendiri!

Perbanyakkanlah Amalan, Minta Ampun Selalu

Justeru, sewajarnya kita persiapkan diri kita masing-masing. Perbanyakkanlah amalan ketika di dunia ini selagi masih sempat. Mintalah ampun kepada ALLAH sentiasa dengan harapan agar DIA Yang Maha Pengampun dan Suka Memberikan Pengampunan akan mengampunkan kita.

Mengenai dosa, apakah bisa diampunkan ALLAH walaupun bermacam-macam dosa telah dilakukan?

- Ya, ALLAH akan ampunkan jika kita bertaubat.

Walaupun dosa sepenuh bumi?

- Ya, walaupun dosa sepenuh bumi. Asal sahaja kita mahu bertaubat.

Baca selanjutnya di pautan berikut untuk memahami betapa besarnya rahmat dan pengampunan ALLAH kepada hamba-hambaNYA:

Jangan Tunggu Orang!

Jangan tunggu orang lain jika orang lain tidak mahu berubah menjadi lebih baik.

Jangan beralasan tiada orang mahu membimbing. Kitalah seharusnya berusaha sendiri untuk merealisasikan perubahan itu. Carilah orang-orang yang ikhlas ingin membantu. Jika tidak jumpa, jangan jadikan itu sebagai pelemah semangat. Berubahlah dengan usaha sendiri. Kerana kita benar-benar perlukan kepada perubahan ini.

Dan janganlah pula terikut-ikut dengan trend orang sekeliling.

Jangan! Jangan! Jangan!

Biarlah jika kita terpaksa menjadi orang asing sekali pun lantaran kita seorang sahaja mahu berubah. Biarlah kita terpaksa digelar ‘pelik’ kerana tidak mengikut peredaran zaman. Kerana jika kita berubah kerana ALLAH, kebahagiaan itu pasti bersama dengan keredhaan ALLAH. Jika terpaksa menjadi orang asing atau pelik, maka berbahagialah kamu wahai ‘orang asing’ dan ‘orang pelik’.

Kerana esok pada Hari Akhirat kita akan tanggung sendiri semua yang kita perbuat. Bukan orang lain. Orang lain tidak akan tanggung amalan-amalan kita. Mereka akan berlepas diri dari kita. Tidak mempedulikan kita. Maka, kitalah yang mesti berbuat sesuatu untuk memastikan bahawa kita bersedia dengan catitan amalan kebajikan yang banyak.

Balasan Mengikut Berat Amalan Kebaikan

Di dalam surah al-Qaari`ah, ayat 6 hingga 9, ALLAH Jalla wa A`la berfirman mengenai balasan yang bakal diterima manusia mengikut berat amal kebajikan masing-masing. Firman ALLAH Subhanahu wa Ta`ala:









Maksudnya:

“Maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang yang berat timbangan amal baiknya,

Maka ia berada dalam kehidupan yang senang lenang.

Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya,

Maka tempat kembalinya ialah ‘Haawiyah’”


Jika amal kebaikan kita banyak, maka besarlah harapan dan peluang kita untuk mendapat kebahagian pada Hari Pembalasan nanti. Manakala, jika amal kebaikan kita kurang, dalam erti kata lain amal perbuatan jahat kita lebih banyak, maka tempat tinggal kita pada Hari Akhirat nanti ialah Haawiyah, iaitu tempat yang penuh dengan api yang sangat panas membakar (na`udzu billahi min dzalik).

Ayuh muslimin-muslimat sekalian,

Kesempatan yang masih tersisa baki buat kita ini, manfaatkanlah. Kembalilah kepada ALLAH. Taubatlah. Dan perbanyakkanlah amalan kebaikan selagi hayat masih ada. Jangan tunggu lagi. Tiada apa yang mahu ditunggu lagi. Renung dan fikirkanlah semula akan firman-firman ALLAH Ta`ala di atas. Dan bertindaklah sekarang!



Berlumba-lumbalah buat kebaikan!

Semoga ALLAH Ta`ala memberikan kita semua hidayah dan taufiqNYA sehingga kita bertemu denganNYA, diberikan kebaikan kepada kita di dunia dan di akhirat dan dijauhkan kita semua dari api neraka, amin.

Allahumma, inni a`udzu biKA min `adzaabi jahannam, amin.

muzir.wordpress.com

5 Ramadhan 1433H

25 Julai 2012


*Sumber: http://muzir.wordpress.com"
 Liga Arab Tawarkan Perlindungan untuk Bashar Al-Assad
Posted on Wednesday, July 25 @ 00:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: Halimislam

"Liga Arab menyusun senario untuk "menyelamatkan air muka" Presiden Syria, Bashar Al-Assad.

Setiausaha Agung Kesatuan Arab, Nabil Elaraby, menyatakan organisasinya akan menawarkan jalan selamat bagi Assad dan keluarganya asal mahu meletakkan jawatannya dan meninggalkan negeri itu.

Pilihan ini telah dibincangkan dengan pertemuan menteri luar negeri Kesatuan Arab pada Isnin (23/7) pagi semalam.

"Kami tawarkan jalan keluar yang selamat jika dia mahu," ujarnya.

Posisi Assad dikhabarkan semakin terdesak walaupun pada Ahad lalu pasukannya sempat mampu menyerang balik dan menguasai kembali kota-kota di sekitar Damsyik yang sebelumnya diduduki pejuang pembangkang.

Kesatuan Arab juga berjanji akan memberikan bantuan 100 juta dolar AS untuk pelarian Syria di negara jiran. Sebelumnya, Presiden Tunisia, Moncef Marzouki, juga pernah mengajukan tawaran sama, yang tak dilayan Assad.

Sumber halimislam.com"

Tiada ulasan: