Rabu, 18 Julai 2012

BUKAN SOAL POLITIK...NI SOAL DUIT...SOAL MASSUUUK.....UNTUNG...RUGI DAH LAMA BAGI...KIRALAH GAJI CEO BERAPA....PENAMPAR MAUT TAK SAMA DENGAN ALLAH MASUK DALAM NERAKA...MENYEBAR FITNAH SERTA MENYOKONG KEZALIMAN...DULU KELANTAN MINTAK NAK LAKSANA TAK BAGI...JANGAN BELIT...ALLAH TAHU SAPE PEMBELIT....

Gapena: Pemimpin 'tolol' punca masalah bahasa

  • Ahmad Fadli KC
  • 11:10AM Jul 18 2012
WAWANCARA Gabungan Penulis Nasional (Gapena) menyalahkan pemimpin negara yang gemar menggunakan bahasa Inggeris dalam pelbagai program, termasuk dalam acara rasmi, sehingga merencatkan usaha memartabatkan bahasa Melayu.

Secara sinis, gabungan terbesar 21 persatuan penulis itu berpendapat, terdapat pemimpin mahu kelihatan Melayu hanya dengan berpakaian tradisi, tetapi gemar berbahasa Inggeris walaupun tidak betul.

"Dia (pemimpin) memikirkan bahasa asing itu hebat. Dia tahu (bahasa kebangsaan) tetapi dia tolol sedikit," kata Ketua Satu Gapena Datuk Dr Abdul Latif Abu Bakar sambil menggelar golongan itu "tolol bahasa".

"Misalnya, kerajaan sudah berulang kali (tetapkan) mesyuarat kerajaan dalam bahasa Melayu tetapi kami dapat maklum balas ada yang buat dalam bahasa Inggeris."

Sambil mempersoalkan patriotisme pemimpin itu, Dr Abdul Latif berkata, 'kejanggalan' itu juga dilihat dalam laporan berita di kaca televisyen berbahasa Melayu apabila pemimpin negara bercakap menggunakan bahasa Inggeris.

"Wartawan tanya dalam bahasa Melayu, dia jawab bahasa Inggeris juga. Itu pun nahunya (bahasa Inggeris) salah," katanya sambil ketawa kecil.

Malah, kata Dr Abdul Latif, mereka juga sedang mengusahakan rancangan khas di RTM untuk menyindir golongan tersebut yang menggunapakai judul sama "tolol bahasa" yang kini dalam proses penyediaan skrip.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini di Kuala Lumpur baru-baru ini, Dr Abdul Latif juga berkata, fenomena itu turut mendorong Gapena menubuhkan Majlis Pemantauan dan Tindakan Bahasa Kebangsaan untuk memantau penggunaan bahasa Melayu di sektor awam.

Perkataan 'presint' di Putrajaya?


Majlis itu, yang ditubuhkan sebagai sebahagian daripada resolusi Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Kelapan pada Oktober lalu, walaupun tiada penguatkuasaan bertujuan mengingatkan pelbagai pihak.

"Kita pun tak boleh mengenakan penguatkuasaan (bersifat) kekasaran, (kita hanya) mengingatkan supaya mereka berasa malu.

"Pemimpin yang tolol bahasa ini berubahlah, bertaubatlah. Ini negara kita ada bahasa kita, bukan bahasa asing. Gunakanlah bahasa kebangsaan sebagai bahasa perpaduan," katanya.

Ditanya sama ada tindakan itu bertindih dengan peranan audit bahasa yang dijalankan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Abdul Latif menberitahu, sebagai NGO mereka akan lebih mudah bersuara dan menegur.

"Kalau Dewan Bahasa, hal-hal berkaitan kerajaan, mereka tak boleh ke depan. Sebab itu mereka ada audit bahasa. Bagi kami, kami bebas (untuk menegur).

"Kalau Dewan Bahasa nak tegur PM depan-depan tak boleh, kami boleh (tegur) tetapi secara terhormat," katanya.

Ditanya tindakan kerajaan menyerap banyak istilah bahasa Inggeris secara terus ke dalam bahasa Melayu seperti perkataan "presint" di Putrajaya, Dr Latif berkata ia kini semakin berubah sedikit demi sedikit.

"Banyak lagi kerajaan buat perubahan tetapi bukan secara melulu. Misalnya Istana Kehakiman dahulu dalam bahasa Inggeris. Presint pun ada rasionalnya tetapi (perubahan) ini berperingkat-peringkat akan dilaksanakan.

"Yang penting kita hendakkan pemimpin yang cinta dan hayati bahasa kebangsaan," katanya lagi.


Dr Abdul Latif diwawancara oleh Jimadie Shah Othman, Hafiz Yatim dan Ahmad Fadli KC di pejabat Gapena di ibu negara pada minggu lalu.
Akhbar didakwa fitnah Kit Siang isu raja Melayu
11:33AM Jul 18 2012
DAP hari ini mendedahkan pengedaran sebuah akhbar berbentuk fitnah terhadap penasihatnya, Lim Kit Siang, di Selangor.

Akhbar dengan nama Selangor Kita itu mengandungi kenyataan palsu yang diterbitkan sebagai komen Lim Kit Siang terhadap raja-raja Melayu.

Lim Kit Siang yang hadir pada sidang akhbar di Petaling Jaya pagi tadi menafikan sepenuhnya beliau pernah menuturkan ungkapan sedemikian.

"Ia tidak benar. Saya tidak pernah berkata demikian.

"Pemimpin-pemimpin DAP lain juga tidak pernah berkata demikian," kata Kit Siang yang kesal dengan penerbitan bersifat fitnah itu.

Ahli Dewang Undangan Negeri Kampung Tunku, Lau Weng San yang turut hadir pada sidang media pagi tadi memberitahu beliau menerima salinan akhbar tersebut dari orang awam yang memperolehinya daripada kawasan sekitar Puchong.
Nik Aziz setuju kempen p'raya tak guna bendera
11:29AM Jul 18 2012
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat setuju jika kempen pilihan raya di negara ini tidak membabitkan pemasangan bendera parti seperti yang dilaksana di Thailand.

Katanya penggunaan bendera hanya menyumbang kepada kekotoran selain mencacatkan pemandangan.

"Saya setuju dengan cara berkempen di Thailand yang tidak membenarkan mana-mana parti politik untuk menggantung bendera ketika kempen pilihan raya berlangsung.

"Kalau kita boleh berpakat tak payah pakai bendera sebab kadang-kadang serabut tengok bendera kotorlah, koyaklah...tak cantik," katanya kepada pemberita di Kota Baharu malam tadi.

Beliau yang ditemui selepas merasmikan Majlis Pelancaran Kibar Jalur Gemilang sempena Sambutan Hari Kemerdekaan ke-55, diminta mengulas mengenai cara berkempen di Thailand yang tidak membenarkan pemasangan bendera parti.

Majlis turut dihadiri Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed serta wakil jabatan kerajaan negeri dan persekutuan.

- Bernama
Krisis air: Jangan jadi macam budak
Piarapakaran S.
18 Julai 2012
Krisis air: Jangan jadi macam budak
Krisis Air
PERSATUAN Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) menyeru syarikat-syarikat konsesi air, Kerajaan Negeri Selangor dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) berhenti mengelirukan rakyat dan menuding jari satu sama lain secara kebudak-budakan. Penstrukturan semula industri perkhidmatan negara tidak boleh dielakkan dan syarikat-syarikat  konsesi sedar akan kuasa sebenar Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA) kerana WSIA melindungi rakyat.
Disebabkan kerajaan negeri Selangor dan KeTTHA masih menjadi jaguh gelut, penstrukturan semula ini telah dilengahkan sejak tahun 2008.
Jika kelewatan ini berterusan, syarikat-syarikat konsesi akan menjadi pemenang. Kita juga tidak boleh lupakan bahawa beberapa pegawai KeTTHA yang tidak bertanggungjawab telah turut sama melewatkan pentrukturan semula industri perkhidmatan air. Pegawai-pegawai ini juga telah 'membutakan' Menteri dan Kabinet dalam banyak proses pelaksanaan keputusan berkaitan isu ini.


Situasi Bekalan dan Permintaan
Kerajaan Negeri Selangor perlu berhenti mengelirukan orang ramai dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan bahawa empangan adalah penuh dan selalu hujan. Isu utama di sini ialah, Bekalan air yang telah dirawat adalah hampir sama dengan Permintaan. Jika anda mempunyai 500 paket nasi lemak untuk dijual dan pengguna-pengguna ingin membeli 520 paket, adakah anda mampu memenuhi keperluan mereka? Ini adalah contoh yang paling ringkas untuk menjelaskan isu bekalan air terawat yang sedang berlaku.
Di samping itu, empangan adalah direka bentuk untuk menyimpan air mentah untuk beberapa bulan tanpa hujan. Ini adalah kriteria reka bentuk dalam kejuruteraan untuk empangan. Air mentah akan dirawat melalui loji rawatan air untuk menghasilkan air terawat. Keseluruhan isu bekalan-permintaan ini adalah berkaitan dengan air yang telah dirawat, bukannya air mentah. Menambah loji rawatan baru ke empangan akan menjejaskan penimbal reka bentuk. Sebagai contoh, jika sebuah empangan direka untuk bertahan kemarau selama 3 bulan, meningkatkan kapasiti rawatan dengan menambah loji rawatan yang baru di empangan tersebut akan menyebabkan air mentah di empangan surut lebih cepat jika kemarau berlaku.

Apabila permintaan puncak terhadap air terawat berlaku dan margin rizab air terawat jatuh ke zon negatif, air terawat di dalam takungan perkhidmatan (service reservoir) akan mula digunakan dengan cepat. Dalam situasi terburuk, apabila bekalan air terawat kembali beroperasi seperti keadaan biasa, tangkungan ini mungkin tidak dapat diisi penuh kerana kadar penggunaan air terawat masih tinggi. Jika keadaan sebegini berlarutan, ia boleh menyebabkan gangguan bekalan air. Bagi kawasan tanpa takungan ini (beberapa zon perindustrian dan kediaman), mereka bergantung sepenuhnya kepada tekanan dalam paip agihan.

Ini bukan fiksyen dan ia adalah situasi kejuruteraan yang sebenar. Kemungkinan untuk keadaan ini berlaku adalah tinggi apabila rizab margin adalah sangat rendah. Mana-mana firma air antarabangsa yang diupah juga akan memberikan output yang sama kerana ia adalah situasi kejuruteraan sepenuhnya.

Pengurangan Air Tidak Terhasil (NRW)
Pengurangan NRW memerlukan rancangan jangka pendek dan jangka panjang. AWER telah berjaya mendesak Kerajaan Persekutuan untuk membentuk Pasukan Petugas Pengurangan NRW di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN). Penyepaduan penyelesaian untuk mengurangkan NRW adalah penting supaya pulangan pelaburan adalah cepat dan kita dapat melabur dalam projek-projek yang betul. Semua operator air di Malaysia menghadapi kekangan kewangan untuk mengurangkan NRW kerana perbelanjaan modal adalah tinggi. Penyelesaian bagi masalah ini akan diperolehi melalui pasukan petugas ini di samping memastikan tiada penyalahgunaan peruntukan serta pengurangan NRW yang berkesan dapat dilaksanakan. Mengurangkan NRW sebanyak 10 peratus di Selangor tidak boleh dilakukan dalam masa satu atau dua tahun kerana impak kepada tarif adalah tinggi. Kita perlu mengenal pasti kawasan-kawasan kritikal untuk mendapatkan penjimatan serta-merta. Situasi NRW isu sebenarnya menjadi lebih teruk dengan kelewatan dalam penstrukturan semula industri perkhidmatan air dan kegagalan untuk melaksanakan model WSIA sepenuhnya.

Catuan Air
Sebelum mendapat kelulusan daripada SPAN, Syabas tiad hak untuk mengeluarkan kenyataan yang berkaitan dengan catuan air kerana ini akan menyebabkan orang ramai berada dalam keadaan panik. Keadaan panik juga boleh menyebabkan penggunaan air meningkat dengan mendadak kerana pengguna cenderung untuk menyimpan lebih banyak air di rumah. Seksyen 54 dan 56 Akta Industri Perkhidmatan Air jelas menyatakan keperluan-keperluan untuk catuan dan kuasa yang diberikan kepada SPAN dan menteri.
AWER menggesa SPAN untuk mengaudit data yang didakwa oleh Syabas untuk menunjukkan keadaan sebenar bekalan air di zon-zon terjejas. Keputusan audit juga mesti disiarkan untuk pengetahuan umum untuk menjelaskan keadaan sebenar. Kami juga menggesa SPAN untuk menerbitkan garis panduan kepada operator-operator air untuk memastikan prosedur yang betul diikuti sebelum apa-apa pengumuman dibuat.

Loji Rawatan Air Langat 2
WSIA tidak membenarkan sebarang perjanjian konsesi yang baru bagi industri perkhidmatan air bermula 1 Januari 2008. WSIA juga meminta pemegang lesen perkhidmatan air untuk mengemukakan pelan perniagaan 30 tahun yang akan digunakan sebagai asas untuk proses penetapan tarif. Berdasarkan perkara ini, SPAN mesti memastikan perkara-perkara berikut dilaksanakan supaya projek
Langat 2 dilaksanakan dengan telus:
(i) Perjanjian tarif air mentah berdasarkan kualiti mesti ditandatangani di antara Selangor, Pahang dan SPAN;
(ii) Kerajaan Negeri Pahang mesti mewartakan kawasan tadahan air utama dan sekunder yang membekalkan air mentah melalui projek pemindahan air mentah Pahang-Selangor sebagai hutan simpanan kekal;
(iii) Bidaan terbuka Loji Perawatan Air Langat 2 mesti diumumkan. Firma audit bebas boleh dilantik oleh Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) untuk memastikan ketelusan proses ini supaya kos pembinaan dihadkan. Maklumat-maklumat pembida-pembida mesti dimuat naik ke laman web SPAN dan PAAB untuk mengelakkan bidaan terbuka "terpilih";
(iv) Berdasarkan butiran pelan perniagaan 30 tahun, Perkara (i) dan Perkara (iii), kesan kepada tarif boleh dianggarkan.

Maka, Tiada ruang untuk situasi “bina dahulu dan membincangkan tarif kemudian”. Ini adalah bercanggahan dengan model WSIA.

Dakwaan Syabas mengenai tiada perbelanjaan modal
Perbelanjaan modal adalah bergantung kepada kelulusan kerajaan negeri dan SPAN. Sebagai pemegang konsesi yang enggan untuk menstruktur semula, perbelanjaan modal boleh dilaksanakan secara langsung melalui tender terbuka oleh PAAB sejak WSIA dikuatkuasakan bermula 1 Januari 2008. Tugas utama Syabas adalah untuk membekalkan air dan bukannya melaksanakan perbelanjaan modal. Model WSIA tidak membenarkan pemegang lesen perkhidmatan air dibebani dengan kerja-kerja perbelanjaan modal. Jadi, kenapa merungut?

Orang ramai dan perniagaan tidak risau siapa yang membekalkan air. Mereka bimbang sama ada bekalan air ada atau tidak. Kami berharap semua pihak bersikap matang dan profesional dalam menangani isu ini. AWER telah menerbitkan dan menghantar satu salinan laporan Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Air Negara - Hakikatnya kepada semua Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Parlimen. Sila baca terlebih dahulu sebelum mengulas mengenai model WSIA!

Air adalah kehidupan. Air bukan modal politik!
Piarapakaran S., Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)
Peguam tak mahu layan, Papagomo beri Izzah amaran
Wartawan Sinar Harian
18 Julai 2012
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar
SHAH ALAM - Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, pihaknya tidak mahu layan laporan terbaru blog Papagomo kelmarin sementara pemblog itu memberi amaran kepada Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar agar menanti "tamparan maut" dalam waktu terdekat.

Dalam kenyataan kepada Sinar Harian Online, Sankara Nair berkata, "kami tidak mahu mengulas laporan-laporan Papagomo yang tidak boleh dipercayai."

"Kami tahu laporan itu tidak benar, ini yang boleh kami katakan buat masa sekarang," kata beliau yang bertindak sebagai salah seorang peguam utama Anwar sejak lebih sedekad lalu.

Anwar dijangka mengeluarkan reaksi berkenaan laporan itu, hari ini.

Beliau akan muncul di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini sebagai saksi pertama dalam kes saman fitnah.

"Datuk Seri Anwar Ibrahim akan muncul sebagai saksi pertama kes saman fitnah beliau terhadap Utusan Malaysia berkaitan isu memutar isi kenyataan beliau dalam wawancara BBC," kata kenyataan Biro Komunukasi PKR.

Semalam, pihak polis memberitahu Sinar Harian bahawa pihaknya tidak menerima apa-apa aduan berkenaan dakwaan meliwat melibatkan Anwar, yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat.

Kenyataan itu diperoleh ekoran laporan blog itu bahawa seorang mahasiswa di utara Semenanjung membuat laporan polis terhadap Anwar kelmarin.

Ekoran kenyataan polis itu, Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai ketika ditemui wartawan di Pulau Pinang berkata, beliau hairan mengapa pemblog-pemblog seperti Papagomo yang memfitnah pemimpin-pemimpin PR tidak dikenakan sebarang tindakan.

Mengulas kenyataan itu, menerusi entri terbarunya, Papagomo berkata, "sungguh lantang suara Izzah dalam gelagatnya cuba menghilangkan kebimbangan hati beliau tentang perangai bapanya Anwar Ibrahim."

"Wahai Nurul Izzah janganlah bersikap hipokrit dalam memperjuangan keadilan dalam arena politik Malaysia.

"Jika anda menuntut tindakan diambil ke atas Papagomo mengapa anda tidak pula mendesak bapa anda Dato Seri Anwar Ibrahim mengambil tindakan saman ke atas (ahli perniagaan yang bertindak sebagai Datuk K) Datuk Eskay, Papagomo dan rangkaian blogger yang lain?" katanya sambil menyoal mengapa hanya mendesak satu pihak dan kemudiannya menyalahkan pihak kerajaan terutamanya Umno apabila sesuatu isu timbul berkaitan Anwar.

"Gomo malas nak ulas panjang berkenaan pekara ini, namun amaran buat Nurul Izzah kerana dalam minggu ini Gomo akan berikan satu tampatan maut untuk Nurul Izzah agar bersedia dengan tanggungjawab sebagai seorang anak yang menasihati bapanya," katanya lagi.
‘Mengapa tiada tindakan ke atas Papagomo’
NUR MAS ERRAH AMRAN
17 Julai 2012
Nurul Izzah Anwar
NURUL IZZAH ANWAR
BALIK PULAU - Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar melahirkan kebimbangan kerana tiada tindakan diambil terhadap pengendali blogger pro-Umno termasuk Papagomo yang menurutnya menyebarkan fitnah terhadap pimpinan Pakatan Rakyat (PR) selama ini.
Beliau berkata ini bukanlah kali pertama penyebaran fitnah dilakukan, namun masih dibiarkan tanpa apa-apa tindakan.
“Tambahan pula Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan tiada laporan yang diterima setakat ini," katanya kepada media selepas menghadairi jamuan teh di sini petang ini.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai diminta mengulas laporan blog yang menyebut kononnya seorang lagi siswa membuat laporan polis di kawasan utara kerana diliwat oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini.
Nurul Izzah berkata, sampai bila pimpinan PR termasuk bapanya, Anwar dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng akan terus dituduh dengan pelbagai dakwaan yang tidak berasas.
“Awak tahu siapa dia, sampai terpaksa dijemput oleh Kementerian Pertahanan untuk membuat lawatan dan masuk ke dalam kapal selam.
“Kerajaan wajib melakukan sesuatu  secepat mungin dan tidak membiarkan perkara seperti itu berlarutan. Jika tidak nampak sangat blogger seperti ini digunakan oleh pihak tertentu untuk menyerang pimpinan pembangkang," katanya.
Ditanya mengenai Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), beliau menganggap dirinya sebagai askar dan akan patuh kepada arahan parti.
“Jika mereka arah saya bertanding, saya akan bertanding. Jika tidak, saya akan patuh apa sahaja keputusannya," katanya.
Ditanya sama ada akan mempertahankan kerusi Parlimen Lembah Pantai atau beralih kepada Dewan Undangan negeri (Dun), beliau berkata, tunggulah keputusannya nanti.
“Tak payah tanya banyak-banyaklah. Mari kita makan durian," katanya.
Hudud: Umno tidak main-main
FARUSH KHAN
18 Julai 2012
FARUSH KHAN
$entry.content.caption.value
MASA Adun Kemelah, Datuk Ayub Rahmat buat cadangan supaya Johor mempelopori perlaksanaan hukum hudud sebulan lalu, hampir tidak ada orang Umno muncul buat komen.

Saya tidak berani buat andaian apakah masa itu Adun muda berpandangan jauh itu seram sejuk disebabkan suasana dingin terhadap cadangannya yang mantap, menarik perhatian ramai, namun luar biasa itu.

Apatah lagi, hamburan kemarahan terawal datang daripada MCA. Adun Umno itu kononnya menimbulkan isu perlaksanaan hudud semata-mata kerana kering idea.

Kalau ingatan saya masih kuat, rasanya ada yang kata, jika mahu laksana hudud, lebih baik keluar Umno dan masuk parti lain.

Apakah ada dalam kalangan rakan partinya sendiri yang berbisik kepada Ayub mengenai implikasi cadangannya itu, beliau sahaja yang tahu. Rasa-rasanya ada. Jika tidak masakan, selepas membuat idea lain daripada yang lain itu, beliau terus bungkam.

Tetapi boleh jadi juga betul seperti apa yang difahamkan; beliau tidak mahu publisiti.

Apa pun, beliau boleh berasa lega kerana sudah menjalankan tanggungjawabnya. Wallahualam!

Hari ini sudah ramai bersedia bercakap menyuarakan sokongan secara terbuka dan sungguh-sungguh. Yang menarik, banyak sokongan dan cadangan itu datang daripada orang Umno sendiri.

Pas tidak banyak membuat komen lagi mengenai cadangan Ayub itu, saya kira, bukan kerana tidak menyokong usaha Umno untuk menjadikan perlaksanaan hukum hudud itu suatu realiti atau dengki dengan kemungkinan penghargaan atau sokongan politik yang boleh diraih parti pemerintah itu menjelang pilihan raya umum (PRU) akan datang, tetapi mahu tunggu dan lihat.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, pada hari Sinar Harian menyiarkan laporan mengenai cadangan Ayub itu, sudah terus ucap tahniah kepada Umno atas usaha yang Pas sendiri uar-uarkan sejak bertahun-tahun lamanya, tetapi tidak mampu melaksanakan kerana apa yang dianggap sebagai kekangan dan halangan.

Bagi Nik Aziz, siapa laksanakan tidak penting, yang penting, hukum ALLAH perlu ditegakkan. Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib pula memberi jaminan Pas akan membantu Umno melancarkan proses perlaksanaan hukum hudud sekiranya dikehendaki.

Kini nampaknya dalam kalangan pemimpin Umno sendiri sudah ada yang lebih berani mengorak langkah dalam isu pelaksanaan hukum hudud.

Jika berdasarkan laporan, suara positif ke arah perlaksanaan hudud semakin rancak di peringkat pertengahan parti pemerintah itu. Tidak nampak seperti mahu main-main.

Wanita Umno di kawasan Pak Lah sendiri nampaknya muncul sebagai kumpulan pertama dari Pulau Pinang yang menunjukkan reaksi positif. Ketua Wanita Umno Kepala Batas, Zabariah Wahab dilaporkan berkata, usul menyokong perlaksanaan hudud di negara ini - bukan setakat di Johor - yang dibawa dalam mesyuarat perwakilannya baru-baru ini, diluluskan sebulat suara.

“Usul ini akan dipanjangkan kepada kepimpinan Wanita Umno Malaysia dan negeri untuk rujukan dan tindakan lanjut,” katanya kepada Sinar Harian.

Suara Adun Bertam itu mirip dengan nada Nik Aziz.

“Tidak timbul hudud Pas atau hudud Umno. Hukum ALLAH hanya satu dan semua perlu patuh,” katanya.

Puteri Umno turut menyuarakan sokongan. Ia melihat desakan pembangkang dan cadangan orang Umno sendiri sebagai langkah yang baik.

Ketuanya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berpendapat Umno perlu bersedia ke arah kesempurnaan perlaksanaan hudud dan berusaha memberikan kefahaman kepada masyarakat majmuk Malaysia.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, yang banyak menjaga hal-hal kepentingan agama, juga jelas menyokong cadangan Ayub.

Cuma beliau berpendapat Malaysia masih kekurangan prasarana untuk melaksana undang-undang Islam itu.

Kini, perhatian ramai adalah apakah Umno mahu memulakan proses ke arah perlaksanaan hukum hudud di negara ini bersendiri atau mendapatkan kerjasama Pas atau menangguhkan proses tersebut untuk mengkaji dahulu riak masyarakat di negara majmuk ini?

Apa pun, kini bola berada di kaki Umno. Apakah ia hendak menjaringkan gol, menggelecek sahaja di padang, atau menghantarkannya keluar padang?

Terpulang. Tepuk dada tanya iman.

Subscribe · 23 minutes ago

SYABAS - Syarikat Milik Kroni umNO Untung Atas Angin

Apa fungsi sebenar SYABAS?

Asalnya penswastaan air Selangor telah diberikan oleh mantan Menteri Besar Tan Sri Mat Taib kepada mantan Bendahari UMNO Hulu Selangor, Tan Sri Rozali Ismail.

Di kala itu, Rozali Ismail bukanlah seorang korporat macam sekarang. Dia tiada modal, tiada wang dan kepakaran dalam bidang pemberian air bersih kepada rakyat Selangor.

Pendedahan Menteri Besar Selangor menjelaskan segalanya. SYABAS cuma sebuah syarikat yang memakan untung atas angin semata-mata.

Segala infrastruktur air seperti paip, loji pembersihan, empangan dan sebagainya adalah milik Kerajaan Negeri. SYABAS menggunakan infrastruktur ini secara percuma tanpa bayaran walau satu sen pun.

Oleh kerana Tan Sri Rozali tiada wang, maka segala operasi SYABAS dibiayai oleh hutang. Dia berhutang dengan kerajaan Pusat untuk menjalankan kerja-kerja SYABAS.

Apabila tiba waktu untuk membayar hutang, SYABAS akan menaikkan harga air supaya rakyat Selangor yang membayar hutang Tan Sri Rozali Ismail.

Pada waktu yang sama, Tan Sri Rozali hidup senang lenang dengan gaji RM5.2 juta setahun. Itu tidak termasuk perbelanjaan2 lain yang masih misteri yang tidak kita ketahui.

Secara ringkasnya, inilah kaedah UMNO membuat wang. Mereka gunakan hak rakyat sepuas-puasnya tanpa membayar apa-apa kepada rakyat. Apabila bisness mereka rugi, mereka suruh rakyat bayarkan hutang mereka.

Seperti kesah Dr Mahathir guna duit PETRONAS RM1.6 billion untuk selamatkan anaknya yang hanpir bangkrupsi dulu. SYABAS pun sama juga. Bila dia hampir rugi, dia akan naikkan tarif air. Rakyat Selangor akan bayar segala kerugian Tan Sri Rozali Ismail kalau dia rugi.

Hebat hebat.

Inilah yang dikatakan "Ketuanan Melayu" agaknya.

Syukurlah Selangor diperintah Pakatan Rakyat. Segala usaha Tan Sri Rozali untuk menaikkan tarif air telah ditolak mentah-mentah.

LAKSAMANABUKITBINTANG
 

Tiada ulasan: