Rabu, 18 Julai 2012

BILA KETIDAK CERDIK DIHIDU...KELEMAHAN PENTADBIRAN MULA TERSERLAH....KEBOROSAN TAK DAPAT DIBENDUNG...KRITIK2 MULA TERDENGAR...

Dr M mula mencabar Najib: Sijil KTAR hanya untuk undi BN
Posted on Tuesday, July 17 @ 01:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh Moaz Nair
Malaysia Chronicle


Melayu bodoh telah disebabkan kumpulan etnik utama tunduk kepada tuntutan-tuntutan kumpulan minoriti, yang termasuk pengiktirafan kerajaan terhadap sijil TARC (Kolej Tunku Abdul Rahman), kata bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad.

Dia berkata pengiktirafan itu adalah untuk mendapatkan undi daripada orang Cina - secara tidak langsung seolah - olah mencadangkan kepada Datuk Seri Najib Abdul Razak, PM (perdana menteri) bahawa populariti nya sudah merundum.Apakah pendirian MCA atau, Gerakan terhadap kenyataan ini apabila UMNO menjangka kedua-dua pihak untuk menyampaikan undi bagi orang Cina untuk BN (Barisan Nasional)?

Adakah Mahathir yang sekian lama bertapa di UMNO sedar apakah perasaan ribuan pelajar miskin yang belajar di TARC?Mereka merupakan pelajar yang tidak mendapat tempatdi mana-mana institusi pengajian tinggi awam di negara ini.

Kenyataan Mahathir bukan sahaja menyakiti orang Cina tetapi juga telah meletakkan Najib dalam keadaan serba salah. Najib tahu bahawa Mahathir mampu melumpuhkan karier politiknya.

Marah kerana pengiktirafan sijil KTAR

Kenyataan tidak bijak Mahathir ditambah pula sikap berdiam diri Najib, hanya akan menjadi euforia sementara bagi MCA. Graduan KTAR tidak boleh terlalu yakin bahawa sijil mereka kini akan diiktiraf tanpa pertelingkahan akibat perbezaan pendapat daripada puak-puak ekstrim UMNO. Ia sebenarnya adalah gimik pilihan raya oleh Najib untuk mengumumkan "berita baik" untuk KTAR, yang kini telah bertukar menjadi "berita buruk" untuk MCA.

Untuk mengiktiraf sijil KTAR akan mengambil masa yang panjang dan tidak mungkin akan selesai pun selepas pilihan raya. Ia mungkin tidak akan menjadi kenyataan apabila pelbagai alasan boleh direka-reka kemudian untuk menafikan pengiktirafan ini.

Malangnya, pengiktirafan dan menarik semula pengiktirafan kolej-kolej adalah cara UMNO menafikan peluang kaum minoriti dalam pendidikan dan peluang pekerjaan dengan kerajaan. Pada tahun 2005, kerajaan Malaysia menarik semula pengiktirafan terhadap ijazah perubatan CSMU (Crimea State Medical University).

Pada masa itu, terdapat kira-kira 1118 pelajar Malaysia yang mengikuti kursus di pelbagai peringkat di universiti dan mereka kebanyakannya dari kaum bukan Melayu.

CSMU dikenali dengan pendidikan berkualitinya dan setakat ini telah menghasilkan lebih 50 000 graduan perubatan yang telah mendapat pekerjaan di seluruh dunia.Mereka telah memenuhi standard sekolah perubatan dengan nisbah satu pensyarah kepada 10 orang pelajar dan dengan fakulti dan kemudahan kelas pertama.

Tidak ada tempoh tangguh yang diberikan oleh kerajaan Malaysia kepada CSMU, tetapi, Universiti Malaya telah diberi notis lima tahun sebelum penarikan semula pengiktirafan ijazah perubatan oleh Majlis Perubatan Am United Kingdom pada awal 80-an.

De-pengiktirafan CSMU tidak gambaran baik kepada kerajaan Malaysia, kerana ia memberi kesan kepada ribuan rakyat Malaysia - kebanyakannya bukan Melayu belajar di universiti yang mantap perubatan ini.

Kemarahan dan kekecohan tentang pengiktirafan sijil KTAR adalah lagak ngeri publisiti politik untuk pilihan raya. MCA berharap akan memenangi undi kaum Cina dengan "pengesahan" oleh Najib. Tetapi ‘Bos tua’ telah tampil ke hadapan dan mengambil langkah dengan memanggil orang Melayu bodoh kerana mempertimbangkan untuk mengiktiraf sijil KTAR.

Dia adalah tidak lain bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir yang dilaporkan telah berkata bahawa Melayu "bodoh" kerana mahu mengiktiraf sijil TARC. Kenyataan itu menunjukkan semangat fobia kaum sekaligus sikap perkauman, dan tamparan kepada Najib dan MCA.

Adakah dia seorang yang dungu?

Ia bukanlah suatu yang bijak bagi seorang lelaki yang telah memerintah negara selama 22 tahun sebagai PM untuk membuat satu kenyataan yang bersifat perkauman yang keji dan tidak masuk akal. Tetapi ini adalah skim tipikal politik untuk mendapatkan sokongan Melayu pada UMNO dan dalam kes ini untuk menafikan KTAR apa yang sudah sekian lama sepatutnya menjadi hak mereka. Kenyataan keji Mahathir perubahan, Najib akan berdiri di atas isu ini? Ia adalah yang paling mungkin.

Najib dilihat sebagai PM yang lemah dan juga terkenal kerana dasar flip-flop. Dia takut jika Mahathir berubah fikiran terhadapnya sama seperti apa yang dilakukannya kepada Abdullah Badawi, perdana menteri kelima negara. Kemungkinan besar, Najib akan mengikut kata Mahathir. Apa tidaknya, PM "de facto" sekarang ialah Mahathir dan bukan Najib!

Mahathir sebanarnya menarik tali menguasai Najib sehingga dia menjadi bisu. Saga pengiktirafan KTAR, telah menjadi penipuan politik dan MCA hanya perlu duduk dan menonton drama ini sehingga ke penghujungnya.

"Kenyataannya yang tidak matang dan sama sekali tidak rasional datang daripada seorang bekas perdana menteri negara yang telah memerintah selama 22 tahun membuat rakyat memandang rendah kepadanya," kata seorang pengundi Cina. Dia tidak layak untuk bercakap bagi mana-mana pihak pada usia sebegitu, "katanya.

Tetapi orang Cina tidak bodoh sama sekali. Orang Cina tahu bahawa rancangan kerajaan untuk mengiktiraf sijil KTAR adalah tidak lebih daripada helah untuk membeli undi. Setelah selesai pilihan raya, seluruh isu akan disapu di bawah karpet.

Bukan pemimpin yang ikhlas

Semua drama ini hanya membuktikan bahawa di bawah BN (Barisan Nasional) dasar pendidikan pemerintahan sentiasa ditentukan oleh politik UMNO. Ini telah bertambah buruk sejak 1981 apabila Mahathir mengambil alih sebagai PM.

Orang Melayu bukanlah "bodoh" tetapi pemimpin mereka telah menjadikan mereka fikir bahawa mereka memang "bodoh". Orang Melayu hari ini sudah bijak. Terdapat juga orang Melayu yang berpendapat selepas 55 tahun kemerdekaan tiada kolej atau sekolah-sekolah di negara ini perlu diwujudkan untuk satu-satu kaum sahaja.

Mereka bukan hanya mahu bersaing dengan bangsa mereka sendiri tetapi dengan pelajar kaum lain juga dalam bidang pendidikan.

Generasi Melayu sekarang sudah keluar dari kepompong lama yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin UMNO. Mereka kini daripada mudah memahami apa yang dilakukan ke atas mereka oleh UMNO.Mereka pandai, pintar dan telah mencapai kemajuan berfikir sejak kemerdekaan.

Retorik perkauman yang hina dan pertelingkahan antara Mahathir kuat menunjukkan bahawa dia tidak pernah menjadi seorang pemimpin yang ikhlas. Ini semua adalah kepura-puraan sepanjang tempoh perkhidmatannya sebagai PM sehingga ke hari ini.

Atas sebab inilah selain UMNO, terdapat sekurang-kurangnya dua parti-parti politik lain yang mewakili mereka sekarang- PAS dan PKR. Mereka inginkan perubahan yang UMNO tidak boleh memberikan kepada mereka.

Orang Cina juga membayar cukai

(KTAR) telah ditubuhkan pada 24 Februari 1969 dengan sokongan Persatuan Cina Malaysia (MCA). Kolej yang beroperasi dengan subsidi daripada Kerajaan Malaysia sebanyak 50 peratus untuk perbelanjaan modal; 50 peratus lagi ditanggung oleh Pemegang Amanah. Kerajaan sememangnya patut memberi subsidi kepada Kolej kerana orang Cina juga membayar cukai pendapatan.

Kolej ini telah dinamakan selepas Almarhum Tunku Abdul Rahman - musuh politik Mahathir pada suatu masa dahulu.

KTAR tidak mempunyai kuota kemasukan dan terdapat pelajar daripada pelbagai latar belakang etnik – pelajar Cina yang miskin, Melayu, India dan Orang Asli –juga belajar di Kolej ini. Ia bukanlah sebuah institusi Bumiputera sahaja seperti UiTM (Universiti Teknologi Mara atau dahulunya dikenali sebagai Institut Teknologi Mara). Hartawan Cina, Melayu dan India tidak akan menghantar anak mereka ke KTAR.

Hanya golongan miskin akan masuk ke institusi ini kerana yuran pengajiannya yang murah. Mengapa perlu Mahathir bersikap begitu terhadap pengiktirafan sijil KTAR?

Mahathir memang anti kepada kaum Cina kerana dia mempunyai tanggapan bahawa dengan mengiktiraf sijil KTAR ini akan memberi kelebihan kepada pelajar-pelajar Cina untuk mencari pekerjaan dalam sektor kerajaan.

Adakah terdapat sebarang perbezaan di antara perakuan yang dikeluarkan oleh universiti awam dan KTAR? Mengapa hanya graduan dari universiti awam sahaja yang mendapat pekerjaan dengan kerajaan? Ini jelas merujuk perkauman dan diskriminasi. Walau bagaimanapun, adakah dia sedar bahawa graduan KTAR lebih berminat untuk bekerja di sektor swasta daripada mengharapkan pekerjaan dengan sektor kerajaan?

Mahathir boleh yakin bahawa kebanyakan orang Cina tidak akan peduli untuk memohon pekerjaan dalam sektor awam di negara ini, kerana terdapat peluang yang sangat tipis kepada mereka untuk berjaya.

Orang Bukan Melayu yang miskin

Apakah Mahathir tidak pedulikan perasaan golongan miskin di kalangan bukan Melayu? Orang-orang Cina yang miskin tetapi berkelayakan telah dinafikan tempat di universiti dan kolej awam diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran mereka di KTAR. Begitu juga dengan orang Melayu yang mendapati diri mereka yang mendaftar di UiTM.

Tahukah dia bahawa pemegang diploma KTAR adalah yang paling dicari oleh sektor swasta berbanding dengan pelajar diploma dari kolej-kolej lain di Malaysia?

KTAR mempunyai reputasi, kerana inilah kebanyakan graduan mereka diperlukan dan dimahukan dalam sektor swasta. Kebanyakan syarikat menggaji graduan Kolej TAR kerana prestasi kerja yang cemerlang. Mereka terbukti mempunyai budaya kerja yang baik, disamping boleh bertutur dalam bahasa Melayu, Inggeris dan Cina.

Malah, permintaan bagi graduan ini begitu tinggi sehingga ramai telah direkrut oleh syarikat walaupun belum mendapat keputusan peperiksaan akhir lagi. Ramai yang telah pergi untuk melanjutkan ijazah mereka dan kini bekerja di sektor swasta yang ditubuhkan di dalam dan luar negara.

Diploma Lanjutan KTAR dalam Sains, Diploma Lanjutan Pengajian Perniagaan dan Diploma Lanjutan Perdagangan diiktiraf amat sesuai untuk melanjutkan Ijazah Kepujian di Sheffield Hallam University UK dengan kredit. KTAR telah banyak mengadakan hubungan kerjasama dengan universiti-universiti di UK termasuk Sheffield Hallam University, Liverpool John Moores University dan Birmingham City.

Pemikiran sempit

Tidak boleh dinafikan, graduan KTAR sememangnya berkualiti. Pelajar-pelajar miskin yang tidak mampu mendapatkan pendidikan di tempat lain telah mendapatkannya di KTAR dengan bantuan beberapa orang kaya Cina dan juga kerajaan. Tetapi sekali lagi Mahathir mempunyai fobia yang orang Melayu tidak boleh bersaing dengan China dalam bidang pendidikan.

Apa yang telah dilakukannya sebagai perdana menteri di negara ini selama 22 tahun untuk memajukan orang Melayu? Dia tidak berfikiran praktikal kerana menganggap orang Melayu berfikiran lembap dan inilah yang telah mencacatkan sistem pendidikan di negara ini.

Dasarnya yang menyempitkan pemikiran orang Melayu di institusi Melayu sahaja telah menjadikan ramai orang Melayu yang telah lulus tanpa mampu bersaing dengan kaum lain dan mereka akhirnya mencari pekerjaan dalam perkhidmatan awam. Ramai graduan Melayu tidak mampu untuk menguasai bahasa lain selain daripada bahasa Melayu.

Inilah merupakan dilema orang Melayu pada hari ini yang disebabkan oleh pemimpin UMNO, termasuk Mahathir. Jika pemimpin UMNO telah melakukan sesuatu yang cukup untuk orang Melayu mereka tidak perlu bimbang jika kaum minoriti akan mengatasi keupayaan majoriti dalam pendidikan.

"Ia adalah dasar pendidikan UMNO yang gagal dan menberi malang kepada orang Melayu," kata seorang pendidik tempatan.

Mahathir, bagaimanapun, tidak perlu menabur fitnah kepada orang Melayu sekarang. Masyarakat Melayu pada masa ini tidak perlu mengeksploitasikan hak majoriti mereka untuk mengukuhkan kuasa atas sebab-sebab yang mementingkan diri sendiri. Tanggapan ramai orang Melayu terhadap UMNO adalah rasuah dan kekurangan akauntabiliti dari segi kewangan yang telah melemahkan daya saing negara.

Ia bukan lagi politik Melayu laan Cina politik bagi kumpulan-kumpulan Melayu yang sudah bijak pandai. Adalah lebih baik jika Mahathir memfokus untuk berdiskusi tetang endemik rasuah yang telah melumpuhkan UMNO dan bukannya membazirkan masa mempolitikkan pendidikan.

Pada zaman Mahathirlah rasuah dan penyalahgunaan kuasa mencapai tahap yang tidak pernah disaksikan sebelumnya. Dia sebenarnya telah merosakkan UMNO sehingga tidak boleh dipulihkan semula.

Tidak diterima di universiti awam

Orang Melayu sekarang juga boleh melihat standard pendidikan yang jatuh pada hari ini. Ia semua akibat dasar flip-flop UMNO yang telah merosakkan kualiti pendidikan, beberapa ahli politik yang lebih berminat dalam agenda peribadi mereka sendiri daripada masa depan negara. Mahathir malangnya masih berada pada zaman lampau dimana orang Melayu masih ketinggalan dalam bidang pendidikan.

Dengan majoriti yang memegang kuasa tidak bermakna bahawa mereka akan didiskriminasi oleh kaum minoriti. Jika Mahathir masih anggap bangsa Melayu hanya boleh kekal melalui dasar pendidikan yang mediskriminasi, maka dia telah gagal memajukan orang Melayu setelah 22 tahun tempoh pemerintahannya.

Mahathir tidak mempunyai perasaan belas kasihan. Beribu-ribu pelajar miskin yang bijak di Malaysia yang tidak mendapat tempat di universiti dan kolej awam yang dimiliki oleh kerajaan kerana "faktor bangsa" telah mendapat tempat di KTAR dan beberapa kolej swasta yang lain.

Mahathir tidak perlu bimbang. Orang-orang Cina tidak akan mengambil kerja yang dimaksudkan untuk orang Melayu dalam perkhidmatan awam. Mereka cukup berdaya tahan untuk terus hidup. Mereka hanya memerlukan pendidikan supaya mereka boleh berdiri di atas kaki mereka sendiri.

Duri dalam daging

Begitu sahaja, Mahathir telah memanggil Melayu "bodoh". Tetapi dialah lelaki yang telah melemahkan bangsa Melayu dengan melaksanakan dasar pendidikan yang memutarbelitkan menyempitkan orang Melayu dalam institusi Melayu sahaja. Mahathir tidak boleh menuntut sebagai seorang yang bijak dalam arena politik di negara ini. Dia mencipta UMNO Baru dan juga menyebabkan orang Melayu berpecah-belah.

Rasa ingin tahu di kalangan kebanyakan orang Melayu sama ada Mahathir adalah seorang Melayu yang sebenar menjadi persoalan yang paling utama dalam hati kecil mereka.

Ramai yang tahu semasa dia memasuki sekolah perubatan di Raffles Institution, Singapura dia menyatakan dirinya dalam borang permohonan sebagai berbangsa "India". Anehnya, dia kemudiannya telah berubah menjadi seorang Melayu demi politik dan kini berpura-pura menjadi lebih Melayu daripada orang Melayu yang sebenar.

Apabila dia mengambil alih tampuk kerajaan pada tahun 1981, dia mahu menjadikan Malaysia lebih hebat berbanding Singapura tetapi dia tidak mempunyai kebijaksanaan dan intelektual serta kepintaran sebenar untuk berbuat demikian. Dia juga gagal untuk mengubah pemikiran orang Melayu.

Mahathir telah menjadi duri dalam daging bukan sahaja kepada orang Cina tetapi bagi seuruh rakyat di negara ini.Kenyataan bersifat perkaumannya mengenai isu sijil KTAR telah menyakiti hati ramai kaum Cina. Orang Melayu juga turut tidak gembira.



Tidur meniarap
Posted on Tuesday, July 17 @ 02:18:45 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


Blog Picture2U



Dalam konteks sains kesihatan, Dr. Zhafir al-Aththar, menemukan ketika seorang itu tidur dalam keadaan meniarap, beberapa saat dia akan merasakan sesak nafas, beban tulang belakang punggung menghalangi dada untuk bernafas dengan sempurna. Kedudukan ini juga mewujudkan gesekan organ-organ seksual dengan katil sehingga mewujudkan masturbasi tanpa sedar.

Kedudukan pernafasan yang tidak sempurna ketika tidur meniarap, akan melemahkan jantung dan otak. Kajian di Australia membuktikan bahawa angka kematian mengejut di kalangan kanak-kanak berlaku lebih kerap kepada anak-anak yang suka tidur meniarap dengan kadar 3 kali ganda berbanding kematian mengejut dikalangan anak-anak yang suka tidur mengiring.

Sumber
http://kide-picture2u.blogspot.com


  True Hero!
Posted on Tuesday, July 17 @ 01:46:55 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Blog Picture2U



Sumber
http://kide-picture2u.blogspot.com



Pastor Berterima Kasih Kepada Muazzin Yang Jelek
Posted on Tuesday, July 17 @ 00:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: abuhikam

"Rumi menceritakan dalam Mastnawi " Suatu waktu di bumi Andalusia, seorang pemuda yang ghairah untuk melaungkan azan di sebuah masjid, telah meminta izin dari imam untuk melaungkan azan, tapi telah ditolak permintaannya kerana suaranya sangat jelek dan burok.

Namun pemuda itu terus mendesak dan mendesak dengan alasan ingin meraih kedudukan yang tinggi kerana fadilat melaungkan azan menjanjikan pahala dan maqam yang tersendiri dalam islam. Sang Imam keberatan kerana masjid tersebut telah mempunyai muazzin yang tetap dan suaranya sangat bagus, nyaman dan merdu, sedangkan pemuda yang ghairah ini, suaranya sangat buruk, jelek dan iramanya sangat songsang.

Tapi apabila didesak berkali-kali dan pemuda itu berjanji hanya ingin melantun azan sekali sahaja, maka sang imam mengizinkanya. Maka dengan penuh semangat dan niat yang murni pemuda itu melantunkan azannya, bait demi bait hingga selesai. Seluruh permukiman di saat itu digegarkankan dengan suara azan yang kedengarannya sangat buruk, jelek dan menyakitkan.

Sang imam hanya mampu menunggu dan menunggu reaksi dari penduduk, kalau-kalau mereka tidak berpuas hati atau memprotes lantunan azan sebentar tadi.

Anihnya. kemudian datang tergesa-gesa seorang pastor atau paderi dengan wajah yang tampak gembira dan bahagia, lalu menjabati tangan sang imam dan bertanya siapa yang melaungkan azan itu kerana ia sangat terhutang budi dan berterima kasih kepada muazzin tadi. Ia ingin menghadiahkan sepesalinan pakaian sutera kepada muazzin tersebut kerana azan yang berkumandang tadi telah menyelesaikan bebanan masalah yang dihadapinya selama ini.

Ini benar-benar menghairankan imam, lalu ia bertanya apa sebenarnya yang berlaku, lalu meminta sang pastor menceritakan kedudukan sebenarnya.

Lalu Sang Pastor menceritakan bahawa ia mempunyai seorang anak perempuan yang sedang belajar disebuah sekolah missionari di sebuah bandar di luar Andalusia, tapi dia telah jatuh cinta dan ingin berkahwin dengan seorang pemuda Islam. Kami telah berusaha untuk menghalangnya tapi tidak berjaya. Malah anak perempuannya telah nekad untuk berkahwin dengan pemuda islam itu dan siap untuk menukar ugamanya. Kami sekeluarga sangat berdukacita dan semalam dia telah balik kesini untuk berkahwin dan memeluk islam.

Dengan wajah berkaca-kaca sang pastor bercerita lagi bahawa keadaan menjadi berubah apabila azan bergema sebentar tadi. Anak perempuannya untuk pertama kali bertanya suara apakah tadi yang bising, buruk dan sangat jelek.

Maka ia menceritakan bahawa itu adalah panggilan untuk solat bagi umat Islam. Maka anak perempuannya menjadi kecewa, marah dan berkata kalau panggilan solatnya begitu buruk apalagi solatnya pasti buruk, malah ugamanya jugak pasti lebih buruk. maka anak perempuannya telah sedar dan bertukar fikiran untuk tidak akan mengahwini pemuda Islam itu dan tidak akan memeluk ugama Islam.

Dan sebab itulah dia sang pastor sangat berterima kasih kepada muazzin tadi kerana azannya menyelamatkan anaknya.

Sang Imam diam dan terduduk. Apa kesimpulan anda tentang cerita yang disesuaikan dari tulisan oleh Jalaluddin Rumi dalam Matsnawi ini."
 


  Gambar Himpunan yang merisaukan Pandangan B_END
Posted on Monday, July 16 @ 22:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: abuluqman

"

Penyokong Pas Melakukan Solat hajat...



Himpunan Hijau Di Selangor


(Para pemimpin di pentas utama himpunan)


(Stadium Kuala Selngor penuh dengan keceriaan semasa Himpunan Hijau)


(Ikrar para pimpinan PAS)


(Bekas pegawai kanan kerajaan sertai PAS)


(Wakil Presiden Mesir turut memberikan ucapan) Sedutan dari harakahdaily


Mana tak risaunya Pak Najib dan Mahyuddin .. Lepas hijau Oren pulak tu,,




Himpunan Oren sabtu lepas, Di Ibu Kota..mana tak risaunya..bukan 2 tiga ribu..malah Puluhan Ribu.. Free pulak tu... tanpa K Pop , Nasi Bungkus dan wang Saku

Nukilan dari Abu Luqman"




Tiada ulasan: