Rabu, 18 Julai 2012

AMBIK BALIK JANGAN TAK AMBIK...SWASTA BANYAK MENGUNTUNGAN GULONGAN2 YANG MEMANG DAH KAYA RAYA....

Syabas gagal, Selangor ambil alih tepat pada masa

Hazayani Zakaria, 17 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Senator Pakatan Rakyat menyokong penuh keputusan Kerajaan Negeri Selangor untuk mengambil alih pengurusan operasi Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).

Senator Syed Hussein Ali daripada PKR berkata, keputusan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tepat pada masanya kerana Syabas gagal menguruskan air di negeri itu.

"Apa yang dikatakan krisis air di Selangor boleh dipertikai kerana bekalan air di kawasan simpanan air masih mencukupi.

"Kerajaan Pusat sengaja menjadikan isu air ini sebagai alat politik untuk merampas Selangor," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau juga tidak bersetuju dengan cadangan Kerajaan Pusat untuk meneruskan pembinaan Langat 2 yang menyediakan air mentah daripada Pahang.

Ini kerana katanya, kos pembinaan loji tersebut akan menggunakan wang rakyat.

"Walaupun kerajaan kata mereka akan biayai kosnya, tapi kerajaan negeri juga terpaksa membayar RM60 juta 'royalti air' setiap tahun kepada Pahang bagi air mentah tersebut. Ini melibatkan wang rakyat.

"Bagaimana kerajaa negeri mahu beri air percuma jika terpaksa tanggung kos ini," katanya.

Sementara itu, seorang lagi senator daripada PKR, Syed Shahrir menegaskan, masalah sebenar bukan kekurangan air mentah sebaliknya Syabas gagal merawat air mentah menyebabkan air bersih tidak dapat dibekalkan kepada penduduk negeri itu.

"Syabas yang bertanggungjawab kerana bersikap acuh tak acuh dalam operasi merawat air. Air mentah ada tapi tak diselenggara.

Menurutnya juga, Syabas didapati menanggung hutang sebanyak RM2.8 bilion.

Angka ini merupakan jumlah yang harus dibayar kepada kepada operator rawatan air.

Syabas sebelum ini bercadang melaksanakan catuan air di Kuala Lumpur, Hulu Langat dan Klang.

Namun perkara itu belum dimaklumkan kepada kerajaan negeri.

Enakmen hiburan: Amaran Kelantan susulan persembahan Siti Nurhaliza

http://lagiberita.blogspot.com, 17 Jul 2012
KOTA BHARU - Kerajaan Negeri Kelantan akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu atau penganjur yang melanggarEnakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1998 yangdikuatkuasakan di negeri itu.

Kenyataan tegas itu disuarakan berikutan kehadiran penyanyi terkemuka negara, Datuk Siti Nurhaliza ketika mengadakan persembahan terbuka di Jamuan Perdana Perayaan Hari Guru 2012 peringkat Kota Bharu, Sabtu lalu.


Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dengan pihak yang gagal mengikut undang-undang di bawah yang ditetapkan Kerajaan Negeri.

“Bagi kes tersebut kita memberi amaran, namun selepas ini kita tidak akan berkompromi lagi,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Majlis Daerah Ketereh-Perbandaran Islam Sempena Tahun Melawat Kelantan 2012 di sini, hari ini.

Takiyuddin mengingatkan penganjur atau individu termasuk ahli politik yang ingin membawa penyanyi-penyanyi atau selebriti di Kelantan perlulah mematuhi peraturan yang ditetapkan.
“Sebelum ini kita terima maklumat daripada penganjur program itu mengatakan majlis itu merupakan program motivasi, namun di sebalik majlis itu mereka membawa penyanyi wanita tersohor menghiburkan penonton dengan persembahan nyanyian secara terbuka.

“Ini memang satu tindakan yang menyalahi undang-undang di negeri ini, namun kita harap selepas ini perkara seumpama ini tidak berulang lagi,” katanya.
Beliau berkata, pihak yang melanggar peraturan itu akan dikenakan tindakan undang-undang dan boleh dikenakan denda tidak kurang dari RM1,000 di bawahEnakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1998.

Baru-baru ini majlis sambutan hari guru yang diadakan di kompleks sekolah-sekolah Jalan Wakaf Mek Zainab mendapat sambutan lebih 10,000 masyarakat sekitar dan guru-guru sekitar Kota Bharu.
Dalam pada itu, Pengarah Pendidikan Negeri, Husin Awang ketika dihubungi enggan mengulas mengenai kenyataan exco isu tersebut.

KAWALAN PERSEMBAHAN HIBURAN

3.1. Hiburan Yang Dilarang
Nama, Jenis dan kelas hiburan yang dilarang ialah Mak Yong, Menora, Wayang Kulit (tradisional), Main Puteri, Tinju Siam (Tomoi) dan Pelaga Binatang. Larangan ini meliputi semua peringkat tersebut.

3.2. Hiburan DiKawal Selia
Semua jenis dan kelas hiburan lain sama ada berbentuk atau dipersembahkan secara tradisional atau moden perlu dikawal selia tertakluk kepada ciri-ciri dan syarat-syarat berikut :

(i)            Tidak melibatkan perempuan (cukup umur), lelaki menyerupai perempuan atau sebaliknya.
(ii)           Tidak dipertunjukkan oleh lelaki bersama perempuan yang bercampur aduk tanpa batas syarie atau dipertunjukkan oleh perempuan yang mendedah aurat.
(iii)          Tidak mengandungi kepercayaan, ucapan, bacaan dan perbuatan yang berunsur syirik, kufur, keji, lucah, mencela, memaki, fitnah, maksiat, dan sebagainya yang bercanggah dengan akidah syariah dan tatasusila Islam.
(iv)         Tidak mengandungi unsur-unsur kafir seperti pemujaan roh, semangat, hantu syaitan, jin dan tempat yang dianggap keramat seperti kubur dan sebagainya.
(v)          Tidak mengandungi unsur-unsur penghinaan, celaan, cacian, perkelahian, pergaduhan dan memecah belah perpaduan ummah.
(vi)         Tidak merosak nyawa, akal, keturunan, kemudaratan tubuh badan dan harta benda individu dan awam.
(vii)        Tidak mengandungi unsur-unsur perjudian atau pertaruhan yang melibatkan untung rugi.
(viii)       Tidak mengganggu ketenteraman rumah ibadah Islam dan masyarakat awam.
(ix)         Tidak mengandungi unsur-unsur penyeksaan kepada binatang-binatang atau memusnahkan tumbuh-tumbuhan kecuali yang dihalalkan oleh syariah Islam.
(x)          Tidak mendorong kepada perbuatan syirik, kufur, mungkar, maksiat, pergaduhan dan memusnahkan harta benda serta kemudahan awam.
(xi)         Tidak melalaikan daripada melaksanakan tanggungjawab atau kewajipan terhadap Allah, diri sendiri, keluarga, masyarakat dan umum.
(xii)        Tidak mengandungi unsur-unsur sihir dan penipuan. - SH

Dacing serupa ini dah tak dipakai orang lagi

http://aspanaliasnet.blogspot.com, 17 Jul 2012


Petang tadi saya ke PJ Old Town menghantar seorang rakan membeli sesuatu di sana. Saya berjalan di kaki lima kedai-kedai di sebelah belakang bandar itu dan saya telah terjumpa satu kedai yang masih menggunakan dacing lama yang masih menggunakan sukatan kati dan tahil. Dacing yang saya maksudkan itu ialah dacing yang menjadi simbol Barisan Nasional (BN).

Sudah begitu lama saya tidak menengok dacing lama ini dan saya bertanya kepada kedai itu bagaimana dia membuat perkiraan harga barang kerana sukatannya sudah tidak dipakai lagi sekarang. Sekarang semua orang menggunakan sukatan kilogram dan gram, bukan lagi tahil dan kati. Saya pun tidak pasti samada anak-anak muda di bawah tiga puluhan tahu apa dia tahil dan kati itu kerana sukatan itu sudah lama kita tinggalkan.

Dacing itu tidak dipakai oleh sesiapa lagi termasuklah pekedai-pekedai runcit di mana-mana. Dacing ini hanya masih dipakai oleh BN untuk dijadikan simbol parti itu.  Agaknya itulah yang menyebabkan BN tidak begitu mendapat perhatian rakyat kerana baik dari simbol dan cara mereka berfikir sudah begitu ketinggalan zaman.

Agaknya itulah sebabnya kenapa BN sudah tidak begitu mendapat sokongan kerana dacing itu sudah tidak lagi dipakai oleh orang ramai. Mungkin BN terpaksa menggantikan simbol baru kerana simbol dacing sekarang ini adalah satu simbol yang tidak lagi dipakai oleh masyarakat.

Mungkin itulah juga sebabnya kenapa pihak BN bercakap, berfikir dan bertindak berlainan yang tidak ‘compatible’ dengan masyarakat sekarang ini. Orang sudah bercakap pasal kilogram dan gram, mereka (BN) masih bercakap tentang kati dan tahil.
Sudah jarang-jarang sangat orang menggunakan dacing itu. Jika ada yang hendak menjual dacing itu, mungkin saya beli untuk dijadikan hiasan ruang tamu di rumah sahaja.

Maksud saya dacing itu hanya boleh dijadikan sebagai salah satu dari barang perhiasan di rumah sahaja.
 

Bukan SK Seksyen 19 Shah Alam sahaja miskin

Abd Wahab Dawam,
Najib ni macam nak jatuh sangat. Sebelum jatuh lebih baik habiskan betul-betul wang negara. Antaranya bagi duit pancing undi. Buat projek, bagi komisen kroni dan macam-macam lagi.

Tiba-tiba jabatan kerjaan dah tak ada duit nak beli alat tulis. Bukan di Sekolah Kebangsaan Seksyen 19 Shah Alam saja. Tapi jabatan-jabatan lain pun sama. Yang paling ketara ialah keperluan alat tulis.

Kalau di hospital kerajaan ubat pun dah berkurangan. Doktor tulis 3 bulan, dibekalkan 1 bulan sahaja. Kadang-kadang ubat putus bekalan. Yang kena marah orang yang duduk di kaunter hadapan.

Rakyat jangan lagi jadi khayal dengan gula-gula BN. Keperluan asasi jabatan kerajaan pun dah tak ada atau berkurangan. Tak pecaya, tanyalah rakan-rakan yang kerja dengan jabatan kerajaan.

Umno serang isu air untuk rampas Selangor dari Pakatan

http://dialograkyat.blogspot.com, 17 Jul 2012
Oleh Mohd Martin Kahar


KUALA LUMPUR : Senator Dr Syed Husin Ali membidas tindakan terdesak Kerajaan Pusat menggunakan isu air untuk memburuk-buruk pentadbiran Pakatan Rakyat (Pakatan) di Selangor.



Beliau berkata, isu ini dijadikan alat politik murahan Umno BN untuk menekan rakyat dengan harapan dapat mengambil alih semula pentadbiran negeri itu.

Menurutnya, krisis air juga berlaku di negeri-negeri lain, tetapi tidak diberi perhatian kerajaan.

“Mengapa hanya menumpukan masalah ini di Selangor? Masalah air di Johor juga berpanjangan. Di Muar dan Batu Pahat boleh dikatakan sepanjang tahun ada tong-tong air untuk mengatasi masalah ini.

“Mengapa ia tidak diambil perhatian oleh kerajaan? Ini jelas membuktikan Kerajaan Pusat mahu menggunakan masalah air sebagai alat politik murahan,” kata Syed Husin pada sidang media di lobi Dewan Negara hari ini.

Hadir sama, Senator KEADILAN, Syed Shahir Syed Mohamud dan DAP diwakili Dr Ariffin Omar. Muhamad Yusuf pula mewakili PAS.

Masalah kekurangan air di Selangor mula ditimbulkan Umno BN sejak Pakatan mengambil alih pada 2008.

Kemuncak isu ini apabila syarikat pemegang konsesi air negeri – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) yang disokong Umno BN menakut-nakutkan rakyat untuk mencatu air kononnya bekalan air di negeri itu semakin berkurangan.

Syed Husin mempertikai kebangkitan isu ini walaupun Umno BN sudah berpuluh tahun memerintah Selangor.

“Lebih 50 tahun BN perintah, tidak berlaku kekurangan air, tapi tak sampai lima tahun Pakatan perintah, air boleh habis?” sindirnya.

Beliau turut menyokong keputusan Selangor mengambil alih operasi Syabas kerana syarikat itu gagal melaksanakan tanggungjawab menyediakan air terawat.

“Kalau benar pun berlaku krisis air terawat seperti didakwa, Syabas perlu dipersalahkan kerana tanggungjawab menyediakan air terawat terletak pada Syabas.

“Kenapa syarikat ini tidak boleh menghasilkan air bersih sedangkan kapasiti empangan di Selangor berlebihan?” soal Syed Husin.

Duit tak cukup, PIBG kempen 1M1RK4

Harakahdaily, 17 Jul 2012
SHAH ALAM: BR1M, K1M dan pelbagai 1 Malaysia lagi yang dibuat kerajaan untuk memancing undi, namun di Sekolah Kebangsaan Seksyen 19, Shah Alam lain pula jadinya.

Di sini, Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) terpaksa membuat kempen 1M1RKA4 atau 1 Murid 1 kertas A4.

Ini kerana, menurut surat yang dihantar PIBG kepada ibubapa, peruntukan Kementerian Pelajaran untuk membeli kertas tidak mencukupi.

Ia perlu untuk kegunaan ujian dan peperiksaan.

Pihak sekolah juga, kata surat itu, kekurangan dana untuk menangani masalah ini.

"Sehubungan itu, pihak PIBG memohon agar pihak ibubapa/penjaga murid SKS19 dapat menyumbangkan 1 Murid 1 Rim kertas A4 untuk setiap murid.

"Sekiranya tuan/puan tidak dapat menyediakan kertas A4, tuan/puan bolehlah menyumbang RM10 untuk seorang anak," kata surat yang ditanda tangani Hashim Anang, YDP PIBG sekolah itu.

Telefon ke sekolah: NUTP tunggu maklum balas

Anis Nazri, 17 Jul 2012
KUALA LUMPUR: NUTP menunggu maklum balas daripada ahli-ahlinya berhubung cadangan kerajaan membenarkan penggunaan telefon bimbit kepada pelajar sekolah.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan kebangsaan Malaysia (NUTP) akan menyatakan pendirian rasmi selepas memperoleh maklum balas daripada ahlinya.

"Berdasarkan maklumat yang diperolehi secara tidak rasmi, ada di kalangan guru-guru yang bersetuju, tidak kurang juga yang berfikir lebih banyak keburukan berhubung cadangan tersebut," kata beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Tambah beliau, berdasarkan maklum balas yang diterima nanti, NUTP akan berbincang mengenainya sebelum mengemukakan sebarang tindakan kepada kerajaan.

Semalam, Kementerian Pelajaran dilaporkan dalam usaha merangka Draf Peraturan Pendidikan (Disiplin Murid) 2012 yang akan membenarkan pelajar membawa peralatan komunikasi termasuk telefon bimbit dan iPad ke sekolah mulai tahun depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata, pihaknya bagaimanapun akan menetapkan garis panduan yang mengawal penggunaan alat komunikasi tersebut bagi mengelakkan ia mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di kelas.

Menurutnya, keputusan untuk membenarkan telefon bimbit dibawa ke sekolah adalah selari dengan perkembangan semasa serta mengambil kira faktor keselamatan pelajar.

Beliau juga dilaporkan berkata para ibu bapa pernah beberapa kali meminta Kementerian Pelajaran membenarkan pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah bagi membolehkan mereka mengawasi pergerakan anak mereka.

Rais bidas Umno tidak ketepi fahaman politik?

Salmiyah Harun, 17 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Datuk Seri Dr Rais Yatim seolah-olah membidas Umno BN sendiri apabila menyeru semua pihak mengenepikan fahaman politik dalam sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini.

Menurut Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP), Yusapiza Ya'cob (gambar) walaupun sudah 55 tahun Malaysia merdeka dengan pelbagai tema dibuat untuk menyambut hari bersejarah itu namun, kerajaan tidak pernah sekali pun menjemput pimpinan pembangkang menghadiri upacara hari tersebut.

"Pada tahun ini juga, tidak ada seorang pun pemimpin Pakatan Rakyat dijemput untuk bersama-sama memeriahkan sambutan hari kemerdekaan ini.

"Apakah Pakatan Rakyat yang tidak patriotik ataupun Umno BN yang masih degil dan tidak mahu mengenepikan fahaman politiknya dalam menyambut ulang tahun hari yang bersejarah ini?"soalnya dalam satu kenyataan.

Tegasnya, Umno BN masih lagi mengalami sindrom 'Malaysia ini aku yang punya' tanpa mempedulikan pihak-pihak yang lain yang turut sama memperjuangkan kemerdekaan.

DPPWP juga melihat kerajaan Umno BN tidak jujur dalam menyambut Hari Kemerdekaan 2012 ini apabila menggunakan tema '55 Tahun Merdeka Janji Ditepati'.

Tema itu, katanya secara terang-terangan menunjukkan bahawa adanya agenda tersembunyi Umno BN untuk menghadapi PRU ke-13.

Jelas Yusapiza,  tema ini sahaja sudah menunjukkan bahawa Umno BN tidak mampu mengetepikan fahaman politiknya sendiri.

"Malahan ia jelas menunjukkan keegoan dan keangkuhan mereka terhadap rakyat Malaysia. Namun rakyat semakin cerdik untuk mengetahui janji siapakah yang ditepati," katanya.

Katanya, Umno BN juga dilihat semakin terdesak dalam meraih undi sehingga sanggup menjadikan sambutan hari kemerdekaan sebagai platform untuk berkempen.

"Umno BN dilihat cuba mencari lubang-lubang tikus yang ada untuk memenangi hati rakyat. Semua saluran kerajaan akan dikerah demi memastikan Umno BN bernafas lagi selepas PRU 13," katanya.

Justeru, DPPWP yakin semua ahli dan penyokong Pakatan Rakyat merupakan rakyat yang patriotik meraikan sumbangan semua pihak yang berusaha memerdekaan negara kita.

"Hari kemerdekaan disambut dengan ikhlas tanpa perlu ada agenda yang tersembunyi di sebaliknya," tambahnya.

Transformasi Najib hanya tukar jenama saja

Abdul Aziz Mustafa, 17 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Program Transformasi Politik (PTP) yang dibanggakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hanyalah program tukar jenama sahaja, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar).

"Ia tak ubah seperti wain yang lama juga tetapi di dalam botol yang baru," kata beliau ketika menyokong pandangan yang menyifatkan Akta Keharmonian Nasional sebenarnya adalah akta yang mempunyai nama yang salah.

Pandangan tersebut menyifatkan akta tersebut tidak memupuk keharmonian sebaliknya akan menyebabkan suasana tidak harmoni.

Lantaran itulah, menurut pandangan tersebut, nama Akta Keharmonian Nasional tidak sesuai dengan akta yang menggantikan Akta Hasutan 1948 itu.

"Tujuannya masih sama. Malah ia memberikan lebih banyak kuasa kepada kerajaan untuk menindas hak rakyat untuk bersuara.

"Semua program transformasi Najib tak ubah seperti orang yang tukar kopi tongkat ali kepada kopi tunjuk langit. Tujuannya sama, nak 'power' yang lebih dari yang sepatutnya," kata Mahfuz.

Beliau menyifatkan sifat atau ciri utama Akta Keharmonian Nasional itu masih sama dengan Akta Hasutan 1948 iaitu menafikan keadilan untuk rakyat.

"Begitulah juga program transformasi Najib yang lain, ia sama ada tidak adil atau menafikan keadilan untuk rakyat.

"Semua itu tidak bertujuan untuk memberikan keadilan kepada rakyat tetapi semata-mata untuk mengukuhkan kuasa Najib atau untuk publisiti murahan kepadanya," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Najib, kata Mahfuz, sepatutnya merasa malu kerana semua program transformasinya tidak diterima oleh mereka yang boleh berfikir dengan baik.

"Bukan sahaja tidak diterima, malah Najib dianggap sebagai demokrat palsu (false democrat) oleh akhbar luar negara," katanya.

Baru-baru ini, akhbar Kanada, menyifatkan Najib sebagai 'false democrat'.

Najib diletakkan pada kategori pertama sebaris dengan Najib Presiden Russia, Vladimir Putin; Presiden Palestin Mahmoud Abbas; Presiden Algerian, Abdelaziz Bouteflika; Perdana Menteri Ethiopiam, Meles Zenawi dan Perdana Menteri Kemboja, Hun Sen.

Antara yang sebelum ini digelar 'false democrat' ialah Presiden Yogoslavia, Slobodan Milosevic dan Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

Tiada ulasan: