Jumaat, 20 Julai 2012

FITNAH ITU DILARANG...RAKYAT TAHU MANA YANG FITNAH...YANG KAKI FITNAH JIWA SERTA HATINYA KOTOR...HATI KOTOR MUDAH DISESATKAN OLEH SYAITAN SERTA KUNCU2NYA....NAK MASUK SYURGA JIWA@HATI MESTI BERSIH...FITNAH MEMANG TAK SESUAI LAGI DIZAMAN NI UNTUK MENGALAH MUSUH...LAWANLAH DENGAN IMAN DAN TAQWA...MUSNAHKAN MUSUH DENGAN DOA...KERANA DOA SENJATA ORANG MUKMIN@TAQWA....

Selepas masuk lokap baru diberi perhatian

Harakahdaily, 20 Jul 2012

(Penduduk Green Cow berkhemah depan pejabat MB sehingga ditahan polis)

KUALA LUMPUR: Tindakan Menteri Besar Pahang meluluskan pemberian tanah kepada tujuh keluarga Green Cow, Cameroon Highland memberikan isyarat jelas kepada rakyat bahawa mereka perlu perjuang untuk mendapatkan hak mereka.

AJK PAS Pusat, Zulkefli Mohamad Omar (gambar bawah) berkata, beliau menyambut baik keputusan Datuk Seri Adnan Yaakub memberikan tanah itu.

"Namun ini satu bukti jelas bahawa rakyat perlu berusaha dan berjuang untuk mendapatkan hak mereka bukannya menunggu janji kerajaan dilaksanakan.

"Kalau kerajaan prihatin, mereka tidak tunggu rakyat masuk lokap dahulu sebelum mereka diberikan hak," kata Zulkefli yang merupakan Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat.

Adnan telah bersetuju untuk menyediakan sebidang tanah bagi setiap tujuh keluarga terlibat membina rumah mereka.

Namun Presien MIC, G Palanivel telah menuntut kredit dari keputusan Adnan ini kerana tanah itu diluluskan atas usaha MIC.

"Datuk Adnan juga memberi jaminan kepada saya bahawa beliau akan meneliti isu-isu kecil yang lain yang telah dibawa kepada perhatian saya semasa lawatan tersebut," Palanivel, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri katanya dipetik sebagai berkata.

32 penduduk Green Cow ditangkap polis baru-baru ini ketika mereka berkhemah di hadapan kediaman Menteri Besar Pahang bagi menuntut janji beliau.

Mereka telah tinggal di khemah sejak dua bulan lalu kerana rumah mereka tidak selamat akibat kerja-kerja pembangunan tanah di atas bukit berhampiran rumah mereka.

Zulkefli dan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man telah menziarahi mereka sebelum ini bagi melihat sendiri masalah tujuh keluarga India dan Orang Asli ini

Merdeka: Pakatan diseru tidak guna 'Janji Ditepati'

Abdul Aziz Mustafa, 20 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyeru negeri-negeri ditadbir Pakatan Rakyat (PR) supaya tidak menggunakan tema Hari Merdeka kerajaan Umno Barisan Nasional iaitu "Janji Ditepati".

"Tema itu direka khusus untuk kempen pilihan raya Umno BN dan bukan tema yang berjiwa patriotik yang boleh dikongsi oleh semua rakyat," katanya.

Tema "Janji Ditepati" itu, katanya, adalah tema yang bersifat kempen yang tidak berbeza sama sekali dengan kempen lain seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

"Jika rakyat tidak mahu menyambut Hari Merdeka secara terbuka tahun ini, jangan salahkan mereka kerana itu salah kerajaan Umno BN sendiri.

"Semua itu kerana mereka menolak slogan tidak patriotik itu yang terang-terang berkempen untuk Umno BN. Rakyat tak nak tema itu," kata Mahfuz sambil menyelar kerajaan Datuk Seri Najib Tun Razak salahgunakan sambutan Hari Merdeka untuk kepentingan kuasanya dan parti yang dipimpinnya.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu menyeru negeri-negeri yang ditadbir oleh kerajaan PR supaya menggunakan tema Hari Merdeka yang melambangkan kecintaan kepada negara.

"Boleh guna tema seperti "Demi Malaysia" di mana kita mengajak semua rakyat selamatkan Malaysia dari cengkaman rasuah, penyalahgunaan kuasa, perkauman, kronisme dan sebagainya," kata Mahfuz.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim semalam mengakui tema tersebut adalah slogan kempen pilihan raya.

"Jika pembangkang merasakan ini adalah satu slogan kempen pilihan raya, saya rasa tidak salahnya untuk mengatakan demikian," kata beliau.

Katanya, parti-parti pembangkang boleh buat yang sama dan biar rakyat membuat keputusan pakatan mana yang mereka mahu sokong, sambil mendakwa tindakan sedemikian adalah sistem Linkdemokrasi yang juga digunapakai oleh banyak negara lain.


Keputusan Umno Selangor saman RM10 juta ditangguh

Muhammad Faizal, 20 Jul 2012
SHAH ALAM: Keputusan kes Umno Selangor saman RM10 juta terhadap pemimpin PAS berhubung penerbitan satu artikel dalam akhbar Harakah yang didakwa memfitnah parti itu telah ditangguh kepada tarikh lain.

Mahkamah Tinggi Shah Alam yang sebelum ini menetapkan hari ini (20 Julai) sebagai keputusan setelah Hakim Datuk Ahmad Zaki Husin mendengar hujah pihak pendakwa dan pembela pada 15 Jun yang lalu.

Plantif iaitu Setiausaha Pehubungan Umno Negeri Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed menamakan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar atas), pencetak akhbar Harakah, Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd, penyunting akhbar tersebut Ahmad Lutfi Othman dan wartawannya, Khairul Azlam Mohamad sebagai defendan.

Sementara itu, peguam Zulhazmi Shariff ketika dihubungi memberitahu bahawa tarikh bagi mendengar keputusan tersebut belum ditetapkan lagi.

"Keputusan bagi kes saman Umno terhadap PAS yang dijadualkan hari ini telah ditunda.

"Namun pada itu pihak kami belum mendapat maklum balas dari mahkamah berhubung tarikh terbaru bagi mendengar keputusan tersebut," jelasnya kepada Harakahdaily.

Pada sesi mendengar hujahan yang lepas, peguam Mohamed Hanipa Maidin yang mewakili Mustafa dalam hujahannya menegaskan Mustafa tidak menyebut Umno Selangor dalam artikel mengenai dakwaan wujudnya elemen dan peranan Umno dalam serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) pada 3 Ogos tahun lepas.

Turut membuat hujahan pada sesi tersebut ialah peguam yang mewakili defendan-defendan lain iaitu peguam Asmuni Awi, Zulhazmi Shariff dan Dr Dzulkarnain Lukman

Manakala plantif pula diwakili peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun.

[BERGAMBAR] Abby Abadi Serah Borang Jadi Ahli PAS Seumur Hidup

http://greenboc.blogspot.com, 20 Jul 2012

Abby Abadi atau nama sebenarnya Arbaeiyah Abdul Manan baru sahaja mengisytihar kemasukan ke dalam PAS dan telah menyerahkan borang keahlian seumur hidup sebentar tadi di dalam satu majlis ceramah bersama YAB Tuan Guru dan Exco kanan kerajaan negeri, YB Dato Husam di Padang YIK Nilam Puri.

Abby yang terkenal dengan watak Inspektor Aliza dalam siri rancangan televisyen Gerak Khas kini bergiat aktif dalam aktiviti yang dianjurkan PAS kebelakangan ini termasuk menyertai himpunan Bebaskan Tahanan ISA di Kamunting, Taiping, Perak, minggu lalu.

Tidak ketinggalan bekas rakan sepasukannya dalam filem tersebut juga menempelak Abby kunun mewakili anak-anak polis mencabarnya supaya berdebat dengannya.

Tetapi sehingga ke hari ini AC Mizal masih tidak memberi kata putus berkenaan isu debat yang dimulakannya sendiri.

Abby Abadi sebelum ini pernah menyatakan hasratnya kini ingin lebih dekat dengan agama selain menjadi insan lebih baik setelah melalui pelbagai pengalaman yang banyak mengajarnya erti sabar termasuk diberi jalan untuk berhijrah.

“Bukan sebab saya pilih pentas (majlis Pas) untuk berkongsi pengalaman, saya juga mendapat jemputan daripada majlis agama, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terutama persatuan wanita.

“Saya seronok berkongsi cerita supaya apabila ada wanita lain melalui peristiwa seperti saya (berhijrah) mereka akan sama-sama mendapat kekuatan melalui perkongsian pengalaman ini,” katanya.

Beliau berkata, perjuangan sebenar ialah apabila seseorang itu semakin dekat pada agama dan sayang kepada ALLAH.

Apa-apa pun kita rakamkan syabas kepada Abby Abadi dan kita alu-alukan beliau di dalam saf perjuangan Parti Islam SeMalaysia ini.




JAUHILAH TAGHUT

Firman Allah s.w.t:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ


Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah taghut. Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayat petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya.
(Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)
 
 

CUKUPLAH ALLAH BAGI SEGALA2NYA

"Barangsiapa menginginkan teman,
cukuplah Allah menjadi temannya.

Barangsiapa menginginkan kekayaan,
cukuplah qanaah menyertainya.

Barangsiapa menginginkan nasihat,
cukuplah kematian menasihatinya.

Barangsiapa menginginkan harta simpanan,
cukuplah Al-Quran menjadi barang simpanannya.

Barangsiapa yang tidak cukup dengan
keempat-empat hal ini,
cukuplah neraka baginya."

Akhirnya Abby Abadi jadi ahli PAS seumur hidup

Aslani M, 20 Jul 2012

(Abby Abadi menyerahkan borang menyertai PAS kepada Mursyidul Am malam tadi)

KOTA BHARU: Selepas menekuni semula amalan agama dan bersedia sepenuhnya menerima segala risiko, akhirnya pelakon Abby Abadi secara rasminya malam tadi menyertai PAS sebagai ahli seumur hidup.

Beliau menyerah borang sebagai pendokong berdaftar gerakan Islam kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Nilam Puri.

Biar pun dalam keadaan keuzuran dan kepenatan, namun Menteri Besar Kelantan mengagahi juga hadir pada program tersebut yang diadakan di padang Yayasan Islam Kelantan, berhadapan dengan kampus Akademi Islam Universiti Malaya.

(Penyataan Abby melalui twitternya kenapa beliau menyertai PAS)

Kedatangannya agak lewat, semata-mata bagi memenuhi impian dan hasrat pelakon terbabit yang kebelakangan ini muncul dengan penampilan baru.

Bersaksikan ribuan penduduk tempatan, Abby bersama seorang lagi pelakon Hairie Othman diserbu ramai peminat remaja untuk bergambar dan beramah mesra.

Selepas menyerah borang yang dirakam dengan puluhan lensa kamera, Abby kemudian dipakai selendang berwarna hijau oleh anggota Exco kerajaan negeri, Wan Ubaidah Omar.  Hadir sama Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa dan Ketua Penerangan PAS Kelantan, Dr Muhammad Fadzli Hassan.

“Biar pun saya bersama dengan gerakan memperjuangkan Islam dan keadilan, namun saya masih sayang lagi kepada dunia seni.

“Sebagai orang seni saya tidak pandai untuk mencari rezeki dengan bidang lain. Oleh itu saya berharap selepas ada perubahan di Putrajaya nanti, kita boleh lakukan sesuatu bagi memartabatkan seni mengikut acuan Islam,” ujarnya.

Hujah itu sebelumnya turut dikongsi bersama Hairie apabila mencadangkan kepada PAS supaya membikin drama berkaitan perjuangan Islam bagi membolehkan generasi muda tahu asal usul sejarahnya.

Menurutnya elok diterbitkan filem mengisah mengenai kegigihan tokoh terkenal dalam gerakan Islam di Malaya iaitu Dr Burhanuddin Helmy yang begitu banyak berjasa.

“Kalau PAS berminat untuk menerbit filem tersebut eloklah watak utama diberi kepada saya,” katanya dengan nada berseloroh.

(Ikuti berita lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Ramadhan: Bersiap buat perubahan politik negara

Khairil Abdul Rahim, 20 Jul 2012
TEMERLOH: Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengajak semua pencinta Islam agar sama-sama menjalani Ramadhan kali ini sebagai bulan mempersiapkan diri  untuk membuat satu perubahan besar politik negara ini.
Katanya, bagi musuh Islam menganggap Ramadhan sebagai bulan seolah-olah umat Islam lemah, lesu dan letih sebaliknya orang Islam meletakkan Ramadhan bulan jihad sehingga berlakunya siri peperangan sejak zaman Nabi SAW.

“Marilah kita sama-sama menjalani Ramadhan ini sebagai bulan jihad kita untuk mempersiapkan diri  bergerak kehadapan membuat satu perubahan besar dalam konteks politik negara kita, mengajak masyarakat balik kepada Islam.

“Kita tidak mengajak masyarakat untuk bermusuh, berpecah belah, atau memfitnah sebaliknya mengajak masyarakat mari kita balik kepada Islam. Apabila kembali kepada Islam insyaAllah bangsa kita akan selamat, negara kita akan selamat dan pemuda kita akan selamat negara akan selamat,” ujarnya dalam Perutusan Ramadhannya.

Tambahnya, Ramadhan kali ini merupakan bulan puasa terakhir sebelum menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke 13 justeru diharap dapat meningkatkan semangat jihad menjelang detik-detik penting itu.

Tuan Ibrahim yang juga Pesururuhjaya PAS Pahang berkata, Ramadhan bulan yang memproses dan melahirkan hamba Allah yang bertaqwa, bulan ibadah, Al-Quran, bulan zikrullah, bulan perhambaan bulan, bulan taubat kepada Allah, bulan pembersihan diri daripada dosa dan maksiat dan yang penting menjadikan keazaman kita untuk melakukan yang lebih baik daripada sebelum Ramadhan dan selepasnya.

“Marilah wujudkan suasana ibadah seumpama ada majlis-majlis zikir, tazkirah sebagai satu fenomena baru untuk menambah pengetahuan di samping kita menunggu waktu untuk berbuka.

“Fenomena yang tidak dapat dielakkan apabila masuk Ramadhan kita dapati budaya masyarakat kita yang buka gerai perniagaan satu, itu fenomena yang baik dalam konteks ekonomi tetapi harus kita lihat dalam kita berbuka selepas lebih 12 jam berpuasa bila kita hendak berbuka puasa hendaklah kita memilih, melihat siapa yang menjual kuih tersebut.

“Jangan beli kuih daripada orang yang tidak bersembahyang, jangan beli kuih orang yang tidak takut Allah sebab makanan mempengaruhi jiwa kita, mempengaruhi sikap kita, mempengaruhi kelakuan kita. Jadi makanan tidak baik menjadi darah daging kita,” tegasnya.

Tuan Ibrahim juga menasihatkan agar tidak menjadikan Ramadhan kali ini menjadi pesta makanan, bukan pesta ibadah.

Katanya, sebahagiannya begitu sibuk daripada sebelum Asar lagi sudah membuka gerai kemudian sampailah habis Maghrib. Walaupun ruang mencari rezeki ini sangat baik tetapi dalam waktu yang sama setiap penjual mestilah memahami menjual kepada orang yang mahu berbuka puasa.

Mereka sepatutnya berlumba untuk mendapat pahala daripada apa yang dijual dan mendapat untung apa yang dijual, mudah-mudahan kedua-duanya mereka dapat.

“Selamat menyambut Ramadhan mudah-mudahan diterima ibadah puasa bulan yang penuh keberkatan yang mendapat natijah dengan tahajudnya, dengan zikrullahnya, dengan muhasabahnya. Seluruhnya akan menyebabkan kita dekat kepada Allah dan bertambah .

“Bagi pihak Badan Perhubungan PAS Negeri Pahang saya mengucapkan selamat menyambut Ramadhan kepada seluruh ahli PAS, para penyokong dan seluruh umat Islam,” katanya.

PRU13: Golongan muda mesti buat perubahan

Muhammad Faizal, 20 Jul 2012
SHAH ALAM: Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan berkata golongan muda menjadi penentu kepada kemenangan sesebuah parti pada Pilihan raya Umum akan datang.

Beliau membuatkenyataan tersebut pada debat yang bertajuk 'PRU13: Orang Muda Pilih Siapa' anjuran Sinar Harian semalam.

Menurutnya lagi, golongan muda merupakan 30 hingga 32 peratus populasi rakyat negara ini.

Malahan, katanya 4.6 juta pengundi muda menepati hampir 50 peratus jumlah pengundi berdaftar.

"Pelbagai istilah diberikan kepada generasi muda dan kesemua mereka ini merupakan golongan celik maklumat.

"Asas utama kesedaran mereka kepada dunia politik adalah kepada bentuk maklumat yang disampaikan," katanya.

Tambahnya lagi, persepsi politik golongan muda bukan sekadar menjadi pemerhati tetapi telah menolak politik perkauman serta politik sempit dalam sesebuah negara.

"Anak muda secara terang menolak politik lapuk, korupsi dan fitnah dan ini berlaku di Singapura apabila jatuhnya sesebuah parti itu kerana kebangkitan anak muda.

"Anak muda menjadi pemangkin kepada kebangkitan dan kejatuhan sesebuah parti dan kita akan melihat kegemilangan anak muda dalam menentu siapa yang memerintah di sesebuah negara," sambungnya lagi.

Tambahnya, tsunami kebangkitan anak muda telah berlaku pada pilihanraya 2008 yang mana memperlihatkan kemerosotan sokongan Umno-BN pada pilihanraya tersebut.

"Kebangkitan anak muda begitu ketara pada 2008 yang mana kita melihat penolakan mereka terhadap Umno BN sehingga menafikan majoriti 2/3 di Parlimen.

"Pilihanraya yang ke-13 kali ini akan menyaksikan sekali lagi kebangkita mereka dalam menentukan siapa pilihan mereka," jelas Nasrudin lagi.

Sambungnya lagi, anak muda harus membuat perubahan pada pilihanraya nanti dan mereka harus mencari siapa yang boleh mendengar suara mereka serta melakukan perubahan kepada suatu yang lebih baik.

"Senario sekarang Pakatan Rakyat mampu melakukan perubahan besar dari sebuah politik rasuah, kroni kepada suatu yang lebih baik jika dibandingan pemerintahan Umno Barisan Nasional," tambahnya lagi.

Sementara itu, moderator Prof Datuk Mohamad Abu Bakar dari Universiti Malaya sebelum bermula program debat itu turut menyatakan bagaimana berlakunya kebangkitan anak muda dan debat golongan muda hari ini. Bagaimanapun, katanya golongan tua perlu tampilkan diri untuk turut debat bersama.

"Golongan muda sangat penting pada pilihan raya kali ini dalam menentukan siapa pemerintah.

"Kesanggupan golongan muda membuat perubahan dan juga para pendebat hari ini, maka debat yang akan datang perlu disambut oleh pendebat golonganm tua pula," katanya yang turut disambut tepukan dari penonton.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekteriat Ulama Muda Umno, Fathul Bari Mat Jahaya mewakili Umno pada majlis itu.

Ulama Muda Umno tolak fitnah blogger Umno

Muhammad Faizal, 20 Jul 2012
SHAH ALAM: Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekreteriat Ulama Muda Umno, Fathul Bari Mat Jahaya pada sidang media di Kompleks Karangkraf semalam menolak budaya fitnah yang dilakukan oleh blogger pro Umno, Papagomo.

Beliau yang menjelaskan pendirian tersebut ketika menjawab pertanyaan pemberita berhubung budaya fitnah yang dilakukan oleh blogger pro Umno itu yang sentiasa menjadi topik utama kepada media pro kerajaan dalam usaha meraih sokongan undi.

"Saya katakan secara prinsip tidak setuju dengan bentuk fitnah dan provokasi yang dilakukan.

"Sewajarnya kita perlu perbetulkan dan memperbaiki keadaan, perlu bekerjasama dalam mengurangkan budaya melontar persepsi tanpa fakta dan bukti," jelasnya selepas program debat anjuran Sinar Harian.

Tambahnya lagi, didikan perlu dilakukan dalam membuat analisa sebelum menjatuhkan hukum.

Sementara itu, Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan memberitahu mewujudkan budaya debat seperti ini adalah satu budaya yang sihat.

"Untuk buat budaya baru seperti debat ia perlu ada keberanian kerana politik tanah air bermula pertembungan yang sangat sengit.

"Walaupun kami berbeza pandangan dalam dunia politik kami tetap saling hormati menghormati," katanya.

Katanya lagi, budaya debat walaupun hujah itu kadang kala hangat serta tajam namun ia tetap menunjukkan satu kebaikan dalam mencari penyelesaian dalam setiap pandangan.

"Dengan debat secara terbuka kita dapat mengurangkan budaya lempar batu sembunyi tangan.

"Menuduh seseorang dengan pelbagai fitnah tanpa fakta tetapi tidak mahu bertanggungjawab terhadap tuduhan yang dilakukan itu," sambung beliau lagi.

Dalam pada itu, Fathul Bari memberitahu beliau telah menasihati blogger pro Umno yang telah menyebarkan fitnah tanpa asas terutamanya penyebaran video yang mengaibkan seseorang individu.

"Perkara yang melangkaui persepsi fitnah seperti penyebaran video yang mengaibkan memang kami tidak bersetuju.

"Yang salah tetap salah dan kami sentiasa membuat teguran," jelas beliau lagi.

Sebelum itu kedua-dua mereka telah bersama-sama dalam program debat yang bertajuk 'PRU13: Orang Muda Pilih Siapa' anjuran Sinar Harian yang dimoderatorkan oleh Prof Datuk Mohamad Abu Bakar dari Universiti Malaya.

Tiada ulasan: