Selasa, 24 Julai 2012

DIMANA2 DAH GONCANG ...INI HASIL DOSA SERTA KESALAHAN SEMASA MEMERINTAH..SERTA DOSA2 PERIBADI2 PEMIMPIN...TERSOROK TAPI SEMUA DALAM PENGETAHUAN ALLAH SWT...KEMANA MEREKA INI NAK LARI.....

Risiko buta sebelah mata, masa depan terjejas

Hazayani Zakaria, 24 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Seorang anggota Unit Amal memberitahu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) bahawa mata kanannya kemungkinan besar mengalami kecacatan kekal akibat terkena kelongsong gas pemedih mata pada perhimpunan Bersih, 28 April lalu.

Asrul Hadi Ahmad, 26 berkata, beliau menerima rawatan di lima hospital, dua hospital kerajaan dan tiga hospital swasta.

"Doktor bagitahu penglihatan saya ada masalah dan pakar telah memberitahu mata saya sukar untuk pulih atau cynical blind," kata beliau pada sidang pendengaran awam mengenai dakwaan pelanggaran semasa dan selepas perhimpunan Bersih 3.0 di Ibu Pejabat Suhakam hari ini.

Asrul yang berasal dari Pulau Pinang menerima sembilan jahitan di mata dan dua jahitan di hidung dan masih menerima rawatan susulan sehingga hari ini.

Ketika kejadian, beliau berada di kawasan Masjid Jamek untuk menyertai perhimpunan Bersih 'Duduk Bantah'.

Ketika mencari ayahnya yang terpisah selepas gas pemedih mata dilepaskan, satu kelongsong gas yang dilepaskan mengenai tepat mata kanannya.

Beliau pengsan dan dirawat orang sekeliling sebelum dibawa ke Hospital Besar Kuala Lumpur.

Menurut Asrul juga, masa depannya turut terjejas akibat kecacatan tersebut.

"Sepatutnya saya lapor diri di sebuah syarikat selepas 28 April tapi akibat mata saya yang macam ni, saya tidak diterima bekerja.

"Saya pun ada pergi temuduga di tempat lain tapi syarikat kata sukar nak ambil saya kerja sebab mata itu sangat penting. Susah kalau saya hanya dapat kemihat sebelah mata sahaja," kata beliau yang berkelulusan jurutera mekanikal dari universiti tempatan.

Asrul  memberi keterangan di hadapan panel siasatan yang dipengerusikan Naib Pengerusi Suhakam, Datuk Dr Khaw Lake Tee dan dibantu oleh Pesuruhjaya Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen.

Bersih tidak haram: PM didesak pohon maaf

Harakahdaily, 24 Jul 2012

(Perhimpunan Bersih 2.0 yang isytihar haram oleh Kerajaan BN diputuskan halal oleh mahkamah)

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri dituntut memohon maaf kepada semua peserta perhimpunan Bersih 2.0 ekoran pengisytiharan mahkamah Bersih 2.0 tidak haram.

Desakan ini dibuat pelbagai pihak ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membatalkan bahawa Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) adalah pertubuhan haram dan menyalahi undang-undang.

Sekiranya kedua-dua mereka menghormati undang-undang serta Perlembagaan negara, maka tindakan memohon maaf secara terbuka kepada rakyat adalah sesuatu yang wajar dan sangat dialu-alukan.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membatalkan pengisytiharan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Hishammuddin Hussein pada 1 Julai tahun lepas bahawa Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) adalah pertubuhan haram dan menyalahi undang-undang.

Hakim Datuk Rohana Yusof ketika membacakan keputusannya hari ini berkata, Bersih telah berjaya membuktikan kes dalam mencabar pengisytiharan kerajaan.

Beliau juga memutuskan perisytiharan Menteri Dalam Negeri sebagai ‘tercemar’.

“Oleh itu, kami membenarkan permohonan pemohon (untuk semakan kehakiman perisytiharan kerajaan) dengan tiada perintah tentang kos,” katanya.

14 Anggota Jawatankuasa Pemandu Bersih yang diketuai oleh Ambiga Sreenevasan telah menamakan Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara dan kerajaan sebagai responden.

Selain dari Ambiga, plaintif termasuk Dr Ahmad Farouk Musa, S Arul Prakkash, K Arumugam, Haris Fathillah Mohamed Ibrahim, Andrew Khoo Chin Hock, Liau Kok Fah, Maria Chin Abdullah, SP Subramaniam.

Turut serta adalah Toh Kin Woon, Wong Chin Huat, Yeo Yang Poh, Yeoh Yong Woi dan Zaid Kamaruddin.

Pada 1 Julai tahun lalu, Hishammuddin dan Pendaftar Pertubuhan (ROS) mengisytiharkan gabungan itu menyalahi undang-undang, sebelum perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai.

TAHNIAH BERSIH

Sementara itu,  Dewan Pemuda PAS WP (DPPWP) mengucapkan syabas dan tahniah kepada jawatankuasa Bersih kerana telah berjaya membuktikan bahawa Bersih merupakan sebuah pertubuhan yang sah.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein seharusnya meminta maaf secara terbuka kepada jawatankuasa BERSIH dan seluruh rakyat Malaysia amnya kerana telah mengisytiharkan BERSIH sebagai pertubuhan yang haram.

Pelbagai sekatan, ugutan dan fitnah telah dilemparkan hanya disebabkan kenyataan tidak bertanggungjawab tersebut.

Namun kebenaran akhirnya terserlah jua pada bulan Ramadhan yang penuh berkah ini.

Bagi DPPWP, inilah hasil perjuangan rakyat Malaysia selama ini, kata Ketua Penerangannya, Yusapiza Ya'cob.

Pukulan, bom asap dan tembakan air tidak mampu menahan ledakan suara dan hasrat rakyat Malaysia yang inginkan perubahan dalam sistem pilihanraya Malaysia.

"Semoga dengan pengisytiharan ini menjadi pemangkin kepada seluruh jawatankuasa BERSIH dan rakyat Malaysia dalam konsisten menuntut pilihanraya yang bersih dan adil. Syabas BERSIH!" katanya.

Pemuda PAS puji langkah tutup kedutaan di Syria

Harakahdaily, 24 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Walaupun lambat, Pemuda PAS mengucapkan tahniah kepada kerajaan Malaysia kerana akhirnya bertindak menutup kedutaan Malaysia di Syria.

Dewan Pemuda PAS Malaysia merasakan tindakan ini perlu diberikan pujian kerana akhirnya kerajaan Malaysia telah mengambil satu keputusan yang berani untuk membantah tindakan kejam kerajaan Syiria ke atas rakyatnya.

Demikian kata Khairul Faizi Ahmad Kamil, Setiausaha Dewan Pemuda PAS Malaysia dalam satu kenyataannya hari ini.

Dewan Pemuda PAS Malaysia sebelum ini telah menghantar satu memorandum desakan ke Wisma Putra pada 12 Julai yang lalu.

Memorandum yang dihantar ke Kementerian Luar Negeri di Wisma Putera bertujuan meminta supaya Wisma Putra mengambil langkah sewajarnya bagi menekan rejim Bashar Al Assad supaya beliau menghentikan serta merta pembunuhan dan kezaliman terhadap rakyatnya.

Bashar juga didesak agar tunduk kepada tuntutan dan kehendak rakyat yang mahukan keadilan di negara tersebut.

Selain dari memanggil semula Duta Besar Malaysia di Syiria, Dewan Pemuda PAS Malaysia juga meminta agar Kerajaan Malaysia juga turut menutup Kedutaan Syiria di Mesir sebagai tanda protes ke atas kekejaman yang dilakukan oleh pemerintahnya.

Bagi Pemuda PAS, kekejaman yang dilakukan ke atas rakyat Syiria oleh pemimpinnya Bashar al-Assad bukan suatu hal yang boleh disorokkan lagi.

Majoriti rakyat di serata dunia telah mengutuk kekejaman yang dilakukan ke atas rakyat Syria ini.

Keadaan yang semakin membarah ini memaksa kerajaan untuk mengambil keputusan menutup Kedutaan Malaysia di Syria.

Pakatan kaji turunkan harga kereta

Muhammad Faizal, 24 Jul 2012

(Rafizi dan rakan-rakannya dalam sidang media hari ini)

PETALING JAYA: Pakatan Rakyat berjanji akan memastikan bahawa janji menurunkan harga kereta akan menjadi salah satu janji utama di dalam manifesto Pakatan Rakyat untuk pilihanraya umum ke-13 (PRU13).

Menurut, Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli, PKR juga akan mula menganjurkan pelbagai sessi untuk mula meningkatkan sokongan supaya mana-mana parti yang bertanding di dalam PRU13 akan berjanji akan merombak semula sistem cukai kereta yang sangat membebankan rakyat.

"Perkara ini telah dibincangkan di peringkat PKR dan Pakatan Rakyat, is sudah berasa diperingkat akhir perbincangan.

"Perbincangan ini meliputi kesan kepada kereta tersebut jika kita kurangkan harga dan juga kepada ekonomi negara kerana sumber pendapatan negara juga dari cukai kereta tersebut," jelasnya

Beliau yang sebelum itu menjelaskan, PKR memandang serius butiran pendapatan isi rumah dan bebanan isi rumah yang disiarkan oleh Jabaran Statistik melalui Laporan Kajiselidik Pendapatan dan Kemudahan Isi Rumah 2009.

Menurutnya lagi, maklumat tersebut menunjukkan bebanan isi rumah negara bagi rakyat negara ini makin meruncing.

"Jumlah hutang kereta persendirian adalah hutang kedua terbesar selepas hutang rumah kediaman yang mencecah RM134.2 bilion pada akhir Mei 2012.

"Keadaan ini menimbulkan beban utama kepada rakyat yang sebahagian besar dari rakyat negara ini hanya membawa pulang pendapatan isi rumah kurang dari RM3,000 sebulan," jelasnya.

Katanya lagi, maka satu jalan yang adil kepada rakyat adalah mengambil tindakan drastik memperkenalkan mekanisme untuk menurunkan harga kereta.

Kaedah ini akan mengurangkan bebanan hutang rakyat seterusnya meningkatkan pendapatan boleh guna dalam keadaan pendapatan isi rumah rakyat Malaysia rata-ratanya di bawah RM3,000 sebulan.

Kata Rafizi, peningkatan yang tinggi kepada harga kereta adalah disebabkan oleh Dasar Automotif yang diperkenalkan oleh Umno-Barisan Nasional dalam melindungi kepentingan mereka.

"Harga kereta dilonjakkan oleh tiga jenis cukai yang diperkenalkan iaitu duti eksais ke atas setiap kereta, cukai import dan cukai jualan.

"Lebih teruk apabila rakyat terpaksa pula mengambil pinjaman kereta pada kadar faedah yang tinggi untuk membayar cukai-cukai yang dikenakan dan ini bermakna rakyat dibebankan sebanyak dua kali," sambungnya.

Tambahnya lagi, pengurangan harga kereta yang akan dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat nanti secara tidak langsung akan mengembalikan hak rakyat setiap bulan umpama berlakunya kenaikan gaji kepada mereka.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad menyatakan isu ini adalah dasar yang sangat rasional dalam mengurangkan beban rakyat.

"Rakyat terpaksa berbelanja hampir separuh dari pendapatan mereka untuk sebuah kereta tetapi mereka tidak ada pilihan kerana ia adalah keperluan.

"Kita memandang serius tentang isu ini dan ia akan menjadi manifesto utama Pakatan Rakyat pada PRU13 akan datang," katanya.

Untuk maklumat, 53 peratus dari keseluruhan isi rumah di Malaysia hanya berpendapatan RM3,000 ke bawah sebulan dan 71.9 peratus dari keseluruhan isi rumah di Malaysia mempunyai atau menggunakan kereta.

Jumlah hutang kereta persendirian telah meningkat sebanyak RM16 bilion atau 14 peratus dalam tempoh 18 bulan iaitu RM134.2 bilion pada akhir Mei 2012, berbanding RM118 bilion pada November 2010.

Air: Agenda tersembunyi tidak panggil Selangor?

Harakahdaily, 24 Jul 2012
KUALA LUMPUR: Tindakan jawatankuasa kabinet yang tidak memanggil wakil kerajaan Selangor dalam perbincangan isu air di negeri itu dilihat tidak beretika dan seolah-olah ada agenda tersembunyi.


Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) Kamaruzaman Mohamad berkata, seharusnya wakil kerajaan Selangor dijemput sama berbincang sekiranya kerajaan Umno BN telus dalam menjaga kebajikan rakyat.

Justeru, ujarnya tindakan kerajaan Selangor yang ingin mengambil alih Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dilihat sebagai suatu langkah yang bijak dalam mengatasi kemelut yang melanda kini.

“Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan menyokong penuh usaha kerajaan Negeri Selangor untuk mengambil alih Syabas.

“DPPWP juga menyokong agar Pengerusi Eksekutif Puncak Niaga Holdings dan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd (PNSB), Tan Sri Rozali Ismail meletakkan jawatannya,” kata ketuanya,.

Bagi DPPWP, ujar beliau Syabas yang merupakan syarikat konsesi air tunggal di Selangor dan WP telah gagal dalam memberikan khidmatnya kepada rakyat.

Dalam satu kenyataan, kata beliau cadangan Syabas untuk mencatu air kepada rakyat Selangor dan WP ini dilihat sebagai tidak masuk akal.

Katanya, berdasarkan tinjauan yang telah dilakukan oleh wakil kerajaan Selangor ke kesemua 33 loji rawatan air menunjukkan bahawa bekalan air adalah mencukupi.

“Bagaimanakah mungkin catuan ingin dilaksanakan sedangkan bekalan air sememangnya mencukupi?

“Sudah pastilah catuan air tersebut akan mengakibatkan kesusahan dan kerumitan kepada warga Selangor dan WP,” ujarnya lagi.

Syabas juga, kata Kamaruzaman dilihat telah menjadi satu lagi kuda tunggangan Umno BN kerana tanpa segan silu telah mengugut kerajaan Selangor untuk melaksanakan Projek Loji Langat 2.

Tambah beliau, umum mengetahui projek Loji Langat 2 merupakan projek dana politik Umno BN.

Kamaruzaman berkata, seandainya Syabas mampu menguruskan air dengan cekap, maka projek itu bukan menjadi suatu keperluan lagi.

Menurutnya, kos penyaluran air mentah dari Pahang ke Selangor dan pembinaan Loji Langat 2 bernilai RM8.65 bilion.

“Duit siapakah yang akan dikorbankan jika bukan duit rakyat semata-mata?” tanya beliau

Menruut beliau, sudah pastilah sekiranya projek itu dilaksanakan, program air percuma kepada rakyat Selangor tidak dapat diteruskan.

DPPWP juga, ujar Kamaruzaman melihat tindakan kerajaan Umno BN yang beria-ia mempertahankan pembinaan Loji Langat 2 ini semakin jelas mengesahkan perkara ini.

Katanya, Umno BN dilihat semakin terdesak untuk mendapatkan dana walau apa cara sekalipun.

Dua tokoh penting goncang politik Sabah

Harakahdaily, 24 Jul 2012

(Wilfred Bumburing dan Lajim Ukim bakal goncang politik BN Sabah)

KUALA LUMPUR: Tindakan dua tokoh penting politik Sabah membuat pergerakan penting semalam disifatkan bakal menggoncangkan keampuhan kuasa politik Barisan Nasional (BN) di Sabah.

Anggota Parlimen BN Tuaran, Datuk Wilfred Mojilip Bumburing meletakkan jawatan sebagai Pengerusi BN Tuaran.

Di Kota Bharu pula, Datuk Seri Panglima Lajim Ukim, Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan mengunjungi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kedua-duanya kelihatan berbual mesra di pejabat Menteri Besar Kelantan itu semalam.

(Lajim bertemu Nik Aziz di Kota Bharu semalam)

Lajim adalah anggota Parlimen dan juga Ketua Umno Bahagian Beaufort Beufort.

Bulan lalu, ketika menyambut hari jadinya, Lajim mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Ketua Cawangan Umno Kerambai Kebatu.

The Star hari ini melaporkan perletakan jawatan Wilfred Bumburing sebagai Pengerusi BN Tuaran.

“Saya dengan ini umumkan, mulai 23 Julai 2012, saya meletakkan jawatan sebagai Pengerusi P-170 Tuaran," kata Wilfred Bumburing sebagaimana dilaporkan akahbar MCA itu.

Beliau juga berkata akan membuat pengumuman penting dalam satu perhimpunan di Dalit, Tunran Ahad ini.

"Saya akan membuat pengumuman penting yang bakal menentukan arah masa depan perjuangan politik saya," katanya.

Perhimpunan yang dimaksudkan oleh Wilfred dipercayai mempunyai kaitan dengan kedatangan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Sabah hujung minggu ini.

Ketika membuat reaksi kepada perkembangan  kedua-dua tokoh ini, media Pro Umno melaporkan, BN Sabah 'tenang-tenang' sahaja menghadapi kehilangan dua Ahli Parlimennya ini.

MP Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahalan misalnya mengucapkan tahniah kepada kedua-dua mereka biar apapun keputusan yang dibuat selepas ini.

"Untuk jujur, BN Sabah sudah melalui episod yang jauh lebih buruk dari kes Lajim dan Bumburing... tapi setiap kali itu, kami akan lebih kuat dari sebelumnya," kata beliau.

Menurut beliau, BN Sabah tidak bimbang dengan perkembangan tersebut.

"Kami hormati keputusan mereka, BN kuat kerana sokongan rakyat bukan pemimpin," ujarnya melalui twitter.

PAS Tasek Gelugor sasar miliki bangunan baru

Mohd Sabri Said, 24 Jul 2012

(Di bangunan inilah pejabat PAS Tasek Gelugor akan ditempatkan)

TASEK GELUGOR: PAS Kawasan Tasek Gelugor menyasarkan tempuh empat bulan untuk para ahli dan penyokong parti merealisasikan impian untuk mendapatkan sebuah bangunan pentadbiran di Taman Merbau Jaya, Sungai Dua dengan harga RM223 ribu.

Demikian kata Yang Dipertuanya, Ustaz Khalid Man semasa berucap dalam majlis perasmian kutipan dana tabung pembangunan PAS Kawasan Tasek Gelugor di Pusat Pendidikan Islam Padang Menora semalam.

Majlis perasmian disempurnakan oleh Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu.

"Memiliki sebuah bangunan sendiri memang menjadi hasrat PAS Kawasan Tasek Gelugor sejak beberapa tahun lalu," kata Khalid (gambar).

Sementara itu, Setiausaha Jawatankuasa Pembangunan, Haji Zahadi Mohamad berkata, ahli PAS kawasan seramai 3600 orang boleh menyumbangkan seberapa jumlah wang yang termampu.

"Tidak mustahil ia menjadi kenyataan sekiranya semua pihak bekerja keras memastikan kesetiaan ahli PAS dan kesungguhan mereka terus kuat, " katanya yang juga Pengarah Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Sungai Dua.

Segala sumbangan bolehlah diberikan kepada wakil yang dilantik atau masukan terus ke akaun Bank Islam Malaysia (BIMB) di nombor 07-043-01-103157-4.

Untuk keterangan lanjut sila hubunginya di talian 0195073828 samada untuk pengesahan dan sumbangan wang ringgit.

Tiada ulasan: