Rabu, 25 Julai 2012

BUATLAH KAJIAN...KEPUTUSANNYA LUNAK2...PENENTUNYA ALLAH...SEGALA HATI2 SERTA TANGAN2 DAN SEGALANYA DALAM KEKUASAAN ALLAH...ALLAH TAHU SAPE BOLEH PAKAI SAPE MEMANG TAK BOLEH PAKAI...HUDUD BUKAN KEHENDAK TUAN GURU...TAPI KEHENDAK ALLAH...SURUHAN ALLAH...ENGKAR...AKHIRAT SEGALA KEPUTUSAN SYURGA ATAU NERAKA...IKUT ILMU TENTU NERAKA KERANA RAGU2 HUKUM ALLAH SWT

'BN mungkin hilang separuh daripada kerusi Sabah'
  • Aidila Razak
  • 4:58PM Jul 25 2012
 
BN mungkin tewas lebih daripada 60 peratus kerusi parlimennya di Sabah dalam pilihan raya umum akan datang, kata seorang penganalisis politik dari negeri itu.

NONEPensyarah UiTM Sabah, Arnold Puyok berkata BN mungkin tewas di 14 daripada 22 kerusi yang diwakilinya di negeri tersebut.

Pembangkang mungkin berpeluang mudah di kerusi seperti Kota Kinabalu, Sandakan dan Pensiangan, katanya.

"Saya tidak fikir deposit tetap itu akan kekal" katanya lagi yang merujuk kepada gelaran popular untuk Sabah dan Sarawak yang secara tradisinya menjadi kubu kuat BN.

Beliau bercakap dalam majlis perbincangan meja bulat di Kuala Lumpur yang dianjurkan oleh kluster politik, keselamatan dan hubungan antarabangsa Majlis Profesor Negara.
JK Pemantau: 'SYABAS beroperasi di bawah keupayaan'
  • Zulaikha Zulkifli
  • 4:31PM Jul 25 2012
 
Pemantauan  Jawatankuasa Pemantauan Air yang diketuai oleh setiausaha kerajaan Selangor terhadap operasi Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) telah mendapati SYABAS 'beroperasi di bawah keupayaan', kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Katanya, dalam laporan pertama jawatankuasa itu yang dihantar kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri hari ini mengandungi tiga penemuan utama yang perlu diberi perhatian "agar rakyat tahu kedudukan sebenar".

Menurut menteri besar, tiga penemuan utama tersebut ialah:
  • Keupayaan pengeluaran semua 34 loji ialah 4,807 juta liter   sehari berbanding  keupayaan agihan SYABAS 4,371 juta liter sehari iaitu lebihan 436 JLH. Ini bermaksud, katanya, SYABAS beroperasi di bawah keupayaan sebenar.
  • Projek Mitigasi I yang telah dilaksanakan dan dijangka siap sepenuhnya Mac 2013 akan meningkatkan pengeluaran kepada 5, 139 JLH iaitu penambahan 332 JLH atau lebihan 768 JLH berbanding keupayaan agihan SYABAS.
  • Fakta peratusan rizab air sebanyak 2 peratus yang dilaporkan SYABAS tidak tepat dan mengelirukan.  Rizab kapasiti pengeluaran sebenar  pada masa ini adalah 11 peratus dan akan meningkat kepada 18 peratus selepas Mac 2013 apabila projek mitigasi siap sepenuhnya.
Jawatankuasa itu, yang diketuai Datuk Khusrin Munawi dan turut dianggotai Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Konsortium ABBAS dan bekas kakitangan Perbadanan Urus Air Selangor (PUAS), telah menjalankan pemantauan terhadap operasi SYABAS bermula 18 Julai lalu.

"Penemuan ini membuktikan SYABAS telah gagal memenuhi tanggungjawab untuk membekalkan air terawat yang secukupnya kepada pengguna seperti yang dipersetujui dalam Penjanjian Penswastaan Air 2004," kata Abdul Khalid dalam sidang media selepas mesyuarat Exco Kerajaan Selangor di Shah Alam hari ini.

Kegagalan itu, tambahnya, menguatkan lagi rancangan kerajaan negeri untuk 'masuk campur’ dalam pengurusan SYABAS yang menurutnya bertujuan membaiki semua kelemahan termasuk syor supaya pengerusi dan ketua pegawai eksekutif SYABAS dipecat.

Bagi tujuan ini, kata menteri besar, kerajaan negeri telah selesai menyediakan dokumen-dokumen untuk 'masuk campur' dalam pengurusan SYABAS dan "pasukan yang mewakili kerajaan negeri bagi tujuan ini juga sudah bersiap sedia untuk menyertai pengurusan SYABAS bila-bila sahaja bagi membaiki kelemahan".

"Kerajaan Negeri Selangor telah memutuskan supaya kuasa meluluskan sebarang permohonan berkaitan pelaksanaan Projek Langat 2 hendaklah dibawa terus kepada Pihak Berkuasa Negeri.

"Semua agensi kerajaan seperti Pejabat Tanah Daerah, Pihak Berkuasa Tempatan, Jabatan Hutan, Jabatan Pengairan dan Saliran, Lembaga Urus Air Selangor, Jabatan Alam Sekitar dan
lain-lain agensi yang berkaitan untuk merujuk terus sebarang permohonan berkenaan Projek Langat 2 kepada menteri besar," katanya.

Khalid berkata, fakta sebenar yang menurutnya tidak boleh dinafikan semua pihak dalam isu air ini ialah kegagalan SYABAS merancang dan mengurus sistem agihan untuk menyalurkan air terawat kepada pengguna.

"Saya meminta pihak berkuasa tempatan (PBT) bersama beberapa Exco untuk bertemu rakyat bagi mencari penyelesaian masalah air termasuk membawa tangki air ke kawasan yang telah bertahun-tahun berdepan kekurangan bekalan air," katanya.

Kerajaan negeri juga, tambahnya, menyediakan talian 1-8000-88-2824  untuk orang ramai mengadu masalah air. Pusat panggilan ini juga mengendalikan masalah sampah.

"Kerajaan Selangor konsisten dengan pendirian bahawa isu air ini boleh diselesaikan secara holistik sekiranya kerajaan negeri mengambilalih industri air daripada syarikat-syarikat

konsesi yang akan menawarkan pembekalan air yang lebih cekap pada harga munasabah seperti yang dihasratkan WSIA 2006," katanya.
PM umum bonus setengah bulan, pesara dapat RM500
  • Bernama
  • 5:34PM Jul 25 2012
 
Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.
  
Perdana menteri yang juga menteri kewangan turut mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberi Bayaran Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada pesara kerajaan.

Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini, katanya dalam kenyataan hari ini.

Pemberian bonus dan bayaran khas itu akan memanfaatkan seramai 1.27 juta penjawat awam persekutuan dan 657,000 pesara kerajaan.

Najib berkata pemberian bonus dan bayaran khas kewangan itu dibuat berdasarkan kedudukan dan kemampuan kewangan kerajaan.
Beliau berkata bayaran itu akan melibatkan anggaran perbelanjaan sebanyak RM2.2 bilion.
   
Najib berkata pemberian bonus dan bayaran khas itu merupakan penghargaan kerajaan kepada seluruh penjawat awam dan pesara kerajaan.

"Kerajaan sentiasa prihatin dan sangat menitikberatkan kebajikan penjawat awam dan para pesara kerajaan," katanya.

Beliau berharap langkah itu dapat membantu mereka membuat persediaan menyambut Hari Raya Aidilfitri.
   
Najib berkata pembayaran bonus kepada penjawat awam itu bagi menghargai sumbangan dan dedikasi mereka dalam melaksanakan program pembangunan negara.  
- Bernama
MB: K'jaan negeri tiada kuasa pecat bos SYABAS
  • Zulaikha Zulkifli
  • 6:40PM Jul 25 2012
 
Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri itu hanya mampu untuk mengemukakan cadangan kepada lembaga pengarah Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) supaya memecat dua orang pegawai tertinggi syarikat berkenaan.

Katanya, kerajaan negeri tidak berkuasa untuk memecat  pengerusi eksekutif  syarikat itu Tan Sri Rozali Ismail dan ketua pegawai eksekutifnya, Datuk Ruslan Hassan.

Tambahnya, beliau akan mengemukakam cadangan tersebut kepada lembaga pengarah bagi meminta supaya perkara itu dilakukan oleh lembaga berkenaan.

"Kita mencadangkan dan menjadi tugas lembaga pengarah untuk buat tindakan. Kita tidak perolehi apa-apa keuntungan disebalik pemecatan mereka," katanya pada sidang media di pejabat kerajaan Selangor hari ini.

Khalid juga berkata, dua pegawai tertinggi SYABAS itu tidak hadir dalam mesyuarat dan tidak memberi penjelasan kepada jawatankuasa pemantauan syarikat tersebut.
Tindakan itu merupakan perkara yang tidak membawa keuntungan kepada SYABAS, katanya
"SYABAS membayar lebih daripada RM400 ribu sebulan untuk seseorang menjaga syarikat itu tetapi, dia tidak ada masa pula untuk hadir mesyuarat.

"Ini adalah satu contoh jelas bahawa individu seperti ini tidak memberi sebarang keuntungan kepada rakyat Selangor dengan servis dan tarif air yang mereka bayar," katanya lagi.

Jawatankuasa khas kabinet dibentuk untuk mengkaji isu air di Selangor semalam memutuskan bahawa terdapat perkara pokok dan prosedur yang masih belum dipenuhi untuk membenarkan Selangor mengambil alih SYABAS.
Kajian UUM: Ramai mahu Mukhriz jadi MB Kedah
2:34PM Jul 25 2012  
Satu kajian oleh Universiti Utara Malaysia menyatakan bahawa anak kepada bekas perdana menteri, Datuk Mukhriz Tun Mahathir merupakan pilihan ramai sebagai bakal calon menteri besar Kedah.

NONEKajian yang dibentangkan oleh Prof Madya Dr Rohana Yusof itu dari UUM juga menyatakan bahawa BN lebih berpeluang untuk merampas Kedah dari tangan PAS dalam pilihan raya umum akan datang.

"Rakyat Kedah inginkan seorang menteri besar yang mampu menyelesaikan masalah mereka dan pada masa yang sama rajin menemui rakyat.

"Nada ini secara tidak langsung memberi gambaran ketidakupayaan menteri besar dari kerajaan PAS melaksanakan tanggungjawab yang diharap oleh pengundi," kata Rohana dalam slaid pembentangan kajiannya.
Kajian itu dijalankan ke atas 10,800 orang rakyat Kedah di 36 DUN, yang sebahagian besarnya berusia antara 21 hingga 34 tahun.
Ia membandingkan peluang Mukhriz dan tiga lagi pemimpin Umno Kedah – ketua perhubungannya Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, ketua penerangan Datuk Seri Mohd Jamil Khir Baharom dan ketua pembangkang DUN Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Seramai 67 peratus responden Melayu, 78 peratus responden Cina dan 71 peratus responden India memilih Mukhriz, manakala Ahmad Bashah mendapat peratusan kedua terbanyak, masing-masing 13, 11 dan 14 peratus dari setiap kumpulan kaum.

Kajian itu juga menunjukkan bahawa 52 peratus daripada responden menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap pentadbiran PAS negeri, manakala 59 peratus daripadanya berpendapat bahawa janji pilihan raya PAS masih belum dipenuhi.

Seramai 54 peratus lagi tidak mahu kerajaan pimpinan PAS dipilih semula, manakala 47 peratus menyatakan bahawa masa depan orang Melayu lebih baik di bawah pentadbiran BN.

Kedah, yang merupakan kubu kuat Umno sebelum ini jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum 2008.

Rohana membentangkan kajiannya itu di program perbincangan anjuran Majlis Profesor Negara di Kuala Lumpur hari ini.

Turut membentangkan kajian di sesi pagi pada program tersebut ialah rektor Universiti Islam Antarabangsa Prof Datuk Seri Dr Syed Arabi Idid.
Pengkaji: Pengundi cenderung pilih BN di S'gor
  • Bernama
  • 6:15PM Jul 25 2012
 
Umno dan BN mempunyai kelebihan untuk memenangi pilihan raya umum ke-13 (PRU 13) dan merampas kembali beberapa negeri yang ditadbir pembangkang, demikian menurut kajian yang dilakukan beberapa ahli akademik.

Prof Madya Dr Fuad Mohd Jali dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata kajian itu, yang dilakukan terhadap 1,400 responden di Kedah dan Selangor pada Mac hingga Mei tahun ini, menyimpulkan bahawa rakyat Malaysia setakat ini memilih BN.

"Di Selangor, pengundi cenderung untuk memilih BN manakala di Kedah kedudukannya 50-50 tetapi ia mungkin berubah," katanya pada Perbincangan Meja Bulat 'PRU 13: Malaysia Pilih Siapa' anjuran Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara (MPN) di Kuala Lumpur hari ini.

Pengerusi Pusat Pengajian Sosial, Pembangunan dan Persekitaran UKM itu berkata PRU 13 merupakan satu kemuncak kepada penilaian prestasi bagi BN dan pakatan pembangkang di empat negeri sama ada mereka boleh kekal memerintah ataupun BN berjaya merampas kembali keempat-empat negeri berkenaan.

Secara keseluruhannya, beliau berkata 69.6 peratus responden menyatakan bahawa BN akan memenangi PRU 13 iaitu 37.5 peratus menyatakan bahawa BN akan menang dengan 2/3 majoriti manakala 32.1 peratus pula menang dengan majoriti mudah.

"Di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN), 54.1 peratus responden akan memilih BN, 14.4 peratus (PAS), tiga peratus (PKR) dan selebihnya tidak pasti, manakala di peringkat Parlimen, 57 peratus memilih BN, 20.6 peratus (Pakatan Rakyat) dan 22.4 peratus tidak pasti," katanya.

Di Selangor, Dr Fuad berkata kajian simulasi berdasarkan kepada keputusan PRU 11 dan PRU 12, profil pemilih berdaftar terkini dan reputasi BN mendapati bahawa BN akan menang di 40 kerusi DUN.

Di Kedah, seramai 50.7 peratus responden memilih PAS untuk menang di peringkat DUN, 49.3 peratus (BN) dan selebihnya tidak pasti, katanya.

Beliau berkata kepimpinan dan populariti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang diterima dan terus mendapat sokongan juga menjadi antara faktor kelebihan BN untuk memenangi PRU 13.

"Purata 87.4 peratus mereka yang berumur 21 hingga 60 tahun menyokong kepimpinan Najib. Tujuh puluh enam peratus menyatakan imej Najib amat baik berbanding Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat," katanya.

Beliau berkata sokongan golongan muda pada tahun 2008 agak merosot, justeru, Najib membuat pendekatan 'modul magnet' bagi menarik semula sokongan dengan melakukan pembaharuan yang bersifat populis dan praktikal menerusi media sosial dan transformasi politik.

Profesor Madya Dr Rohana Yusof dari Universiti Utara Malaysia (UUM) yang menjalankan kajian ke atas 10,800 responden di Kedah pada November 2011 sehingga Februari 2012 menunjukkan bahawa rakyat Kedah menolak kerajaan PAS Kedah kerana gagal menunaikan janji yang dibuat pada pilihan raya umum lepas.

"Sebanyak 54 peratus responden menyatakan bahawa kerajaan PAS sedia ada tidak wajar dikekalkan manakala 58 peratus mengatakan bahawa kerajaan BN di peringkat persekutuan perlu dikekalkan," katanya.

Rakyat Kedah kini lebih menerima dasar-dasar kerajaan persekutuan berbanding kerajaan negeri dan cara terbaik ialah dengan memberi ruang kepada BN untuk kembali memerintah Kedah, katanya.

Rohana berkata mereka juga memerlukan seorang Menteri Besar yang mampu menyelesaikan masalah rakyat, mudah dihubungi dan rajin turun padang bertemu rakyat dan ini memberi gambaran terhadap ketidakupayaan Menteri Besar sekarang, Datuk Seri Azizan Abdul Razak melaksanakan tanggungjawab yang diharap oleh rakyat.

"Calon Menteri Besar Kedah yang dipilih sekiranya Umno berjaya merampas Kedah ialah rata-rata memilih Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Mahathir.

"Ini menunjukkan bahawa mereka perlukan muka baru yang lebih muda untuk mentadbir negeri," katanya.

- Bernama
Nik Aziz tetap pertahan laksana hudud
  • Bernama
  • 6:06PM Jul 25 2012
 
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata parti itu tetap akan melaksanakan hukum hudud walaupun ada tentangan daripada pihak lain termasuk anggota Pakatan Rakyat iaitu DAP.
  
Nik Aziz, yang juga menteri besar Kelantan berkata semua pihak telah mengetahui hasrat PAS berhubung pelaksanaan hukum hudud terutama di negeri ini.

Beliau berkata tiada sebab PAS tidak melakukan sesuatu yang dianggap untuk kepentingan agama walaupun ada pihak yang tidak bersetuju.
  
"Rasanya saya tak perlu sebut kali kedua, kerana ia (cadangan itu) sudah lama dah, semua orang tahu," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di Kota Bharu hari ini.
  
Beliau ditanya mengenai kedudukan PAS dan DAP yang nampak tidak sehaluan dan berbeza pendapat mengenai dasar negara Islam dan hukum hudud.
  
Sebelum ini, Pengerusi DAP Karpal Singh dilaporkan meminta pemimpin PAS supaya tidak terus membangkitkan isu negara Islam yang boleh merencatkan kemaraan pakatan pembangkang ke Putrajaya.
  
Nik Aziz berkata jika hukum gantung boleh diterima semua pihak, maka tidak ada sebab hukum hudud tidak boleh diterima.
  
"Pelik apa kalau ambil hudud, bukankah di Malaysia ini ramai orang kena hukum gantung. Hukum gantung menyebabkan isteri dia (pesalah) jadi bujang (janda), anak jadi anak yatim, keluarga kehilangan tempat bergantung.
  
"Tapi hudud tak matikan orang, nak kerat (potong) tangan pun letak bermacam-macam syarat," katanya.
  
- Bernama
Exco S'gor: Lot pejabat dibeli k'jaan BN
  • Zulaikha Zulkifli
  • 5:43PM Jul 25 2012
 
Exco kanan kerajaan negeri Selangor, Teresa Kok berkata lot pejabat di Menara Pandan yang didakwa telah dibeli oleh kerajaan Pakatan Rakyat dengan kos RM1.89 juta sebenarnya dibeli semasa pentadbiran BN.

NONEKatanya, ketua biro profesional muda MCA, Datuk Chua Tee Yong sepatutnya membuat semakan terlebih dahulu sebelum membuat dakwaan seperti itu.

"Orang yang membuat dakwaan ini tidak membuat semakan terlebih dahulu mengenai jual beli ini kerana perjanjian telah dibuat pada 12 Januari 2006 di mana, semasa itu Selangor di bawah kerajaan BN," kata Teresa dalam sidang media selepas mesyuara Exco di Shah Alam petang ini.

Chua semalam mendakwa, kerajaan Selangor membeli unit pejabat tersebut dari syarikat pemaju perumahan Talam Corporation Sdn Bhd (kini Trinity Corporation) dengan membuat bayaran lebihan sebanyak RM 1.9 juta berbanding harga rizab lelong.

Chua (foto, bawah) yang juga timbalan menteri pertaian dan industri asas tani juga mendakwa kerajaan negeri membeli lima unit pejabat itu dengan harga 327 peratus lebih tinggi daripada harga rizab lelong pada tahun 2010.
NONEKok juga berkata, kerajaan negeri mempunyai bukti transaksi berhubung perjanjian bagi pembelian tersebut.

Katanya, perkara itu melibatkan Pendidikan Industries YS Sdn Bhd (Unisel) dan wakil Kumpulan Darul Ehsan (KDEB) bagi melakukan perjanjian bersama sebuah syarikat kontraktor Maxisegar.

Justeru, kata Kok, kerajaan negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat hanya meneruskan persetujuan yang telah dibuat oleh kerajaan sebelum ini dengan mematuhi perjanjian tersebut.

"Apabila Pakatan mengambil alih Selangor, kita harus memulakan peruntukan global dengan Talam. Jadi Pakatan perlu mematuhi perjanjian yang telah dilakukan oleh kerajaan negeri sebelum ini yang mana telah dipersetujui oleh mahkamah," kata Kok lagi.

Tiada ulasan: