Rabu, 2 Julai 2014

SEBAB2 TERHALANG.....RAHMAT DAN PAHALA TERHALANG SESEORANG ITU DISEBABKAN KEKAFIRAN....ATAU JIKA ISLAM SEBAB TAK SOLAT....YANG DAH SOLAT TERHALANG JUGA SEBAB AKIDAHNYA OUT/KELUAR

Wednesday, 2 July 2014


KERAJAAN DAP/PR PULAU PINANG SUDAH AMAT MELAMPAU SAMPAIKAN KISAH INI UTUSAN DAN BERITA HARIAN TIDAK SIARKAN DAN MACAI-MACAI UMNO TERUS MEMBISU MATI KUTU .... KERAJAAN PULAU PINANG BERI PERUNTUKAN RM222,000 UNTUK PROGRAM EHYA RAMADHAN BAGI MASJID-MASJID DAN SURAU-SURAU UTAMA NEGERI ITU.



GEORGETOWN: Kerajaan Negeri Pulau Pinang memperuntukkan RM222,000 untuk program Ehya Ramadhan bagi masjid dan surau utama di negeri ini, kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Dalam perutusan khas sempena kedatangan Ramadhan, beliau berharap peruntukan itu dapat merapatkan tali silaturrahim dan umat Islam tabah menghadapi ujian hidup, jasmani dan rohani.

"Saya kagum dengan kecekalan umat Islam menghadapi bulan Ramadhan, maka sebab itu kerajaan negeri memperuntukkan RM222,000 untuk menyemarakkan program Ehya Ramadhan tahun ini kepada seluruh masjid dan surau utama di Pulau Pinang.

"Tujuannya tiada lain semata-mata untuk merapatkan tali silaturrahim sesama kita rakyat Malaysia," ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan berharap Kompleks Mahkamah Syariah Tinggi Pulau Pinang dapat dibuka dengan rasmi pada bulan Ramadhan ini.

Kerajaan negeri, ujarnya telah memperuntukkan RM100 juta bagi membina kompleks di Bukit Gantung, Jalan Scotland di atas tanah seluas 3.49 ekar.

"Mahkamah setinggi tujuh tingkat itu turut dibiayai oleh Kerajaan Pusat sebanyak RM36 juta," ujar beliau.1:38PM - 2 Jul 2014

Taklimat Petronas tanpa pembangkang


Anggota pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak menyuarakan rasa tidak gembira mereka selepas dikeluarkan daripada taklimat Petronas berhubung operasi pada Isnin lepas.

Taklimat yang dihadiri oleh Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem dan menterinya itu diadakan ekoran tuntutan negeri supaya bayaran royalti minyak dinaikkan kepada 20 peratus.

Pembangkang negeri berang tidak dibenarkan menyertai mesyuarat itu lebih-lebih lagi mereka sebelum ini berada di barisan hadapan menuntut kenaikan royalti minyak, yang turut terkandung dalam manifesto mereka sebelum ini.

Ketika sidang DUN Mei lalu, ADUN DAP Kota Sentosa Chong Chieng Jen membentangkan usul kenaikan royalti minyak, tetapi ia kemudiannya "dirampas" dan dibentang semula oleh seorang ADUN penyokong kerajaan.

Bagaimanapun, 15 ADUN pembangkang masih memberi sokongan penuh kepada usul itu.

Sementara itu, Naib Pengerusi PKR Sarawak See Chee How menyuarakan kekesalan terhadap pengecualian ahli pembangkang daripada taklimat Petronas itu.

"Usul mengenai royalti minyak Sarawak di Sidang DUN itu diluluskan, untuk dinaikkan daripada lima peratus adalah keputusan sebulat suara.

"Keputusan itu pada masa yang sesuai untuk Adenan menunjukkan bahawa dia ketua menteri untuk semua, mampu memimpin, tidak berat sebelah, dalam membincangkan perkara penting ini dengan kerajaan persekutuan dan Petronas,” katanya.
 

SERAM !! SHOPPING MALL TERBIAR MENJADI KOLAM IKAN (6 GAMBAR)




Ceritanya, dulu bangunan shopping mall di sebuah daerah di Bangkok, Thailand ini punyai ketinggian 11 tingkat. Tetapi pada tahun 1997, 7 tingkat atas bangunan ini terpaksa dirobohkan atas sebab undang-undang tidak membenarkan mana-mana bangunan tinggi melebihi 4 tingat hanya kerana ada istana di kawasan tersebut.


Pada tahun 1999 pula, berlaku kebakaran yang mengakibatkan kematian. Dan sejak dari itu, bangunan itu dibiarkan begitu sahaja tanpa bumbung.

Hujan turun hari demi hari dan mengakibatkan air bertakung dan di bahagian ground floor pula menjadi kolam. Kesannya? 2003-2004 nyamuk membiak dengan bermaharajalela di kawasan itu dan menyebabkan ketidakselesaan pada penduduk sekitar.

Bagi mengatasi masalah berkenaan, penduduk sekitar meletak beberapa ekor ikan dalam kolam itu untuk mengawal pembiakan nyamuk. Hasilnya? Berkesan!

Sejak dari itu, ikan-ikan mula membiak. Namun kisah kolam ini hanya diketahui oleh penduduk kawasan itu sahaja. Entah bagaimana ia boleh tersebar di Facebook.










Semenjak perkhabaran mengenai kolam itu tersebar di laman sosial, ramai orang luar datang dan hal ini sampai ke pengetahuan pihak berkuasa tempatan.

Pihak berkuasa tempatan terpaksa menutup kawasan terbabit atas faktor keselamatan.
Bismillah...
Terus terang aku katakan semenjak aku meninggalkan negara... aku dah malaihhh nak bercampoq dengan isu politik terutamanya ditanah kelahiranku... tapi kadang geram dan kecewa jugakla bila membaca isu2 cetek pimikiran yang cuba kaitkan politik dengan perjuangan jihad diantara ahli2 parti yang terlibat... suka aku tekankan disini...
1. Kalau MCA mendesak siasatan dilakukan terhadap ahli2 PAS yang terlibat dengan berjihad diSyria khususnya dan ia dianggap jijik dimata mereka dan perlu ditangkap... jangan lupa siasat ahli2 MCA dan hukum mereka yang terlibat dengan operasi judi haram dan kongsi gelap... yang menjadi ketua gangster diseluruh pelusuk negara... tak cukup dengan itu hukum mereka yang terlibat dengan kes pencabulan wanita... itulah aktiviti2 yang mewarnai dalam parti MCA yang ramai dikalangan kita tak sedar...
2. Ust.Mat lotfi meletak kesemua jawatannya didalam parti dan dia bukan dipecat... ini berlaku didepan mata aku ketika ust. menghantar pesanan ringkas kepada pemimpin tertinggi... aku sokong tindakan ust. kerana jawatan yang diamanah mungkin tidak mampu dipikul lagi disebabkan berada diluar negara... dan aku difahamkan keahlian ust. juga telah dibatalkan kerana melanggar perlembagaan parti... pesanan aku buat setiausaha agung PAS jangan lupa pecat aku sekali... ini nombor keahlian aku 854619 cawangan Bandar Tun Razak... sungguhpun aku cuma ahli biasa... peduli apa aku dengan PAS... yang aku sanjung tinggi adalah alim ulama dan ustaz didalam PAS... yang aku sanjung adalah mereka yang sentiasa berjuang menegakkan syariat Islam diatas landasan PAS... nak aku ucapkan selamat tinggal PAS belum lagi... nak pecat SILAKAN....
wallahualam...
Kenapa Kita Tidak Boleh ?! Kenapa ? Nak Biarkan Kami Hancur , Hilang dan Musnah tanpa berlawan ???

12:43PM - 2 Jul 2014

  Lynas pindah ibu pejabat ke Malaysia

Syarikat pengeluar nadir bumi Lynas Corp akan memindahkan ibu pejabatnya ke Malaysia, antaranya bagi mengurangkan kos operasinya.

Ekoran rintangan dalam dua tahun terakhir dalam menambah pengeluaran bahan itu di Australia dan pemprosesannya di loji Malaysia, Lynas berkata, elemen utama pengeluarannya beroperasi berdasarkan kapasiti sasaran dalam suku tahunan terakhir.

“Menyelaraskan lokasi pejabat adalah yang pertama dalam siri inisiatif yang mensasarkan usaha mempermudahkan pendekatan kami,” Ketua Eksekutif Lynas Amanda Lacaze dipetik sebagai berkata.

Pengurangan kos termasuk pengurangan jumlah tenaga kerja, rundingan semula kontrak dengan pembekal dan mempertingkatkan amalan pemerolehan, kata syarikat itu dalam kenyataan, seperti dilaporkan Reuters.

Lynas, salah satu daripada dua pengeluar nadir bumi di luar China, berhempas pulas untuk meningkatkan hasil melalui loji A$873 juta di Malaysia sejak mula beroperasi pada November 2012, ekoran masalah teknikal.
11:31AM - 30 Jun 2014

Islam & RUU jenayah kebencian agama

Salah satu rang undang-undang (RUU) yang datang sekali dengan Akta Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi (AKNR) ialah RUU Jenayah Kebencian Agama dan Kaum. Ia adalah satu draf yang dirangka oleh Jawatankuasa Undang-Undang dan Polisi, Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional (MKPN).

Berlatarbelakangkan perlunya negara Malaysia melangkah lebih ke hadapan dalam memahami logik ketegangan agama dan kaum yang tidak kelihatan sembuh, kami merasakan satu perundangan yang terkini menjadi keperluan.

Hingga kini hanya Akta Hasutan 1948 menjadi petunjuk perundangan kepada letusan kebencian kaum manakala Akta Jenayah secara tidak langsung merujuk kepada memelihara keselamatan awam untuk menggarap ketegangan agama, itu pun dipertikaikan kerana seolah berlaku pertindihan kuasa persekutuan dan negeri.

Menjadikan kebencian agama dan kaum sebagai satu jenayah khusus secara bersendiri mengundang pelbagai persoalan.

Artikel ini adalah sambungan kepada tulisan saya sebelum ini dengan meletakkan RUU ini atas neraca syariat Islam untuk cuba menjawab apakah niat RUU ini menuruti kehendak Islam dan apakah peruntukannya berupaya membela apa yang Islam perjuangkan selama ini.

Fokus perbahasan ialah tentang sifat manusiawi (insaniah) Islam dan bagaimana RUU ini adalah untuk memelihara hal yang demikian.

Memelihara manusiawi

Islam adalah agama yang bukan sahaja mempromosikan keharmonian dalam masyarakat tetapi lebih daripada itu, Islam meletakkan tanggungjawab mewujudkan kedamaian sebagai kewajipan syariat.

Islam melihat permasalahan ini dari akar umbi masalah dan cuba menggarapnya dari asas maksud kemanusiaan itu sendiri.

Dengan kata lain apa sahaja maksud bagi mencapai tertegaknya kehidupan bermanusiawi, Islam akan mendokongnya dan mempertahankannya.

Syariat Islam mestilah tertegak atas pemeliharaan nilai manusiawi jikalau tidak ia tidak boleh diasosiasikan dengan nama syariat.

Sebaliknya juga adalah betul, jika sesuatu itu ditegakkan atas mempertahankan manusiawi walaupun tidak atas nama Islam, ia harus disokong.

Sesiapa yang benar-benar memahami maksud syariat Islam, mereka akan mendapati bahawa Nabi Muhammad SAW adalah pejuang kemanusiaan dalam segala maksudnya.

Ayat 107 Al-Anbiya menjelaskan tujuan kedatangan Muhammad adalah untuk memastikan kerahmatan tercapai:

“Tidak Kami utuskan engkau wahai Muhammad, melainkan hanya untuk membawa rahmat ke seluruh alam ini”

Apa erti kerahamatan jika manusiawi tidak dimartabatkan?

Apa erti alam jikalau manusia sebagai penghuni utamanya tidak diperjuangkan maruahnya?

Demikianlah mudah bagi seseorang memahami risalah kemanusiaan yang dibawa oleh Islam.

Manusia & maruah

Manusia dan maruah tidak dapat dipisahkan, menjadi manusia wajib memiliki maruah, seoalah-olah tiada maruah bukan manusia namanya.
Syariat Islam menitikberatkan persoalan maruah dan melindunginya dengan ketetapan yang dibuat oleh Pencipta dan bukan manusia.
Manusia hanya perlu memeliharanya dan mengelak daripada maruah ini dari dikesampingkan dalam hidupnya.

Deklarasi kemanusiaan dalam Islam didapati dalam firman-Nya:
“Sesungguhnya Kami telah memuliakan keturunan anak-anak Adam (manusia) dan Kami angkat mereka di daratan dan di lautan, dan Kami berikan mereka rezeki yang baik-baik dan Kami melebihkan mereka (manusia) dari segala ciptaan Kami yang lain dengan beberapa kelebihan.” (Al Isra’:70)

Allah SWT memuliakan manusia supaya manusia tidak menghina sesama mereka dan sebab itu apabila maruah manusia dirobek ia seolah-olah merobek kewujudan manusia itu sendiri.

Oleh kerana itu setiap undang-undang yang menjaminkan maruah manusia terpelihara perlu disokong oleh mana-mana Muslim bagi menunjukkan komitmennya kepada Deklarasi Ilahi di atas.

Asas maruah manusia terletak kepada keturunannya, kaumnya dan agamanya dan kadang-kadang semua ini dirangkulkan dalam erti ‘kehormatan insan’.

Salah satu yang boleh meledakkan bom jangka hubungan sesama manusia ialah ungkapan dan cakapannya yang berbaur kebencian dan penghinaan sesama manusia.

Amat mudah mengenali nada bahasa yang mengajak kepada kebencian dan permusuhan, di bawah ini terdapat tiga aspek yang boleh meletuskan kebencian agama dan kaum di mana Islam menutup ruang secara preventif dari terbukanya segala neraka kebencian.

Keturunan


Salah satu maruah yang memberikan kemuliaan pada manusia adalah keturunannya atau nasabnya.

Keturunan memberikan seseorang rasa kemilikan dan kepunyaan pada kelompok yang lebih besar di mana ia merupakan tempat seseorang itu mendapat perlindungan daripada dihina oleh manusia lain.

Kisah Abu Dzar Al Ghifari pernah melafazkan sesuatu yang menghina keturunan sahabatnya Bilal Ibnu Al Rabah dengan katanya “Wahai anak keturunan kulit hitam!”

Sejurus diadukan kepada Nabi, Baginda bersabda dengan nada yang keras kepada Abu Dzar:

“Adakah engkau telah menghina ibunya (yang berketurunan kulit hitam), engkau adalah seseorang yang dalam dirinya masih ada unsur Jahiliah.” (Riwayat Bukhari)

Mencaci keturunan adalah amalan Jahiliah kerana orang Jahiliah berasa keturunannya lebih baik dari keturunan orang lain.

Perbuatan keji ini hanya akan menyebarkan kebencian sesama manusia dan dalam proses itu seseorang dengan mudah menyerang keturunan orang lain daripada lisannya.

Perbuatan keji ini dianggap merobek kehormatan diri seseorang melalui keturunannya dan lantaran itu Nabi menghalangnya dari awal lagi sehingga ia menjadi akhlak seorang Muslim untuk tidak menghina keturunan seseorang dengan kata-katanya.

Kaum

Kaum diikat dengan talian yang lebih meluas sehingga mampu membina sebuah masyarakat yang besar dan membentuk kepimpinan lewat perkauman itu.

Islam tidak melihat kaum atau ras sebagai satu masalah, namun yang ditentang oleh Islam ialah sikap perkauman yang berpotensi memporak-perandakan keharmonian sesebuah masyarakat.

Nabi Muhammad SAW dibangkitkan di celah himpitan perkauman yang dahsyat dan perjuangan perkauman pada asasnya mesti dituruti ciri penghinaan terhadap bangsa lain, itulah ‘asabiyah kaumiyah’ namanya.

Nabi melarang kerana menghina bangsa lain adalah amalan orang yang takbur, sabda Baginda:

“Kesombongan adalah sekatan pada mengenali kebenaran dan menghina manusia.” (Riwayat Muslim)

Surah Al Hujurat ayat 11 dan 12 jelas melarang menghina kaum lain. firman-Nya:

“Wahai orang yang beriman, jangan menghina mana-mana kaum, sesungguhnya yang dihina itu mungkin lebih baik dari yang menghina, janganlah engkau menghina juga mana-mana wanita, yang dihina mungkin lebih baik dari yang menghina, jangan kamu menggelar sesama kamu, amat buruk nama yang kamu namakan setelah kamu mendapat kemuliaan beriman.”

Sememangnya tidak ada alasan apabila sesuatu undang-undang yang bercita-bercita untuk menjaga nama baik dan maruah manusia ditolak.

Agama

Agama atas apa pun kepercayaannya adalah satu maruah bagi manusia, cara masing-masing mereka memahami dan mengamalkannya bukanlah alasan untuk kita mengutuk dan memaki-hamun antara satu sama lain atas alasan kepercayaan.

Islam menitikberat perlunya manusia hidup dalam kepelbagaian.
Berbeza daripada fahaman sesetengah pihak yang menganggap agamanya sahaja yang perlu wujud lalu memberi alasan untuk menghina agama lain, Islam mengutuk gaya hidup masyarakat yang sedemikian.

Wujudnya kepelbagaian berdalilkan kepada firman Allah SWT:

“Dan jika Tuhanmu (wahai Muhammad) mengkehendaki, nescaya Dia jadikan kamu berada atas satu agama, tetapi mereka tetap berterusan berbeza (dalam kepercayaan masing-masing). Demikianlah Kami jadikan mereka (yang mendapat petunjuk dan tidak), telah ditetapkan bahawa Kami akan memenuhi neraka dari kalangan jin dan manusia kesemuanya).” (Al Hud: 118-119)

Kerana Islam mahu memelihara kerukunan hidup umat pelbagai agama, syariat Islam telah meletakkan prinsip besar yang menentukan hubungan ini iaitu “tiada paksaan dalam beragama.”

Prinsip ini konsisten dalam mengiktiraf kepelbagaian, baik semasa period Mekah mahupun period Madinah, tiada kompromi dalam hal ini kerana Islam mahu menjaga prinsip yang lebih besar untuk keberlangsungan hidup manusia yang pelbagai agama sebagai salah satu tanda kebesaran Allah SWT.

Atas alasan yang sama, Islam menutup sama sekali ruang untuk mengutuk dan mengeji agama lain kerana ini akan membawa maruah manusia tercalar atas apa yang diyakininya, walaupun Islam tidak melarang untuk berdialog antara agama dengan cara yang sihat.
Allah SWT berfirman:

“Dan janganlah kamu mengutuk (memaki) apa yang disembah oleh mereka yang lain daripada Allah (tuhan-tuhan mereka), nanti (sebagai tindak balas) mereka akan mengutuk (memaki) Allah dengan permusuhan dan kejahilan, Demikianlah kami perintahkan pada setiap pengikut (agama) masing-masing apa yang mereka percayai dari amalan mereka itu, kepada Allahlah mereka akan kembali lalu akan diberitahu kelak (di akhirat) apa yang telah mereka kerjakan.” (Al An’am:108)

Manusia perlukan bimbingan

Selain daripada kesedaran kepada memelihara manusia dan maruahnya, seorang Muslim harus menyokong apa sahaja usaha supaya perkara ini mendapat pembelaan daripada terus menjadi mangsa orang yang membudayakan cara hidup benci membenci antara kaum dan agama.

Kebencian atas alasan ini berpotensi mencetuskan huru-hara malah boleh membawa berbunuhan sesama manusia.

Tiba masanya syariat Islam diketengahkan dengan membentuk satu undang-undang takzir yang menjadikan kebencian agama dan kaum sebagai satu jenayah yang layak mendapat hukuman kepada pesalahnya.

Segalanya bermula dengan ucapan dan tindakan yang mesti dikawal supaya tidak menjurus ke arah menimbulkan kebencian antara kita, kerana jika kita gagal menyatakan sikap yang tegas hilanglah nanti suasana harmonis dan maruah manusia akan tercalar.

Ketika itu huru-hara akan menguasai masyarakat kita.

RUU Jenayah Kebencian Agama & Kaum (JKAK)

Sebagai langkah awal menyatakan komitmen kita kepada memelihara kehidupan bermaruah, adalah sukar untuk seorang Muslim menolak RUU JKAK ini.

Tabiatnya adalah Islamik dan selagi mana ia menuruti kehendak syariat, maka ini adalah usaha yang murni memartabatkan makna Islam dalam memastikan hubungan antara kaum dan agama terpelihara dalam negara tercinta ini.

Mari sama-sama kita menyokongnya.


MUJAHID YUSOF RAWA adalah pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang dan Polisi, Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN).


Siri 1: RUU Harmoni bukan tongkat sakti

Orang miskin, petani, nelayan, penganggur

 semua kena bayar GST

July 1, 2014
Orang miskin, petani, nelayan, penganggur semua kena bayar GST

Wednesday, 2 July 2014


JALAN IMBI-JALAN HANG TUAH SESAK TERUK GARA-GARA TANAH MENDAP PROJEK KOREK TEROWONG MRT.



Satu kesesakan teruk dilaporkan berlaku di Jalan Imbi - Jalan Hang Tuah di ibu negara bermula sebentar tadi.

Ia dipercayai berpunca daripada satu kejadian mendapan tanah korek terowong MRT.

"Berdasarkan maklumat awal yang Omak Kau terima mendapan tanah yang mengakibatkan lubang besar berlaku di lampu isyarat simpang bersilang berhampiran sebuah kawasan pembinaan.

Ia turut menjejaskan perkhidmatan pengangkutan awam termasuk Monorail dan perkhidmatan bas.

Ini bukan kejadian kali pertama tetapi sudah beberapa kali.




Imam Syi'ah Muqtadha Ash-Shadr : Zina 

bareng di Husainiyah penuh berkah

Sabtu, 22 Rajab 1434 H / 1 Juni 2013 15:59
Imam Syi'ah Muqtadha Ash-Shadr : Zina bareng di Husainiyah penuh berkah
Wanita Iran
JAKARTA (Arrahmah.com) – Kalau di Pemkot Bandung beredar surat  ajakan untuk pesta seks bareng, maka hal  itu hampir mirip dengan perilaku Syi’ah. Bahkan pada Syi’ah anjuran seks bebas bareng itu datang dari ulamanya yang bernama Muqtadha Ash-Shadr. Jadi ulama Syi’ah merekomendasi untuk mut’ah (baca: zina) barsama-sama di husainiyah (tempat ibadah orang syi’ah). Demikian berdasarkan laporan dari LPPI Makasar.

surat
Sumber asli tanya jawab menyesatkan tersebut. Sumber : LPPI Makassar
Lebih jauh Imam Syi’ah ini dalam fatwanya mengatakan, bahwa  “nikah mut’ah adalah halal lagi berberkah dalam ajaran kita. Karena itu, kami mengajak seluruh pengikut sekte kita agar tidak sedikitpun ragu dari segala hal yang berkaitan dengan mut’ah. Pelaksanaan acara-acara seperti ini juga termasuk perkara yang dibolehkan oleh marja’ kita yang agung dengan tetap mewaspadai masuknya seorang yang bukan kaum Muslimin atau orang-orang umum ke dalam acara-acara tersebut supaya tidak melihat aurat kaum Mukminat.
Pada fatwa sang Imam tertanggal 23 Syawal 1426 H itu bahkan anjuran mut’ah bareng itupun gratis. Perempuan memberikan badannya, kemudian dipakai oleh sang laki-laki dengan memberikan mahar. Tapi kemudian mahar itu diambil lagi untuk sang laki-laki syi’ah, untuk mereka bersenang-senang lagi di lain tempat. Mut’ah itu berlangsung hanya satu malam.
Tidak cukup sampai di situ, yang lebih keji mereka boleh melakukan mut’ah bareng ini di husainiyah, tempat ibadah orang-orang syi’ah. Pokoknya semua boleh dan halal. Begitulah ulama syi’ah berfatwa dengan syahwatnya.
Majalah Ulumul Quran no.4 tahun 1995 pernah mengangkat masalah Syiah dan realitanya di negeri Iran oleh Sahla Haeri, mahasiswa Pasca Doktoral di pusat studi Islam Timur Tengah Universitas Harvard, tulisan tersebut membahas secara khusus masalah nikah mut’ah berdasarkan hasil penelitiannya di Iran tahun 1981-1982. Sahla Haeri selanjutya menjelaskan macam-macam mut’ah  yang ada dan terjadi di negeri Iran.
Tersebutlah macam-macam mut’ah; mut’ah seksual, perkawinan percobaan, mut’ah pertobatan, mut’ah hukuman. Pada waktu penelitian tersebut dilakukan belum dikenal istilah untuk mut’ah bareng-bareng ini, karena fatwanya belum keluar. Dengan demikian, sekarang sudah bertambah lagi macam mut’ah ini. Esok akan bertambah lagi macamnya, lagi dan lagi. Sungguh kreatif dalam hal kedustaan imam syia’ah ini.
(azmuttaqin/arrahmah.com)
Topik: , , ,
 




Kenali dan waspadai tokoh-tokoh Syi'ah 

Indonesia ini, dari 

penyanyi hingga anggota MUI Pusat

   
Sabtu, 6 Sya'ban 1434 H / 15 Juni 2013 10:49
Kenali dan waspadai tokoh-tokoh Syi'ah Indonesia ini, dari penyanyi hingga anggota MUI Pusat
Beberapa gembong Syi'ah Indonesia yang terpublikasi di media dari atas kiri: Haidar Bagir, Jalaludin Rahmat, Muhsin Labib. bawah kiri: Dina Y. Sulaeman, Khalid Al Walid, Haddad Alwi.
 (Arrahmah.com) – Beberapa saudara muslim sudah ada yang mengenali dan mewaspadai beberapa tokoh syi’ah berikut ini. Namun mayoritas muslim belum, lantaran  ada pengaburan dan tipu-tipu yang dilakukan oleh tokoh-tokoh ini. Mereka para tokoh syi’ah adalah orang-orang yang tampil di permukaan.
Menurut ustadz Farid Ahmad Okbah MA, Direktur Pesantren Al-Islam: “Mereka yang ada di organisasi-organisasi syi’ah seperti ABI, IJABI dan lain-lain tidak melakukan taqiyah (berdusta untuk menyembunyikan keyakinan syi’ahnya).” Demikian ungkap ustadz kepada arrahmah.com beberapa waktu lalu. Mereka syiah tulen.
Saat ini mereka semakin berani dengan mulutnya mengatakan dirinya syi’ah, demikian pula dalam bentuk dukungan fisik material dan mental spiritual terhadap pengikutnya. Seperti terekam dalam kehadiran tokoh-tokoh ini di tempat pengungsi syi’ah Sampang, Madura, sebagai bentuk dukungan terhadap mereka. Berikut ini adalah tokoh-tokoh tersebut:

1. Jalaludin Rahmat

jalaluddin2brakhmat Seorang yang pada tahun akhir 1980-an dikenal sebagai pakar komunikasi. Sampai saat ini dia adalah pengajar di Universitas Padjajaran (Unpad) Bandung. Dia disebut-sebut sebagai tokoh sentral syi’ah Indonesia. Ternyata ini bukan isapan jempol bila dilihat dari kiprahnya dan dan sepak terjangnya pada organisasi syi’ah di Indonesia.
Pendiri dan pimpinan SMA Muthahhari, Bandung ini juga menjadi pendiri Islamic Cultural Center (ICC) Jakarta bersama Dr. Haidar Bagir. Jalaludin Rahmat kini menjabat sebagi Ketua Dewan Syura Ikatan Jamaah Ahlul Bait Indonesia (IJABI) yang kini sudah mempunyai hampir 100 Pengurus Daerah (tingkat kota) di seluruh Indonesia dengan jumlah anggota sekitar 2,5 juta orang.
Selain itu ia mendirikan Pusat Kajian Tasawuf (PKT): Tazkia Sejati, OASE-Bayt Aqila, Islamic College for Advanced Studies (ICAS-Paramadina), Islamic Cultural Center (ICC) di Jakarta, PKT Misykat di Bandung. Semua lembaga-lembaga tersebut adalah organisasi syi’ah. Bisa dilihat pada buku Fakta dan Data Perkembangan Syi’ah di Indonesia September 2012, karya ustadz Farid Ahmad Okbah MA.
Adapun pernyataan Kang Jalal, begitu dia biasa dipanggil yang mendukung syi’ah yakni pada 29 Agustus 2012 lalu, dia mengancam untuk menumpahkan darah Ahlus Sunnah di Nusantara atas bentrokan Sampang Madura. “Orang-orang Syiah tidak akan membiarkan kekerasan ini. Karena untuk pengikut Syiah, mengucurkan darah bagi Imam Husein adalah sebuah kemuliaan,” ujar Jalaluddin

2. Dina Y. Sulaeman

Dina Y SulaemanPerempuan yang lahir di Semarang pada 30 Juli 1974. Penerima summer session scholarship dari JAL Foundation untuk kuliah musim panas di Sophia University Tokyo ini lulus dari Fak. Sastra Arab Universitas Padjdjaran tahun 1997. Ia sempat menjadi staf pengajar di IAIN Imam Bonjol Padang.
Tahun 1999 meraih beasiswa S2 dari pemerintah Iran untuk belajar di Faculty of Teology, Tehran University. Tahun 2011, ia menyelesaikan studi magister Hubungan Internasional Universitas Padjadjaran. Tahun 2002-2007 ia berkarir sebagai jurnalis di Islamic Republic of Iran Broadcasting.
Dina penulis yang produktif, banyak masyarakat yang tidak mengetahui bahwa dia adalah seorang syiah sejati. Berikut ini sejumlah buku yang telah ditulisnya, antara lain, Oh Baby Blues, Mukjizat Abad 20: Doktor Cilik Hafal dan Paham Al Quran, Pelangi di Persia, Ahmadinejad on Palestine, Obama Revealed, Bintang-Bintang Penerus Doktor Cilik, Princess Nadeera, Prahara Suriah dan Journey to Iran.
Aktif menulis artikel opini politik Timur Tengah yang dimuat di media massa dan berbagai website. Otong Sualeman suami Dina, juga syiah,  dia adalah mahasiswa Qom yang menulis novel Dari Jendela Hauzah, terbitan grup Mizan. Keduanya pernah bekerja sebagai jurnalis di IRIB (Radio Iran Indonesia) selama tujuh tahun di Iran.

3. Haidar Bagir

haidar-bagir (1)Haidar Bagir bersama Jalaluddin Rakhmat, mendirikan Yayasan Muthahhari, yang mengelola SMA (Plus) Muthahhari di Bandung dan Jakarta.
Haidar Bagir merupakan pendiri perusahaan Penerbit Mizan. Oleh karena itu, perlu diwaspadai buku-buku terbitan Mizan tentang persoalan Syiah dan Ahlus Sunnah. Demikian juga ia pernah bekerja di surat kabar Republika, sehingga sampai sekarang pengaruhnya terhadap pemberitaan Syi’ah masih menyudutkan Ahlus Sunnah, membela Iran dan sekutu-sekutu Syi’ahnya, dan melakukan taqiyah dalam pemberitaannya.
Haidar Bagir lahir di Solo, 20 Februari 1957 ini adalah alumnus Teknologi Industri ITB 1982 dan mengenyam pendidikan pasca sarjana di Pusat Studi Timur Tengah Harvard University, AS 1990-1992, dan S-3 Jurusan Filsafat Universitas Indonesia (UI) dengan riset selama setahun (2000 – 2001) di Departemen Sejarah dan Filsafat Sains, Indiana University, Bloomington, AS. Sejak awal 2003, dia mendapat kepercayaan sebagai Ketua Yayasan Madina Ilmu yang mengelola Sekolah Tinggi Madina Ilmu yang berlokasi di Depok.
Di antara pengalaman pekerjaan lainnya, menjadi direktur utama GUIDE (Gudwah Islamic Digital Edutainment) Jakarta, ketua Pusat Kajian Tasawuf Positif IIMaN, Ketua Badan Pendiri YASMIN (Yayasan Imdad Mustadh’afin), staf pengajar Jurusan Filsafat Universitas Madina Ilmu (1998), staf pengajar Jurusan Filsafat Universitas Indonesia (1996), dan staf pengajar Jurusan Filsafat Universitas Paramadina Mulya, Jakarta (1997).

4. DR. Khalid Al Walid, MA

dr-khalid-al-walidKetua Majelis Ulama Indonesia Pusat KH. Cholil Ridwan, menjelaskan bahwa organisasinya melakukan evaluasi atas dugaan adanya seorang tokoh Syiah dalam kepengurusan MUI pusat. Hal ini mengemuka setelah tokoh tersebut datang ke Sampang atas nama MUI pusat, mendesak dicabutnya fatwa sesat Syiah dari MUI Jatim.
Pengurus MUI yang terindikasi sebagai penganut Syiah adalah DR. Khalid Al-Walid. Ia adalah alumnus dari Hawzah Ilmiah Qom, yang judul desertasinya di UIN Syarif Hidayatullah adalah “Pandangan Eskatologi Mulla Shadra”.
Saat disertasinya diuji oleh tim penguji dari UIN Syarif Hidayatullah, Prof. DR. Azyumardi Azra pada Tahun 2008 lalu. Tiba di bagian akhir acara, Azyumardi bertanya, “Apakah Anda penganut mazhab Syi’ah? Jangan salah duga”. Tanyanya.
“Saya akan bangga bila UIN berhasil meluluskan seorang doktor Syiah, karena menjadi bukti nyata bahwa lembaga ini menjunjung tinggi pluralisme dan toleransi antar mazhab Islam,” lanjut Direktur Pascasarjana UIN tersebut.
Khalid Al Walid saat itu menjawab, “Eh… Saya sama dengan Pak Haidar,” jawabnya berdiplomasi seraya menunjuk DR. Haidar Bagir yang duduk di samping Prof. DR. Mulyadhi Kartanegara yang menjadi pembimbing disertasi Khalid Al Walid. Sebagaimana diketahui, Haidar Bagir adalah tokoh Syiah di Indonesia dan selalu membela berbagai kepentingan Syiah.
Selain itu, DR Khalid Al Walid juga menjabat sebagi dewan syuro Ahlul Bait Indonesia (ABI), ormas lokomotif  kelompok syiah di Indonesia.
Dalam daftar pengurus MUI yang tercantum dalam situs resminya, tercantum nama Dr. H. Khalid al-Walid, M.Ag yang menjabat sebagai Wakil Ketua Komisi Ukhuwah Islamiyah MUI Pusat.

5. Muhsin Labib

Muhsin LabibLabib adalah Dosen Filsafat di UIN Syarif Hidayatullah yang merupakan lulusan Muhsin Qum Iran. Ia menulis banyak buku tentang Syiah dan menjadi pembela Syi’ah Imamiyah di berbagai kesempatan.
Di antara buku-bukunya adalah Ahmadinejad: David di Tengah Angkara Goliath, Husain Sang Ksatria Langit, Kamus Shalat, Gelegar Gaza, Primbon Islam, Goodbye Bush,dan lainnya.
Muhsin Labib pernah mengatakan, “Orang yang anti Syiah adalah orang yang esktrimis dan menjadi ancaman bagi negara Republik Indonesia.”

6. Penyanyi Haddad Alwi

Dia  adalah penyanyi yang cukup terkenal yang biasa berduet dengan biduanita Sulis. Salah satu lagunya yang berjudul Ya Thoybah, diubah liriknya dalam bahasa Arab dan berisi pujian pada Ali bin Abi Thalib secara berlebihan.
Hadad Alwi turut mengunjungi korban konflik sosial syiah di Sampang Madura 29 September 2012. Dia memberi motifasi dan dukungan kepada para pengungsi syiah.
haddad-alwi1 Sementara, kalau nyanyiannya itu seperti Ya Thoybah, tidak mudah diidentifikasi oleh orang awam kebanyakan, sehingga orang tidak mudah untuk menyalahkannya. Karena dia berbahasa Arab, menyebut nama Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, sahabat Ali radhiyallahu ‘anhu menyebut Al-Quran dan sebagainya. Padahal, nyanyian Ya Thoybah itu justru isinya berbahaya bagi Islam, karena ghuluw (berlebih-lebihan) dalam memuji Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu.
Berikut ini kutipan bait yang ghuluw dari nyanyian Ya Thoybah (wahai Sang Penawar): Ya ‘Aliyya bna Abii Thoolib Minkum mashdarul mawaahib. Artinya: “Wahai Ali bin Abi Thalib, darimulah sumber keutamaan-keutamaan (anugerah-anugerah atau bakat-bakat).”
(az muttaqin/arrahmah.com)
Topik: , , ,

Tiada ulasan: