Jumaat, 8 Mac 2013

SUSAH NAK BERKIRA ORANG YANG BODOH SOMBONG....PAYAH JUGA ORANG TAK INGAT MATI NI

Hari Wanita: Jambangan bunga untuk PDRM

Hazayani Zakaria, 07 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) akan menghadiahkan jambangan bunga kepada Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sempena sambutan Hari Wanita Sedunia, esok.

Ketua Penerangan DMPP, Aiman Athirah Al Jundi berkata, hadiah jambangan bunga tersebut sebagai penghargaan kepada jasa PDRM menjaga keselamatan wanita dan negara.

"Ia juga sebagai manifestasi harapan wanita kepada PDRM agar menjalankan tugas menjaga keselamatan negara dari ancaman luar dan dalam tanpa campur tangan pihak berkepentingan," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Tambah Aiman, ia juga sebagai tanda sokongan DMPP kepada pasukan keselamatan yang bertugas di Lahad Datu khususnya kepada mereka yang telah terkorban.

"Ini juga asebagai solidariti muslimat kepada keluarga wira negara khususnya mereka yang terkorban sewaktu mempertahankan negara," katanya.

Acara tersebut akan diadakan secara serentak jam 11 pagi esok di seluruh negara bertempat di Balai Polis Kontinjen Negeri dan daerah masing-masing.

Kita menyeru muslimat khususnya dari Lajnah Penerangan dan Dakwah di setiap negeri untuk menyampaikan jambangan bunga kepada ketua polis negeri dan daerah masing-masing," katanya.

Penduduk Batu Pahat serbu buku 'The Black Rose'

Muhammad Faizal, 07 Mac 2013




(Salahudin dan Datuk Mahfodz bersama penyokong PAS di atas treler Negara Berkebajikan)

BATU PAHAT: Buku pendedahan bertajuk 'The Black Rose - cerita Deepak Jaikishan' terus mendapat sambutan setiap kali treler jelajah tiba di lokasi-lokasi di Melaka dan Johor.

Buku yang menceritakan mengenai akuan bersumpah pertama (SD1) dan kedua (SD2) yang dilakukan oleh penyiasat persendirian, Balasubramaniam (PI Bala) telah menarik minat rakyat tempatan yang ingin mengetahuinya dengan lebih terperinci apa sebenarnya berlaku.

Rakyat yang selama ini hanya sekadar mendengar tentang SD1 dan SD2 serta pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu, namua dengan penjelajahan traler ini ia mampu memberi rakyat mengetahui cerita yang sebenarnya berlaku di sebalik kejadian tersebut.


Mereka berebut-rebut membeli buku yang turut dijual bersama dengan datangnya treler ini ke kawasan mereka.


(Penduduk kampung di Senggerang membeli buku The Black Rose)

Jelajah Negara Berkebajikan ini yang merupakan satu medium baru dalam penyampaian maklumat kepada rakyat.

Kaum Cina di Johor kelihatan jelas melahirkan satu hasrat untuk melakukan perubahan besar pada politik Johor pada pilihanraya nanti.

Kebangkitan tersebut ditunjukkan secara terbuka apabila penduduk Cina di Senggerang tampil bersama-sama untuk berada di atas pentas treler yang datang kepada mereka baru-baru ini.

Sokongan itu secara jelas memberitahu bahawa kaum Cina akan membuat perubahan secara besar-besar bukan hanya di Johor tetapi juga di seluruh negara.

Turut serta adalah Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang bakal bertanding di Johor kali ini, meninggalkan kerusi selamatnya di Kubang Kerian.

Anwar fail saman Utusan dan TV3 esok

Harakahdaily, 07 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memfailkan tuntutan samannya ke atas Utusan dan TV3 ekoran laporan fitnah media itu.

Saman itu akan difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur jam 10.30 pagi esok, kata peguamnya N Surendran dan Latheefa Koya dalam kenyataan mereka hari ini.

Saman ini difailkan ekoran laporan media itu bahawa Anwar terlibat dalam kes pencerobohan ke atas Lahad Datu, sabah.

Dalam insiden pencerobohan tentera bersenjata Filipina di Sabah sejak 22 hari lalu, yang telah menyebabkan lapan anggota polis meninggal dunia,  Anwar menjadi mangsa tuduhan.

Anwar yang juga Ketua Umum PKR itu dituduh 'dalang' kepada pencerobohan.
Utusan Malaysia sebelum ini mengeluarkan laporan bertajuk "Ketua Pembangkang dikaitkan dengan pencerobohan?" dan  "Tiga kumpulan jadi dalang" mendakwa penglibatan Anwar dengan kumpulan bersenjata di Sabah.

TV3 dalam pada itu menggunakan perkataan 'dalang' dengan mengaitkan Ketua Pembangkang dalam insiden tersebut.

Perkasa dianggap cuba cetus suasana provokasi

Aslani M, 07 Mac 2013


PASIR MAS: Perhimpunan yang dinamakan Orang Kelantan Naik Angin anjuran Pertubuhan Peribumi Perkasa Negara (Perkasa) dianggap boleh mencetus suasana provokasi ketika negara masih digugat isu Lahad Datu.

Program berkenaan yang dijangka diadakan pada Sabtu ini bertempat di padang Sekolah Menengah Panglima Raja Lemal dekat sini turut mengundang Tun Dr Mahathir Mohamad.

Timbalan Ketua Pemuda PAS Pasir Mas, Mohd Alaudin Mat Nor berkata, tema perhimpunan itu seolah-olah mengundang provokasi dan keadaan yang tidak harmonis.

“Kita tidak tahu sama ada perhimpunan itu mendapat keizinan polis atau tidak kerana temanya sudah cukup mengundangkan provokasi.

“Lagi pun perhimpunan yang dianggap berbau hasutan itu mahu diadakan di kawasan sekolah, seolah-olah mahu mendedahkan pelajar kepada kelakuan kasar dan mengheret kepada Akta Hasutan,” katanya selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas hari ini. (Gambar atas)

Hadir sama Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari dan anggota jawatankuasa Pemuda Pasir Mas.

Perkasa dijangka mengadakan perhimpunan “Orang Kelantan Naik Angin – 23 Tahun Rakyat Tertekan, Bertimbun Masalah” pada jam 3 petang 9 Mac ini.

Dr Mahathir diundang menyampaikan amanat. Banyak sepanduk mengenai program itu dipasang di sekitar Pasir Mas termasuk berhampiran IPD Pasir Mas.

Alaudin yang juga seorang peguam berkata, perhimpunan tersebut sekiranya dibiarkan boleh menimbulkan suasana resah ketika tragedi di Lahad Datu belum lagi selesai.

“Sepatutnya pihak penganjur perhimpunan yang boleh memperlihatkan perlakuan bermoral dan bukannya mengundang rasa resah gelisah dalam kalangan rakyat.

“Lebih mendukacitkan pula program seumpama itu diadakan di sekolah tempat bagi mendidik pelajar menjadi rakyat yang berbudi pekerti,” ujarnya.

Ahmad Fadhli juga menganggap perhimpunan tersebut tidak sepatutnya dibiarkan berlangsung ketika suasana negara keliru dengan tragedi Lahad Datu.

Hapus semua militan baru gencatan senjata - Zahid

Harakahdaily, 07 Mac 2013

(Hapus dulu semua militan sebelum genjata senjata, kata Zahid melalui twitter)


KUALA LUMPUR: Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamid meminta semua pihak jangan percaya dengan tawaran gencatan senjata oleh Sultan Sulu, Jamalul Kiram.

"Demi kepentingan rakyat Sabah dan seluruh rakyat Malaysia, hapuskan dulu semua militan," kata Zahid dalam mesejnya melalui twitter.

Beliau juga berkata, "genjatan senjata satu pihak tidak diterima oleh Malaysia kecuali kalau militan menyerah diri tanpa syarat."

Beliau dipercayai mengulas pengumuman gencatan senjata sebelah pihak yang dibuat oleh Jamalul Kiram III tengahari tadi.

Sultan Sulu, Jamalul Kiram III memohon diadakan genjatan senjatan berikutan kematian ramai pengikutnya di Lahad Datu.

Pengumuman ini dibuat beliau di  Astanah Kiram, Kampung Maharlika, Taguig City, jam 12:26 tengahari tadi.

Di samping meminta pengikutanya mematuhi genjatan senjata itu beliau juga meminta kerajaan Malaysia juga mengisytiharkan genjatan senjata bagi mengelakkan kehilangan nyawa yang lebih besar.

Filipina sedia dakwa Kiram

Harakahdaily, 07 Mac 2013
MANILA: Jabatan Kehakiman Filipina (DOJ) dilaporkan telah mengarahkan Biro Siasatan Negara (NBI) untuk menyediakan kertas siasatan lengkap bagi kes membuat pendakwaan terhadap Sultan Sulu Jamalul Kiram III dan pengikutnya yang telah menceroboh Sabah.

Laporan portal ABS-CBN menyerbut, tindakan itu dibuat selepas Kiram memohon untuk melakukan gencatan senjata secara unilateral susulan kematian sejumlah pengikutnya di tangan pasukan keselamatan Malaysia.

Portal itu memetik Setiausaha Kehakiman Leila de Lima pada satu sidang media berkata, NBI kini dalam proses mengumpul maklumat dan bukti terhadap Kiram dan pengikutnya.

"Arahan Presiden: menyediakan caj yang lengkap... keutamaan, sudah tentu memfailkan kes di sini, di Filipina."

"Fokus NBI sekarang adalah penyiasatan. Keutamaan NBI adalah untuk menentukan caj dan untuk mengumpul bukti, tuduhan melanggar undang-undang Filipina. Jadi itulah apa yang kita lakukan," katanya.

De Lima sebelum ini telah mengumumkan bahawa kumpulan Kiram boleh dikenakan pendakwaan atas kesalahan pelanggaran Perkara 118 (menghasut kepada peperangan atau memberi motif untuk tindakan balas) Kod Semakan Keseksaan, memiliki senjata api secara haram, pelanggaran itu pengharaman senjata pilihan raya, dan perhimpunan haram, antara lain .

Beliau juga dilaporkan berkata akan mengkaji kemungkinan membenarkan kerajaan Malaysia untuk mengekstradisi memohon ekstradisi Jamalul Kiram III bagi pelanggaran undang-undang Malaysia.

Sementara itu, dalam perkembangan terbaru, Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi menolak gencatan senjata unilateral yang diisytihar Kiram tengah hari ini, sebaliknya mahu pengikut "sultan Sulu" di Lahad Datu itu menyerahkan diri.

"Gencatan senjata satu pihak tidak diterima oleh Malaysia kecuali kalau militan menyerah diri tanpa syarat.

"Jangan percaya tawaran gencatan senjata oleh Jamalul Kiram. Dalam kepentingan rakyat Sabah dan seluruh rakyat Malaysia, hapuskan dulu semua militan," tulis Ahmad Zahid dalam Twitter.

Temubual radio Filipina dengan Anwar: PM perlu bincang dengan PR

Harakahdaily, 07 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dicadangkan supaya mengadakan pertemuan dengan pemimpin Pakatan Rakyat untuk membincangkan perkembangan di sabah sekarang.

"Saya mencadangkan agar dia membenarkan pertemuan formal antara dia dengan pemimpin pembangkang," kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pertemuan ini, kata Anwar perlu untuk saling memahami dan bekerjasama.. "tetapi dia sebagaimana sebelum ini tidak pernah memberikan respon," kata Anwar.

Anwar berkata demikian dalam wawancara khas melalui telefon dengan radio Filipina, Philippine Inquirer yang dirakamkan hari ini.

Anwar mengaku, ada perbezaan pendapat antara PM dengan pembangkang, "tetapi bila datang situasi di Sabah dan Lahad Datu sekarang, saya meminta dia membenarkan satu mesyuarat formal."

"Tetapi sebagaimana sebelum ini, dia tidak memberikan sebarang respon," kata Anwar ketika diminta oleh media itu untuk memberikan mesej beliau kepada perdana menteri, Najib.

Dalam wawancara itu juga, Anwar mengaku mempunyai hubungan baik dengan Pengerusi Moro National Liberation Front (MNLF), Nur Misuari.

Namun Anwar menegaskan dia  tidak jumpa Sultan Sulu ini dan tidak tahu dakwaan ini (yang mengatakan  beliau mempengaruhi mereka ke Sabah).

"Saya berjumpa Misuari dan beberapa tahun kebelakangan ini di Jakarta dan kami berbincang hal peribadi dan juga masa depan filipina.

"Saya juga kawan baik keluarga Aquino, kita berjumpa dari masa ke masa dan berbincang mengenai masa depan Mindanao, dia tahu pandangan saya menentang keganasan," jelas Anwar.

Berhubung dengan ke mana seharusnya Malaysia dan Filipina pergi selepas ini, Anwar meminta supaya apa yang berlaku sekarang di dikhususkan kepada isu keselamatan Malaysia, Sabah dan kawasan persekitarannya.

"Saya tidak setuju ia dikembangkan kepada pertempuran dengan orang Sulu atau Filipina," tegas Anwar.

Beliau mengharapkan, hubungan dua hala perlu dikekalkan dengan baik termasuklah hubungan dagang, ekonomi, budaya dan juga pendidikan, "perjalanan kita masih jauh."

Tiada ulasan: