Isnin, 4 Mac 2013

BILA ALLAH MENTAKDIT BEGINI ATAU BEGITU...ITULAH KEKUASAAN ALLAH ADA HIKMAH...MAKA HARUSLAH KITA BERFIKIR

Manifesto: Pakatan Rakyat tidak pinggir OKU

Anis Nazri, 04 Mac 2013


KUALA LUMPUR: Sekretariat Orang Kelainan Upaya (OKU) Bangkit menyerahkan draf manifesto kumpulan itu kepada Ketua Pembangkang untuk perhatian Pakatan Rakyat.

Draf manifesto yang dinamakan 'Pakatan Harapan OKU' itu turut ditandatangani Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan diperhatikan pengerusi sekretariat, Mohd Faizal Che Yusof.

Dalam forum yang dianjurkan sekretariat tersebut, semalam, golongan tersebut meluahkan harapan mereka terhadap Pakatan Rakyat sekiranya berjaya mengambil-alih kerajaan selepas Pilihan raya Umum ke-13 akan datang.

Apa yang diharapkan mereka ialah Pakatan Rakyat bersedia mewujudkan pembangunan OKU secara menyeluruh di negara ini.

Justeru, mereka mengharapkan satu klausa khusus berkaitan pembangunan OKU secara menyeluruh dimuatkan dalam manifesto Pakatan Rakyat.

Forum tersebut turut dihadiri Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Hanipa Maidin; Timbalan Ketua Muslimat PAS Pusat, Dr. Mariah Mahmud yang juga Pengerusi Lajnah Kebajikan PAS Pusat; dan Naib Presiden PKR, Tian Chua.

Sementara itu, Anwar yang hadir di penghujung forum, memberi jaminan bahawa golongan OKU tidak akan terpinggir dari perhatian Pakatan Rakyat.

Beliau berkata, tiada guna Pakatan Rakyat bercakap soal keadilan sekiranya nasib golongan OKU tidak mendapat perhatian beliau.

Anwar juga berkata janji Pakatan Rakyat ini menjurus kepada satu janji untuk keadilan kepada semua, sama ada golongan OKU, orang Penan, dan juga yang terpinggir.

Forum yang bermula jam 10 pagi itu berakhir jam 2 petang selepas Anwar menerima draf manifesto OKU.

Tidak benar syarikat RM2 jalankan projek RM6.3b

Harakahdaily, 04 Mac 2013
GEORGE TOWN: Setiausaha Kerajaan dan Pegawai Kewangan Negeri Pulau Pinang, Datuk Farizan Darus dan Datuk Mokhtar Mohd Jait menjelaskan adalah tidak benar projek RM6.3 bilion akan dijalankan oleh syarikat RM2.

Menurut mereka, sebenarnya modal berbayar keseluruhan untuk keempat-empat syarikat yang menjalankan tiga projek utama adalah sebanyak RM4,549.2 juta.

“Sebagai Pengerusi Lembaga Perolehan Negeri Pulau Pinang serta Pengerusi Jawatankuasa Teknikal dan Kewangan masing-masing, kami rasa kesal bahawa proses pemilihan tender yang dijalankan secara terbuka dan telus untuk 3 lebuhraya utama daripada Tanjung Bungah ke Teluk Bahang, Bandar Baru Air Itam ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu (LCE) Persiaran Gurney ke Lebuhraya LCE dan sebuah terowong bawah dasar laut daripada Persiaran Gurney dan Bagan Ajam telahpun dipersoalkan oleh pihak tertentu,” ujar mereka dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Kata mereka, kos projek itu dianggarkan oleh kerajaan sebanyak RM8 bilion tetapi selepas proses tender terbuka secara kompetitif dijalankan sejak 14 November 2011, surat niat telah dikeluarkan pada 6 Februari lalu dengan harga lebih rendah iaitu sebanyak RM6.3 bilion, yang terendah di antara semua pembida yang diterima.

“Projek ini agak tersendiri dan unik kerana kos RM6.3 bilion dibiayai bukan dengan bayaran wang tunai tetapi menerusi land swap sebanyak 110 ekar di tanah tebus guna di Tanjung Pinang,” ujar mereka lagi.

Menurut mereka, mmandangkan bayaran dibuat menerusi land swap dan bukan secara bayaran wang tunai, maka adalah perlu kontraktor berpakaran bekerjasama dengan pemaju.

Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd adalah sebuah special purpose vehicle (SPV) yang merupakan konsortium usahasama di antara syarikat kontraktor berpakaran dengan pemaju seperti berikut:-
  • Zenith Construction Sdn Bhd bersama China Railway Construction Corporation Ltd sebanyak 70% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM3.5 juta dan RM4 bilion masing-masing;
  • Beijing Urban Construction Group 10% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM541 juta;
  • Sri Tinggi Sdn Bhd 10% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM3.7 juta; dan
  • Juteras Sdn Bhd 10% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM1 juta.
Justeru, jelas mereka keseluruhan modal berbayar keempat-empat syarikat adalah RM4,549.2 juta yang memenuhi kriteria kerajaan negeri yang meletakkan modal berbayar minima RM381 juta.

Utusan, TV3: Minta maaf atau disaman RM100 juta

Harakahdaily, 04 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi kata dua kepada Utusan Malaysia dan TV3 sama ada membuat permohonan maaf atau berdepan saman masing-masimg RM100 juta ekoran mengaitkannya dengan pencerobohan warga Filipina di Lahad Datu, Sabah.

Ianya ekoran kedua-dua media pro Umno itu melaporkan kononnya Anwar adalah dalang dalam insiden terbabit.

Utusan bertarikh 2 Mac lepas di muka hadapan bertajuk “Ketua Pembangkang dikaitkan dengan Pencerobohan” dan di muka surat 10 bertajuk “Tiga Kumpulan jadi dalang,” itu secara jelas dilihat cuba mengaitkan Anwar.

TV3 juga dikatakan menggunakan istilah dalang dalam mengaitkan Ketua Umum PKR itu dalam insiden tersebut.

Peguam mewakili Anwar, N Surendran berkata, surat tuntutan kepada kedua-dua pihak itu telah dihantar.

Dalam tuntutan itu katanya, kedua-dua pihak itu diminta menarik balik dakwaan itu dan membuat permohonan maaf secara terbuka dalam masa 24 jam bermula hari ini.

“Ini adalah satu kenyataan yang tidak berasas, fitnah dan jahat. Kita telah menghantar surat kepada pihak Utusan untuk menuntut menarik balik dakwaan itu dan membuat kenyataan maaf secara terbuka.

“Kita meminta tuduhan tidak berasas itu ditarik balik dengan segera dan TV3 juga perlu meminta maaf dan membayar ganti rugi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim,” tegas beliau dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini hari ini.

Turut serta pada sidang media itu seorang lagi peguam yang mewakili Anwar, Latheefa Koya.

Kerja tergendala, rezeki penduduk tidak menentu

Harakahdaily, 04 Mac 2013
KUALA LUMPUR: PAS Kawasan Tawau memandang berat pencerobohan pihak asing di Kampung Tanduo, Felda Sahabat, Lahad Datu yang berlarutan sejak 9 Februari lagi.

“Kita simpati dengan kesulitan dan kesengsaraan penduduk Kampung Tanduo yang terpaksa menumpang di rumah keluarga dan sahabat handai.

“Kita juga prihatin dengan kebimbangan yang tidak menentu penduduk Lahad Datu, Kunak dan Semporna khususnya dan seluruh Sabah amnya,” ujar Yang Dipertuanya, Mohamad Husain dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Ini, katanya kerana rata-rata pencarian mereka dan rezeki tidak menentu, kerja terus tergendala manakala pendidikan anak-anak sekolah tergendala.

Katanya, kemelut daripada peristiwa tersebut merebak dengan kejadian berkaitan di Lahad Datu, Kunak dan Semporna.

Beliau berkata, kehadiran penceroboh yang lebih 200 orang dengan bersenjata automatik bukan sesuatu yang boleh dibuat endah tak endah.

Justeru, ujarnya PAS kawasan berharap dan memohon agar pihak kerajaan tidak memperjudikan kedaulatan dan keselamatan negara dan kehidupan harian rakyatnya dengan membiarkan kemelut ini berlarutan sehingga kini telah melebihi 20 hari.

Beliau menegaskan, PAS Kawasan Tawau yakin kemampuan pihak keselamatan, Angkatan Tentera dan Pasukan Polis Malaysia dapat menangani kemelut di Kampung Tanduo dan peristiwa-peristiwa yang berkaitan di Daerah Lahad Datu, Kunak dan Semporna malah seluruh Sabah.

“Mandat, kekuatan dan semangat yang jitu pada Pasukan Keselamatan kita tidak pernah luntur dan PAS sentiasa bersama mereka dalam menghadapi saat-saat yang mencabar ini,” ujarnya.

PAS Tawau, kata beliau juga simpati, sedih dan merakamkan takziah kepada semua keluarga pihak keselamatan yang terkorban dan cedera dalam mempertahankan kedaulatan negara.

Pencerobohan: PAS Sabah bincang malam ini

Hazayani Zakaria, 04 Mac 2013
KUALA LUMPUR: PAS Sabah akan mengadakan mesyuarat tergempar malam ini bagi membincangkan isu keselamatan di Lahad Datu dan Semporna yang menyebabkan lapan kematian anggota keselamatan.

Pesuruhjaya PAS Sabah, Aminuddin Aling berkata, pihaknya akan merangka beberapa tindakan khusus bagi membantu pihak penguasa menyelesaikan isu tersebut.

"Malam ini PAS Sabah akan mengadakan mesyuarat khusus untuk bincang isu ini.

"Kita serahkan kepada pihak berkuasa untuk menangani krisis ini tapi di peringkat kita sendiri mesti ada inisiatif juga," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Sementara itu, beliau turut merakamkan ucapan takziah kepada dua anggota keselamatan negara, Inspektor Zulkifli Mamat dan Sarjan Sabaruddin dari Unit 69 Komando yang maut dalam insiden tembakan di Lahad Datu Jumaat lalu.

Ucapan takziah juga dibuat ke atas kematian enam anggota polis dalam kejadian serangan hendap oleh penceroboh di Sempourna, Sabah, semalam.

Malam tadi, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengumumkan enam anggota polis terbunuh dalam satu serang hendap di Semporna.

Anggota keselamatan negara yang terkorban dalam kejadian itu ialah:

1. Superitenden Ibrahim Lebar - Cawangan Khas, Bukit Aman

2. ASP Michael Padel - Cawangan Khas, Ibu Pejabat Daerah (IPD) Semporna

3. Sarjan Baharin Hamit - Cawangan Khas, Ibu Pejabat Kontingen (IPK) Sabah

4. Sarjan Aziz Sarikun - Batalion 14, Pasukan Gerakan Am (PGA) Tawau

5. Koperal Salam Togiran - IPD Tawau

6. Lans Koperal Mohd Azrul Tukiran - Batalion 14, PGA Tawau

Khir cadang orang politik kendali krisis Sabah

Harakahdaily, 04 Mac 2013
SHAH ALAM: Ekoran suasana yang terus membimbangkan di Sabah, pelbagai pihak membuat cadangan balas bagi menyelesaikannya.

Suasana membimbangkan ini turut diakui oleh bekas MB Selangor, Datuk Seri Khir Toyo sehingga beliau mencadangkan agar krisis Sabah perlu dikendalikan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Cadangan ini dikemukakan Dr Khir dalam blog beliau hari ini. MKN adalah badan yang telah mentadbir Kelantan sehingga menjatuhkan kerajaan negeri di bawah PAS di pertengahan 1970an dahulu.

Cadangan ini bermakna krisis ini bakal dikendalikan oleh orang politik iaitu Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri dan Ketua Menteri Sabah.

"Seingat saya inilah krisis yang mengambil masa paling lama untuk diselesaikan oleh pihak berkuasa negara sejak Peristiwa 13 Mei 1969," tulis Khir.

Bagi beliau, lebih menimbulkan kegusaran orang ramai ialah setelah hampir sebulan, krisis ini bukan menampakkan jalan penyelesaian atau kesudahan.

Sebaliknya, dari situasi hanya terhad di Lahad Datu semata ia telah merebak ke Semporna dan tidak mustahil daerah-daerah lain sekitar sempadan maritim Filipina, tulis Khir.


"Namun melihat kekalutan yang ada sekarang saya fikir bukan sahaja isu keselamatan yang perlu dititik beratkan kerajaan tetapi juga isu keyakinan rakyat terhadap kerajaan dalam menangani isu ini.

"Kerajaan tidak lagi boleh sekadar mengulangi keadaan dalam kawalan (under control) kerana setiap kali pihak Polis mendakwa keadaan berada di dalam kawalan ketika itu juga muncul berita anggota Polis terkorban," tulisnya lagi.

Ekoran itu, beliau mencadangkan  kerajaan menggerakkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengambil alih peranan pihak Polis dalam isu ini.

Mungkin Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri sendiri yang mempengerusikan MKN untuk krisis ini.
MKN harus beroperasi 24 jam sehinggalah isu ini diselesaikan secara tuntas.

"Dengan menggerakkan MKN untuk isu ini maka bukan sahaja PDRM yang terlibat tetapi juga ia akan melibatkan pihak Tentera dan beberapa pihak berkuasa lain serta Ketua Menteri Sabah," tulis Khir.

Ketika di Johor, Tian Chua didakwa hina tentera di Puchong

Harakahdaily, 04 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen Batu, Tian Chua (gambar) menyifatkan tuduhan beliau telah menghina anggota keselamatan dengan istilah "Komando Mati Katak" di satu ceramah di Puchong satu penipuan yang nyata.

Ini kerana, semalam beliau tidak berada di Puchong dan tidak pernah memberi ucapan menghina pengorbanan pasukan keselamatan.

"Sebenarnya saya berada di Johor dan dalam semua ucapan saya, saya menyatakan keyakinan dan sokongan saya terhadap pasukan keselamatan dan anggota-anggotanya," kata Tian Chua kepada Harakahdaily.

Tragedi Lahad Datu kini dimanipulasi oleh cybertrooper Umno untuk menjana kebencian terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Tian Chua.

Sebelum ini datuk Seri Anwar dikaitkan dengan peristiwa ini sehingga menjadi lawak paling popular di kalangan pengguna sosial media.

Semalam beberapa blog pro-BN telah menyiarkan berita palsu bahawa Tian Chua telah menghina pembunuhan anggota keselamatan kita dengan istilah "Komando Mati Katak" di satu ceramah di Puchong.

"Ini adalah cerita yang dipalsukan dan tidak benar sama sekali," katanya.

"Blog pro-BN seperti Mymassa, Talk With Hand, Aloqlaloq dan Papagomo sengaja melemparkan fitnah terhadap saya," katanya.

Selain dari siaran berita palsu mereka juga mendesak pembaca terutamanya anggota polis dan askar untuk menghantar sms maki-hamum serta panggilan bantahan kepada beliau.
"Saya akan mengambil tindakan termasuk tindakan undang-undang terhadap mereka-mereka yang rekakan fitnah dan berniat untuk mengancam saya," kata beliau.

Beliau merayu rakyat Malaysia supaya jangan percaya kepada propaganda niat jahat ini.

Kini rakyat, katanya, harus bersatu dan menyatakan setiakawan kepada anggota keselamatan bukan memainkan taktik politik murahan untuk memburukkan parti lawan.

Sidang Parlimen elak sumber tidak rasmi

Harakahdaily, 04 Mac 2013
KUALA LUMPUR: PAS sekali lagi mendesak agar sidang Parlimen diadakan segera bagi memberikan maklumat rasmi kepada rakyat.

"Selagi persidangan khas ini, rakyat terdedah dengan pelbagai sumber tidak rasmi," kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Pusat dalam kenyataannya hari ini.

Malam tadi, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengumumkan enam anggota polis terbunuh dalam satu serang hendap di Semporna.

Anggota keselamatan negara yang terkorban dalam kejadian itu ialah:

1. Superitenden Ibrahim Lebar - Cawangan Khas, Bukit Aman

2. ASP Michael Padel - Cawangan Khas, Ibu Pejabat Daerah (IPD) Semporna

3. Sarjan Baharin Hamit - Cawangan Khas, Ibu Pejabat Kontingen (IPK) Sabah

4. Sarjan Aziz Sarikun - Batalion 14, Pasukan Gerakan Am (PGA) Tawau

5. Koperal Salam Togiran - IPD Tawau

6. Lans Koperal Mohd Azrul Tukiran - Batalion 14, PGA Tawau

Sehubungan itu PAS merakam ucapan takziah di atas kematian enam anggota polis dalam kejadian serangan hendap oleh penceroboh di Sempourna, Sabah, kata Tuan Ibrahim (gambar).

Kejadian malang ini, kata beliau, sesuatu yang mendukacitakan dalam usaha pelbagai pihak untuk mengelak pertumpahan darah di sana.

Antaranya  pelbagai usaha dibuat bagi mencari jalan agar mereka boleh meninggalkan negara ini secara aman.

Namun serangan hendap pasukan penceroboh mengakhiri episod rundingan dan sebagai sabuah negara merdeka, Malaysia berhak untuk mempertahankan wilayahnya.

"Kepada seluruh pendokong parti, PAS mengesa ahli mendirikan solah hajat bagi mendoakan keamanan dan pencerobohan ini dapat diselesaikan segera," katanya.

Sandiwara atau tidak, kerajaan tetap bertanggungjawab

Edy Noor Reduan, 04 Mac 2013
Dua hari lepas, dua orang anggota komando VAT69 telah terkorban di Lahad Datu ketika Kerajaan Malaysia terus mengambil sikap 'berunding' sedangkan dalam mana-mana negara berdaulat tidak akan berkompromi dengan pencerobohan bersenjata. Tanggal 2 Mac, enam lagi anggota keselamatan negara terkorban dan kali ini di Semporna.

Saya ucap takziah dan tidak dapat sembunyi perasaan sedih berbaur kemarahan. Sedih kerana peristiwa kematian ini mampu dielak jika kerajaan bertindak lebih awal sebelum melarat seperti yang diberitakan. Sesungguhnya, membenarkan kependudukkan yang berminggu kepada anggota pengganas Sulu ini merupakan satu langkah malang buat negara, menjadikan kedudukan mereka yang lebih sedia untuk menyusun gerakan - Ini harus diakui.

Pagi ini saya terkejut membaca laporan media yang mengatakan Perdana Menteri Malaysia memberikan kata dua kepada penceroboh ini atau hadapi tindakkan pihak berkuasa.

Pertama, mereka bukan lagi sekadar penceroboh tetapi musuh negara pengganas bersenjata yang telah membunuh anggota keselamatan Malaysia.

Kedua, mengapa perlu memberi kata dua? Bukankah sudah ada yang terkorban? Di atas dua perkara ini, saya simpulkan bahawa Perdana Menteri Malaysia adalah bangsat dan tidak layak lagi meneraju negara.

Inilah nasib Malaysia, mempunyai seorang Perdana Menteri yang lemah segala bidang, dari sudut ekonomi, sudut pentadbiran, sudut integriti, sudut kepimpinan, sudut menangani kirsis, sudut menjawab persoalan dan juga hingga sudut mempertahankan kedaulatan negara - semua gagal. Mungkin kerana 'ia' hadir dari pilihan kelompok manusia yang tidak punya jatidiri serta mengamalkan rasuah dan tidak mustahil sanggup menjual negara demi untuk terus berkuasa.

Apakah keterlaluan jika saya katakan, ini semua sandiwara untuk mengubah haluan sokongan rakyat kononnya 'agar bersatu di bawah kerajaan' bagi menghadapi krisis Lahad Datu dan seterusnya menguntum simpati?
Bagaimana timbul persoalan 'sandiwara'? Bila ada perasaan sangsi maka timbullah soal sandiwara. Salahkah jika rakyat yang terlalu banyak memendam 'curious mind' saling bertanya "Apakah ini sandiwara?" bila banyak perkara pelik berlaku.

Pelik, apabila memikirkan bagaimana ratusan musuh negara yang bersenjata boleh mendarat di Tanjung Labian dengan skala ratusan anggota tanpa disedari.

Lebih pelik, saya berkongsi persoalan bekas Jeneral TLDM, bagaimana perairan negara yang dikawal oleh 4 agensi maritim dengan memiliki 12 radar pengesan bot sejauh 100km dan bot laju kombat CB90, masih boleh ditembusi? Saya tidak mahu kira bab kapal selam Scorpene menyedari kapal selam ini serba tempang tidak bersenjata (torpedo) dan tidak mampu menyelam.

Lagi pelik, bila mana seramai 400-500 sentinel bersenjata Sulu bergerak dari Tanjung Labian ke Kg Tandou dengan berjalan kaki melalui denai perkampungan, apakah ia tidak disedari, apakah polis, tentera dan orang kampung tidak perasan? Tidakkah negara mempunyai perisik? Ini pelik.
Saya faham negara ini terlalu banyak 'Special Branch' yang mengekori kebanyakkan pemimpin PR, turun ke ceramah dan sebagainya. Namun apakah mustahil tiada SB yang memerhati gerakan bersenjata Sulu?

Saya berani mengatakan, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) sebuah gerakan anak muda yang menuntut perubahan negara menjadi perhatian kepada SB dan juga Majlis Keselamatan Negara. Kerana apa setiap gerakan SAMM diperhatikan dengan teliti?
Kerana SAMM adalah ancaman kepada Umno dan Barisan Nasional. Tetapi bagaimana pula dengan gerakan yang mengancam rakyat dan negara khususnya rakyat Sabah di perbatasan sana, tidakkah ada SB atau intel yang memerhatikan mereka? Ini pelik dan sudah tentu memperagakan lebih banyak persoalan.

Berbalik kepada isu pengganas Sulu pasca pertempuran. Kepelikkan menjadi lebih serius selepas tamat pertempuran di Lahad Datu apabila memikirkan bagaimana ratusan anggota bersenjata Sulu ini boleh lolos dari kepungan pihak berkuasa?

Kita semua telah dimaklum dengan jelas bahawa perkampungan Tandou telah dikepung, maka di manakah ketua mereka? Apakah mati atau ditahan? Berapa ramai yang ditahan? Apakah mereka punya magika boleh hilang sekelip mata? Apakah mereka ini 'orang minyak'? Pelik, pelik dan pelik!

Dengan banyaknya persoalan pelik seperti yang saya sebut di atas, salahkah rakyat berdepan 'curious mind' setelah banyak perkara berlaku susah diterima akal?

Sandiwara atau tidak, saya berani katakan yang bangsat di atas sana sanggup buat apa saja, jual negara, korbankan nyawa, you name it! Asalkan masih pegang tampuk kuasa. Saya jamin Umno dan Barisan Nasional akan tumbang PRU-13, apa cara pun mereka akan kalah kerana semua rakyat, profesional, penjawat awam, pekerja sendiri dan orang atas pagar telah tekad untuk bersama arus perubahan.

Malah mungkin kali ini kalau Umno/BN menipu PRU pun akan tetap hadapi kekalahan. Difahamkan, pengundi hantu yang terdiri daripada warga asing juga tidak berani keluar membahayakan nyawa mereka untuk mengundi Umno/BN di atas ketegasan rakyat kali ini. Justeru, apa lagi cara yang mereka ada?

Sandiwara atau tidak, pertempuran sudah berlaku dan anggota keselamatan sudah terkorban. Pertempuran dan kematian adalah sahih, manakala sandiwara adalah persoalan dari peristiwa yang berlaku.

Harus dilekatkan dalam kepala kita, menimbulkan persoalan (sandiwara) dan mensahihkan sesuatu adalah dua perkara berbeza. Sahihnya sekarang ialah, saya tetap menegaskan Kerajaan pimpinan Umno dan BN harus bertanggungjawab, Najib dan Hishamuddin harus bertanggungjawab di atas kematian semalam hari ini dan esok. Namun dalam masa sama rakyat tetap persoal mengapa begitu dan begini, seolah ia satu sandiwara meminta simpati telah berlaku.

Akhir sekali saya menyimpulkan, tidak keterlaluan jika saya katakan demi kemenangan Umno/BN di Sabah dulu dan kini, sanggup Umno dan Barisan Nasional penuhkan Sabah dengan warga asing termasuk warga sulu yang akhirnya membawa kepada beraninya warga Sulu bersatu dan memberontak menuntut sabah! Percayalah, mereka tidak akan berani bertindak sekiranya tidak punya asas atau kekuatan yang cukup untuk mengancam negara.

Apakah suatu masa nanti, di atas ketergamakkan Umno menjual negara melalui skim pemberian kad pengenalan dan beri ruang kepada warga asing mengundi demi untuk terus kekal berkuasa, akan sampai ketikanya Indonesia pula menuntut negara ini kerana telah berjuta warga mereka di sini. Ia bukan mustahil sepertimana yang kita fikirkan tidak mustahil akan berlaku krisis peperangan di Sabah.


* Penulis adalah aktivis blogger dan Pengarah Propaganda SAMM

Tiada ulasan: