Ahad, 10 Mac 2013

ANTARA YANG MENYOKONG HUKUM ALLAH DITEGAKKAN DENGAN YANG MENENTANGNYA

PRU13: Luar biasa bila lepasi tempoh 5 tahun

Harakahdaily, 10 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Tempoh lima tahun selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 8 Mac 2008 lalu, kini sudah genap malah sudah lebih dua hari jika dikira sehingga tarikh hari ini 10 Mac 2013.

Rata-rata rakyat mula bercakap tentangnya yang selama ini tidak sabar menantikan bilakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengumumkan tarikh pembubaran Parlimen untuk diadakan PRU13.

Bairpun perkiraan mudah itu tidak termaktub dalam perlembagaan, namun bagi mereka, kerajaan BN bermula tarikh 9 Mac 2013 iaitu semalam, sudah dianggap kerajaan sementara (caretaker) kerana pentadbirannya sudah melebihi mandat lima tahun yang diberikan oleh rakyat pada PRU12 lalu.

Penantian rakyat untuk PRU13 sejak lebih tiga tahun lalu ini terus membawa kepada satu persoalan baru, iaitu mampukah kerajaan yang BN yang dipimpin Najib pada hari ini mematuhi prinsip-prinsip­ umum kerajaan caretaker.

Antara perinsip umum tersebut termasuklah memisahkan Umno BN dari kerajaan, tidak boleh meluluskan projek mega dan tidak boleh membentuk dasar-dasar baru yang mengikat kerajaan yang dibentuk selepas PRU13.

Ini satu lagi faktor yang akan dinilai oleh rakyat terhadap tahap 'keadilan' dalam proses berdepan pilihan raya seperti yang dituntut dalam beberapa himpunan Bersih sebelum ini.

Penasihat DAP Lim Kit Siang dalam satu kenyataan semalam berkata, Malaysia boleh mencipta sejarah dunia dan disenarai dalam Guinness Book of Records sebagai negara yang paling lama berada dalam keadaan teka-teki tarikh pilihan raya di mana kempen pilihan raya telah bermula sejak empat tahun dahulu lagi.

Malah, beliau juga telah menganggap Najib secara tidak rasminya bukan lagi perdana menteri yang sah bermula tarikh 9 Mac iaitu semalam.

"Apatah lagi Najib merupakan Perdana Menteri paling lama tanpa mandatnya sendiri iaitu hampir empat tahun," katanya yang turut melontar persoalan adakah Najib akan membubarkan parlimen pada tarikh 11 Mac 2013 iaitu esok jam 11.11 pagi.

Barang diingat, Najib menjadi perdana menteri hanya bermula 3 April 2009 iaitu bagi menggantikan Abdullah Badawi yang gagal memperoleh dua pertiga kerusi parlimen pada pilihan raya 2008 yang menyaksikan Tsunami politik dalam negara ini.

Dengan kata lain, jawatan perdana menteri yang disandang Najib sehingga hari ini, masih lagi atas mandat Pak Lah pada 2008 dan bukan mandat diri beliau sendiri.

Bagi Ketua Penggerak Pemantau PRU Kelantan, Mohammad Faizal Che Yusof pula, tempoh melebihi lima tahun ini satu yang luar biasa bagi negara ini.

Maka katanya, sangat wajar bagi kerajaan yang disifatkannya juga sebagai caretaker ini untuk menghormati konvensyen yang diterimapakai oleh kebanyakan Negara demokrasi dunia hari ini berhubung prinsip-prinsip­ umum kerajaan caretaker.

"Harus diingat, melepasi lima tahun mandate yang diberikan oleh rakyat adalah suatu keluar biasaan amalan di Malaysia.

"Meskipun Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntukkan hal berkaitan kerajaan caretaker, sebagai sebuah negara yang mengamalkan system demokrasi pilihan raya, konvensyen yang mengiktiraf prinsip-prinsip kerajaan caretaker ini perlulah dihormati," katanya.

Umno terdesak perarakan T guna logo MERAK

Mohd Nor Yahya, 10 Mac 2013
KOTA BHARU: Kumpulan anak muda yang menggelarkan diri mereka sebagai Minda Evolusi Rempit Anak Kelantan (MERAK) menafikan ada kaitan dengan NGO tajaan Umno, Gerakan Tukar Kerajaan Pas Kelantan Demi Rakyat (Tukar).

Presidennya Azaizuree Ahmad berkata, tindakan pihak tertentu memakai baju berlogo MERAK dalam perarakan Tukar anjuran Umno bahagian Rantau Panjang baru-baru ini amat dikesali.

“Kami tidak ada kena mengena dengan program dianjurkan Umno Rantau Panjang baru-baru ini,” katanya selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar di Kota Darulnaim hari ini.

Sehubungan itu beliau juga meluahkan lebih 3,200 anak muda Kelantan yang bergabung di bawah MERAK tetap berdiri teguh di belakang kepemimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Menurutnya juga kejayaan MERAK mendekati anak-anak muda dengan aktiviti bermotosikal cuba diambil kesempatan pihak tertentu dengan meniru program serupa.

“Tindakan pihak terbabit mengambil kesempatan atas kejayaan MERAK amat tidak wajar sekali. Mereka cuba memperalatkan seorang dua ahli MERAK di atas kepentingan politik sempit mereka amat dikesali,” katanya.

Turut serta pada pertemuan tersebut 40 wakil MERAK dari setiap jajahan. MERAK diasaskan kerajaan Kelantan sebagai usaha membendung gejala sosial terutamanya lumba haram (rempit).

Azaizuree berkata, MERAK yang ditubuh tiga tahun lepas sentiasa mematuhi peraturan ditetapkan dan sering mendekati anak muda terutamannya mat-mat rempit.

Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO, Datuk Abdul Fattah berkata, penubuhan MERAK bertujuan mengumpul anak-anak muda yang suka merempit di jalan raya.

Katanya juga kerajaan berusaha menyediakan kawasan khas untuk membolehkan anak-anak muda merempit di tempat khas tanpa melibatkan orang awam.

“Insya-Allah kawasan seluas 30 ekar sudah ada dan kita masih menunggu kos sebenar untuk pembinaan litar tersebut,” katanya.

Turut hadir pada pertemuan dengan MERAK termasuk Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman, Naib Ketua Pemuda, Hafiz Musa serta Pengarah Urusetia Belia, Sukan, NGO dan Pembangunan Insan, Abdul Aziz Yunus.

Lahad Datu: Editor, wartawan Suara Keadilan dipanggil polis

Harakahdaily, 10 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Editor akhbar Suara Keadilan, Fazallah Pit dan wartawan Aisha Geoffrey dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Daerah Polis Petaling Jaya hari ini.

Menurut portal KeadilanDaily, siasatan itu berikutan laporan Polis terhadap Naib Presiden PKR, Tian Chua berhubung insiden pencerobohan di Lahad Datu Sabah.

"Aisha terlebih dahulu dipanggil memberi keterangan kira-kira jam 2.50 petang ini.

"Kedua-dua mereka diiringi peguam Lawyers For Liberty (LFL), Eric Paulsen," laporan di portal itu dipetik.

Dalam artikel 1 Mac lalu, KeadilanDaily - akhbar versi online PKR- menyiarkan satu laporan bertajuk “Insiden tembakan di Lahad Datu konspirasi terancang Umno-Tian’.

Laporan itu juga kemudian dijadikan peluru bagi media Umno menyerang bukan sahaja Tian, malah Pakatan Rakyat.

Ekoran itu, pelbagai pihak tampil membuat laporan polis terhadap Tian.

Tian bagaimanapun menafikan pernah mengeluarkan kenyataan menghina mana-mana pihak termasuk pasukan keselamatan negara.

Beliau juga menyerahkan isu tersebut kepada peguamnya untuk dibawa ke mahkamah.

Hilang Umno akan hilanglah budaya samseng

Harakahdaily, 10 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Kita tidak boleh menerima seruan UMNO bagi rakyat bersatu di bawahnya kerana kita akan lebih selamat jika kita bersatu di luar UMNO dan BN itu, tulis Aspan Alias.
Baginya, UMNO boleh meneruskan budaya samseng itu, tetapi UMNO mesti duduk di luar kerajaan.

“Kita amat takut jika kita ditadbir oleh kerajaan yang menggalakkan budaya samseng  menyubur di negara ini. Hilangnya UMNO bermakna akan hilanglah budaya samseng itu, insya Allah,” tulis beliau di dalam blognya http://aspanaliasnet.blogspot.com/.

Tulisan penuh seperti di bawah.

UMNO tidak berupaya mempersiapkan diri mereka untuk menjadi parti yang mempunyai ‘attribute’ sebagai parti pemerintah lagi. Apa yang dilakukan oleh penyokong UMNO ke atas program Pakatan Rakyat di Bukit Katil Melaka semalam amat menjijikkan. Jika UMNO benar-benar hendak menjadi parti pembangkang, parti itu dengan penyokongnya mestilah bersabar. Tidak akan lari gunung dikejar. UMNO akan tetap menjadi pembangkang.

Banyak tuduhan buruk yang dilemparkan ke atas Pakatan Rakyat tetapi UMNO itu sendiri sudah menjadi parti yang tidak siuman kerana berkelakuan seperti gangster zaman batu dahulu. Orang hendak berdemokrasi, UMNO pun hendak berdemokrasi, tetapi tidak faham apa itu demokrasi.

Kalau di Sabah rakyat Kesultanan Sulu telah menyerang pasukan keselamatan kita, dan di Bukit Katil, Melaka pula penjenayah dan penceroboh UMNO masuk di majlis anjuran Pakatan Rakyat dan ‘mengganas’ terhadap mereka yang hadir dalam ceramah itu. Sekarang ini di mana ada pencerobohan di situ ada UMNO. Kalau dahulu saya selalu memberikan pandangan saya UMNO itu rasuah dan rasuah itu UMNO, sekarang kita lihat pula dan hampir menjadi bidalan, di mana ada keganasan di situ ada UMNO dan di mana UMNO ada di situlah ada kekerasan dan kemusnahan.

Bukit Katil adalah kawasan yang hampir pasti diambil-alih oleh Pakatan Rakyat dan sepatutnya UMNO mesti rela dengan keadaan itu. Parti itu mesti mengakui yang cara untuk kembali mendapat sokongan ialah dengan berbuat baik dan berbudaya tinggi dan bukannya dengan menjadi samseng jalanan. UMNO sepatutnya menumpukan perhatian di kawasan yang mereka boleh menang, kerana bagi UMNO untuk menumpukan tenaga dan waktu di Bukit Katil itu adalah tindakan yang ‘membuang peluru’ sahaja.

Pada hakikatnya Bukit Katil itu adalah kawasan yang sudah pun diambil-alih oleh Pakatan Rakyat. Pengundi di Bukit Katil itu hanya menunggu untuk menyokong PR sebagai usaha untuk melangsungkan niat untuk berkuasa di Putrajaya. Bukit Katil sememangnya menjadi salah satu daripada banyak kerusi Parlimen UMNO yang akan berpindah tangan kepada Pakatan Rakyat dalam pilihanraya nanti.

Tidak baik melakukan jenayah seperti itu kerana ia hanya akan memalukan kerajaan negara kita di mata dunia kerana tidak berdaya melangsungkan demokrasi, yang sepatutnya diamalkan dengan sikap ‘gentleman’. Tindakan penyokong UMNO merosakkan bas Parti Keadilan Rakyat itu akan hanya membuatkan UMNO dipandang rendah oleh rakyat yang sedang dalam pencarian ini. Perangai buruk penyokong-penyokong UMNO inilah yang membuatkan rakyat mempunyai persepsi yang UMNO akan bertindak liar jika kalah dalam Pilihanraya yang akan datang ini. UMNO tidak mungkin berubah kerana budaya samseng ini nampaknya sudah menjadi budaya UMNO yang baru terbentuk.

Apa yang menghairankan, kenapakah pimpinan UMNO di Melaka tidak mendidik ahli-ahli serta penyokongnya untuk berkelakuan yang baik sedikit kerana dengan tindakan penyokong ini ia membabitkan imej pimpinan UMNO yang kini sudah tersedia dengan masalah-masalah yang  tidak dapat diperbaiki lagi.

Maka rakyat perlu bersatu dan mengenepikan UMNO kali ini untuk menghilangkan budaya buruk ini terus-menerus subur dalam masyarakat yang inginkan kehidupan harmonis dan muhibbah di antara kita yang berbilang kaum dan cara hidup ini.

Kita tidak boleh menerima seruan UMNO bagi rakyat bersatu di bawahnya kerana kita akan lebih selamat jika kita bersatu di luar UMNO dan BN itu. UMNO boleh meneruskan budaya samseng itu, tetapi UMNO mesti duduk di luar kerajaan. Kita amat takut jika kita ditadbir oleh kerajaan yang menggalakkan budaya samseng  menyubur di negara ini.

Hilangnya UMNO bermakna akan hilanglah budaya samseng itu, insya Allah. Budaya samseng sekarang berkembang kerana samseng ini dilindungi oleh kerajaan dan penguatkuasa undang-undng di negara ini.

Pendeknya, kita mesti tolak pendinding dan pelindung kepada samseng-samseng ini, iaitu UMNO.

Polis nafi ainaya pendatang Filipina di Sandakan

Harakahdaily, 10 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Pihak polis hari ini menjelaskan tiada apa-apa berlaku di Sandakan sekaligus menafikan laporan media Filipina kononnya pasukan keselamatan menganiaya dan membunuh pendatang Filipina di kawasan itu.

Ketua polis Sabah Datuk Hamza Taib dilaporkan berkata, operasi pihak keselamatan kini hanya fokus terhadap dua kawasan iaitu Kampung Tanduo dan Tanjung Batu di Lahad Datu, manakala di beberapa kawasan lain pasuknnya hanya menjalankan siasatan biasa.

"Tiada apa yang berlaku di Sandakan, jadi apa yang saya perlu perjelaskan," katanya dalam satu sidang media di Felda Sahabat Residence pagi ini.

Media Filipina semalam termasuk The Philippine Daily Inquirer melaporkan pasukan keselamatan Malaysia mengheret lelaki Filipina keluar dari rumah mereka di Sandakan dan menyuruh individu berkenaan melarikan sebelum melepaskan tembakan ke atas lelaki berkenaan.

Portal itu turut memetik kenyataan Amura Taradji - yang melarikan diri dari Sabah apabila pertempuran bermula baru-baru ini - bahawa pasukan keselamatan Malaysia "mengheret semua lelaki di luar rumah, ditendang dan memukul mereka."

ABS-CBN News pula hari ini melaporkan, Malacanang akan mengarahkan Jabatan Hal Ehwal Luar negara itu menghubungi rakan sejawat di Malaysia untuk mendapatkan kepastian.

Portal itu yang memetik Jurucakap Timbalan Presiden Abigail Valte sebagai berkata, pihaknya menerima laporan pandatang rakyat Filipina di Sabah dilayan tanpa perikemanusiaan oleh pasukan keselamatan Malaysia.

"Laporan ini tidak boleh diterima, itulah sebabnya (Jabatan Hal Ehwal Luar) akan menghubungi rakan mereka dari Malaysia untuk membincangkan perkara ini," katanya.

Antara 'kelemahan' Pak Lah dan 'keberanian' Najib

Syarhan Humaizi Halim, 10 Mac 2013
Ketika artikel ini ditulis, baru sahaja seminit melepasi 8 Mac 2013. Rakyat Malaysia meraikan 5 tahun ulang tahun tsunami politik melanda Malaysia.

Parlimen pun masih belum dibubarkan. Rakyat Malaysia semakin resah, malah pemimpin-pemimpin politik baik di pihak kerajaan atau pun pembanagkang lebih resah menanti tarikh pembubaran parlimen.

Mengimbau 5 tahun lalu ketika tsunami politik 2008 melanda, Malaysia berPerdana Menterikan Abdullah Ahmad Badawi yang juga dikenali sebagai Pak Lah.

Beliau pengganti Mahathir Mohammad yang memegang jawatan PM paling lama dalam sejarah Malaysia iaitu selama hampir 30 tahun.

Pak Lah, ketika lantikannya dikenali juga sebagai Mr Clean lantaran perwatakannya yang lemah lembut dan dilihat bersih dari sebarang masalah politik dan salah guna kuasa. Beliau dipilih oleh Mahathir untuk meraih kembali sokongan rakyat lantaran imej 'diktator' yang lekat pada Mahathir semenjak zaman reformasi 1999 dan ternyata strategi ini membuahkan hasil.

Selain itu, beliau juga sebagai seorang tokoh berlatarbelakangkan agama yang amat sukar sekali dicari dalam Umno, malah waris kepada tokoh ulama di Pulau Pinang. Ciri-ciri inilah yang menjadikan rakyat Malaysia terutama orang Melayu, terpesona dengan perwatakan dan latar belakangnya dan melupakan kejahatan dan kezaliman Mahathir sebelum itu.

Sebaik sahaja mengambil alih jawatan PM pada 31 Oktober 2003, Pak Lah tidak perlu mengambil masa lama untuk membubarkan parlimen bagi mendapat mandat baru dari rakyat.

Beliau hanya mengambil masa 5 bulan selepas dilantik sebagai Perdana Menteri untuk membubarkan parlimen pada 4 Mac 2004 dan seterusnya mandat baru diperoleh pada 21 Mac 2004.

Mandat yang beliau peroleh bukan calang-calang mandat, malah yang terbaik buat Umno dan Barisan Nasional pasca reformasi 1999 dan dalam sejarah Umno dan BN. Ternyata strategi Umno / BN untuk mengalihkan beban imej Mahathir sebagai diktator dengan pengganti barunya Abdullah Ahmad Badawi, berhasil cemerlang, gemilang dan terbilang!

Namun, Pak Lah kemudiannya mula dilihat seorang PM yang lembut dan 'lembik" serta lemah dalam pentadbiran negara, sehingga beliau diserang dari luar dan dalam sebaik sahaja Umno BN gagal meraih 2/3 majoriti parlimen pada 2008. Gambar-gambar beliau yang 'selalu tidur' menjadi bahan jenaka rakyat yang menjadi satu faktor kegagalan beliau untuk mendapat 2/3 majoriti pada 2008.

Namun di dalam kelembutan dan kelembikanya, Pak Lah dengan macho dan berani membubarkan parlimen dalam masa 5 bulan sahaja selepas perlantikannya sebagai PM untuk mendapat mandat baru.

Selepas itu, mandat tersebut digunakan sebaiknya sebelum membubarkan parlimen kira-kira 4 tahun selepas itu yag menyaksikan tsunami politik negara pada 2008.

Disebabkan kegagalannya meraih 2/3 majoriti parlimen dalam sejarah Malaysia, beliau diserang luar dan dalam malah oleh mantan PM, Dr Mahathir.

Tidak perlu lama untuk mengakui kelemahan dan kesilapan, beliau meletakkan jawatan sebagai PM dan menyerahkannya pada 3 April 2009 kepada Najib Razak, PM Malaysia ke-6.

Najib semenjak zaman mudanya dikenali sebagai seorang yang lantang dan agresif. Ucapan dan pidatonya juga berapi-api, amat jauh sekali dengan Abdullah Badawi.

Dari segi sejarah, Najib pernah menjadi ahli perlimen termuda, timbalan menteri termuda dan menteri besar termuda di Malaysia. Malah beliau antara pemimpin Umno yang mempunyai kepetahan berpidato yang jarang-jarang dimiliki oleh pemimpin Umno lain.

Sedar tidak sedar, hari ini sudah hampir 4 tahun rakyat Malaysia berPerdana Menterikan Najib Razak. 3 April bulan hadapan genap 4 tahun beliau menjadi PM Malaysia ke-6 dan mungkin yang terakhir.

Malah, sedar tidak sedar juga sebenarnya mandat yang diterima oleh Najib hari ini sebenarnya mandat rakyat untuk Pak Lah, bukan untuk Najib. Ya, beliau harus sedar bahawa mandat yang beliau pegang hari ini adalah mandat yang diperoleh oleh Abdullah Badawi pada 8 Mac 2008 dan beliau hanya menumpang mandat Pak Lah.

Selemah-lemah Pak Lah, beliau dengan beraninya membubarkan parlimen dalam masa setahun selepas menerima mandat PM dari Mahathir.

Namun sehebat-hebat Najib, sudah 4 tahun beliau masih menggunakan mandat Pak Lah yang lemah dan masih belum berani membubarkan parlimen.


*Penulis adalah Ketua Pemuda PAS Gombak

'Saya tak rancang, tapi Allah tunjukkan' - Anwar

Harakahdaily, 10 Mac 2013
SHAH ALAM: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan fitnah terhadapnya yang kini satu-persatu mula terbongkar, sebagai pertolongan dari Allah terhdap dirinya yang dizalimi.

Beliau berkata, segala pembongkaran yang berlaku bukan perancangannya tetapi yakin ianya ketentuan Ilahi.

"...tipu muslihat mereka terbongkar satu persatu, saya tak rancang pun, tapi Allah tunjukkan," katanya pada majlis sambutan ulang tahun kelima pentadbiran Pakatan Rakyat di Shah ALam malam tadi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas beberapa fitnah terhadapnya yang kini mula terbongkar satu-persatu.

Ianya termasuk isu Liwat II yang menyaksikan bapa kepada Saiful Bukhari, Azlan Mohd Lazim membuat kenyataan bersifat 'u-turn' dengan mendakwa tuduhan liwat tersebut konspirasi pihak tertentu untuk menjatuhkan Anwar.

"....terkini bapa Saiful Bukhari, beliau sendiri minta maaf kepada saya dan keluarga," katanya sambil menegaskan pendedahan bapa Saiful itu tidak diketahuinya malah ia juga tidak dirancang kerana beliau yakin ia adalah pertolongan Allah dan berkat doa yang tidak putus-putus daripada rakyat.

Semalam dalam satu majlis serupa di Pulau Pinang, Anwar turut melahirkan rasa syukur dan berterima kasih kepada Azlan atas pendedahan yang dibuatnya bahawa anaknya itu dipergunakan oleh pihak-pihak tertentu yang mendalangi kes liwat kedua melibatkannya.

Anwar berkata, pendedahan yang dibuat Azlan itu menguatkan lagi bukti konspirasi fitnah jahat yang dilakukan untuk memenjarakannya.

Sementara itu, mengulas fitnah terbaru Umno BN yang mengaitkan beliau sebagai dalang insiden pencerobohan di Lahad datu pula, Anwar berkata, beliau telah bersedia menghadapinya.

"Cara media perdana mainkan saya isu Lahad Datu, saya akan hadapinya, namun undur tidak sekali," katanya

Setiausaha DHPP Kelantan parah kemalangan

Mohd Nor Yahya, 10 Mac 2013

KOTA BHARU: Setiausaha Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kelantan, Tharuman Arjunam, 35 tidak sedarkan diri akibat terbabit dalam kemalangan jalan raya awal pagi tadi.

Beliau (gambar) yang memandu keseorangan pulang ke rumah di Jalan Kubur Kuda, Kota Bharu dipercayai terbabas di Jalan Pasir Mas–Kota Bharu di Salor kira-kira jam 2.30 pagi.

Akibat kemalangan itu beliau tidak sedarkan diri dan kini dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di Kubang Kerian.

Menurut ayahnya, Arjunam anak lelakinya itu juga patah tangan kiri dan masih tidak sedarkan diri.

Kelihatan berada di HUSM isteri dan anggota keluarganya. Beliau bertugas sebagai pegawai penerangan di Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri (UPKN).

Turut menziarahinya pagi tadi pegawai dan kakitangan UPKN. Tharuman merupakan pemimpin muda India di Kelantan, aktif dalam kegiatan masyarakat.

 

Tiada ulasan: