Rabu, 9 November 2011

DAH TERCEMAR DENGAN GAMBAR LUCAH...MENGAKU...NAK CAKAP SEX BEBAS...MEMANG BEGITULAH HUJAHNYA...LAWAK2 ...

Dr Chua: Seksualiti Merdeka okay jika 'low profile'
Penganjur program Seksualiti Merdeka yang diharamkan baru-baru ini sepatutnya tidak mengembar-gemburkan majlis berkenaan, kata presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Orientasi seks, kata beliau adalah perkara peribadi dan seperti agama, seseorang bebas memilih selagi mereka tidak mencederakan orang lain.

NONE"Sekiranya, mereka mahu anjurkan ini (Seksualiti Merdeka) dalam suasana ‘low-profile’, saya tidak lihat mengapa ini tidak boleh dilakukan.

"Bagaimanapun jika mereka mahu menganjurkannya untuk tempoh masa yang lama, ia akan menyebabkan ada yang tidak bersetuju,” kata Chua (atas, kiri) kepada pemberita di ibu pejabat MCA hari ini.

Pada 3 November lalu, Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar mengisytiharkan pengharaman semua aktiviti penganjur 'Seksualiti Merdeka' yang dijadualkan pada 9 hingga 13 November ini.

Katanya, polis tidak akan teragak-agak untuk menahan mereka yang menyertainya dan tindakan itu bagi mengekalkan ketenteraman awam.

Program yang diadakan buat kali keempat sejak 2008, kemudiannya tidak diteruskan oleh penganjur selepas mendapat tentangan hebat pelbagai pihak atas dakwaan akan memperkasakan hak golongan lesbian, biseksual, gay dan transeksual di negara ini.



Seksualiti Merdeka: Anwar bidas tindakan dwi-standard

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mempersoalkan sikap dwi-standard yang diberikan terhadap dua personaliti berhubung pembabitan mereka dengan program Seksualiti Merdeka yang mencetuskan kontroversi.

NONEKatanya, pelbagai bidasan sehingga polis menyiasat pejuang dan pendokong hak sivil Datuk Ambiga Sreenevasan, sedangkan terdapat jenayah yang lebih serius di negara ini yang memerlukan tindakan pihak polis.

"Mengapa beliau perlu dilayan sebagai seorang penjenayah, mengganggu beliau dengan cara demikian dan (selepas) beliau menjelaskan kedudukannya?" soal Anwar.

Beliau merujuk siasatan polis ke atas Ambiga semalam berhubung penglibatannya dalam acara tersebut.

ambiga question by police over seksualiti merdeka"Ia keteralaluan ... Mengapa Ambiga dijadikan mangsa? Difitnah berterusan... ini adalah apa yang kita pnamakan kesengsaraan warganegara biasa terhadap kegagahan kerajaan yang korup.

“Saya juga melaluinya dan sekarang giliran Ambiga," katanya pada sidang akhbar di Parlimen hari ini.

Ambiga yang juga pengerusi BERSIH 2.0 telah diundang bagi merasmikan program Seksualiti Merdeka yang dijadualkan daripada 9 hingga 13 November ini.

Bagaimana selepas dibidas dan dibantah oleh pelbagai kumpulan terhadap program ini - yang bertujuan meningkatkan kesedaran mengenai hak-hak lesbian, gay, biseksual, transeksual, - polis minggu lalu mengharamkan semua acara umum anjurannya.

ambiga question by police over seksualiti merdeka 071111 marina mahathirAnwar juga mempersoalkan mengapa seorang lagi aktivis hak asasi iaitu Datin Paduka Marina Mahathir, langsung tidak disentuh meskipun beliau juga adalah penyokong lantang mempertahankan hak asasi kumpulan itu.

"Bukan tujuan saya minta mereka (polis) untuk bertindak ke atas Marina (kanan) - awak patut hormati hak-haknya untuk luahkan pandangannya - tetapi orang ramai boleh lihat perbezaan layanan ini.

"Tetapi saya tahu, mereka (polis) terus siasatnya (Ambiga) untuk setiap isu, ini jelas tindakan politik," kata Anwar.


  • Noriman Saari · Pengulas Tertinggi
    daripada beri hak kepada golongan ini, baik sama-sama usaha bawa golongan ini kembali ke pangkal jalan. bukan dengan memahami dan membiarkan mereka berterusan begitu. ini bukan barat yang rosak nilai akhlaknya..tiada agama yang membenarkan atau menggalakkan hubungan songsang begini. PR perlu bertegas dalam hal ini supaya tidak terpalit dengan kes sebegini. seksualiti merdeka sudah wujud dari 2008 lagi. cuma dulu tiada publisiti. jangan sampai nasi dah jadi bubur. jangan sampai golongan ini minta kerajaan mengiktiraf kewujudan dan perkahwinan mereka.
    • Zanirun Baba · Pengulas Tertinggi · umur 57 tahun
      Cuba faham apa yg di katakan DSAI... DIA HANYA PERTIKAI KENAPA HANYA AMBIGA YG DI SOAL POLIS...jgn la sabitkan perkara yg lain..ISLAM TU CANTIK DAN BERADAB..UMNO tu SEKULAR jadi minta jgn lah bercakap tentang ISLAM...jijik aku baca...
  • Mohd Kamal · UTM
    sokong lah anwar ibrahim supaya banyak mak nyah mat liwat dan lesbian kat malaysia ni..hidup anwar ibrahim!.hidup ambiga!..hidup mat sabun ! hidup lge! eh anwar punye idup ke tak?kat mahkamah kata anu dia mati.hehehe
  • Mohd Khairul Hashim · Top Commenter
    Saya langsung x setuju dgn tindakan Ambiga namun kalau beria ia pihak berwajib nak ambil tindakan lakukan perkara yg sama pada Marina Mahathir..apa istimewanya dia berbanding ambiga..apakah Marina ada kekebalan sendiri sehingga dia boleh mencabar pihak berwajib namun tiada yg berani ambil tindakan..Ambiga rasmi tp Marina salah satu penganjur dan pernah juga rasmi majlis sblm ini tanpa apa2 tindakan..hmmm.
    • Rezx Kdh · Top Commenter · Works at Di rumah aja
      aku sgt stuju dgn pendapat MKH.... jgn double standard.... aku menyokong pendirian PAS dlm isu ini....
    • Ahmad Khalil · Top Commenter
      Setuju dgn MKH..itu lah yg dimaksudkan dstdrd oleh DSAI.tak payah komen melebih lebih.
  • Uda Othman · Puncak Alam
    laporan malaysiakini sedikit berbeza dengan laporan malaysia insider..malaysiakini lebih jelas ttg ucapan anwar..tahniah.
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    Bila anwar membidas puak umno dan polis.
    Maka umat mazhab umno mengambil kesempatan menyatakan anwar suka liwat , anwar penyokong kuat aktiviti gay...
    ini lah ajaran mazhab umno dengan mengunakan pelbagai kaedah menjatuhkan imej seseorang.
    - OOOi...mahzab umno ajaran agama mu memang membawa kebencian, bukan rakyat benci keatas anwar , ambiga atau lbgt , tetapi membenci dan terasa muak keatas sikap badapmu.
  • Yong Chun Wah · Top Commenter
    setiap manusia mempunyai hak masing2 termasuk perasuah2/pemecah2 amanah yang diberikan hak2 untuk meminta hakim menurunkan hukuman jenayah mereka? sekian!
  • Musang Berjanggut · Top Commenter · Selangor, Selangor, Malaysia
    anwar macam tak kisah je seksualiti merdeka ni .... apakah semua kebebasan dibolehkan dalam PKR termasuk perkara yang akan menjahanamkan anak cucu kita nanti ? hak nak luahkan pandangan pun ada batasnya... kalau semua pihak boleh meluahkan pandangan atas alasan hak asasi manusia... penghujungnya kita juga yang akan sesat ...... kenapa tak ikut cara Rasulullah.... kenapa nak angkat hak asasi manusia... kenapa tak angkat Sunnahtullah.. Sunnah Rasulullah... bukankah Rasulullah itu diturunkan untuk semua umat jin dan manusia.....
  • Uncle'mus Bah · Top Commenter
    DSAI tak kata sokong pun...cuma pertikai kenapa ada dwi standard dlm standard kepolisian.............itu saja...... mcm jgk pro Aziz bari...jika pof kangkung yg mengkritik tidak plak ada tindakan..............itul k'jaan yg adil & amanah..Ohh malaysiaku.
  • Alyssa Sofea
    mat kamal cuba putar belit kata2 anwar. Ttp hakikatnya double standard d ngara sdah pkara biasa. cuma bila dtunjukkan nraka barulah tau langit tinggi atau rendah.
  • Suhaimi Sabli · Top Commenter · Sek men gunung besout 01
    TAHUN 2008 DAH ADE MAJLIS NI, SKRG BRU SIBUK, DAH DKT PLHANRYA AGAKNYA, NAK CARI UNDI MELAYU. UMNGOK, UMNGOK, KESIANNN AKU TENGOK U ALL.
  • December Flower · Top Commenter · Kuala Terengganu
    Tak guna ada polis kalau polis dipolitikkan... bn mmg bodoh... kerajaan lagi parah bodohnya!
  • Saiful Azuwar · Unikl
    hidup anwar..hidup liwat..
  • Mohd Asraff Abdul Rahman · Top Commenter · Federal Institute of Technology
    pada aku, ini adalah salah 1 strategi BN untuk memesongkan isu2 besar yg sdg dihadapi bagi memberi ruang rakyat beralih topik,..sapa tau..mungkin ini taktik halus yg digunakan oleh BN utk menarik sokongan rakyat kononnya merekalah pejuang agama/tatasusila..sedangkan merekalah disebalik tirai layar lakonan ini..rakyat dikontotkan pemikiran bersifat konservetif..kenapa gopoh serta terlalu awal menyerang? biar prog itu berlangsung..dan hantarkan beberapa wakil untuk menjadi pemerhati..termasuklah pemerhati dari badan2 berkanun serta ketua agama untuk menjadi hakim pada prog tsebut..jika ianya terang2ngan menyimpang dari landasan akhlak, barulah pihak bkuasa mempunyai bukti serta saksi kukuh untuk mgharamkan golongan ini dari menuntut apa keadilan melalui perundangan...buat selama-lamanya..malah haramkan sekali NGO2 yg bersekonkol dgn golongan laknatullah ini...wsslm.
  • M Ganeson Munu · Top Commenter
    dari yang di comments oleh pembaca.. hahahahaha... banyak yang tak paham bahasa. hahahahaha..
  • Sulaiman Mohd Daud · Top Commenter
    Memang berbeza dalam pemberitaan antara Malaysiakini dan Malaysian Insider. Cuba fikirkan..... dalam pasaran saham boleh ke insider trading?


Mufti pula minta MCCBCHST usah campuri urusan lain

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya kecewa dgn tindakan Majlis Perundingan bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) yang mengeluarkan pandangan rasmi mengarahkan umat Islam supaya tidak meneruskan amalan korban secara terbuka.

NONE“Ini jelas mengarahkan urusan ritual agama lain. Lebih baik jangan campur, dan kalau ada terkilan sedikit sebanyak, lebih baik selesai secara tertutup, jika rasa terganggu.

“Malaysia sudah merdeka begitu lama dan kita dah hidup rukun damai cukup lama, jadi jangan kecohkan hal macam ini,” katanya dalam kenyataan ringkas kepada Malaysiakini.

MCCBCHST pada Jumaat lalu melalui satu kenyataan media menggesa supaya amalan menyembelih lembu-lembu tidak diteruskan di perkarangan sekolah dan tempat-tempat awam.

Menurut MCCBCHST, pihaknya kurang senang apabila aktiviti seperti itu dijalankan di hadapan penduduk pelajar yang berbilang kaum dan budaya, kerana ia tidak mengambil kira sensitiviti kanak-kanak sekolah dan masyarakat majmuk Malaysia.

"Kami merayu pihak berkenaan supaya menghormati sensitiviti masyarakat kita yang berbilang agama dan memohon mereka untuk menghentikan upacara pengorbanan daripada dijalankan di sekolah-sekolah, institusi-institusi pengajian tinggi dan tempat-tempat awam lain.

hari raya haji, slaughtering of cows, korban"Kami berpendirian bahawa tempat-tempat awam, terutamanya sekolah-sekolah, bukan tempat yang tepat untuk melaksanakan upacara ini yang hanya berkaitan dengan masyarakat Islam.

"Ini tidak memberi teladan yang baik untuk kita menggalakkan keharmonian dan keamanan di kalangan rakyat majmuk negara ini,” kata kenyataan MCCBCHST itu lagi.

Tindakan ekstrim

Bagi Dr Juanda, beliau bimbang tindakan sebegini akan dibalas dengan tindakan ekstrim daripada pihak yang satu lagi.

“Sebagai sebuah kesatuan yang ada intelektualnya, sewajarnya mereka lebih bijak, bukannya meniupkan semangat eksterim dan mahu campurtangan urusan ibadat agama lain.

hari raya haji, slaughtering of cows, korban“Sudah cukuplah bilangan kumpulan ekstrim di Malaysia, jadi jangan hendak ditambah lagi,” katanya.

Semalam, Sekretariat Persefahaman dan Kerjasama Gerakan Dakwah (SPKGD) yang dianggotai oleh tiga badan bukan kerajaan (NGO) Islam iaitu Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan Persatuan Ulama Malaysia (PUM) meminta semua pihak menghargai sifat toleransi umat Islam.

Dalam satu kenyataan bersama, SPKGD berharap tidak ada pihak yang cuba mencampuri urusan agama lain.

hari raya haji, slaughtering of cows, korban“Pihak Majlis Perundingan bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) seharusnya menghargai sifat toleransi penganut agama Islam yang tidak masuk campur hal ehwal agama lain.

“Pihak MCCBCHST juga perlu memberikan kerjasama seperti mana umat Islam bekerjasama terhadap penganut agama Hindu bagi merayakan Thaipusam, masyarakat Cina merayakan pesta
tanglung, penganut Taoisme merayakan pesta hantu lapar dan seumpamanya,” kata mereka.

Ibadah korban adalah sunat mu’akkadah bagi umat Islam dan di Malaysia, lembu sering-kali disembelih. Namun bagi penganut Hindu lembu dianggap sebagai binatang suci dan penyembelihan di tempat awam dikatakan tidak sesuai.


  • Meor M Azmi
    sikap toleransi kaum Melayu takkan mampu dicapai oleh kaum lain...Dahulu kala mereka datang ke Tanah Melayu sebagai pedagang, pelombong dan buruh penjajah...Melayu terima mereka seadanya....kini mereka adalah peguam, doktor dan ahli politik mahu Melayu mengubah cara hidup dan amalan yang diamalkan sebelum nenek-moyang mereka jejak tanah Melayu lagi....Benarlah kata pepatah...sudah beri betis nak peha pula...
    • Dzulkafli B Sharif Dzul · Pengulas Tertinggi · UKM Bangi
      mereka dah melampau...sudah pandai mengajar dan mengatur org islam nk beraml ibdat...mana yg boleh buat dan mana yg tdk boleh buat, mereka yg menentukan....bullshit!

      1. tahun baru cina, org2 cina membkr mercun sepanjang malam, tidakkah mengganggu kebisingn?

      2.org hindu berarak dijalan raya di hari kebesaran mereka, tidakkah menggnggu pengguna jalan raya lain?
      ...Lihat seterusnya..
    • Helman Sanuddin · · Bekerja di FLAP - FreeLance Photographer
      ini cerita pasal Islam bang....takda kena mengena ngan Melayu. Orang Cina, India lagi ramai yang Islam dari orang Melayu bang...kita bertoleransi atas dasar Islam bukan bangsa
    • Abdul Halim Abdul Rahman · IKM Johor Baharu
      Dzulkafli B Sharif Dzul:ini semua slogan 1 malaysia yang jadi puncanya. menteri2 dah sambut sekali perayaan mereka kerana ingin sokongan politik......sebelum ni takde diaorang ni berani buka mulut tp sejak 1 malaysia semua nak sama rata
  • Nor Azman Sukerman · Pengulas Tertinggi · umur 44 tahun
    1. Aku tinggal di Selayang. Tiap-tiap tahun aku berdepan dengan kesesakan pada hari Thaipusam. Boleh ta Thaipusam tidak menggunakan jalan-jalan awam sebab orang lain pun bayar cukai jalan juga.

    2. Setiap kali aku pergi pasaraya dan7-11, aku rasa marah bila melihat arak dijual. Apakah anda (Non-Muslim) tidak tahu Muslim tak boleh minum arak. Muslim juga tidak boleh bekerja mengendalikan urusan arak. Bukankah di Giant, tesco, 7-11 dan banyak lagi tempat, begitu ramai pekerja dan pelanggan islam? Kenapa ini tidak diambil kira oleh MCCBCHST?

    3. Aurat adalah satu lagi perkara yang dipandang serius oleh Islam demi menjaga maruah, kehormatan dan keselamatan kaum wanita muslim. Ia juga bertujuan menjaga pandangan lelaki agar tenang dalam menjalani kerja-kerja seharian. Oleh yang demikian, boleh tak kalau pemakaian pakaian yang terdeda...Lihat seterusnya..
    • Rashid Hussin · Pengulas Tertinggi · Oxford University
      Nor Azman sukerman - sokong no 7 tu ,melainkan segelintir manusia yang mencari keuntungan politik seandainya berlaku pergaduhan kaum dan agama di Malaysia ini.
    • Mawar Berduri · Pengulas Tertinggi · English collage johor bahru
      Nor Azman Sukerman, Syukur...ilmiah betul komen ko nie... tapi lahanat (maaf memaki lak) kat luar tu ada ke berfikiran macam kita nie............. Walahualam.
    • Kamal Koh · · Pengulas Tertinggi · Managing director di MY IMAN EDUCATION MEDIA SDN BHD
      Hujah 7 point Nor Azman Sukerman sangat bagus! Saya akan sampaikan kepada depa!
    • Arvin Danial Shamsul
      Sokong, tetapi hang pi tengok dangdut... siapa minum arak dan pakaian awek muda tu. ..uhh... Selepas tu datang komen balik. Kalo hang nak hidup betul-betul islamic di dunia ni sorry lah kawan. Fb pun orang kristian punya. Kalau betul nak islamic lagi jangan guna internet yang juga orang kristian(bapanya israel), lagi laptop yang hang guna pun dari China(hardware). Makan pun kari, tosai,chapati dari india pulak. Apatah lagi handphone yang hang guna tu. Tak payah nak hipokrit bro. Hidup ni tak lama biar aman. Biar kita bersatu & majukan ekonomi.
    • Finding You · Director at Businessman
      1. betul betul betul..baru2 ni lori bawa kelapa utk thaikpusam terbalik dekat rumah aku...lalu jadi sesak...semua tau, kelapa2 utk perayaan tu sgt membazir, selepas dipecahkan dibuang dlm tong sampah. sekarang kelapa mahal..drp membazir baik tak usah. guna aja cara lain..cam pecahkan tempurungnya yg kosong saja...amacam?

      2. syor aku..mana2 yg tak suka dgn toleransi Islam di Malaysia, boleh keluar dari Malaysia dan pergi hidup di negara yg tak sembelih qurban secara public..cam negara India. Buat apa bising2. Tak suka kalu, larii. Jangan tunggu.
    • Maskuri Hj Mustafa · Kuala Lumpur, Malaysia
      ini belum lagi kalau pemimpin negara kita bukan beragama islam ataupun lebih 2/3 nya pemimpinya bukan beragama islam dan yg paling takut urusan agama ditakbir oleh org yg tiada kelayakan agama..
    • Ramlan Ismail · Pengurus Besar at Persatuan nelayan kawasan pelabuhan klang
      lepas ni kita jangan benarkan merreka besuara dan perlu ikut cakap kita kalau nak duduk di malaysia ikut cara malaysia.. kalau tak suka hantar balik ke nagara asal mereka..
    • Diga Gamindal · · Top Commenter · IBKL, UNY & UPM
      Ramlan Ismail
      SIAPA YANG KAMU HANTAR...KAMU SENDIRIPUN PENDATANG!!
  • Noorahmad Hakim Mohd Noor
    diaorang xsedar ke dia menumpang di negeri yang agama persekutuannya ialah agama Islam? bukan nak tunjuk lagak, cuma nak bawa ke realiti dan berfikir...
    • Subra Maniam
      hoi bangsat...kamu pun pendatag....dari indon/ cina...orang asli yg ORIGINAL....
    • Suhaimi Abd Rahim · Top Commenter · Universiti Pertanian Malaysia
      Subra Maniam- Keralla juga ada mari, DEiY!!! Macamnana itu batu kiev mula2 lu worang keturunan mula2 mengaku? Miaiz ulaq ka?
    • Miagi Taro · Top Commenter
      Subra Maniam : jgn rasis kat sini bro...korang semua datang sblm merdeka ja...
  • Suhaimi Sulong · Top Commenter · Pengulas Level 1 at Parlimen Kg. Dusun
    tunku abdul rahman buat silap besao bagi taraf kerakyatan kat kaum dorg.
    patutnye halau pulang jer.
  • Noor Azman · Sekolah Menengah King Edward VII Taiping
    `kesalahan kita adalah berlembut dr zaman portugis lagi.mudah dibeli dan mudah menjadi talibarut utk kepentingan diri sendiri.perhatikan sejarah, bangsa apa yanng masuk ketanah melayu tak senang sekarang.mutakhir ni bangla ada, pakistan ada , vitnam ada, dll.siapa bagi kerakyatan , melayu juga.bg saya keraKYATAN TAK MASALAH KERANA BUMI NI HAK SEMUA BANGSA.TAPI ADAKAN SEDIKIT KAWALAN SUPAYA TIDAK MENJEJAS PERIBUMI ITU DAN AGAMA YG DIANUTI.TANPA KAWALAN KEMANA ARAH TUJU WARIS-WARIS KITA YG BAKAL KITA TINGGALKAN.KEHILANGAN TANAH TUMPAH DARAH DAN AMALAN AGAMA YG BERJIWA YAHUDI.AMALAN AGAMA DIMODIFY MENJADI MUDAH.KALAU TAK CAYE.......PERHATIKAN SEKELILING KITA.APAKAH YG BERLAKU DISEKELILING KITA BENAR-BENAR MENGIKUT AMALAN RASULLALLAH DAN DAPAT MENJAMIN KESINAMBUNGAN PD PEWARIS KITA.
    • Da Dir
      Lingswaran Singh masalah nya bkn islam malaysia yg menindas kaum kau org tapi kaum kau org yang pelan2 menindas kami org islam mcm ustaz riduan tee katakan..lu pii lah singh..kalau mau mai mati sama2 islam sanggup mati kerana ugama islam..mati syhid lebih baik dari dihina dinegara sendiri....????? trylah
    • Syahreer Hadi Munir · Top Commenter · Muar, Johor, Malaysia
      Lingswaran Singh : Jgn perguna nama Nabi Muhammad SAW. Memang betul Baginda akan cari jalan penyelesaian utk memenangkan semua pihak TAPI tidak sesekali melebihkan agama lain selain ISLAM. Noktah. Jadi.. Jangan sesekali (org bukan Islam) mempertikai ibadat kami sebab kami tak pernah pertikai ibadah korang semua. Kami TERLALU berlembut dah sebenarnya nih.
    • Lingswaran Singh · · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Syahreer Hadi Munir memang lah saya ingat sejarah. Ini yang encik nak ugut yang bukan-bukan ape hal? Ape pulak saya tuntut? yang tuntut MCCBHST dan ape pulak soal menindas sedangkan yang bukan Islam adalah minoriti? Ini bukan bukan isu emosi, ini isu semasa. Yang encik marah-marah ni kenapa? Kenapa tak boleh bicara dengan baik? Yang Encik buat ugutan itu kenapa? Perlukah saya buat laporan Polis? Encik ingat ingat apa saya nak perangi encik ka? Saya ni cuma beri pendapat sahaja. Yang encik nak sampai beri amaran kenapa ya? Encik suka kah huru-hara? Masalah seperti adalah biasa di mana-mana tempat yang berbilang kaum. Tak payahlah beremosi, tiada isu tuntutan pun. Kita semua disini bincangkan isu semsa saja, tak payahlah nak ugut-ugut. Kita bukan menteri atau perdana menteri, kita bertekak sampai macam ini tak guna pun. Apa pun kalau Encik marah, saya tak boleh buat apa-apa. Encik sound lah MCCBHST. Tak perlu nak ajak saya berani mati. Saya sekadar berkongsi pendapat. Saya tak tuntut pun apa-apa.
  • Mohd Zaini B Idris · Works at Yang pasti adalah tempat yang halal
    melampau lak diorg ni kalau pesta diorg bukan main lg dgn mercun , sna dgn konsert melalaknya dgn perarakan nya....kena bertegas ni....
  • Iffliea Abdullah · Top Commenter
    Rupa-rupanya ahli majlis ini (MCCBCHST) hanya berselindung kononnya ingin memupuk persefahaman agama tetapi ahlinya penuh dengan kebencian, perkauman, ekstrim dan mengadu-domba masyarakat bukan Islam supaya membenci Islam. Cuba bayangkan jika masyarakat Islam pula menuntut supaya orang Hindu tidak menggangu jalanraya dan kawasan rumah mereka semasa Thaipusam, pasti kamu melenting dan sanggup siap mengadu kepada kerajaan India. Jadi hargailah tolak ansur yang telah diberikan oleh masyarakat Islam. Saya yakin mendirian ini tidak disokong oleh penganut sebenar Budha dan Tao kerana mereka yang saya kenali penganut yang 'damai'. Diharap MCCBCHST menghalang individu ekstrim ini daripada menggunakan majlis ini untuk kepentingan peribadi dan perkauman.
    • Da Dir
      hindu2 cina2 semua mailah kuar ramai2 mcm bersih 2.0 tu kita main rusuhan kaum terang2...jgn sentuh islam..kalau nak ckp pasal islam, apa islam buat, mcm mana nak buat lu all sume masuk islam dulu kita jadi saudara baru lu all cite hal islam...ada paham..
    • Nixsham B Mohamad
      jgn2 yahudi dah msk dlm kumpulan ni kok?, jgn spai peristiwa 13MEI BRULANG, itupun brapa negeri je..Nauzubillah
  • Shuhaimi Yusop · Top Commenter · Beranang
    Apakata masyarakat Islam pula menyeru supaya perayaan thaipusam di Batu Caves dibatalkan kerana menganggu lalulintas. Malahan patung warna emas yang tersergam itu juga menyebabkan perhatian pemandu terganggu dan boleh menyebabkan kemalangan. Itu satu contoh dimana pihak lain juga boleh meminta benda2 yang karut2 wahai MCCBCHST. Selama ini umat Islam cuma membiarkan sahaja pembinaan tokong2 terutamanya tokong Hindu yang didapati dimerata2 tempat yang nisbah jumlahnya dengan jumlah penduduk tidak seimbang berbanding agama lain. Tidak dibuat diatas tanah yang telah direzabkan malahan buat bila terasa ada "umph" kat mana2 sahaja. Jangan terasa wahai umat Hindu, tetapi elok lah jika terasa untuk berfikir tentang agama lain juga sebelum berkata2. Terima kasih
  • Serabai Alguntur · SSI JB
    mengapa MCCBCHST bagitu irihati dengan orang islam yang menjalankan ibadah korban sedangkan orang islam tak pernah pun masuk campur pasal ugama mereka seperti perayaan kuih bulan bakar kertas sana sina dibiar berterbangan masuk rumah orang dan mengotorkan jalan , perarakan cengge , taipusam bagtu juga dengan lain lain kaum kalau adakan perayaan kami orang islam tak ambil peduli pun mereka boleh merayakan nya dengan bebas tampa masaalah. MCCBCHST jangan timbulkan kemarahan orang islam.
    • Miagi Taro · Top Commenter
      sbb RAYA AGAMA DIA...MCCBCHST TU TERMASUK islam ke???xkan...so depa dok perjuang agama depa jelah???extreamis ni mmg ada dalam mana2 agama...saja nak porak perandakan negara...
    • Da Dir
      dari dulu lg masa zaman nabi lg kafir ni mmg sentiasa cemburu dgn islam..patut diperangi saja jika dah kacau urusan agama kita..
    • Dinns Kamar · Top Commenter · Pulau Pinang
      Miagi Taro tunjukkan saper pengerusi MCCBCHST biar kita semua tahu dan yg saje buat kecoh...kalau berani sila tonjolkan diri tak guna buat statement tapi tak berani tanggungjawab

Pua: Adakah Najib juga anti-Melayu?
Setiausaha publisiti DAP Tony Pua menolak dakwaan yang membidas kenyataannya yang mencadangkan Pakatan Rakyat mengecilkan kakitangan perkhidmatan awam jika mereka berkuasa bagi mengurangkan kos perbelanjaan negara dan berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga telah memperkenalkan langkah-langkah yang sama.

NONE"Perdana Menteri sendiri mengumumkan dasar (ketika pembentangan bajet) bagi membolehkan kakitangan awam bersara awal secara sukarela dan sistem bagi memecat kakitangan awam yang telah melanggar protokol tatatertib, adalah ini bermaknan perdana menteri juga anti-Melayu?" soalnya kepada pemberita selepas menghadiri sebuah forum ekonomi di Kuala Lumpur malam tadi.

Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia sejak minggu lalu melancarakan siri laporan yang membidas Pua dan memilih menjadikan kenyataan itu sebagai isu perkauman.

Terdahulu pada forum berkenaan, Pua berkata beliau dibidas hebat berhubung kenyataannya yang mahu membantu negara berbelanja secara berhemah itu. Kritikan juga dibuat oleh ahli parlimen Johor Bharu Datuk Sharir Samad dan timbalan speaker Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

"Saya langsung tidak menyebut perkataan Melayu atau Bumiputera dalam keseluruhan ucapan saya tetapi apabila ini disiarkan oleh Utusan Malaysia, orang yang rasional seperti Sharir Samad juga berkata DAP adalah bersifat rasis kerana ingin mengurangkan jumlah kakitangan awam.

NONE"Apabila Najib kata (langkah-langkah untuk mengurangkan perkhidmatan awam), semuanya baik, tetapi apabila Tony Pua kata, maka beliau adalah bersifat perkauman," katanya sinis.

Dalam nada yang serius, Pua berkata kontroversi itu timbul selepas beliau menjawap soalan seorang hadirin di sebuah forum di Johor Baharu mengenai cara Pakatan menyelesaikan kos perkhidmatan awam yang naik secara mendadak.

Katanya, kos gaji kakitangan awam dan juga pencen telah meningkat tiga kali ganda iaitu pada RM20 bilion pada tahun 2000 kepada jangkaan RM61.4 bilion bagi tahun 2012.

najib and malay workers"Ia mungkin antara cabaran terbesar yang harus diselesaikan jika Pakatan mengambil alih Putrajaya. Kita tidak boleh memecat semua penjawat awam tetapi kita perlu mengambil langkah-langkah untuk menyusun semula dan mengurangkannya dari masa ke masa."

Malaysia, katanya mempunyai lebih 1.2 juta kakitangan awam dan ratio negara ini adalah 4.6 peratus berbanding hanya 2 peratus bagi negara-negara di rantau ini. Malangnya, BN mempolitikkan masalah berkenaan apabila pembangkang menimbulkan perkara itu.
  • Nazri Omar · Pengulas Tertinggi · UTM 83/88 (Mechanical Engineering)
    apa komen tentang kenyataan ini... "Ia mungkin antara cabaran terbesar yang harus diselesaikan jika Pakatan mengambil alih Putrajaya. Kita tidak boleh memecat semua penjawat awam tetapi kita perlu mengambil langkah-langkah untuk menyusun semula dan mengurangkannya dari masa ke masa."... rasanya langkah ini lebih kurang sama dgn syarikat swasta buat (VSS)... kalau kita bekerja dengan baik, apa nak dirisaukan, kecuali le kalau kita kaki mengular, rasuah, cakap lebih tapi kerja kurang....patut le takut....apapun nak buang pekerja, bukannya perkara mudah sebab kita ada undang-undang yg melindungi pekerja....boleh rujuk kenyataan aziz bari...
    • Dzulkafli B Sharif Dzul · Pengulas Tertinggi · UKM Bangi
      sebenarnya jumlah ktgn awam kini adalah relevan, cumanya kerajaan BN yg lemah akibat penyelewengan dan rasuah.. maka ktgn awam semuanya dijadikan mangsa..memang ada ktgn awam bermasalah, patutnya dikenakan tindakan...bukan nak buang senang2...yg dimaksudkan adalah tingkatkan profesionalisme ktgn awam, hukum dan jika boleh buang ktgn awam yg bermasalah...
    • Mawar Berduri · Pengulas Tertinggi · English collage johor bahru
      Dzulkafli B Sharif Dzul... banyak komen dibawah aku baca, tapi komen ko yang best... Alah DAP nie kalau kene tang MELAYU memang dia bias, tapi kalau kene masyarakat dia, melenting gak meka... aku kerja diPrivate Sector ramai kaum Cina nie mendominasi golongan HIGH LEVEL, belajau tak le pandai sangat kerja jangan cerita le memang bengap dan lembap tapi yang kat bawah semua orang Melayu dan India... kaum dia ada le 3,4 kerat..... Makan duit syarikat pun kuat..... jangan cite le... ada kita kesah, aku harap orang Melayu Islam kene paham dan sedar akan permainan mereka, jangan TOTOK sangat nak berpolitik. Walahualam.
    • Nizam Hamid · Pengulas Tertinggi
      ya................betul tu?
    • Wan Adib Wan Roslan · Top Commenter
      Mawar Berduri, kena differiantiate (membezakan) antara syarikat swasta dgn agensi awam. Tony pua tu keluarkan statement ttg jabatan awam, krn ianya berkaitan dgn kepentingan awam & kerajaan memerintah. yg awk kata tu swasta, mana boleh nak bandingkan dgn agensi awam. Mungkin awk cakap tu berkaitan dgn sstengah syarikat, dan bukan semua. Kita x boleh nak generalize kan bnda tu pd semua sekiranya ia berlaku pd beberapa/ssetengah syarikat sj...
    • Modem Bodben · Top Commenter
      Mawar Berduri betul tu.. aku pnah kerja ngan toukeh cina ni, mmg sebijik macam yg u cakap... temapt aku keja dulu tu lagi senang, taoukeh tu tgk.. kalau ada di kalangan pekeja baru dia pandai n boleh buat kerja yg sama dgn pekerja lama yg gaji lebih besar, dia kan sedaya upaya nak buang yg lama tu gaji dah besar, bagi yg baru masuk, gaji kecik, bila gaji kecik, kos pun murah.. (itu untuk pekerja bumilah tu)...

      org yg dah der pengalaman akan tahu perkara macam ni, yg xder pengalaman tu akan sokong membabi buta...
    • Dibo Dibodink
      Betultu betul...

      Saya juga kenal beberapa kakitangan kerajaan yang x dtg kerja tapi dipunch kadnya oleh kengkawannya..
      Siap boleh gilir-gilir pula tu...
    • Raja Mohd Shahrim · Top Commenter
      Mawar Berduri
      Aku plak tengok penjawat awam ni penghabis duit pembayar cukai, kerja nak memonteng jer, yg level besar makan rasuah, time kerja main golf, suruh PAR punch kard, timbalan plak, bukak syarikat guna nama org lain, semua sapu,, sapa yg repot kena tindakan.. so camner..??
    • Ardi Amin · · Manager at ArABO enterprise
      kerajaan nk tolong melayu bg kerjala..sbb tu kerajaan ramaikn lg kakitgn kerajaan..if kita sokong PAKATAN confirm kita xda keje sbb kena buang..undi UMNO lg bgus.. dorng yg bg korng mkn..klau pas pegang malaysia mati kebulur la korng ..
    • Modem Bodben · Top Commenter
      Dibo Dibodink sebab tu kena pakai sistem bio metrik seperti kehadiran cap jari.. dan perlu ada sikap amanah di dalam diri sendiri..
    • Modem Bodben · Top Commenter
      Raja Mohd Shahrim tu kena cantas ler... tak bertanggungjawab.. merosakkan nama penjawat awam jer...
    • Razali Haroun Scirocco · · Top Commenter
      aku setuju dgn mawar berduri..kebanyakan syarikat begitu...yg penjawat awam lak...cuba korang perhatikan, tidak kira waktu sentiasa boleh berFB dari pagi sampai petang
    • Ahmad Johari · Top Commenter · UITM
      Dibo Dibodink skrg kakitangan kerajaan tak pakai dah punch card, pakai thumb print, kalo nak suruh kawan punch kan kena potong ibu jari hehehehe
    • Raja Rimba · · Top Commenter · UC Berkeley
      SAKSIKAN VIDEO PETANDA AKHIR ZAMAN DAN KEDATANGAN IMAM MAHDI http://bit.ly/s8gRWq
    • Tetanum Anum · Top Commenter · Student at Taco Bell
      yang menjadi masalah ialah orang yang tidak layak pun dilantik kejawatan tersebut kerana dia ada kaitan keluarga dengan orang berkepentingan. akibatnya ada yang memang bekerja dan ada yang makan gaji buta.. so yang makan gaji buta tuu lee yang perlu di fire..
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      ITU HANYA KENYATAAN DAN CADANGAN DIA BUKAN PAKATAN RAKYAT KESELURUHANNYA. MUNGKIN PEMIMPIN LAIN DLM PR MEMPUNYAI IDEA YG LEBIH BAIK..
    • Price Patrick Sumithiran · Top Commenter · UTAR Setapak
      Mawar Berduri org cina kerja bengap dan lembap? macam tu pun mereka mampu berjaya? pelik saya..jgn main cakap shj..
    • Price Patrick Sumithiran · Top Commenter · UTAR Setapak
      Mawar Berduri kalau pekerja awam tu tak buat kerja terima gaji buta shj mana boleh..biar dia melayu ke, cina ke india ke, kalau tak but kerja tapi nak gaji tu memang kes bengap..
    • Mnoor Mansor · Top Commenter
      Dzulkafli B Sharif Dzul; Aku setuju bebeno dgn pendapat ngko. Dsbbkan majoriti penjawat awan ni Melayu n mengaku Islam, secara tak langsung cara n ckap dia org akan tempias ke umat Melayu n Islam gak. So, sblm jd lebih teruk ambil tindakkan terhadap yg bermasalah terutama pemimpin atas kapasiti politik.
    • Tengku Utara · Works at Hino pilot
      Ardi Amin U tak baca ka lapuran audid negara?beerjuta juta duit rakyat lesap.Pemimpin ameno yang di tangkap rasuah,Khir toyo,Taib Mahmud dan lain lagi,susah nak percayakan pe3mimpin ameno dan Be end ni,So...tukarlah pada PAKATAN pada PRU13 nanti.
    • Khairul Amilin · Universiti Putra Malaysia
      perghhh... korang nih tak perasaan ke??? si DAP nih yang dok bebual... kite sesama ISLAM n MELAYU yang saling mengutuk... bangsa lain dok ketawa jer aper yang wat...cube tgk ade tak kaum2 belah sane bagi komen??????? takde bukan... ape nak jadik ni... kadang2 aku sedih gak tgk bangsa aku sendiri camni. padahal kalau kite nih semue bersatu hish... Allah jer yang tahu....
  • Mohd Kamal · UTM
    mari menyokong dap dan ulamak mat sabun hehehe..inilah wira negara yang disanjung tinggi oleh melayu hahaa.mmg lawak la puak2 pakatan haram ni tak boleh baca di luar kotak langsung.kene tipu dek media perang siber dap je adoila..kesimpulan dia senang je.baca media dap mcm malaysiakini ni confirm sokong dap walaupun benda tu tak betul itu je...he..he..he..
    • Amin Mohd · Pengulas Tertinggi · Manager di Self Employed and Loving It!
      ko ni betui ker UTM. aku rasa sangsi lah pula sebab komen ko ni berbau politik. kahkahkah. komen ko ini tidak punyai logik. ko ni tukang mesin rumpu utm ko. ko ni tahu ke laporan audit negara yang dibentangkan menunjukkan betapa besarnya kos penyelewengan yang dilakukan oleh kerAJAAN. Sepatutnya menteri2 yang terbabit patut letak jawatan. Ada sape2 letak jawatan. Kenapa tak letak. Sebab mereka TIDAK MALU. ko nak bahas biar pada fakta. Orang2 mcm ko ler yang kerajaan semakin rakus. otak 3rd kelas.
    • Razali Haroun Scirocco · · Pengulas Tertinggi
      Amin Mohd hehehe...ko ni patut2 ler kata si mohd kamal tu...tapi aku cam setuju lak apa yg ko cakap tu...pada aku eloklah buang ajer kakitangan awam yg tidak berfungsi tu dari biarkan diorang dapat hasil haram dan bagi anak bini makan.
    • Raja Rimba · · Pengulas Tertinggi · UC Berkeley
      SAKSIKAN VIDEO PETANDA AKHIR ZAMAN DAN KEDATANGAN IMAM MAHDI http://bit.ly/s8gRWq
  • Rosma Siforan · UITM
    UMPORNO dah pasang strategi PRU13. PR kena hati-hati keluar kenyataan.
  • Sathia Kumar · Top Commenter · Insurance Agent at Agent insurans
    Media perlu memainkan peranan dalam kemajuan negara bagi surat khbar utama kami dengar banyak menimbukan masalah perkauman.Jelas menunjukkan parti BN akan tumbang dalam PRU nanti.
  • Wali Sulam · Top Commenter · UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA, BANGI, SELANGOR
    sejak kebelakangan ini DAP sering bercakap mengani perkara - perkara yang berkaitan dengan melayu....walaupun dia tak sedap apa yang dia cakap itu ada kena mengana melayu... tetapi DAP perlu berhati hati agar tidak dilebalkan sebagai sebuah parti anti melayu...DAP perlu ingat disini TANAH MELAYU disini juga PERNAH MENJADI PUSAT PENGEMBANGAN AJARAN ISLAM... DAP jangan nak menjadikan penyu kepada kura-kura... ini negara islam dan negara melayu..oleh itu DAP perlu memahami prinsip ini..TANAH MELATU BUKANLAH MALAYSIA TETAPI TANAH MELAYU ADALAH ISLAM DAN MELAYU.....
    • Abdul Yahaya · UUM
      Islam utk semua, jgn stereotaipkan Islam = kaum
    • Rijal Ramli · Works at Kementerian Pelajaran Malaysia
      setuju..sejak kebelakangan ni puak2 ni sering ckp psl kepentingan melayu@islam.cth isu korban, bahasa kebangsaan,ekonomi & y ni kakitgn kerajan. bila dipertahankan kata kita ni perkauman.pandangan aku dlm isu kakitgn kerajaan ni : diorg sisihkan kakitangan kerajaan y x bkualiti then masukkan puak2 diorg sbb konon2nya bkualiti.dgn kata lain ade kamal atartuk y akan muncul d msia ni nti.2x5 mcm yahudi je cuma yahudi lbh bijak & halus.any comment?
    • Ahmad Johari · Top Commenter · UITM
      Abdul Yahaya melayu automatik islam, boleh tukar ka?
  • Anwaaru Ramadhan · Top Commenter · Maahad qiraat shoubra
    bukan salah kakitangan awam..cuma kakikatangan awam yg berperangai UMNO saja mesti dididik bagaimana menggunakan masa dan wang dlm menjalankan khidmat untuk rakyat.ingat duit yg masuk dlm mulut anak adalah hasil dari kerja halal dan haram kamu..jgn claim lebih..lau claim lebih tu serupa ngan AMNO
  • Sabahsarawak John · Top Commenter · Oxford university london
    banyak jabatan kerajaan dimalaysia ini kerjanya MINUM KOPI dan berborak saja, pukul (8:00am minum kop)i, pukul(10:00 minum kopi), pukul (12:00 makan tenghari), pukul (2:30pm meeting), pukul (3:00PM minum kopi), pukul (4:30 pegi main goft) dan terus pulang ke rumah, saya sokong supaya( kakitangan awam)yg malas tu dikurangkan, kerana membazir wang pembayar cukai saja.
  • Bang Wan Pekida · Top Commenter
    Setuju 100% Kenyataan DS Najib "Perdana Menteri sendiri mengumumkan dasar (ketika pembentangan bajet) bagi membolehkan kakitangan awam bersara awal secara sukarela dan sistem bagi memecat kakitangan awam yang telah melanggar protokol tatatertib" supaya urusan yang membabitkan Pejabat Kerajaan akan lebih telus & cepat tapi perlu memberi imbuhan untuk mempercepatkan urusan2 di Pejabat Kerajaan
  • Wan Adib Wan Roslan · Top Commenter
    Yg kerajaan najib bekukan jawatan2 guru tu, & juga jawatan2 agensi kerajaan yg lain, kita nak kategorikan tang mana ya! Itu anti melayu juga ke? Ke sbb poket dah pokai?...
  • Enam Jahanam Hunter · Hacettepe Üniversitesi
    Utusan Melayu milik penuh UMNO. Kita dah tahu Akbar ini batu api.. tukang siram minyak supaya api tu cepat marak tapi sayangnya tiada kayu api.. minyak habis, api pun padam..DARI SEKARANG JANGAN BELI AKBAR UTUSAN MALAYU.
  • Raja Rimba · · Top Commenter · UC Berkeley
    SAKSIKAN VIDEO PETANDA AKHIR ZAMAN DAN KEDATANGAN IMAM MAHDI http://bit.ly/s8gRWq.
  • Hanif Harun · Top Commenter
    Dah lantik senator itu dan senator ini.. apa senator ini free ker?
  • Miagi Taro · Top Commenter
    nak kurang kakitangan awam bukan susah...xpayah ada pengambilan staff baru selama 5 thn...ofcoz jumlahnya akan berkurangngan...xpayah2 nak buang2 org ke VSS ke...sebab benda tu xmesra rakyat...jd naikan cukai...bawa masuk bangla...ni pon penyelesaian yang baik...baru le kerja banyak kat malaysia ni...terlupa...naikkan petrol yer...
  • Bamkorso Korso · Top Commenter · Singapore Management
    Najib memang anti MELAYU.
  • Boyak Lanji Lapar · Top Commenter
    UNDILAH BN UNTUK KESEJAHTERAAN RAKYAT DAN NEGARA...
  • Mat Zaini Abdullah · Top Commenter · Ketua Bidang TekVoch at Smk baling
    Perlu kebijaksanaan dan penelitian sebelum tindakan. Isu ini berkaitan kuasa beli isi rumah yang menyumbang kepada penggunaan dalam negara. Jika sekiranya 100,000 ditamatkan perkhidmatan ia memberi kesan kepada aliran pusingan ekonomi dalam negara termasuk menghasilkan peningkatan kadar pengangguran. Pengurangan kos mengurus kerajaan perlu dilihat kepada perkara-perkara lain yang lebih membazir berbanding pembayaran gaji dan pencen kakitangan awam. Pembuangan kakitangan awam yang bersabit dengan sikap kurang amanah, itu lebih ideal. Jika hanya bersandarkan motivasi kerja itu memerlukan kajian lebih mendalam dan teliti kerana terdapat faktor tolakan dan tarikan dalam mempengaruhi motivasi. Jika bersandarkan kepada produktiviti perlu KPI yang jelas berdasarkan bidang perkhidmatan, pengkhususan yang spesifik dan terarah. Perlu diingatkan sesetengah bidang perkhidmatan awam semacam operasi kedai runcit dengan diletakkan pelbagai jenis fungsi kerja kerana anggapan institusi sosial yang paling baik untuk melaksanakan dan menerapkan dasar kerajaan. Sedangkan kadar upah yang dibayar merupakan antara yang paling rendah berbanding bidang perkhidmatan awam yang lain. Jangan dilontarkan idea dahulu sebaiknya idea dilontarkan selepas kajian dibuat dengan teliti. Jangan jadi orang politik yang biasa sebaliknya jadilah orang politik yang sentiasa berpengetahuan jitu.
  • Sei Wo
    dzulkafli kata , cumanya kerajaan BN yg lemah akibat penyelewengan dan rasuah.. maka ktgn awam semuanya dijadikan mangsa..

    SeiWo kata, kerajaan BN lemah dan rasuah..FAKTA.


    ...See More
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    Bagi penganut agama melayu.
    Melayu lah kaum yang berstatus paling tinggi.
    Melayu lah agenda asas perjuanga mereka.
    Lbih ramai penganut melayu ini , maka umno semakin kuayt.
    BUkan kuat apa...kuat merampas wang rakyat.
    OOOi...kata demokrasi , tapi tak reti apa itu demokrasi.
    Pembangkang mempunyai hak membentang pendapat mereka.
    Bila pemkangkang cina ini buat suara keluar.
    Maka penganut agama melayu ini bangkit menentang.
    seolah olah tuhan mereka sedang sdiserang yahudi..
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      prestasi kakitangan kerajaan cuma pandai
      minum kopi , makan kuih,
      wang rakyat , duit cukai akyat untuk menyara hidup mereka jadi malas , tiada produktivti , malah merampas dan mahu gunakan kuasa menghasut rakyat ... ni kerajaan apa ??
      Balik jaga kera lah .
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Biarah malaysia bangkrap
      semua rakyat jadi samarata
      yang kaya ... cabut , yang miskin kena kerja rajin
      Yang goyangkaki di birokrasi kerajaan ... kerja tidak dapat gaji
      Ini sudah cukup elok ... maka kakitangan kerajaan akan beni umno seumur hidup hidup bangkrap ...selamat bangkrap .
    • Ahmad Johari · Top Commenter · UITM
      Kong Bu Fenzi kakitangan kerajaan terikat dengan parti politik sila baca perlembagaan persekutuan, kakitangan kerajaan ketua kami Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong tu pasal kalau tgk sampul surat kerajaan mana ada tertulis Urusan Perdana Menteri
  • Jp Joe Pg · Top Commenter
    Saya salah sorang yg keja kat gomen. Dah ambik skim pencen. Kalu ada pilihan genap je 25 tahun kerja nak pencen dah. Nak aktif sepenuh masa dalam jemaah dan habiskan sisa umur nak ibadat sebelum mati. Mudah-mudahan. Amin...

Tiada ulasan: