Isnin, 7 November 2011

ALLAH MERANCANG DAN PENENTU...KUATKAN AKIDAH DAN IBADAH...DOA DENGAN TAWADUK...DIIKUTI KERJA YG RAPI

Protes halang PRU-13 jika reformasi tak dilaksana

Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berikrar mengambil pelbagai langkah sewajarnya untuk menghalang pilihan raya umum ke-13 daripada diadakan sebelum proses pembaharuan sistem pilihan raya di negara ini dilaksanakan.

NONE“Maka tidak menolak kemungkinan kali ini rakyat turun bukan sahaja untuk melakukan protes tapi benar-benar untuk menukar regim yang sekian lama gagal menjamin hak rakyat untuk mendapatkan proses demokrasi pilihan raya yang bersih dan adil.

“Kita tidak boleh menolak kemungkinan rakyat akan bangkit untuk memastikan regim turun agar proses pilihan raya yang adil dan bersih boleh mengambil tempat dan negara ini boleh diselamatkan,” kata pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin (kiri) dalam satu kenyatan media.

Menurutnya, yang lebih dikenali sebagai Chegubard, pilihan raya di negara ini hanya boleh diadakan selepas proses penambah-baikan dijalankan sekiranya kerajaan BN tidak mahu berdepan dengan kuasa rakyat.

“Yakinlah rakyat sudah mula hilang kesabaran. Negara sedang berdepan dengan krisis kepercayaan proses demokrasi pilihanraya paling teruk sekarang ini.

bersih rally july 9 crowd face-off with police 1“Jika pilihan raya umum masih berlaku sebelum proses penambahbaikan pilihan raya yang meyakinkan kami berjanji akan menggerakkan mobilisasi rakyat terbesar,” katanya.

Kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak teruk dibidas pelbagai pihak baik di dalam mahupun di luar negara berhubung cara pentadbirannya bertindak menggunakan kekerasan melampau dalam menggagalkan perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Bebas(BERSIH 2.0) pada 9 Julai lalu.

Parlimen dibubarkan November ini?

BERSIH yang menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini berjaya menarik penyertaan ribuan rakyat jelata dari segenap lapisan untuk turun di jalanan sekitar Kuala Lumpur.

Pada perhimpunan itu, tidak kurang 1,700 penunjuk perasaan telah ditangkap manakala ribuan lagi diserang dengan gas pemedih mata, tembakan meriam air berkimia dan turut dipukul oleh pihak polis.

NONEBagi mengendurkan ketegangan dan kemarahan rakyat serta masyarakat antarabangsa, Najib akhirnya akur untuk menubuhkan Jawatankuasa khas terpilih parlimen bagi reformasi pilihan raya.

Walau bagaimanapun, para pengkritik memberi amaran bahawa ini hanya alasan untuk merdakan kemarahan orang ramai kerana Najib selaku perdana menteri boleh membubarkan Dewan Rakyat pada bila-bila masa. Malah beliau juga pernah berkata ini mungkin dilakukan sebelum jawatankuasa itu siap mengemukakan cadangan mereka.

Menurut Chegubard, berdasarkan maklumat terkini, daripada sumber-sumber dalaman yang boleh dipercayai telah mendedahkan bahawa Najib akan membubarkan parlimen dalam bulan November bagi membolehkan pilihan raya umum diadakan dalam masa terdekat.

Paling kotor

“Jika pilihanraya dipanggil dalam masa terdekat (paling tidak) sebelum menunggu jawatankuasa khas membuat keputusan maka sudah tentu satu pilihanraya paling kotor dalam sejarah sedang dijanjikan.

“Jika ini tetap dilakukan maka tidak dapat dielakkan persepsi pilihan raya kali ini hanya proses ‘palsu’ bagi menghalalkan regim terus berkuasa,” katanya.

NONEChegubard berkata selain sistem pilihan raya yang belum diperbetulkan, pentadbiran BN dijangka cuba mengambil kesempatan daripada musim tengkujuh dan musim haji bagi kelebihan mereka.

Justeru, beliau yang juga bekas ahli jawatankuasa pusat PKR berkata SAMM bersama dengan organisasi massa yang lain memberi amaran supaya perdana menteri memastikan segala kepincangan sistem pilihan raya negara ini diperbaiki sebelum membubarkan Dewan Rakyat.

“Kami SAMM bersama dengan teman-teman organisasi massa yang lain pada hari ini mewakili rakyat keseluruhanya memberi amaran kepada perdana menteri Malaysia bahawa pilihan raya umum hanya boleh dipanggil setelah proses penambahbaikan proses pilihan raya dilakukan.

NONE“Proses penambahbaikan ini juga seharusnya satu proses ‘reformasi’ serius yang memberi jawapan kepada kelemahan-kelemahan yang sering dipergunakan oleh pihak tertentu dan bukan hanya perubahan kosmetik semata-mata,” katanya lagi.

Kekal berkuasa

Sementara itu, Harakahdaily memetik presiden Pergerakan Kebebasan Awam Malaysia (MCLM), Haris Ibrahim (kanan) berkata, pihaknya dan NGO lain yang bergabung dalam organisasi massa tetap bersama keseluruhan rakyat untuk melakukan perubahan.

Katanya, rakyat negara ini tidak lagi boleh menerima percubaan Umno BN untuk kekal berkuasa sehingga sanggup melakukan penipuan secara terang-terangan dalam pilihan raya.

azlan"Namun kami telah menerima maklumat yang boleh dipercayai bahawa perdana menteri akan melakukan pembubaran parlimen pada 11 November ini bagi membolehkan pilihan raya umum ke-13 diadakan pada 10 Disember ini.

"Jika benar, kita lihat ini sebagai satu langkah sekali lagi oleh Umno dan BN untuk memegang kuasa sama ada di peringkat persekutuan dan negeri melalui cara penipuan," katanya dipetik akhbar rasmi parti PAS.

Selain Chegubard, hadir pada sidang media itu, adalah Pengerusi League Unemployed Graduates, Devadas Silvaraju; Presiden Parti Rakyat Malaysia (PRM), Dr Rohana Ariffin dan Pengerusi India Justice Party (IJP), PS Jenapala.

  • Alias Mohd Yusof · · Bekerja di UTM
    bersedia untuk BERSIH 3.0.
  • Sang Kelembai · Pengulas Tertinggi
    Jika Parlimen dibubar sebelum penambaikan pilihanraya dilakukan bermakna penubuhan jawatankuasa khas adalah sebagai wayang semata-mata. Rakyat terbanyak ditipu dan diperbodoh bodohkan oleh regim BN. Keadilan proses pilihanraya perlu ditegakan walaupun mungkin terpaksa mengharungi BERSIH 3,0
    • Celik Fikir · Pengulas Tertinggi · UKM
      BUKAN MUNGKIN LAGI KITA MESTI BERSEDIA DARI SEKARANG, UMNO TIDAK BERSEDIA UNTUK ADAKAN PILIHAN RAYA YANG BERSIH MEREKA BERHASRAT PERTAHAN PEMERINTAHAN DGN CARA PENIPUAN PALING KOTOR ABAD INI...LIHAT SAJA APA JD PADA PSC? APA JAWAPAN SPR ? APA NAJISB KATA PILIHAN RAYA TAK TERIKAT PADA KEPUTUSAN PSC...NAMPAKNYA KERAJAAN SEKARANG HARUS DITUMBANGKAN DIJALAN RAYA ALA MESIR ,TUNISIA ATAU LIBYA ?? APA KAH PEMIMPIN UMNO MAHU TERIMA NASIB SEPERTI GHADAFI???
    • Sirhan Nafiz Raslam
      Celik Fikir Ceh! cakap saja!
    • Zahali Mamat · Pengulas Tertinggi · Universiti Malaya
      Celik Fikir ..Hebat kamu,,tp stakat cakap kat kedai kopi tak ada apa maknanyer..
    • Chris Lee
      rakyat malaysia paling penakut dlm dunia ni.. nak kasi tumbang ala mesir? sampai tua pun tak buat paling paling pun jerit jerit kuat saje.. mcm MP pasir mas
    • Mat Mamat · Top Commenter
      Celik Fikir KO CAKAP AJE, KENA SEMBUR AIR LARI LINTANG PUKANG TAK CUKUP TANAH. INI MALAYSIA LA.. BUKAN MESIR,TUNISIA ATAU LIBYA...
    • Celik Fikir · Top Commenter · UKM
      Zahali Mamat KOO NAK AKU PUJI UMNO PARTI PEMBELA RAKYAT KE?? SETELAH PENDEDAHAN DEMI PENDEDAHAN PENYELEWENGAN UMNO DARI PELAJARAN,AGAMA, EKONOMI SAMPAI PILIHAN RAYA...KOO BUTA KAA KO TENGOK TAIB SERAWAK, ROSMAH MCM MANA ??MENTERI UMNO MCM MANA PROJEK TERNAKAN LEMBU N9 MCM? BRAPA HABIS..? MENYAMUN HARTA RAKYAT MCM MANA...??BG AKU UMNO @BN PARTI YG DI PERINTAH OLEH HARAMJADAH PENGKIANAT RAKYAT...KOO NAK TERUS JD MACAI PECACAI UMNO TALI BARUT PARTI PENJAHANAM.HELLO ANAK MAMAT SUDAH LAH JD MACIAI UMNO TAK GUNA NI...!!!
    • Baskaran Subramanian · Top Commenter · MPBP Batu Pahat, Johor
      Celik Fikir - itu bukan budaya rakyat Malaysia. Rakayat malaysia merupakan masyarakay yang terhormat di dunia. Masalahnya ialah dasar kepimpinan negara berada dirlandaskan dunia syaitan bukan berpandukan dunia Ilahi. Ini perlu dibersihkan Ada banyak cara terbaik di pentas ilahi untuk menyelesaikan masalah ini PadaPRU13. God is great. Tuhan maha memperhatian apa yang berlaku di bumi ciptaanNya. Sabarlah. Jangan bertindak sesuatu dari luar batasan, itu bukan budaya kita di Pentas Dunia.
    • Sukri Daud · Kuala Lumpur, Malaysia
      Setakat cakap kedai kopi dekat kampung saja la....
    • Mee Udang · Top Commenter · Works at Usaha sendiri
      Celik Fikir ..MATA AKU NAMPAK U MNO BANGSAT JE
    • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
      Zahali Mamat kita kena giatkan usaha sedarkan orang2 melayu luarbandar yg nampak macam tak de maklumat terkini dan taksub dgn utusan dan tv3....kena bersifat optimistik untuk selamatkan negara....kena contohi melayu perak yg tak pernah memandang warna kulit dan bangsa tapi teguh sokong sapa saja asalkan pakatan....selama ni nampak kakitangan kerajaan agak terkebalakang dlm nyatakan sokongan pada reformasi kerana mereka mungkin rasa beadas dlm zon selesa tapi kesiankanlah saudara2 kita diluar kerajaan yg hempas pulas menangkan reformasi sedangkan buah2 manis kemenangan reformasi nanti bakal dimakan oleh kakitangan kerajaan dgn bentuk kerajaan yg mesra rakyat dan telus....prihatin la sikit dan marilah bersama rakyat dan jgn jadi alat rejim yg zalim....
    • Sang Kelembai · Top Commenter
      Sebenarnya perhimpunan BERSIH yang paling ditakuti oleh kerajaan BN. Kerana perhimpunan seperti ini akan mendapat perhatian dan liputan seluas-luasnya di luar negara. Imej, krebiltiti, kepercayaan dan hubungan antarabangsa Malaysia dinilai oleh pihak luar melalui hubungan rakyat dan pemerintah. Jika baik hubungan diantara keduanya, hayat pemerintah akan berpanjangan, tapi jika sebaliknya berlaku, pemerintah akan diadili oleh rakyatnya sendiri dan yang paling dibimbangi jika pemerintah diadili oleh pihak musuh dari luar.
    • Mohdrosli Othman · Pengurus Syarikat at Berniaga Sendiri
      Sang Kelembai
    • Musalmah Shaari · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Sirhan Nafiz Raslam Cuba baca penerangan Sang Kelembai
    • Sang Kelembai · Top Commenter
      Hang lagi bangang!! kalau pilihanraya bersih bukan setakat 5 negeri jatuh ke tangan PR tapi sudah lama BN jadi pembangkang.
    • Md Shukri Aziz · Top Commenter
      Celik Fikir : BN takkan terima nasib macam libya sbb kerajaan yg didokongi oleh org2 melayu ni amat lah berjasa kpd negara ..Anwar aljuburi yg akan terima nasib sehina2nya kerana membontot..kehh..keh..kehh
    • Sang Kelembai · Top Commenter
      Projek 'IC Sabah' jadi bukti...peningkatan penduduk sabah meningkat sebanyak sebanyak 280% dalam masa 10 tahun. Sedangkan peningkatan penduduk semenanjung 125% dan penduduk sarawak 120% dalam jangkamasa yang sama. akibatnya PBS tumbang berikutan penambahan bilangan pengundi secara luarbiasa. Cuba baca hansard parlimen jika apa yang aku katakan ini tidak benar. Jangan jual negara dengan memberi kerakyatan mudah kepada pendatang semata mata ingin kekalkan kuasa.
    • Ahmad Zuki · Chef at Master Chef
      Md Shukri Aziz ,kalau BN tak terima nasib macam libya,sebab orng melayu tu boleh dicucuk hidung macam kau hARAM JADAH punya orng.....dan kalau anuar tu membontot,NAJIB tu apa sial???apa dia dah buat dengan ROSMAH sebelum kahwin kalau kau tak tahu cerita mereka jangan tuduh orang lain,ini semut yg seberang laut kau nampak,gajah depan mata kau tak nampak banggang betulla kau ni,lebih banggang dari siamang,kau tahu tak siamang? ha siamang tu macam kaula bonggok ,cuba buka mata ,pasang telinga,lapangkan otak kau yang bebal tu ...apa dah jadi dengan malaysia sekarang dibawah BN?hancur dari segi ekonomi,sosial,dan agama itu pun kau tak faham,memang kau manusia yang ada otak tapi tak boleh diguna ,otak udang pun ada harga tak macaM OTAK KAU BANGAP,YANG aku hairan kau tuduh anuar membotot kenapa? dia ada membontot kau atau mak bapak kau ke?kalau orang yang suka cakap bab membotot,dia pun sama suka membontot
    • Ismail Hashim · Top Commenter · Works at FELDA
      Zahali Mamat betui tu...depa ni ckp jaaa...
    • Ramli Asmuni
      az, yes bro
    • Faisal Kaiba · Utara University, Malaysia
      SAAM dan NGO lain telah diperalat oleh pemimpin PAS seperti pemimpin PAS memperalatkan ISLAM dengan slogan negara Islam kemudian negara kebajiakn kepada ahli-ahli PAS…apa pemimpin PAS mengarut ni……sedarlah ahli-ahli PAS dan PKR temberang…
    • Mohamad Sermin · Top Commenter
      Zahali Mamat Siapa cakap setakat kedai kopi, orang bercakap pasal pilihanraya bersih, cakap hal hal bersih sahaja, cakap memang dikedai kopi tapi suaranya melepasi negeri dan negara lihat nanti geremolan entah dari man datangnya tanpa ada penaja dengan duit poket sendiri, mereka datang bertali arus, rakyat telah bangkit, mereka telah sedar, audit negara telah membuka mata betapa teruknya, dan mereka harus membetulkan.. mereka mahu bersih dari segala segi.
    • Buah Perio Perio · Sek men Pangkalan Chepa (1982-1984) Sek Men Vokasional (1985-1986)
      Faisal Kaiba Cuba buka mata bagi luas sikit bro. Jangan asyik dok dalam bilik jer. Jangan jadi ................ bawah tempurung bro.
    • Nora Azlin · Top Commenter · Works at Pakatan sulit
      Mohamad Sermin ko pon sama je....padahal mengundi pon blom daftar lagi..biasala org melayu ckp berapi2...kejap je tu.....nanti sejukla....ahahks.....anwar harus bertobat
    • Buah Perio Perio · Sek men Pangkalan Chepa (1982-1984) Sek Men Vokasional (1985-1986)
      Ismail Hashim u macam .................. bawah tempurung la bro. Tak tahu perkembangan semasa
    • Buah Perio Perio · Sek men Pangkalan Chepa (1982-1984) Sek Men Vokasional (1985-1986)
      Zahali Mamat pepatah mengatakan kita jangan jadi katak bawah tempurung.
    • Buah Perio Perio · Sek men Pangkalan Chepa (1982-1984) Sek Men Vokasional (1985-1986)
      Md Shukri Aziz stby nanti bontot lu akan dijiburinya hahahahahahahaaa
    • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
      Zahali Mamat BERANI JUGA CAKAP,KAU MACAM LEMBU DI CUCUK HIDUNG.PERCAYA APA YANG UMNO CAKAP
    • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
      Mat Mamat SEKURANG KURANG NYA TUNJUK JUGA BANTAHAN.KAU DUDUK DI RUMAH DOK PELUK ISTERI LAGI PENAKUT.......HE HE HE
    • Buah Perio Perio · Sek men Pangkalan Chepa (1982-1984) Sek Men Vokasional (1985-1986)
      Zahali Mamat patut le. jaga kursi tu elok2 ye. 2 tahun lagi telah di extrakan. canteeeeeeek
    • Mohammad Ismail · Top Commenter
      Celik Fikir ,bersedialah kamu untuk di temuduga....
    • Drbaharom Ishak · Top Commenter
      Celik Fikir tumbangkan BN
    • Drbaharom Ishak · Top Commenter
      Zahali Mamat : cakap dulu baru buat. Jangan buat dulu baru cakap
    • Mohammad Ismail · Top Commenter
      Ahmad Zuki ,apa dia buat dengan rosmah sebelum kawin,tolong habaq kat sini
    • Mazuan Bin Mat Wan · Top Commenter
      SNR,ZM, celik fikir tu pandai berfikir.. tak mcm hampa sokong BN bongok mcm lembu!! esk najib DRIFT anak bini hampa baru nak mnyesal!!
    • Anuar Safian · Top Commenter · Institut Teknologi Tun Abdul Razak Alor Setar
      Sirhan Nafiz Raslam sekurang2nya dia bersuara dalam ketidak puasahatinya.. anda bagaimana? terus pesimis dan terus pesimis?
    • Zamri Ali · Top Commenter · Kampong Pasir Puteh, Kelantan, Malaysia
      Baskaran Subramanian! siapa cakap rakyat malaysia adalah rakyat paling terhormat di dunia, tak usahlah saudra percaya kat media massa malaysia, rakyat malaysia adalah merupakan rakyat paling pengecut dalam dunia ini, banyak buktinya...kau cari lah sendiri ya, malas nak kemukakan kat sini.
    • Liau Peng Chuan · Top Commenter
      Md Shukri Aziz sohai punya komen.
    • Lancer Lancergt · Sales Manager at HTC
      Md Shukri Aziz ......bukan bapak ko ke meliwat ha azizaljubo
    • Triple Dimension · Top Commenter
      Zamri Ali -Betullah apa yang ente cakap tu. Terutama sekali jika dilihat pada peserta besih 2,0 baru-baru ini, belum apa-apa dah lari. kah kah kah terutama sekali apabila disembur dengan water cannon kah kah kah kesian tengok ya. Macam ni nak berjuang?Sudahlah tu,tak payah lah dibuat lagi
    • Triple Dimension · Top Commenter
      Abdul Manan -Orang luar bandar tu cerdik. Diaorang semua boleh membezakakan yang mana patut disokong. Pru 13 ni bn akan menang besar hasil dari sokongan masyarakat luar bandar.Terimalah walau ianya pahit.
    • Triple Dimension · Top Commenter
      Sang Kelembai - Be end tak pernah takut pun pada perhimpunan macam tu. Karut semua tu, tak mendatangkan faedah pada rakyat pun. Setakat brkumpul sekerat hari lepas tu balik begitu aje. Apa barang bro macam tu! Apa perubahan yang kau orang buat? Sekadar meniru dengan apa yang berlaku kat luar negara! Apa yang hebatnya. Orang kat luar negara sana tak heran program macam tu, mereka lagi hebat. Makin dibuat makinlah orang kampung tak suka kat kau semua. Ana cadangkan buatlah program lain yang lebih mendatangkan faedah untuk parti kau orang sendiri.
    • Mnazrima Mdb · Top Commenter · UTM
      Ahmad Zuki : Aku sokong ko pukul betul2 Md Shukri Aziz 2... Memg dia tu otak blue sbb dok nmpak bontot n jubur saja... Sesuai la dia jd pengikut setia smpai ke liang kubur parti UMPORNO tu... Nk berbahas xreti, bl dh kantoi dgn fakta2 dn bukti2 yg orang bg tntang korupsi dan kelucahan UMPORNO, terus alih topik kpd jubur, pantat dan liwat...dasar PORNO punya otak... akai ada ka Md Shukri????...
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    sokong saranan cikgu bad....tarikh umno memerintah dah lama expired dan tak de sebab untuk rakyat nak beri masa tambahan kepada umno....kita nak kan satu kerajaan baru reformasi....kerajaan baru reformasi hanya dpt terbentuk melalui proses pilihanraya adil dan telus atau melalui kebangkitan gerakan gerakan reformasi....kita tiada pilihan lain....sila like jika sokong saranan cikgu bad....
    • Zahali Mamat · Top Commenter · Universiti Malaya
      Kalau kita nak kerajaan yg baru,pstikan kerajaan trsebut benar2 mntap dan brwibawa drp kerajaan skrg..tp kalau 2 x 5 jer dgn yg ada skrg atau lebih teruk.. takde guna la kita nak tkr..mnyusahkan rakyat jer.
    • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
      kerajaan sekarang kena tukar...kalau dik fikir macam tu sampai kiamat le umno bermaharajalela....cuma orang melayu agak lambat dan takut nak berubah....mungkin melayu ni ramai yg kurang cerdik kut..l
    • Nasrul Najmie · Top Commenter · Sek.men.teknik SAS rompin
      Tuan Zahali: Apa yg susahnyer, kalu kerajaan baru pun 2 x 5., kita buat parti baru pulak! Amacammmm... Jgn takut utk berubah. UMNO-BN tu dah terlalu lama memerintah, penuh dgn ketidakadilan. Baca laporan Audit 2010 tu! Tengok, bagaimana pincangnyer perbelanjaan Wang kita (wang rakyat).
  • William Lau · · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
    aku sokong ngo yang membuat protest najib mengadakan pru 13 sebelum proses penambah baikan pilihan raya yang bersih.
    • William Lau · · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
      buat apa aku nak balik cina?? Malaysia temapat lahir saya. kamu tiada hak halau saya.
    • William Lau · · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
      kami orang cina pergi ke mana 2 pun boleh hidup. aku rasa sumbangan cina kepada negara Malaysia pun tak kurang dari kaum lain terutama ekonomi negara. cina adalah penyumbang cukai yang terbesar kepada negara. jangan semua cina balik cina apa akan terjadi kepada negara?????
  • Prasert Chaipradit · · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    Sokong BERSIH 3.0.
  • Justin Lodukim · Top Commenter
    ayu rakyat sekalian kita sama-ama gerakkan BERSIH 3.0, kita perlukan perubahan pilihan raya yang bersih, ada apa dengan kepimpinan bn yang penuh dengan penipuan dan rasuah?. Politik mereka memang kotor pun.
  • Sylvester Salle · Top Commenter · Ulu Tiram, Johor, Malaysia
    +70,000 peningkatan pengundi di negeri selangordlm tempoh 1 tahun
    +beratus ribu PATI yg berada di sabah mendapat ic biru dr JPN yg melaui proses yg BETUL
    +3.078 bilion ringgit malaysia di hantar ke kampung asal perkeja indonesia yg berkerja di malaysia ataupun yg mendapat kerakyatan PERCUMA
    +lebih satu bilion ringgit malaysia yg keluar tanpa saluran yg betul terutama yg di bawa oleh PATI ke negara masing@
    +kadar peningkatan jenayah terutama jenayah moral yg sgt ketara di sebabkan oleh kegiatan penyeludupan barang terutamanya manusia yg di sokong oleh segilintir manusia malaysia yg berkerja di JPN, POLIS, IMIGRESEN, KERAJAAN dan semua yg berkaitan
    +isu isu semasa yg tidak sihat dan sepatutnya cuma boleh diadili dan dibincang di dlm mahkamah contohnya kes liwat, kes video seks, kes kematian yg luar biasa yg terjadi di bangunan SPRM..
    • Sylvester Salle · Top Commenter · Ulu Tiram, Johor, Malaysia
      kalaulah berani...besar tapak tangan....bawalah hakim kura kura beranak dr kanggaroo tu...saman sy..hihi..neutral minda sy kesian dgn awak...sal awak ni kurang membaca ne...sbb suka sgt isap LBGT tulah otak condem
  • Marimuthu Pachayappan · Top Commenter · Universiti Utara Malaysia
    Chegubard, baik awal2 mintak stadium utk protes dgn Perdana Menteri. Kalau last minute, tak dapat stadium dan protes mu akan dikatakan Perhimpunan Haram..........
  • Che Ramli Abdul Rashid · · Universiti Utara Malaysia
    Kena ambil ingatan. sebelum mengambil tindakan memprotes PRU ke-13 dalam keadaan daftar pemilih yang mencurigakan, maka pihak Pakatan perlu mengkaji dari berbagai sudut risiko yang terpaksa ditanggung. Ingat Najib akan buat apa saja untuk menang. Haram dan halal tidak akan diambil kira asalkan dia menang. Ingat juga seluruh agensi dan jentera kerajaan memihak kepada beliau. Dijangka Pakatan akan menghadapi banyak rintangan dari kelompok ini.
  • Peliwong Pak Leong · Top Commenter · Penang, Malaysia
    Demi masa depan anak cucu kalian apa salahnya buat satu perubahaan dalam pilihanraya kali ini.Cuma 5 tahun sahaja kalau pentakbiran tak baik atau rahsuah disana sini ubahlah kembali.Kalau tak bagi perluang coba mana tahu kebolehan dan kejayaan boleh sampai ketahap mana seperti yang terjadi di negara Taiwan, Korea selatan, Indonesia Filipina dan banyak lagi pemerintahan kuku besi sebelum ini
  • Mohd Azizie Abd Aziz · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    Kalau pilihanraya kotor lagi busuk dan SPR tak boleh melakukan kerja yang diamanah dan Yang Dipertuan Agung pun membisu dari dulu sampai sekarang. Apa yang perlu rakyat buat? Demo sudah tak kan nak buat REVOLUSI pulak.
  • Jebat Norman · Top Commenter
    Negara sedang berdepan dengan krisis kepercayaan proses demokrasi pilihanraya paling teruk sekarang ini..jika PM dan SPR masih berdolak dalik lg, maka sudah tiba masanyer rakyat bangkit dan jatuhkan Najib..bersih 2.0 polis boleh sepak terajang kita..tp jika Bersih 3.0 berlaku..kita tgok siapa yg kene sepak..rakyat dah terlalu marah skrg ini..!
    • Nurul Najwa · University of Malaya
      Rakyat mcm NM je yg xde otak kot..kami student u..semua x lah bodoh sgt mcm en NM..internet ni semua maklumat ada..kat tv 3 suku banyak yg maklumat yg menipu rakyat..contoh kes rosmah beli cincin usd24juta..tv3 suku melaporkan akhbar online KOMPAS dr indonesia telah mohon maaf dan tarik artikel berkenaan cincin rosmah tu..padahal xde akhbar online tu tarik balik artikel tu..dan menteri nazri aziz dah mengesahkan berkenaan yg rosmah ada beli cincin tu di parlimen..x payah lah en NM..Memperbodohkan rakyat lg..rakyat x bodoh mcm en NM..!
  • M Ganeson Munu · Top Commenter
    giat kan juga pemberian taklimat mengenai PRU yand adil dan kekotoran yang dialami oleh negara angkara BN.
    undi PR.
  • Gansuri Jansuri · Sandakan Town, Sabah, Malaysia
    kalah menang tak kisah.yg ptig.penambahbaikan yg di tuntut rakyat di lakukan oleh kerajaan BN.sebalum di bubarkan..
  • Saidin Jusoh · Top Commenter
    Bersedia untuk DITIPU untuk kesekian kalinya...
  • Halif Md Saleh · SMK Tun Sardon
    ..betulkan yang biasa...biasakan yang betul...
  • Syuk Ablil · · Works at Wedding Photographer
    ayuh gegar.. takbirr..... ALLAHUAKBAR!
  • Mohd Azizie Abd Aziz · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    TPM buat duit negara macam duit mak bapak dia. Ini adalah satu contoh pemimpin zalim.

    Negara kita ni diambang kehancuran, tapi para elit tak peduli..para elit langsung tak kisah suka duka rakyat..why? mantra nasional negara ini adalah..MONEY! money is the supreme lord..hook or by crook must have money..who got money got power maaah! yeehaaaaah!;-)..over 5 decades, para elite dah gasak, rogol, rompak billions of RM..so depa punya hasrat dah tercapai..tapi momentum perlu diteruskan..jadi polisi para pukimak, para perogol, para dajjal perlu didefenkan mati matiaan..don't care how many starve, how many r unemplyed, how many becomes pros..the elites must survive at any cost..and to continue elit's agenda, the mat bons, the atm akan deberikan saki baki tulang..janji mereka dapat defen segala keiblisan..janji kehaprakan puak elite hidup selam lamanya.
  • Mat Jusoh · Top Commenter · MPSI
    Chegubard, kami rakyat yang cintakan keadilan dan demokrasi menyokong penuh tindakan yang akan diambil semuga sistem demokrasi di negara ini dapat ditegakkan, kami tidak rela penyelewengan dan penipuan dalam PRU 13. Teruskan reformasi penambahbaikan dalam sistem pilihanraya sebagaimana yang dituntut oleh Bersih 2.0, syabas Chegubard, teruskan perjuangan yang murni ini demi bangsa dan negara tercinta.
  • Jaafar Haji Mansor
    sebarkan ini kepada juak2 dikampung. Ini lah cubaan paling kotor Bn untuk menang secara tipu. Kita pakat tukar kerajaan yang tak rasuah yang prihatin akan rakyatnya dan tidak melakukan kezaliman. Sekarang harga rumah di lembah klang naik mendadak, harga barang juga dijangka naik lepas pru nanti. So apa tindakan kita? Tukar pemerintah lah apa laiiiee....
    • Lexter Punk · Top Commenter · Kuching, Malaysia
      jgn tumbangkan taib saja....semua yb2 bn mcm boneka...langsung tak ada idealisma....bkn salah taib tapi salah semua adun bn dn rakyat swk yg memberi undi pada bn...
  • Prudent Communication Consultant
    Malaysia akan bertambah maju jika Pakatan ambil alih kerajaan...yang pasti hidup rakyat Malaysia akan semakin tertekan jika UMNU/BN dibiarkan terus berkuasa...lakukan perubahan SEKARANG sebelum terlewat...dh lebih 50 tahun UMNU/BN berkuasa...lama sgt dahhhhhh....
    • Zahali Mamat · Top Commenter · Universiti Malaya
      PR nak menang senang jer,,jnji kenaikan gaji kktgn awn 100%,dan jaminan 100% hrga brangan diturunkan..Hrga ptrol tak lebih RM1 utk seliter..Gerenti PR MENANG..berani ke PR buat camtu.
    • Lexter Punk · Top Commenter · Kuching, Malaysia
      Zahali Mamat kalau bn tak boleh buat..ada kau kesah...kamu ni bg malu um saja,biar logik lah,ini mcm komen budak tadika jer...
    • Mat Mamat · Top Commenter
      Zahali Mamat 100% PR TAK BERANI... PR NI KOMPLEN KUAT SGT TAPI LANGSUNG TKDE NAK TLG RAKYAT.. YG AKU NAMPAK TLG RAKYAT BERHIMPUN KAT JLN RAYA ADALAH..
  • Mohd Noor · Ipoh, Perak
    kalau tak buat refomai SPR seperti diminta, kita akan turun padang untuk bersih kali 3. kami tgu lampu hijau saja.dlm masa paling dekat.
  • Nizarasa Mohd Isa · · Top Commenter · SMK
    Buatlah apa yang anda fikirkan terbaik untuk rakyat Malaysia jalankan tugas dengan betul dan tepat jangan buat kerja separoh jalan sahaja.
  • Noah Zig · Top Commenter · International Islamic University Malaysia
    Sama ada daftar pemilih dibersih atau tidak, dalam PRU 13 ini BN mesti ditumbangkan.
  • Hariz Rosdi · Top Commenter · SMK Taman Melawati
    LEPAS NI KITA TENGOK DATIN HJH ROSMAH PAKAI TUDUNG LABUH..HU, HU, HU
  • GoMore Man · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia
    Semua rakyat Malaysia yang bukan Kroni2 UMNONGOK kita tentang habis2an kalau Si Najib bangsat adakan PRU13 dalam masa terdekat ini kita tunjukkan kuasa rakyat jgn takut pada Anjing UMNONGOK, FRU, POLIS dan Tentera... Jadi lah Rakyat yang bermaruah...kali ini BERSIH 3.0 kita serang Putrajaya, Kita serang KL Jgn jadi macam BERSIH2.0 yg lalu, kawan kita di sebelah kena belasah dgn POLIS Special Branch kita biarkan tak nak tolong. Mereka penakut macam babi 5 6 org skali belasah kawan kita sorang sahaja. Kita ramai pun boleh tak berani nak bantu cover kawan kita yang sorang tu jgn jadi pengecut kita lawan Anjing2 UMNONGOK tu kita ramai diorang sikit... one more thing diorang tak berani kalau diorang sorg kecut telor diorg...kalau brani sorang lawan sorang la tak payah nak kerumun ramai2... Tak Payah jadi Special Branch sial pengecut.
  • Dzunun AL Misri · Top Commenter · UITM
    tukar jgn tak tukar............kjaan yg korups.
  • Allen Teo
    ..JIKA BENAR PM yang menarjui Kerajaan sekarang ini Berjiwa Rakyat, Dia TIDAK akan membubar Dewan Rakyat selagi Reformasi Sistem Pilihan Raya belum selesai dibuat oleh Jawatankuasa yang dibentuk .. Tetapi PM sebenarnya berjiwa PENGKHIANAT jika sekiranya Dia membelakangkan Jawatankuasa yang Dia bentuk dengan membubar Dewan Rakyat selagi usaha Reformasi Sistem Pilihan Raya belum diputuskan selesai dan sedia dilaksanakan.. Kebangkitan BERSIH 3.0 dinantikan bersama, jika keperluan ini dipermainkan .. Menumbangkan KL tower dan Menara PETRONAS bukanlah tindakan yang bijak, tetapi mengheret Pemimpin hingga ke lubang cacing adalah perkara biasa dalam dunia sekarang ini...
  • Azyez Rmp · Top Commenter · Los Angeles, California
    Kan hari tu ALJUBURI kata pr dah siap sedia menghadpi pilihanraya pada bila2 masa sahaja.Mula2 ALJUBURI ckp bulan Jun slepas pilhanraya negeri Sarawak coz bn mo tgk kekuatan mereka dahulu..pas tu Julai ALJUBURI kata cansel sebab bersih 2.0 pas tu ogos alasan ALJUBURI kali ni puasa dan raya pula..pas tu september tapi mungkin BN takut 16 september.Oktober dia tak ckp apa2.Bulan ni di sibuk dgn kwn2 rapat dia nk buat perhimpunan seks bebas kot? Hari ni sebolih2nya nak suruh tangguh pula? Itulah ALJUBURI dan pengikut setianya.Pukul 8 pagi cakap lain, pukul 8 mlm lain pula ckpnya.ALJUBURI OHH ALJUBURI..KAH KAH KAH..
    • Kooko Krunch
      kau tau ckp lbh je lancau..ko xbaca news ke?letak gmbr sndiri la kimak..pnakut ke?dasar pencacai
    • Azyez Rmp · Top Commenter · Los Angeles, California
      Kooko Krunch Apa pula nk takut klu stakat koko krunch tu.kah kah kah..sekali pepak trys telan..kah kah kah..ko pun lahir dr kimak ko...kah kah kah..apa kena mengena dgn gambar???ko tu rasa hensem sgt ke?kah kah kah.Muka mcm yg diminati ALJUBURI atau ko mmg minat ALJUBURI/kah kah kah..
    • Mior Ahmat Zaudi · Top Commenter · UKM
      Azyez Rmp. berbicaralah sebagai orang yang matang jangan tuduh-tuduh mengikut berita yang meragukan ya ke atau tidak. Gunakanlah ruang ini dengan minda yang terbuka jadi rakyat malaysia celik berpolitik demi kebaikan bersama baik buruknya kerajaan itu terletak ditangan kita kalau banyak penipuan demi untuk terus berkuasa akan merosakkan negara itu sendiri.
  • Lokman Adam II · Shah Alam, Malaysia
    Menipu pasal cincin gagal, menipu pasal anak najib berbelanja 200k di Australia juga dah gagal. Skrg nak nipu kata PRU bulan Disember dan berlaku penipuan dalam pilihanraya pulak. Takkan nak kena menang semua 13 negeri dan 222 parlimen baru pilihanraya dikira adil. Lucu jugak tengok perangai korang ni, sampai bila nak menipu rakyat beb.
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    ini lah kuasa rakyat.
    Tak dengar suara rakyat maka akan menimpa bencana.
    Suara rakyat dapat menghasut man mana parti poitik pun.
    Suara rakyat bukan sekadar suara peminta sederkah.
    Tapi suara rakyat ada lah suara sakti.
    ...See More
  • Adam Sejodoh · Top Commenter
    Jangan TIPU RAKYAT lagi wahai omno.. Luluskan tuntutan pilihanraya bersih, adil dan telus sebelum pilihanraya diadakan. Kalah dalam pertarungan yang bersih dan adil adalah JANTAN yang sebenar.Hidup PR...undi PR..
  • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
    chegu bard buat road show ke seluruh negeri dan beritahu raayat yang mana kita akan mengadakan himpunan besar besaran mendesak kerajaan supaya selesaikan masaalah yang semakin gawat mengenai penipuan pilihanraya.
  • Hariz Rosdi · Top Commenter · SMK Taman Melawati
    CUKUP MUDAH 8 PERKARA TUNTUTAN BERSIH..KALAU BN KUAT IKUT SHJ KEHENDAK PEMBANGKANG..TP KALAU BUAT P13 TANPA APA-APA PERUBAHAN..PENIPUAN PALING BESAR AKAN BERLAKU DALAM NEGARA NI..TUBUH LAH KERAJAAN YG HARAM..
  • Rashid Hussin · Oxford University
    Nel Hans , ni sudah jual emak, kakak, bini kat BN ni sal tu masih dibawa tempurung....sal tu dok bodek bab bagi emak, kakak, bini kat BN dan BN dok bagi duat kat dia banyak....ampu lagi le jgn2 nanti anak perempuan nya dijual.......karton betul lah nel hans ni....
  • Anim Idris · Top Commenter · University of Delhi
    Arak jangan tak arak! Biarlah tukar Regim umno dgn Pakatan pula. Ada kemungkinan Najib akan bubarkan Parliamen sebelum NGO dapat buat apa2 dan serahkan pd Polis. Ini akan menjemput protest dan mungkin juga keganasan dari rakyat.
  • Sultan Amin · Top Commenter
    parti pemerintah ni penyamun, parti pembangkang pula pencuri. entah nak undi siapa! bab semua nak mencuri wang rkyt semasa berkuasa, camna nak halang org2 politik ni dr mencuri?
    • Edham Arief Dawillah
      Sentimen terbaik dari kebanyakkan commenters.

      Apakata kita tukar selera pula.

      Kita stop sumbat duit/hasil titik peluh kita kepada mereka-mereka ni. Boleh cuba sendiri:
      ...See More
    • Zahali Mamat · Top Commenter · Universiti Malaya
      Sultan Amin..Betul cakap kamu,,belum brkuasa cakap mcm malaikat baiknya,tp bila ada kuasa sikit,smua projek nak kebas bagi kat kroni masing2..Tak payah hipokrit laa..sama jer
    • Lexter Punk · Top Commenter · Kuching, Malaysia
      Zahali Mamat dah berkuasa 50 tahun tp msh janji kosong...mcm syaitan...org lain semua tak betul yg betuk curi wang rakyat itu yg betul bg kamu kan...ayuh semua rakyat msia jgn toleh lg kita hantar bn keneraka..teringin juga tengok mereka naik turun mahkamah lepas ni...
  • Roslee Ayob · Top Commenter · Sek men jitra
    Umno masih dikongkong fahaman rimba, rakyat wajar bangkit dan tumbangkan mereka. Cara Umno tadbir negara pula sudah tidak boleh digunapakai lagi.
  • Masmin Kadad · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    bersedia utk berubah dan mengubah....membentuk Kerajaan Baru....ayoh berubah...
  • Arjuna Kayangan Layangan · Top Commenter
    ada peluang mandi watercanon n teargas again...
    weeeeee....
    wave BERSIH 3.0 mungkin =)).
  • Butik Chantek · Owner at Chantek Boutique, Sek.7 Shah Alam
    be end diramal menang PRU dengan indon, bangla, vietnam, hantu, mayat, dan haiwan2 mengundi mereka...
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    PAKATAN RAKYAT MENANG SEMUA KERUSI BARU LAH PILIHAN RAYA ITA NI BENAR BENAR BERSIH BETUL TAK SEMUA
  • Amil Lai · Top Commenter
    nak hal;ang macam mana kalau parlimen dah di bubar. Tak keluar mengundi lagi lah menguntungkan kerajaan.
  • Daus Syawal · Universiti Teknologi MARA
    rakyat di ajar erti bersyukur sedangkan pemimpin menurut nafsu dan rakus....
  • Alif Haikal
    alaaa... rilekla sume nanti pru 13 ha tenyeh cukup2 sebelum tu buat BERSIH 3.0 dulu kasi cuci cukup2
  • Ben Saiful · Top Commenter
    BERSIH 3.0 would make matter worse..
  • Aman Damai · Malaysia
    MAAF..JIKA BAB MACAM NI, BERLUMBA2 NAK BERDEMO @ KOMEN YG NEGATIF..KALU PASAL BERKAITAN AGAMA ISLAM TAK ADA PLAK YG SAMA BERGANDING BAHU MEMPERTAHANKAN NYA..CTH HIMPUN..
    JIKA HAL PILIHANRAYA INI SLAH MEMANG BOLEH KITA BETULKAN TAPI BIAQ SEMUA KITA BETULAN JGN ADA KEPENTINGAN SAJA BARU NK BETULKAN..CTH 1-ISU BAHASA MALAYSIA MASIH TAK KUAT LAGI SELEPAS PEMANSUHAN PPSMI DIMANA PENGGUAAN DALAM INDUSTRI SWASTA MASIH DALAM BAHASA ASAL MASING BUKAN BAHASA KEBANGSAAN..DLL..
    JADIKAN ISU KEAMANAN LEBIH UTAMA SUPAYA TIADA PIHAK2 YAHUDI/KAFIR MENGAMBIL KESEMPATAN DI ATAS KETIDAKAN SEPAKATAN ORANG ISLAM DIMALAYSIA..DAN JANGAN TERLAMPAU TAKSUD SEHINGGA INGIN MEMARAHI SESEBUAH GOLONGAN POLITIK SEHINGGA TERLUPA SEJARAH NEGARA ISLAM YG LAIN.
  • Ramesh Rao Adari Naidu · Top Commenter
    Ya sebab SPR tak telus& bersih FUCKATAN boleh perintah SELANGOR, KEDAH, KELANTAN&PENANG!Chegubard sudahlah jangan jadi barua bodoh untuk anjing anjing bangsat!anwar anjing kalau kamu tak apikan sentimen bencikan kerajaan tak boleh tidur kah?Dasar peliwat yang haprak!kalau anak jantan mai pi gereja junjung INJIL !
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    BETUL EN NASRUL NAJMI PAKATAN JEK BETUL KAN
  • Edham Arief Dawillah
    Kinda anti democracy to me.

    1) Pilihan raya tak adil - masalah besar.

    2) Takda pilihan raya terus - masalah besar.
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    PAKATAN RAKYAT JER BETUL SEMUA ORANG LAIN TAK BETUL
  • Arnas Nasution · Top Commenter
    bersih 3.0 nak buat apa...nak ikut bontot Ambiga la tu freesex hehehe
    • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
      2008,UMNO LAH YANG MENGALAKAN FREE SEX.OLIH KERANA TAKUT KEPADA PERKASA ORANG LAIN PULA NAK DI HERET BERSAMA,,,INI LAH PERANGAI UMNO PEROMPAK DUIT RAAYAT
  • Sham Ahmad · Top Commenter
    tryla..nak juga tengok bad tu betul2 buat ke tidak..ehehhe
  • Nancy Li Nan · Top Commenter · Johor Bahru
    apa pasal tak mau lawan , pasal takut kalah ke, dulu tak sabar sabar nak lawan. sekarang nak halang pilihanraya pulak.
    saya yakin pkr kali ini kalah besar macam bangkok kena banjir besar. itu sebab nak cipta macam macam isu yang tak masuk akal. lagi pun sekarang banyak penyokong dan pemimpin akar umbinya dah hanyut entah ke mana mana.
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    BETUL ENCIK ABDUL MANAN ORG MELAYU NI KURANG CERDIK MACAM KAMU
  • Mohd Fadil Bin Samion · President Director - Speaker - at FusionExcel International
    Keyakinan rakyat didahulukan.kepimpinan melalui tauladan d.
    Utamakan.
  • Azhari Ahmad · Top Commenter · Maktab perguruan kinta ipoh
    Selamat Hari Raya Aidiladha....
  • Umno Nay · 30 years old
    yang nyata umno tu yahudi. sama2 laknatullah. ramai juga melayu yahudi kat malaysia ni. ke jahannam lah kamu kekal selamanya
  • Spr KKong · Top Commenter
    Gila
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    WILLIAM LAU - ORG CINA NAK APA ORG MELAYU KENA BAGI BARU LA ORG MELAYU BAGUS BETUL TAK EN WILLIAM LAU
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    MARI LAH KITA JADI KACAU BILAU MCM LIBYA- ITU YG AMERIKA NAK SANGAT
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    WILLIAM LAU - ORG CINA NAK APA ORG MELAYU KENA BAGI BARU LA ORG MELAYU BAGUS BETUL TAK EN WILLIAM LAU
  • Khairul Khairil · University of Delhi
    MARI LAH KITA JADI KACAU BILAU MCM LIBYA- ITU YG AMERIKA NAK SANGAT
  • Michael Adam
    nak menang guna la saluran yg betul...baru kita pun nampak ikhlas berjuang utk keamanan rakyat..nie plan nak desak turun secara paksa plak...aparaaa....nanti kalau kerajaan yg dikatakan regim nie jatuh akibat Bersih 3.0 akan ada plak puak pembangkang masa tue plak yg tuntuk itu ini..tak tunaikan, lagi satu ala2 Bersih lagi plak..benda tak kesudahan..

    Kalau betul2 kehendak rakyat majoriti, yakinkan semua rakyat samaada boikot pilihanraya ataupun bagi undi tue total kat pakatan. buat yg terbaik dan contoh yg terbaik..nie kgkadang mesyuarat pembagian kerusi pun nak bertelagah..
  • Kelab Melayu Muda · Top Commenter · Hanya kuli biasa at Agensi Kerajaan Negara
    Pilihan RAYA perlu dicuci dari pengkhianat dan pembelot bermuka-muka dengan 1001 sandiwara. Ayuh kita pantau dan lihat mereka sejauh mana mereka mahu berDRAMA atau bermain KAYU TIGA kerana kita punya MATA, kita punyai LENSA dan kita akan rakamkannya. Biar MENANG jadi ARANG atau KALAH jadi DEBU asalkan tidak MENIPU kerana masih inginkan SESUATU.
  • W Abdul Halim Ismail · Top Commenter · National University of Malaysia
    Itulah satu-satunya cara BN nak kekal berkuasa. PRU 13 nanti akan menjadi yg terkotor dari siri-siri PRU Malaysia bermula PRU pra-kemerdekaan. SPR dan media arus perdana sahaja lah yg menjadi penyambung nyawa UMNO/BN. Ayuh! kiata semua pakat bangun bersama Ciku Bard menjelang PRU13.
  • Kim Jejaka Macho · Universiti
    baruah betul Bersih.....bikin panas pula.... tunggu lah pilihanraya nie....tau lah nak kalah tp jgn lah bikin kecoh sial...
  • Nurul Mubin Siraj · Top Commenter · Sekolah paling tinggi di tingkat dua.
    orang politik, baik yang memerintah atau belum memerintah sering membakar emosi rakyat.....
  • Mamat Azlan · Works at Suria KLCC
    ayoohh ramai2 kita sertai Bersih 3.0....
  • Abu Hurairah Tan · Top Commenter · Tankerman at Itsquest
    Kalau p/raya ikut saluran dan undang2 yg betul dan parti2 pembangkang di beri kemudahan, peluang dan ruang yg samarata dgn parti pemerintah....maka umno dan BN dah lama mampos dan kojol tanpa kubur!
  • Buzze Azam · Top Commenter · Universty of salford manchester
    kalau takda pru13 mcmana rakyat nak undi PR? mcmana nak Ubah Sekarang selamatkan Malaysia? mcmana anwar nak jadi PM? mcmana lim kit siang nak jadi TPM? mcmana hadi awang nak jadi menteri pertanian?
  • Radin Bin Adil Adil
    Rakyat mana yg nak bangkit protes PRU 13 mr bad? - Majoriti rakyat xkan terpengaruh dgn. pem bang kong bad - Babi, lembu, kambing, anjing, kucing dan binatang2 lain yg xde akal sahaja yg ikut sbb penganjurnya pun sama xde akal - gila....ha ha ha..........tu pun setakat ikut kalo dibawa je tapi xleh buat apa2.
  • Penjejak Awan · Top Commenter · SEKOLAH ALAM SEMESTA
    paa hotak hang cgu bad. kata pkr tak demokratik masa pemilihan parti. hang pi indon dengan nuar dapat apa sampai buat u-turn? jenis biawak ni bukan bole buat pemimpin. bodoh la pr ni.
  • Amat Farish · Top Commenter · BoMoH ImPoRt at Umah Sakit Tuanku Ampuan Seri Menanti,N9
    ~memng la...PM x kan gunakan cara bersih la....kalau guna cara bersih, sah2 la dorang kalah terukkkk...sebab dorang takut kalah teruk la dorang xkan tambah baik pilihanraya yg menipu sepanjang zaman........xo, pikir cra len..gerak kerja yg lebih meluas ke....nak2 kawasan felda...kawsan lubuk undi tetap BN....~.
  • Mohamad Sermin · Top Commenter
    Pilihanraya telah hampir tiba, Gula gula telah ditabur, oleh kerana gula gula ianya tak boleh tunggu lama, apa mereka peduli cita cita rakyat untuk melihat Pilihanraya bersih, peduli apa mereka tentang Proses penambah baikan Pilihanraya yang sedang berjalan. mereka sedang menunggu pengumuman dari PM. bersedialah,, berjoging ke untuk tenaga dan basuh basuhlah baju kuning yang dah kena hujan.
  • Penjejak Awan · Top Commenter · SEKOLAH ALAM SEMESTA
    nampak sangat dah tau nak kalah. dok nak buat kecoh pulak dah. reformasi kepala bapak hang cgu bad oi. hang kalau setakat nak promote diri nak jadi calon, pi la ceramah kat markas pas. jenis barua macam ni tak layak langsung nak bertanding. pencacai dia lagi bodoh sebab sokong si bodoh ni.
    • Penjejak Awan · Top Commenter · SEKOLAH ALAM SEMESTA
      sat lagi malaysiakini bodoh ni pun delete komen aku macam dia dok buat selama ni. tulis elok pun delete, tulis kasar lagi la. tapi kalau pencacai pr tulis apa pun takpa.
  • Drbaharom Ishak · Top Commenter
    Sokong Bersih 3.
  • Nash Rauf · Top Commenter
    Tarikh bila pilihanraya itu keputusan perdana menteri malaysia bukan Jawatankuasa pilihanraya yang baru ditubuh untuk menambahbaik sistem pilihanraya kita.
    Proses menambahbaik ini bukan segera. Ia memerlukan masa yang lama untuk dilaksana. Kita jangan terlalu menyalahkan SPR. Kalau SPR memang tali barut UMNO, tidak akan jatuh beberapa negeri di semenanjung malaysia kepada pembangkang sebagai pemerintah.
    Biar proses demokrasi di negara kita berjalan dengan aman. Tak payahlah nak tunjuk kekuatan dijalanan....KITA SEMUA CINTAKAN KEAMANAN.
  • Mat Mamat · Top Commenter
    KENAPA PERLU RISAU SAMPAI NAK BERSIH 3.0, PR TU BERSIH SANGAT KE... PERATURAN DALAM PILIHANRAYA DAH ADA, TAK BETUL BAWA MAHKAMAH. BIARLAH JADI ANAK JANTAN JANGAN HANYA BERANI BERSUARA DI JALANAN...
  • Nurfirdaus Ramli · Top Commenter
    KALAU PAS KATA KEPUTUSAN UNDI TIPU...MAKA JAWATAN MEREKA MENJAWAT SEKARANG NI PUN TIPU JUGA...ALAHAI....SILA LETAK JAWATAN WAHAI SEMUA ADUN2 PEMBANGKANG....ADA BERANI? CAKAP TAK SERUPA BIKIN... :)))
    • Natureboy Azmie · Top Commenter
      ....You can tell whether a man is clever by his answers. You can tell whether a man is wise by his questions....
    • Nurfirdaus Ramli · Top Commenter
      Natureboy Azmie : WAHTEVER U SAID I DONT CARE..THAT IS REALITY..NOT FANTASY... :))))
    • Nurfirdaus Ramli · Top Commenter
      Natureboy Azmie : FOR ALL PAKATAN..PLEASE RESIGN NOW... :)))))
  • Hafiz Masrom · SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT SAUJANA
    sokong celik fikir..takde jalan lain lg dh, sebab bn guna yahudi sebagai penasihat...JIHAD! ALLAHHUAKBAR!
  • Lexter Punk · Top Commenter · Kuching, Malaysia
    rakyat msia perlu melakukan perubahan dlm pilihanraya, nak tunggu bn jgn harap....kalu anda percaya gajah boleh terbang, maka anda percaya bn tak menipu..
  • Bone Anakjanik · Top Commenter · Works at Body guard
    Kita muhu PRU ke 13 dalam Tahun 2011 ini, Don't Play Play.apa macam>Kita mahu tengok BN menagis kesedihan menogeng ke ataupun PR memlileh air liur terkapai kapai.Selamat maju Anak Malaysia, Lu fikirlah sendiri.
  • Sylvester Salle · Top Commenter · Ulu Tiram, Johor, Malaysia
    wahai org2 yg berjiwa malaysia...sedarlah peningkatan kerakyatan malaysia yg mendadak tidak akan meguntungkan semua rakyat malaysia...kerana saingan pemilihan perkeja profesional dan sederhana bukan lg di ukur dr tahap akedemi mereka disebabkan oleh kebanjiran rakyat baru yg sanggup berkeja di tahap gaji yg rendah wlupun tahap akedemi yg tinggi...ingatlah kita mampu bersaing untuk nmenjadi negaradunia pertama pada 2020 jika kita mula berdaya saing di kalangan rakyat2 malaysia yg benar2 asli dan patriot tanpa ada peningkatan kerakyatan baru yg medadak...untuk mencapai tahap gaji minimum yg tinggi, peluang2 keja yg byk dlm bidang2 profesional dan sederhana, peningkatan perkrjaan baru, kenaikan pangkat yg luas dan yg paling penting peningkatan sosio ekonomi rakyat malaysia seiring dgn kesedaran moral yg tinggi ttg budaya, agama dan kebenaran...ayuh malaysia lupakan semua slogan yg pernah cipta spt WAWASAN 2020, MALAYSIA BOLEH, 1MALAYSIA...ayuh kita ciptakan slogan kita sendiri berdasarkan semangat kecintaan malaysia tak kira melayu, cina , india, bumiputera...ayuh kita bangkit menentang kezaliman, penindasan, buli, penipuan, penyelewengan berdasarkan slogan ini "SAYA CINTA MALAYSIA"lupakan semua fahaman politik dan semangat perkauman....mereka tidak akan mampu menukarkan malysia yg kita cinta ini menjadi apa yg kita mahukan dan inginkan...ayuh rakyat malaysia...sy anak org dr kampung berasal dr sabah dan slogan sy adalah "UBAH DIRI, UBAH MALAYSIA"..ciptakan slogan anda berdasarkan kecintaan bukan berdasarkan fahaman...love u all
    • Sylvester Salle · Top Commenter · Ulu Tiram, Johor, Malaysia
      pendatang cuma boleh keja jd cleaner kah kelapa sawit ka korek longkang ka...itu sy setuju...kamu kesian lg...sy ckp psl golongan profesional dan sederhana...pendatang tu boleh keja kelas bawa...sy tak heran pun..hihi
  • Buah Perio Perio · Sek men Pangkalan Chepa (1982-1984) Sek Men Vokasional (1985-1986)
    ADA MATA PANDANG + ADA TELINGA DENGAR + ADA MULUT = ADA OTAK PIKIR
  • Azrain Az · Top Commenter
    Harap YDP Agong tidak meluluskan pembubaran Parlimen sebelum reformasi dilaksanakan bagi menggelakkan hura-hara dan pertumpahan darah... Kalau ini berlaku rakyat akan turut juga menyalahkan YDP Agong... Lagi pun majoriti rakyat tidak lagi bersama BN dan sebagai contoh seramai 57% rakyat selangor menyokong kerajaan PR yang ada sekarang ini....sudah tentu tindakan ini akan mendapat sokongan majoriti rakyat...apa yang rakyat mahu hanya piliharanraya yang adil sahaja...
  • Baskaran Subramanian · Top Commenter · MPBP Batu Pahat, Johor
    Buat mana yang terbaik untuk rakyat Malaysia agar sentiasa aman dan sentosa di pentas dunia, biarlah segala tindakan itu berlandaskan konsep dan pegagan agama.
  • Panglima Jowo · Top Commenter · Works at Pesara Kerajaan
    Seeloknya kerajaan BN denganrlah apa kehendak rakyat, jangan dok kepala batu tak tentu pasal. Rakyat sekarang sudah jauh maju kehadapan, bukan seoerti dizaman 60an dulu. kerajaan telah banyak membuat berbagai jenis universiti mengajar supaya rakyat menjadi pandai, sekarang inilah hasilnya rakyat telah celik mata dan dapat menilai burukbaiknya sesuatu perkara itu. Tidak susah dan tidak banyak apa yang rakyat minta, cuma memohon supaya diadalan proses pembaharuan sistem pliihanraya yang lebih adil dan telus sebelum PRU 13 ini. Kalau sebagai sebuah kerajaan yg ikhlas dan jujur perekara ini mudah saja, laksanakan kehendak rakyat kerajaan aman dan rakyat berpuas hati.
  • Zainol Abidin Ben Ali
    pentakbiran dunia ada lah urusan ALLAH > TAK PUAS HATI > ADU TERUS DENGAN ALLAH

Tiada ulasan: