Jumaat, 18 November 2011

KAD MERAH SAMPAI KEMANA KESANNYA...BAGAIMANA JIKA DIAKHIRAT...MENERIMA SURATAN AMAL TANGAN KIRI...NI LEBIH BAHAYA...MAKA JANGAN BUAT JAHAT LAGI

Tidak tepat: Tarik balik Laporan Ketua Audit | Print |
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 18 Nov: Kerajaan digesa bertindak supaya laporan Ketua Audit Negara ditarik balik kerana suami Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyatakan laporan itu kurang tepat.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mengingatkan, laporan Ketua Audit Negara mestilah tepat kerana ia berkaitan dengan pengurusan kewangan negara dan jika laporan itu kurang tepat, ia tidak memberikan gambaran yang sebenarnya dan akan mengelirukan semua pihak.

"Jika laporan Ketua Audit Negara kurang tepat, ahli-ahli Parlimen bercakap berdasarkan fakta yang mengelirukan, rakyat mendapat maklumat mengelirukan dan kerajaan juga menjadi mangsa kerana dikritik berdasarkan maklumat mengelirukan," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz berkata, dari segi pentadbiran kewangan, negara tidak boleh disogokkan dengan laporan yang kurang tepat berkaitan pengurusan kewangan negara dan oleh kerana suami seorang menteri kabinet sendiri yang menyatakan laporan Ketua Audit Negara kurang tepat, kerajaan mesti bertindak pantas untuk membolehkan Ketua Audit Negara menarik balik laporan itu dan membetulkannya untuk dibentangkan semula.

"Yang menyatakan laporan Ketua Audit Negara itu kurang tepat bukan taraf pemeriksa kira-kira Umno cawangan, tetapi suami kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat," katanya.

Menurut Mahfuz, tindakan pantas untuk membolehkan Ketua Audit Negara menarik balik laporannya itu amat tepat untuk dilakukan memandangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar memperlihatkan keyakinan yang luar biasa besar terhadap projek Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) yang dikendalikan oleh suami Shahrizat itu.

Mahfuz juga meminta suami Shahrizat yang juga Pengerusi Eksekutif NFC mengambil tindakan undang-undang terhadap Ketua Audit Negara kerana menyifatkan projek yang dianugerahkan kepadanya itu 'kacau-bilau' dan juga gagal menjalankan program keusahawanan seperti yang dikehendaki oleh kerajaan.

"Sudah ada peguam yang ramai orang dakwa ada taktik boleh menang kes, takut apa nak ambil tindakan undang-undang terhadap Ketua Audit Negara?" kata beliau.

Dalam sidang akhbarnya semalam, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail berkata Laporan Ketua Audit Negara yang menyebut bahawa projek penuh kontroversi itu hanya mencapai 41 peratus daripada jumlah daging yang disasarkan adalah kurang tepat.

Malah, suami Shahrizat itu juga mendakwa pelaburan kondominium di Bangsar bernilai RM6.9 juta seunit menggunakan wang pinjaman projek lembu itu adalah keputusan perniagaan bijak.

Dr Mohamad Salleh malah dilaporkan mendakwa pihaknya berjaya menyewakan kondominium di One Menerung, Bangsa itu dengan nilai RM70,000 sebulan.

Dakwaan itu bagaimanpun ditolak oleh pakar-pakar hartanah yang menyatakan nilai tertinggi yang boleh dijana dari sewaan kondominium itu hanya setakat RM24,000 sahaja sebulan.

Sidang akhbar suami Ketua Wanita Umno itu turut dihadiri Penasihat Undang-Undang NFC, Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah.


Audit: Parti dapat ‘kad merah’ wajar dibubar | Print |
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 18 Nov: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan tindak-tanduk pemimpin parti pemerintah negara atau negeri sangat mustahak dalam melaksanakan dasar partinya.

Parti yang menang dalam pilihan raya, maka parti itulah yang memerintah.

Justeru, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, parti pemerintah yang mendapat ‘kad kuning’ atau ‘kad merah’ daripada Ketua Audit Negara kerana melakukan penyelewengan atu salah laku urus tadbir dalam kementerian, jabatan dan pengurusan syarikat di bawahnya, maka parti berkenaan hendaklah dibubarkan.

“Ketua Audit, kalau dia tegur orang yang terbukti bersalah sama ada orang berkenaan kena letak jawatan atau pun partinya hendaklah dibubarkan semua sekali.

“Ini kerana yang memegang sesebuah negara atau negeri adalah parti. Parti mana yang menang dalam pilihan raya, maka parti itulah yang berkuasa memerintah negara atau negeri.

“Parti itu mustahak sekali termasuk dasar dan tindak-tanduk pemimpin parti kerajaan berkenaan,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah minggunnya di Medan Ilmu di sini, pagi tadi.

sebagai respons kepada Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang membabitkan aktiviti kementerian, jabatan dan pengurusan syarikat Kerajaan Persekutuan.

Buku Laporan Ketua Audit Negara 2010 itu telah pun diedarkan pada persidangan Parlimen baru-baru ini.

Beliau bersetuju ‘ketirisan’ dan ‘penyelewengan’ yang mungkin telah dilakukan pihak tertentu seperti dalam Laporan Ketua Audit Negara itu diperjelaskan kepada rakyat umum dan dijadikan bahan kempen menjelang Pilihan Raya Umum ketiga belas (PRU-13) nanti oleh penceramah PAS dan Pakatan Rakyat.

“Saya bersetuju sangatlah. Ini kerana audit itu ibarat referee (pengadil). Kalau di padang bola, maka referee itu menjadi hakim.

“Apabila referee tegur satu orang, maka orang itu kenalah ambil perhatian berat, tidak kira sama ada pemain itu mendapat kad kuning atau kad merah.

“Boleh jadi yang memegang kad kuning dengan cara kad kuningnya, manakala pemegang kad merah pula dengan cara kad merahnya. Bahkan kalau tidak mendengar kata refree itu juga, maka ‘parti’ berkenaan itu kenalah dibubarkan,” ujarnya lagi.

Beliau menegaskan kalau pihak audit membut teguran terhadap orang yang terbukti bersalah, bahkan sering terbukti mengulangi kesalahan yang lalu, maka sama ada orang berkenaan kena meletak jawatan atau pun partinya dibubarkan semua sekali.


Orang Asli bantah tanah adat diceroboh | Print |
Khairil Abdul Rahim

MARAN, 18 Nov: Kira-kira 50 penduduk dari kampung Orang Asli Paya Besar, Chenor dekat sini membuat laporan polis di Ibu Pejabat Daerah Polis Maran semalam kerana mendakwa berlaku pencerobohan terhadap Wilayah Tanah Adat mereka oleh kontraktor pembalakan.

Jurucakap penduduk, Kamar Hamzah, 42, berkata mereka menyedari pencerobohan itu sudah berlaku selama lebih daripada sebulan di mana pihak pembalak yang dipercayai didalangi pemimpin politik tempatan, telah menebang pokok dan menyodok tanah di kawasan wilayah adat mereka.

Beliau yang turut membuat laporan polis, berkata kegiatan menceroboh Wilayah Tanah Adat Orang Asli itu telah menyebabkan 79 keluarga yang mendiami kampung berkenaan mengalami kerugian dan dinafikan hak.

“Kawasan tersebut kami telah mohon hak milik melalui Jabatan Kebajikan Orang Asli (JAKOA) pada tahun 2003, bertujuan untuk tanaman komersial seluas 100 hektar. Namun sehingga kini tiada jawapan. Pelan topo juga masih ada dalam simpanan kami.

“Walaupun masih belum mendapat sebarang kelulusan tetapi kawasan itu adalah tanah adat kami sejak turun temurun yang diterokai nenek moyang kami sejak dulu lagi.

“Sebab itu kami membantah pencerobohan ini bagi mempertahankan tanah adat yang menjadi wilayah kami agar dapat dimanfaatkan oleh generasi akan datang. Laporan polis dibuat hari ini bagi memohon dibuat siasatan dan dihentikan segera pencerobohan ke atas wilayah tanah adat kami,” katanya di luar balai polis.

Menurut Kamar, penceroboh berkenaan bukan saja menebang balak sesuka hati tetapi lebih mencurigakan mereka meletakkan batu pancang beralih-alih tempat di kawasan yang didakwa wilayah adat itu sehingga menimbulkan keresahan kepada penduduk.

“Nampaknya penceroboh bukan saja mengeluarkan kayu balak tetapi juga mahu merampas tanah wilayah kami berdasarkan batu pancang yang beralih-alih kedudukan itu diletakkan secara tiba-tiba termasuk dalam kawasan kebun getah yang sedang diusahakan penduduk.

“Apa yang dikesalkan, mereka menceroboh sesuka hati termasuk memusnahkan kawasan yang kami anggap ‘tempat suci’ selama ini di mana di situlah tempat orang-orang tua kami ‘meminta’ sesuatu apabila berlaku sakit pening.

“Inilah yang menyebabkan orang-orang di kalangan kami sangat marah,” katanya.

Kamar turut meminta supaya pejabat tanah mewartakan segera kawasan wilayah tersebut sebagai tanah adat hak milik Orang Asli bagi mengelakkan pencerobohan juga sebagai memenuhi janji pemimpin politik setiap kali pilihan raya.


JK khas teliti calon PAS untuk PRU-13 | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 18 Nov: PAS telah menubuhankan satu jawatankuasa khas bagi memilih dan menilai calon-calon yang bakal bertanding pada pilihan raya umum nanti.

Mursyidul AM PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz berkata, anggota jawatankuasa itu terdiri daripada anggota parti di peringkat akar umbi hingga ke peringkat tertinggi parti.

"PAS tidak ada masalah dalam pemilihan calon, kerana kita mempunyai ramai calon berkelayakan cuma pemilihan perlu dibuat melalui jawatankuasa khas yang dibentuk dari peringkat akar umbi hingga ke peringkat tertinggi parti," katanya dipetik Bernama.

Beliau yang Menteri Besar Kelantan itu berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah Jumaat di dataran Ilmu di Kota Baharu hari ini.

Menurutnya, PAS berhati-hati dalam melilih calon dan penubuhan jawatankuasa khas itu adalah untuk memastikan calon yang dipilih benar-benar layak dan memenuhi kehendak rakyat.

Beliau berkata apa yang pasti wakil rakyat yang gagal menunjukkan prestasi cemerlang ketika diberi peluang menjadi calon dalam pilihan raya lepas, tidak akan dipilih lagi kali ini.


Projek 16 Sept: 30 MP BN sedia bersama PR | Print |
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 18 Nov: Mantan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dr Syed Husin Ali berkata, menjelang beberapa hari sebelum 16 September 2008, sekurang-kurangnya 30 anggota parlimen BN sudah bersedia untuk menyertai Pakatan Rakyat.

Melalui buku tulisannya 'Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali', beliau menceritakan anggota parlimen itu ada dari Semenanjung dan juga Sabah Sarawak dan majoritinya adalah bukan Melayu atau Bumiputera bukan Islam.

"Kami (Majlis Pimpinan Pakatan) bersetuju bahawa seandainya kerajaan baru hendak ditubuhkan, maka majoriti anggotanya hendaklah terdiri daripada orang Melayu atau Muslim.

"DAP pun setuju dengan pandangan ini," ceritanya dalam Bab 7: Keadilan menghadapi cabaran dibawah tajuk 'Peristiwa 16 September'.

Menurutnya, tugas menarik lebih ramai ahli Umno untuk berpindah itu diberikan kepada Azmin Ali dan Saifuddin Nasution.

"Khabarnya salah seorang dari Terengganu ialah Timbalan Menteri Pelajaran, yang kebetulan meninggal selepas itu," tulis beliau lagi.

Menurut beliau lagi, beliau juga mendapat maklumat veteran Umno Tengku Razaleigh juga akan menyertai Pakatan bersama empat pengikutnya.

"Tetapi beliau mengenakan syarat agar dicalonkan sebagai Perdana Menteri," katanya.

Beberapa pemimpin Pakatan secara tak rasmi dalam perbualan mereka katanya, menyatakan boleh menerima syarat tersebut jika Tengku boleh membawa 15 hingga 20 orang ahli parlimen BN lain bersamanya.

Tambahnya, pucuk pimpinan Umno menyedari hal-hal yang berlaku ini, oleh sebab itulah beberapa hari sebelum 16 September mereka telah mengangkut sebilangan besar Ahli Parlimen Umno-BN ke Taiwan dengan alasan kononnya hendak meninjau perkembangan pertanian di sana.

Dr Syed Husin juga menulis ada juga sesetangahnya di terbangkan ke Macau dan New York.

Dalam pada itu pemimpin Pakatan Rakyat sependapat bahawa proses menjatuhkan kerajaan Umno-BN hendaklah dilakukan mengikut Perlembagaan melalui undi tidak percaya dalam Parlimen dan dalam pada itu beberapa kali Anwar selaku Ketua Pembangkang cuba mengemukakan isu untuk usul undi tidak percaya,secara langsung atau tidak langsung akan tetapi Perdana Menteri melalui Speaker tidak membenarkannya.

Walaupun surat telah dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong memohon agar Sidang Khas Parlimen diadakan tetapi tiada jawapan diterima dari Yang di-Pertuan Agong.

Melalui perbincangan yang dilakukan oleh pemimpin Pakatan Rakyat serta mengambil kira nasihat daripada kalangan yang rapat dengan Istana maka keputusan diambil seperti berikut:

Pertama, tiada jaminan bahawa Yang di-Pertuan Agong akan bertindak melantik Perdana Menteri baru berdasarkan majoriti yang diperolehi melalui bukti surat bersumpah.

Kedua, pemimpin Pakatan Rakyat tetap berpegang kepada prinsip bahawa perubahan kuasa hendaklah dilakukan melalui proses undi tidak percaya, sebagaimana yang biasa diamalkan dalam sistem demokrasi berparlimen.

Dalam suasana tanpa keputusan ini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengambil beberapa tindakan antaranya beliau memastikan pihak polis sentiasa mengintip gerak geri orang diketahui mungkin akan berpindah, malah sesetengahnya telah diugut dengan tindakan oleh pihak polis dan juga pegawai anti rasuah.

Ketiga, Najib telah mengumumkan peruntukan sebanyak kira-kira RM3 bilion untuk projek-projek pembangunan Sabah-Sarawak.

Keempat, Najib telah melantik beberapa ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak terutama yang diketahui memainkan peranan utama untuk berpindah menyokong Pakatan Rakyat ke jawatan-jawatan politik tertentu.

Segala tindakan ini meredakan sedikit keadaan, akan tetapi Najib dan kerajaan yang dipimpinnya masih merasa tercabar oleh kekuatan Pakatan Rakyat.
Dr Syed Husin juga mendedahkan Najib menjalankan strategi serampang empat untuk melemahkan bahkan memupuskan pengaruh Pakatan Rakyat.

Strategi tersebut dengan cara memfitnah Anwar, mencemarkan nama baik PKR, memecahbelahkan Pakatan dan memburukkan kerajaan yang dikuasai Pakatan Rakyat terutamanya Selangor.


Program serahan RM100 jadi medan politik Umno | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 18 Nov: Majlis penyerahan bantuan sekolah RM100 kepada pelajar yang sedang rancak berlangsung didakwa telah menjadi medan Umno berpolitik.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, perkara itu jelas dapat dilihat apabila pemimpin Umno setempat turut dilibatkan dalam program itu.

"Di sini persoalan timbul apakah kewajarannya pemimpin Umno dilibatkan sama dalam pengagihan wang tersebut sedangkan pihak sekolah mempunyai cukup guru dan kaki tangan untuk mengelolakan agihan wang tersebut.

"Ibu bapa terpaksa mendengar ucapan dari pemimpin BN yang menggunakan kesempatan itu untuk berkempen sebelum wang RM100 diagihkan," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga Adun Titi Serong berkata, perkara tersebut turut berlaku di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (China) di mana ibu bapa dihidangkan dengan ceramah politik.

Menurutnya lagi, urusan agihan wang tersebut sepatutnya diserahkan sepenuhnya kepada pihak sekolah sekiranya bantuan RM100 tersebut adalah dengan niat untuk membantu pelajar.

"Bagi saya ia jelas menyusahkan ibu bapa, bukan itu sahaja, masa mereka terbuang begitu sahaja untuk menunggu kehadiran pemimpin BN cuma kerana wang RM100," jelasnya lagi.

Secara jelasnya kata Khalil Idaham, penglibatan orang politik dalam agihan itu membuktikan bahawa sumbangan tersebut punya niat tersembunyi sebagaimana yang dikatakan oleh banyak pihak.

"Saya berharap agar kerja jahat dan kesempatan yang diambil untuk berkempen sebelum agihan wang kepada ibu bapa tidak dapat mengubah minda warga Malaysia untuk terus menilai BN dalam PRU13 tidak lama lagi.

"Rakyat Malaysia jangan lupa terhadap kerakusan pemimpin BN yang telah menyapu bersih wang rakyat, antaranya skandal-skandal seperti isu PKFZ yang bernilai RM12.5 bilion, pembelian koc keretapi RM500 juta, pemberian kontrak kepada kroni RM500 juta, projek lembu Feedlot kepada Sharizat Jalil bernilai RM250 juta, penyelewengan projek Facebook (Pelancongan) RM1.8 juta," katanya


RM250 juta boleh bantu 62,500 keluarga Umno | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 18 Nov: Kes National Feedlot Corporation (NFC) satu lagi bukti kerajaan BN telah gagal menjadikan ‘Pertanian Satu Perniagaan’, jauh sekali untuk menjadikan ia sebagai food security.

“Ini adalah lambang kebobrokan dasar BN selama ini dalam semua perkara daripada hilang enjin kapal terbang, kapal selam yang tidak boleh menyelam, RM32 juta wang PPRT lesap, stadium runtuh, perhentian bas Kuala Berang runtuh dan banyak lagi jikalau hendak disenaraikan,” kata AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Menurutnya, sememangnya kerajaan BN gagal menjaga keselamatan makanan untuk rakyat sehingga terpaksa bergantung kepada negara luar.

Tambahnya, pada 1990 negara mengimport makanan sebanyak RM4.6 bilion dan mendadak meningkat kepada RM26.7 bilion pada tahun 2010.

Katanya, sedangkan Malaysia tanahnya luas tetapi semua makanan seperti beras, bawang, cili, sayuran terpaksa bergantung kepada negara lain.

“Negara Indonesia, Thailand, Kemboja walaupun iklim negara sama dengan negara kita tetapi mampu menampung keperluan makanan di negara mereka malahan boleh dieksport ke negara Malaysia. Harga cili naik sehingga RM20 sekilo kerana Thailand banjir, ini hanya satu contoh.

“Apa pemimpin negara buat untuk merancang keperluan permakanan negara kita? Menteri Pertanian buat apa?” ujarnya kepada Harakahdaily.

Katanya lagi, rakyat tentu tidak lupa bagaimana cerdiknya pemimpin BN yang pernah menjual saham Bernas kepada syarikat Wan Tan di Hong Kong.

Beliau menambah, jika sektor strategik pun kerajaan BN pernah jual kepada negara asing, ini semua bahana kerana penyakit ‘kroni diutamakan, kepentingan rakyat dikemudiankan.

Buktinya, kata beliau projek NFC, anak syarikat Agroscience Industries Sdn Bhd di Gemas Negeri Sembilan diberi kepada bukan ahlinya, maka itulah akibatnya.

Katanya, peruntukan wang sebanyak RM250 juta ketika Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Menteri Pertanian dengan target pengeluaran lembu pada tahun 2010 sebanyak 60,000 tetapi hanya mampu sebanyak 8,000 ekor.

“Kesannya wang rakyat mengalir begitu banyak kerana negara terpaksa mengimport lembu daripada negara luar kerana kegagalan projek ini.

“Kita tidak kisah jika lembu ini diberi kepada penyokong Umno tegar di kampung-kampung yang berada di bawah paras miskin, kerana mereka ada kebolehan untuk membela lembu, sekurang-kurangnya dapat meningkat taraf hidup mereka,” ujarnya.

Sebaliknya, kata beliau diberikan kepada syarikat kroni yang tidak mempunyai kemahiran dalam bidang pertanian.

Menurutnya lagi, berapa banyak wang negara mengalir keluar akibat dasar bebal pemimpin negara kita yang gagal menjaga keselamatan makanan.

“Apa akan terjadi kepada rakyat jika terjadi sesuatu kepada negara ini atau negara yang mengeksport makanan seperti bencana alam?” soalnya.

Tambah beliau, pemimpin BN tidak bimbang kerana boleh membeli beras atau makanan yang berkualiti tinggi.

Sepatutnya, kata beliau lagi masalah kekurangan daging lembu akan dapat diatasi jika diberi kepada ahlinya, bukan diberi kepada keluarga Datuk Sharizat Jalil.

Menurutnya, wang sebanyak itu boleh membeli 125,000 ekor lembu yang berharga RM2,000 seekor.

“Cuba bayangkan 125,000 ekor boleh diagihkan kepada 62,500 ahli Umno yang miskin, jika dua ekor sekeluarga, sekurang-kurangnya 62,500 keluarga Umno yang miskin dapat dikurangkan,” ujarnya.

Tetapi, katanya apa boleh buat pemimpin negara bukan sahaja tidak menjaga kebajikan rakyat malahan ahlinya juga terbiar.



Tiada ulasan: