Ahad, 20 November 2011

DARI SEKECIL2 JAWATAN HINGGA SEBESAR2NYA..DARI MISKIN KE SEKAYA2NYA...ANAKNYA DAN DIA PUN DIAJAR OLEH GURU..MAU INGATLAH

Selepas didesak, projek pengajaran 9 jam dimansuh | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Nov: Selepas didesak pelbagai pihak, akhirnya kerajaan mengumumkan projek printis guru bekerja sembilan jam dimansuhkan.

Pengumuman itu dibuat Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran Malaysia pada satu sidang media di Labuan semalam.

Beliau berkata, ketetapan itu dibuat bagi mengelak kekeliruan di kalangan guru, selain tidak mahu menambah beban sedia ada.

Sebelum ini, beberapa pihak termasuk PAS menggesa kerajaan memansuhkan cadangan tersebut yang disifatkan 'mengainaya' warga pendidik.

Selain itu, perlaksanaan sistem itu juga didakwa boleh menjejaskan fokus guru kepada pengajaran murid di sekolah.

Isu berkenaan juga sebelum ini turut disuarakan dalam perbahasan di Dewan Rakyat.

Dianggarkan seramai lebih 5,000 guru dan 104 sekolah di seluruh negara terbabit dalam projek perintis tersebut dengan guru sebelah pagi bertugas di sekolah mulai pukul 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan guru sebelah petang bertugas pukul 9.30 pagi hingga 6.30 petang.

Ianya akan dilaksanakan di Sarawak dan bakal diperluas di Melaka, Pahang dan Johor.

Selain parti politik, tindakan kerajaan itu juga dibidas Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), kerana didakwa membuat keputusan tanpa berbincang dengan mereka.

Presiden NUTP Hashim Adnan dalam bantahannya sebelum ini menyifatkan tindakan tersebut 'boleh mematahkan semangat guru' disamping tidak praktikal kerana beberapa faktor.

Antaranya, sistem 2 sesi persekolahan yang masih dilaksanakan di kebanyakan sekolah.

Cadangan itu juga katanya, akan menambah beban dan tekanan kepada golongan pendidik yang tanggungjawab mereka selama ini tidak terhad kepada mendidik sahaja tetapi turut terlibat dalam pelbagai aktiviti kokurikulum dan kemasyaratan.


ISA: Hishammuddin sengaja nak malukan Najib | Print |
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 19 Nov: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein didakwa sengaja bertindak untuk memalukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan penahanan 13 orang di bawah ISA di Sabah sejak Isnin lalu.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (gambar) berkata, penahanan tersebut tidak sewajarnya berlaku setelah Perdana Menteri sendiri mengumumkan pemansuhan ISA.

Menurut beliau, pengumuman pemansuhan akta zalim itu dibuat oleh Perdana Menteri dengan memilih hari amat bersejarah bagi negara pada 16 September lalu.

Katanya, pengumuman tersebut jelas menunjukkan usaha Perdana Menteri untuk memansuhkan akta-akta zalim yang dilaksanakan di negara ini sejak sekian lama sejajar dengan perkembangan masa.

"Namun penahanan 13 orang di bawah ISA di Sabah itu pasti menimbulkan pelbagai tanda tanya kepada pelbagai pihak. Ia seperti menggambarkan keadaan tertentu yang berlaku di kalangan pemimpin BN," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, penahanan 13 orang yang didakwa anggota kumpulan militan itu dibuat selepas polis mendapat maklumat risikan dari dalam dan luar negara.

Ismail juga mengesahkan tujuh rakyat Malaysia dan enam warganegara asing ditahan di Sabah sejak Isnin lalu mengikut Seksyen 73 (1) ISA kerana disyaki ada kaitan dengan usaha untuk menghidupkan kembali gerakan militan di Sabah.

Identiti dan nama kumpulan militan itu tidak dinyatakan, namun sebuah akhbar berbahasa Inggeris melaporkan polis menahan anggota militan yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan Abu Omar yang juga dikenali sebagai kumpulan Kaltim dan berpangkalan di Kalimantan.

Menurut Salahuddin, pertanyaan umum yang timbul kepada orang ramai ekoran penahanan itu, adakah pihak polis yang berada di bawah Hishamuddin sengaja melakukan tindakan itu untuk memalukan Najib?

Katanya, andaian tersebut mempunyai asas yang kuat sehingga memperlihatkan Perdana Menteri hanyalah berseorangan dalam usaha untuk memansuhkan akta tersebut.

"Tindakan tersebut tidak akan berlaku jika tidak terdapat motif besar dari Datuk Seri Hishamuddin untuk menjatuhkan Perdana Menteri?" katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian.

Dengan penahanan 13 orang itu, tambah beliau, usaha yang sedang dilakukan oleh Najib untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) itu jelas tidak turut sama didokongi Hishamuddin.

"Pada hal setelah pengumuman itu dibuat oleh Perdana Menteri sendiri, penahanan seseorang di bawah ISA sepatutnya sudah tidak berlaku lagi di negara ini," ujar beliau.


50 penggiat ICT, media baru NS berhimpun
Harakahdaily

SEREMBAN, 19 Nov: Seramai 50 orang menyertai Himpunan Penggiat ICT dan Media Baru Negeri Sembilan yang diadakan selama 4 jam mulai jam 2.00 petang di sebuah dewan dekat Senawang pada petang tadi.

Himpunan itu telah dirasmikan oleh Timbalan Pesuruhjaya 1 Negeri Sembilan, Dr Rosli Yaakob.

Hadir sama adalah Pengarah IT PAS Negeri Sembilan, Samsul Kamal Idris, Pengarah IT PAS Negeri Pahang Ahmad Samsuri bersama 3 ahli jawatankuasanya.

Turut hadir adalah Setiausaha Perhubungan, Ketua Penerangan dan Ketua Muslimat PAS Negeri Sembilan.

Dr. Rosli menyebut, Pakatan Rakyat (PR) Negeri Sembilan hanya memerlukan 4 kerusi sahaja lagi setelah mempunyai 15 daripada 36 kerusi untuk menguasai kerajaan Negeri Sembilan selepas menerima resolusi yang diputuskan Persidangan ICT dan Media Baru 2011 yang diadakan sebelum ini dari Pengarah IT Pusat.

Beliau berharap penggiat ICT dan Media Baru yang hadir hari ini dapat mengenal pasti sasaran yang tepat supaya dapat menyampaikan mesej yang berkesan kepada pengundi-pengundi sasaran.

Pengarah IT PAS Pusat, Suhaimi Embong telah memberikan taklimat khas bertajuk ‘Perlaksanaan ICT dan Media Baru Menghadapi PRU ke-13’ dan Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman pula menyampaikan ucapan berkaitan dengan tajuk ‘Strategi dan kandungan Media menghadapi PRU ke-13’.

Suhaimi dalam taklimatnya berkata, persaingan dalam menguasai ruang siber pada PRU ke-13 nanti adalah kemuncak kepada ‘perang siber’ setelah dimulakan dalam pilihanraya ke-10 dalam tahun 1999 dulu.

Manakala Ahmad Lutfi Othman menyebut pilihanraya umum ke-13 ini adalah paling sengit kepada BN kerana pertama kalinya dapat disaingi secara seimbang oleh PR dengan adanya media baru ini.

Beliau dalam ucapannya turut mengimbau kembali kenangannya bersama harakah dalam menghadapi pilihanraya sejak Pilihanraya Umum ke-8 pada tahun 1990.


Projek lembu: NGO pula cabar Shahrizat berundur

Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mencabar Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil meletakkan jawatan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, berikutan dakwaan penyelewengan wang rakyat oleh projek ternakan lembu, National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) yang dimiliki, suaminya.

Dalam satu kenyataan media, presiden KMPP, Rahmad Isahak berkata, kepercayaan rakyat terhadap Shahrizat yang juga ketua wanita Umno telah hilang akibat dakwaan tersebut dan beliau kini tiada pilihan lain selain meletakkan jawatan.

NONE"Sebagai seorang insan yang dilahirkan di Pulau Pinang beliau juga perlu membersihkan imejnya khususnya kepada orang Melayu di sini.

"Oleh yang demikian pihak KMPP dengan ini dalam situasi tanpa prasangka mencabar beliau supaya meletakkan jawatan sebagai menteri kerajaan pusat disebabkan beliau tidak layak dan telah kehilangan kepercayaan rakyat," katanya.

Sambil menyifatkan skandal tersebut sebagai satu lagi episod malang melanda negara, Rahmad juga menuntut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan pendirian dan mengambil tindakan tegas jika dakwaan tersebut benar.

NONE"Perkara berbangkit di sini yang menjadi 'crux of the case' tentang kewujudan yang nyata ke atas pembelian kondominium bertempat di One Menerung, Bangsar yang dikatakan pembelian hartanah berkenaan adalah bagi mendapatkan pulangan pelaburan memandangkan projek lembu Feedlot oleh NFC mengalami kelewatan operasi.

"Perlu diingat bahawa modus operandi syarikat NFC untuk mendapatkan pinjaman modal berkenaan adalah bagi tujuan industri penternakan dan bukannya pelaburan hartanah. Secara tidak langsung telah wujud situasi penyelewengan dan pecah amanah yang melampaui keraguan munasabah," kata Rahmad.

Tak boleh nafi lagi

Menurut beliau, walau apapun spekulasi yang timbul Shahrizat tidak boleh menafikan bahawa dia tidak mempunyai pengetahuan tentang kewujudan NFC. Begitu juga soal pinjaman modal oleh pihak kerajaan dan pembelian kondominium mewah berkenaan.

"Penafian beliau secara total bakal mengundang padah kepada parti pemerintah dan seterusnya mendatangkan liabiliti yang tidak berharga kepada negara kita.

"Orang-orang Melayu khususnya sedang menilai situasi ini secara serius," katanya.

azlanPakatan Rakyat awal bulan lalu mendakwa kerajaan persekutuan menyalurkan pinjaman mudah sebanyak RM250 juta kepada syarikat NFC berkenaan bagi tujuan industri penternakan lembu.

Bagaimanapun ia didakwa tidak berjaya mencapai sasaran pengeluaran malah Laporan Ketua Audit Negara 2010 juga menyebut projek berkenaan dalam keadaan 'kucar-kacir'.

Sebelum ini desakan sama, yang menuntut Shahrizat meletak jawatan, turut disuarakan oleh ahli parlimen BN sendiri iaitu Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan).

bung mokhtar parliament 080708 01Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Majlis Ahli Parlimen BN (BNBBC) mendakwa tindakan menteri itu berkaitan Fidlot telah menyusahkan Umno Barisan Nasional.

"Kalau saya pada tempat ini, saya letak jawatan, menyusahkan. Dia punya kerja semua musnah. Mana tidak betul, kita kena betulkan.

"Walaupun dia menteri Umno, siapa dia, dia bersalah, letak jawatan lebih baik daripada jadi liabiliti keapda Umno dan Barisan. Kita tegas, sebab kita memerintah negara ini dengan adil," kata Bung.




Projek guru kerja sembilan jam dibatalkan
Projek perintis yang mewajibkan guru bekerja sembilan jam sehari bermula Januari ini di empat negeri tidak akan diteruskan, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Katanya, langkah itu bertujuan mengelak salah sangka dan kekeliruan di kalangan masyarakat dan guru sendiri terhadap pelaksanaan program tersebut.

NONE“Program itu juga tidak perlu diteruskan jika guru sendiri tidak memahami kehendak sebenar program tersebut yang bertujuan memperkasakan perkhidmatan guru di negara ini,” katanya yang juga menteri pelajaran.

Akhbar-akhbar media arus perdana hari ini melaporkan Muhyiddin berkata program berkenaan tidak perlu diteruskan lagi, tetapi segala kajian yang dibuat akan diteliti secara lebih mendalam.

Muhyiddin juga dipetik berkata, projek itu sebenarnya tidak bertujuan membebankan guru-guru, tetapi adalah proses menambah baik bidang pendidikan.

“Saya tegaskan kita tidak harus bebankan guru kerana profesion perguruan ada keistimewaan dan berbeza dengan perkhidmatan awam lain.

“Profesion guru amat istimewa kerana mereka mendidik anak bangsa. Program ini akan memantapkan lagi perkhidmatan perguruan selain memberi impak lebih besar kepada bidang pendidikan negara,” katanya.

NONESebelum ini, sejak Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong, awal bulan ini yang berkata, guru-guru di empat negeri - Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak - akan bekerja sembilan jam sehari dibidas pelbagai pihak termasuk kesatuan guru dan pemimpin pembangkang.

Wee juga dilaporkan berkata apabila projek rintis itu meyakinkan dan kementeriannya dapat membuat kesimpulan secara konkrit, barulah ia memperluaskannya ke semua sekolah di seluruh negara.

Akhbar-akhbar jua melaporkan Muhyiddin, bagaimanapun berkata, projek rintis yang dimulakan di Melaka Tengah dan melibatkan 19 buah sekolah itu akan diteruskan seperti biasa.
  • Mohamad Fauzi Abu Samah · · Pengulas Tertinggi · Universiti Putra Malaysia
    Percayalah....kalau BN menang dalam PRU 13 nanti....kerja 9 jam akan PASTI dilaksanakan jugak..... sekarang ni tangguh aje sebab takut hilang undi guru....
  • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
    Kenapa 9 jam?
    ini lah cara menteri pendidikan hentikan guru cari makan di luar.
    Guru tak boleh ajar tuition , kalau nak cari side income sorry lah.
    Ini lah langkah langkah pihakkerajaan umno nak sebotaj pihak guru.
    supaya duduk diam diam, jangan lawan kerajaan.
    Mengajar habis balik rehat , jangan cari side income...
    macam ini lah.... mesej yang tersirat.
    • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
      Nampak dak ???
      Isu PPSMI mnteri sembab ini flip flop
      Isu in iguru 9 jam .. flip flop lagi
      Kenapa mentri pelajaran mat sembab ini flip flip flop flop
      u-turn punya u-turn ???
      ini lah langkah untuk hasilkan guru flip flop .
      Gila seribu gila.... kah kah kah
    • Mohd Firdaus Bob Ganaz · Pengulas Tertinggi · Pemuda di Berkhidmat Untuk Negara
      n dpt mengurangkn kos perbelanjaan gaji,,dimana KPM xyah amik guru2 lepasan UPSI.....bekerja...sbb dh ckup guru do sekolah..nmpk x?
    • Modem Bodben · Pengulas Tertinggi
      kebanyakan guru buar MLM lah.. ramai sangat guru/ustaz yg aku kenal selalu promo kalau dulu swiss cash.. dan mcm2 lagi.. yg buat tuisyen tk kisahlah sgt tp yg buat MLM tu... banyaknya masa guru terluang
    • Tarmizi Jasa
      yg buat MLM tu itu sikap individu... xde kena mengena lansung ngan beban guru yg sedang di tanggung.. tolong la jgn sesuka hati bercakap...
    • Kenanga Desa · Top Commenter · UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA, BANGI, SELANGOR
      Modem Bodben, bukan banyak masa terluang bro tapi gaji tak cukup. Gaji yang kerajaan BN bagi kami amat rendah berbanding kenaiakan harga barang hari ini. Bayangkan di sekolah kami selalu keluar wang dari kocek sendiri untuk pelbagai aktiviti di sekolah, ada kerajaan kesah? Sudahlah kami tak ada bayaran "over time" tapi tiap-tiap hari balik dari sekolah lewat. Bahkan lebih dari 9 jam. Kami cuma tidak mahu dasar 9 jam itu jadi dasar kerana bilka sudah menjadi pekeliling maka pengetua-pengetua atau guru-guru besar yang gila nama, gila pangkat dan jadi alat kepada kerjaan BN akan memperalatkan kami sewenang-wenangnya. Jika anda anggap guru ini banyak masa, apasal awak tak jadi guru, cubalah rasa dulu macam mana guru ini diperbodohkan oleh kerajaan BN ni.,
    • Ahmad Abd Razak · Top Commenter · Universiti Malaya
      Modem Bodben kenapa tidak bagitau bagaimana keputusan anak2 tuan2 sentiasa meningkat....bagaimana tekanan yg dihadapi oleh guru utk tingkatkan prestasi murid setiap tahun...yg buat buat MLM bkn guru saja tp dlm sektor lain juga kerana tekanan hidup menyebabkan mereka mencari s income...akrg ni berapa ramai yg mempunyai lbih dari satu kerja utk hidup
    • Abdul Hayyi Assyubainy · · جامعة العلوم الإسلامية الماليزية
      Modem Bodben ... bukan guru banyak masa terluang tp tak cukup wang... nak buat pagar sekolah pun minta duit guru... nak buat kebersihan sekolah pun minta duit guru...
    • Liau Peng Chuan · Top Commenter · Johor Bahru
      ini komen ada pakai akai gua sokong!
    • Mohamad Fauzi Abu Samah · · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia
      Abdul Hayyi Assyubainy Itu tak masuk jamuan akhir tahun lagi, duit kelab.....
    • Jiwa Islam · Top Commenter
      Modem Bodben: Guru bukannya banyak masa terluang tetapi bijak meluangkan masa untuk kebaikan....maklumlah guru-guru ini adalah golongan yang terdidik pada kebanyakannya, cuma tidak dinafikan ada sebahagiannya bemasalah macam orang lain juga. Tapi itu cuma juzuk kecil sahaja...Wallahua'lam...
  • Pemuda Pas Segambut
    “Program itu juga tidak perlu diteruskan jika guru sendiri tidak memahami kehendak sebenar program tersebut yang bertujuan memperkasakan perkhidmatan guru di negara ini,”.

    kami tertanya2, adakah DS muhyidin yasin pernah berpengalaman mengajar d kelas2, berhadapan dengan kerenah pelajar2 yg kadang2 xmampu utk duduk dlm kelas walau hanya utk 4 jam? kenyataan beliau seolah memeperkecilkan nilai profesionalisma para guru yg berdedikasi, bersusah payah mendidik anak bangsa kita.
  • Sham Khalis · Doggy and missionary at Self employed
    Baru ja sebut 9 jam, belum detail lg dlm 9 jam tu kena buat apa dah meroyan dieorg defend cikgu2 ni....belum pon laksana lg...dah bising sana-sinialasan kokurikolum la, hari sukan la.. Byk lagi kakitangan kerajaan bukan cikgu kerja lebih 12 jam...walaupon waktu pejabat masuk 8.30pg balik 5.30ptg...tp selalunya nak siapkan kerja balik lewat mlm jugak, sabtu ahad pon kadang2 kena pegi ofis, mana the enjoy cuti sekolah..ada juga sukan peringkat jabatan kerja extra jugak... takda komplen pon...just buat ja kerja... ini semua retorik ni..konon2 jaga kebajikan guru tp sebenarnya nak jadi hero di media saja...
  • Yusof Osman · Top Commenter · MBA (University of Lincoln)
    Macamtulah Tan Sri. Bila kita rasa baik tapi orang lain kata mengariut, kita jadi tukang karut dan pandangan mereka kita sambut. Tak rugi kalau mengalah sebelum kita berpecah belah.Kan saya katakan dulu ini tindakan sia-sia. Cuma satu yang saya kurang faham, apa yang dimaksudkan memperkasakan perkhidmatan guru. Selama ini pun mereka sudah banyak berjasa dan sentiasa perkasa dalam mendidik anak-anak kita. Ijazah yang dipegang, murid-murid yang cemerlang sudah cukup membuktikan mereka guru perkasa.Kita boleh memperkasakan insan tetapi bukan perkhidmatan.
  • Arowana Emas
    sian cikgu kan...nasib baik nak pilihanraya, terpaksalah muhyidin batal..kalau tidak, naya cikgu2..kan elok kalau menteri umum elaun guru ditambah...baru ler semangat cikgu2 ni...ini tidak..nak tambah beban cikgu yang memang dah terbeban sejak dulu...cikgu2 semua kena celik mata..tgk betul2..nak memperkasakan pendidikan ke nak merosakkan pendidikan...kalau nak memperkasa, takkan nak suh jadi mesin kut..keja sampai 9 jam..fikir fikirkan lah...:)
  • Irene Teh · Top Commenter · Ipoh, Perak
    “Program itu juga tidak perlu diteruskan jika guru sendiri tidak memahami kehendak sebenar program tersebut yang bertujuan memperkasakan perkhidmatan guru di negara ini,” katanya yang juga menteri pelajaran.

    AKHIRNYA GURU JUGA YANG DIPERSALAHKAN. KASIHAN CIKGU.
  • Smiley Everyday · Top Commenter · Chulalongkorn
    wajibkan guru yang sokong umno/bn tukar ke pendalaman supaya dia dapat terang kepada penduduk pendalaman tetang kebaikan umno.Kalau tukar guru yang sokong pembakang dia akan tubuh cawangan parti pas di kawasan dia kena tukar.Sebab tulah ramai cawangan baru di kawasan terpecil.
    • Ramlan Ibrahim · · Top Commenter
      SOKOKONG Cik Ana................ betuiii betuiiiii. Cikgu2 penyokong UMNO duk berkumpul dkt pekan dan bdr je.....tp di kuasai oleh DAP tak guna juga.
  • Mohamed Rafi · Sales Manager at Own business
    inilah dikatakan menteri lembu buat pengumuman dulu lepastu tarik balik.cikgu2 sekarangni kebanyakkannya dah lama kerja lebih 10 jam.
  • Adib Chevvy · USM Malaysia
    pilihanraya punya pasal projek ni ditangguhkan dulu......bukan batal......kalau diorg menang pasti projek ni diteruskan semula.....
  • Cincinku Jutajuta · Pecacai at FIRST LADY OF MALAYSIA
    Bukan BATAL tapi TANGGUH. aku ada masa keputusan dibuat, w/p hanya pecacai kecil. guru-guru semua, sedialah pada tahun januari, 2013.
  • A Tam Sbk Rizal · Top Commenter · Manager at Mafia Wars Assassins
    Idea bagang & satu lagi projek org yg lembab. TPM@Menteri Pendidikan nak kasi org akan sentiasa ingat dgn idea 9jam yg tak berguna.
  • Modem Bodben · Top Commenter
    Kenapa Golongan guru selalu mendapt kelebihan?
    • Mohd Isa Ismail · Kajang, Malaysia
      Guru@pendidik arkitek ibarat pembina model insan dan tamadun generasi termasuklah tuan sendiri.Mereka bagaikan sang suria yang menjana kehidupan dan menerangi alam fana ini.Terima kasih cikgu.......
    • Modem Bodben · Top Commenter
      Mohd Isa Ismail terima kasih cikgu aku dulu2... tapi rami jugak kawan guru yg asyierpaksk2 ajak masuk MLM... hahaha byk free time lah cikgu sekarang nih..
    • Awg Lah Ismail · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Tah sah dok dengki dengan cikgu,kawe dok royat ko anak buah kawe,cikgu/ustaz ni keluarga kedua lepah mak abah di rumah.Kawe suka jadi cikgu jumpa bekas pelajar bersalam,cium tangan dan berpelukan begitu juga masa di sekolah. Yang penting kita sama beribadah untuk Allah.Hidup ini bukan selamanya.
  • Nellson Mandale · Top Commenter · SMTM
    Buat kerja senyap2, tidak berbincang dengan guru2, lain guru2 minta lain pula yg dibuat, cikgu minta beban tugas diurangkan bukan ditambahkan lagi. Mcm ni ke na jadi menteri pelajaran?
  • Kemaman Kite · Top Commenter · Kemaman, Terengganu, Malaysia
    nanti PAGE bantah, statement Tok Mudin akan bertukar : ''Bukan dibatalkan, kita bagi pilihan mana2 guru nak kerja sembilan jam sehari, dipersilakan.. 25 jam sehari pun tak per"...
  • Nor Hisham Hornet · Top Commenter · Universiti Utara Malaysia
    AWAL AWAL LG AKU DAH TAHU... ADALAH YANG NAK BERLAKON SEBAGAI HERO. PERCAYALAH.. NI SEMUA TAKTIK JAHAT UNTUK MENAMBAT HATI CIKGU....
  • Abdul Jalil Mohd Shah · Top Commenter · Puchong
    dia nak tengok semua kaki tangan kerajaan ni MALAS la.. kalau ta caya, g arrr pejabat pejabat kerajaan.. rata rata yang pempuan mengait/jual avon yang lelaki duduk kat kantin isap rokok... tu yang x kasik balik awal tu...
  • Roy Neo · Top Commenter · Works at Kementerian buruh paksa
    SMUANYA KERANA UNDI KE yab?
  • Mohd Lokman · Top Commenter · Universiti Utara Malaysia
    berkokok la juga pak menteri kononnya projek perintis dijalankan di melaka tengah...kenapa tak dibuat utk seluruh negara...ini kerana result kat Melaka xsama dgn seluruh malaysia....kena juga tgk cara hidup kat tgh kotaraya2 besar...ulang alik kejer pon mkn masa 2jam..kt kg paling lama pun mungkinxsampai 1jam...mcm mana plak kat sabah, sarawak sana yg bhg pedalaman..dgn infrastruktur pun xmencukupi? depa ni xreti ker apa cara2 nak buat buat kajian...kemungkinan dan kesesuai? ketepatan dan kepersisan data semua tu?
  • Miswan Giman · Top Commenter · Works at JKR Selangor
    Buat sesuatu projek tidak teliti, ada bangkangan terus diberhentikan/dihapus, kalaulah betul2 baik teruskanlah kenapa nak dengar kata orng, mungkin juga projek ini ada kaitan dengan pr13 kut..

Tiada ulasan: