Sabtu, 4 Jun 2011

TAHNIAH BAGI YANG MENANG...KERJALAH UNTUK ALLAH SAJA...MAKA YANG LAIN AKAN IKUT SAJA....UTAMAKAN ISLAM BUKAN DIRI DAN KELUARGA...SLMT DUNIA AKHIRAT

Mohamad Sabu, Salahudin, Husam, Mahfuz menang
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Jun: Mohamad Sabu menang untuk jawatan Timbalan Presiden menewaskan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Nasharudin Mat Isa.

Mohamad mendapat 420 undi berbanding Tuan Ibrahim 399 dan Nasha 224 daripada jumlah keseluruhan 1045 undi.

Manakala untuk jawatan Naib Presiden pula dimenangi Salahudin Ayub, Datuk Husam Musa dan Datuk Mahfuz Omar.


Rakyat perlu bangkit, jangan terus ditindas
Ismail Hashim
GOMBAK, 4 Jun: Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi menegaskan kerajaan diktator di mana-mana sahaja di dunia mempunyai pemikiran dan tindakan sama.

Menurutnya, mereka sangat suka rakyat berada di dalam miskin, lalai dan jahil kerana dengan tiga kelemahan itu, rakyat sentiasa bergantung pada kerajaan.

Katanya, kerajaan boleh lakukan apa sahaja kepada rakyat yang memiliki tiga sifat lemah ini kerana hanya menurut dan tiada sikap menentang.

Ustaz Nasrudin demikian ketika menyampaikan ucapan dalam majlis ceramah isu antarabangsa sempena Muktamar Tahunan PAS ke 57 di sini.

Turut berucap dalam majlis yang diadakan di padang Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) Dun Gombak Setia berhampiran Taman Melewar adalah AJK PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu dan pimpinan antarabangsa.

Nasrudin membuat perbandingan bagaimana rakyat di negara lain bangun menunjukkan penentangan terhadap tindakan kerajaan menaikkan harga roti sebanyak 15 sen.

"Rakyat negara kita, naiklah berapa sen pun mereka tidak terasa apa-apa, sebagai contoh kenaikan harga minyak sebanyak 20 sen.

"Dalam keadaan kenaikan berbagai harga keperluan semasa, masih terdapat pujian daripada rakyat.

"Ada yang berkata, kenaikan harga itu memang patut kerana boleh menambah pendapatan negara, saya tidak terasa apa-apa kerana saya tidak punyai kereta," tegasnya.

Sedangkan, menurut Nasrudin, meskipun mereka tidak menggunakan minyak untuk kereta sendiri tetapi harga keperluan harian tetap meningkat dan menjerat leher rakyat.

Namun kerana sikap rakyat yang memiliki jiwa hamba kepada kerajaan diktator, mereka tidak mampu bangun melakukan penentangan.

Kerana itu, tegasnya, rakyat sewajarnya berani lakukan perubahan sikap agar kehidupan mereka menjadi lebih baik di masa hadapan.

Sebelum itu, Haji Mohamad berkata, janganlah diharapkan musuh Islam seperti Amerika dan Israel serta sekutu mereka untuk menghargai Islam.

Malah, katanya, kerajaan yang hanya memberikan ketundukan kepada New York dan London, tidak mampu melakukan apa-apa perubahan terbaik dalam pemerintahan mereka.

Beliau menegaskan, keadaan hanya akan menjadi lebih baik jika semua kerajaan di negara dunia Islam ini mengambil Islam sebagai sumber penyelesaian mereka.

"Selagi mana sesebuah kerajaan itu mengikut telunjuk musuh Islam, tidak mungkin Islam akan dapat ditegakkan.

"Sudah lama umat Islam berada di dalam kesengsaraan, pemikiran mereka tidak merdeka dan hidup mereka menjadi terlalu hina," tegasnya.

Sudah sampai masanya, umat Islam di semua negara mengambil pendekatan baharu dengan mengubah sikap menjadi lebih berani di dalam bertindak ke arah pembebasan negara dan kemerdekaan jiwa.


Spekulasi Mat Sabu menang tersebar
Jun 4, 11 8:57am

Spekulasi bahawa pemidato terkenal Mohamad Sabu menang jawatan timbalan presiden PAS tersebar sejak lewat malam tadi.

azlanMenurut sumber-sumber yang rapat dengannya, beliau berjaya mengalahkan dua calon ulama iaitu - penyandangnya Nasharudin Mat Isa dan seorang lagi pencabar pada saat-sat terakhir, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.



Ini kali kedua Mohamad Sabu yang popular di kalangan akar umbi bertanding jawatan timbalan presiden PAS. Sebelum ini, golongan bukan ulama seringkali gagal dilantik ke jawatan berkenaan.

Selain Mohamad Sabu, jawatan naib presiden difahamkan dimenangi oleh exco kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa serta dua penyandangnya Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar.

azlanHusam yang dianggap agak rapat dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat juga dilihat sebagai suara progresif dalam parti Islam itu. Beliau bertanding jawatan timbalan presiden pada pemilihan yang lalu tetapi tewas.

Keputusan rasmi dijadual diumumkan pada jam 10 pagi hari ini.




Negara Islam cuma utopia di minda
Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Jun 4, 11
9:40am


Saya mengalu-alukan kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam yang menyebut: "Apa yang penting adalah pelaksanaan. Kalau letak jenama saja tak laksana tak ada faedah. Kita mulakan dengan pelaksanaan negara berkebajikan, itu ada dalam Al-Quran, Dia tak sebut negara Islam, Dia sebut negara berkebajikan".

pas muktamar 030611 hadi awang 02Bagi saya ini adalah satu kemajuan yang memberangsangkan dalam PAS. Dalam masa yang sama bererti PAS terus bersama dengan gerakan Islam lain di dunia ini yang mula keluar dari retorik negara Islam kepada realiti kenegaraan yang sebenar yang diperlukan oleh manusia.

Ya, tiada dalam Islam istilah negara Islam atau daulah Islamiah atau Islamic state seperti yang disangka oleh sesetengah pihak. Ia satu istilah yang muncul ketika kebangkitan umat Islam menghalau penjajah (decolonization).

Sebelum itu, kitab-kitab fekah Islam hanya menyebut Darul Islam atau wilayah Islam yang merujuk kepada wilayah yang dikuasai oleh umat Islam ketika itu. Apabila perkataan daulah Islamiah muncul, kemudian diikuti kebangkitan revolusi Syiah di Iran, maka perkataan itu mula dipopularkan oleh para pejuang politik islami di seluruh dunia.

Disebabkan istilah ini juga mereka berbalah bahkan menuduh pihak lain kurang Islam disebabkan tidak bersama dalam perjuangan menegakkan negara Islam itu. Walaupun kadang-kala pertentangan ada asasnya, namun sebahagiannya hanya disebabkan perbezaan istilah yang dipakai.

pas muktamar 030611 hallCuma, sekian lama ramai gerakan Islam yang memperjuangkan istilah ini, mereka masih gagal menetapkan satu takrifan yang jelas dan realistik. Gambaran yang terlalu ideal tentang kenegaraan menjadikan negara Islam itu bagaikan satu khayalan yang tidak berpijak di bumi nyata.

Kita boleh lihat khayalan Hizbul Tahrir yang cuba berkembang di negara kita pada hari ini. Ia bolehlah dikatakan utopia state yang hanya wujud di minda, tidak mungkin pada realitinya.

Sebahagian mereka yang terlibat secara langsung dengan politik kenegaraan, mereka mula sedar tentang realiti sebenar sesebuah pemerintahan. Kembali mereka merujuk kepada al-Quran, hadis, dan amalan khalifah Islam yang mendapat petunjuk (Khulafa al-Rasyidin), mereka akhirnya jelas mengapa perkataan negara islam itu tidak wujud atau tidak disebut.

Negara kebajikan yang mana?

Politik kenegaraan dan seninya sentiasa berubah mengikut keperluan suasana. Namun, prinsipnya kekal. Ini kerana Islam satu agama realistik.

pas muktamar 030611 hall 02Perjuangan politik dalam Islam, bukanlah perjuangan menegakkan jenama negara, tetapi menegak tanggungjawab dan prinsip-prinsip keadilan yang dikehendaki oleh Allah dan rasul-Nya.

Bukan penting pada jenama, tetapi pada isinya. Islam agama yang menjamin keadilan, keamanan, memelihara rakyat dari munkar dan menegakkan kebaikan, menyebarkan kebajikan dan seterusnya.

Itulah negara yang dikehendaki oleh Islam. Soal mekanisme hukum - sama ada hudud atau tidak - dibincangkan setelah ditegakkan prinsip dan tanggungjawab utama, diwujudkan suasana yang kondusif yang memungkinkan keadilan dan keindahan hukum itu berfungsi.

Bukan masanya lagi. Tangguhkan dahulu isu-isu makanisme, tumpukan kepada tanggungjawab dan prinsip utama kenegaraan.

pas muktamar 030611 audience 02Sekian lama istilah negara Islam memisahkan PAS atau menyukarkan parti itu bergerak lebih kehadapan, namun hari ini - dengan kenyataan presiden - akan memberikan nafas baru yang lebih luas dan fleksibel kepada PAS.

Cumanya, saya sedang meneliti apakah maksud 'negara kebajikan' yang hendak diwujudkan. Saya percaya presiden PAS ada kerangka yang jelas. Ahli-ahli hendaklah difahamkan terlebih dahulu sebelum membicarakannya secara meluas.

Ini kerana welfare state mempunyai pelbagai gambaran. Secara umum, dunia memahami welfare state adalah negara-negara yang memakai model Nordik seperti Norway, Denmark dan Sweden. Mungkin PAS ada model yang tersendiri. Apapun saya merasakan PAS akan dapat melangkah dengan lebih jauh dengan kenyataan tersebut.


Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin merupakan bekas mufti Perlis. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.


Pendaftaran PKR: ROS puas hati, saman ditarik
Jun 4, 11 8:20am

PKR menyambut baik keputusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang berpuas hati dengan penjelasan yang dikemukakan parti itu dalam surat tunjuk sebab berkaitan dengan ancaman pembatalan pendaftarannya minggu lalu.

NONESetiusaha Agung PKR, Saifuddin Nasution dalam kenyataan medianya memaklumkan, pihak ROS tidak akan meneruskan tindakan tersebut.

Berikutan keputusan itu katanya, PKR juga membatalkan hasrat menyaman ROS memandangkan perkara ini telah dapat diselesaikan dengan baik.

Sebelum ini, PKR memfailkan tindakan undang-undang terhadap ROS bagi mencabar keputusan ROS untuk membatalkan pendaftaran parti itu.

PKR menfailkan permohonan itu berikutan notis bertarikh 9 Mei lalu yang dikeluarkan ROS bawah Seksyen 13(1) dan (2) Akta Pertubuhan 1966, untuk membatalkan pendaftaran parti itu.

Ini berikutan terdapat kes kononnya PKR memecat ahlinya yang bernama A Rajagopal tanpa dibicarakan oleh lembaga displin parti terlebih dahulu walhal perkara itu tidak berlaku dalam parti itu kerana Fasal 32.2.1 perlembagaan parti tidak wujud dalam perlembagaan PKR.

PKR mendakwa keputusan ROS bagi membatalkan pendaftaran parti itu dibuat berdasarkan niat jahat (malafide) dan bertujuan semata-mata untuk menghalang parti itu daripada mengambil bahagian pada pilihan raya umum akan datang.



MB: Selangor akan rampas tanah di PJS1
Jun 4, 11 8:36am

Kerajaan negeri Selangor telah mengeluarkan arahan untuk merampas tanah seluas 11 ekar di PJS1 bagi memastikan rumah mampu milik dan sekolah dapat dibina di tanah berkenaan.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, setiausaha kerajaan negeri telah diminta untuk memaklumkan kepada Pejabat Tanah dan Daerah Petaling bagi mengeluarkan notis 7A mengikut Seksyen 128 Kanun Tanah Negara kepada pemilik-pemilik tanah itu: Lee Man Construction Company Sdn Bhd dan Kembar Empat Sdn Bhd.

NONE“Kerajaan Negeri kesal kerana pemilik tanah telah gagal menyokong kerajaan negeri dalam mencari penyelesaian menyeluruh untuk menyediakan rumah mampu milik walaupun mereka telah mendapat ganjaran yang tinggi melalui pemilikan tanah.

“Mengikut rekod, tanah itu telah diberi kerajaan negeri pada tahun 80-an kepada dua syarikat berkenaan dengan harga RM100 seekar untuk tujuan pembangunan bagi menyelesaikan masalah setinggan di kawasan tersebut,” kata Khalid dalam satu kenyataan akhbar lewat petang semalam.

Menurut beliau, kerajaan Selangor akan juga berbincang dengan Bank Negara bagi mendapatkan penjelasan berhubung pemilihan pemaju-pemaju yang gagal membina rumah mampu milik kepada rakyat setelah diberikan tanah.

Tanah di PJS1 itu telah diberikan kepada Syarikat Peter Brickworks Sdn Bhd telah dipilih oleh Bank Negara Malaysia untuk dimajukan.

“Kita risau pemaju sebegini yang kurang bekerjasama untuk kepentingan rakyat. Sebab itu kita mahu berbincang dengan Bank Negara tentang kualiti pemilihan pemaju,” kata Khalid.

Tiada ulasan: