Khamis, 2 Jun 2011

TAHNIAH BAGI YANG MENANG...BEKERJA KERANA ALLAH BUKAN KERANA PAS..BILA KERANA ALLAH MERANGKUL SEMUANYA..JANGAN SYIRIKKAN ALLAH ATAU NIAT SELAIN ALLAH



Warkah di ambang maut: Cuba satu panggilan
Yong Vui Kong
Jun 2, 11
5:18pm

Yong Vui Kong, rakyat Malaysia kelahiran Sabah, sedang merengkuk di penjara Singapura. Beliau menunggu hukuman gantung ke atasnya dilaksanakan kerana kesalahan mengedar dadah.

Malaysiakini akan menyiarkan surat-surat terakhir Yong kepada Yetian - seorang anggota kempen "Selamatkan Vui Kong" - sepanjang 12 minggu terakhirnya menghitung kematian.

Yetian,
Apa khabar? Aku di sini sihat walafiat. Terima kasih atas sikap prihatinmu. Aku jalani kehidupan di penjara dengan baik sekali. Semua melayanku dengan mesra.

Memasuki Jun, semua orang bersiap sedia untuk merayakan Hari Bapa. Walaupun dalam kesibukan tugas, aku harap kita dapat mencuri sedikit masa untuk pulang dan melawat ayahanda masing-masing.

Pada tahun 1993, ketika masih kecil, bapa meninggalkan ibuku. Pada masa itu, perasan kami adik beradik sedih bercampur marah. Ibu keseorangan tanpa peneman hidup.

Kami semua salahkan bapa yang tidak berhati perut tinggalkan ibu. Di kalbu kami penuh perasaan benci dan berang. Namun, ketika itu kami masih kecil dan tiada apa yang boleh dilakukan selain menelan bulat-bulat kekejaman itu.

Masih jelas dalam ingatan ketika kami letakkan semua kesalahan itu di pundak bapa. Hanya kakak sulung kami Yoke Yin sahaja yang faham. Jadi, selain beliau, bapa terus terasing daripada anak-anaknya yang lain.

Namun, kami faham bahawa perkara ini cuma masalah ketika membesar dan tidak mudah untuk anak kecil seperti kami untuk menilainya.

Pada kami, tindakan bapa meninggalkan ibu sungguh tidak adil. Ekoran tindakan itu, ibu harus memikul beban menyara keluarga berseorangan. Ibu harus menjaga kami semua. Oleh kerana itu juga, pada usia muda, kami adik beradik terpisah.


Masih segar dalam ingatan juga apabila pada suatu pagi, tidak gagal mengejutkan kami untuk ke sekolah. Akibatnya, datuk memukulnya. Aku menyorok dengan ketakutan di satu enjuru ketika itu.

Bagaimanapun, aku ingin sangat jadikan tubuh sendiri sebagai perisai untuk ibu. Aku meratap sedih, aku bersumpah untuk bekerja dengan segera. Dengan itu aku mampu bawa ibu keluar dari tempat itu.

Aku fikir, jika bapa masih ada, ibu tidak akan dipukul. Tetapi ini semua tinggal kenangan. Mempelajari dan memahami falsafah Buddha tidak membenarkan aku menaruh kebencian lagi.
Orang tua amat penting. Semua kita perlukan mereka, darah daging kita.

Aku tidak tahu bagaimana bapa melihat perkahwinannya dengan ibu. Mungkin itu cuma kesalahan daripada awal. Atau dia hanya merasakannya sebagai tanggungjawab. Tetapi di mata anak-anak kecil, tanpanya, kami tidak akan dilahirkan di dunia ini.

Selepas menjejakkan kaki ke penjara, bapa ada beberapa kali mengunjungiku. Dia nampak sudah dimamah usia. Dia juga kulihat meratapi nasibku. Aku tahu, dia salahkan diri sendiri. Namun bagi aku, aku mahu melupakan sejarah silam.

Aku juga punya bapa angkat. Dia rakan baik pada bapaku. Kerana simpati, dia menjagaku selama dua tahun. Aku juga amat berterima kasih padanya. Aku dengar, dengan kes aku ini, dia sangat sugul dan mengarang surat terbuka untukku.

Atas kesempatan ini, aku ingin ucapkan," Selamat Hari Bapa". Tolong maafkan saya.

Yun Leong ada datang mengunjungiku selepas pulang ke kampung halaman kami. Aku menghujankan bertalu-talu pertanyaan tentang khbar ibu.

Ibu fikir, " Vui Kong dalam pencarian, perjalanan menuju pencerahan".

Aku mahu tanggapannya itu kekal. Aku harap dia sihat di hari-hari terakhirnya. Aku masih ingat, aku berjanji pada diri sendiri untuk beri ibu kehidupan yang baik.

Malangnya ia tidak berlaku. Tanggungjawab itu kini beralih tangan kepada adik beradik yang lain.

Yun Leong juga ada beritahu aku, kesihatan ibu bertambah baik kebelakangan ini. Dia tidak lagi perlu mengambil banyak ubat-ubatan. Senyuman pun selalu terukir di bibirnya.

Walaupun tidak dapat bertentang wajah, aku masih gembira melihat riak mukanya melalui wajah saudara lelakiku itu. Sama ada ibu tahu atau tidak penghujung hidupku nanti, biarlah ia berlaku dengan sendiri.

Yetian, keputusan presiden akan tetap tiba. Sama ada ia baik atau buruk, aku harap semua akur padanya. Kita harus memandang berat daripada membiarkan anak muda lain menyusur jalanku.

Fikir tentang perkara ini buat aku terkenang anggota keluarga. Hati mereka semua seakan diruntun. Aku kecewakan mereka. Disebabkan aku juga, mereka tertekan.

Sudah tentu aku harap kerajaan Malaysia dapat membantu orang lain yang turut di hujung nyawa dan menghadapi hukuman mati. Sebahagian daripada mereka sepatutnya terus hidup.

Yetian, segigih mana pun kau bekerja, jangan lupa, sekurang-kurangnya berilah satu panggilan telefon untuk keluarga.

Ikhlas,
Vui Kong

YONG VUI KONG, dijatuhkan hukuman mati pada November 2009 kerana mengedar dadah. Beliau hanya berusia 19 tahun. Pada 4 April lalu, beliau gagal dalam rayuan terakhirnya bagi mengelakkan hukuman mati mandatori.

Remaja itu dijadual digantung dalam tempoh kurang tiga bulan kecuali diberikan pengampunan oleh presiden Singapura.


Wanita DHPP puji muktamar muslimat lancar

Hazayani Zakaria

SHAH ALAM, 2 Jun: Wanita Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) mencadangkan muslimat lebih kerap mengadakan program penerangan di kawasan luar bandar.

Ketuanya, Kumutha Dewi A/P Raman berkata, masih ramai penduduk kapung yang tidak memahami perjalanan sistem pentadbiran di negara ini termasuk mengenai sistem pilihan raya dalam negara.

"Setakat yang saya jumpa orang kapung, masih ada yang tk faham apa itu demokrasi berparlimen. Bagaimana perjalanan Dewan Undangan Negeri, Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

"PAS kena memberikan penerangan mengenai perkara ini," kata beliau sewaktu menyampaikan ucapan penangguhan di Muktamar Dewan Muslimat PAS Pusat ke-51 di Dewan Banquet, Bangunan SUK, dekat sini hari ini.

Beliau turut memuji kelancaran perjalanan muktamar kali ini yang disifatkan "lebih baik" daripada tahun-tahun lalu.

"Saya perhatikan muktamar kali ini lebih lancar berbanding tahun lalu dan para perwakilan berbahas dengan bagus dan matang," katanya yang pernah menjadi calon PAS pada pilihan raya umum 2008.

Sementara itu, ahli jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Seri Muhamad Nizar Jamaluddin menyambut baik ucap tama ketua DMPP, Nuridah Salleh mengenai persiapan muslimat untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Menurutnya, seluruh muslimat harus mengambil kesempatan bermula dari sekarang untuk melangkah ke Putrajaya.

"Itu arahan spesifik daripada ketua muslimat kepada semua peringkat muslimat untuk mengembleng tenaga mereka ke arah Putrajaya.

"Saya nampak itu satu dorongan supaya semua petutugas muslimat mengambil kesempatan ini untuk memberikan segalanyaida kira masa, wang ringgit ke arah menjayakan Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Ujarnya juga, ucapan Nuridah itu juga jelas ke arah menyatukan seluruh muslimat untuk mencapai dan mengekalkan kemenangan PAS.

"Ayat-ayat tadi merupakan ayat penyatuan ke arah kita menguruskan kemenangan serta cekal dan berani dalam perjuangan ini," katanya yang juga bekas Menteri Besar Perak.

Bubarlah sekarang kalau Najib berani
M Faqih

BIAR pun Harakah edisi cetak keluaran Isnin lepas menggunakan tajuk ‘PRU Julai’, namun Perdana Menteri nampaknya masih teragak-agak. Kenaikan tarif elektrik menjadi bebanan baru buat Datuk Seri Najib Razak.

Kenaikan sebanyak 7.12 peratus atau 2.23 sen bagi kilowat jam (kwj) menyebabkan bil sebelumnya tentu bertambah lagi. Cuma bil elektrik tidak berubah apabila rumah tidak ada penghuni.

Paling minima disebut RM20 bagi pengguaan elektrik 91.7 kwj. Itu pun hanya terpakai setakat 31 Disember depan. Selepas itu mungkin kerajaan akan mengkaji balik kadar terbabit.

Namun, pada pengumuman 31 Mei lalu, kerajaan tidak menyebut kajian akan dibuat dalam tempoh setiap enam bulan, seperti didakwa banyak pihak sebelum ini.

Aneh juga berdasar iklan disiar media 1 Jun lalu, TNB menyifatkan sumber tenaga boleh baharu seperti hidro, biomass dan solar disifatkan tidak berdaya saing.

TNB juga menyebut sumber tenaga konvensional iaitu penjanaan elektrik berskala besar lebih berdaya saing.

Nampak sangatlah tenaga boleh baru yang mampu menjimatkan wang rakyat bukan pilihan utama kerajaan BN. Betullah seperti didakwa bekas akauntan Petronas, Mohd Rafizi Ramli kewujudan penjana tenaga bebas (IPP) hanya projek menguntungkan kroni.

Dan apabila kroni laba tentunya untung akan mengalir juga kepada pemimpin politik.

Maka tidak hairanlah awal-awal lagi Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan meminta jangan dipolitikkan kenaikan tarif baru.

Nada itu samalah seperti acap kali diulang-ulang sebelum ini. Menteri tidak mahu harga barangan dinaikkan, sedangkan harga bahan api bertambah. Ini seperti cerita pak pandir.

Teori lama itu tidak mampu diguna pakai lagi. Apa yang rakyat hendak tahu Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan pemilik IPP.

Malangnya Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin awal-awal lagi memberitahu kerajaan tidak boleh memaksa didedahkan kepada umum PPA yang dimeterai.

PPA ditandatangani antara beberapa IPP dan TNB. "Siapa kita untuk beritahu mereka supaya mendedahkannya” kata Peter kepada kepada sebuah laman berita baru-baru ini.

PPA ialah kontrak undang-undang antara pengeluar dan pembeli tenaga. Sekarang perjanjian itu diklasifikasi di bawah Akta Rahsia Rasmi.

Rafizi ketika berceramah di Kampung Kubur Kuda di Kota Bharu malam Sabtu lalu mendedahkan kewujudan IPP berpangkal kisah di sebalik gangguan bekalan elektrik di seluruh negara pada 1996.

Ketika itu gangguan disebabkan sistem penghantaran (transmission line) terjadi tripping. Hanya berasas masalah teknikal tiba-tiba Tun Dr Mahathir Mohamad mencetus idea besar melahirkan IPP.

Ani Arope jadi mangsa

Alasan diberi Dr Mahathir kerana TNB tidak mampu membekal elektrik mencukupi.

Pengerusi TNB yang cukup dikenali ketika itu, Tan Sri Ani Arope dijadikan mangsa. Beliau dihentam Perdana Menteri, akhirnya meletak jawatan.

Rafizi juga mendakwa TNB menjadi mangsa apabila dipaksa membeli tenaga dibekal IPP dengan harga mahal. Kesannya kerajaan terpaksa menanggung subsidi antara RM19 hingga RM21 bilion.

“Kerajaan memilih untuk menghukum pengguna dan pemilik industri tanpa menghiraukan keuntungan dikecapi IPP,” katanya.

Sedangkan harga gas di Malaysia 1 Jun lalu masih murah berbanding di negara ASEAN lain. Di negara kita ialah RM13.70 mmBtu, sedangkan di Thailand (RM18.23 per mmBtu), Singapura (RM43.32) dan Indonesia (RM21.04).

Berpandu kepada kedudukan harga gas tersebut Persekutuan Pengilang-pengilang Malaysia (FMM) menyifatkan kenaikan tarif elektrik tidak adil.

Pengguna dipaksa menanggung bebanan akibat kegagalan pengeluar tenaga membekalkan tenaga yang murah.

Presiden FMM, Mustafa Mansur dalam kenyataannya berkata, walaupun pengurangan subsidi gas sebanyak RM3 bagi setiap mmBtu, harga gas di Malaysia masih jauh lebih rendah berbanding negara lain di rantau ini.

Hairannya biar pun harga gas lebih tinggi di Thailand, namun bagi voltage rendah, sederhana dan tinggi, tarif elektriknya lebih rendah. Bagaimanapun tarif elektrik komersil di Thailand hanya 0.4 peratus lebih tinggi daripada RM37.85 kw/j di Malaysia.

Berasas kepada perkiraan itu ramai mendakwa IPP meraih keuntungan lumayan daripada kontrak yang cuba dirahsiakan kerajaan.

IPP menikmati subsidi gas sedangkan sebahagian besar mereka disenaraikan orang paling kaya di Malaysia. Dalam senarai billionaire 2011 ada nama mereka. Malangnya kerajaan BN masih bermurah hati sedekahkan subsidi kepada billionaire.

Berpangkal kepada kemelut yang dicipta Najib 1 Jun lalu, maka petanda pilihan raya umum ke-13 kini menjadi semakin samar.

Umno belum tempah poster

Hujah itu disokong pula dengan dakwaan sumber, ibu pejabat Umno di PWTC belum lagi menempah material kempen daripada luar negara sebagaimana lazim dilakukan.

Kata sumber itu biasanya segala peralatan kempen termasuk poster ditempah dari China. Andaian itu ada asasnya.

Sebaliknya seorang pegawai jabatan pusat pula memberitahu ada arahan daripada ibu pejabat supaya jabatannya mendekati kelompok penduduk.

”Perjumpaan dengan mereka perlu diadakan bagi mengetahui apa yang kehendaki daripada kerajaan,” ujar pegawai terbabit.

Pegawai lain pula memberitahu penjawat awam yang berminat bertugas sebagai pembantu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada hari mengundi sudah disenaraikan.

Tindak tanduk tersebut seperti menggambarkan SPR sudah bersiap sedia menghadapi pengisytiharan PRU-13 pada bila-bila masa. Cuma Najib sahaja nampak gelabah.

Malah agenda setting Umno memperkudakan Utusan sudah rapat ke siling.

Utusan hari ini benar-benar mempraktikkan teori yang digunapakai bekas Menteri Penerangan Itali zaman Hitler iaitu Joseff Goeble.

Joseff menyebut ”kerajaan hendaklah berbohong kepda rakyat dan pembohongan itu hendaklah diulang-ulang supaya rakyat percaya. Jangan sama sekali rakyat tahu kebenaran. Kebenaran adalah musuh negara.”

Inilah yang sedang berlaku di hadapan kita sekarang. Video seks adalah bukti Umno menggunapakai teori Hitler bagi menghalang kebangkitan Pakatan Rakyat.

Biar pun Wata Hawari disingkir, Umno lupa masih ramai lagi refomis journalist berada di bawah bumbung Utusan Melayu.

Sekarang siapa yang terjerat dalam isu tarif baru elektrik. Dendam rakyat pastinya akan dizahirkan pada kertas undi. Bubarlah parlimen sekarang kalau Najib berani.


KJ turut bahas dan setuju ucapan Ketua Pemuda PAS
Ismail Hashim
SHAH ALAM, 2 Jun: Ucapan dasar Ketua Dewan Pemuda Malaysia bukan sahaja diterima baik oleh Ketua AMK dan Ketua DAPSY malah Khairie Jamaluddin (KJ) juga turut membahas dan bersetuju.

KJ diberi peluang berucap selama 10 minit di dalam Auditorium MBSA, tempat berlangsungnya Muktamar Tahunan Pemuda PAS kali ke 52, yang bermula malam tadi dan berakhir awal malam ini.

Beliau bangkitkan tentang keazaman pimpinan Pakatan Rakyat untuk mentadbir pusat pentadbiran Malaysia, Putrajaya namun masih kekurangan pemimpin.

Hal ini, tegasnya, perlu diberi perhatian segera jika mahu segala hasrat besar dan matlamat suci itu tercapai.

Dalam ucapannya, KJ masih mampu menarik minat perwakilan dan pemerhati serta pimpinan meskipun ketika itu sangat enak dibuai pendingin hawa.

Beliau membangkitkan isu ramai dalam kalangan pimpinan parti yang banyak memberikan alasan tidak mempunyai pengalaman bila dilantik.

Akibat negatif dari sikap tidak mahu melaksanakan amanah kepimpinan menyebabkan seorang terpaksa memegang dua tiga jawatan.

Dalam hal ini, KJ membawa contoh menarik dan ramai yang bersetuju dengannya sehingga mampu hilangkan rasa mengantuk di petang hari.

Menurutnya, bila dilantik untuk memegang jawatan, mulalah alasan tidak mempunyai pengalaman akan timbul.

"Jika untuk berkahwin tidak pula mereka berkata tiada pengalaman dalam alam baharu sebab baharu sahaja meninggalkan alam bujangan.

"Pegang jawatan, tiada pengalaman tapi boleh pula mereka berkahwin sedangkan tiada sebarang pengalaman pun," ujarnya.

Dalam masa sama, tidak ada pula isteri bertanya, Abang ada pengalamankah dalam perkahwinan, seloroh beliau.

Ketika mula berucap, hadirin tidak perasan bahawa beliau adalah KJ dan meminta pada semua agar tidak mensensasikan namanya.

Atas sikapnya sebagai Naib Ketua Pemuda PAS Perak, Ustaz Khairie Jamaluddin bagi mewakili negeri itu untuk berucap dalam muktamar pemuda.


Keputusan penuh pemilihan Dewan Pemuda PAS
Harakahdaily
SHAH ALAM, 2 Jun: Berikut adalah senarai Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Pusat untuk Sesi 2011/2013:

Pengerusi Tetap: Ustaz Misbahul Munir Haji Masduki

Timbalan Pengerusi Tetap: Ustaz Kamal Ashaari

Ketua: Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi

Timbalan Ketua: Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz

Naib Ketua: Raja AlHiss Raja Yaakob

Ahli Jawatankuasa:
1) Ustaz Riduan Mohd Noor
2) Khairul Faizi Ahmad Kamil
3) Ustaz Ahmad Baihaqi Atiqullah
4) Adram Musa
5) Kamaruzzaman Mohamad
6) Ustaz Ahmad Fadley Shaari
7) Ustaz Mohd Khairul Abdul Hadi
8) Ustaz Nazri Chik
9) Yusni Mat Piah
10) Hamzan Sany
11) Syed Qadir
12) Ustaz Mohd Noor Hamzah



Keputusan penuh pemilihan Dewan Muslimat PAS
Te@M.IT

Jun 02 |19:40

SHAH ALAM, 2 Jun - Berikut adalah senarai Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat untuk Sesi 2011/2013:

Pengerusi Tetap: Norhashimah Deraman

Timbalan Pengerusi Tetap: Fatimah Ismail

Ketua: Siti Zailah Mohd Yusof, YB 385 undi

Timbalan Ketua: Siti Mariah Mahmud, YB Dr. 437 undi

Naib Ketua: Mumtaz Mohd Nawi, YB 334 undi

Ahli Jawatankuasa:
1) Aiman Athirah Al-Jundi 497 undi
2) Halimah Ali, ) YB Dr 482 undi
3) Asiah Ali, Dr 470 undi
4) Aida@Nurul Huda Yusof Rawa
5) Wan Ubaidah Wan Omar, YB
6) Kartini Ahmad
7) Mastura Mohammad
8) Normala Sudirman
9) Azizah Khatib Mat, Ustazah
10) Rosni Adam, Dr
11) Najihatussolehan Ahmad, Dr
12) Siti Aisyah Ghazali, YB



Siti Zailah dinobat Ketua Muslimat

Hazayani Zakaria
SHAH ALAM, 2 Jun: Pemilihan Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) bagi sesi 2011/2013 menyaksikan Siti Zailah Mohd Yusof menang jawatan Ketua DMPP menewaskan penyandang sebelumnya, Nuridah Salleh.

Perkara tersebut diumumkan timbalan pengerusi jawatankuasa pemilihan PAS Pusat, Datuk Mutalib Embong sebentar tadi.

Bagi jawatan timbalan ketua pula dimenangi Dr. Siti Mariah Mahmud menewaskan pencabarnya Wan Hasrina Wan Hassan.

Manakala jawatan naib ketua kekal dengan Mumtaz Md Nawi menewaskan tiga pencabar lain iaitu Mastura Mohamad, Normala Sudirman dan Dr. Najihatussalehah Ahmad.

Berikut adalah senarai Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat untuk Sesi 2011/2013:

Pengerusi Tetap
1. Nor Hashimah Deraman

Timbalan Pengerusi Tetap
Fatimah Ismail

KETUA
Siti Zailah Mohd Yusof, YB

TIMBALAN KETUA
1. Siti Mariah Mahmud, Dr

NAIB KETUA
Mumtaz Mohd Nawi

JAWATANKUASA KERJA
1. Aiman Athirah Al-Jundi
2. Halimah Ali, Dr. YB
3. Asiah Ali, Dr.
4. Aida@Nurul Huda Yusof Rawa
5. Wan Ubaidah Omar, YB
6. Kartini Ahmad
7. Mastura Mohamad
8. Normala Sudirman
9. Azizah Khatib Mat
10. Rosni Adam
11. Najihatussolehan Ahmad, Dr.
12. Siti Aisyah Ghazali, YB

Pemeriksa kira-kira
1. Basmatul 'Uyun Yusof
2. Normilan Mamat

Anak Nik Aziz menang timbalan Pemuda PAS
Hazlan Zakaria
Jun 2, 11
6:43pm

Nik Abduh, anak Mursyidul Am PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat menang bertanding jawatan timbalan ketua Pemuda parti itu dalam pertandingan empat penjuru.

Beliau menang bergaya dengan 26O daripada 655 undi menumpaskan penyandangnya Azman Shapawi yang hanya mendapat 94 undi sahaja.

Manakala dua lagi pencabar Firdaus Jaafar dan Suhaizan Kaiat mengekor di belakang dengan undi sebanyak 193 dan 107 undi masing-masing.

Nik Abduh akan membantu ketua dewan itu Nasrudin Hassan yang menang tanpa bertanding.


Dewan Ulama lulus usul tolak video seks

Abdul Rahim Sabri
Jun 2, 11
6:04pm

Dewan Ulama PAS Pusat hari ini sebulat suara meluluskan usul menolak video seks yang dikaitkan dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, selepas dibahaskan.

Menurut usul itu, video itu disifatkan sebagai satu fitnah jahat yang dibuat secara terancang oleh pihak tertentu untuk tujuan politik.

Keputusan itu diumumkan oleh pengerusi tetap Hamdan Mohamad selepas mendapat persetujuan perwakilan dalam muktamar dewan itu di markaz tarbiah PAS di Gombak, Kuala Lumpur.


Aktivis diarah tweet 100 kali kerana memfitnah
Jun 2, 11 7:55pm

Seramai 4,253 pengikut laman Twitter Fahmi Fadzil mungkin pelik dengan pesanan bertalu-talu daripada aktivis sosial itu yang memohon maaf kepada sebuah syarikat penerbitan.

Dalam 'penyelesaian' yang tidak pernah berlaku, Fahmi diarahkan untuk menulis permohonan maaf di laman sosial itu sebanyak seratus kali dalam masa tiga hari.

Syarikat itu - Blu Inc Media & Majalah Female - mengarahkannya menulis: "I've DEFAMED Blu Inc Media & Female. My tweets on their HR Policies are untrue. I retract those words & hereby apologize."

(Saya MEMFITNAH Blu Inc Media dan Majalah Female. Tweet saya tentang polisi HR [sumber manusia] mereka tidak benar. Saya tarik balik kata-kata itu dan mohon maaf.)

Beliau diminta berbuat demikian untuk mengelakkan daripada diheret ke mahkamah.

Semuanya bermula apabila Fahmi - yang juga setiusaha politik kepada Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar - diminta menulis secara bersiri perkara itu di akaun Twitter @fahmi_fadzil.

Pada 25 Januari lalu, Fahmi mendakwa seorang rakannya tidak dilayan dengan baik oleh majikannya di majalah Female kerana mengandung sehingga mendorongnya meletakkan jawatan.

Sedar dengan kesilapan tersebut, Fahmi memohon maaf beberapa jam selepas itu dalam laman yang sama.

Bagaimanapun, pada Mac, peguam Blu Inc menghantar surat padanya mendakwanya memfitnah syarikat penerbitan besar itu yang turut memiliki beberapa majalah popular termasuk Her World, Glam dan Eh! dan memegang lesen penerbitan Men's Health dan Seventeen Men.

Mereka menuntut Fahmi menyiarkan memohon maaf secara bertulis dan menyiarkannya dalam akhbar harian selain membayar gantirugi.

Oleh kerana tidak mampu ekoran harganya mencecah puluhan ribu ringgit, Fahmi dan Blu Inc mencapai kata sepakat untuk memohon maaf secara berperingkat dalam laman twitternya.

Bagaimanapun, Fahmi ketika dihubungi oleh Malaysiakini hari ini menganggap perkara itu sebagai "pengalaman yang baik".

"Saya kini mengambil iktibar bahawa anda perlu bertanggungjawab terhadap apa yang kamu tulis di Twitter," katanya lagi.

Tiada ulasan: