Jumaat, 3 Jun 2011

SEMALAM 'BINATANG'....HARI APA PULAK....'HAPRAK' ATAU 'SYAITAN BERJAMBUL'....AGAK2 SAPE KETUA SYAITAN.....YANG MENGENEPIKAN HUKUM ALLAH....DIDUNIA MACAM OK...DALAM KUBUR...DIAKHIRAT ALLAH SAJA YG TAHU .....KITA TUNGGU....KITA CAKAP2...BUKAN DENGAR....MACAM MENYALAK BUKIT...CUMA USAHA BERITAHU TU ADA.......

Bayi dalam sampah

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa dan Raja Noraina Raja Rahim
am@hmetro.com.my

DI SINI...Punitha menunjukkan tempat bayi yang dijumpai dalam tempat buang sampah rumah.
DI SINI...Punitha menunjukkan tempat bayi yang dijumpai dalam tempat buang sampah rumah.
GOMBAK: Hanya sehari selepas seorang bayi lelaki baru dilahirkan maut akibat dicampak dari tingkat lima pangsapuri, seorang lagi bayi menjadi mangsa kekejaman apabila dibuang dalam ruang membuang sampah sebuah rumah teres di Taman Pelangi, Rawang di sini, semalam.
Bagaimanapun, bayi lelaki yang juga baru dilahirkan dan masih bertali pusat itu terselamat daripada maut apabila dia ditemui pemilik rumah berkenaan ketika mahu membuang sampah pada kira-kira jam 9.30 pagi.
R Punitha, 25, berkata ketika baru keluar rumah untuk membuang sampah, dia sempat melihat dua wanita menunggang motosikal meletakkan sesuatu di ruang membuang sampah di depan rumahnya.

“Saya nampak sendiri dua wanita yang menunggang motosikal meletak sesuatu di depan rumah saya. Saya sangka mereka membuang sampah dan saya kurang senang dengan tindakan mereka kerana tempat itu kawasan persendirian.


“Saya membuka pintu pagar dan menjerit ke arah mereka, namun kedua-dua wanita itu segera memecut laju,” katanya ketika ditemui Harian Metro di rumahnya, semalam.









Suami isteri dibogel
Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

BUKTI...Mazri menunjukan surat nikahnya yang disahkan Pejabat Agama Kuala Muda.
BUKTI...Mazri menunjukan surat nikahnya yang disahkan Pejabat Agama Kuala Muda.
GURUN: Sepasang suami isteri mengalami detik cemas dan mengaibkan apabila dibogelkan tiga lelaki bertopeng bersenjatakan parang serta rotan yang memecah masuk rumah mereka di Kampung Sungai Badak, di sini, sebelum si isteri dilarikan kumpulan penjenayah itu, kelmarin.
Mazri Sharif, 30, berkata dalam kejadian kira-kira jam 4 pagi itu, isterinya, Nornasuha Azmi, 21, dilarikan tiga lelaki terbabit dengan sebuah Toyota Estima yang menunggu di luar rumah.
Mazri yang juga peniaga kedai makanan berkata, dia cedera di tangan akibat ditetak dengan parang manakala bapanya yang berusia 71 tahun cedera akibat dicekik.

“Saya percaya kejadian ini ada kaitan dengan perkahwinan kami,” katanya yang berkahwin dengan Nornasuha, pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Merbok di sini, di Selatan Thailand, pada 23 Julai tahun lalu.


Mazri berkata, dia amat geram dan sedih apabila tiga penjenayah itu memecah masuk bilik tidurnya lalu membogelkan dia dan isterinya.

Janda ditembak depan tingkap



MISLEHA hanya mengalami kecederaan dan masih boleh berbual dengan kakaknya, Faridah (kanan).



RANTAU PANJANG - Seorang janda anak tujuh dari Thailand menggemparkan penduduk di Kampung Gual Periok, Jalan Padang Licin di sini apabila dia bukan sahaja hanya mengalami kecederaan malah masih boleh berbual selepas terkena dua das tembakan di dada kirinya semalam.
Kejadian ajaib itu berlaku pada pukul 3.15 pagi ketika Misleha Che Soh, 39, sedang tidur bersama anak-anaknya yang berusia di antara satu dan 17 tahun.
Ketua Polis negeri, Datuk Rahim Hanafi berkata, siasatan awal mendapati penyerang Misleha telah menggunakan senapang ringan buatan sendiri untuk mencederakan Misleha.
"Mangsa ditembak di dada kiri selepas dia membuka salah satu tingkap rumahnya untuk meninjau satu bunyi bising," katanya yang masih menyiasat motif kejadian.
Tambahnya, kes disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan iaitu cubaan membunuh.
Sementara itu, Misleha memberitahu, sebaik membuka tingkap, lelaki yang tidak dikenalinya terus melepaskan dua das tembakan sebelum melarikan diri.
Kata penoreh getah itu, dada kirinya kemudian terasa sakit dan apabila dilihat, dia ternampak kesan darah di situ.


Bidikan luar tingkap

Oleh Mohd Sabran Md Sani dan Siti Fatimah Hassan
am@hmetro.com.my

SINI...anak Noreha menunjukkan kesan tembakan. Gambar kecil, Noreha dirawat di Hospital Pasir Mas.
SINI...anak Noreha menunjukkan kesan tembakan. Gambar kecil, Noreha dirawat di Hospital Pasir Mas.
KOTA BHARU: “Sebaik membuka tingkap, saya terus rebah akibat terkena dua das tembakan. Tidak tahu dari mana puncanya tetapi sebelum itu, saya terlihat kelibat sebuah kereta lalu di depan rumah,” kata seorang penoreh getah, Noreha Yusuf, 37.
Dalam kejadian kira-kira jam 3.15 pagi semalam, sebuah keluarga yang sedang tidur terjaga apabila terdengar bunyi dentuman kuat dipercayai akibat tembakan yang dilepaskan seseorang ke bahagian pintu rumah berkenaan di Kampung Padang Licin dekat Rantau Panjang.
Bagaimanapun, tindakan Noreha yang juga ibu tunggal kepada enam anak itu membuka tingkap rumahnya, bertukar mimpi ngeri apabila dia terkena tembakan yang disasarkan individu tidak dikenali sebelum suspek bertindak melarikan diri dengan sebuah kenderaan.

Menurut Noreha, sebelum kejadian dia terdengar deruan enjin kereta di kawasan rumahnya menyebabkannya berasa curiga.


Katanya, dia kemudiannya bergegas membuka tingkap untuk melihat apa yang sedang berlaku di luar rumahnya.

Pencuri mati direnjat elektrik



ANGGOTA bomba dan polis mengeluarkan mayat seorang lelaki yang ditemui mati di atas siling sebuah rumah di Sungai Petani semalam.



SUNGAI PETANI - Seorang wanita diselubungi perasaan seram apabila hajatnya untuk melihat rumah lamanya disambut dengan lelehan darah pada siling sebelum dia menemui mayat lelaki yang mati akibat terkena renjatan elektrik semalam.
Salina, 20-an, memberitahu, kejadian di Jalan Serampang 12, Taman Ria Jaya di sini itu disedari pada pukul 10.30 pagi.
Katanya, rumah tersebut telah dikosongkan sejak dua tahun lalu kerana dia sekeluarga berpindah ke tempat lain.
"Meremang bulu tengkuk saya apabila ternampak cecair seperti darah mengalir. Untuk merungkaikan persoalan itu, saya terus memeriksa kawasan sekitar sebelum terhidu bau objek terbakar lalu menghubungi polis," ceritanya.
Tambahnya, anggota polis yang memeriksa sebahagian siling kemudian ternampak kaki manusia pada satu lubang di situ.
Menurut Salina, dia terkejut apabila dimaklumkan ada orang mati di atas siling rumahnya itu.
"Anggota bomba yang sampai pada pukul 12 tengah hari kemudian mengeluarkan mayat lelaki berkenaan dan menemui beberapa gulung dawai elektrik yang telah dipotong," katanya lagi.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Hashim Ali memberitahu, mayat yang belum dikenal pasti identitinya itu dipercayai berusia dalam lingkungan 20-an.
"Kita percaya dia mati selepas terkena renjatan elektrik ketika hendak mencuri dawai di siling rumah tersebut," katanya yang memberitahu mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim di sini untuk bedah siasat.

30 GRO 'istana' dicekup polis



SEBAHAGIAN daripada 30 GRO sebuah pusat karaoke eksklusif yang ditahan dalam serbuan di Pulau Tikus, George Town kelmarin.



GEORGE TOWN – Kegiatan sebuah pusat karaoke eksklusif yang menawarkan layanan umpama maharaja kepada para pelanggan terbongkar apabila diserbu di Pulau Tikus dekat sini kelmarin.
Dalam serbuan pukul 8 malam oleh sepasukan polis dari Cawangan Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Bukit Aman itu, seramai 30 gadis asing yang merupakan pegawai perhubungan pelanggan (GRO) berusia di antara 19 dan 32 tahun diberkas.
Difahamkan, gadis-gadis itu diarahkan untuk berperanan seperti ‘dayang istana’ kepada pelanggan apabila mereka dikehendaki menyuap makanan atau buah-buahan, rela diraba, membuka pakaian dan mengadakan hubungan seks.
Setiap pelanggan pula akan diberi seramai dua hingga tiga ‘dayang’ untuk dilayan dengan membayar RM160 setiap seorang.
Ketua Operasinya, Asisten Supritendan Shahrulnizam Jaafar berkata, dalam serbuan di premis yang terletak di sebuah pusat beli-belah itu, pihaknya menahan 29 GRO China, seorang Vietnam dan beberapa pekerja.


UMAT ISLAM MENGIKUTI
LANGKAH-LANGKAH YAHUDI DAN NASRANI




H.R. MUSLIM



Daripada Abu Said Al-Kudri ra berkata : Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :" Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya, " "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?" Nabi SAW menjawab, " Siapa lagi kalau bukan mereka".

Umat Islam yang mengikut jejak langkah apapun "cara hidup" orang-orang Yahudi dan Nasrani, hinggalah dalam urusan orang kecil dan perkara-perkara yang tidak munasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan terus mengikut mereka.

Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah SAW ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mere hanya meniru "cara hidup" Yahudi dan Nasrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nasrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka.

Ya Allah ! Selamatkan lah kami daripada mereka.



PENYAKIT UMAT-UMAT DAHULU


H.R.HAKIM



Daripada Abu Hurairah ra katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :"Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW menjawab, " Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok (2) terlalu mewah (3) menghimpun harta sebanyak mungkin (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia (5) saling memarahi (6) hasud menghasud sehingga zalim menzalim".


Penyakit-penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi telah banyak kita lihat di kalangan kaum Muslimin di hari ini.

Disana sini kita melihat penyakit ini merebak dan menjalar dalam masyarakat dengan ganasnya. Dunia Islam di landa krisis rohani yang sangat tajam dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terpaksa mencari dan menimbun harta benda sebanyak-banyak nya untuk memuaskan hawa nafsu. Maka apabila hawa nafsu diperturutkan tentunya mereka terpaksa menggunakan segala macam cara dan tipu helah. Di saat itu, hilanglah nilai-nilai akhlak dan yang wujud hanyalah kecurangan, khianat, hasud-menghasud dan sebagainya.

Marilah kita merenung maksud hadis ini, dan marilah kita bermuhasabah!!!!!


ORANG YANG BAIK BERKURANGAN SEDANG
YANG JAHAT BERTAMBAH BANYAK



H.R. THABRANI


Daripada Aisyah ra berkata : "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibubapanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik, dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik".




Diantara tanda-tanda kiamat ialah : -

1. Bila anak-anak merupakan punca kemarahan orang tuanya.

2. Bila hujan berkurangan, cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar.

3. Orang jahat bertambah ramai dan galakan untuk membuat kejahatan sangat banyak.

4. Orang yang berbuat baik sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya.

5. Anak-anak sudah berani melawan orang tua.

6. Orang-orang yang jahat berani melawan orang-orang baik dan tidak segan terhadap mereka.


Nampaknya corak masyarakat kita pada hari ini tidak banyak bezanya dari apa yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi. Setiap hari kita melihat kebenaran daripada apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW.

Kita berdoa, mudah-mudahan Allah SWT menyelamatkan kita dan anak cucu kita dari tergolong di kalangan mereka yang disebutkan tadi.

Tiada ulasan: