Rabu, 1 Jun 2011

BERMUKTAMARLAH..TAPI JANGAN BERMEWAH2 SAKAN...BERJIMAT CERMAT SERTA SEDERHANA ADALAH AJARAN ISLAM....

Naib Presiden PPP intai kerusi parlimen Kuala Krai?
M Faqih

KUALA KRAI, 1 Jun: Tanpa perlu pendidikan tinggi, pemimpin yang tidak dikenali pun boleh menjelma sebagai ‘dewa’ apabila mempunyai hubungan rapat dengan Presiden parti dan kini muncul Nik Sapiea Nik Yusof (gambar), Naib Presiden PPP di Kuala Kerai.

Itulah yang berlaku dalam Umno sejak dahulu sehingga sekarang. Antaranya Datuk Ramzi Abdul Rahman tidak dikenali sebelum mempunyai hubungan rapat dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Pernah dilantik sebagai setiausaha kepada Pak Lah ketika menjadi orang nombor satu kerajaan Malaysia.

Kelibatnya dalam politik bermula di Tumpat, kampung asalnya. Namun di Tumpat beliau tiada tempat untuk berada di kedudukan tinggi.

Nasib menyebelahinya apabila dilantik sebagai ketua penaja Umno Kuala Krai menggantikan Datuk Wan Zaid Wan Abdullah, yang dikatakan tidak sebulu dengan Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Dan selepas Pak Lah diketepikan Datuk Seri Najib Razak dengan bantuan Tan Sri Muhyiddin Yassin lebih setahun lalu, tiada lagi kedudukan istimewa buat Ramzi.

Malang juga bagi dirinya selepas menyiapkan rumah agam di puncak bukit di Jelawang, Dabong tiba-tiba beliau ditolak rakyat pada pilihan raya umum lalu.

Beliau tewas biar pun berdepan dengan calon bukan popular dari PAS, Arifabillah Ibrahim.

Malah kedudukan Ramzi tergugat lagi apabila ura-ura Wan Zaid berusaha keras bagi mendapatkan semula kedudukannya di Kuala Krai.

Dan sekarang muncul pula Datuk Nik Sapiea Nik Yusof, Naib Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) dikatakan sedang mengintai peluang di parlimen Kuala Krai.

Pada pilihan raya umum lalu BN diwakili tokoh tidak dikenali pengundi tempatan iaitu Datuk Dr Che Musa Che Omar bagi mempertahankan kerusi parlimen Kuala Krai, namun tewas kepada Dr Mohd Hatta Ramli.

Ramzi pula gagal mempertahankan Dun Dabong pada pilihan raya umum lalu.

Keributan yang mulai melanda Kuala Krai sekarang menyebabkan Umno bahagian itu terpaksa mencipta gimik baru bagi menarik perhatian ramai.

Lalu dicetus program ceramah dan majlis penyerahan borang kononnya seramai 38 bekas ahli dan penyokong PAS menyertai Umno baru-baru ini.

Program itu diadakan di Taman Sri Nal, Batu Jong. Pada majlis itu seorang penduduk yang didakwa sebagai ahli PAS, Stahan Awang menyerah borang permohonan ahli Umno kepada Ramzi.

Namun keghairahan tersebut hanya mampu bertahan sehari apabila PAS Cawangan Setaphonal menafikan Stahan sebagai ahli PAS di cawangan tersebut.

Yang Dipertua PAS Kuala Krai, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman berkata, tidak ada ahli PAS di Setaphona yang bernama Stahan seperti dilaporkan menyertai Umno baru-baru ini.

Katanya, ahli PAS yang berdaftar di cawangan itu hanya 25 orang dan bukan 38 orang seperti didakwa Stahan.

”Lagi pun tiada cawangan bernama Ladang Setaphona seperti dilaporkan media tempatan semalam. Hanya ada cawangan Setaphonal dan Lubuk Jong di mukim tersebut,” ujarnya ketika dihubungi di sini.

Abdul Latif yang juga Adun Mengkebang berkata, dakwaan Umno kononnya tiada kemudahan disediakan kerajaan negeri di Taman Sri Nal tidak berasas.

Katanya, peruntukan RM20,000 dilulus beberapa tahun lalu bagi membesar madrasah di taman tersebut untuk keselesaan penduduk.

Selain itu membaiki jalan, membina longkang dan pelbagai kemudahan lain disediakan.

”Sebenarnya Umno di Kuala Krai cuba menyembunyikan krisis dalaman yang berlaku sehingga terpaksa mencipta gimik kononnya ada ahli PAS menyertai Umno,” ujarnya.

Menurutnya juga pemimpin Umno dikatakan bimbang dengan kehadiran Nik Sapiea agak kerap berulang alik ke Kuala Krai sekarang.

Malah golongan veteran Umno lebih mengenali Naib Presiden PPP itu berbanding dengan ketua Umno bahagian sekarang.


Polis diminta beri kerjasasama perhimpunan Bersih
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 1 Jun: Kerajaan BN diingatkan agar mendengar suara dan pendapat rakyat kerana tidak mendengar suara rakyat adalah merupakan satu kesilapan besar yang dilakukan oleh pihak pemerintah.

Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih 2.0), Datuk Ambiga Sreenevasan menegaskan, di seluruh dunia kini gegaran untuk mengukuhkan demokrasi sedang berlaku, justeru pihak berkuasa wajar menghormati suara tersebut.

Menurut beliau, sehubungan itu, pihak berkuasa atau pihak polis di negara ini tidak sewajarnya menghalang perhimpunan rakyat kerana ia bertujuan untuk menyuarakan pandangan kepada pihak pemerintah.

Begitu juga dengan Himpunan Bersih 2 yang akan diadakan pada hari Sabtu, 9 Julai ini yang sepatutnya tidak diganggu oleh pihak polis, sebaliknya wajar diberikan kerjasama oleh pihak polis.

"Apa pun, apa yang penting, kita jangan berhenti dan jangan mudah kalah. Apa yang kita mahukan adalah agenda perubahan,” tegas beliau.

Beliau yang juga bekas Pengerusi Bar Council berkata demikian pada pertemuan Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi PAS Pusat, Mohamad Sabu dan timbalannya, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi sewaktu kunjungan hormat mereka ke pejabatnya, Jumaat lalu.

Syed Azman yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dalam kenyataannya kepada Harakahdaily hari ini menjelaskan, dalam pertemuan yang turut dihadiri oleh Koodinator Bersih 2.0, Maria Abdullah itu, mereka telah bertukar-tukar pandangan mengenai perkembangan politik tanah air serta usaha-usaha ke arah pendemokrasian di negara kita.

Menurutnya, dalam pertemuan itu, Mohamad Sabu yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat turut melahirkan sokongan padu Penggerak Demokrasi atas usaha Bersih 2.0 bagi menggadakan ‘Perhimpunan Rakyat’ pada hari Sabtu, 9 Julai 2011 ini.

Katanya, Mohamad menegaskan, Penggerak Demokrasi akan menggembeling seluruh ahli dan penyokong PAS di seluruh negara bagi bersama-sama menjayakan perhimpunan anjuran Bersih 2.0 itu, dengan berusaha mengumpulkan seberapa ramai untuk hadir.

Mohamad Sabu juga berkata, PAS juga kesal dengan sikap SPR yang sehingga kini masih membisu walaupun pelanggaran undang-undang pilihan raya jelas berlaku.

“SPR hanya jadi tokong yang tidak bergerak dan tidak berfungsi sebagai pengadil. Rakyat harus sedar, untuk pilihan raya bersih rakyat wajib bangkit menuntut pilihan raya yang adil,” tegasnya.

Tambah Mohamad Sabu lagi, SPR harus memenuhi tuntutan segera rakyat iaitu kepincangan undi pos yang harus dikaji semula dan akses ke arah media yang adil.

Sementara Syed Azman yang juga Adun Baru Buruk pula turut melahirkan sokongan penuh PAS kepada Ambiga yang menyaman Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang telah menghalang beliau dari memasuki Sarawak secara sah walaupun ini merupakan hak bagi setiap warganegara Malaysia.



Lim Guan Eng: Perjanjian bersejarah penstrukturan air
Lim Guan Eng
Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Kementerian Kewangan telah mencapai persetujuan di mana Kerajaan Negeri akan bersetuju untuk memindahkan aset teras Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) sebagai pertukaran penyelesaian penstrukturan semula baki pinjaman Persekutuan yang dimiliki oleh Pulau Pinang.

Kementerian Kewangan mewakili Kerajaan Persekutuan dan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB), salah sebuah syarikat di bawah Perbadanan Kementerian Kewangan.

PAAB akan memikul tanggungjawab untuk projek bekalan air di bawah ‘National Water Services Industry Restructuring Initiative’.

Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Water Services Industry Act 2006-WSIA) yang berkuatkuasa pada 2007 dan telah bersetuju bahawa Kerajaan Negeri kini akan mengambil alih bidang kuasa pembekalan air.

Objektif utama WSIA adalah:

• Resolusi kepada pinjaman air Kerajaan Persekutuan

• Penyediaan air sebagai hak asasi

• Kerajaan Negeri akan mempertahankan pemilikan ke atas tanah tadahan air

• Kerajaan Negeri akan mempertahankan hak ke atas bekalan air mentah

Di bawah WSIA, semua syarikat bekalan air akan dikawal selia dan dilesenkan di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN). SPAN bertanggungjawab untuk menetapkan serta memantau pengoperasian syarikat-syarikat bekalan air.

Penstrukturan semula diperlukan untuk meningkatkan kualiti air dan meringankan bebanan pembiayaan pembangunan infrastruktur air yang ditanggung oleh Kerajaan Negeri dan syarikat-syarikat konsesi, yang mana kini menjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan dan PAAB.

PAAB dimiliki sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan untuk memudahkan pemindahan serta menyediakan peruntukan kewangan demi pembangunan bekalan air di masa hadapan.

Ketua Menteri, Y.A.B Lim Guan Eng berkata bahawa Kabinet telah meluluskan penstrukturan dan pemindahan latihan berdasarkan terma-terma serta syarat-syarat berikut:

• Pinjaman Kerajaan Negeri berjumlah RM655.24 juta kepada Kerajaan Persekutuan akan diberikan tanpa faedah dan tanpa batasan pemsempadanan berkaitan aset air terhadap PAAB bagi tempoh 45 tahun.

PAAB akan menyewa kembali aset air kepada PBAPP untuk tempoh 45 tahun. PBAPP akan membayar PAAB kadar sewaan tahunan sejumlah RM14.56 juta sehingga tamat tempoh 45 tahun, secara automatik tanah akan dikembalikan kepada negeri.

• Pembiayaan projek pembesaran Empangan Mengkuang berjumlah RM1.2 bilion akan diberikan sebagai geran oleh Kerajaan Persekutuan;

• Segala semakan semula atau kenaikan kadar tarif air mestilah mendapat persetujuan dan kelulusan Kerajaan Negeri.
Hal ini adalah peningkatan dari terma-terma sebelumnya sebagai pinjaman negeri berjumlah RM655.24 juta yang seharusnya dikenakan kadar faedah sebanyak 3%.

Berbanding kadar faedah 3% yang dikenakan, kini ia akan bebas kadar faedah dan akan dibiayai oleh PBAPP. PAAB juga akan menyediakan peruntukan pada kadar terendah mengikut harga pasaran semasa kepada PBAPP bagi projek baharu dan projek peningkatan infrastruktur bekalan air di Pulau Pinang.

Tambahan pula, sejumlah RM1.2 bilion akan ditukar menjadi geran dan bukannya pinjaman bebas kadar faedah yang akan dibiayai oleh Kerajaan Negeri. Akhirnya Kerajaan Negeri dapat mengawal kadar tarif air dan bukannya Kerajaan Persekutuan.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Kementerian Kewangan dan PAAB akan menandatangani Perjanjian Penstrukturan (Restructuring Agreements) pada 2 Jun 2011 di Putrajaya. Manfaat utama ’National Water Services Industry Restructuring Initiatives’ terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang adalah:

1. Tidak perlu membayar semula RM655.24 juta pinjaman bekalan air kepada Kerajaan Persekutuan, di mana akan dibiayai oleh PBAPP.

2. Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan diberi peruntukan geran sejumlah RM1.2 bilion untuk projek pembesaran Empangan Mengkuang di Pulau Pinang.

3. Kerajaan Persekutuan akan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap projek pengendalian sumber bekalan air.

4. Meringankan bebanan kewangan untuk pembangunan dan peningkatan penyediaan bekalan air.

5. Membolehkan PBAPP menfokuskan sepenuhnya terhadap penyediaan bekalan air dirawat dan penyediaan perkhidmatan serta tumpuan terhadap pencapaian operasi yang efisien, peningkatan kualiti air dan lain-lain perkhidmatan.

6. Membolehkan PBAPP bergerak ke arah pemulihan kos dan kemandirian kewangan untuk jangka masa panjang.

7. Mempertahankan kawalan terhadap penentuan kadar tarif air Pulau Pinang oleh warga Pulau Pinang sendiri.

Geran yang bernilai RM1.2 bilion untuk projek pembesaran Empangan Mengkuang akan dipercepatkan pemindahannya. Pada masa ini, kapasiti Empangan Mengkuang adalah 23 juta meter padu dan akan diperluaskan serta ditingkatkan kapasitinya kepada 78 juta meter padu serta mampu menampung keperluan air semasa dalam negeri sehingga tahun 2020.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang memerlukan modal yang besar untuk sistem bekalan air dan penstrukturan semula perlu dilaksanakan bagi memastikan operasi dan pembekalan bekalan air mencukupi.

Kami berharap agar inisiatif ini dapat meringankan bebanan kewangan negeri dalam membangunkan sumber bekalan air dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan bebanan untuk meninjau kenaikan kadar tarif air pada masa hadapan.

Pulau Pinang bergantung kepada janji Kerajaan Persekutuan bahawa Kerajaan Negeri dan PBAPP tidak perlu bergantung pada peruntukan pinjaman dari mana-mana institusi kewangan pada masa hadapan.

Kesungguhan Kerajaan Negeri untuk memeterai perjanjian bersejarah berkaitan penstrukturan semula bekalan air dengan Kerajaan Persekutuan menunjukkan komitmen Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang untuk bekerjasama dengan Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional demi kepentingan nasional dan manfaat kepada rakyat.


Wang Ehsan mula diguna untuk pancing undi
Harakahdaily

KOTA BHARU, 1 Jun: Kerajaan negeri Kelantan perlu bersedia dengan serangan Wang Ehsan apabila ia mula diedarkan untuk 'memujuk' rakyat Kelantan agar menyokong Barisan Nasional.

Pelbagai program mula dikesan di Kelantan, Wang Ehsan yang dikatakan berjumlah RM20 juta itu mula digunakan untuk memancing undi.

Di Tumpat, Adun BN Pengkalan Kubor, Datuk Noor Zahidi Omar menggunakan Wang Ehsan untuk memancing undi para pelajar yang mendapat tawaran masuk ke UiTM.

Pelajar bersama dengan ibu dan bapa mereka dipanggil menerima Wang Ehsan itu di samping mendengar ucapan dari beliau.

Wang Ehsan adalah wang hasil royalti petroleum yang sepatutnya diserahkan Petronas kepada kerajaan negeri Kelantan sebagaimana yang termetri dalam perjanjian antara kedua-dua pihak dahulu.

Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Mustapha Mohamad memaklumkan, rakyat Kelantan akan menerima Wang Ehsan sebanyak RM20 juta untuk permulaan ini.

Menurut sumber, setiap pelajar diberikan RM500 dalam majlis yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Wakaf Bharu pada 17 Mei lalu.

Yang menariknya, walaupun beliau Adun Pengkalan Kubor tetapi Wang Ehsan digunakan oleh beliau untuk seluruh kawasan Tumpat kerana SMK Wakaf Bharu bukannya dalam Dun Pengkalan Kubur yang diwakili beliau.

Wan Zahidi adalah Ketua Umno Bahagian Tumpat.

Surat memanggil para pelajar yang mendapat tawaran itu juga menunjukkan ia digunakan sepenuhnya untuk kepentingan BN bukannya atas nama peribadi beliau sebagai Adun.

Ini kerana, logo BN jelas sekali di atas surat itu (gambar atas).

Menurut seorang bapa kepada pelajar itu, anak beliau telah ditemani isteri beliau telah ke SMK Wakaf Bharu 17 Mei lalu dan menerima Wang Ehsan itu.


Shah Alam sedia muktamar Pemuda dan Muslimat
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 1 Jun: Bandaraya Shah Alam siap sedia untuk menerima tetamu yang menyertai Muktamar Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat PAS Pusat yang bakal berjalan mulai malam ini.

Persiapan berjalan lancar dan hanya menanti saat dan ketikanya sahaja untuk dipenuhi oleh semua perwakilan pemuda dari negeri-negeri seluruh Malaysia.

(Gambar: Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) siap sebagai tempat Dewan Pemuda PAS Pusat bermuktamar kali ke 52)

Tahun ini, Muktamar Pemuda diadakan di Auditorium Wisma Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan Muktamar Dewan Muslimat Pusat pula di Dewan Jubli Perak, di Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) kedua-duanya di sini.

Perasmian Muktamar Pemuda akan disempurnakan oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa pada jam 8 malam ini manakala muktamar Dewan Muslimat pada esok pagi oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kali ini, penginapan dan persiapan pentas diserahkan kepada Dewan Pemuda Shah Alam, persiapan tempat (Kapar), promosi dan publisiti (Kota Raja) serta Klang (penyediaan makanan).

Menurut Ketua Pemuda Shah Alam, Mohd Hilmi Radzuan, semua persiapan berjalan lancar dan hanya menanti masa sahaja untuk majlis perasmian pada malam nanti.

Dalam pada itu, beliau berharap semua 674 perwakilan dapat datang lebih awal untuk pendaftaran bermula petang ini bagi mengelakkan terperangkap di dalam kesesakan jalan raya.

"Sistem pembesar suara yang dicuba memang mampu menampung keperluan hadirin dan akan dipastikan ia menjadi baik berterusan sepanjang program," jelasnya yang sudah biasa dengan kerenah sistem itu bila majlis berjalan.

(Ketua Pemuda PAS Shah Alam Mohd Hilmi Radzuan (dua dari kiri), Kapar, Taslim Haidar (kanan Hilmi) dan Kota Raja, Zainal Said (dua dari kanan) menanti kehadiran semua perwakilan Pemuda dari seluruh Negara.)


Dalam masa sama, Ketua Unit Persiapan dan Logistik untuk Muktamar Dewan Muslimat, Siti Zubaidah Yusof berkata, seramai 628 perwakilan muslimat akan berkumpul di SUK bermula malam ini.

Menurutnya, persiapan sedang rancak dilakukan untuk persiapan pentas, multimedia, dewan untuk media dan sebagainya dalam usaha menceriakan suasana bermuktamar kali ini.

Sementara itu, Muktamar PAS ke 57 pula akan diadakan di Dewan Datuk Fadzil Mohd Noor, Taman Melewar bermula 3 hingga 5 Jun ini dengan perasmian pada pagi Jumaat oleh Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Pada tahun ini, menyaksikan persaingan sengit melibatkan pertandingan tiga penjuru untuk jawatan Timbalan Presiden PAS antara penyandang, Ustaz Nasharudin, Haji Mohamad Sabu dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Pemilihan untuk jawatan Naib Presiden juga amat menarik termasuk 18 Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat memandangkan tahun diyakini pilihan raya umum ke 13 akan diadakan dalam masa terdekat.

Perwakilan kawasan-kawasan yang terdiri daripada mereka yang sudah lama dan berpengalaman di dalam memilih pemimpin terbaik, sudah pasti menggunakan peluang ini sebaik-baiknya.



Kaji perjanjian IPP dalam menifesto
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 1 Jun: Pakatan Rakyat diminta memastikan kandungan manifesto pilihan raya akan datang mestilah dimasukkan janji untuk mengkaji dan merombak semula semua perjanjian konsesi Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) yang jelas membebankan rakyat.

Ahli Parlimen Shah Alam, Haji Khalid Samad dan Exco Kerajaan Negeri Selangor, Puan Hajah Rodziah Ismail senada dalam hal ini dan bersepakat meminta perkara ini dimasukkan dalam janji dalam manifesto PRU13 akan datang.

(Gambar: Khalid dan Roziah menunjukkan akhbar Shah Alamkini yang mereka terbitkan)

Dalam nada soal, Khalid bertanya, kenapa rakyat perlu dibebankan dengan segala jenis bayaran yang kerajaan boleh elakkan jika mereka mempunyai pemikiran dan perasaan untuk membela nasib rakyat?

Rodziah pula membangkitkan bagaimana Kerajaan Pusat boleh mencari sumber kewangan baharu dengan tidak payah membebankan rakyat ekoran kenaikan tarif dan bayaran dalam berbagai jenis tenaga.

Mereka berkata demikian ketika sama-sama melancarkan tiga program serentak; Briged Info Penerangan Parlimen Shah Alam, Kempen Mesra Polis dan buletin Shah AlamKini, di pejabat Khalid dekat sini, hari ini.

"Selain membantah kenaikan tarif baru tenaga elektrik ini, kita juga kesal dengan cara Perdana Menteri Najib Razak yang berkata seolah-olah memperli rakyat kononnya kenaikan itu tidak membebankan rakyat.

"Sewajarnya Najib hendaklah lebih bersopan terhadap rakyat dengan berkata; meskipun kenaikan ini akan membebankan rakyat, namun kerajaan tidak mempunyai jalan lain lagi," pintanya.

Dalam soal berkaitan, Rodziah berkata, Kerajaan Pusat sewajarnya melihat bagaimana bila Pakaran Rakyat mengambilalih pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor, Menteri Besar terus membuat keputusan mengkaji dan merombak perjanjian air dengan Syabas yang membebankan rakyat.

Kempen Mesra Polis

Sementara itu, Khalid ketika bercakap tentang program Kempen Mesra Polis, ramaia dalam kalangan anggota polis itu yang mempunyai sikap positif dalam membantu rakyat namun kerana ada segelintir kecil berperangai negatif, ia men dapat publisiti.

Katanya, terdapat dua acara seperti warga Shah Alam menulis esei mengenai pengalaman mereka menerima khidmat baik daripada seorang anggota polis sama ada cerita rekaan atau benar.

Peraduan dalam Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris ini dibuka sehingga 31 Julai 2011 menawarkan hadiah tempat pertama RM1,000, kedua RM750 dan ketiga RM500 dalam kedua-dua kategori.

Acara kedua pula iaitu Anugerah Polis Contoh di mana warga Shah Alam dikehendaki membuat satu laporan benar mengenai mereka mendapat khidmat baik dan bermutu dari salah seorang polis yang bertugas di Shah Alam.

Hadiah untuk anggota polis yang mendapat laporan terbaik itu akan diberikan ganjaran wang tunai untuk tempat pertama RM2,500 dan pelapornya, RM500, kedua RM1500 (RM350) dan ketiga RM1,000 (RM150).

Untuk acara kedua ini, ia dibuka sehingga 31 Disember 2011 dan pengumuman pemenangnya pada Mac 2012, pengumuman program ini akan dibuat melalui iklan di akhbar-akhbar.


Umno ajar tidak hormat pemimpin
Fakhri Ali

PARIT BUNTAR, 1 Jun: Para pelajar sama ada di sekolah atau insitusi pengajian tinggi, tidak harus dipersalahkan apabila mereka tidak menghormati pemimpin kerana bibit-bibit tersebut telah ditanam oleh Umno semasa pentadbiran mereka sejak dahulu, kini dan selamanya.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) semasa berucap di Dewan Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussain, Titi Serong, malam tadi berkata, apabila pemimpin Umno boleh merasmikan mesyuarat agung PIBG di sekolah, kenapa pula wakil rakyat yang dipilih oleh masyarakat kawasan tersebut, tidak dibenarkan pula untuk menghadiri majlis dalam kawasan yang diwakilinya.

Menurut beliau lagi, baru-baru ini Jabatan Pendidikan Daerah Parit Buntar turut mengeluarkan surat amaran kepada pelajar-pelajar dari salah sebuah institusi pengajian tinggi yang telah menjemputnya untuk berucap dalam kawasan beliau.

"Ini membuktikan guru besar dan pengetua lebih takut kepada ketua umno bahagian. Umno bahagian yang telah ditolak oleh rakyat dalam pilihan raya, diberi keutamaan dan ruang untuk masuk ke sekolah, tetapi wakil rakyat tidak dibenarkan.

"Amalan kuno ini dilihat sukar untuk dibuang dari pemikiran pimpinan Umno walaupun mereka sendiri menyedari, penolakan rakyat terhadap kepimpinan mereka dalam kawasan Parlimen Parit Buntar ini.

"Sikap 'double-standard' yang dipamerkan oleh Umno ini menjadi satu pendidikan yang diajar kepada pelajar sama ada di sekolah maupun di institusi pengajian tinggi, supaya menghurmati Umno bahagian melebihi dari suara rakyat yang telah memilih wakil rakyat dalam pilihan raya," ujarnya lagi.

Malah katanya lagi, sekiranya Umno terus dibiarkan memimpin dan menjadi peneraju dalam memimpin negara, banyak lagi kerosakan yang boleh berlaku sehingga merosakkan pemikiran dan pandangan positif pelajar dan masyarakat.

Hadir bersama dalam majlis tersebut ialah Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi dan Pengerusi SAMM, Badrul Hisham Shaharin atau Che'gu Bard.


Tiada ulasan: