Ahad, 5 Jun 2011

BILA MEREKA TAK TAHU HUKUM MENGADU DOMBA....SUSAH JIKA KITA KENAL DUNIA TAPI BUTA PADA AKHIRAT.....

Jalan ke Putrajaya 'makin jelas' - Nik aziz
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nikmat membayangkan saf kempipinan baru PAS yang dipilih pada muktamar ke-57 parti itu semalam menjadikan jalan menuju ke Putrajaya 'makin jelas'.

Bercakap ketika ditemubual Harakah dan Harakahdaily hari ini, beliau yakin kabinet baru PAS itu mampu melakar masa depan baru untuk PAS khususnya menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.

"Jalan menuju Putrajaya makin jelas.

"Jangan ada jual kad pengenalan, bagi kepada warga asing mengundi insyaAllah.

"Kalau demokrasi dijalankan dengan betul, maka tidak ada sebab PAS dan Pakatan Rakyat tak boleh sampai ke Putrajaya," katanya.

Pada pemilihan semalam, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang mengekalkan jawatan itu tanpa bertanding menerima timbalan baru iaitu Mohamad Sabu.

Mohamad menang jawatan itu terhadap penyandangnya Nasharudin Mat Isa dan seorang lagi calon bertanding, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Bagi tiga jawatan Naib Presiden pula, perwakilan telah memilih Salahudin Ayub, Datuk Husam Musa dan Datuk Mahfuz Omar.

Ketiga-tiga mereka mendapat undi paling tinggi menewaskan tiga lagi calon iaitu Ust Idris Ahmad, Datuk Mohd Amar Abdullah dan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin.

Mengulas penyertaan Mohamad Sabu yang dilihat bakal memberi energi baru dalam saf hadapan kepimpinan PAS, beliau memberi analogi begini.

"Mohamad Sabu ni macam enjin la, drivernya Tuan Guru Haji Hadi, dan kita semua adalah penumpangnya.

"Kereta tak jalan walau enjin buka, kena driver tekan minyak juga,"katanya.

Berhubung isu ulama-profesional yang dimainkan media Umno pula, Tuan Guru Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, ianya petanda kabinet baru itu digeruni Umno BN.

Sejak keputusan pemilihan semalam, media pro Umno sama ada internet dan media cetak, tidak putus-putus memainkan isu kepimpinan ulama dalam PAS tidak lagi diterima.

Majoriti tajuk akhbar mereka hari ini juga menggambarkan PAS tidak lagi islamik kerana mendakwa pemimpin utama didominasi kelompok profesional.

"Sebut Islam mesti berkait politik. Bila politk mesti ada kerajaan. Maka untuk ada kerajaan mesti ada profesional.

"Dalam PAS, sebut kata ulama automatik profesional, sebut profesional mesti berjiwa ulama.

"Yang menduakan barang satu ini adalah Umno, sebab dia ada profesional sahaja tiada ulama. Ulama dalam Umno kena singkir," jelasnya.


Utusan cuba lagakan 3 dewan PAS - Zailah
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) kesal dengan laporan Utusan Malaysia yang mengandaikan mereka tidak mengiktiraf kepimpinan Dewan Ulama.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof sebaliknya berkata, DMPP menyanjung tinggi kepimpinan ulama yang merupakan pemantau segala dasar dan perancangan dalaman parti.

Beliau berkata, Utusan Malaysia hanya berniat melaga-lagakan keakraban ketiga-tiga dewan dalam PAS.

"DMPP menyanjung tinggi kepimpinan ulama dan kesal dengan laporan media yang kata muslimat tidak mengiktiraf Dewan Ulama.

"Ini satu propaganda yang dibuat media untuk melaga-lagakan dalaman parti dan menampakkan tiada kesepakatan di antara dewan-dewan," kata beliau sewaktu menyampaikan ucapan pengangguhan di Muktamar PAS kali ke- 57 di Dewan Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohammad (KUIZM) hari ini.

Utusan Malaysia semalam melaporkan DMPP mendakwa kepimpinan ulama yang tidak agresif menjadi punca utama golongan tersebut diganti dengan barisan kepimpinan baru yang dilihat pro Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berharap persepsi tersebut diperbetul segera.

Sementara itu, beliau mengemukakan gagasan untuk memartabatkan kemuliaan golongan wanita di negara ini.

"DMPP kemukakan gagasan sebagai tawaran kepada wanita di negara kita iaitu gagasan untuk memartabatkan kemuliaan wanita di Malaysia.

"Kita ingin lahirkan muslimat yang bukan sahaja berperanan dalam rumahtangga, dalam kerjaya tapi nak melahirkan wanita yang menjadi pemimpin yang bertakwa seharusnya berbeza dengan wanita Umno yang hanya nak memperkasa dari sudut wanita tanpa tekankan ketinggian moral," katanya yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang.

Selain itu beliau turut menyeru semua ahli menjalinkan hubungan baik dengan Pakatan Rakyat di semua peringkat.

"Saya menyeru semua ahli parti untuk mengadakan hubungan baik dengan Pakatan Rakyat di semua peringkat dan supaya perancangan dan strategi bersesuaian dengan lokaliti dan muafakat dalam perkara yang melibatkan kepentingan parti," katanya.


Selepas tiga tahun Insaniah berkembang pesat
Afiq Hizami, Pelatih UKM

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini memberitahu tidak sampai tiga tahun Pakatan rakyat memerintah, perkembangan Kolej Universiti Islam Insaniah (Insaniah) sudah mencapai keadaan yang terbaik dari aspek perkembangan fizikal dan akademik.

"Saya bersyukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya kita dapat membangun dan mengembangkan Insaniah ini ke tahap ini dalam masa tak sampai tiga tahun ini," katanya sewaktu berucap di depan para perwakilan Muktamar PAS ke 57 hari ini.

Beliau juga merupakan Pesuruhjaya PAS Kedah, menambah tentang pembinaan kampus baru institusi pendidikan tersebut bagi menampung seramai 10 ribu pelajar di kampus baru tersebut.

"Kita juga ada dewan terbesar di Utara boleh menampung 6,000 dan 1500 untuk panggung makmal experimen.

Sehubungan itu, beliau juga yakin, Muktamar akan datang boleh dilakukan di Insaniah dengan terbinanya kemudahan yang sesuai dengannya.

Bercakap ketika menggulung perbahasan usul sidang Muktamar PAS ke-57 di Gombak, beliau menegaskan Insaniah yang diambil daripada pemerintahan Umno yang ditinggalkan dalam keadaan yang tidak tersusun dan teratur telah dibangunkan serta dipulihkan kembali oleh Pakatan Rakyat.

"Dulu kita ada pelajar seramai 2,000 dan sekarang ini bertambah kepada 7,000 dan kita ada lapan program pembelajaran tetapi kita kembangkan kepada 43 program pembelajaran yang bermutu dan berstandar tinggi," jelas beliau yang berjaya menceriakan suasana dewan tersebut dengan caranya berucap.

Beliau juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Limau, menjelaskan pada dewasa ini Insaniah sedang dalam pembinaan kampus barunya yang dijangka siap pada hujung tahun 2012 untuk kemasukan pelajar bagi sesi 2013.

"Dalam bulan Julai ini perkembangan terbaru Insaniah ialah falkulti perubatan akan bermula beroperasi," tambah beliau lagi.

Beliau yang berkelulusan Sarjana Muda Syariah dari Universiti al-Azhar dan undang-undang dari University of Kent, Canterbury United Kingdom, menjelaskan fakulti perubatan itu mula beroperasi setelah semua kelengkapan infrastruktur telah sepenuhnya disiapkan dan sudah mendapat pengikhtirafan serta kebenaran Australian Medical Council (AMC).

Selain itu, guru-guru dan pensyarah serta kakitangan telah dilantik bagi memstikan perjalanan kampus tersebut beroperasi dengan lancar.

Menurut beliau lagi, mayat untuk tujuan makmal perubatan telah dibeli dari luar negara untuk memastikan pendidikan dan pembelajaran yang dijalankan bertaraf tinggi dan memenuhi profoma antarabangsa.

Belia turut menambah untuk mengambil 100 orang kemasukan pelajar bagi memenuhi kursus tersebut.


Majlis Syura dicadangkan buat audit kepimpinan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Majlis Syura Ulamak dicadangkan supaya membuat odit kepada setiap anggota Jawatankuasa PAS Pusat dan dinilai setiap masa demi kepentingan PAS.

Odit ini pula hendaklah digunakan untuk membuat pembetulan terhadap semua mereka dan jika perlu mereka yang berkenaan dipanggil untuk diperbetulkan.

Cadangan ini dikemukakan oleh Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu ketika membuat ucapan penggulungan di Muktamar PAS ke 57 hari ini.

Mohamad Sabu dipercayai menjawab secara praktikal isu ulama dan Majlis Syura Ulama.

Timbalan Pengerusi Majlis Syura Ulamak, Datuk Dr Haron Din ketika membuat ucapan penggulungan selepas itu membuat respon secara spontan cadangan Mohamad Sabu itu.

Bagi beliau, inilah kali pertama cadangan dibuat kerana sebelum ini hanya pengharapan dibuat dalam bentuk mahukan Majlis Syura diperkasakan.

Walaupun cadangan ini sepatutnya dibuat kepada badan odit tetapi beliau yakin cadangan ini boleh dipertimbangkan untuk dilaksanakan oleh Majlis Syura.


PAS lulus usul himpun 300,000 untuk Bersih 2
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 5 Jun: PAS meluluskan usul menggesa seluruh rakyat Malaysia menyertai Himpunan Bersih II pada 9 Julai di ibu negara dengan sasaran 300,000 peserta dari PAS sahaja.

Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu ketika membentangkan usul tersebut berkata, seluruh ahli PAS di semua peringkat harus menyertai himpunan tersebut kerana empat tuntutan Bersih 2007 lalu tidak dipenuhi kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menurutnya juga, usaha mendaftarkan warga asing sedang berleluasa di Selangor dan turut berlaku di negeri-negeri lain.

"Satu pun tuntutan Bersih pada 10 November 2007 tak ditunai pemerintah.

"Daftar automatik tak ditunai walaupun kes di Likas Sabah yang dibuktikan di mahkamah oleh Hakim Datuk Kamil Awang adanya kes pemberian kad pengenalan kepada warga asing," kata beliau yang merupakan salah seorang penggerak Bersih.

Tambah beliau juga, amat menghairankan apabila daftar pengundi di Terengganu meningkat secara mendadak sejak 1999 hingga 2004.

Perkara ini katanya mustahil berlaku tanpa bantuan SPR dan Jabatann Pendaftaran Negara (JPN).

"Kalau aktif daftar pemilih boleh naik dari 4 hingga 7 peratus sahaja tapi di Terengganu dari tahun 1999 hingga 2004 daftar pemilih naik 17 peratus.

"Ini tidak mampu dilakukan parti politik melainkan bantuan SPR, polis dan Jabatan Pendaftaran Negara yang lakukan kerja itu," katanya.

Beliau turut menyentuh mengenai undi pos yang meragukan seperti yang berlaku dalam siri pilihan raya kecil sebelum ini.

"Undi pos terus kita ragu bayangkan di Tenang (PAS) hanya dapat undi pos 3 undi BN 115. Undi Senadin Pakatan mendahului lebih 1000 undi tapi bila datang undi pos calon Pakatan kalah 58 undi," katanya.

Tambahnya juga, media di Malaysia masih berada di zaman Tok Kadok (kuno) apabila hanya menyiarkan berita sebelah pihak sahaja.

"Kita lihat di muktamar, kita ditemubual, pelbagai pandangan kita beri, kamera berkelip di depan mata sampai kelabu tapi bila tengok berita tak ada (keluar).

"PRU di Singapura walaupun Singapura sama dengan Malaysia dari segi kongkongannya tapi semua pemimpin pembangkang boleh bercakap di radio dan televisyen.

"Di Malaysia media masih di zaman Tok Kadok tak ada kebebasan diberi kepada pemimpin walaupn dalam saluran kerajaan," katanya.

PAS arah daftar pemilih secara besar-besaran

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Dengan andaian pilihan raya umum akan diadakan dalam masa enam bulan lagi, PAS mengarahkan semua peringkat partinya agar membuat pendaftaran pemilih secara besar-besaran.

Isu ini telah disebutkan segenap peringkat muktamar dan digulung oleh Ketua Pengarah Pilihan raya PAS, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman (gambar) agar pendaftaran pemilih secara besar-besaran dibuat.

"Saya menyaran tugas ini dipikul oleh Dewan Pemuda kerana mereka yang perlu didaftar adalah golongan muda.

"Sebanyak 3.5 juta remaja belum lagi mendaftar sebagai pemilih," kata Abdul Halim ketika berucap menggulung perbahasan Ucapan Dasar Muktamar PAS ke 57.

Untuk itu, beliau mengarahkan agar Pemuda Pusat memantau Pemuda Negeri dalam urusan ini manakala Pemuda Negeri pula pantau Pemuda kawasan, seterusnya Dun, Unit Peti Undi dan Cawangan.

"Saya yakin jika ia dilakukan dengan sistematik, kita akan berjaya dan jika kerja ini tidak dibuat, kita akan kalah atau kita tidak akan menang," kata Abdul Halim.

Abdul Halim memberikan contoh kelemahan PAS dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang, Tenang dan yang terakhir Merlimau adalah bermula dari PAS tidak mempunyai struktor yang baik di peringkat bawah.

"Kalau kita tidak ada cawangan pun, sekurang-kurangnya kita perlu ada jawatankuasa di peringkat Unit Peti Undi (UPU)," kata Abdul Halim.

Berhubung dengan perbahagian kerusi pula, Abdul Halim berkata, satu jawatankuasa khas telah dibentuk oleh PAS untuk berunding dengan Pakatan Rakyat.

"Kita serahkan pembahagian kerusi ini kepada negeri, mana yang tidak dapat diselesaikan di peringkat negeri sahaja baru pusat akan campur tangan," kata Abdul Halim.

Beliau juga berkata, bagi PAS, pemilihan calon yang boleh menang adalah yang utama baru diikuti oleh jawatan dalam parti.


Muktamar lulus usul perkasa pendidikan Islam

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Muktamar PAS hari ini meluluskan usul Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) yang mendesak kerajaan agar perkasakan Pendidikan Islam.

DMPP hari ini mengusulkan Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil beberapa tindakan terhadap subjek Pendidikan Islam yang semakin dipandang remeh oleh masyarakat.

Usul yang dibacakan wakil DMPP, Wan Hamidah Wan Ahmad mencadangkan Kementerian Pelajaran meminda syarat pensijilan di peringkat Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan menjadikan subjek pendidikan Islam sebagai syarat asas pensijilan bagi pelajar-pelajar beragama Islam.

DMPP juga mahu Kementerian Pelajaran meneruskan subjek j-QAF yang diperkenalkan di sekolah rendah diteruskan ke sekolah menengah untuk menjamin penguasaan Jawi, Al-Quran dan Fardu Ain kepada pelajar-pelajar beragama Islam sehingga tamat tingkatan 5.

Selain itu, DMPP menggesa Kementerian Pelajaran mewajibkan ujian Tilawah Al-Quran kepada semua pelajar Islam di peringkat UPSR, PMR dan SPM bagi memastikan semua pelajar Islam menguasai dan celik Al-Quran dan sijil khas dikeluarkan kepada pelajar-pelajar.

Ketua DMPP, Siti Zailah Mohd Yusof pada sidang media selepas itu berkata, DMPP amat prihatin terhadap isu pendidikan Islam ini kerana menyedari senario keruntuhan akhlak yang amat parah di setiap peringkat umur.

Malah katanya lebih menakutkan ialah mereka yang terpelajar tetpi berani melawan perintah Allah SWT dan tidak yakin dengan akhirat.

"Hampir keseluruhan umat Islam hari ini keliru dan terpedaya dengan kemilau sinar pendidikan yang berbentuk sekularisme hasilnya kita sedang menyaksikan insan yang berperibadi terpisah, separa sedar, hilang daya tahan dan daya juang," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang.

Menurutnya juga, DMPP sedar subjek pendidikan Islam dan moral telah menjadi subjek teras di setiap peringkat persekolahan kerana subjek pendidikan Islam adalah satu-satunya subjek yang mampu membangunkan diri manusia secara menyeluruh, seimbang dan sepadu.

"Kami menyedari sistem pendidikan negara berorientasikan peperiksaan, maka subjek pendidikan Islam sekadar subjek teras untuk dipelajari sahaja dan dijawab oleh pelajar di dewan peperiksaan semat-mata, maka pengajaran dan pembelajarannya sekadar melepaskan batuk di tangga," katanya.

Ini katanya menyebabkan ia tida dianggap penting terutama dalam menentukan syarat pensijilan bagi setiap tahap peperiksaan,malah dianggap subjek yang tida langsung mempunyai nilai ekonomi dan keperluan pasaran kerja.

"Hasilnya tida seorang pun boleh menafikan kegagalan sistem pendidikan negara dalam melahirkan insan yang cemerlang di dunia dan akhirat," katanya.

Turut bersama timbalan ketua DMPP, Dr. Siti Mariah Mahmud yang juga ahli Parliemn Kota Raja dan naib ketua, Senator Mumtaz Md Nawi.


PAS rangka pelan kemenangan - Husam
Intan Abdullah

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Naib Presiden PAS yang baru terpilih, Datuk Husam Musa berkata, pihaknya akan merangka satu pelan kemenangan bagi menuju Pilihan Raya Umum ke-13.

Ia adalah antara rangka untuk merealisasikan tema muktamar PAS kali ini, 'Membangun Negara Berkebajikan'.

Ketika ditemui sejurus selepas diumumkan menang naib presiden, Husam berkata perkara tersebut akan diperincikan di peringkat semua dewan-dewan sesuai dengan peranan masing-masing.

"Kita akan adakan pelan kemenangan di mana setiap dewan yang akan diberikan peranan dan tugas masing-masing seperti Dewan Pemuda yang dicadangkan agar lebih fokus kepada daftar pemilih pengundi muda secara berstrategi," katanya di Kolej Universiti Zulkifli Muhamad, Taman Melewar, Gombak baru-baru ini.

Gabungan Selatan, Timur dan Utara

Mengulas mengenai kemenangan beliau pada pemilihan kali ini, beliau menganggap ianya adalah kemenangan yang bersifat kolektif.

"Kemenangan ini turut memperlihatkan bahawa tidak timbul isu ulama terhakis kerana dalam PAS tidak berlaku perbezaan dan kami tidak merasakan ada keganjilan. Isu ini sengaja diada-adakan pihak luar yang ada agenda," ujarnya.

Husam yang juga exco kanan kerajaan Negeri Kelantan menyifatkan saf kepimpinan baru ini sebagai satu pasukan yang baru muncul untuk membantu Presiden PAS.

"Kami semua adalah satu pasukan yang mahu bersama Presiden kerana kelebihan dan kekuatan pasukan ini adalah performance atau prestasi mereka sebelum ini. Mahfuz dari Utara, Salehudin dari Selatan dan saya dari Timur.

"Kita perlukan pembetulan kerana PAS mempunyai tanggungjawab yang besar dan ia satu pasukan yang boleh diterima - saya berharap kita mempunyai kesempatan untuk berbincang di semua peringkat untuk membantu kemenangan," katanya.

Perkasa media

Beliau menekankan peranan dan kemampuan media dalam memastikan pelan kemenangan itu terlaksana.

"Saya lihat perlu ada peningkatan kemampuan seperti media secara gagah dan perkasa untuk bersaing dengan Umno.

"Jika ia boleh berlaku bermakna PAS boleh diharap untuk membawa Malaysia kembali kepada landasan yang baik," ujarnya lagi.

Ketika diminta bercakap mengenai gambaran gerak kerja PAS dalam menghadapi PRU-13, beliau menyatakan ia merupakan penekanan yang diberikan secara serius.

"Fokus segera kita adalah PRU-13 kerana keadaan politik negara kini berada di persimpangan rejim yang korup daripada semua aspek.

"Kita kena meningkatkan kemampuan parti seperti media secara gagah dan perkasa untuk bersaing dengan Umno-BN," katanya lagi.

Menyentuh ucapan dasar Presiden PAS, beliau merasakan tawaran Negara Berkebajikan adalah munasabah bagi rakyat untuk diterima dan membandingkannya antara tawaran PAS dan Umno.


Isu IC palsu jatuh ke telinga pekak
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Jun: Muktamar PAS hari ini didedahkan bagaimana usaha untuk menyelesaikan isu kad pengenalan palsu hanya jatuh ke telinga pekak sahaja.

Ia berlaku apabila pelbagai usaha melalui pelbagai saluran dibuat untuk menyelesaikannya namun pihak yang prihatin ini hanya ditendang bagai bola sahaja.

Perwakilan PAS kawasan Pulai, Zaaba Ibrahim memberitahu, beliau menemui 14 keping kad pengenalan bersama dengan kad berlogo BN di satu tempat pembuangan sampah.

Ekoran itu, beliau bersama dengan Dewan Pemuda PAS Johor telah membuat laporan polis mengenainya.

"Akibatnya saya yang disiasat...antaranya mereka tanya, kenapa saya ke tempat pembuangan sampah. Saya kata, memang kerja saya sebagai tukang besi mencari besi buruk untuk digunakan," cerita Zaaba kepada sidang muktamar.

Selepas dua minggu, beliau ke balai polis bertanya apa berlaku kepada laporan polis beliau itu, namun tidak ada sebarang jawapan yang memuaskan dari pihak polis.

"Seminggu selepas itu, saya pergi lagi tanya, tidak ada juga," kata Zaaba ketika menyokong usul Pemuda PAS agar satu suruhanjaya diraja dibentuk untuk menyiasat skandal kad pengenalan palsu yang diberikan untuk kepentingan pilihan raya.

Usul yang diluluskan sebulat suara itu juga mendesak Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Pendaftaran agar menyiasatnya dengan teliti.

Usul itu juga mendesak supaya jentera PAS dan Pakatan Rakyat di negeri-negeri dan kawasan-kawasan memantau secara rapi pergerakan komplot mengeluarkan kad pengenalan dan membuat tangkapan awam terhadap mereka jika didapati berlaku.

Sekiranya keadaan mendesak, PAS dan Pakatan Rakyat perlu mengambil satu tindakan undang-undang diambil terhadap JPN dan/atau SPR dan pada masa yang sama memohon satu perintaah injunksi sementara diambil bagi menggantung segala proses pengeluaran kad pengenalan kepada warga asing.

Memasukkan isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing ini sebagai salah satu tuntutan di dalam agenda Bersih 2.0 yang akan mengadakan perhimpunan Bersih 2 pada 9 Julai 2011.

Menurut Zaaba, selepas kesal dengan polis, beliau membuat memo ke Parlimen bagi melaporkan perkara ini kepada Kementerian Dalam Negeri namun juga tidak mendapat jawapan yang memuaskan mereka.

"Saya sedia untuk menjadi saksi dan sedia memberikan bukti untuk mendedahkan perkara ini kerana ia masih tersimpan kemas dengan saya," kata Zaaba yang menyokong usul itu.




















Tiada ulasan: