Ahad, 28 April 2013

SUKA HATILAH...JANJI BAHAGIA...KALAU KALAH ....PANDAI2 BAWA DIRI...TAK KIRA BALIK MANA..TAK ABIS2 EGONYA...YANG PENTING SEMUA AKAN BALIK KAMPUNG AKHIRAT...DUDUK NEGERI SYURGA ATAU DUDUK NEGERI NERAKA....KALAU JAHAT DAN LANGGAR HUKUM ALLAH...NEGERI NERAKA ADA CAN@PELUANG

Kalau saya balik Kelantan, Tun balik Kedah - Husam

Salmiyah Harun, 28 Apr 2013
PUTRAJAYA: Calon PAS bagi Parlimen Putrajaya, Datuk Husam Musa mengingatkan Tun Mahathir Mohamad agar jangan memperkecilkan dan menjadikan Kelantan penduduk kelas kedua sehingga orang negeri itu tidak boleh bertanding di Putrajaya.

Husam berkata demikian sebagai mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri itu yang menyuruh Husam balik ke Kelantan kerana masalah di negeri itu masih tidak selesai.

"Saya datang ke sini bukan sebagai orang Kelantan tetapi, sebagai rakyat Malaysia," tegas Husam dalam sidang medianya lewat petang tadi.

Malah Husam turut membidas Tun Mahathir yang wajar pulang ke Kedah negeri asalnya manakala Datuk Najib Tun Razak pula kembali ke Pahang.

"Kalau saya kena balik Kelantan, Tun pun kena balik Kedah, Datuk Najib kena balik Pahang. Kalau semua orang kena balik negeri masing-masing, jadi tidak ada orang yang hendak bertanding di sini.

"Tengku Adnan sendiri, dia rasa dia orang tempatan, tetapi dia bukan orang tempatan dia daripada Melaka, rumah dia di Jalan Duta, itupun dia ada rumah di sini. Kalau saya menang esok, saya sewa rumah di sini tidak jadi masalah," ujar Husam.

Dalam ceramah umum 'Pertahankan Putrajaya' di sini semalam Tun Mahathir menyuruh Husam kembali ke Kelantan dan memperbetulkan negeri itu dengan membina pejabat dan rumah-rumah yang sempurna untuk rakyat dan penjawat awam sehingga berjaya.

Apabila berjaya, kata Tun Mahathir, Husam boleh minta diberi peluang bekerja di Putrajaya tetapi bukanlah sebagai Perdanan Menteri.

Dun baru untuk bela nasib orang Asal - Wan Rahim

Muhammad Faizal, 28 Apr 2013
GUA MUSANG: Calon Parlimen Gua Musang, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah akan mencadangkan agar satu kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) baru khusus bagi kawasan Orang Asal diwujudkan di parlimen ini.

Katanya, bila wujudnya Dun khusus bagi kawasan Orang Asal, maka akan ada calon dari golongan itu pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti dan dengan itu kebajikan Orang Asal akan lebih terbela.

"Perpecahan kepada kawasan dun baru akan saya bincang dengan kerajaan negeri dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum tibanya PRU14.

"Saya akan pastikan pada PRU14 akan ada calon dari kalangan Orang Asal apabila kita wujudkan satu lagi dun baru bagi mewakili kawasan-kawasan perkampungan Orang Asal.

Beliau berkata demikian ketika melawat perkampungan Orang Asal di Kampung Enching dan Kampung Galang hari ini.

Dalam masa yang sama, Wan Abdul Rahim juga turut mencadangkan satu gabungan majlis perunding yang menjadi suara kepada Orang Asal kepada kerajaan negeri demi menjaga kepentingan serta kebajikan mereka diwujudkan.

Sementara itu, perjalanan ke kawasan orang Asal di sini memakan masa hampir empat jam melalui jalan lori balak.

Tinjauan Harakahdaily turut mendapati, walaupun terdapat tenaga solar yang disediakan setiap rumah bagi membekal tenaga elaktrik namun ia hanya mampu bertahan sekitar dua jam sahaja.

Malah merurut seorang penduduk, Pandah Panjang Ey, walaupun kerajaan pusat memberi Astro Njoy serta Tv percuma ia tidak boleh diguna langsung kerana tenaga solar yang diberikan tidak dapat digunakan sepertimana yang diwar-warkan sebelum ini.

Jelasnya lagi, sepanjang 44 tahun BN menguasai parlimen itu, wakil rakyat sebelum ini juga belum pernah menjejak kaki di Pos Kampung Enching dan juga Pos Kampung Galang.

Beliau yang mengucapkan terima kasih kerana calon PAS merupakan pemimpin pertama datang ke kampungnya untuk bertemu pengundi serta mendengar permasalahan mereka.

Sokongan Orang Asal Gua Musang kepada PR meningkat

Muhammad Faizal, 28 Apr 2013



GUA MUSANG: Sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional (BN) di Parlimen Gua Musang berada dalam keadaan seimbang.

Perkara itu dijelaskan oleh calon PAS yang bertanding di parlimen itu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah melalui tinjauan yang dibuat sejak tempoh berkempen berlangsung.

Gua Musang yang sebelum ini merupakan kubu kuat Umno dan sentiasa memberi kemenangan kepada calon BN selama 44 tahun, mula berlaku perubahan apabila rakyat terutama orang Melayu mula menunjukkan sokongan kepada Pakatan Rakyat.

"Kita sedia maklum Gua Musang merupakan kubu kuat Umno, namun sejak pemantauan yang dilakukan iaitu sebelum penamaan dan tempoh masa berkempen telah berlaku perubahan.

"Kita melihat sokongan antara kedua-dua parti berada dalam keadaan seimbang, rakyat di sini terutamanya Melayu mula menerima Pakatan Rakyat," jelas beliau.

Jelasnya, beberapa pendekatan diambil seperti menemui pengundi Melayu secara peribadi bagi memastikan sokongan terus meningkat sehingga hari pengundian nanti.

Dalam pada itu, Wan Abdul Rahim juga tidak menolak faktor yang menentukan kemenangan BN sebelum ini adalah daripada pengundi Orang Asal.

"Kita akan menguatkan lagi gerak kerja untuk mendekati pengundi Melayu ada sokongan terus meningkat.

"Namun terdapat pendekatan khusus perlu diberikan kepada Orang Asal, yang mana mereka merupakan pengundi penentu kepada kemenangan BN sebelum ini," sambung beliau.

Tambah beliau, dalam masa BN mengharapkan undi Orang Asal namun sokongan terhadap Pakatan Rakyat dan PAS daripada mereka terus meningkat hari demi hari.

Beliau yakin dengan perancangan mendekati mereka dari akar umbi akan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat.

Wan Abdul Rahim ketika ditemui pada program di perkampungan Orang Asal Kuala Betis sempat bermain bola bersama pasukan Lagenda Bolasepak Kelantan menentang pasukan belia Orang Asal.

Dalam masa yang sama, beliau menjangkakan satu perubahan besar sokongan akan berlaku di Gua Musang sebelum hari pengundian nanti.

Sanggup habis duit sendiri bina markas PAS – Gemuk

Aslani M | Foto Mijie Yusoff, 28 Apr 2013

Gemuk bersama Anuar Tan.

KUALA KRAI: “Kami sanggup menghabiskan duit poket sendiri untuk mewujudkan pos kempen Pakatan Rakyat di bandar ini,” kata Gemuk yang menjaga pos di Bandar Lama Kuala Krai.

Chiam Peng Leng berkata, beliau dan rakan-rakan mengumpulkan sebanyak RM1,500 bagi menyewa sebuah kedai berhadapan pasar raya Econjaya.

Penyelaras markas kempen di Bandar Lama Kuala Krai itu memberitahu dana dikumpul sesama masyarakat Cina.

“Selain untuk bayaran sewa kedai, dana itu untuk membayar bil air dan elektrik,” katanya ketika ditemui malam tadi sempena ceramah bersama calon Pakatan Rakyat Parlimen Kuala Krai.

Hadir sama anggota Exco, Datuk Anuar Tan Abdullah, calon parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli, calon Dun Guchil, Ruslan Puteh, calon Dun Mengkebang, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman dan calon Dun Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah.

Penduduk tempatan sebahagian besar masyarakat Cina memenuhi ruang hadapan pentas mengikuti ceramah tersebut. Sekali sekala mereka bertepuk tangan tanda setuju apa yang dihujah penceramah.

Warga emas masyarakat Cina juga tidak ketinggalan mengikuti ceramah tersebut. Mereka tidak berganjak sehingga ceramah berakhir jam 11 malam.

Sebelum itu orang ramai yang hadir dipertonton persembahan tarian singa sekumpulan anak-anak muda Cina dan India.

Gemuk berkata, di kawasan parlimen Kuala Krai ada lima pos yang dibina masyarakat Cina juga atas inisiatif mereka sendiri. Mereka mahu mempertahankan kerajaan Kelantan dan menawan Putrajaya.

“Kami berusaha sendiri mewujudkan markas kempen PAS dan PKR di kawasan bandar yang dihuni ramai penduduk Cina.

“Setiap malam kami pasang video ceramah pemimpin-pemimpin PAS dan PKR bagi mendedahkan pelbagai isu kepada orang ramai,” ujarnya.

Katanya, mereka juga merasa bertanggungjawab bagi mempertahankan kerajaan Kelantan yang ada sekarang dan berusaha untuk melebarkan pengaruh Pakatan ke Putrajaya.

Menurut beliau juga sambutan masyarakat Cina begitu menggalakkan sekali di mana setiap malam mereka datang memberi sokongan dan mendengar VCD yang dipasang.

Umno peralat guru ugut ibu bapa pelajar

M Zin, 28 Apr 2013

TANAH MERAH: Seorang ibu, Zaiton Yazid, 40 dari Kampung Cermin, Dun Gual Ipoh mendakwa seramai empat guru datang ke rumahnya baru-baru ini bagi merayu supaya mengundi calon BN.

Katanya, guru-guru terbabit tanpa segan silu memintanya supaya memangkah BN.

“Mereka meminta saya pangkah BN, sekiranya tidak pangkah, buku teks anak saya akan ditarik balik. Selain itu bantuan Tabung Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) juga tidak akan diberi.

“Saya terkejut kerana guru-guru datang berkempen bagi pihak calon BN di Gual Ipoh yang juga bekas guru,” katanya ketika ditemui semalam.

Umno Kelantan sekarang ternyata semakin gelabah apabila terpaksa mengerahkan kakitangan kerajaan pusat bagi membantu kempen mereka.

Hampir setiap malam kita boleh melihat kenderaan milik Jabatan Penerangan keluar masuk kampung. Manakala pada sebelah siang beberapa lagi agensi pusat datang menemui penduduk.

Antara yang sering dilihat Jabatan Kebajikan Masyarakat, Kesedar, Kemas, Jasa dan pelbagai lagi.

Seorang lagi penduduk, Jamilah Kassim, 47 dari Kampung Hulu Kusial juga mendakwa didatangi seorang guru meminta supaya memangkah BN.

Katanya, dia juga mengugut akan mengeluarkan anaknya yang belajar di sebuah sekolah di Gual Ipoh sekiranya enggan menyokong calon BN.

Pada Febuari lalu sekumpulan penduduk Dun Gual Ipoh membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan mendakwa seorang guru yang juga pemimpin Umno tidak datang mengajar selama dua tahun.

Raja Ahmad Zulfakar Raja Man, 37 dari Kampung Bechah Laut, mendakwa Bakri Mustapha sebelum ini mengajar di Sekolah Kebangsaan Bechah Laut, tidak datang mengajar pada tahun lepas dan 2011.

Bakri merupakan Naib Ketua Bahagian Tanah Merah kini bertanding di Dun Gual Ipoh.
Mahathir nasihat Husam 'balik Kelantan'

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata calon PAS Putrajaya Datuk Husam Musa, yang juga anggota exco dalam kerajaan sementara PAS di Kelantan, sepatutnya menyelesaikan masalah negeri berkenaan sebelum menjadi calon di pusat pentadbiran negara itu.

"Sehingga itu, duduk diam-diam di Kelantan. Itu tempat anda. Perbaiki tempat anda dan contohi presint Putrajaha. Bina pejabat yang baik dan rumah untuk orang tempatan yang bekerja dalam sektor awam,” kata Mahathir.

Selepas itu, barulah Husam boleh memohon untuk bekerja di Putrajaya dan naik pangkat sedikit demi sedikit, kata Mahathir lagi dalam satu ceramah ketika berkempen untuk penyandang kerusi tersebut Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Tengku Adnan memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 2,734 undi dalam pilihan raya umum 2008.

Pada masa itu, Putrajaya menjadi kawasan parlimen paling kecil dengan hanya 6,608 voters. Ia amat ketara berbanding kawan Kapar yang merupakan kawasan parlimen terbesar dengan 144,369 pengundi.

Pengundi Putrajaya kini berjumlah 15, 798 orang, meningkat kepada hampir 140 peratus yang kebanyakannya merupakan penjawat awam.

Oleh yang demikian, golongan berkenaan, dan juga kawasan Putrajaya secara umumnya dianggap sebagai kawasan penyokong BN.

Dalam ceramah di Putrajaya itu, Mahathir juga membandingkan negeri Kelantan, yang diberi nama jolokan Serambi Mekah, dengan Putrajaya dan Kuala Lumpur yang menurutnya dicemburui masyarakat Islam dunia.

Mahathir seterusnya mempersoalkan sama ada Kelantan layak digelar negeri Serambi Mekah sedangkan bekalan air di negeri tersebut “tidak boleh diminum”.

Dalam ucapannya kepada 1,000 orang itu, Mahathir juga menggesa agar pengundi memastikan Husam tewas dalam pilihan raya umum 5 Mei.

Majlis itu berlangsung susulan kehadiran lebih 6,000 orang di ceramah yang turut disertai Husam dan mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam Jumaat malam lalu.
PM tak setuju tinjauan Umcedel, yakin BN menang PRU13

28 April 2013
Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak - Foto Bernama
RAWANG - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyifatkan sebagai karut satu tinjauan oleh Pusat Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel), dan menegaskan beliau yakin Barisan Nasional (BN) berada di laluan untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Najib berkata beliau tidak setuju dengan kajian Umcedel itu yang menunjukkan beliau berada empat mata di belakang penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri.

"Saya tidak setuju dengan tinjauan itu (oleh Umcedel). Kami ada tinjauan kami sendiri. Tinjauan saya menunjukkan kami (BN) berada di hadapan.

"Saya yakin kita boleh memenangi PRU13," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan penduduk Kampung Baru Sungai Terentang di sini hari ini.

Najib mengulas tinjauan itu dibuat awal April melibatkan 1,407 responden yang tinggal di Semenanjung Malaysia.

Tinjauan itu menunjukkan 43 peratus pengundi berpendapat Anwar layak jadi perdana menteri sementara 24 peratus tidak setuju dan selebihnya tidak pasti.

Sementara bagi Najib, 39 peratus pengundi berkata beliau layak menjadi perdana menteri sementara 31 peratus tidak setuju dan 30 peratus selebihnya tidak pasti. - Bernama
Najib tak setuju keputusan tinjauan Umcedel

Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak bersetuju dengan tinjauan oleh satu jabatan dalam Universiti Malaya yang menyebut beliau berada empat mata di belakang ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya tidak bersetuju dengan tinjauan itu, kami ada tinjauan sendiri. Tinjauan saya menunjukkan kami mendahului,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menyertai satu jamuan bersama 1,000 penduduk di Rawang, Selangor.

Beliau merujuk kepada tinjauan pusat demokrasi dan pilihan raya Universiti Malaya (Umcedel) yang menyebut 43 peratus responden percaya Anwar layak menjadi perdana menteri, berbanding 39 peratus lagi yang berpendapat Najib lebih layak menjadi PM.

Beberapa orang tokoh akademik juga mempersoalkan keputusan tinjauan berkenaan dengan dakwaan bahawa saiz sampel 1,407 adalah terlalu kecil dan juga kemungkinan keputusan tinjauan itu dimanipulasi Pakatan Rakyat.

Najib pula berkata beliau yakin BN akan menang dengan majoriti dua pertiga di parlimen sekiranya parti itu tidak mengalami sabotaj dalaman.

Tiada ulasan: