Jumaat, 1 Mac 2013

KITA TENGOK 'SAPE YANG KENA'

Manifesto: PAS giat beri kefahaman kepada rakyat

Anis Nazri, 28 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Tawaran manifesto Pakatan Rakyat kini sedang giat disampaikan kepada rakyat melalui jentera penerangan PAS, khususnya di parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun) tumpuan.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata jentera parti kini dalam usaha memberi kefahaman kepada rakyat di peringkat akar umbi berkaitan Manifesto Pakatan Rakyat.

Lebih-lebih lagi, katanya selepas manifesto itu mendapat beberapa komen daripada pemimpin Umno yang ternyata bimbang dengan manisfesto yang bersifat baru dan adil untuk semua.

"Secara gerak kerjanya, PAS sudah bergerak secara tuntas sebelum ini lagi.  Dengan manifesto ini pula, kita tambah giat lagi dengan penerangan secara berkelompok berkaitannya," kata beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Altantuya: Panggil semua disebut dalam SD1 Bala

Muhammad Faizal, 28 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menyambut baik pendedahan dilakukan oleh Penyiasat Persendirian, P Balasubramaniam (PI Bala) di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) malam tadi.

Sehubungan itu, beliau mendesak Peguam Negara membuka semula kes perbicaraan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu dan memanggil kesemua nama-nama yang disebut di dalam akuan bersumpah pertama (SD1) yang dilakukan oleh PI Bala sebelum ini.

"Saya menyambut baik pendedahan berani yang dilakukan oleh PI Bala malam tadi dan ia merupakan satu permulaan baru kepada kes yang membabitkan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya.

"Jadi, kita mendesak agar Peguam Negara segera membuka semula perbicaraan dan memanggil nama-nama yang disebut dalam SD1 itu," jelas beliau.

Khalid yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat turut berpendapat, PI Bala telah merasakan diri beliau selamat dari ancaman pihak-pihak tertentu termasuk keluarga sehingga berani tampil secara terbuka untuk membuat pendedahan.

PI Bala yang sebelum ini terpaksa membuat akuan bersumpah kedua (SD2) dan membawa keluarganya ke India apabila terdapat ancaman dari pihak tertentu yang tidak senang dengan SD1 beliau itu.

"PI Bala tampil membuat pendedahan apabila beliau merasakan dirinya termasuk keluarganya terjamin selamat dan tidak akan dicederakan.

Bala malam tadi tampil di pentas umum di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH), beliau menceritakan penglibatannya sebagai penyiasat persendirian kepada Abdul Razak Baginda yang merupakan orang kepercayaan Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Razak.

PI Bala juga menceritakan secara terperinci kandungan akuan bersumpahnya yang pertama di  forum ‘Pendedahan: Siapa Arah Bunuh Altantuya?’ itu.

Beliau juga berkata penerangan manifesto berbentuk bahan cetakan juga sedang dilakukan bagi memudahkan penerangan kepada rakyat.

Beliau berkata, sebaran berbentuk risalah juga sedang dicetak untuk kali kedua bagi memudahkan pengundi memahami dengan jelas berkenaan tawaran Pakatan Rakyat.

Tambah Pesuruhjaya PAS Pahang itu juga, secara dasarnya PAS sudah menggerakkan jentera partinya ke kawasan-kawasan tumpuan sebelum ini.

"Kita bertambah giat lagi dengan menumpukan kepada pengundi kerana pilihan raya akan diadakan bila-bila masa dalam tempoh tidak sampai dua bulan ini," tegas beliau.

 

Keluarga Zaidi terharu MB imam solat jenazah

Rizal Tahir, 28 Feb 2013


TUMPAT: Keluarga allahyarham pendikir barat Zaidi Buluh Perindu atau nama sebenarnya, Zaidi Mohammad, 44, melahirkan rasa terharu di atas kesudian Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hadir untuk mengimamkan solat jenazah.

Isterinya, Zaharina Mohammad, 47, ketika ditemui melahirkan rasa syukur dalam nada sebak sebaik sahaja melihat Tuan Guru mengimami solat jenazah di kediaman arwah di Kampung Kebakat, Wakaf Bharu dekat sini.

“Terima kasih banyak-banyak, syukur kerana Tuan Guru sudi datang,” ujarnya dengan nada sebak.

Zaharina turut mengakui Zaidi jatuh pengsan ketika membuat persembahan pada satu program di Pengkalan Kubor kira-kira jam 11.00 pagi tadi.

Jelasnya, arwah suaminya tiba-tiba jatuh dan pengsan serta disahkan meninggal dunia di Hospital Daerah Tumpat.

Tuan Guru mengimamkan solat jenazah tepat jam 5.15 petang. Beliau meminta menghubungi pihak keluarga allahyarham untuk menziarahi sebaik sahaja dimaklumkan berhubung kematiannya.

Allahyarham meninggalkan tujuh orang anak.

Ketua Kumpulan Ar-Rasy, Ausri Hussin mengucapkan takziah di atas kematian allahyarham.

Beliau menyifatkan kematian Zaidi begitu sukar dicari ganti.

“Suaranya begitu lunak, hingga berkesan pada siapa yang mendengarnya,” ujarnya.

Sementara itu rakan yang sering berganding sewaktu persembahan dengan allahyarham, Mat Glamour atau nama sebenarnya Ahmad Awang Ahmad, 53, tidak menafikan beliau begitu terasa kehilangan Zaidi.

Menurutnya, selama 15 tahun beliau aktif bersama.

“Allahyarham bukan hanya sebagai rakan seperjuangan tetapi juga seorang sahabat yang baik, saya memang terasa kehilangannya,” ujarnya.

Turut menziarahi keluarga allahyarham, Timbalan Speaker Dun, Mohd Zaki Ibrahim, Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Tumpat, Rosli Abdullah, Ketua Penerangan PAS Tumpat, Mohd Nawi Adam, bekas anggota Parlimen Tanah Merah, Mohd Saupi Daud, serta lain-lain pimpinan PAS.

Turut menziarahi rakan-rakan artis dikir barat yang lain, Man Khan, Fendi Kenali, Jen KL dan lain-lain termasuk anggota Ar Rasy.

Manifesto Rakyat: Mahathir guna jawapan fotostat

Abdul Aziz Mustafa, 28 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar tidak terkejut apabila Tun Dr Mahathir Mohamad tidak malu menggunakan ‘jawapan fotostat’ untuk mempertikai Manifesto Rakyat.
"Dah tak ada hujah yang masuk akal nak guna untuk sanggah manifesto kita, guna jawapan fotostat pun Dr Mahathir tak malu dah," katanya.

Mahfuz menyifatkan dakwaan Dr Mahathir bahawa manifesto Pakatan Rakyat (PR) itu boleh menyebabkan kerajaan menjadi muflis sebagai jawapan fotostat.

"Kita dah agak dari awal lagi mereka akan fotostat hujah kitar semula itu untuk menolak Manifesto Rakyat.

"Saya difahamkan, tak sampai sembilan jam selepas diumumkan media-media Umno dan Barisan Nasional (BN) dengan penuh histeria meratib-ratib perkataan bankrap dan muflis," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Isnin lalu, PR melancarkan Manifesto Rakyat dengan tema 'Pakatan Harapan Rakyat' di Pusat Konvensyen Shah Alam.


Dua hari selepas itu, PR mencabar BN untuk mengadakan debat terbuka mengenai keupayaan manifesto Pakatan Harapan Rakyat yang diumumkan gabungan tersebut.


Setakat berita ini ditulis, tidak ada laporan yang menyatakan BN menyambut cabaran berdebat itu.

Penerima BR1M diarah bersumpah undi BN

Aslani M, 28 Feb 2013
BACHOK: Bukan lagi omongan kosong Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dijadikan umpan menarik sokongan rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Lebih dahsyat lagi apabila surat akuan bersumpah turut dikempilkan bersama baucer BR1M yang diberi kepada setiap penerima.

Akuan bertulis itu berbunyi “Dengan ini aku bersumpah dan berjanji, Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Aku akan mengundi BN dalam pilihan raya akan datang, dan saya akan bekerja dan membantu Umno untuk menyatukan umat Islam bersama Umno, bukan untuk berpecah sesama Islam”.

Akuan bersumpah itu diedarkan pada majlis penyampaian BRIM di Sekolah Menengah Beris Panchor baru-baru ini.

Mengulas taktik terdesak Umno Bachok itu Adun Tawang, Hassan Mohamood berkata, pemimpin utama Umno yang bermati-matian mempertahankan BR1M bukan tujuan politik pilihan raya ternyata meleset sama sekali.

Katanya, mereka tidak boleh hendak berdolak dalih lagi kerana apa yang berlaku di bawah jelas membawa mesej politik dengan menggunakan bantuan kerajaan.

“Umno dan BN ternyata sudah benar-benar terdesak sekarang. Mereka hanya dapat mengumpul rakyat di majlis pengagihan BR1M dan mesyuarat PIBG sahaja.

“Tanpa ada program BR1M Umno tidak mampu mengumpulkan orang ramai mendengar ceramah mereka menghentam kerajaan negeri dan PAS.

“Inilah taktik kotor Umno dengan berhempas pulas menggunakan segala kemudahan kerajaan bagi mempertahankan sisa-sisa kuasa,” katanya di sini.

Bagaimanapun beliau menganggap rakyat tidak mudah terpengaruh dengan akuan sumpah tersebut kerana mereka faham talian hayat Umno berada di penghujung.

Sementara itu pada program penyampaian BR1M di sebuah sekolah di Dun Tawang semalam menyaksikan seorang penerima tiba-tiba pengsan kerana terlalu lama menunggu.

Yaakub Ibrahim dari Kampung Budi berkata, abang iparnya Nik Mahmud Nik Ismail datang awal lagi bagi menerima BR1M disampaikan seorang pemimpin Umno.

Bagaimanapun katanya, kerana terlalu lama diarah menunggu bagi mendengar ceramah politik pemimpin Umno menyebabkan dia jatuh pengsan.

“Nik Mahmud ada penyakit diabetis. Namun kerana terlalu lama menunggu pelbagai kerenah pemimpin Umno sebelum mendapat baucer BR1M menyebabkan dia tidak tahan sehingga terjatuh pengsan.

“Sekarang beliau dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II dan keadaannya sudah beransur pulih sekarang,” katanya.

Jambatan dekat Cyberjaya runtuh

Harakahdaily, 28 Feb 2013
PUTRAJAYA: Sebuah jambatan di Cyberjaya di persimpangan bertingkat Taman Sains Selangor 2 menghala ke Lebuh Raya Elit runtuh petang tadi.

Difahamkan ianya runtuh kira-kira antara jam 1 hingga 2.30 petang tadi.

Menurut laporan beberapa portal berita, polis Polis Dengkil mengesahkan terdapat laporan dibuat mengenai runtuhan itu sebentar tadi.

Jambatan tersebut dikatakan didalam proses baikpulih kerana tanah dikawasan tersebut mendap.

Jabatan Bomba dan Penyelamat menyebut tiada mangsa dilaporkan terlibat.

Gambar-gambar jambatan runtuh itu turut tersebar di internet dengan pelbagai spekulasi disebarkan.

Binatangkan rakyat satu Malaysia

Subky Latif, 28 Feb 2013
SAYA diberi borang BRIM 1.0 dulu. Saya layak menerimanya.

Ketika berduyun-duyun menerimanya, saya tidak mengisi borang itu. Ada yang berkata saya bodoh, tolak rezeki.

Tetapi saya terasa malu untuk menerimanya walaupun adalah dalam lingkungan orang yang boleh mendapatnya. Saya rasa boleh dihina. Tetapi saya tidak terasa hina dimasukkan dalam katogari orang yang boleh menerima skim kifalah RM1,000 apabila mati nanti.

Saya tidak kata apa-apa tentang pemberian sekali sekala di ambang PRU itu kerana ramai orang berpeluang berolah pemberian yang lebih baik daripada duit zakat fitrah setahun sekali itu. Ada sebab disyariatkan pemberian zakat fitrah kepada fakir miskin, tetapi apa sebab BRIM itu diberi di premis umno/BN dan menerima sedikit syarahan dari pemimpin UMNO yang menyampaikannya.

Tidak seronok dengannya. Naluri jadi begitu.

Sekarang saya dapat jawapan dari kenyataan Mursyidul Am PAS dan MB Kelantan bahawa pemberian itu dikira Binatangkan Rakyat 1Malaysia.

Orang yang diberi dan menerimanya itu bukan binatang. Masing-masing adalah orang. Tetapi cara memberinya itu seolah-olah menjadikannya seperti haiwan dan begitulah  haiwan  diperlakukan.

Pepatah Inggeris kata, orang yang perlukan lauk jangan dibagi ikan tetapi bagilah kail. Yang memberi BRIM itu masing-masing keluaran sekolah Inggeris dan PM sendiri belajar di England. Tetapi tidak mengambil ajaran pepatah  Inggeris itu.

Kata Tok Guru, belajar dari didikan Rasulullah SAW, tidak beri benda kepada jahiliyah di  Makkah  dan  Madinah tetapi beri ilmu.

Beri benda sampai bila? Tapi beri ilmu, orang yang dapat ilmu boleh cari hidup  dan  rezeki sendiri.

Memberi BRIM itu diibaratkannya seperti memberi hampas, melukut atau sekam kepada haiwan. Tiap-tiap kali tiba waktu makannya taburlah hampas atau sekam atau padi. Kata Mahfuz Omar dalam ceramah, orang yang hendak menyembeli ayam, teriakkan, ‘Kuuuurrrrr!’ Meluruhlah ayam datang.  Sebelah tangan orang melaung ‘kuuuurrrr’ itu ada pisau untuk menyembellihnya.

Kerana PRU13 ditunda, penerima BRIM 1.0 itu mula  tidak ingat pemberian itu dulu, maka diadakan pula BRIM 2.0  dan disampaikan dalam masa demam pilihan raya sudah mulai rancak.

Maka nyatalah tiada lain BRIM itu adalah demi menyembelih penerimanya menjelang pilihan raya itu. Umno tidak bising dan tidak menamakannya rasuah politik kerana ia dibuat untuk memastikan BN kembali berkuasa.

Tetapi kalau calon Majlis Tertinggi menabur apa-apa saja yang boleh meraih sokongan perwakilan, maka ia bising kerana ia adalah  rasuah politik, membeli perwakilan. Dr Mahathir keluar umno kerana perwakilan mesyuarat Umno Kubang Pasu mendapat habuan supaya tidak menjadikan Dr Mahathir seorang daripada perwakilan ke Perhimpunan Agung.

UMNO mentribunal pemimpinnya yang terbabit dan Tan Sri Isa Samad disabitkan, digugurkan jawatan Naib Presiden yang dimenangi  dan digantung keahliannya.

Dulu-dulu pengundi diumpan dengan kain batik dan kain pelekat. Zaman 1Malaysia di bawah Najib ini tidak perlu tunggu hari mengundi bersembunyi-sembunyi. Berterang-terang disiarkan di TV memberi BRIM yang boleh dikira binatang rakyat 1Malaysia.

Orang kata Tok Guru menghina rakyat tetapi Tok Guru kata, pemberian benda yang begitu rupa menyamakan manusia yang mula dengan haiwan.

Ia satu kata-kata mantik yang kuat.

Tiada ulasan: