Sabtu, 2 Ogos 2014

TAK ABIS2 BUAT KERJA2 JAHAT....MATI SAJA BARU BERHENTI...BUAT JAHAT AMALAN2 AHLI NERAKA

PBB Akan Memasukan Daulah Islamiyah Ke Daftar Penjahat Perang, Lalu Bagaimana Dengan Israel?

PBB Akan Memasukan Daulah Islamiyah Ke Daftar Penjahat Perang, Lalu Bagaimana Dengan Israel?
Publish Date : July 31, 2014 In Category : Enemies Of Islam
Tsarnaev untuk Al-Mustaqbal Channel
JENEWA, SWISS – Kepala Penyelidikan PBB Paulo Pinheiro mengatakan pihaknya akan memasukkan Daulah Islamiyah atau Khilafah Islamiyah ke dalam daftar penjahat perang. “Mereka adalah kandidat yang baik untuk masuk daftar,” ujar Paulo Pinheiro mengacu pada tuduhan bahwa Daulah Islamiyah telah mengeksekusi dan menyalib banyak orang seperti dilansir BBC, Sabtu 26 Juli 2014.
Daulah Islamiyah telah dituduh membunuh warga sipil, padahal kantor berita Daulah Islamiyah di setiap wilayah perang menyatakan bahwa Daulah Islamiyah mengeksekusi para tentara Suriah dan Iraq yang telah membunuh banyak warga muslim dan Daulah Islamiyah telah merangkul warga Suriah yang disakiti oleh Presiden Bashar Al Assad. Tercatat sudah 150.000 kaum muslimin di Suriah dibantai oleh tentara Syiah Suriah pimpinan presiden Bashar Al Assad. Lebih dari 1,5 juta penduduk Suriah terpaksa harus mengungsi ke negara tetangga akibat rumah-rumah mereka rusak.
Media-media barat menggiring opini bahwa ISIS adalah penjajah yang kejam, namun jika kita lihat ke belakang bahwa selama 11 tahun kaum muslimin di Iraq menjadi kaum yang didiskriminasi oleh para penyembah karbala. Kaum muslimin telah dibantai oleh orang-orang syiah dibantu dengan AS pada tahun 2003.
Salah seorang peserta International Conference on Islamic Media asal Irak Dr. Ahmed Mahjoub mengungkapkan fakta mengenai tragedi pembantaian kaum muslimin di Iraq. Dia mengatakan bahwa ribuan orang kaum muslimin dibantai, ratusan masjid telah dibakar oleh orang-orang syiah. Bahkan orang-orang Islam yang tinggal di tempat yang mayoritas Syi’ah banyak yang di usir. Hingga tempat tinggal mereka bersih tanpa orang-orang Islam.
Jika kita melihat sejarah, bukan hanya pasukan Syiah yang harus masuk ke dalam daftar penjahat perang, tetapi juga pasukan Salib. Maka kita akan melihat kejahatan-kejahatan pasukan Salib kepada kaum muslimin. Salah satunya pada tahun 1992 sampai 1999, wilayah kejadian di Bosnia Herzegovina,pelaku Kristen ortodhok Serbia telah membantai kaum Muslimin, jumlah tidak kurang dari 200,000 orang peristiwa ini dikenal dengan “Bosnia: Psychology of genocide,”
Namun mereka dengan tanpa bersalahnya menuduh ISIS harus masuk ke dalam daftar penjahat perang, bagaimana dengan Zionis Israel yang telah menjajah Palestina selama 66 tahun sejak 1948. Mereka telah membantai kaum muslimin sejak tahun 1948, lalu mengapa PBB tidak memasukan Israel ke dalam daftar penjahat perang?
Israel merupakan Negara yang paling banyak mengabaikan resolusi DK PBB? Jumlah resolusi yang diabaikan oleh Israel mencapai 69 kali. Namun PBB berpura-pura tidak tahu tentang kejahatan Israel kepada warga Palestina. Hal ini dikarenakan Israel adalah anak emas PBB dan Amerika Serikat.
Namun ketika kaum muslimin bangkit dan mendirikan negara Islam, PBB mencari celah untuk menghukum Daulah Islamiyah. PBB berupaya untuk memboikot Daulah agar negara-negara tidak bertransaksi jual beli minyak kepada Daulah. Ini merupakan ketakutan PBB bahwa Daulah Islamiyah akan bangkit dan memperluas wilayahnya.
JIN, SYAITAN & QARIN
SIAPAKAH SYAITAN
Syaitan adalah sejenis makhluk yang berasal daripada jin. Sebenarnya setiap jin yang jahat disebut sebagai syaitan. Oleh itu, jin adalah umum kerana ada jin b aik dan ada jin jahat. Jin jahat dipanggil syaitan. Bahkan manusia yang jahat juga sebenarnya adalah syaitan. Firman Allah bermaksud:
"Dan Demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari syaitan-syaitan manusia dan jin,"( Surah al-An’am :112)
PERBEZAAN JIN DAN SYAITAN
Secara ringkasnya dapatlah dikatakan bahawa jin itu ada dua golongan :
1. SYAITAN : Golongan yang lansung tiada kebajikan baginya buat selama-lamanya dan namanya akan bertukar menjadi MARID dan ‘IFRIT.
2. JIN : Golongan ini ada yang soleh dan ada yang fasik, mereka sama dengan golongan manusia, ada yang baik, ada yang jahat, aa yang mukmin dan ada yang kafir.
Firman Allah swt bermaksud:
"Dan Bahawa Sesungguhnya (memang maklum) ada di antara kita golongan Yang baik keadaannya, dan ada di antara kita Yang lain dari itu; kita masing-masing adalah menurut jalan dan cara Yang berlainan"(Surah al-Jinn :11)
Firman-Nya bermaksud:
"Dan Bahawa Sesungguhnya (dengan datangnya Al-Quran, nyatalah) ada di antara kita golongan Yang berugama Islam, dan ada pula golongan Yang (kufur derhaka dengan) menyeleweng dari jalan Yang benar; maka sesiapa Yang menurut Islam (dengan beriman dan taat), maka merekalah golongan Yang bersungguh-sungguh mencari dan menurut jalan Yang benar, adapun orang-orang Yang menyeleweng dari jalan Yang benar, maka mereka menjadi bahan bakaran bagi neraka jahannam."
(Surah al-Jinn :14-15)
SIAPAKAH PULA QARIN?
Tidak ramai yang mengetahui tentang “Qarin” ini. Sebenarnya begitulah kehendak Allah swt bahawa manusia yang dilahirkan sehinggalah ia meninggal dunia mempunyai satu jin kafir yang menjadi teman ke mana sahaja ia pergi baik malam mahupun siang, mengajaknya mengerjakan kejahatan dan menahannya daripada melakukan ketaatan. Oleh kerana terlalu rapat dengan manusia ia digelar Qarin.
Untuk mengimbangkan kekuasaannya maka Allah mengutuskan pula malaikat atau syaitan. Sabda Rasulullah saw daripada Abdullah Mas’ud r.a :
مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدً إِلَّا وَمَعَهُ قَرِينُهُ مِنَ الجِنِّ وَقَرِينُهُ مِنَ المَلَائِكَةِ قَالُوا وَإِيَّاكَ يَا رسولَ اللهِ قَالَ وَإِيَّايَ وَلَكِنِّ اللهَ تعالى أَعَانَنِي عليه فَأَسْلَمَ فَلَا يَأْمُرُنِي إِلَّا بِخَيْرٍ
Maksudnya : “Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga ada Qarin daripada bangsa malaikat. “Mereka bertanya, ‘Engkau juga ya Rasulullah.’ Sabdanya : “Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja.”( Riwayat Ahmad dan Muslim )
Aisyah r.h.a menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah saw keluar dari rumahnya (Aisyah), Aisyah berkata, “ Aku merasa cemburu,” tiba-tiba baginda berpatah balik dan baginda bertanya: “ Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu.” Aku berkata : “ Bagaimana aku tidak cemburu orang yangseumpama engkau ya Rasulullah.” Sabda baginda: “Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan?” Aku bertanya: “Apakah aku ada syaitan?” sabda baginda : “Setiap insan ada syaitan iaitu (Qarin).” Aku bertanya lagi : “Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?” Jawab baginda: “Ya, tetapi Allah telah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam.” (Riwayat Muslim)
Di dalam hadis lain daripada Ibn Umar r.a, sabda Rasulullah saw :
فُضِّلْتُ عَلَى آدَمَ بِخَصْلَتَيْنِ كَانَ شَيْطَانِي كَافِرًا فَأَعَانَنِي اللهُ عَلَيْهِ حَتَّى أَسْلَمَ وَكَانَ أَزْوَاجِي عَوْنًا لِي وَكَانَ شَيْطَانُ آدَمَ كَافِرًا وَزَوْجَتُهُ عَوْنًا على خَطِيئَتِهِ
Maksudnya : “Aku dilebihkan daripada Nabi Adam a.s. dengan dua perkara iaitu pertama, syaitanku kafir, lalu Allah menolong aku sehingga dia Islam. Kedua, para isteriku membantu daku tetapi syaitan Nabi Adamtetap kafir dan isterinya membantu ia membuat kesalahan.”( Riwayat Baihaqi )
Al-Imam Nawawi r.a menghuraikan perkataan " أسلم " dalam dua pengertian :
1. Baginda Rasul terselamat daripada kejahatan fitnahnya
2. Qarin itu menjadi Islam dan beriman justeru mengajak kepada kebaikan semata-mata
Dalam hal ini, bagaimana pula kaum Muslimin harus menghadapi golongan Qarin ini? Adalah ia terpaksa tunduk dan patuh atas arahan mereka atau sebaliknya? Sebenarnya Kaum Muslimin berkuasa ke atas mereka dan mampu menjadikan mereka lemah dan tidak berdaya. Sebagaimana sabda Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Ibn Abid-Dunya daripada Abi Hurairah r.a :
إِنَّ المُؤْمِنَ يُنْضِي شَيْطَانًا كَمَا يُنْضِي أَحَدُكُمْ بَعِيرَهُ فِي السَّفَرِ
Maksudnya : “ Sesungguhnya orang Mukminin boleh melemahkan syaitannya sebagaimana salah seorang antara kamu melemahkan kudanya di dalam perjalanan.”( Hadis dhaif)

Orang yang beriman boleh mengalahkan syaitannya, menyebabkan mereka kurus dan penat melalui ketaatannya kepada Allah seperti membaca al-Quran, membaca “ Bismilllah” ketika makan, berpakaian dan sebagainya.
Kesimpulannya, Qarin ini ada pada setiap orang baik dia seorang manusia biasa mahupun para nabi atau rasul. Kesemua Qarin beragama kafir kecuali Qarin Rasulullah yang telah Islam. Walau bagaimanapun, malaikat turut diutuskan untuk mengimbangkan perana antara dua makhluk bagi kita memilih mana yang baik dan mana yang buruk.
Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan :
Suatu ketika syaitan yang mendampingi orang beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir. Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus sedangkan yang mengikuti orang kafir itu gemuk. Maka ditanya mengapa engkau kurus , “ Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah, dia berzikir, makan dia ingat Allah, apabila minum pun begitu, “ Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata, “ Aku sentiasa makan dengannya dan begitu juga minum.”
LikeLike · ·
BINATANG YANG HALAL DAN HARAM
Oleh: Abd. Rasyid Bin Idris @ Adir
Dewan Pengajian Ibn Qayyim al-Jauziyyah
Perbahasan ini mengandungi beberapa dalil yang digunakan oleh para ulama bagi menyokong pendirian mereka berhubung halal atau haram memakan benda-benda tertentu khususnya yang berkaitan dengan jenis haiwan. Ia hanya disebut secara ringkas dan tidak dibuat nota kaki berhubung sumber-sumber rujukan.
Sesuatu yang telah disepakati oleh para ulama ialah: asal hukum dalam semua perkara -kecuali ibadah yang mempunyai kaedah lain- adalah harus hingga datang dalil yang menunjukkan kepada haram.
Ini berdasarkan Kaedah Fiqhiyyah: Perkara yang haram ialah apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya manakala apa yang didiamkan daripadanya adalah suatu yang dimaafkan.
Sungguhpun begitu al-Quran telah memberikan panduan tentang makanan yang bagaimanakah yang perlu dan boleh dimakan.
i- Firman Allah SWT:
“Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan; kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu” (al-Baqarah:168)
ii- Firman Allah SWT:
“Dia menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk” (al-A’raf:157)
Al-Quran telah menegaskan bahawa makanan yang dihalalkan oleh Allah ialah yang baik-baik sahaja. Justeru itu makanan yang memudaratkan agama dan kesihatan adalah haram dan termasuk di dalam al-khbai’th.
Perkara-perkara yang diharamkan:
1) Bangkai.
Ini berdasarkan firman Allah SWT:
Katakanlah: “Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi, karena sesungguhnya semua itu kotor atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barang siapa yang dalam keadaan terpaksa sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (al-An’am:145)
Termasuk di dalam kategori bangkai ialah haiwan:
1. yang mati tercekik atau dicekik.
2. yang mati kerana dipukul samada dengan kayu atau dihempap dengan sesuatu atau dikejutkan.
3. yang mati kerana terjatuh atau dijatuhkan dari tempat tinggi, termasuk juga yang dicampak ke dalam perigi dan seumpamanya.
4. yang mati kerana ditanduk oleh binatang lain.
5. yang mati kerana dimakan binatang lain, sekalipun anjing pemburu yang terlatih.
Dalilnya ialah firman Allah SWT:
“Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan.” (al-Mai’dah:3)
Ayat 3 surah al-Maidah ini mengecualikan mana-mana yang tersebut yang sempat disembelih secara syar’ie selagi ia belum mati.
2) Darah yang mengalir.
Dalilnya ialah ayat-ayat di atas.
Ibn Abbas r.a telah ditanya tentang limpa, lalu beliau menjawab: “makanlah”, lalu mereka berkata: “ia adalah darah”, jawab beliau: “yang diharamkan kepada kamu hanyalah darah yang mengalir”.
3) Babi.
Dalilnya ialah ayat-ayat di atas.
Ayat-ayat tersebut hanya menyebut daging, ini menyebabkan segelintir manusia menyangka selain dari daging babi seperti tulang dan lemaknya adalah halal. Sedangkan yang sahih ialah: setiap yang berasal darinya adalah haram dan hanya daging yang disebut kerana kebiasaannya daging itu yang dimakan.
4) Sembelihan untuk selain daripada Allah.
Dalilnya ialah ayat-ayat di atas.
Maksudnya ialah binatang disebutkan nama selain dari Allah semasa penyembelihan itu. Begitu juga sembelihan yang ditujukan kepada selain daripada Allah, samada disebut namanya atau tidak semasa penyembelihan, bahkan sekalipun dibacakan bismillah. Menurut pengarang Fath al-Majid fi Syarh Kitab al-Tawhid: “Ini kerana sembelihan untuk berhala (an-Nusb) menunjukkan pengagungan untuk taghut sekalipun tidak dilafazkan namanya. Maka ia sama dengan sembelihan yang disebut nama selain Allah. Jika diharamkan kerana disebut: “dengan nama al-Masih” dan sebagainya, maka memaksudnya adalah lebih aula untuk diharamkan. Sebabnya, ibadat kepada selain dari Allah adalah lebih besar kekufurannya berbanding yang memohon kepada selain Allah. Oleh yang demikian, jika haiwan itu disembelih untuk selain dari Allah sebagai ibadah (taqarrub), hukumnya haram sekalipun disebut bismillah.
5) Semua binatang buas yang bertaring (As-Siba').
Kata Ibn al-Athir: “iaitu binatang pemangsa yang memakan secara menerkam seperti: singa, harimau, serigala dan seumpamanya. Sabda Nabi SAW:
“Setiap yang memiliki taring dari kalangan pemangsa, maka memakannya adalah haram“. (Riwayat Malik, Muslim dan lain-lain dari hadith Abi Tha’labah al-Khusyani).
Al-Syafi’e berpandangan bahawa as-siba’ yang diharamkan ialah yang menyerang manusia seperti singa, harimau dan serigala. Oleh itu dubuk dan musang adalah halal.
Abu Hanifah pula berpendapat bahawa karnivor adalah as-sabu’ di antaranya: gajah, dubuk dan kucing. Semuanya haram disisinya.
Hujah al-Syafi’e berhubung dengan dubuk:
1. ia tiada taring, sebaliknya semua giginya memang sama tajam.
2. Andai kata diterima bahawa ia memiliki taring, ia bukan dari kategori as-siba’ yang disebut di dalam hadith. Pendapat ini dipersetujui oleh Ibn al-Qayyim.
3. Hadith Jabir. Beliau ditanya tentang dubuk: Adakah dubuk binatang buruan? Jawabnya: ya. Beliau ditanya lagi: adakah ini disabdakan oleh nabi SAW? Jawabnya: ya. (Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi dan disahihkannya serta an-Nasa-i dan Ibn Majah. Disahihkan juga oleh al-Hakim).
6) Semua jenis burung berkuku tajam dan menyambar.
Dalilnya ialah hadith Ibn Abbas, katanya:
“Rasulullah SAW melarang (memakan) setiap yang bertaring dari binatang buas dan setiap yang berkuku (claw) dari burung.” (Riwayat Muslim)
Adapun yang dimaksudkan dengan burung yang mempunyai kuku ialah: yang kukunya tajam digunakan untuk menangkap dan melukakan serta mengoyak mangsa. Contohnya: helang, enggang, gagak dan layang-layang. Dikecualikan daripadanya: merpati dan burung-burung kecil; kerana ia termasuk dalam al-mustatob (perkara yang dipandang baik).
7. Keldai dan Himar Pelihraan:
Di antara perkara yang diharamkan oleh Nabi SAW dalam peperangan Khaibar ialah keldai peliharaan. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Kata al-’Allamah Siddiq hasan Khan: “Ramai dikalangan umat Arab yang memiliki naluri yang sejahtera mengharamkannya dan dia melihat syaitan.” Sabda Nabi SAW:
“Apabila kamu mendengar suara keldai, maka mohonlah perlindungan Allah dari syaitan; sesungguhnya dia melihat syaitan.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Para ulama sepakat tentang halalnya keldai liar -dan kuda belang dan seladang-. Nabi SAW telah dihadiahkan dengan keldai liar lalu baginda memakannya. (Riwayat al-Bukhari dari hadith Abi Qatadah).
8. Al-Jallalah (Binatang yang memakan kotoran).
Iaitu binatang yang memakan kotoran dan sesuatu yang menjijikkan. Ibn Hazm menghadkannya hanya kepada yang berkaki empat sedangkan Ibn Hajar menyatakan ianya umum. Dalilnya:
i- Hadith Ibn Umar:
Rasulullah SAW melarang dari memakan al-jallalah dan meminum susunya. (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibn Majah dan at-Tirmizi yang mensahihkannya).
ii- Hadith Ibn Abbas:
Larangan itu ialah tentang memakan al-jallalah dan meminum susunya. (Riwayat Ahmad, Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasa-i, Ibn Majah, al-Hakim. At-Tirmizi mensahihkannya). Kata al-Hafiz dalam al-Fath: ia adalah yang paling sahih dalam bab ini.
Kata al-Albani: zahir hadith memihak kepada Ibn Hazm lantaran disebut tentang susunya. Sungguhpun begitu, para ulama meluaskannya kepada yang lebih umum sebagaimana yang disebut oleh Ibn Hajar.
Kata al-Baghawi: “kemudian hukum tentang binatang yang memakan kotoran, hendaklah dilihat: jika ia hanya memakannya kadang-kadang, maka ia bukan al-jallalah; justeru tidak haram dimakan seperti ayam dan sebagainya”. Kata Ibn Hazm: “telah sahih bahawa Abu Musa mengurung ayam (bertujuan membersihkan makanannya), jika didapati memakan kotoran”.
Berhubung hal ini para ulama berbeza pendapat:
• Ahmad, ath-Thauri dan al-Syafi’iyyah berpendapat memakan al-jallalah adalah haram. Inilah yang ditegaskan oleh Ibn Daqiq al-’Eid.
• Sebahagian yang lain menyatakan hukumnya adalah makruh sahaja.
Hukum memakan haiwan halal yang memakan bahan dari daging babi.
1. Pendapat Malik dan sebahagian ulama: daging dan telurnya harus dimakan; kerana makanan yang najis itu dapat disucikan dengan istihalah (seperti mengurungnya).
2. Pendapat sebahagian yang lain seperti ath-Thauri, al-Syafi’e dan Ahmad: haram memakan daging, telur dan susunya.
3. Pendapat yang lain: jika kebanyakan makanannya adalah najis, maka dia adalah jallalah dan tidak boleh dimakan. Sebaliknya jika kebanyakan makanannya bukan najis, ia boleh dimakan.
• Jawatankuasa Tetap Penyelidikan dan Fatwa Arab Saudi mentarjihkan pendapat yang mendetailkan keadaan.
‘Illah bagi keharaman al-jallalah ialah kenajisan. ‘Illah itulah yang mengubah daging dan susunya dari halal kepada haram. Jadi apabila ‘illat itu hilang dengan cara mengurungnya atau yang seumpama itu, hilanglah hukumnya berdasarkan kaedah: Oleh demikian, tiada lagi ruang untuk mengharamkannya kerana ia adalah halal asalnya dan diharamkan lantaran halangan (najis). Apabila hilang najis, hilang haram.
Pendapat inilah yang sahih sepertimana yang dijelaskan oleh al-Hafiz dalam al-Fath dan al-Albani. Namun tiada satu had yang ditentukan dalam mengurung/membersihkan binatang itu sekalipun memang sahih bahawa Umar mengurung ayam al-jallalah selama 3 hari. Kata Siddiq Hasan Khan: “barangsiapa yang mendakwa bahawa najis itu masih kekal, sedangkan nama dan sifatnya sudah pergi, hendaklah memberikan dalil”.
9) Anjing dan kucing.
Hampir tiada khilaf di kalangan ulama tentang pengharaman anjing melainkan satu riwayat pandangan Malik yang menyatakannya sebagai halal. Sungguhpun begitu, sebahagian ulama Malikiyyah (khususnya yang mutaakhkhirin) menyanggahi pandangannya itu. Pengharaman anjing dating dengan beberapa faktor:
1. ia adalah najis menurut jumhur ulama; lantaran arahan nabi SAW supaya bekas yang dijilat oleh anjing hendaklah dibasuh 7 kali yang pertama dengan air tanah. (Riwayat Muslim).
2. ia termasuk di dalam al-mustakhbath (yang dipandang jijik); ia memakan kotoran.
3. larangan nabi SAW daripada memakan harga anjing dan kucing. (Riwayat as-sahih).
Dalil keharaman kucing pula disebut di dalam hadith Jabir: “Bahawasanya nabi SAW telah melarang dari memakan kucing dan harganya.” (Riwayat Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibn Majah, dalam isnad hadith ini Muhammad Bin Zaid – dhaif).
Sungguhpun begitu, ia dikuatkan dengan dalil yang sama tentang keharaman anjing di atas.
Menurut ulama, tiada beza hukum di antara kucing liar ataupun jinak, melainkan salah satu pandangan al-Syafi’yyah yang menyatakan halal kucing liar.
10) Semua jenis binatang yang menjijikkan.
Firman Allah SWT:
” dan Dia menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk” (al-A’raf:157)
Kebanyakan ulama memberikan garis panduan dalam hal ini seperi berikut:
1. Apa yang dipandang jijik dan kotor oleh manusia (yang murni fitrahnya) dari jenis haiwan – bukan kerana sesuatu ‘illah atau kerana tidak biasa – sebaliknya semata-mata kerana menganggapnya jijik, maka ia adalah haram.
2. Apabila sebahagian manusia menganggapnya jijik sedangkan yang tidak, maka yang diambil kira ialah tanggap majoriti.
Sungguhpun begitu, al-Albani mempersoalkan tentang kesukaran menetukan yang manakah padangan teramai dan ia juga membabitkan soal budaya dan seumpamanya. Oleh itu menurutnya, yang paling tepat ialah: setiap yang jijik di sisi syara’ itu tentulah akan memudaratkan diri dan agama manusia.
Kebanyakan haiwan yang tidak dimakan oleh manusia sedangkan tiada dalil yang jelas menunjukkan ia haram, merupakan haiwan dari kategori ini.
11) Semua binatang yang diarahkan untuk dibunuh atau dilarang dari dibunuh.
Sebilangan ulama berpendapat bahawa binatang-binatang yang dilarang oleh nabi SAW dari membunuhnya atau yang diarahkan untuk membunuhnya adalah haram.
Binatang yang diarahkan bunuh:
Sabda nabi SAW:
“Dari ‘Aisyah bahawa rasul SAW bersabda: 5 jenis binatang semuanya fawasiq boleh dibunuh di Tanah Haram: burung gagak, burung layang-layang, kala jengking, tikus, anjing dan al-’aqur (sejenis binatang yang menggigit).” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, at-Tirmizi dan an-Nasai).
Binatang yang dilarang bunuh:
Sabda nabi SAW:
Dari Ibn Abbas bahawa nabi SAW telah melarang daripada membunuh 4 jenis binatang: semut, lebah, belatuk dan nuri.
12) Binatang beracun samada yang ikan atau selainnya, diburu atau dijumpai mati.
Ini adalah jelas kerana Islam melarang al-khabai’th. Juga dengan umum ayat:
” Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.” (al-Baqarah:195)
13) Haiwan Hidup 2 alam:
Kata al-Qadi Ibn al-’Arabi: Pendapat yang sahih berhubung haiwan yang hidup di darat dan air ialah dilarang; kerana terdapat percanggahan dalil halal dan haram. Lalu kami memenangkan dalil haram sebagai langkah berhati-hati (ihtiyat).
Sementara sebilangan ulama pula berpandangan bahawa semua haiwan yang memang hidup di laut adalah halal sekalipun ia mungkin boleh hidup di daratan kecuali katak kerana ada dalil lain berhubungnya.
14) Binatang tiada status:
Iaitu binatang yang tidak disebutkan statusnya, samada halal atau haram: Berdasarkan sabda nabi SAW:
“Apa yang Allah halalkan di dalam kitab-Nya, maka ia halal. Apa yang Allah haramkan, maka ia haram. Apa yang Allah diamkan tentangnya, maka ia adalah dimaafkan.” (Riwayat al-Bazzar dan katanya: sanadnya sahih, juga disahihkan oleh al-Hakim).
Contoh-contoh binatang yang diperselisihkan hukumnya:
a) landak:
- yang mengharamkannya: Abu Hanifah dan Ahmad
- yang menghalalkannya: Malik dan Syafi’e
Dalil yang mengharamkannya, ialah hadith dari Ibn Umar dalam riwayat Ahmad dan Abu Daud. Namun isnadnya dhaif. Oleh itu yang rajih ialah: halal.
b) katak:
- yang menghalalkannya: Malik
Dalilnya:
i- Umum ayat Allah:
“Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan” (al-Maidah:96)
ii- Umum hadith tentang air dan bangkai haiwan di lautan.
Dia (laut) suci airnya dan halal bangkainya. (Riwayat Malik, al-Syafi’e dan imam yang empat).
Kedua-dua dalil ini umum tentang hidupan / haiwan di laut (air), lalu ia mencakupi katak; kerana katak termasuk dalam kategori soidul bahr.
- yang mengharamkannya: Ahmad
Dalilnya:
Hadith Abd. Rahman Bin ‘Uthman tentang seorang doctor bertanya kepada nabi SAW tentang hukum menjadikan katak sebagai ubat (untuk dimakan), lalu nabi SAW melarang dari membunuhnya. (Riwayat disahihkan oleh al-Hakim. Dalam sanadnya ada Sa’id Bin Khalid al-Qurtubi: didhaifkan oleh an-Nasai tetapi dithiqahkan oleh Ibn Hibban serta kata ad-Daraqutni: dia Madaniyy yang boleh dibuat hujah dengannya).
Justeru itu, jika nabi melarang dari dibunuh katak sedangkan tujuannya adalah untuk suatu yang penting seperti dijadikan ubat, tentulah ia tidak boleh dimakan sebarangan. Larangan makannya pula tentulah kerana ia memang haram dimakan. Ini kerana nabi SAW jika melarang dari membunuh sesuatu haiwan, maka ia mungkin kerana kehormatannya seperti manusia atau kerana haram dimakan seperti katak.
Asy-Syawkani pula seakan-akan tidak bersetuju dengan kaedah binatang yang dilarang bunuh bererti haram dimakan; lantaran baginya ia tidak jelas. Namun yang rajih ialah: katak haram dimakan.
c) buaya:
• yang menghalalkannya: Malik, sebahagian dari Syafi’e dan sebahagian yang lain. Ini kerana ia termasuk di dalam soidul bahr. Oleh itu tentulah ia terkandung di dalam ayat surah al-Maidah:96 tersebut.
• yang mengharamkannya: Abu Hanifah dan sebahagian lain. Ini kerana ia termasuk di dalam binatang buas, lalu termasuk di dalam kategori bintang buas bertaring.
Kata Ibn Baz: masalah ini adalah ijtihadiyyah dan perbahasannya luas, namun yang lebih ahwat (berhati-hati) ialah meninggalkan daripada memakannya; mengambil kira khilaf yang wujud di samping langkah berjaga-jaga mengelakkan larangan.
Menurut pandangan yang sahih bahawa adalah haram memakannya, kerana ia juga duduk didarat dan mempunyai taring, walaupun ia menghabiskan masa yang lama didalam air, akan tetapi sebab yang awal tadi mendahului hukum (binatang darat yang bertaring). Ensaiklopedia Fiqh Kuwait mengatakan bahawa buaya diharamkan oleh Mazhab Syafie dan Hanbali :
وللاستخباث في التمساح ; ولأنه يتقوى بنابه ويأكل الناس .
“Kerana kotornya buaya dan sesungguhnya ia kuat pada taringnya dan buaya memakan orang”
Sudah tentu telur buaya juga haram dimakan.
d. Penyu – Binatang yang memang tinggal di laut dan juga yang tinggal di darat, tiada khilaf dikalangan ulama’. Akan tetapi, binatang yang hidup didalam dua alam, wujudnya khilaf dikalangan ulama’, ternasuklah penyu. Berkata Dr Abdullah Faqih :-
أجاز العلماء أكل السلحفاة لعموم قوله تعالى : (كلوا مما في الأرض حلالاً طيباً ) وقوله أيضا (وقد فصل لكم ما حرم عليكم ) وقالوا عن تذكية السلحفاة: ما يعيش في البر يذكي بلا خلاف في ذلك ، وما يعيش في البر والبحر ككلب الماء والسلحفاة فاختلفوا فيه بين من قال بالتذكية، ومن لم يقل بها ، والأولى التذكية خروجا من الخلاف .
“Ulama; membenarkan memakan penyu atas umum perintah Allah swt :- (Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik 2:168) dan juga firmannya (padahal Allah telah menerangkan satu persatu kepada kamu apa yang diharamkanNya atas kamu 6:119) dan mereka bercakap mengenai rekomendasi penyu : apa yang hidup di darat, tidak ada perselisihan mengenainya, dan apa di bumi dan laut seperti anjing air dan penyu tersedapat khilaf di kalangan mereka, mereka yang rekomen berkata : sesiapa yang tidak mempercayainya, dicadangkan mula2 sekali keluar dari perselisihan”
Ibn Qudamah rh. didalam al-Mughni mengatakan bahawa penyu boleh dimakan sekiranya disembelih. Katanya :
كل ما يعيش في البر من دواب البحر , لا يحل بغير ذكاة , كطير الماء , والسلحفاة , وكلب الماء , إلا ما لا دم فيه , كالسرطان , فإنه يباح بغير ذكاة .
“Semua yang hidup didarat dari kalangan binatang laut, tidak halal tanpa disembelih, sebagaimana burung laut, penyu, anjing laut, melainkan ia tidak berdarah seperti ketam dihalalkan tanpa sembelih”
Jumhur mengharamkan binatang yang hidup dua alam. Walau bagaimanapun kalangan ulama’ yang berpegang kepada pandangan ini membenarkan memakan telur penyu, telur kura-kura, telur tuntun juga telur labi-labi. Tetapi mereka sepakat mengharamkan memakan telur ular kerana sifatnya beracun.
e) dubuk dan musang:
Telah dibincangkan sebelum ini. Dubuk dan Musang tidak termasuk dalam katagori as-Siba’ (makan menggunakan taring). Imam as-Syafi’e berpandangan bahawa as-siba’ yang diharamkan ialah yang menyerang manusia seperti singa, harimau dan serigala dengan taringnya. Oleh itu dubuk dan musang adalah halal.
Abu Hanifah pula berpendapat bahawa karnivor adalah as-sabu’ di antaranya: gajah, dubuk dan kucing. Semuanya haram disisinya.
Hujah al-Syafi’e berhubung dengan dubuk:
4. Ia tiada taring, sebaliknya semua giginya memang sama tajam.
5. Andai kata diterima bahawa ia memiliki taring, ia bukan dari kategori as-siba’ yang disebut di dalam hadith. Pendapat ini dipersetujui oleh Ibn al-Qayyim.
6. Hadith Jabir. Beliau ditanya tentang dubuk: Adakah dubuk binatang buruan? Jawabnya: ya. Beliau ditanya lagi: adakah ini disabdakan oleh nabi SAW? Jawabnya: ya. (Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi dan disahihkannya serta an-Nasa-i dan Ibn Majah. Disahihkan juga oleh al-Hakim).
f) Siput Babi:
Siput babi atau dalam Bahasa Arab disebut Halazun, diperselisihkan ulama tentang hukumnya. Imam Malik dan fuqaha Malikiyyah berpendapat bahawa halazun barriy (siput babi) halal dimakan. (Al-Mudawwanah 1/542). Manakala sebahagian ulama berpendapat: Ia haram dimakan. ِAntaranya Ibn Hazm dalam Muhalla (7/405).
Di Morocco (Maghribi) sibut babi adaah halal dan dijadikan sajian biasa untuk dimakan dikebanyakan restoran. Ini kerana kebanyakkan mereka bermazhab Maliki.
Siput Babi Morocco (Maghribi) Yang Dihalalkan
Siput Gondang Malaysia
Siput Babi Malaysia
Siput Marghibi
Mungkin Siput babi Di Maghribi tidak sama dengan Siput Babi di Malaysia tetapi agak menyerupai Siput Gondang di Malaysia yang dihalalkan oleh kebanyakan Ulamak.
Masalah ini adalah masalah ijtihadiyyah. Bagi yang mengharuskannya, mereka berpegang kepada asal hukum semua makanan adalah halal sehingga ada nas yang mengharamkannya. Manakala yang mengharamkannya berpendapat ia bukan haiwan yang disembelih, kerana tiada leher. Maka jika ia mati, ia adalah bangkai. Tetapi ikan, belalang, udang, ketam dan siput-siput lain juga tidak disembelih. Ianya halal pada pandangan Mazhab Syafi’e.
Bagaimanapun, pendapat yang lebih ihtiyat (berjaga-jaga) ialah pendapat yang mengharamkannya. Wallahu A’lam. al-ahkam.
Secara keseluruhannya binatang yang haram dimakan adalah:
1. Yang jelas pengharamannya di dalam al-Qur'an atau al-Hadits.
2. Yang Beracun
3. Yang berupa buruk dan comel
4. Yang memakan manusia
5. Yang makan menggunakan kuku dan taring
6. Yang Menerkam mangsa dengan keras dan ganas
7. Yang khilaf tentang adanya
8. Yang hidup dua alam
Imam Syafi'e mengklasifikasikan keharaman haiwan atau binatang di antaranya;
1. Yang makan sambil melayang
2. Yang bersarang dalam lubang tanah
3. Yang Hidup dua alam
4. Yang Buruk wajahnya
5. Yang Cantik wajahnya
6. Yang memakan makanan bangkai

‘Saya akan tunai hasrat terakhir arwah suami’

SELANGOR KINI | .

SHAH ALAM: “Saya akan menunaikan hasrat terakhir arwah suami saya. Dia mahu saya meneruskan hajatnya yang tidak kesampaian untuk mencetak naskah Mushaf Tartil untuk diwakafkan kepada sekolah pondok, rumah anak yatim dan masjid serta surau,” kata balu Imam Besar Masjid Negeri, Allahyarham Ahmad Mustafa Al- Muqri.

Nurazira Ahmad Bashir, 35, ibu kepada lima orang anak ketika ditemui pemberita begitu cekal menghadapi dugaan yang menimpa.

Bagaimanapun, untuk berkongsi kisah keluarganya, beliau menganggap ia perlu dirahsiakan kerana tidak mampu untuk meneruskan perbualan kerana masih lagi bersedih.

Dalam kejadian 9 Jun lalu, Allahyarham Ahmad Mustafa menghembuskan nafas terakhir pada usia 39 tahun di Institut Jantung Negara akibat komplikasi jantung selepas enam hari dimasukkan ke institut itu.

Beliau dilantik menjadi Imam Besar Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah sejak 2008 dan banyak pembaharuan dilakukan termasuk program mengimarahkan masjid.

Menceritakan hajat suaminya itu, beliau yang lebih disenangi dengan panggilan Kak Zira berkata, sebelum Allahyarham meninggal dunia, Ahmad Mustafa sangat sibuk dengan naskah Mushaf Tartil dan rakaman cakera padat, bacaan doa, tahlil serta yassin.

“Apabila saya melihat tajuk VCD, ‘hadiah buat yang tersayang’ benar-benar menyentuh hati saya. Ia seakan seperti tahu beliau akan pergi meninggalkan kami.

“Sebelum Allahyarham pergi, selain meminta saya menjaga anak dengan baik, itu adalah perkara yang keluar daripada mulutnya untuk saya meneruskan niat dalam mencetak semula naskah Mushaf Tartil.

“Manakala, VCD itu juga saya mungkin boleh menjualnya semula sebagai pendapatan untuk menyara keluarga,” katanya.

Selain itu, Nurazira berkata, ketika Allahyarham masih hidup, beliau sangat mementingkan solat jemaah bersama keluarga.

“Menjaga solat lima waktu, itu juga adalah antara pesanan terakhir arwah. Semasa hayatnya, beliau sangat menitik beratkan solat,” katanya.

Beliau berkata, Ahmad Mustafa juga seorang bapa yang sangat penyayang dan lemah lembut dengan semua anaknya.

“Apabila beliau pulang dari masjid atau sebarang tempat, perkara pertama selepas menjejakkan kaki ke dalam rumah adalah bertanya di mana anaknya. Itu yang menjadikan beliau sangat rapat dengan mereka,” katanya.

Mengakhiri perbualan, Nurazira memberitahu, beliau bersyukur kerana semua anaknya begitu tabah dengan pemergiannya walid mereka itu.

“Alhamdulillah, anak saya boleh menerimanya,” katanya.

Friday, 1 August 2014

EMPAT SUSPEK DISYAKI TERLIBAT DALAM MELETUPKAN MESIN ATM DI BUKIT BERUNTUNG BERJAYA DIBERKAS POLIS.



Empat suspek yang dipercayai meletupkan mesin juruwang automatik (ATM) di sebuah bank di Bukit Beruntung dekat sini Rabu lepas diberkas semalam.

Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata mereka yang berumur lingkungan 30-an diberkas dalam dua serbuan di Tanjong Karang dan Puchong.

"Polis turut merampas sebuah kereta. Seorang suspek didapati mempunyai rekod jenayah lampau yang sama yang dilakukannya di Jenjarom, Subang Jaya, Puchong dan Shah Alam,

"Dia dipercayai dalang kepada kumpulan tersebut," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata kumpulan itu dipercayai aktif sejak tahun lepas dan modus operandi mereka ialah menggunakan bom buatan sendiri yang berasaskan mercun.

"Bahan yang digunakan untuk meletupkan mesin ATM tersebut dipercayai meletup lebih awal," katanya.

Abdul Rahim berkata seorang lagi suspek dilihat sempat melarikan diri dengan  motosikal jenis 'scrambler'.

Beliau berkata keempat-empat suspek yang ditahan itu direman selama tujuh hari sehingga Khamis ini.

Dalam kejadian itu, kumpulan penjenayah tersebut gagal memecahkan tiga mesin ATM dan beberapa mesin lain yang terdapat di pusat perkhidmatan bank berkenaan.

Sementara itu Abdul Rahim berkata belum terdapat tangkapan dibuat berhubung kejadian 10 lelaki mengamuk dan mencederakan beberapa pengunjung kafe siber di Taman Bayu Perdana, Klang semalam.

Sabotaj air: Sistem pendawaian pam dipotong

SELANGOR KINI | .

BESTARI JAYA: Kerajaan Negeri Selangor akan meminta bantuan daripada polis dan Rela untuk ditempatkan di kawasan kolam Hang Tuah di Bestari Jaya ekoran terdapat cubaan sabotaj pengeluaran bekalan air.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Belia, Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Dr Yunus Hairi berkata langkah itu akan diambil kira ekoran sudah dua kali berlaku sabotaj itu.

Dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi tadi, sekumpulan pihak tidak bertanggungjawab bertindak memotong sistem pendawaian di enam pam di kolam Hang Tuah itu.

Bagaimanapun, Dr Yunus berkata pemotongan itu tidak menggugat pengaliran air kepada penduduk ekoran pendawaian yang dipotong itu adalah dari sungai ke kolam.

“Tiada barang bernilai selain sistem pendawaian dan tidak memberi kesan kepada pengepaman ekoran paip yang dipotong adalah dari sungai ke kolam.

“Jadi ia tidak mengganggu. Bagaimanapun kita melihat perkara ini secara serius kerana operasi ini sangat penting kepada penduduk,” katanya ketika ditemui di kolam terbabit.

Dr Yunus berkata dalam pengurusan negeri menuju ke kelas pertama, namun disebabkan pemikiran pihak tidak bertanggungjawab menyebabkan pengurusan negeri terjejas.

“Pengeluaran air ini sangat penting terutama musim kering bagi sesebuah empangan.

“Namun terdapat segelintir pemikiran kelas ketiga menyebabkan ia berlaku,” katanya.

Beliau berharap semua pihak dan masyarakat yang mempunyai maklumat supaya tampil membantu kerajaan negeri.

“Saya akan arahkan pihak Lembaga Ur

Di Belgia: “Anjing Boleh Masuk, Yahudi Dilarang”

Sabtu 5 Syawal 1435 / 2 Agustus 2014 07:39
toko Di Belgia: “Anjing Boleh Masuk, Yahudi Dilarang”
SEORANG editor dari surat kabar Jewish News asal Belgia menceritakan bahwa ada beberapa insiden kebencian terhadap bangsana merebak di Negara ini sejak Israel menginvasi Gaza dan menewaskan ribuan orang.
Pertama, sebuah toko pakaian di Antwerpen menolak untuk melayani wanita Yahudi Ortodoks.
Kemudian, sebuah tanda digantung di sebuah kafe di Liège yang mengatakan “Anjing Boleh Masuk, Yahudi Dilarang,” dan di Brussels, slogan-slogan seperti “Matilah orang-orang Yahudi” dinyanyikan oleh para demonstran perdamaian.
Awal bulan ini, 120 dokter di Belgia menyerukan boikot terhadap Israel. Sebagai tanggapan, 200 orang Belgia yang pro-Israel menandatangani surat terbuka mengkritik boikot seruan para dokter tersebut. [sa/islampos/jewish press]

Allahu akbar...Gaza syahid 1,400 lahir 1,400 bayi

http://www.ustazcyber.com | .
Gambar bayi kembar empat yang lahir dari rahim seorang ibu Gaza pada Khamis, 4 Syawal 1435 H/31 Julai 2014 
GAZA CITY (SOL): Pepatah ini sangat tepat untuk Gaza saat ini: ‘mati satu tumbuh seribu’. Ternyata benar, Allah subhanahu wa ta’ala akan memperbaharui dan selalu menambahkan jumlah generasi Palestin dengan jumlah yang sangat signifikan.

Tak dapat dinalar oleh akal sehat manusia, tetapi ini benar-benar kenyataan. Saat perang baru berlangsung 23 hari (hingga hari ini perang sudah berlangsung 26 hari), pihak Kementerian Kesehatan Palestin merilis laporan yang sangat mencengangkan.

Pada saat perang berlangsung 23 hari dengan korban jiwa lebih 1400 orang warga Gaza, namun dalam waktu yang sama juga telah lahir lebih 1400 bayi di Gaza. Allahu Akbar!

Dan, ini bukan pertama kalinya. Pada perang-perang sebelumnya juga terjadi hal serupa. Dari detik ke detik korban jiwa bertambah, tetapi dari detik ke detik juga generasi Palestin selalu bertambah. Subhanallah. Allahu Akbar! (Abdillah Onim melaporkan dari Gaza)

Sebaik-baik pengajaran buat Zionis

http://btmmari.blogspot.com | .
Sebaik-baik pelajaran buat Zionis
 
Rentetan sejarah yang panjang telah mempamerkan kebobrokan sikap penjajah Zionis yang jauh daripada sifat-sifat kemanusiaan yang normal.

Mereka menghalalkan apa jua cara demi mencapai matlamatnya dan mereka konsisten melakukan tipu muslihat media antarabangsa demi mencapai cita-cita jahat mereka.

Hanya satu cara yang boleh membunuh rasa ego dan sombong mereka yang kekal melakukan jenayah secara mega selama ini iaitu dengan menghadiahkan kembali kepada mereka mayat-mayat anggota tentera mereka yang diratah hidup-hidup oleh sekelompok kecil manusia yang berjiwa besar ketika berhadapan dengan mereka.

Dengan berlalunya hari dan minggu, rejim Zionis semakin menginsafi tinggi rendahnya langit wilayah Gaza yang terkepung sebelum baki selanjutnya yang bakal dibebaskan pula di masa depan.

Saat penentuan semakin tiba...

Kedudukan Najib makin kukuh – A Kadir Jasin

Dua peristiwa mencetuskan keinginan saya untuk menulis kupasan yang agak panjang ini.
Pertama, apabila saya terserempak seorang bekas profesor ekonomi berketurunan India sebuah universiti awam di sebuah kedai kopi pada Hari Raya kedua.
Kedua, hujah bekas menteri undang-undang, Mohd Zaid Ibrahim, dan Ahli Dewan Rakyat DAP Kluang, Liew Chin Tong, bahawa (Tun) Abdullah Ahmad Badawi adalah pemimpin yang lebih kuat daripada Datuk Seri Najib Razak.
Najib lebih kuat daripada Abdullah dari segi politik
Dalam peristiwa pertama, saya terperanjat melihat wajah cendekiawan akademik itu. Beliau muram dan murung duduk berseorangan.
Saya bertanya adakah dia sakit atau kurang sihat? Katanya, dia tidak ada masalah kesihatan, tetapi jiwanya kacau melihat apa yang berlaku di Malaysia pada akhir-akhir ini dan menambah bahawa Malaysia nampak seolah-olah tanpa kepimpinan serta berkemungkinan meledak.
Saya katakan, Malaysia mungkin sudah "implode" – meledak dari dalam.
Di kedai kek berhampiran pula, taukenya – seorang wanita Cina – menunjukkan ke arah peti televisyen yang sedang menyiarkan berita. "All bad news (Semua berita buruk)," katanya.
Saya menasihati bekas pengajar universiti itu agar jangan terbawa-bawa dengan gundah-gulananya sehingga merana memakan diri.
Saya katakan kepada beliau: "Buat apa saudara gundah-gulana sehingga memakan diri sedangkan orang memerintah mungkin tidak pun peduli!"
Kepimpinan bentuk baru
Sama ada benar atau tidak, tanggapan bahawa Malaysia kini menderita keruntuhan kepemimpinan (leadership breakdown), realitinya (dan ironinya) cukup menarik, iaitu Najib, sebagai orang nombor satu dalam kepemimpinan negara, berjaya meletakkan dirinya sebagai perdana menteri yang kuat dari segi kedudukan politik.
Dari segi pentadbiran, beliau mungkin tidak sekuat Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Abdul Razak Hussein atau Tun Dr Mahathir Mohamad. Tetapi beliau cukup kuat dari segi kedudukan politik, setidak-tidaknya pun secara perbandingan.
Justeru itu, sesiapa pun yang berhasrat menjatuhkan beliau atau mengharapkan kejatuhan beliau sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri adalah bermimpi di siang hari atau lebih mirip kepada mengigau dan meracau.
Najib mustahil boleh dijatuhkan sebagai Presiden Umno dan selagi beliau kekal Presiden Umno, beliau akan kekal sebagai Perdana enteri.
Hanya Umno yang boleh menjatuhkan Mohd Najib, tetapi selepas lebih lima tahun beliau menjadi perdana menteri dan Presiden Umno, tidak wujud sebarang tanda bahawa ada pemimpin Umno yang mampu atau mahu mencabar beliau.
Yang terdekat adalah Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri  Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tetapi beliau mengisytiharkan yang beliau "tired" (letih) dan tidak berminat mencabar Najib.
Antara alasan beliau adalah beliau tidak mahu dituduh tidak boleh bekerjasama dengan mana-mana perdana menteri.
Perlu diingatkan yang Muhyiddin adalah pemimpin tertinggi Umno yang tegas mahu Abdullah meletakkan jawatan sebagai perdana menteri selepas Pilihan Raya Umum 2008.
Baru-baru ini, Muhyiddin membisikkan kepada saya yang beliau sedang mengalami "sindrom timbalan perdana menteri" – merujuk kepada ramainya TPM yang tidak naik menjadi PM – (Tun) Dr Ismail Abdul Rahman (meninggal dunia), (Tun) Musa Hitam (meletak jawatan), (Tun) Abdul Ghafar Baba (meletak jawatan) dan (Datuk Seri) Anwar Ibrahim (disingkirkan).
Main selamat baik untuk Najib
Hatta Dr Mahathir yang begitu popular dan cemerlang pun tidak bernasib baik atau kuat dalam parti seperti Najib.
Tidak sampai lima tahun menjadi PM dan Presiden Umno, Dr Mahathir sudah mula dicabar, bermula dengan peletakan jawatan Musa sebagai TPM pada awal tahun 1986 dan dituruti pada tahun berikutnya oleh cabaran Tengku Razaleigh Hamzah dalam pertandingan jawatan Presiden Umno.
Tidak ada sebarang isyarat bahawa wujud watak-watak seperti Tengku Razaleigh dan Musa dalam kepemimpinan Umno hari ini yang boleh mengancam kedudukan Najib.
Najib sering disindir kerana kononnya main selamat (play safe). Apa yang kurang disedari adalah amalan main selamat itu menjadikan Najib kuat. Beliau tidak mencetuskan permusuhan dengan sesiapa dan berbaik-baik dengan semua. Amalan main selamat membawa tuah kepada beliau.
Dan sejak menjadi PM pada 4 April, 2009 beliau menggunakan kuasa politik, eksekutif dan ekonomi untuk meramaikan penyokong setia, menjinakkan penentang dan memusnahkan musuh.
Hasilnya beliau melantik ahli kabinet, penasihat, pegawai khas dan perunding pelbagai kelas paling ramai dalam sejarah PM Malaysia.
Ramai pengkritik beliau di dalam dan luar Umno, termasuk veteran parti, telah menyerah kalah. Mereka sudah mati akal berdepan dengan "elegant silence" beliau. Mereka tidak tahu apa lagi yang boleh mereka lakukan demi Umno dan negara.
Siapa kata Najib lembik? Kalau ya pun, beliau sekadar mempamerkan sifat itu bagi mengelirukan dan memerangkap penentang-penentangnya – umpama mentadak (praying mantis) yang terenjut-enjut atas daun, tetapi sepantas kilat menerkam.
Nasib Najib luar biasa baiknya. Kalau kita percaya kepada laporan media massa dalam dan luar negara, hatta tragedi yang menyayat hati seperti penembakjatuhan MH17 pun menjadikan Najib lebih kuat dan popular.
Ke mana arah tujuan kita?
Buat waktu ini, kedudukan politik Najib nampak cukup baik, unggul dan tenteram. Tidak ada siapa yang boleh menjatuhkan beliau.
Dalam situasi itu, Umno yang dikatakan lemah dan Barisan Nasional yang tidak bermaya akan terus memerintah kerana Pakatan Rakyat tidak lagi kuat.
Pergolakan dalam PR berkaitan perebutan jawatan menteri besar Selangor di kalangan kepemimpinan Parti Keadilan Rakyat menguatkan lagi kedudukan Najib.
Apa yang membimbangkan adalah pengundi bukan lagi akan memilih di antara "the devil that they know" dengan "the devil that they don't know" seperti diungkapkan oleh Dr Mahathir ketika PRU 2013, sebaliknya memilih antara yang terkuat di kalangan yang lemah.
Natijahnya, kalau kemampuan kepemimpinan negara yang diterajui oleh Mohd Najib menguruskan ekonomi hambar, keselamatan tidak terjamin dan kedaulatan negara dicerobohi maka yang akan menderita adalah rakyat jelata.
Mohd Najib kuat, tetapi rakyat jelata belum tentu kuat juga.
Wallahuaklam. – kadirjasin.blogspot.com, 1 Ogos, 2014.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Tiada ulasan: