Khamis, 28 Ogos 2014

GAZA/ALQASAM TELAH MENGHARUMKAN ISLAM...MEREKA BERJUANG DAN BERKORBAN UNTUK ISLAM..GUGUR SHAYID ATAU CEDERA....ISLAM LAIN MENDOAKAN TAPI HIDUP SENANG LENANG...BERMEGAH2 ATAS KEKAYAAN...KUASA...KECANTIKAN WAJAH SERTA MAKAN YANG ENAK2..BERKERETA MEWAH2 DLL...APA DERITA ISLAM YANG BUKAN DI GAZA

Rabu, 27 Ogos 2014

Pegawai Istana Selangor Dedah Tembelang Khalid Ibrahim?

Istana Selangor hari ini menghantar surat rasmi kepada parti-parti Pakatan Rakyat menitahkan mereka menghantar lebih daripada dua nama calon menteri besar sebelum 3 September depan.
Surat itu dihantar oleh pegawai Sultan Sharafuddin Idris Shah dengan tangan kepada Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya  kira-kira jam 3.15 petang.

Surat yang dialamatkan kepada Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, dengan salinan kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng turut mahukan calon yang dinamakan itu beragama Islam dan berketurunan Melayu menurut Perkara L1 (2), Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.
Kandungan surat yang dilihat Malaysiakini itu tiada merujuk sebarang nota mengenai jantina calon menteri besar dan ini bermakna Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail masih tidak ditolak Istana.Surat itu ditandatangani Setiausaha Sulit Sultan Selangor Datuk Abdul Munir Bani itu.
Semalam, Sultan menangguh menerima peletakan jawatan Khalid sehingga penggantinya ditentukan.Munir berkata, Sultan Selangor juga menitahkan agar pemimpin PAS, PKR dan DAP mencadangkan lebih daripada dua nama sebagai calon  layak menggantikan Khalid.Ia, menurut Munir lagi, bagi memudahkan sultan menentukan dan memberi perkenannya.
Sementara itu, Malaysiakini mendapati kenyataan media dari Munir bertarikh 14 Mei tahun lalu menyatakan hanya nama Khalid yang dicadangkan oleh Pakatan Rakyat. Kenyataan itu merupakan kenyataan Istana mengiktiraf pelantikan semula Khalid selepas pilihan raya umum lalu.
"Ketua-ketua komponen Pakatan Rakyat iaitu PKR, PAS dan DAP telah mengemukakan hanya satu nama iaitu Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai calon menteri besar Selangor," petik kenyataan itu.Surat dari Istana bertarikh 7 Mei sebelum itu turut menjelaskan Sultan meminta empat nama daripada Pakatan Rakyat sebagai calon menteri besar.
Sementara itu Pengerusi DAP Selangor Tony Pua mendakwa Khalid 'mengarut' dan mengesahkan bahawa parti-parti Pakatan Rakyat hanya mengemukakan nama Khalid untuk jawatan menteri besar kepada istana selepas pilihan raya umum 2008 dan 2013.
Dalam SMS kepada Malaysiakini, Pua berkata tidak pernah ada lebih daripada satu nama yang dihantar kepada istana untuk jawatan MB.

Petang tadi, Khalid menolak hujah PKR dan DAP bahawa ia akan mengemukakan satu nama sahaja, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, kepada istana untuk menjadi menteri besar yang baru, berdasarkan kepada konvensyen yang lalu.
Sebaliknya, Khalid mendakwa parti-parti Pakatan mengemukakan lebih daripada satu nama, termasuk namanya, kepada istana selepas dua pilihan raya umum sebelum ini.Kemudian, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya Wan Azizah menafikannya, dengan mendakwa bahawa hanya nama Khalid yang dikemukakan.
10:30AM - 27 Aug 2014

Perjanjian damai tamatkan perang di Gaza


ULASAN Amal Malaysia mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Gaza kerana berjaya menamatkan perang yang berlangsung 50 hari lepas.

Kemusnahan dan kerosakan yang dialami oleh Gaza perlu pembangunan semula yang intensif. Dijangka paling kurang akan mengambil masa 15 tahun untuk pemulihan infrastruktur dan tenaga manusia.

Perjanjian damai antara Israel ini telah dicapai lewat petang semalam dalam rundingan di Kaherah. Israel dan Palestin bersetuju semalam untuk menamatkan pertempuran di Gaza selepas 50 hari pertempuran di mana lebih daripada 2,100 rakyat Palestin, kebanyakannya orang awam, 64 askar Israel dan lima orang awam di Israel terbunuh.

Sebahagian daripada perjanjian itu, kedua-dua pihak telah bersetuju untuk menangani isu-isu yang lebih kompleks membahagikan mereka - termasuk pembebasan tahanan Palestin dan permintaan Gaza untuk pelabuhan laut - melalui rundingan terus tidak langsung bermula dalam tempoh sebulan.

Langkah segera

* Hamas dan kumpulan militan lain di Gaza bersetuju untuk menghentikan semua roket dan serangan mortar ke dalam Israel.

* Israel akan menghentikan semua tindakan ketenteraan termasuk serangan udara dan operasi darat.

* Israel bersetuju untuk membuka lebih banyak pintu masuk di sempadan dengan Gaza bagi membolehkan aliran yang lebih mudah barangan, termasuk bantuan kemanusiaan dan pembinaan semula peralatan, ke dalam enklaf pantai.

* Di dalam perjanjian yang berasingan, dua hala, Mesir akan bersetuju untuk membuka sempadan 14 km (8 batu) dengan Gaza di Rafah.

* Pihak Berkuasa Palestin, yang diketuai oleh Presiden Mahmoud Abbas, dijangka mengambil alih tanggungjawab untuk mentadbir sempadan Gaza dari Hamas. Israel dan Mesir berharap ia akan memastikan senjata, peluru dan apa-apa "dwi-guna" barang-barang dihalang daripada mengalir ke dalam Gaza.

* Pihak Berkuasa Palestin akan membawa dalam menyelaras usaha pembinaan semula di Gaza dengan penyumbang antarabangsa, termasuk Kesatuan Eropah.

* Israel dijangka mengecil penampan keselamatan di sepanjang bahagian dalam sempadan Gaza, mengurangkan dari 300 meter kepada 100 meter jika gencatan senjata itu diguna pakai. Langkah itu akan membolehkan rakyat Palestin lebih banyak akses kepada tanah ladang dekat dengan sempadan.

* Israel akan melanjutkan had nelayan di luar pantai Gaza untuk enam batu dari tiga batu, dengan kemungkinan meluaskan ia beransur-ansur jika gencatan senjata itu digunapakai. Akhirnya, Palestin mahu kembali kepada 12 batu elaun antarabangsa penuh.

ISU JANGKA LEBIH PANJANG UNTUK DIBINCANGKAN

* Hamas mahu Israel membebaskan beratus-ratus tahanan Palestin ditahan di Tebing Barat berikutan penculikan dan pembunuhan tiga pelajar Yahudi pada bulan Jun, satu serangan yang membawa kepada peperangan. Hamas mulanya menafikan penglibatan dalam pembunuhan, tetapi seorang pegawai kanan Hamas dalam buangan di Turki minggu lalu mengakui kumpulan itu pernah menjalankan serangan itu.

* Presiden Abbas, yang mengetuai parti Fatah, mahu kebebasan untuk tahanan Palestin yang dibebaskan digugurkan selepas kegagalan rundingan damai antara Israel dan Pihak Berkuasa Palestin.

* Israel mahu Hamas dan kumpulan militan lain di Gaza untuk menyerahkan semua bahagian badan dan barang peribadi tentera Israel terbunuh semasa perang.

* Hamas mahu sebuah pelabuhan laut yang dibina di Gaza, yang membolehkan barang-barang dan orang-orang yang akan diangkut masuk dan keluar dari wilayah kecil. Israel telah lama menolak pelan, tetapi ia adalah mungkin bahawa kemajuan ke arah itu boleh dibuat jika terdapat jaminan keselamatan mutlak.

* Hamas mahu menarik balik pembekuan dana untuk membolehkan ia membayar gaji kepada 40,000 polis, pegawai kerajaan dan kakitangan pentadbiran yang lain.

* Palestin juga mahu lapangan terbang di Gaza - Yasser Arafat Antarabangsa, yang dibuka pada tahun 1998 tetapi telah ditutup pada tahun 2000 selepas dibom oleh Israel - yang akan dibina semula.

Amal Malaysia akan meneruskan komitmen untuk pembinaan semula Gaza. Program bantuan segera yang sedang berjalan sekarang adalah bekalan air bersih ke seluruh kawasan yang teruk dilanda Perang seperti Shijaiyyah dan Shafaa. Sumbangan dari orang ramai masih diperlukan bagi membiayai program tersebut.


DR SUHAZELI ABDULLAH, Urusetia Isu Palestin, Yayasan Amal Malaysia 
 


"true">


8:25AM - 27 Aug 2014

'Kami bukan jadi punca kejatuhan MAS'


Dua kesatuan sekerja Malaysia Airlines (MAS) dari Sarawak hari ini mengecam pihak tertentu kerana membuat kenyataan negatif dan mendakwa prestasi lemah syarikat itu sekarang berpunca daripada sikap tidak sensitif kesatuan sekerjanya terhadap pelan transformsi yang diperkenalkan kerajaan.
  
Kesatuan Pekerja Penerbangan Sarawak (AWUS) dan Jawatankuasa Staf Eksekutif Sarawak (SESC) dalam satu kenyataan bersama semalam menyelar kenyataan tidak bertanggungjawab itu, yang bukan sahaja dianggap mereka sebagai tidak berasas, malah mencerminkan sikap naif dan biadab beberapa individu.
  
Kata kenyataan itu, kesatuan sekerja menyumbang kepada pelaksanaan beberapa inisiatif pengurusan seperti menyokong langkah penjimatan kos, pelanjutan rundingan perjanjian bersama (CA) mengenai perkara kewangan dan memelihara keharmoniam tenaga kerja.
  
Menurut kenyataan itu, pelbagai kesatuan sekerja yang wujud dianggotai mereka daripada pelbagai latar belakang dan bidang seperti kru teknikal, kejuruteraan dan pentadbiran, dengan anggota jawatankuasanya terdiri daripada petugas berpengalaman, yang kesetiaan dan kepatuhan mereka kepada MAS tidak boleh dipersoalkan.
  
"Kesatuan ini ingin mengulangi bahawa kami bukan menjadi punca kejatuhan MAS kerana bukan kesatuan yang mengurus atau mentadbir syarikat penerbangan ini," kata kenyataan itu yang ditandatangani presiden AWUS Haswandy Morshidi dan presiden SESC Abdul Rahman Hassan.
  
Menurut kenyataan itu lagi, dalam keadaan getir sekarang, kerajaan, melalui Khazanah, sedang melakukan perubahan organisasi secara besar-besaran dalam syarikat penerbangan itu, yang turut melibatkan penyusunan semula secara besar-besaran serta pengurangan jumlah tenaga kerja.
  
"Sambil menjangka perubahan secara besar-besaran akan dilakukan dalam beberapa bulan akan datang, AWUS dan SESC meramalkan pendekatan strategik yang diambil akan menjamin daya maju syarikat itu dan wujudnya amalan tadbir urus baik terhadap sumber manusia," katanya.
  
- Bernama


Bekas Selebriti TV3 Masuk Islam Dan Jadi Pembantu Khas Sultan Selangor
Posted on Thursday, August 28 @ 07:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





SHAH ALAM: Pihak istana akan mengedarkan kenyataan rasmi berhubung jawatan Menteri Besar Selangor selepas Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah, petang ini.

Perkara itu dimaklumkan Pembantu Khas Sultan Selangor, Zahir Kelvin Ong Abdullah di pintu masuk utama Istana Bukit Kayangan di sini, sebentar tadi.

"Media semua diminta tunggu selepas Abdul Khalid menghadap Sultan, kita akan edarkan kenyataan rasmi... sidang media khas di SUKa kan ditangguhkan pada jam 5.30 petang," katanya.

Wednesday, 27 August 2014

RUPA-RUPANYA ROSMAH MANSOR BERASAL DARI PADANG, SUMATERA, INDONESIA ... INGATKAN ORANG MALAYSIA JATI.



PADANG, Indonesia: Kesungguhan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor memartabatkan suku Minangkabau mendapat pengiktirafan apabila beliau dianugerah darjah tertinggi wanita suku itu.

Rosmah menerima 'Darjah Kebesaran Kerabat Yang DiPertuan Gadih Minang' yang membawa gelaran Puan Puti Reno, membawa maksud puteri tertinggi dalam kerabat Minangkabau.

Penganugerahan yang berlangsung di Istana Adityawarman itu dilakukan dengan penuh istiadat Minangkabau yang dihadiri pewaris kerabat Minangkabau termasuk Raja Alam Pagaruyung Sutan Mohamad Taufik.

Sebagai simbolik penganugerahan, Rosmah dipakaikan selendang seorang daripada pewaris wanita Istana Pagaruyung dan bagi kesesuaian majlis Rosmah turut berpakaian Minangkabau, lengkap dengan tengkuluk yang biasanya dipakai oleh kerabat diraja zaman silam.

Ketika ditemui pemberita selepas acara itu, Rosmah berkata beliau amat terharu dan gembira dengan penerimaan serta anugerah yang diberikan apatah lagi ia bagaikan pulang ke kampung halaman kerana ibu bapanya berketurunan Minangkabau.

Ibu bapa Rosmah berasal dari Sari Lama yang terletak di salah satu daerah di Sumatera Barat.

"Saya berasa gembira kerana diterima dan diberi gelaran sebagai salah seorang keluarga diraja di Pagaruyung. Saya juga terharu kerana walaupun saya tidak pernah datang ke tanah Minangkabau, saya dapat menjiwai bahawa inilah tempat asal nenek moyang saya.

"Saya rasa seperti pulang ke kampung tetapi ini bukanlah bermakna saya melupakan Malaysia. Saya rasa ini merupakan detik permulaan pada diri saya dan ia pengalaman baru," katanya.


Beliau berharap dengan anugerah dan kekeluargaan yang terjalin, hubungan antara Indonesia dan Malaysia akan bertambah kukuh dan erat.

"Saya berharap kita tidaklah besar-besarkan perkara atau perselisihan faham. Yang mustahaknya kita harus mencari kesamaan antara satu sama lain kerana kita adalah serumpun.

"Kita berdoa bersama supaya dengan penghormatan yang diberikan kepada saya hari ini, akan membawa satu lembaran baru atau kita dapat lihat lebih lagi keakraban dan persahabatan," katanya.

Sementara itu, Penasihat Kerajaan dalam Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan, Tan Sri Dr Rais Yatim, berkata anugerah itu menjadi satu sejarah kerana Rosmah adalah satu-satunya wanita dari negara luar yang menerima darjah sedemikian.

Beliau juga berharap penganugerahan itu akan merancakkan lagi hubungan antara kedua negara dan memberi impak positif dalam pelbagai sudut terutama budaya dan adat.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek, dan Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim.

Terdahulu, wakil Lembaga Adat Minangkabau Padang berkata, anugerah itu dikurniakan kepada Rosmah kerana kebaikan dan kesungguhan beliau memartabatkan budaya Minangkabau di Malaysia.

- BERNAMA

Apa komen PERKASA dan ISMA?????

Tiada ulasan: