• Abdul Aziz Bari Abdul Aziz Bari
1 / 1
KUALA LUMPUR - "Sebaik-baik sahaja Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dapat kemukakan 30 orang di belakang beliau 'game over' untuk Tan Sri Khalid Ibrahim dan Pas," demikian menurut bekas pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia mengenai keputusan Pas hari ini.

Aziz berkata, keputusan yang dibuat oleh Pas hari ini sememangnya tidak membawa sebarang makna.

"Dalam undang-undang, Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim sudah jatuh.

"Situasinya adalah seperti seorang pencuri yang ingin memulangkan barang yang beliau curi kepada tuannya.

"Baiklah dalam bahasa mudahnya mana lebih banyak di antara 30 dengan 26," katanya pada forum mengenai keadaan politik Selangor di Dewan Himpunan Cina hari ini.

Justeru, Aziz dengan sinisnya berkata, Pas sekiranya ingin bersama dalam arus politk negara perlu pandai mengurus pasukannya.

"Kalau nak main bola hendaklah main bola bukannya bermain ragbi.

"Nak main bola main bola, kalau tidak pandai belajar," katanya.

Bagaimanapun, hujahan Aziz itu disangkal Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang mengatakan keputusan Pas hari ini tidak membawa sebarang makna.

"Untuk politik, ini bukan keputusan yang tiada makna, tetapi satu keputusan yang membawa sejarah kepada politik negara dan Pakatan Rakyat," katanya.

Monday, 18 August 2014

BETUL KAH MAJLIS PENERANGAN ISU SEMASA NEGERI SELANGOR DI PAYA JARAS MALAM TADI LENGANG TIDAK MENDAPAT SAMBUTAN??? ... JOM KITA BONGKAR SAMPAI TERBURAI!!!!!



"Dengan barisan penceramah hebat seperti Rafizi Ramli, Saifuddin Nasution, R Sivarasa dan Elizabeth Wong masih gagal untuk mengundang orang ramai untuk hadir mendengar kutukan dan fitnah terhadap Menteri Besar Selangor, TS Abdul Khalid Ibrahim. CTS mencadangkan agar ceramah-ceramah selepas yang akan diadakan selepas ini perlu diadakan hadiah cabutan bertuah seperti kereta, motorsikal, laptop dan sebagainya untuk menarik orang ramai untuk hadir". .. CUCU TOK SELAMPIT

Begitulah ayat yang dipaparkan dalam sebuah blog Pro UMNO totok sampai ketulang sonsom yang cuba memberi gambaran bahawa Majlis Penerangan Isu Semasa Negeri Selangor malam tadi 17hb Ogos 2014 di Pekarangan Dewan JKKK, Kg Paya Jaras Tengah, Paya Jaras, Sg Buluh, Selangor  (Tepi tapak Pasar Malam Paya Jaras) sambutan hambar.

Sepertimana apabila ianya datang dari blogger UMNO wajib dan suatu kemestian kena tapis dan dibuat saringan sebab peratus menipu dan memutar terlalu tinggi melebehi 99.9 peratus.

Bila dilakukan sedikit siasatan maka jelas ianya suatu kisah penipuan dan fitnah nyata dengan cuba memutar rakaman gambar dalam sebuah khemah kecil yang agak lengang sedangkan para hadirin lebih selesa berada diluar khemah.

Cara dan taktik usang memutar fakta ini dikira sudah ditelan zaman dan pupus tarikh.

Kalau digunakan dizaman ketika internet belum wujud mungkin masih laku dan rakyat akan terpaku menerimanya ... tetapi macai-macai UMNO lupa yang kini informasi dihujung jari ... boleh dikilas dengan fakta dengan gambar sebagai bahan bukti bicara sepantas kilat.

Benar tetap benar salah tetap salah walaupun ianya datang dari insan yang berlainan anutan dan sokongan politik .. Politik Emosi tidak membawa kemana.

Moral artikel ini ialah .. jangan terlalu bersifat benci sehingga kebenaran ditolak ketepi... Jangan bersifat terlalu marah sehinggakan fakta kita sanggah.

Perjanjian ahli sihir David Copperfield dengan jin



Anda semua sudah kenal manusia ajaib dan misteri seperti ini, David Copperfield mula bermain silap mata sejak berusia 12 tahun,

dan menjadi ahli silap mata termuda diterima sebagai ahli Persatuan Ahli silap mata Amerika og, Apabila 16 tahun New York University telah dijemput untuk mengajar sihir kursus. Nama "David Copperfield" diambil dari watak fiksyen bernama David Copperfield yang terdapat dalam novel yang sama bertajuk, David Copperfield oleh Charles Dickens. Pada usia 19 tahun, Copperfield telah melakukan yang besar dalam Pagoda Hotel, Honolulu, Hawaii.
Kebanyakannya dalam bentuk penampilan Copperfield televisyen acara khas dan sebagai bintang tetamu di rancangan televisyen.

Pada skrin besar, seperti Ken Copperfield bermain silap mata dalam filem seram Keganasan Keretapi 1980 pengeluaran.
Selain itu, Copperfield telah muncul sebagai tambahan dalam filem pret-à-Porter (1984), tetapi nama beliau tidak termasuk dalam senarai pemain.
Pada tahun 1982, Copperfield diasaskan Projek Magic asas untuk membantu pemulihan pesakit dengan tangan lumpuh untuk mengajar usul sihir sebagai kaedah terapi fizikal.
Kaedah maju diiktiraf oleh Amerika Pekerjaan Terapi Persatuan, dan digunakan di lebih daripada 1,100 hospital di 30 buah negara di dunia.
Pada tahun 1996, Copperfield menulis fiksyen antologi berjudul Tales David Copperfield yang Mustahil yang mengambil latar belakang dunia sihir dan ilusi. Dalam penulisan buku ini dengan kerjasama Copperfield Dean Koontz, Joyce Carol Oates, Ray Bradbury, dan ahli-ahli pasukan yang lain. Pada tahun berikutnya menerbitkan edisi kedua, Beyond Imagination David Copperfield (1997).

Copperfield mempunyai Muzium Antarabangsa dan Perpustakaan Magic Seni di Las Vegas, Nevada. Muzium ini telah ditubuhkan dalam usaha untuk mengekalkan sejarah seni Copperfield sihir, sihir dan koleksi alat antik, buku, dan objek yang berkaitan dengan seni sihir.
Majalah Forbes melaporkan David Copperfield mempunyai hasil sebanyak 57 juta dolar Amerika pada tahun 2003. Bilangan yang menjadikan ia pangkat selebriti dibayar ke-10 yang paling mahal di dunia. Pada tahun 2004, pendapatan beliau dianggarkan bernilai $ 57000000 (kedudukan ke-35), manakala pendapatan tetap pada tahun 2005 berjumlah $ 57000000, tetapi jatuh ke No 41 dalam senarai selebriti terkemuka dunia. [4] Setiap tahun, David Copperfield melakukan lebih daripada 550 menunjukkan di seluruh dunia. [5]





PERJANJIAN AHLI SIHIR DENGAN JIN

Di atas ini adalah surat perjanjian yang diperkatakan antara "seorang ahli sihir dengan wakil syaitan" yang bernama Asmodeus dan tulisan yang terdapat di surat itu adalah tulisan manusia, tetapi copnya ialah Cop Jin.
Tetapi sebenarnya Jin tersebut telah mempermainkan manusia. Cop yang tertera di surat ini bukan cop perwakilan Iblis, bahkan juga bukan cop 'Ifrit, jenis Jin yang paling perkasa. Ia merupakan cop milik Jin jahat biasa.

Di bawah ini pula surat perjanjian yang diperkatakan antara "Syaitan dengan O'Ryan Greenfield" seorang ahli sihir dari barat. Sebenarnya surat itu ialah perjanjian otentik antara seorang penyihir dengan empat Jin yang tanda tangan mereka tertera jelas, yang kemudian diperkuat oleh cop 'Ifrit.




RAHSIA David Copperfield

David Copperfield sememangnya mengamalkan ilmu sihir. Sebab itulah beliau boleh melakukan apa juga dibenarkan untuk terbang. David Copperfield sebenarnya sangat terkenal di kalangan jin. Dia mempunyai perjanjian dengan salah seorang 'Ifrit. 'Tentera Ifrit mempunyai beribu-ribu daripada mereka. Ia adalah mereka yang dibangkitkan Copperfield. Supaya dia boleh naik sedikit di udara, diperlukan ribuan jin untuk mengangkatnya.
Dan sekali lagi satu kemahiran yang dia memotong seorang gadis di dada, adalah jin perempuan yang muncul dalam bentuk seorang gadis manusia. Dia menghilang, kemudian menunjukkan beliau lagi tanpa kecederaan yang sedikit. Mungkin Copperfield telah membuat perjanjian yang sama seperti di atas. Dan Allah Maha Mengetahui.

(Atrikel di atas Sulit David Copperfield telah dipetik daripada salah satu daripada buku-buku rujukan daripada senarai ..... kebenaran saya tidak boleh yakin, sila ambil perhatian)

Sumber oopsshmedia.blogspot.com

Wanita Pertama Masuk ke Syurga

by admin on December 14, 2011

Pada suatu hari Fatimah bertanya Rasulullah, siapakah perempuan pertama yang bakal masuk syurga. Baginda menjawab, seorang wanita yang bernama Muti’ah. Fatimah terkejut, ternyata bukan dia seperti yang dibayangkannya. Mengapa orang lain, pada hal dia adalah puteri Nabi ?
Timbul keinginannya untuk mengetahui siapakah Mutiah itu. Apakah gerangan yang dilakukannya sampai mendapat penghormatan begitu tinggi ? Sesudah meminta izin daripada suaminya, Ali bin Abu Talib , Fatimah berangkat mencari rumah Mutiah. Puteranya yang masih kecil Hasan menangis ingin ikut lalu didukungnya Hasan ke rumah Mutiah.
Fatimah mengetuk pintu rumah Mutiah dan memberi salam. Wa’alaikumussalam! Siapa di luar? Terdengar jawapan lemah lembut dari dalam. Suara cerah dan merdu.
“Saya Fatimah, puteri Rasulullah”


“Alhamdulillah, alangkah bahagianya saya hari ini, Fatimah sudi berkunjung ke gubuk saya” terdengar kembali jawapan dari dalam. Kali ini nyata lebih gembira lagi makin dekat dengan pintu.
“Sendirian Fatimah?” Tanya Muti’ah
“Aku ditemani Hasan” Kata Fatimah
“Aduh, maaf ya” suara Muti’ah terdengar menyesal.
” Saya belum mendapat izin suami untuk menemui tamu lelaki” jawab Muti’ah
” Tapi Hasan masih kecil” jelas Fatimah
” Meskipun kecil, Hasan lelaki. Esok saja datang lagi, saya minta izin kepada suami,” sahut Mutiah tidak kurang kecewanya.
Esoknya Fatimah datang dengan membawa Husain sekali. Selepas memberi salam dan dijawap gembira, Mutiah berkata dari dalam.
“Datang dengan Hasan Fatimah? Suami saya sudah memberi izin”
“Ya dengan Hasan dan Husain ”
“Ha? Mengapa tidak beritahu dari kelmarin?”
“Yang dapat izin cuma Hasan. Husain belum. Saya terpaksa meminta izin dari suami” jawab Muti’ah.
Hanya esok harinya baru mereka disambut baik oleh Mutiah di rumahnya. Keadaan rumah itu sangat sederhana. Tidak ada satu pun perabot mewah. Namun semuanya teratur rapi membuat tetamu senang berada di rumah itu. Fatimah kagum melihat suasana yang menyenangkan itu. Sehingga Hasan dan Husain yang biasa di rumah orang, kali ini nampak asyik bermain.
“Maaf ya, saya tidak boleh menemani Fatimah duduk. Sebab saya sedang menyiapkan makanan untuk suami saya” kata Muti’ah sambil sibuk di dapur.
Hampir waktu tengahari, masakan itu sudah siap semuanya lalu diletakkan diatas talam. Mutiah mengambil rotan dan diletakkan di sebelah hidangan.
Fatimah bertanya kepada Mutiah “suamimu kerja di mana?”
“Di ladang” Jawab Muti’ah
“Sebagai pengembala?” soal Fatimah.
“Bukan. Bercucuk tanam” Jawab Muti’ah lagi.
“Tapi mengapa kau bawakan rotan juga?” tanya Fatimah.
“Rotan itu saya sediakan untuk keperluan lain. Kalau suami saya sedang makan , saya tanyakan apakah masakan saya sedap atau sebaliknya. Kalau suami saya jawab, “sedap”, takkan terjadi apa-apa.Jika tidak sedap, rotan itu saya berikan kepadanya agar dirotan punggung saya sebab ia tidak menyenangkan suami”.
“Atas kehendak suamimukah kau bawa rotan itu” tanya Fatimah.
“Oh, sama sekali tidak. Suami saya seorang yang penyayang. Ini semata-mata kehendak saya agar jangan sampai menjadi isteri derhaka kepada suami.”
Fatimah lantas meminta izin pulang. Dalam hati berkata, patut kalau Mutiah menjadi perempuan pertama masuk syurga, lantaran baktinya kepada suami begitu besar dan tulus.
Diberitakan dalam berjuta-juta wanita di dunia ini, Muti’ah yang paling awal akan masuk ke dalam syurga. Apakah keistimewaan beliau mengatasi wanita lain?
Hanya Allah yang mengetahuinya. Tapi daripada sejarah cerita yang di khabarkan, saya membuat andaian, Muti’ah sangat sangat menghormati suaminya. Sangat sangat taat kepada suaminya. Layanan beliau kepada suaminya mungkin yang terbaik mengatasi wanita lain.
Wallahu a’lam

Sumber: http://lenggangkangkung-my.blogspot.com

13 Perkara yang perlu dijaga oleh wanita

Posted on February 11, 2014 under Islam by
niqab-muslimah
1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)
2. Kaki dan semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….



3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong.(Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)
4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)
5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)
6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.
7. Pakaian yang nipis (jarang) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)
8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)
9. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)
10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.(Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)
11. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)
12. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.)Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)Riwayat Imran bin Hushain ra.:Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Aurat…? Adakah kita sedar akannya?

Posted on October 1, 2010 under Islam by
Aurat Wanita
“Baiklah pelajar-pelajar sekalian, tentang aurat antara bukan muhrim dalam Islam bagi laki-laki….bla…bla…bla… dan untuk perempuan, daripada bla…bla…bla…”
Perkara di atas adalah ayat-ayat yang selalu kita dengar waktu sekolah dahulu. Mesej ini juga disampaikan oleh penyampai-penyampai Islam. Ada yang ikut sebaik-baiknya dengan memahai hukum tersebut, ada yang juga ikut dengan cara yang tak betul dan ada pula yang tidak ikut langsung. Banyak pula fesyen pakaian diwujudkan. Tapi adakah semua itu sesuai untuk kita sebagai umat Muhammad SAW. Adakah kita benar-benar faham akan maksud menutup aurat ini?



Allah berfirman “Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)”(7:26). Dalam ayat ini jelas perintah Allah untuk berpakaian berupa takwa, pakaian yang menunjukkan ketakwaan kita kepada Allah. Berpakaian takwa yang mana bukan semasa menunaikan ibadat semata-mata, kerana takwa itu perlu ada setiap saat and Allah itu Maha melihat.
Pada zaman yang penuh fitnah ini, kita dapat hilang ramai orang yang mengaku Islam tetapi berpakaian seperti tidak Islam terutama kaum wanita. Adakah kita sudah tidak takut pada Allah dan Hari akhirat? Apa sudah jadi dengan iman kita? Apakah kita telah lupa dengan azab Allah yang amat dahsyat?
Terdapat hadis daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Ada dua gologan yang akan menjadi pengghuni neraka. Aku belum pernah meluhat mereka iaitu golongan yang mempunyai cemeti cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang dan golongan kedua adalah para wanita yang berpakaian tetapi telanjang, berlenggang-lenggok ketika berjalan, menarik perhatian orang yang melihat mereka. Kepala mereka (sanggul/fesyen) bagaikan bonggol unta yang senget. mereka tidak akan masuk syurga and tidak dapat bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga boleh terhidu dari jarak perjalanan yang sangat jauh.” (Riwayat Muslim no. 3971). Hadis sangat jelas menyatakan azab Allah kepada para wanita yang tidak menutup aurat dengan sempurna. Wanita-wanita yang telah dihuraikan di dalam hadis ini, menunjukkan kebanyakkan wanita-wanita masa kini, seperti berpakaian ketat, tidak menutup rambut dan bahagian dada sebaik-baiknya.
Sikap tidak menutup aurat ini sangat memberikan kesan negatif bukan saja kepada diri sendiri tetapi juga kepada orang lain. Sikap ini boleh menyebabkan wanita lain menjadi mangsa nafsu serakah lelaki yang durjana. Wahai saudari sekalian, adakah anda suka menjadi penyebab keganasan ke atas wanita lain? Wanita ini bagaikan mutiara, ia akan selamat jika berada dalam cengkerang, jika terbuka cengkerangnya pasti akan dinodai orang.
Allah dengan jelas telah menyatakan tentang aurat wanita yang sepatutnya, “Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman agar mereka menjaga pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kemaluannya; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasan (auratnya) kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (24:31)
Adalah kewajiban umat Islam untuk mematuhi hukum Allah yang seperti di atas. Jika dikatakan tudung, bukan sahaja untuk menutup kepala, tetapi juga untuk menutup aurat di bahagian dada. Jika dikatakan pakaian yang menutup kulit sepenuhnya, mestilah longgar dan tebal bukan ketat atau nipis sampai menampakkan bentuk tubuh. Sejarah telah menunjukkan bagaimana manusia telah terkena azab Allah kerana melanggar perintahNya. Semoga Allah melindungi kita daripada azabNya.
Wahai saudara-saudara sekalian, sebagai seorang lelaki, seseorang itu tidak sepatutnya bersifat dayus dalam memastikan sempurna aurat isterinya, anak perempuannya, dan saudara perempuannya. Jika tanggung jawab ini tidak dilaksanakan, pastilah kita dalam kemurkaan Allah. Jelaslah kini, lelaki dan wanita amat memainkan peranan penting dalam isu ini. Mungkin seseorang itu akan berkata,”Saya masih muda lagi untuk menutup aurat bila saya dah tua, saya akan menutup aurat”. Adakah kita telah lupa yang Allah yang menentukan hidup mati kita? Adakah pasti kita boleh hidup lama untuk melaksanakan perintah Allah kemudian? Sesungguhnya pemuda mula beribadat dan mengingat Allah pada usia mudanya, akan dinaungi oleh Allah pada hari akhirat.
Marilah kita semua muhasabah diri dan bertaubat atas segala dosa-dosa yang telah kita lakukan. Semoga Allah merahmati kita dan member naungan di akhirat kelak. Amin…. Wassalam.
LikeLike · ·
18 hrs ·
Walaupun apa pun pekerjaan dia, dia tetap menjaga auratnya dengan sebaik mungkin. Penebar roti canai yang paling indah dan patut dicontohi.



Jilbab Dan Boobs : Gaya Fesyen ‘Jilboobs’ Diharamkan
By editor-2 August 17, 2014 : 1:35 am
jilbob
Gaya fesyen ‘Jilboobs’ telah mencipta fenomena di Indonesia, tetapi ia telah kritikan banyak pihak termasuklah Majlis Ulama Indonesia (MUI) yang mengeluarkan fatwa adalah haram bagi kaum wanita untuk mengenakan pakaian muslimah tetapi masih menonjolkan bentuk tubuh atau berpakaian ketat
Namun apakah ‘Jilboobs’? Ia sebenarnya adalah gandingan nama Jilbab (tudung) dan Boobs (payudara).
Menurut Timbalan Ketua MUI, Ma’ruf Amin seperti dipetik daripada laporan The Globe Journal, fatwa ini dikeluarkan memandangkan cara menutup aurat oleh golongan ini tidak bersesuaian dan tidak menepati syariat Islam tentang cara berpakaian.
“Sudah ada fatwa MUI soal pornografi, ia termasuk tidak boleh memperlihatkan bentuk tubuh, pakai tudung tapi berpakaian ketat. MUI secara tegas melarang (fesyen) itu.
“Kalau sebahagian menutup aurat, sebahagian lagi masih memperlihatkan bentuk-bentuk yang sensual, itu dilarang sama sekali,” ujarnya.
Pada Januari 2014, sebuah komuniti wanita Muslimah dikenali sebagai Jilboobs Community dalam Facebook telah memuatnaik foto mereka mengenakan gaya fesyen tersebut sehinggakan ia mencetus reaksi kurang senang dan menerima kritikan ramai.-tupai

MHTI: Fenomena Jilbo*bs pengkamburan Jilbab Syar’i

Wakil Ketua MUI KH Ma'ruf Amin pernah menyampaikan, bahwa fatwa MUI menyatakan haram wanita yang memperlihatkan bentuk-bentuk tubuh, termasuk menggunakan jilbab tapi masih berpakaian ketat
MHTI: Fenomena Jilbo*bs pengkamburan Jilbab Syar’i
Fatwa MUI menyatakan haram wanita yang memperlihatkan bentuk-bentuk tubuh, termasuk menggunakan jilbab tapi masih berpakaian ketat

Hidayatullah.com—Saat ini ekspresi kebebasan menjadi gejala kalangan wanita Muslim. Salah satunya adalah fenomena kontroversi sebuah istilah baru yang aneh, Jilbo*bs,  istilah sindiran dan olok-olok untuk perempuan yang memakai kerudung namun masih berpakaian ketat hingga menampakkan lekuk tubuhnya dengan jelas.
Menurut Muslimah Hizbut Tahrir Indonesia (MHTI), fenomena hadirnya tren busana yang tidak sesuai ketentuan syariah karena ukurannya adalah hak asasi manusia (HAM), bukan Islam lagi.
“Seolah-olah Jilbo*bs   boleh dianggap sebagai salah satu gaya berbusana yang patut dihargai. Sementara itu gencarnya penggunaan istilah Jilbo*bs sebagai pelesetan tidak lepas dari menjadikan jilbab sebagai bahan olok-olok yang penuh aroma pelecehan,” ujar Iffah Ainur Rochmah dalam rilisnya pada hidayatullah.com, Jumat (08/08/2014).
Dalam rangka mengedukasi umat dengan pemahaman yang benar terhadap syariat dan menjaga kemuliaan hukum syariat sebagai panduan bagi seluruh perilaku manusia serta menjauhkannya dari perendahan dan pelecehan Muslimah Hizbut Tahrir Indonesia menyampatkan peryataaan;
Pertama, jilbab adalah istilah syariat Islam terhadap pakaian muslimah ketika keluar rumah yang merupakan kewajiban bagi perempuan yang telah dewasa. Jilbab adalah sebutan Al Qur’an untuk baju kurung atau jubah yang menutup seluruh aurat sampai mata kaki  (QS 33:59).  Adapun kerudung, Al-Qur’an menyebutnya khimar adalah penutup  kepala sampai dengan batas dadanya (QS 24:31) dan tidak berbentuk punuk unta untuk kepalanya.
Kedua, budaya saling menasihati dan mengarahkan telah diajarkan oleh Islam, harus kita lakukan terhadap para muslimah agar benar dan kokoh motivasi serta implementasi syariat berjilbabnya.
Ketiga, hendaklah  kita tinggalkan penggunaan istilah dan penggandengan jilbab dengan kata-kata lain semisal ‘jilbab-gaul’ apalagi dengan kata-kata seronok semacam ‘Jilbo*bs’ karena hal tersebut bisa mengaburkan bahkan melecehkan jilbab sebagai bagian dari syariat yang telah memiliki penjelasan rinci tentang gambaran praktisnya, berbeda dengan model pakaian lainnya.
Keempat, tanggung jawab utama negara untuk edukasi melalui kurikulum pendidikan, penyuluhan, lembaga penyiaran dan berbagai media agar masyarakat bisa melaksanakan syariat berjilbab dengan landasan takwa, sesuai kaidah dan jauh dari motivasi menarik perhatian lawan jenis. Negara juga berkewajiban  mengarahkan tren mode agar tidak bertentangan dengan syariat.
Kelima, hendaklah kita sadari dan kita tolak kampanye faham kebebasan atas nama HAM yang menempatkan kecantikan perempuan sebagai komoditas yang layak dieksploitasi. Kampanye ini mengarahkan masyarakat melihat syariat berpakaian muslimah sebagai hambatan, pengekangan kebebasan dan karenanya perlu dikompromikan dengan tren mode agar tidak kehilangan daya tarik keperempuanannya.
“Syariat berjilbab adalah kewajiban masing-masing individu muslimah. Namun demikian, pelaksanaannya secara sempurna dan mudah bisa terwujud bila negara memiliki visi sejalan untuk pelaksanaan syariat secara kaffah,” ujarnya.
Sebelumnya, Wakil Ketua MUI KH Ma’ruf Amin pernah menyampaikan, bahwa fatwa MUI menyatakan haram  wanita yang memperlihatkan bentuk-bentuk tubuh, termasuk menggunakan jilbab tapi masih berpakaian ketat.*
Rep: Panji Islam
Editor: Cholis Akbar