• Hairuddin tercungap-cungap selepas dinaikkan Mohamad ke darat. Hairuddin tercungap-cungap selepas dinaikkan Mohamad ke darat.
1 / 2
KEMAMAN - Tindakan pantas tiga pemuda berjaya mengelak dua beranak daripada mati lemas ketika sedang mandi-manda di Pantai Penunjuk, Kijal dalam kejadian kira-kira jam 6 petang kelmarin.

Dalam kejadian itu, mangsa, Hairuddin Rahmat, 37, cuba memaut leher anak saudaranya, Abdul Shukur Mahat, 19, yang dibawa arus, sebelum kedua-duanya tenggelam timbul beberapa kali dengan tangan terkapai-kapai.

Ibu mentua Hairuddin, Tengku Kamariah Tengku Besar, 45, berkata, ketika kejadian, dia berada di tepi pantai dan nampak menantunya melambai ke arah mereka dalam jarak kira-kira 200 meter di dalam air.

“Pada awalnya, saya sangka Hairuddin melambai sebab mahu panggil isterinya untuk mandi bersama. Anak saya ketika itu terus masuk ke dalam air dan apabila jarak mereka makin dekat, barulah anak saya dengar teriakan suaminya meminta tolong.

“Lepas anak menjerit memaklumkan suaminya dan anak saudara mereka lemas, saya segera panggil beberapa pemuda berdekatan yang kemudiannya terjun ke dalam air,” katanya.

Menurut Kamariah, dia tidak menyangka mereka berdua lemas kerana ketika itu air tenang dan tidak pasang, selain ramai yang turut mandi-mandi di sepanjang pantai berkenaan.

Katanya, selepas dinaikkan ke darat, Hairuddin dan Abdul Shukur dikejarkan ke Hospital Kemaman untuk mendapatkan rawatan, namun Abdul Shukur ditahan semalaman di dalam wad sementara Hairuddin pula hanya menerima rawatan sebagai pesakit luar.

“Saya sekeluarga amat terhutang budi pada tiga pemuda yang menaikkan Hairuddin dan Abdul Shukur ke darat. Mereka ibarat wira. Terima kasih juga buat beberapa pemuda lain yang memberi pertolongan cemas selepas mereka berdua dibawa ke darat. Jasa mereka tak dapat kami sekeluarga balas,” katanya.

Sementara itu, seorang daripada pemuda terbabit, Mohamad Othman, 25, berkata, selepas mendengar teriakan ahli keluarga mangsa di tepi pantai, dia bersama dua lagi rakan yang sedang melihat beberapa belia bermain bola sepak, segera berlari ke dalam air.

“Dalam jarak kira-kira 300 meter, saya nampak dua lelaki terkapai-kapai. Jadi, saya bersama rakan segera berenang ke arah mereka.

"Saya memaut leher Hairuddin, sementara dua lagi rakan memaut leher Abdul Shukur dan kemudian mengheret mereka ke daratan," katanya.