• Roslan menunjukkan salah satu hiasan dinding yang terdapat dalam tandas wanita. Roslan menunjukkan salah satu hiasan dinding yang terdapat dalam tandas wanita.
1 / 2
SEREMBAN - Sekali pandang, Hentian Bas dan Teksi Terminal One tersergam megah di pusat bandar ini sejak 21 tahun lalu tampak tiada beza dengan bangunan lain sepertinya.
Namun, keunikan bangunan yang mempunyai 1,400 lot parkir kenderaan dan 70 ruang bas itu hanya diketahui oleh segelintir pengguna tetap terminal sahaja.

Bagi merungkai rahsia tersebut, Sinar Harian turun sendiri ke lokasi terbabit untuk mencari jawapannya, baru-baru ini.

Hampir 10 minit berlegar-legar di situ, kelainan disebut-sebutkan belum juga ditemui. Saat itu, kehampaan mula menerjah di sudut hati.
Justeru, Sinar Harian mengambil keputusan untuk ke tandas awam sebentar bagi membasahkan muka, ekoran cuaca panas melanda negara pada masa ini.   

Kepingan wang syiling 30 sen dikeluarkan dari saku seluar lantas diserahkan kepada penjaga tandas.

Bagaimanapun, langkah kaki terhenti sebaik tiba di hadapan pintu tandas yang ingin dimasuki. 

Mata terpaku. Bagaikan tidak percaya apabila melihat keadaan tandas yang sangat bersih dan penuh ceria, di mana lantainya sentiasa kering serta tiada air bertakung.

Hiasan ringkas berwarna-warni pada dinding, ditambah alunan lagu kegemaran dari corong radio pula saling melengkapi antara satu sama lain. Cukup selesa berada di situ.

Maka terungkailah segala persoalan yang membelenggu minda sebelum ini. Tidak syak lagi, inilah rahsianya.

Namun, misi masih belum selesai. Kepastian perlu dicari dalam kalangan pengguna bagi mengesahkan apa yang dilihat sebentar tadi.

Berdasarkan tinjauan Sinar Harian, rata-rata pengguna gembira dengan perkhidmatan tandas awam di terminal berkenaan.

Aliah Jantan, 62, yang kerap berulang alik dari Klang ke Melaka melalui terminal tersebut memberitahu, dia amat berpuas hati dengan kebersihan tandas di situ.

“Saya harap, keadaan sebegini akan berkekalan sampai bila-bila walau siapa pun yang menguruskannya,” katanya.

Abd Kadir Mohd, 59, yang bertugas di terminal itu sejak 1993 pula berasa berbaloi membayar 30 sen setiap hari kerana perkhidmatan diterima sememangnya berkualiti.

“Tambahan pula, petugas tandas, sama ada bahagian kaunter mahu pun pembersihan amat berbudi bahasa dan berhemah,” katanya.

Sinar Harian juga berkesempatan menemu bual salah seorang pelancong dari Britain.

Menurut Lucy Fowler, 25, tandas awam di terminal itu sememangnya berbeza dengan tandas yang pernah dilawati di mana-mana stesen bas.

“Tandas di sini memang selesa digunakan. Cuma, lebih elok jika diperbanyakkan lagi tandas duduk, berbanding tandas cangkung.

“Seandainya penambahbaikan itu dapat dilakukan, maka sudah lengkaplah fasiliti tandas awam di terminal ini,” katanya.

Penjelasan turut diperoleh daripada Pengurus Operasi Tandas dan Pembersihan Terminal One, Roslan Mohd Noor, 47.

Kata Roslan, ini merupakan cubaan pertama syarikat Weras Enterprise menguruskan tandas awam berbayar di hentian bas dan teksi, walaupun sudah 10 tahun beroperasi di Taman Tuanku Jaafar, Senawang.

“Selama ini, kami hanya mengelolakan tandas awam yang terletak dalam premis kerajaan. Justeru, ini merupakan satu cabaran baharu dalam usaha mengembangkan lagi perniagaan kami,” katanya.

Roslan berkata, pihaknya mula mengambil alih pengurusan tandas awam di terminal terbabit daripada PBT pada 1 September tahun lalu.  

“Tiga bulan pertama kami beroperasi, tiga bintang diperolehi. Masuk bulan keempat dan seterusnya, kami dianugerahkan empat bintang yang kekal hingga ke hari ini.

“Bagi mencapai tahap tersebut, kami menugaskan seramai 24 kakitangan yang terdiri daripada seorang pengurus, empat penjaga kaunter dan 20 pencuci tandas yang terbahagi kepada syif siang dan malam,” katanya.

Menurutnya, kedua-dua tandas beroperasi mulai jam 6 pagi sehingga 12 tengah malam, tetapi perkhidmatannya akan dilanjutkan sehingga jam 2 atau 3 pagi semasa musim perayaan.

“Dianggarkan sekitar 2,000 hingga 3,000 orang menggunakan tandas awam di terminal ini dalam sehari dan jumlahnya meningkat 30 hingga 40 peratus sepanjang musim perayaan seperti Aidilfitri,” katanya.
Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seremban (MPS) Datuk Abd Halim Abd Latif ketika dihubungi berkata, beliau menggalakkan pengendali tandas awam di negeri ini, khususnya melibatkan premis menjual makanan supaya mencontohi tandas di hentian bas dan teksi di Jalan Sungai Ujong, dekat sini itu. 

“Sebagai langkah penguatkuasaan, kita sentiasa melakukan pemeriksaan berkala secara mengejut dan menggredkan setiap tandas mengikut tahap kebersihan masing-masing.

“Mana-mana tandas yang tidak diurus dengan baik, kita akan beri amaran atau kompaun. Manakala pengelola tandas yang cemerlang akan menerima anugerah khas,” katanya.