kemelut politik
SHAH ALAM - Portfolio lima Exco PKR dan DAP yang kosong ekoran pemecatan mereka semalam akan ditentukan dalam mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri (MTEN) esok, kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Bagaimanapun ujar Abdul Khalid, kesemua portfolio yang dikosongkan itu akan digalas oleh keempat-empat Exco Pas sedia ada menerusi satu jawatankuasa khas yang bakal dibentuk nanti.

"Portfolio itu kita akan bincangkan dengan Exco sedia ada (Pas).

"Ada cadangan supaya satu mesyuarat bersama dibentuk supaya pengurusan kerajaan negeri dapat dibuat dengan baik," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Selangor, di sini, hari ini.

Lima portfolio menjadi kosong apabila Abdul Khalid semalam memecat tiga Exco wakil daripada DAP dan dua wakil PKR. Mereka ialah Datuk Teng Chang Khim, V.Ganabatirau, Ean Yong Hian Wah, Elizabeth Wong Keat Ping serta Dr Daroyah Alwi.


Portfolio berkenaan ialah Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan; Jawatankuasa Pelaburan, Perindustrian, Pembangunan Kampung Baharu dan Pemutihan Kilang Haram; Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar; Jawatankuasa Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin serta Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Sains, Teknologi dan Inovasi.

Ketika ditanya tentang status ahli majlis dalam pihak berkuasa tempatan (PBT) Selangor, Abdul Khalid berkata ia bergantung kepada keperluan.

"Kita akan buat pengumuman esok status ahli majlis selepas mesyuarat MTEN," katanya lagi.