Sabtu, 30 Ogos 2014

KADANG2 SYOK SENDIRI...SYOK JUGAK....SYOK JUGA JADI ORANG PERASAN NI....JANGAN SOMBONG BODOH DAH

Bahasa

Jangan syok sendiri, PAS hilang 10 kerusi jika tinggal Pakatan, kata Mat Taib





Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata PAS perlu diperingatkan selama ini pengundi Cina juga turut memberikan sokongan mereka apabila parti Islam itu berada bersama dalam PR. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 30 Ogos, 2014.Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata PAS perlu diperingatkan selama ini pengundi Cina juga turut memberikan sokongan mereka apabila parti Islam itu berada bersama dalam PR. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 30 Ogos, 2014.Tan Sri Muhammad Muhd Taib hari ini mengingatkan PAS tidak mengambil jalan mudah meninggalkan Pakatan Rakyat (PR) kerana sekiranya berbuat demikian, parti Islam itu akan mengalami kekalahan yang lebih besar di Selangor.
Bekas menteri besar Selangor itu berkata PAS perlu diperingatkan selama ini pengundi Cina juga turut memberikan sokongan mereka apabila parti Islam itu berada bersama dalam PR.
"PAS akan kalah banyak kerana mungkin orang Cina tidak mahu mengundi PAS. Jangan kita 'sentimen Allahu Akbar' sahaja. Kita kena praktikal dengan keadaan pengundi.
"Jika kita silap percaturan, PR akan menang dan PAS yang tidak dapat undi. Jika ada pilihan raya di Selangor, saya ingat kurang-kurang PAS akan kalah 10 (kerusi)," katanya dalam Wacana Merdeka di Universiti Selangor di Shah Alam hari ini.
PAS sebelum ini mengambil pendirian yang berlainan dengan PR apabila memilih untuk memberi lebih nama calon menteri besar kepada Sultan Selangor bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Khamis secara terbuka meminta PAS menyatakan sama ada mereka menentang keputusan PR menamakan isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, sebagai satu-satunya calon menteri besar Selangor kerana beliau seorang wanita.
Muhammad berkata berdasarkan pengalaman 10 tahun sebagai menteri besar Selangor, trend pengundian negeri ini dapat difahami dan PAS akan lebih selamat jika bersama PR.
Katanya, apa jua keputusan yang diambil PAS, kelebihan pengundi Cina ketika bersama PR perlu diberi perhatian ketika ia memberikan satu sumbangan besar.
"Ini pengalaman saya 10 tahun jadi MB. Saya tahu trend. Kita jangan syok sendiri.
"Saya fikir jika PAS ada pendirian baru, PAS akan kalah banyak. Pengundi Cina akan tarik diri, tidak undi calon PAS. Saya sudah tengok trend pengundi di Selangor, PAS menang bukan dengan majoriti besar sangat.
"Kalau PAS ada pendirian berubah, kononnya PAS boleh berdiri dengan sendiri, dan katalah hendak berkawan dengan Umno, saya fikir Datuk Nik Abdul Aziz (Nik Mat) banyak kali kata 'jangan percaya'. Ia akan berbalik cerita lama," katanya.
Beliau berkata Umno akan sentiasa mencari peluang bagi mengukuhkan sokongan rakyat terhadap parti Melayu itu walau dengan apa cara sekalipun.
Katanya, PAS sendiri pernah mempunyai pengalaman bekerjasama dengan Umno yang menyaksikan perhubungan itu tidak bertahan lama.
"Umno berkehendakkan PAS apabila ada sedikit menunjukkan kelemahan. Pada pandangan saya, PAS elok terus dalam PR. Umno biarkan dengan MCA dan MIC.
"Jika ada pandangan Umno dan PAS boleh mentadbir (bersama), itu cuma sementara. Apabila Umno dan Barisan Nasional dapat kuasa balik, katakan di Selangor, mereka akan menguis PAS keluar balik selepas berkuasa.
"Kita kena tahu kekuatan kita. Jangan kata kita sudah menang kita boleh ubah strategi akhirnya termakan dengan mainan politik Umno," katanya kepada kira-kira 100 hadirin di universiti itu. – 30 Ogos, 2014.

 Kisah Jutawan Yang Hidup Seperti Orang Miskin Demi Orang Lain
Posted on Friday, August 29 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Apabila jutawan Klaus Zapf meninggal dunia minggu ini, seluruh Jerman berkabung atas kematiannya. Hartawan aneh, yang sentiasa mempunyai wang berjuta-juta di bawah kawalannya, sebenarnya hidup yang amat berjimat. Apa yang paling membuatkan rakyat negaranya mencintai dia adalah sifat murah hatinya memberikan sebahagian besar wang beliau, sehingga tinggal $ 500  perbelajaannya setiap bulan.

"Saya tidak memerlukan wang. Ia hanya menjadikan kita tidak sama rata, "Klaus pernah berkata. "Terdapat begitu banyak pekara bodoh di sekitar wang, anda tidak perlu satu sama lain."

Zapf, 62, telah membuat kekayaannya dalam perniagaan - sebuah syarikat bernama Zapf Umzüge, yang sering dirujuk sebagai 'West Berlin's best removals collective.

Tetapi walaupun kapitalisme telah membuat dia kaya, Zapf adalah penyembah sosialisme. Beliau dikagumi ideologi begitu banyak yang dia mendirikan patung wira beliau - Vladimir Lenin - di halaman syarikatnya di Kreuzberg. "Di sini, khayalan kemegahan menjadi penyembuh setiap hari," katanya seperti mana yang beliau ditempat kerjanya. 

Beliau bermula dengan membeli satu Transit van lama dan menawarkan perkhidmatannya pada harga yang jauh lebih rendah berbanding dengan firma saingan. Walaupun dia tidak boleh memandu van itu sendiri, dengan cepat dia mengupah orang dan mulakan perniagaannya. Firma itu berkembang dengan pesat dan begitu juga kekayaan Zapf ini.

Walaupun memilki kekayaan, Zapf memilih untuk tinggal di sebuah apartmen kecil dan menerima gaji yang hampir tidak cukup untuk perbelanjaan asas beliau. Malah, dia hidup seperti seorang lelaki kelas menengah - untuk hidup, dia akan mengumpul botol kosong untuk pertukaran semula deposit dan membeli-belah di pasar raya pada harga yang rendah.

Zapf tidak pernah membeli sebuah rumah sendiri, kerana dia fikir ia hanya akan menyumbang kepada harga-lingkaran dan mneyebabkan pekerja biasa tidak akan mampu untuk memiliki rumah yang baik. Beliau sentiasa berpakaian sederhana, dan dia tidak pernah mempunyai lesen memandu.

Di sebalik keadaan luaran, Zapf sebenarnya menyembunyikan sebuah kepintaran perniagaan licik - dia meramalkan bahawa ibu negara akan beralih dari Bonn ke Berlin apabila Tembok Berlin telah diruntuhkan. Itulah yang mendorong beliau untuk menubuhkan depot di sana, mewujudkan bahagian pasaran yang besar dalam perniagaan bergerak. Beliau mempunyai kira-kira 600 pekerja dan lebih 60,000 pelanggan setahun pada 14 lokasi yang berbeza.

Zapf, yang telah berkahwin dua kali dan meninggal dunia akibat serangan jantung pada 20 Ogos.  Jenazah beliau telah dihadiri oleh anak perempuan berusia 13 tahun, kawan-kawannya, bekas isteri-isteri dan ahli politik. - Dairishare

Saturday, 30 August 2014

UTUSAN RUGI LAGI ... KALI INI RM11.05 JUTA UNTUK SUKU KEDUA BERAKHIR 30 JUN.



Utusan Melayu (Malaysia) Sdn Bhd telah mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM11.05 juta untuk suku kedua yang berakhir pada 30 Jun, dari keuntungan bersih sebanyak RM1.92 juta tahun yang lalu, The Star hari ini melaporkan.

Laporan itu menyatakan bahawa pendapatan bagi syarikat penerbitan yang dikuasai Umno lebih rendah pada RM74.4 juta daripada RM96.1 juta pada tahun lepas.

Setengah tahun kerugian bersih Utusan Melayu ini meningkat kepada RM30.9 juta daripada RM6.9 juta tahun lepas manakala perolehan jatuh dari RM172.1 juta pada tahun 2013 kepada RM139.9 juta tahun ini.

Syarikat itu menyatakan bahawa pendapatan bagi segmen penerbitan, pengedaran dan pengiklanan jatuh sebanyak 22.5 peratus daripada RM20.6 million- yang membawa kerugian sebelum cukai yang lebih tinggi sebanyak RM23.6 juta berbanding kerugian sebelum cukai sebanyak RM11.6 juta pada tahun lepas .

Syarikat itu juga merupakan penerbit akhbar-akhbar berbahasa Melayu Utusan Malaysia dan Kosmo, mingguan Mingguan Malaysia, Kosmo Ahad, satu-bahasa Jawi mingguan dan majalah Wanita, Mastika, Hijab Fesyen, Ibu dan Anak, Insta, Saji, Infiniti, Harmoni, Al -Islam dan URTV.

Ia memberitahu Bursa Malaysia bahawa ia menjangka separuh kedua tahun ini akan kekal mencabar memandangkan persaingan yang semakin meningkat bahagian pasaran hasil pengiklanan.

"Bagaimanapun, kami akan terus dengan strategi peningkatan kandungan akhbar dan menawarkan pakej kreatif untuk iklan.

"Kami juga akan terus mengamalkan strategi menjimatkan kos berhemat dalam operasi perniagaan kami," kata Utusan Melayu dalam satu kenyataan.

Strategi termasuk pembekuan pengambilan baru kakitangan dan juga kos "pemantauan secara agresif" pentadbiran, pengeluaran dan kakitangan.

Saturday, 30 August 2014

MALAYSIA BUKAN SEBENARNYA MERDEKA KATA NAIB KETUA DEWAN ULAMA SEDUNIA.



Naib Ketua Dewan Ulama Sedunia merangkap Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mendakwa kemerdekaan negara ini bukan yang sebenar ekoran masih terikat dengan sistem kehidupan dan bernegara penjajah.

Menurutnya, pemerintahan yang ada kini hanyalah sekadar penyambung misi dan visi penjajah tanpa mereka perlu berada di sini.

"Pemilihan tema sambutan kemerdekaan oleh Pas, 'Malaysiaku...Minda Merdeka' tepat dan sesuai dengan keadaan yang berlaku di negara sekarang.

"Kerana bukan kemerdekaan yang sebenar apabila sesebuah negara yang telah mencapai kemerdekaan tetapi masih terikat dengan segala sistem kehidupan dan bernegara mahupun undang-undang peninggalan penjajah walau yang memerintahnya adalah dari kalangan anak bangsa sendiri," katanya yang dipetik melalui perutusan kemerdekaan.

Melalui perutusan sama, beliau mengingatkan agar barisan nama tokoh-tokoh kemerdekaan yang tidak didendang turut diingati terutama oleh generasi muda.

Katanya, setiap kali sambutan hari kemerdekaan, hanya nama yang sama disebut-sebut sebagai tokoh kemerdekaan negara.

"Tiap kali menyambut kemerdekaan negara, hanya nama-nama sepeti Tunku Abdul Rahman, Datuk On Jaafar yang dinobatkan sebagai Tokoh Kemerdekaan tanpa menafikan peranan dan jasa mereka.

"...di sana terdapat ramai lagi tokoh yang memperjuangkan kemerdekaan negara. Nama seperti Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong, Mat Kilau, Tok Janggut, Dr Burhanuddin AlHelmi serta ramai lagi tidak harus dilupakan oleh generasi mendatang sebagai penyumbang kepada kemerdekaan negara," katanya.

Saturday, 30 August 2014

INILAH WAJAH TERKINI AHLI PARLIMEN BRITAIN PRO PALESTINE DAN ANTI ISRAEL CEDERA TERUK KENA BELASAH OLEH PENYOKONG TEGAR YAHUDI LAKNATULLAH DI LONDON, ENGLAND..



A British MP known for his pro-Palestinian and anti-Israel speeches has been injured in an attack in London by a man shouting about the Holocaust, his spokesman has said.

George Galloway was reported to have suffered bruising and a suspected broken jaw and rib in the attack on Friday in the capital's Notting Hill area while he was posing for pictures.

"George was posing for pictures with people and this guy just attacked him, leapt on him and started punching him," his spokesman said.

"It appears to be connected with his comments about Israel because the guy was shouting about the Holocaust."

A Metropolitan police spokesman said a suspect was found a short time later and arrested.

"He was arrested on suspicion of ABH (actual bodily harm) and taken to the south London police station where he remains."

Galloway had described himself as being in "pretty bad shape" following the assault Friday, the spokesman said.

Reports of broken bones have not been verified by Al Jazeera but police said the MP was badly injured.

A post by the Respect party's Twitter account thanked wellwishers and included a picture of Galloway's bruised face.

Galloway, the leader of the Respect party and MP for Bradford West, was interviewed by British police earlier this month following a speech on August 2 in Leeds in which he claimed Bradford as an Israeli-free area due to the attacks on Gaza.

"We don't want any Israeli goods; we don't want any Israeli services; we don't want any Israeli academics coming to the university or the college; we don't even want any Israeli tourists to come to Bradford, even if any of them had thought of doing so," he said.

Saturday, 30 August 2014

ISU PELANTIKAN MENTERI BESAR SELANGOR ... INI PANDANGAN BEKAS PEGUAM NEGARA MERANGKAP MANTAN PENGERUSI SUHAKAM.



Bekas Peguam Negara dan mantan Pengerusi SUHAKAM, Tan Sri Abu Talib Othman berpandangan  bahawa Sidang Dewan Undangan Negeri tidak boleh secara mutlak menamakan seorang Menteri Besar Selangor kerana pelantikan itu adalah mengikut budi bicara Sultan Selangor.

Talib berkata Artikel 53 (2) (a) perlembagaan Selangor dan dibaca bersama dengan Jadual 8 Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan prosedur akan pelantikan seorang Menteri Besar Selangor.

Jadual itu menyatakan bahawa Sultan hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Menteri Besar untuk mempengerusikan majlis eksekutif ahli dewan undangan, yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Undangan itu.

"Pelantikan Menteri Besar adalah mengikut budi bicara Sultan tetapi ia perlu dilakukan secara bijaksana."

Talib berkata memilih pemimpin di dalam Dewan Undangan Negeri yang menikmati sokongan majoriti tidak dapat menyelesaikan masalah semasa.

Dua puluh sembilan wakil rakyat, termasuk dua dari PAS, pada 14 Ogos menandatangani akuan berkanun yang menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah.

PAS pada mesyuarat jawatankuasa pusat 17 Ogos mencalonkan Dr Wan Azizah sebagai pilihan pertama dan Timbalan Presiden PKR dan wakil Bukit Antarabangsa Azmin Ali sebagai pilihan kedua.

Tetapi, pada mesyuarat Majlis Presiden PR pada hari yang sama, Azmin enggan dan tolak pencalonan berkenaan.

Awal minggu ini, jawatankuasa pusat PAS menyerahkan keputusan kepada budi bicara Sultan, tetapi setiausaha agungnya, Datuk Mustapha Ali, berkata parti itu akan mengemukakan nama-nama tiga wakil rakyat dari PKR sebagai calon Menteri Besar.

Perebutan untuk jawatan Dato' Menteri Besar Selangor telah melegak panas untuk lebih sebulan selepas Tan Sri  Khalid Ibrahim enggan meletakkan  jawatan untuk memberi laluan kepada Dr Wan Azizah.

Khalid telah dipecat dari PKR pada 9 Ogos kerana salah laku engkar ikut perintah parti.

Saturday, 30 August 2014

SUASANA HIMPUNAN GELOMBANG MERAH KUNING DI STADIUM KOTA RAJA, PADANG SULTAN SULAIMAN, KLANG.

 




VIDEO: Pesawat singapore airlines hilang kawalan

// // 5 comments
11 penumpang dan seorang anak kapal Singapore Airlines cedera apabila pesawat yang dinaiki mereka hilang kawalan seketika akibat cuaca buruk dalam penerbangan SQ308 dari Singapura ke London pada Ahad lalu.

Sebelum kejadian berlaku, pramugari sedang menghidangkan makanan kepada penumpang. Namun pesawat tersebut hilang kawalan dan jatuh 20 meter dari ketinggian asal.

Insiden itu menyebabkan makanan yang dihidangkan tertumpah dan mengotorkan pesawat.

Bagaimanapun, anak-anak kapal dan penumpang terdahulu telah dimaklumkan dan diarahkan untuk berada ditempat duduk sebelum insiden itu berlaku.

Seorang penumpang sempat mengambil gambar kesan air kopi tertumpah ke siling pesawat dan memuat naik gambar tersebut di laman Instagram.

Menurut salah seorang penumpang berkata, ketika kejadian itu suasana dalam pesawat amat mengerikan seperti di dalam lift yang menjunam jatuh ke bawah.









Sabtu, 30 Ogos 2014


Abdul Khalid tolak kerjasama Umno@BN untuk kekal kerusi MB

mb3728a543b477098a4848e499317bdbbd_XLSHAH ALAM, 30 OGOS : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim enggan membuat rundingan kerjasama dengan Umno bagi membantu beliau mengekalkan kedudukan sebagai orang nombor satu di negeri itu.
Menurut sumber yang memetik laporan Malay Mail, difahamkan Umno sebelum ini menjemput Abdul Khalid untuk menyertai mereka pada kemuncak krisis panjang kerusi jawatan itu sebulan lalu.
“Itu bukan cara beliau,” kata seorang pegawai dari pejabat Abdul Khalid.
Sumber yang rapat dengan Abdul Khalid turut memaklumkan Umno memerlukan Abdul Khalid kerana kepakaran beliau dalam dunia korporat sebagai bekas Pegawai Eksekutif Guthrie Bhd.
Abdul Khalid sebelum ini dipecat dari PKR dan akhirnya mengumumkan perletakkan jawatannya pada Selasa lalu.
Malay Mail difahamkan bahawa Umno menawarkan untuk mengekalkan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar dan bekerjasama dengan Pas.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno di Selangor bagaimanapun tidak mahu mengulas perkara itu.
Satu sumber yang rapat dengan Abdul Khalid juga menyifatkan beliau seorang yang tegas dan berusaha menjalankan pentadbirannya yang bersih.

Tiada ulasan: