Isnin, 25 Ogos 2014

MASALAH PARTI SEMUA ADA MASALAH...CUMA YANG DAH SUDAH...YANG TENGAH BERMASALAH....YANG AKAN BERMASALAH YANG INI ALLAH SAJA YANG TAHU...PARTI TUTUP BUKA BARU...YANG TUTUP TERUS...YANG KUAR BUKAK BARU...YANG MELOMPAT...KUAR BALIK...LOMPAT BALIK...NI BIASA...JANGAN YANG KITA SUKA SEMUA NAMPAK OK...YANG TAK SUKA SEMUA NAMPAK TAK OK....NI PUN BIASA...YANG BAHAYA SYOK SENDIRI....RASA SENTIASA BETUL...RASA AHLI MASUK SYURGA....RASA DIRI KEKASIH ALLAH...PATUTNYA KITA ADA RASA 'BIMBANG' DAN 'MENGHARAP'...ILMUAN ISLAM MEMANG MAHIR BAB NI....JANGAN ASYIK JAGA KESIHATAN BUKAN TAK BOLEH JAGA....AKIDAH JUGA WAJIB JAGA...NAK BELAJAR ILMU KESIHATAN BOLEH...ILMU FARDU AIN KENA/WAJIB BELAJAR...SAMBUTAN MAJLIS ILMU BANYAK YANG LEMBAB

Bolehkah Tidur Mengunjur Kaki Ke Arah Kiblat?

Posted on June 9, 2014 under Islam by
tidur arah kiblat
Tuntutan menghormati arah kiblat itu dapat dilihat dalam berbagai perkara. Antaranya ialah dalam perkara qadha hajat. Apabila kita hendak qadha hajat haram hukumnya menghadap atau membelakangi kiblat jika dalam keadaan terbuka seperti di gurun sahara iaitu padang pasir. Namun harus jika qadha hajat itu dalam keadaan berdinding. Sekurang-kurang dinding itu ialah tiga hasta tinggi dan tidak kurang tiga hasta jaraknya. Jika dalam keadaan sedemikian hukumnya adalah harus. Lebih lagi harus jika qadha hajat itu dalam tandas kerana sememangnya dalam keadaan tertutup.
Bagaimana pula hukum tidur dengan mengunjurkan kaki ke arah kiblat? Adakah tidur seperti ini termasuk dalam perkara tidak menghormati arah kiblat? Untuk menjawab persoalan ini, elok kita rujuk pandangan ulama mengenainya.




Imam Al-Ghazali Rahimahullahu Ta’ala ada menerangkan bahawa salah satu cara tidur menghadap kiblat itu ialah seperti menghadapkan orang yang hampir mati ke arah kiblat iaitu dalam keadaan terlentang, muka dan dua tapak kakinya menghadap ke arah kiblat. Perkara ini jelas disebutkan dalam kitabnya Ihya ‘Ulumiddin dengan katanya:
Ertinya: “(Adab tidur yang) ke tujuh ialah (sunat) tidur menghadap kiblat. Menghadap kiblat itu ada dua cara : Salah satunya: (Seperti cara) menghadapkan orang yang hampir mati iaitu terlentang atas belakang (badannya), muka dan dua tapak kakinya menghadap ke arah kiblat. Kedua: (Seperti cara) menghadap (kiblat di dalam) lubang kubur iaitu baring secara mengiring dengan mukanya serta bahagian hadapan badannya ke arah (kiblat) ketika berbaring pada posisi sebelah kanan. (Kitab Ihya ‘Ulumiddin: 1/448)
Selain tidur, dalam perkara sembahyang, di dalam keadaan tertentu ketika sakit seseorang itu dibenarkan bersembahyang secara menelentang dan kedua kaki menghadap ke arah kiblat. Hal ini disebutkan oleh Imam Zakaria al-Anshari Rahimahullahu Ta’ala dalam kitab Asna al-Mathalib:
Ertinya: “Jika dengan duduk itu dia mendapat kesusahan, (iaitu kesusahan yang sama) dirasainya (ketika dia bersembahyang) dengan cara berdiri, maka wajib sembahyang (dengan cara) berbaring atas rusuknya dengan wajah dan (sebelah) hadapan badannyamenghadap kiblat. Dan berbaring atas rusuk sebelah kanan adalah lebih afdhal. Dan makruh jika berbaring di atas rusuk sebelah kiri tanpa ada sebarang keuzuran sebagaimana ditetapkan dalam kitab al-Majmu’. Kemudian jika terdapat keuzuran untuk berbaring maka sembahyanglah dalam keadaan menelentang dan dua tapak kakinya mengarah ke kiblat, seperti halnya orang yang hampir mati apabila tidak dapat dibaringkan di atas rusuknya barulah dibaringkan secara menelentang. Dan (orang yang dibaringkan secara menelentang itu) kepalanya lebih tinggi dengan meninggikan bantalnya supaya menghadap wajahnya ke arah kiblat.” (Kitab Asna al-Mathalib: 1/148)
Sementara itu, menurut Syeikh Muhammad bin Shaleh al-’Uthaimin Rahimahullahu Ta’ala apabila ditanya mengenai hukum tidur dengan mengunjurkan kaki ke arah kiblat, beliau memfatwakan dengan berkata:
Ertinya: “Tidak mengapa ke atas seseorang apabila dia tidur kedua kakinya menghala ke arah Ka’bah (kiblat). Bahkan ulama fiqh Rahimahumullahu Ta’ala berkata: “Sesungguhnya orang sakit yang tidak mampu berdiri dan tidak mampu duduk, (maka dia) bersembahyang dengan cara miring dan wajahnya menghadap ke arah kiblat dan jika tidak mampu juga maka (hendaklah) bersembahyang dengan cara terlentang dan kedua kakinya menghadap ke arah kiblat.” (Fatawa Ibnu al-’Uthaimin: Soalan ke 1576)
Maka berdasarkan beberapa pandangan ulama di atas, dapatlah disimpulkan bahawa tidur menelentang dengan mengunjurkan kaki ke arah kiblat itu tidaklah mengapa bahkan tidak dikira berdosa. Sebab, tidur dalam keadaan mengunjur kaki ke arah kiblat itu sama dengan keadaan sembahyang orang yang sakit dan tidak mampu sembahyang dalam keadaan berdiri ataupun duduk. Diharuskan sembahyang miring atas rusuknya yang kanan ataupun dalam keadaan menelentang dengan wajah dan kedua kakinya menghadap ke arah kiblat.
WALLAHU’ALAM
Sumber: Pelita Brunei


 



weiii!!!kalau tau bahaya,tarik la lesen.OK,kat rumah xbeli,tp klu tpaksa makan kat luar mcm mn?adoii..bro Walker Shariff ,tolong sat..
Support -> Tepung Gandum Tanpa Peluntur
Senarai Tepung Yang Bahaya Pada Kesihatan
pendedahan dilakukan sendiri oleh setiausaha PPIM tentang bahayanya tepung yang selalu kita guna.
Soalan: mana boleh tak beli tepung bunga cempaka atau cap lily... tepung ni paling murah kot. macam tu habis la duit modal saya tahun ni nak berniaga bulan puasa naik berganda sebab tepung Faiza mahal sket..
Jawapan: apa yang cik akan akan dapat sebagai pulangan nanti apabila cik menghidangkan barangan masakan cik yang dihidang kan kepada orang ramai menggunakan tepung yang membuatkan penyakit kanser dan barah pada hari tua mereka? dan apabila disiasat apabila mereka mendapat barah dan kanser pada hari tua mereka nanti... hasil siasatan adalah disebabkan tepung kandungan clorox yang cik gunakan. apa perasaan cik masa tu?
Soalan?
Kenapa tak rampas je dah tahu bahaya?
Jawapan
Banyak Barang Bahaya Tetapi,dijual secara sah,tak ada orang kesah,seperti rokok.
Yang Penting Bayar Cukai.

Boikot Tepung kandungan Clorox yang membawa kepada penyakit kanser atau barah:
1.Tepung Cap Sauh
2.Tepung Cap Wau
3.Tepung Cap Bunga Cempaka
4.Tepung Cap Lily
5.Tepung Cap Blue Key
Tepung yang selamat digunakan dan tiada bahan peluntur clorox adalah:
1.Tepung Faiza
2.Tepung Cap Bidara


Sebarkan !!
Berubahlah Demi Anak2 Kita !



Sunday, 24 August 2014


EDISI MACAI UMNO KANTOI MALU LUMAT LUNYAI!!!! ... SENDIRI BUAT FITNAH ... SENDIRI PULA SERU JANGAN SEBAR FITNAH BERKENAAN!!!



Masih ingatkah anda kisah anak Allahyarhamah Mastura Mustafa yang menangis di tepi keranda bonda? Anak tersebut dikatakan merayu agar keranda itu dibuka, kisah itu adalah tidak benar.

Tolong jangan sebar fitnah walaupun ia bertujuan untuk meraih simpati. Tolong hormati mangsa dan keluarga mangsa.

Adik ini merayu kepada semua yang ada dia nak tengok muka mama dia walaupun sedikit, nak peluk dan minta maaf sempena Hari Raya, tapi keranda tak boleh dibuka... ( Ayat ini telah dipadamkan oleh macai UMNO)

Yang tinggal ialah: ...

Sungguh sebak hati ini melihat. Ya Allah, Kau berilah ketabahan kepada anak ini dan Kau ampunilah segala dosa ibunya serta tempatkan lah dia di dalam jannah-Mu


MACAI UMNO DENGAN FITNAH, TIPU DAN TIDAK MAU MENGAKU WALAUPUN DENGAN BUKTI BERGAMBAR MEMANG TIDAK BOLEH DIPISAHKAN SEBAB SUDAH MERESAP SAMPAI KE TULANG SONSOM.








Jangan gunakan handphone semasa mengisi minyak dan di kawasan pam minyak. Video ini menunjukkan apa yg telah terjadi kpd petugas di station minyak yg menggunakan handphone semasa berada di atas lori tangki minyak yg hendak di salur ke pam minyak. Amat bahaya! Tolong sharekan video ini kpd semua saudara mara dan sahabat handai demi keselamatan!
 Boleh intai wanita mandi - Ulama Mesir
Posted on Sunday, August 24 @ 19:59:17 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur




KAHERAH: Seorang ‘ulama’ Mesir mengeluarkan fatwa menghalalkan lelaki mengintai wanita di bilik mandi.


Dalam kenyataannya di stesen televisyen al-Arabiya, Usamah Al-Qawsi berkata, jika seseorang lelaki benar-benar jujur dan mahu menikahi wanita terbabit, mereka boleh menyorok dan mengintai bakal isteri itu secara diam-diam.

“Perbuatan itu boleh diterima asalkan niatnya suci,” katanya.


‘Fatwa’ Usamah itu kononnya dibuat berdasarkan kisah seorang sahabat Rasulullah.


Kata Usamah, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, jika seseorang lelaki dapat melihat sesuatu yang akan membuatnya mahu menikahi seseorang perempuan, ia boleh dibenarkan.
Bagaimanapun kenyataan itu segera dikecam ulama serta kerajaan.
Menteri Agama Mesir, Mohammad Mukhtar berkata, sangat tidak boleh diterima jika lelaki mengintai wanita di bilik mandi walaupun tujuan akhirnya adalah untuk menikahi wanita tersebut.
“Di mana kemuliaan dan kewarasan Usamah membenarkan amalan mengintai wanita di bilik mandi?” katanya.
Mukhtar berkata, Islam melarang seseorang wanita menunjukkan aurat masing-masing kecuali untuk suami dan mahram.
Lelaki juga diharamkan melihat aurat wanita.
“Islam mengajar supaya umatnya bersopan.
“Jika fatwa Usamah diterima, apakah akan berlaku kepada anak-anak anda semua?” katanya. - MSTAR
 


Nuffnang Ads


TIPS MENJAGA BUAH PINGGANG

TIPS MENJAGA BUAH PINGGANG



** Minuman yang diambil hendaklah melebihi dua liter sehari terutama orang yang bekerja kuat serta berpeluh dan cuba elakkan dari memakan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram ,buah-buahan jeruk kering seperti asam boi dan buah kana.
** Memakan mi segera seperti mi maggi dan makanan rapu seperti twisties, chikadess, serta mi kuning dan roti canai memudahkan penyakit buah pinggang menyerang (Gantikan mi kuning dengan spageti dan roti canai dengan capati dan tosei)
** Minuman seperti nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa juga perlu dielakkan kerana kandungan utama minuman ini mempunyai bahan kimia pewarna dan perisa, meminum teh kedai juga wajar dielakkan kerana teh kedai adalah teh ‘recycle’ yang semata-mata dibuat dari bahan kimia pewarna dan perisa.
** Pengambilan Coklat perlu dielakan dan meminimunkan pengambilan air milo dan gantikannya dengan horlick , dilarang sama sekali pengambilan minuman bergas kerana merosakkan buah pinggang.
** Kurangkan pengambilan ayam daging kerana mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan diladang selama 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan. Cuba gantikan dengan ayam kampung atau ayam dijual dipasar yang kulitnya berwarna kuning. Ayam ini tidak mengandungi ubat-ubatan terlarang.
Mencegah adalah lebih baik dari merawat..
Sumber: Legacy Secret Trading Facebook


Ustaz Lotfi Dipecat Dari PAS kerana sertai Jihad!


PETALING JAYA: PAS telah menamatkan keanggotaan Ustaz Lotfi Ariffin berikutan dakwaan pembabitannya dalam kumpulan militan di Syria.

 Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata Lotfi telah disingkir keluar dari parti itu bulan lalu apabila dakwaan pembabitannya dengan kumpulan militan di Syria muncul di media dan juga media sosial.

 "Kami menjalankan siasatan kami sendiri dan memutuskan untuk menamatkan keahlian Lotfi. "Ini menjadi peringatan dan amaran kepada semua ahli-ahli kami untuk tidak mengaitkan diri mereka dengan mana-mana kumpulan militan, kerana kita tidak menyokong keganasan," katanya.

 Mustafa berkata demikian sebagai memberi tindak balas terhadap laporan The Star yang mengetengahkan penglibatan Lotfi dalam kumpulan militan di Syria. Lotfi dilaporkan menyatakan hasrat untuk mempertahankan hak-hak orang-orang Syria yang ditindas.

A.S kata, Pas semakin gila. Insan yg berjuang menentang musuh Islam digelar pengganas. 
Beliau berjuang melawan syiah basyar.. kenapa dia dipanggil militan/pengganas?
Mustafa Ali dilihat semakin songsang membawa hala tuju Pas dan semakin sekular dimana jelas ketika ini mereka mengamalkan politik suku agama suku.


 



KHABAR GEMBIRA BAGI PENCINTA KOPI


” DAN BAGI YANG TIDAK SUKA JANGAN BERLEBIHAN DALAM MENOLAKNYA, SEBAB BAU KOPI MENARIK MALAIKAT UNTUK MEMINTAKAN KEAMPUNAN BAGI PEMINUM KOPI. DAN TEMPAT YANG BERBAU KOPI TIDAK DISUKAI PARA JIN ” Suatu ketika as-Sayyid Ahmad bin Ali Bahr al-Qadimi jumpa dengan Nabi Muhammad Saw. dalam keadaan terjaga. Ia berkata kepada Nabi Saw.: “Wahai Rasulullah, aku ingin mendengar hadits darimu tanpa perantara.”
Nabi Muhammad Saw. kemudian bersabda: “Aku akan memberimu 3 hadits;

1. Selama bau biji kopi ini masih tercium aromanya di mulut seseorang, maka selama itu pula malaikat akan beristighfar (memintakan ampun) untukmu.

2. Barangsiapa yang menyimpan tasbih untuk digunakan berdzikir maka Allah akan mencatatnya sebagai orang yang banyak berdzikir, baik ia gunakan tasbihnya atau tidak.
3. Barangsiapa yang duduk bersama waliyullah yang hidup atau yang sudah wafat maka pahalanya sama saja dengan ia menyembah Allah di seluruh penjuru bumi.”
Al-Habib Abubakar bin Abdullah al-Atthas berkata: “Sesungguhnya tempat yang ditinggalkan dalam keadaan sepi atau kosong maka jin akan menempatinya. Sedangkan tempat yang biasa digunakan untuk membuat hidangan kopi maka para jin takkan bisa menempati dan mendekatinya.”
Tadzir an-Nas halaman 177 dan at-Tadzkir al-Mushthafa li Aulad al-Musthafa wa Ghairahum min Man Ijtbahu Allahu Washthafa karya al-Habib Abubakar al-Atthas bin Abdullah bin Alwi bin Zain al-Habsyi halaman 117 .
  Please 

Monday, 25 August 2014


MENJAWAB SOALAN PROVOKASI MANTAN MUFTI PERLIS SEKIRANYA PKR MENGUASAI NEGARA.




"Saya di London sudah hampir 3 minggu. Saya hanya ikuti perkembangan politik dari internet. Maaf, saya hanya tertanya diri saya; jika PKR yang seperti dalam keadaan sekarang menguasai negara apa akan terjadi?!. Maaf ahli-ahli PKR ini soalan yang melintas dalam fikiran seorang rakyat marhaen. Jangan marah. Kita negara demokrasi, hak rakyat untuk berfikir dan bertanya."


ULASAN OMAK KAU:-

Soalan provokasi ini perlu di jawab dengan penuh hemah dan ilmiah, bukannya secara emosi , maki hamun dan caci cerca.

Kena terima hakikat KeADILan kini sedang menghadapai sedikit masalah kepercayaan dan keyakinan rakyat jika diberikan kuasa dan amanah untuk pimpin negara apakah akan terjadi .. ini adalah realiti yang jangan kita tolak dan nafi.

Masa-masa yang ada sehingga parlimen bubar untuk PRU 14 hendaklah digunakan sebaik mungkin memulihkan kembali keyakinan rakyat amnya dan anggota/ahli parti dalam gagasan Pakatan Rakyat khasnya.

Tunaikan segala apa yang diucapkan dan di ikrarkan semasa Kongres KeADILan 2014 yang baru tamat semalam .... Biar rakyat lihat yang para pemimpin KeADILan cakap serupa bikin dan bikin serupa cakap.

PRK Pengkalan Kubur adalah medan terbaik untuk membuktikan kepada rakyat dan negara bahawa KeADILan sudah bersedia untuk berganding bahu sesama rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat dan melupai segala pertelingkahan sesama sendiri semasa pemilihan untuk merampas kerusi Pengkalan Kubur dari UMNO/BN.

Disini terletaknya adakah sayangkan parti lebih utama dan penting atau pemimpin tertentu perlu dipuja dan ditaksub melebehi parti.

Rakyat kini sudah tidak pekak dan buta dalam isu politik yang melanda negara... Tawanilah minda dan jiwa mereka, pasti misi tawan Putrajaya tidak menjadi masalah.



PATUTNYA KITA ADA RASA 'BIMBANG' DAN 'MENGHARAP'

'BIMBANG'....bimbang2 Allah tak terima amalan kita...bimbang2 Allah murka kat kita...bimbang2 kita riak...ujub dll...dan bimbang2 yang membawa kita positif...dengan menjaga amalan2 yang khusus dan yang tidak khusus

'MENGHARAP'....mengharap2 amalan2 diterima....mengharap2 keampunan dan kerahmatan Allah swt

 

Banyak kali gak aku naik pesawat MAS, tapi serius tak pernah jumpa ruang solat sebegini. MH370 dah hilang. MH17 dah hangus.

Tiada ulasan: