Jumaat, 22 Ogos 2014

ISLAM ITU BENAR/HAQ....ISLAM ITU AGAMA ALLAH....ALLAH HANYA REDA AGAMA ISLAM SAHAJA

HUKUMAN BUNUH KE ATAS TAWANAN PERANG??
1. Status hukuman ke atas tawanan perang dijelaskan di dalam Al-Quran surah Muhammad ayat:4
فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ
“Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir (di medan perang) maka pancunglah batang leher mereka. Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka maka tawanlah mereka dan sesudah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan sampai perang berhenti. Demikianlah, apabila Allah menghendaki niscaya Allah akan membinasakan mereka tetapi Allah hendak menguji sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain. Dan orang-orang yang gugur pada jalan Allah, Allah tidak akan menyia-nyiakan amal mereka.
2. Maka dari sini hukuman ke atas tawanan perang yang ditunjukkan Nas adalah Mann (Bebaskan) dan Fida' (Terima Tebusan). Tidak ada hukuman lain selain yang DUA ini.
3. Adapun yang mengatakan boleh membunuh tawanan perang berdasarkan dalil 8:67 sebenarnya pandangan tersebut perlu diteliti. Sebab mereka menggunakan asbab Nuzul ayat itu untuk menarik hukum. Dengan melihat kepada perbezaan pendapat antara Umar RA dan Abu Bakar RA.
4. Asbab Nuzul bukanlah hukum itu sendiri tetapi sebagai keterangan kepada kita untuk memahami peristiwa ayat tersebut diturunkan. Hukum diambil daripada teks Nas bukan asbab Nas. Kaedah Syara’ yang masyhur Al-ibrah biUmumi lafzi la bikhusus sabab, - Pengajaran diambil adalah dari Lafaz umum dan tidak terikat dengan sebab khusus.
5. Lagi pula terdapat kontroversi apabila menggunakan hujah Asbabun Nuzul ayat ini untuk ditarik kesimpulan bahawa tawanan perang boleh dibunuh. Ayat itu dikatakan di dalam kitab-kitab tafsir ulama' menyebelahi Umar RA yang berpendapat membunuh semua tawanan perang. Manakala pendapat Abu Bakar RA yang diambil oleh Rasulullah supaya ditebus tawanan ditolak dan kerana itu Allah menegur Rasulullah.
6. Tetapi Rasulullah SAW tetap tidak membunuh kesemua tawanan perang melainkan hanya dua orang yang dibunuh dan itu akan diterangkan selepas ini. Kontroversinya adalah apabila ayat ini dijadikan sebagai dalil pensyariatan hukuman bunuh tawanan perang tetapi dalam masa yang sama Rasulullah SAW tidak membunuh sedangkan ayat itu telah diturunkan. Mustahil bagi Rasulullah SAW yang maksum untuk mengingkari perintah Allah SWT. Kerana itu kontroversi seperti ini perlu membuatkan kita berfikir juga.
7. Mengatakan dalil 8:67 dan 47:4 terdapat percanggahan hukum dan perlu dikompromi sehingga hukumnya ada 3 (bebas, tebus dan bunuh) juga adanya nasikh mansukh adalah tidak tepat. Surah al-Anfal ayat 67 adalah ‘Itab (teguran) kepada Rasul bukan ayat tentang hukum ke atas tawanan perang.
8. Allah SWT berfirman ;
مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Tidaklah patut bagi seseorang Nabi mempunyai orang-orang tawanan sebelum ia dapat membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
9. Dua Ayat tersebut menyentuh kata أَثْخَنْتُمُوهُمْ / يُثْخِنَ. Asal kata ini adalah dari wazan اثخن yakni melemahkan, mengalahkan, melumpuhkan.
Perhatikan ayat tersebut ;
a) حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ – sehingga ia dapat melumpuhkan musuh sebanyak-banyaknya di muka bumi
b) حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ - Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka
10. Sebahagian ulama’ membahaskan bahawa Surah Muhammad:4 selain merupakan dalil hukum tawanan perang ia juga terdapat bagaimana metode atau teknik perang. Kaum muslimin diperintahkan untuk memukul batang leher kaum kafir (memancung) sehinggalah kekuatan musuh melemah dan lumpuh.
11. Jadi, mafhum daripada ayat tersebut adalah, jika kekuatan musuh telah lumpuh, tidak mampu lagi kaum kafir untuk melawan kaum muslimin maka ketika itulah dilakukan penawanan.
12. Bukanlah maksud di dalam sesuatu battle(mu’ariqah) itu dibunuh semuanya musuh namun cukuplah dengan pembunuhan terhadap sebahagian besar musuh sehingga tidak ada ruang lagi utk mereka melawan. Dengan kata lain, tidak ada penawanan sebelum musuh dinyatakan kalah. Inilah yang dimaksudkan dengan tawanan perang.
13. Di dalam perang Badar, surah al-Anfal;67, teguran Allah SWT kepada Nabi SAW dan kaum muslimin adalah kerana terlalu cepat, tergesa-gesa untuk mengambil harta rampasan dan tawanan perang sebelum musuh lumpuh sepenuhnya.
14. Kita tahu bahawa kaum muslimin melawan dalam lingkungan 900-1000 bala tentera kaum kuffar dan membunuh lebih kurang 70 orang daripada mereka. 73 orang ditawan manakala yang lain melarikan diri. Kerugian dan angka korban kafir Quraish ketika itu hanyalah dalam lingkungan 14-15%. Jadi inilah mengapa Allah SWT menegur Rasulullah SAW yang sepatutnya membunuh lebih banyak tentera kuffar supaya menambahkan lagi ketakutan di dalam diri kaum kuffar terhadap kaum muslimin sebelum mengambil tawanan perang.
15. Firman Allah SWT ;
تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
“Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” Maka ayat ini adalah penyempurna kepada teguran Allah SWT disebabkan mengambil tawanan sebelum masanya.
16. Pengajaran ini juga dapat dilihat daripada kekalahan kaum muslimin di perang Uhud, kerana adanya kelompok pemanah kaum muslimin yang melanggar arahan Rasulullah SAW supaya tetap bertahan di atas bukit. Disebabkan mereka terburu-buru untuk mengambil harta rampasan sebelum perang tamat dan kaum kuffar benar-benar menyerah kalah.
17. Maka dalil 8:67 langsung tidak menyentuh soal hukum tawanan perang, sehingga apabila tawanan telah dilakukan maka dalil yang dirujuk terhadap tawanan perang adalah surah Muhammad:4.
18. Kini timbul pula masalah nasikh mansukh. Surah Muhammad atau digelar juga surah Al-Qitaal turun semasa Rasulullah SAW sampai di Madinah. Surah al-anfaal ayat 67 itu turun selepas perang badar tamat. Kami telah jelaskan sebelum ini (lihat point ke-6 diatas) bahawa Rasulullah SAW tidak menghukum mati sebilangan besar tawanan perang tersebut.
19. Sekiranya benar terdapat nasikh mansukh sudah tentu kesemua tawanan perang yang ditawan dibunuh kerana mengikuti hukum yang baru dan meninggalkan hukum yang lama. Hadis Nabi Saw ini menguatkan lagi bahawa Rasulullah SAW tidak membunuh tawanan perang badar ;
لو كان المطعم بن عدي حيا ثم كلمني في هؤلاء النتنى لتركتهم له
Jika seandainya Muth’im ibn ‘Adi masih hidup, kemudian dia berbicara kepadaku tentang mereka (tawanan perang), maka aku akan bebaskan mereka kerana dia.(HR Muslim)
Dan hadis ini ;
كان ناس من الأسرى يوم بدر لم يكن لهم فداء فجعل رسول الله صلى الله عليه وسلم فداءهم أن يعلموا أولاد الأنصار الكتابة
Ada diantara tawanan Perang pada hari Badr tidak memiliki tebusan. Maka Rasulullah SAW menjadikan tebusan mereka adalah mengajarkan anak-anak kaum Anshar menulis. (HR Ahmad)
20. Sedangkan apa yang kita dengar bahawa Rasulullah SAW membunuh Utbah bin Muth’im dan Nadhir bin Harits selepas perang badar bukanlah hujah mengenai hukum tawanan perang. Ada ulama’ menjelaskan itu adalah hukum khusus terhadap orang-orang tertentu di dalam perang.
21. Bahkan hukuman bunuh tersebut tidak dilakukan di dalam semua siri peperangan. Hukuman itu adalah terhadap orang-orang WANTED di dalam Islam. Dan ketua negara melihat akan ada ancaman yang lebih besar jika tidak dibunuh orang seperti ini.
22. Utbah bin Muth’im, Nadhir bin Harits, abu Izzah, yang dibunuh mempunyai sebab tersendiri. Jika kita mengkaji Sirah ada beberapa diantara mereka yang murtad kemudian menjadi musuh kepada Islam seperti Ibn Khathal. Dan Rasulullah SAW sebagai ketua negara semasa itu telah menetapkan mereka sebagai orang-orang yang dikehendaki dan halal darahnya. Ikrimah Bin Abu Jahal sebelum masuk Islam turut berada dalam senarai WANTED namun Rasulullah memberi jaminan keamanan kepadanya.
23. Hukum khusus terhadap “Wanted” tidak boleh digunakan sebagai hujah telah adanya alternatif lain untuk menghukum bunuh tawanan perang. Membebaskan tawanan atau mengambil tebusan adalah hukum yang muktamad berdasarkan dalil yang sarih. Sedangkan membunuh orang-orang tertentu itu terserah kepada Ketua Negara kerana dialah yang layak untuk menjatuhkan hukuman dengan pertimbangannya yang sesuai dengan syara’.
24. Kesimpulan dari pembahasan ini adalah, dalil 8:67 dan 47:4 sebenarnya tidak bercanggah. Dan tidak adanya nasikh mansukh terhadap 2 ayat tersebut. Dan tidak boleh menjadikan hukuman TERTENTU terhadap tawanan perang adalah hukum tawanan perang itu sendiri.
25. Seandainya kaum muslimin berjaya mengalahkan Amerika kelak, dan Obama, John Kerry serta yang lain-lain konconya yang merupakan perletak dasar Amerika dalam memusuhi Islam dengan kejahatan dan kekejaman mereka ini ditawan, maka mereka inilah yang layak untuk dibunuh. Tetapi kalau setakat namanya Robert, David, Mutu atau Ah-Cong yang hanya berpangkat prebet, mereka ini dihukum berdasarkan hukum tawanan perang yang telah dinyatakan (Faimma Mannan Ba’du waimma Fida’).
Wallahu A’lam
Sumber : http://bersatudemiislam.blogspot.com/


 

Aman Palestin added 2 new photos.
Pengkhianat di Gaza dihukum bunuh tembak sampai mati.
Seramai 11 orang pengkhianat yang berjaya ditangkap dalam menyalurkan laporan penting langsung kepada Israel dihukum bunuh hari ini oleh kementerian Dalam Negeri di Gaza..
Semoga Allah terima taubat mereka, buat yang belum bertaubat hukuman bakal menanti anda si pengkhianat negara.
Sumber
AP Media
apa perasaan hampa bila tgk gambar2 ni?bayangkan jika benda2 cmni jadi kt saudara mara kita.. Obama dan israel memang haramjadah dn semoga laknat Allah bkekalan sampai kiamat kpd depa..




























Dzaka Grafika added 7 new photos — with Roman Romanta and 92 others.
Penggal Lehernya,.!! Allahuakbar,.!!
Wanita Iraq ahlus sunah di perkosa ramai ramai di hadapan suaminya oleh Tentara America/sekutu syiah .......
Buat semua yang
Membenci IS saksikanlah oleh mata kalian inilah yang IS bela.....yang kalian tuduh khawarijj

Dan bertanyalah kepada Nurani kalian ISIS membela kehormatan mereka apakah itu kejahatan ....
Buat kalian yg mengaku
Salafi ...NU....yang sangat besar kebencianya kepada IS dan Kelompok lain yang sangat membenci IS ......
Apa perasaan kalian melihat Kaum muslimin di iraq di perlakukan seperti di gambar ini........
Bahagiakah .......
Atau kalian
Kalian senang dengan pemandangan ini ......atau kalian marah
Ini hanya satu bukti kecil di sana.....
di iraq ada ribuan orang yg mengalami penyiksaan lebih biadab ....
Yang tak terexpose Dunia luar ..karena mereka adalah America.....
Dan Hanya IS lah yang mampu Bangkit untuk membela harga diri mereka dan juga membalas atas sakit hati mereka yang kita tidak bisa membayangkanya.
Harap Di share,.!! SEBARKAN...!!!
Ada 2000 foto Pelecehan terhadap tahanan Muslimah irak dan afganistan yang disembunyikan pemerintah Obama,
Silahkan baca Tautannya,.!!
http://www.merdeka.com/dunia/tentara-amerika-ramai-ramai-perkosa-remaja-irak.html
LikeLike · ·
خؤير‎'s photo.

Orang" heboh melihat video pemenggalan Wartawan warga amerika_ oleh ISIS
Yg tertangkap basah memata-matai dan memberitakan kabar finah publik di Media..
Hmmm,,
menurut ku biasa saja karena orang" kafir pernah LEBIH BRUTAL MEMENGGAL 40.000 lebih kepala umat muslim di Algeria dan ribuan lainnya di Maroko dulu (ada bukti" foto dsb)
jadi klo ada yg ngaku muslim TAPI sok"an mau bersimpati kpd pihak Asing,,??
Sebelum salah bertindak..
Mending saudara berfikir ulang lahh tuk bersimpati kpd sodara kita terlebih dahulu,,!!
dan lagi Amerika baik pemerintahannya maupun warga nya pun PANTAS untuk itu karena mereka menikmati hasil dari yg mereka jarah dari negeri muslim (minyak di timur tengah dan emas dari indonesia) dan mereka TAK PUNYA MALU akan hal itu
sekian.

Photo: Orang" heboh melihat video pemenggalan Wartawan warga amerika_ oleh ISIS
Yg tertangkap basah memata-matai dan memberitakan kabar finah publik di Media..
Hmmm,,
menurut ku biasa saja karena orang" kafir pernah LEBIH BRUTAL MEMENGGAL 40.000 lebih kepala umat muslim di Algeria dan ribuan lainnya di Maroko dulu (ada bukti" foto dsb)
jadi klo ada yg ngaku muslim TAPI sok"an mau bersimpati kpd pihak Asing,,??
Sebelum salah bertindak..
Mending saudara berfikir ulang lahh tuk bersimpati kpd sodara kita terlebih dahulu,,!!
dan lagi Amerika baik pemerintahannya maupun warga nya pun PANTAS untuk itu karena mereka menikmati hasil dari yg mereka jarah dari negeri muslim (minyak di timur tengah dan emas dari indonesia) dan mereka TAK PUNYA MALU akan hal itu
sekian.

LikeLike · · Promote ·
TIADA UCAPAN TAKZIAH JUGA INNALILLAH DARI KERAJAAN MALAYSIA
Alhamdulillah.. tiada bendera separuh tiang.. tiada ritual berkabung.. tiada bunga ditabur mengiringi jenazah.. tiada juga Al-Fatihah setiap setengah jam di kaca tv.. tiada diberitakan dimana2 media kerajaan selama berbulan bulan.. kerana Rasulullah x pernah ajar pun buat begitu..
Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah.... Kamu mungkin tidak bernilai pada pandangan negara tapi bukan begitu pada pandangan Allah..Bergembiralah kamu wahai tentera Allah walaupun tiada rakaman takziah juga innalillah buatmu para syuhada insha Allah.. Allahu Akhbar!!! Allahu Akhbar!! Allahu Akhbar!!!
"Katakanlah Wahai Muhammad: Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik." (At-Taubah:24)

Maharaja China Menulis Sajak Untuk Nabi Muhammad ....
Percaya atau tidak, seorang maharaja yang dianggap antara yang teragung pernah memerintah Tanah Besar China pernah menulis sajak puji-pujian kepada junjungan besar Nabi Muhammad saw sembilan abad yang lampau.
Maharaja yang dikenali sebagai Maharaja Hongwu(1328-1398) adalah pengasas kepada Dinasti Ming yang mendominasi Tanah Besar China selama 276 tahun. Maharaja Hongwu terkenal sebagai maharaja yang bertolenrasi terhadap agama terutama agama Islam.

Baginda tidak pernah melarang ajaran Islam tersebar di wilayah jajahannya bahkan pernah bertitah supaya mendirikan beberapa masjid bagi memudahkan umat Islam beribadat. Antara masjid yang ‘mendapat’ jasa bakti daripada Maharaja Hongwu adalah di Yunnan, Nanjing, Guangdong dan Fujian.
Panglima-panglima Muslim

Baginda dipercayai memiliki beberapa pegawai Istana yang beragama Islam. Maharaja Hongwu begitu mempercayai pegawai-pegawai Istana ini. Antaranya adalah

Chang Yuchun(1330-1369)
Chang Yuchun adalah panglima kepada Maharaja Hongwu yang paling dipercayainya. Dikenali sebagai ‘Chang Ten Thousand’ kerana kehebatan dan ketangkasan beliau di medan perang menyamai 10,000 tentera. Beliau meninggal dunia semasa Maharaja Hongwu baru sahaja mengasaskan Dinasti Ming. Kematian panglima kesayangan baginda itu menyebabkan baginda menulis sebuah sajak khas yang mengambarkan kesedihan baginda.

Lan Yu(meninggal dunia pada 1393)
Salah seorang panglima Maharaja Hongwu dan juga adik lelaki kepada isteri panglima Chang Yuchun. Lan Yu terkenal dalam sejarah Dinasti Ming sebagai seorang pemberontak apabila cuba merampas kuasa melalui pengaruh putera mahkota. Lan Yu dihukum mati dan lebih 15,000 pengikut setianya turut sama dihukum..

 


Rozana dedah Awie tak pernah daftar nikah

rozana--
KUALA LUMPUR - Isteri kepada penyanyi Awie iaitu Rozana Misbun hanya menyedari perkahwinannya selama ini yang telah mencecah lapan tahun tidak pernah didaftarkan di negara ini selepas dia merujuk masalah rumah tangganya di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) kira-kira dua bulan lalu.
Rozana, 36, berkata, suaminya pernah memberitahu kepadanya sebelum ini perkahwinan mereka di Songkhla, Thailand pada 20 Jun 2005 telah didaftarkan dan dia terkejut apabila diberitahu tiada sebarang rekod perkahwinan mereka berhubung perkara itu.
“Selepas tragedi 2 Jun lalu saya pergi ke Jawi dengan niat untuk mendapatkan khidmat kaunseling berhubung masalah rumah tangga kami dan apabila mereka semak surat perkahwinan kami di setiap negeri, ia tiada dalam rekod.
“Pada ketika itulah baharu saya mengetahui perkahwinan kami masih belum didaftarkan sepanjang sembilan tahun berkahwin,” katanya kepada mStar Online.
Rozana ditemui pada satu sidang media khas yang diadakan di perkarangan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan di sini pada Jumaat. Dia turut ditemani oleh dua peguamnya iaitu Majdah Muda dan Rubiah Jaffar.
Terdahulu Awie dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang pada 3 Julai lalu atas tuduhan sengaja mendatangkan kecederaan terhadap isterinya di kediaman mereka di Ukay Bistari, Ukay Perdana, Hulu Kelang pada 2 Jun lalu.
Awie bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut yang dibacakan di bawah Seksyen 325 Kanun Keseksaan.

Dalam pada itu Rozana berkata, sejak kejadian tersebut Awie tidak pernah menghubunginya untuk bercakap mengenai soal perkahwinan atau perceraian sebaliknya terus membuat permohonan untuk mendapatkan hak penjagaan anak-anak mereka.
Jelas Rozana, dia keliru dengan tindakan suaminya itu sedangkan status perkahwinan mereka tidak dibawa ke mahkamah untuk mendapatkan pengesahan.
“Kami belum pun bercerai dan dia sudah sibuk dengan soal hak penjagaan anak-anak kami sedangkan status perkahwinan pun belum disahkan dan didaftarkan di Malaysia.
“Saya sendiri tidak merebut anak-anak dengan dia tetapi dia yang membuat permohonan malah aduan yang saya lakukan sebelum ini langsung tidak melibatkan mahkamah syariah,” jelasnya.
Sementara itu, Rozana berkata, dia akan mempertahankan haknya sebagai seorang ibu terhadap tiga anak-anaknya yang kini di bawah jagaan sementara suaminya.
Jelas Rozana, demi kembali bersatu dengan anak-anaknya dia tidak akan berdiam diri dan akan memastikan haknya sebagai seorang isteri dan ibu terbela di mahkamah.
“Saya akui sebelum ini saya takut dan trauma dengan dia tetapi kini tidak lagi kerana saya akan melawan kembali untuk mendapatkan hak saya selepas dua bulan tidak bertemu dengan anak-anak.
Mengulas mengenai pelbagai cerita kurang enak yang disebarkan tentang dirinya, Rozana berkata, dia tidak mempunyai hak untuk menghalang sesiapa sahaja yang ingin bercakap mengenainya kerana hanya dia dan keluarga sahaja yang tahu keadaan sebenar.
“Tidak mengapa jika ada pihak yang ingin memburuk-burukkan saya dan kalau hendak balas setiap tuduhan itu memang susah dan Awie sendiri tahu bagaimana hubungan saya dengan anak-anak dan saya sememangnya tidak pernah meninggalkan mereka.
“Apa yang boleh saya katakan sekiranya seseorang tidak tahu situasi dan keadaan sebenar lebih baik jangan beri pendapat atau komen kerana hanya saya dan keluarga sahaja yang tahu cerita sebenar,” jelasnya.
Dalam perkembangan lain, peguam syarie Rozana, Majdah Muda, berkata, pihaknya akan menfailkan jawapan permohonan bantahan awal bagi mengetepikan perintah hak penjagaan (hadanah) sementara yang difailkan oleh Awie 21 Julai lalu.
Jelas Majdah, pada 17 September baharulah mahkamah akan meminta kedua-dua belah pihak memberi hujahan dan kemudiannya membuat keputusan terhadap perkara itu.
Awie turut mengemukakan bantahan terhadap permohonan Rozana untuk membatalkan permohonan injunksi yang difailkan secara ex-parte (sebelah pihak) olehnya pada 16 Julai lalu untuk menghalang wanita itu daripada mendekati atau menghubunginya dan anak-anak mereka dalam apa jua cara sekalipun.
Pada 22 Julai lalu Awie berjaya mendapat hak penjagaan sementara ke atas tiga anak hasil perkahwinan mereka daripada Mahkamah Tinggi Syariah, di sini iaitu iaitu Putra Ahmad Merrah, 7, Putra Ahmad Rezzki, 6, dan Puteri Qasseh Antasha, 4.
Awie turut mempunyai dua lagi anak hadil perkahwinan terdahulunya dengan Arni iaitu Puteri Aleeya Antasha, 14, dan Puteri Aleefa Antasha, 12, lapor mStar.

Yang Zie's photo.
Assalamualaikum n slmt pg..
Renung2kan...

Photo: Assalamualaikum n slmt pg..
Renung2kan...

PenMerah [dot] com's photo.
MASYAALLAH..berapa like untuk pic ni..? — with Zulhilmi Miey and 2 others.

Photo: MASYAALLAH..berapa like untuk pic ni..?

LikeLike · · Promote ·
PenMerah [dot] com's photo.
MasyaAllah!
Solat berjemaah di Maldives... Say Subhanallah..

Photo: MasyaAllah!
Solat berjemaah di Maldives... Say Subhanallah.. <3

LikeLike · · Promote ·
Ayob Hussin's photo.
Salute !

Photo: Salute !

LikeLike · · Promote ·
Umno Pengkhianat Keparat's photo.
gambo dirakam di china..

err..
jangan pikir islam hanya milik eksklusif orang melayu umno.. — with Persatuan Mukabuku Pulau Pinang and 6 others.

Photo: gambo dirakam di china..

err..
jangan pikir islam hanya milik eksklusif orang melayu umno..

 

Tazkirah for all's photo.

Photo

524 SharesLikeLike · · Promote ·
seronok bribadah bramai2...dmsjid lak...hadirlah pngajian....brerti brda d tman2 syurga




Tiada ulasan: