Ahad, 10 Ogos 2014

SEBAB NAK JAGA TAHTA SORANG NI...KITA SANGGUP LONDEH-MELONDEH....JANGAN TAKSUB SANGAT....TSKI YANG DIPECAT NI AHLI PAS ATAU AHLI PKR....DIBELA SAKAN ADA APE2 KE....HINGGA SANGGUP KELUAR PAKATAN....MEMANG TSKI NI HEBAT

3:19PM - 10 Aug 2014

'Bila PAS & PKR saling londeh melondeh...'


Kegagalan PAS dan PKR yang kini saling londeh melondeh sesama sendiri dalam isu krisis menteri besar Selangor menimbulkan kesangsian sama ada mereka mampu menjadi alternatif sebenar kepada BN.

Perkara itu dibangkitkan penganalisis politik daripada Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Maszlee Malik (bawah) hari ini.

“Lebih malang lagi kegagalan para pemimpin parti, terutamanya PAS dan PKR untuk menjaga disiplin di media umum agar tidak londeh melondehkan dan juga telanjang menelanjangkan antara satu sama lain.

“Di dalam kes di Selangor (ia) telah membuatkan ramai pihak berasa sangsi apakah mereka mampu untuk menjadi alternatif kepada BN,” katanya.

Dalam kenyataannya hari ini, Maszlee melihat krisis itu menjadi ujian paling getir untuk menguji sejauh mana “politik baru” yang ingin dibawa oleh Pakatan, dalam keadaan tiada pihak dominan dalam gabungan mereka.

Katanya, walaupun majlis presiden sepatutnya memainkan peranan tersebut, seringkali ada sahaja pemimpin parti, terutamanya daripada PAS yang bertindak menyalahi keputusan itu.

“Malah, dalam sesetengah insiden, terdapat pemimpin bawahan parti-parti Pakatan yang akan menggunakan media umum untuk menunjukkan bangkangan mereka terhadap kesepakatan majlis presiden,” katanya.

Katanya, perkara itu menyebabkan ramai pihak yang telah meletakkan harapan kepada Pakatan pada dalam pilihan raya umum lalu dan akan datang “keliru, hampa dan kecewa”.
9:00PM - 10 Aug 2014



Jasin Hebat feeling cool with Yang Zie and 98 others
6 hrs ·
selamat malam

Dewan Ulama sedia jika ditakdir keluar Pakatan


Dewan Ulama dilaporkan bersedia jika ditakdirkan keluar Pakatan Rakyat ekoran perbezaan pendapat mengenai kedudukan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, sementara Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali pula berkata sebaliknya.

Bernama melaporkan, Dewan Ulama senada dengan mursyidul amnya Datuk Nik Abdul Aziz Nik dan menyatakan, mengikut sejarah, mereka bersendirian selepas keluar BN dan bersama Semangat 46 sebelum ini.

"Seandainya kita (PAS) bersendirian kita terima. Ini sejarah-sejarah yang telah disebut oleh Tok Guru (Nik Abdul Aziz). Laluan PAS ini bukan mudah.

"Keputusan Majlis Syura Ulama PAS telah membuat ketetapan mengenai keputusan itu.

"Ia merujuk kepada lunas-lunas perlembagaan semasa membuat keputusan itu," pemangku ketua dewan itu Datuk Ahmad Yakob itu dipetik sebagai berkata kepada pemberita selepas menghadiri sebuah sambutan Aidilfitri di Kota Baharu.

Dua hari lalu, dalam kenyataan bersama Nik Abdul Aziz dan timbalannya Datuk Dr Haron Din, Majlis Syura Ulama PAS menegaskan Khalid tidak boleh digugurkan selagi beliau tidak disabitkan sebarang pelanggaran terhadap amanah yang mewajarkannya disingkir.

PKR semalam memecat Khalid berkuat kuasa serta merta setelah didakwa mengingkari keputusan mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat memilih presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menggantikannya.

Bernama juga melaporkan, Ahmad yang juga menteri besar Kelantan berkata PAS mahu melihat isu itu diselesaikan dengan baik dan menafikan keadaan politik itu menyebabkan perpecahan dalaman gabungan pembangkang.

"Tidak seperti itu. Ini suatu yang memberi kematangan dalam berpolitik dan saya minta biarlah semuanya bertenang dan mencari jalan keluar terbaik.

"Kalau Dewan Undangan Negeri dibubarkan pun ia ada masalah juga," katanya, seperti dilaporkan agensi berita nasional.

Bertenang, kata Mustafa

Sementara itu, Harakahdaily melaporkan Mustafa sebagai menegaskan PAS akan terus bersama dengan Pakatan dan mengingatkan semua pemimpin dan anggotanya supaya bertenang menghadapi konflik itu.

"Kepimpinan PAS sedang berada di tengah-tengah isu ini dan menangani isu ini secara berhemah, cermat dan bijaksana bersama-sama dengan kepimpinan Pakatan Rakyat yang lain," ujarnya ketika dihubungi akhbar web PAS itu sebentar tadi. 



 Pemuda PAS gesa wujudkan Jawatankuasa Krisis MB Selangor
Posted on Sunday, August 10 @ 16:46:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur




Pemuda PAS gesa wujudkan Jawatankuasa Krisis MB Selangor


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS hari ini menggesa agar sebuah Jawatankuasa Krisis MB Selangor diwujudkan bagi menyelesaikan masalah yang berkemungkinan berlaku akibat pemecatan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dari PKR.


Ketua Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat berkata, pihaknya bimbang sekiranya ruang tersebut akan dimanipulasi oleh pihak tertentu untuk kepentingan mereka dengan mewujudkan kekacauan di negeri Selangor.

"Pemuda PAS sangat khuatir ruang ini akan dimanipulasi oleh pihak tertentu untuk kepentingan mereka dengan mewujudkan kekacauan dalam Negeri Selangor agar Dewan Undangan Negeri dapat dibubarkan.

"Justeru dicadangkan Jawatankuasa Krisis MB Selangor perlu diwujudkan segera oleh PR bagi menangani masalah yang akan berlaku," katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

Katanya pemecatan Abdul Khalid menyebabkan Menteri Besar Selangor itu bukan lagi ahli Pakatan Rakyat (PR), justeru meletakkan pentadbiran kerajaan negeri dalam keadaan tidak stabil.

Memetik contoh daripada krisis yang belaku di Perak pada tahun 2009, Suhaizan turut mendesak agar konflik ini dapat ditangani dengan segera secara harmoni melalui majlis Presiden PR.

"Pemuda PAS bersedia menerima apa juga arahan melalui kepimpinan tertinggi PAS bagi menyelesaikan kemelut ini," katanya.

Selain itu, beliau juga memberi arahan kepada kesemua ahli pemudanya supaya tidak bertindak secara sendirian kerana ia akan menambah kesulitan terhadap krisis yang berlaku.

Beliau meminta mereka supaya bertenang, bersiap sedia terhadap sebarang kemungkinan serta menunggu arahan dari Pejabat Pemuda PAS Malaysia.

Pada 7 Ogos lalu, Pemuda PR mencadang agar diadakan pertemuan lapan mata di antara Abdul Khalid dengan ketiga-tiga pemimpin utama mereka iaitu Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Dalam sebuah kenyataan bersama oleh Suhaizan, Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Ketua Pemuda Sosialis DAP Teo Kok Seong, mereka melahirkan rasa bimbang tentang masa depan PR.

Pada Sabtu 9 Ogos 2014 pula, dalam satu mesyuarat, Dewan Pemuda PAS Malaysia telah bersetuju menyokong usaha memperteguh PR seperti yang dipertegaskan oleh Majlis Syura Ulama dan bersedia menjadi pendamai kepada krisis yang sedang berlaku.

Mereka juga sebelum ini telah mendesak supaya mesyuarat PAS Pusat diadakan segera bagi memastikan kemelut politik yang melanda parti itu dan Pakatan Rakyat.

Abdul Khalid semalam telah dipecat dari PKR sebagai ahli seumur hidup berkuatkuasa serta merta.

Pengerusi Lembaga Disiplin PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong berkata, keputusan itu telah dibuat pada Mesyuarat Pimpinan Pusat (MPP) selepas meneliti dan mengadakan siasatan berkenaan kes disiplin dan tatatertib terhadap Abdul Khalid.

Jangan Merusak Rumah Tangga Orang

oleh: Muhammad Muafa

Assalamu’alaikum ustadz,
Dengan segala hormat, saya mohon bantuan ustadz untuk membantu saya memberikan solusi permasalahan rumah tangga saya saat ini,
Saya wanita, 28 tahun, memiliki anak 3tahun. saya bekerja di sebuah perusahaan swasta di Surabaya, sebenarnya saya ingin sekali menjadi ibu rumah tangga seperti wanita lainnya, namun suami saya melarang saya berhenti karena adik-adik saya  masih kuliah sehingga sewaktu-waktu adik-adik butuh biaya saya bisa membantu, karena penghasilan suami saya saat itu juga tidak besar.
Dalam perjalanan waktu kami mengarungi kehidupan rumah tangga yang bahagia, namun saat pernikahan adik saya permasalahan ini akhirnya muncul, saat itu ketika pernikahan, adik saya menolak ucapan selamat dari suami saya dengan berjabatan tangan, hal itu dilakukan di depan keluarga kami, akhirnya suami saya merasa malu dan langsung pulang, keesokan harinya saya juga di telepon disuruh pulang juga, sayapun akhirnya menuruti permintaan suami saya.
Setelah itu kamipun akhirnya bertengkar masalah itu, karena saya juga menghormati sikap adik (I) saya mengenai prinsipnya haram berjabat tangan meskipun dengan ipar, akhirnya kamipun rukun setelah berhari-hari tidak bertegur sapa, namun  tidak ada solusi mengenai permasalahan ini, dan sayapun tidak mengungkit-ungkit juga karena takut kami akan bertengkar lagi.
Namun suatu saat  pada acara selamatan dirumah Ibu saya di desa, suami saya tidak mau datang ke rumah,dia hanya mengantarkan ( naik Bis)  sampai di ujung jalan rumah,  alasannya karena dijika pulang maka akan bertemu adik 1 saya suami saya akan malah marah dan takut malah menambah dosa, karena sikapnya. Sayapun berusaha memahaminya, karena saya kira dia akan datang pas acaranya, namun ternyata juga tidak datang, dia hanya mengirimkan sms dengan isi permohonan maaf tidak bisa datang karena berat melangkah ke rumah saya di desa, dia juga meminta saya pulangnya minta antar saja sama adik ke 2 saya.
Karena musim liburan Bis sangat penuh, akhirnya oleh adik @ saya, saya dipesankan  tiket kereta, ternyata juga habis, sayapun akhirnya ditawari sepupu( wanita) saya yang juga akan berangkat ke Surabaya bersama menggunakan sepeda motor. Dan sayapun tidak meminta adik saya mengantarkan saya karena dia juga akan kembali ke Malang, saya kasihan karena transportasi bis sangat ramai.
Sebelum saya berangkat sayapun memberi kabar kepada suami saya bahwa saya berangakat bareng sepupu saya, namun mendengar kabar saya suami saya malah  marah dan menelfon adik saya, karena tahu suami saya sedang marah saya melarang adik saya mengangkat telepon tersebut, namun berungkali suami saya tetap menelpon, akhirnya diangkat juga oleh adik saya, dengan marah serta memaki adik saya dengan mengatakan adik saya tidak memiliki etika, karena sudah dibantu biaya kuliah diminta bantuan mengantarkan saja adik saya tidak mau, tidak tahu terima kasih.  Mendengar makian itu saya juga sangat marah, dan sayapun mebela adik saya, ketika suami saya bertanya sebenarnya siapa yang salah, saya jawab bahwa yang salah suami saya, kenapa harus memaki. mendengar itu suami saya menuduh saya telah menginjak-injak harga dirinya.
Dan permasalahan inipun berlanjut sampai sekarang, suami saya meminta saya segera berhenti bekerja dan akan mengatur semua keuangan saya, sayapun menolak karena dia memerintahkan saya dalam keadaan sangat marah, saya takut saat saya benar-benar berhenti permasalahan ini berujung pada perceraian, karena kata-kata suami saya sudah sangat kasar. Saat ini suami saya juga  mendiamkan saya, membiarkan saya entah pulang ke rumah atau tidak,  dia sama sekali sudah tidak memperhatikan saya, dan terus terang saya masih sangat mencintai suami saya, saat kami rukun dia selalu memanjakan saya, saya juga sempat melihat dia sangat bersedih dan menitikkan air mata,
Di sisi lain keluarga saya meminta saya berpisah saja, jika terus-terusan bertengkar dan suami saya tidak bisa akur dengan adik-adik saya, saya sangat bingung saat ini karena dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda, jika seandainya bersujud pada  manusia diperbolehkan  beliau akan memerintahkan istri bersujud pada suami, di sisi lain suami saya tidak bisa akur dengan adik karena permasalahan di atas.
Ustadz bagaimana saya menyikapi permasalahan ini, apa yang harus saya lakukan saat ini ustadz? Mohon bantuan Ustadz
Terima kasih sebelumnya.
Wassalamu’alaikum wr. Wbr.
Fulanah-di Suatu Tempat
Jawaban
Wa’alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh.
Semoga ibu dan suami senantiasa dihimpun Allah dalam kebaikan dan berkah.
Ibu,
Tidak ada satupun rumah tangga di kolong langit ini yang bebas sama sekali dari problem dan permasalahan. Tidak satupun rumah tangga yang terlepas dari perselisihan. Tidak ada satupun rumah tangga yang tidak pernah ada pertengkaran (meski kecil). Rumah tangga Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ pun tidak bebas dari pemasalahan. Problem dan masalah justru menjadi “alat pengukur” untuk menguji kualitas iman pasangan suami istri.
Ada kalanya problem rumah tangga muncul dari pasangan, kadang dari orang tua/kerabat, dan kadang pula dari orang lain. Semuanya adalah ujian untuk meningkatkan kualitas iman, senyampang disikapi menurut cara yang diajarkan Allah dan RasulNya.
Hal yang harus diwaspadai saat terjadi masalah antara suami dengan istri adalah adanya pihak ketiga yang berusaha mengipas-ngipasi/mengkompori dengan target memisahkan antara suami istri tersebut. Aktivitas merusak rumah tangga orang dengan berupaya memisahkan pasangan suami istri adalah dosa besar (Kaba-ir), kemunkaran berat, perbuatan para penyihir, dan diantara program utama Iblis berikut tentaranya untuk menimbulkan fitnah dan kerusakan di tengah-tengah manusia. Abu Dawud meriwayatkan;
سنن أبى داود – م (2/ 220)
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « لَيْسَ مِنَّا مَنْ خَبَّبَ امْرَأَةً عَلَى زَوْجِهَا أَوْ عَبْدًا عَلَى سَيِّدِهِ ».
dari Abu Hurairah, ia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bukan dari golongan kami orang yang merusak hubungan seorang wanita dengan suaminya, atau seorang budak terhadap tuannya.” (H.R.Abu Dawud)
Lafadz imam Ahmad berbunyi;
مسند أحمد (46/ 454)
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ حَلَفَ بِالْأَمَانَةِ وَمَنْ خَبَّبَ عَلَى امْرِئٍ زَوْجَتَهُ أَوْ مَمْلُوكَهُ فَلَيْسَ مِنَّا
dari ‘Abdullah bin Buraidah dari ayahnya berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tidak termasuk golongan kami orang yang bersumpah dengan amanah dan barangsiapa merusak hubungan seorang wanita dengan suaminya atau budak dengan tuannyanya, maka ia tidak termasuk golongan kami.” (H.R.Ahmad)
Orang yang berusaha merusak hubungan istri dengan suaminya dalam hadis di atas di vonis tidak termasuk golongan Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. Jika bukan golongan Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ maka menjadi golongan siapakah selain golongan kaum Kuffar, Munafik, Fasik, ahli maksiat dan semua yang tidak menempuh jalan yang lurus? Cukuplah hadis ini menajdi dalil bahwa merusak rumah tangga orang termasuk hitungan dosa-dosa besar dan kemungkaran yang berat.
Merusak rumah tangga orang juga termasuk perbuatan para penyihir berdasarkan ayat berikut ini;
{وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ } [البقرة: 102]
dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), Padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan lah yang kafir (mengerjakan sihir). mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil Yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: “Sesungguhnya Kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir”. Maka mereka mempelajari dari kedua Malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya (Al-Baqoroh;102)
Dalam ayat di atas dijelaskan bahwa diantara aktivitas sihir yang dipelajari dari Harut dan Marut adalah sihir untuk memisahkan antara seorang lelaki dengan suaminya. Sihir menyeret pada kekufuran, dan sudah diketahui dalam Islam bahwa perbuatan sihir termasuk salah satu dari tujuh dosa besar yang pelakunya dihukum bunuh. Dalil ini semakin menguatkan bahwa merusak rumah tangga orang adalah dosa besar (Kaba-ir) dan kemungkaran yang berat.
Memisahkan pasangan suami istri dan merusak rumahtangga mereka juga menjadi program utama Iblis dan tentaranya utnuk menimbulkan fitnah dan kerusakan di muka bumi. Imam Muslim meriwayatkan;
صحيح مسلم (13/ 426)
عَنْ جَابِرٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ إِبْلِيسَ يَضَعُ عَرْشَهُ عَلَى الْمَاءِ ثُمَّ يَبْعَثُ سَرَايَاهُ فَأَدْنَاهُمْ مِنْهُ مَنْزِلَةً أَعْظَمُهُمْ فِتْنَةً يَجِيءُ أَحَدُهُمْ فَيَقُولُ فَعَلْتُ كَذَا وَكَذَا فَيَقُولُ مَا صَنَعْتَ شَيْئًا قَالَ ثُمَّ يَجِيءُ أَحَدُهُمْ فَيَقُولُ مَا تَرَكْتُهُ حَتَّى فَرَّقْتُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ امْرَأَتِهِ قَالَ فَيُدْنِيهِ مِنْهُ وَيَقُولُ نِعْمَ أَنْتَ
dari Jabir berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda: “Sesungguhnya Iblis meletakkan singgasananya di atas air lalu mengirim bala tentaranya, (setan) yang kedudukannya paling dekat dengan Iblis adalah yang paling besar godaannya. Salah satu diantara mereka datang lalu berkata: ‘Aku telah melakukan ini dan itu.’ Iblis menjawab: ‘Kau tidak melakukan apa pun.’ Lalu yang lain datang dan berkata: ‘Aku tidak meninggalkannya hingga aku memisahkannya dengan istrinya.’ Beliau bersabda: “Iblis mendekatinya lalu berkata: ‘Bagus kamu.” (H.R.Muslim)
Tampak jelas dalam hadis di atas, bahwa Iblis meremehkan banyak “prestasi” tentaranya yang menimbulkan fitnah dan kerusakan ditengah-tengah manusia. Namun ketika diberitahu “prestasi” memisahkan pasangan suami istri, iblis begitu gembira, mendekatkan Syetan tersebut di sisinya dan memujinya. Dari sini bisa difahami, siapapun yang terlibat upaya memisahkan pasngan suami istri dan merusak rumah tangganya (meski dia bersorban besar), sesungguhnya dia adalah bagian dari tentara iblis, yang merealisasikan program-programnya, dan menjadi “anteknya” baik sadar maupun tidak.
Ibnu Taimiyah berkata;
الفتاوى الكبرى (2/ 313)
فَسَعْيُ الرَّجُلِ فِي التَّفْرِيقِ بَيْنَ الْمَرْأَةِ وَزَوْجِهَا مِنْ الذُّنُوبِ الشَّدِيدَةِ، وَهُوَ مِنْ فِعْلِ السَّحَرَةِ، وَهُوَ مِنْ أَعْظَمِ فِعْلِ الشَّيَاطِينِ.
Upaya seseorang untuk memisahkan istri dengan suaminya adalah diantara dosa-dosa berat, termasuk perbuatan tukang sihir, dan sebesar-besar perbuatan Syetan (Al-Fatawa Al-Kubro, vol.2 hlm 313)
Merusak rumah tangga orang variasi caranya beragam. Kadang orang melakukannya dengan mengadu domba pasangan suami istri tersebut, memprovokasi istri agar minta cerai kepada suami dengan cara mencitraburukkan suami, memprovokasi suami agar menceraikan istri dengan cara mencitraburukkan istri, intervensi saat terjadi masalah rumah tangga sehingga api kian membesar, meminta istri tua dicerai sebelum menikahi istri muda, dll. Semuanya termasuk hukum merusak rumah tangga yang hukumnya haram dan dihitung dosa besar.
Sikap yang bijak yang menunjukkan kafakihan dalam dien, jika pihak ketiga melihat ada permasalahan/pertengkaran dalam rumah tangga maka dia tidak boleh berbicara sebelum terealisasi dua hal; pertama: Pasangan suami istri tersebut mengizinkan  dan ridho pihak ketiga itu menjadi Hakam (penengah) terhadap perselisihan mereka dan, kedua: Pihak ketiga tersebut tidak berbicara kecuali setelah mendengar dengan seksama curahan hati dari kedua belah pihak (bukan hanya satu pihak).
Jika dua hal ini tidak terealisasi, maka tidak ada hak apapun bagi pihak ketiga untuk turut campur/mengintervensi urusan rumah tangga orang (meskipun dia kerabat dekat). Hal itu dikarenakan Syariat telah mengajarkan mekanisme penyelesain rumah tangga yang berpulang pada pasangan suami istri, bukan pihak ketiga. Islam telah menempatkan secara bijak dan hati-hati terhadap peran pihak ketiga untuk ikut andil dalam menyelesaikan permasalahan rumah tangga. Peran pihak ketiga hanya bisa dilakukan dengan permintaan, bukan intervensi.
Rumah tangga harus dihormati, karena rumah tangga punya kepala keluarga yang mendapatkan hak dari Allah untuk mengatur rumah tangganya sesuai dengan kebijakannya. Suami adalah kepala keluarga. Ia bagaikan nahkoda bagi sebuah kapal. Membiarkan pihak ketika mengintervensi urusan rumah tangga  secara fakta membuat ikatan pernikahan menjadi tidak ada gunanya.
Jadi, sikap keluarga ibu yang menganjurkan untuk bercerai adalah sikap yang tidak benar. Hal tersebut sudah terkategori intervensi (meski diatasnamakan nasihat), merusak rumah tangga, dosa besar, kemunkaran berat, perbuatan tukang sihir, dan bagian tentara Iblis. Hal tersebut harus dihentikan, dan merka wajib diingatkan untuk tidak turut campur. Seorang istri tidak boleh mendengarkan ucapan provokasi/memanas-manasi/mengompori dari pihak manapun yang jelas berefek rusaknya hubungan suami-istri.
Jika ada pihak ketiga yang telah diketahui ucapan/perbuatannya mengarah pada perusakan hubungan dalam rumah tangga, maka mereka harus dijauhi dan suami berhak melarang istri bertemu dengan mereka. Namun, menjauhi bukan bermakna memutus Shilaturrahim atau memutus Ukhuwwah Islamiyyah. Menjauhi tidak lebih sekedar meminimalisasi interaksi, dan membatasi interaksi pada hal-hal selain urusan rumah tangga. Jika pembicaraan/tindakan sudah mengarah para urusan rumah tangga maka dihindari/dijauhi.
Ini adalah penyikapan terhadap keluarga dan pihak ketiga.
Adapun penyikapan terhadap suami, jangan sampai salah ibu. Bersikap terhadap suami yang paling baik adalah sikap yang diajarkan Allah dan RasulNya, bukan berdasarkan pertimbangan akal, selera, dan perasaan.
Syara’ mengajarkan bahwa asas perlakuan seorang istri terhadap suaminya adalah Tholabur Ridho/طَلَبُ الرِّضَى (mencari Ridho). Dalil yang menunjukkan adalah hadis berikut ini;
سنن النسائي الكبرى (5/ 361)
عن عبد الله بن عباس قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ألا أخبركم بنسائكم من أهل الجنة الودود الولود العؤود على زوجها التي إذا آذت أو أوذيت جاءت حتى تأخذ بيد زوجها ثم تقول والله لا أذوق غمضا حتى ترضى
Tidaklah aku kabarkan pada kalian wanita-wanita kalian yang termasuk penghuni surga? Wanita-wanita yang penyayang dan subur,  yang apabila ia mendzalimi atau didzalimi ia berkata,”tidaklah aku merasakan dapat memejamkan mata hingga engkau ridho” (H.R.An-Nasai)

Dalam hadis di atas diterangkan bahwa istri calon penghuni surga diantara sifatnya adalah jika menyakiti suami atau disakiti suami maka dia akan meminta maaf kepada suami dan tidak bisa tidur sebelum suaminya ridho/memaafkannya. Meminta maaf saat menyakiti suami dalam hadis di atas tidak diterangkan apakah penyebabnya adalah kesalahan suami ataukah istri. Yang jelas, ketika suami merasa disakiti oleh istri, baik dengan ucapan maupun perbuatan lalu istri meminta maaf, maka sifat tersebut dipuji syariat. Lebih hebat lagi ternyata pujian Syara’ bukan hanya saat sang istri yang menyakiti suami. Saat dia disakiti suami, (artinya suaminyalah yang zalim) istri juga meminta maaf, dan sifat ini juga dipuji Syariat. Oleh karena itu, hadis ini bukan sekedar bermakna wajibnya istri yang berbuat zalim untuk meminta maaf, tetapi lebih dari itu hadis ini menunjukkan asas perlakuan seorang istri kepada suami yaitu berusaha selalu mencari ridha/kerelaannya.
Dalil yang menguatkan adalah hadis berikut ini;
سنن الترمذى (2/ 99)
 أَبَا أُمَامَةَ يَقُولُ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَةٌ لَا تُجَاوِزُ صَلَاتُهُمْ آذَانَهُمْ الْعَبْدُ الْآبِقُ حَتَّى يَرْجِعَ وَامْرَأَةٌ بَاتَتْ وَزَوْجُهَا عَلَيْهَا سَاخِطٌ وَإِمَامُ قَوْمٍ وَهُمْ لَهُ كَارِهُونَ
Dari Abu Umamah r.a beliau berkata, Rosuullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda ,” tiga orang yang sholat mereka tidak melampui telinga-telinga mereka yaitu seorang budak yang melarikan diri hingga ia kembali, seorang wanita yang bermalam sementara suaminya marah kepadanya,  dan seorang imam suatu kaum sementara kaumnya membencinya”(H.R.At-Tirmidzi)

Dalm hadis di atas, diterangkan bahwa istri yang membuat suaminya marah maka shalatnya tidak naik ke langit. Penyebab marah dalam hadis di atas juga bersifat mutlak dan tidak diterangkan. Maknanya, Syara’ tidak berkehendak istri membuat suaminya marah, sehingga bisa difahami berdasarkan hadis ini pula bahwa Tholabur Ridho/طَلَبُ الرِّضَى (mencari Ridho) adalah asas seluruh perlakuan Istri kepada suami.
Dalil yang menguatkan adalah hadis tentang kecemburuan Hurul ‘In/Wanita surga/bidadari berikut ini;
مسند أحمد – (ج 45 / ص 78)
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تُؤْذِي امْرَأَةٌ زَوْجَهَا فِي الدُّنْيَا إِلَّا قَالَتْ زَوْجَتُهُ مِنْ الْحُورِ الْعِينِ لَا تُؤْذِيهِ قَاتَلَكِ اللَّهُ فَإِنَّمَا هُوَ عِنْدَكِ دَخِيلٌ يُوشِكُ أَنْ يُفَارِقَكِ إِلَيْنَا
            Dari Mu’adz bin Jabal dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda, “tidaklah seorang wanita menyakiti suaminya di sunia melainkan istri-istri suaminya dari kalangan bidadari di surga berkata, “engkau jangan menyakitinya, Allah melaknatmu, sesungguhnya ia (suami) di sisimu hanyalah tamu yang hampir-hampir meninggalkanmu dan pulang kepada kami”.(H.R.Ahmad)
Secara implisit hadis di atas juga mengajarkan kepada para wanita agar jangan sampai membuat suaminya tersakiti. Maknanya Tholabur Ridho/طَلَبُ الرِّضَى (mencari Ridho) adalah asas seluruh perlakuan Istri kepada suami.
Berdasarkan alas fikir ini, peristiwa-peristiwa rumah tangga Insya Allah bisa disikapi secara lebih tepat dan bijaksana yang lebih dekat dengan syariat yang diperintahkan Allah dan RasulNya.
Ketika terjadi  kesalahfahaman antara suami dengan sebagian kerabat istri, maka langkah pertama agar masalah tidak meruncing dan memanas adalah taatnya istri terhadap semua perintah dan pengaturan suami. Istri selalu berusaha mendapatkan ridha suami. Namun hal ini tidak bermakna istri “berkubu” suami dan memusuhi kerabat. Namun sekedar menjalankan perintah syara’ menaati suami dan mencari ridhanya seraya berusaha mendialogkan kesalahfahaman tersebut dengan tetapn menjaga Shilaturrahim. Jangan sampai istri memaki suami, memarahi apalagi merendahkannya. Karena hal tersebut terhitung dosa besar, bertentangan dengan perintah syara’ dan malah akan memperkeruh keadaan.
Bukankah ibu sendiri telah merasakan bahwa suami sungguh sayang pada ibu?bukankah beliau telah bersedia mengantar pergi, mengontrol kepulangan, mengkhawatirkan keselamatan, dll yang semuanya adalah diantara tanda betapa suami mencintai istri? Terhadap suami yang jahat dan zalim saja Syara’ masih memerintahkan taat, hormat, dan mencari ridhanya, bukankah suami yang mencintai, menyayangi, memanjakan, memperhatikan (sampai kadang-kadang menitikkan air mata) lebih punya alasan untuk ditaati, dihormati, dan dicari ridhanya?
Terakhir, perbanyaklah membaca doa berikut ini agar segala permasalahan dunia maupun akhirat lekas selesai;
صحيح مسلم (13/ 249)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي الَّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِي وَأَصْلِحْ لِي دُنْيَايَ الَّتِي فِيهَا مَعَاشِي وَأَصْلِحْ لِي آخِرَتِي الَّتِي فِيهَا مَعَادِي وَاجْعَلْ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلْ الْمَوْتَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍّ
dari Abu Hurairah dia berkata; “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berdoa sebagai berikut: “ALLOOHUMMA ASHLIH LII DIINII ALLADZII HUWA ‘ISHMATU AMRII, WA ASHLIH LII DUN-YAAYA ALLATII FIIHAA MA’AASYII, WA ASH-LIH LII AAKHIROTII ALLATII FIIHAA Meriwayatkan’AADZII, WAJ’ALIL HAYAATA ZIYAADATAN LII FII KULLI KHOIRIN, WAJ’ALIL MAUTA ROOHATAN LII MIN KULLI SYARRIN “Ya Allah ya Tuhanku, benahilah untukku agamaku yang menjadi benteng urusanku; benahilah untukku duniaku yang menjadi tempat kehidupanku; benahilah untukku akhiratku yang menjadi tempat kembaliku! Jadikanlah ya Allah kehidupan ini mempunyai nilai tambah bagiku dalam segala kebaikan dan jadikanlah kematianku sebagai kebebasanku dari segala keburukan!” (H.R.Muslim)
Wallahua’lam.

Antara Keelokan Islam Seseorang

Kaedah untuk mengetahui perkara yang berkaitan dan tidak berkaitan.
Kaedah untuk mengetahui perkara yang berkaitan dan tidak berkaitan ialah syarak. Tidak harus ada campur tangan nafsu. Ibnu Rajab berkata, bukanlah maksud meninggalkan apa yang tiada kaitan dan kemahuan itu mengikut hukuman hawa dan tuntutan nafsu, bahkan hendaklah menurut hukum syarak dan Islam. Sebab itulah dijadikan sebahagian dari keelokan Islam. Bila elok Islam seseorang, dia akan meninggalkan kata-kata dan perbuatan yang tiada kaitan dengannya.
Pada hari ini, kebanyakan manusia menganggap perkara yang tiada kaitan ialah hal ehwal orang lain. Ini fahaman yang salah kerana ada hal ehwal orang lain berkaitan dengan kita secara langsung, antaranya;
Berkaitan amar makruf dan nahi mungkar. Nabi bersabda, sesiapa dari kalangan kamu melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya, jika tidak mampu maka dengan tangannya, jika tidak mampu maka dengan hati, dan itu adalah selemah-lemah iman. Maka kita lihat melaksanakan kewajipan amar makruf dan nahi mungkar adalah sebahagian daripada iman, boleh mengelokkan Islam seseorang dan meningkatkan iman.
Adapun berhujah dengan firman Allah, wahai orang-orang beriman, peliharalah diri kamu, orang yang sesat tidak akan memudharatkan kamu bila kamu telah mendapat petunjuk (al-maidah:105) untuk meninggalkan amalan ini, adalah ditolak. Ini berdasarkan sangkalan Abu Bakar dalam ucapannya; wahai sekalian manusia, sesungguhnya kamu membaca ayat ini, wahai orang-orang beriman, peliharalah diri kamu, orang yang sesat tidak akan memudharatkan kamu bila kamu telah mendapat petunjuk, kamu meletaknya bukan pada tempatnya kerana aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, sesungguhnya apabila manusia melihat kemungkaran tetapi mereka tidak mengubahnya maka Allah akan menurunkan azab keatas mereka semua.
Bahkan ayat itu sendiri menyokong kenyataan tersebut apabila Allah berfirman, jagalahh diri kamu iaitu pelihara dan perbaikilah diri kamu. Antara perkara yang boleh memperbaiki diri ialah melakukan suruhan dan meninggalkan larangan, dan antara arahan yang wajib ialah amar makruf dan nahi mungkar. Juga, firman Allah, orang-orang yang sesat tidak memudharatkan kamu apabila kamu telah beroleh petunjuk. Kerana petunjuk hanya diperolehi dengan mentaati perintah Allah dan menunaikan kewajipan berbentuk suruhan dan larangan. Antaranya ialah amar makruf dan nahi mungkar yang pastinya amat berkaitan dengan orang-orang beriman!
Ahmad bin Ibrahim al-Muqri berkata, adalah Abul Hasan An-Nuri menjauhi berlebih-lebihan, tidak bertanya perkara yang tiada kaitan dengannya, tidak mencari-cari perkara yang tidak diperlukan dan apabila melihat kemungkaran dia mengubahnya…
Berkaitan hal ehwal umat Islam. Kerana nabi pernah bersabda; Seorang mukmin dengan mukmin yang lain umpama satu binaan, mereka saling menguatkan antara satu sama lain. Maka untuk menguatkan binaan tersebut, perlulah mengambil tahun hal ehwal umat Islam, mendapatkan penjelasan, mengelakkan syubhat dan tuduhan tanpa asas. Begitu juga diperkuatkan dengan hadis; Perumpamaan para mukminin dari segi kasih sayang dan belas kasihan adalah umpama satu jasad. Apabila satu anggotanya mengadu kesakitan, maka seluruh jasad akan berjaga malam!
Memang tidak dinafikan, terdapat beberapa berkara yang tidak boleh orang lain campur tangan seperti arahan yang mesti dipatuhi. Atau urusan rumah tangga orang lain, kenderaan, pendapatan, keuntungan dan aset mereka. Dari satu sudut, kita jangan lupa hak kekeluargaan seperti seorang bapa dengan anak lelakinya. Namun perlu berhati-hati apabila berkaitan urusan rumah tangga anak perempuannya yang telah bersuami, jangan sampai membawa kepada mudharat yang lebih dahsyat!
9 hrs ·
PAKATAN ANAK SELANGOR.....TELAH DITUBUHKAN UNTUK MENYOKONG TAN SRI KHALID.......
MEREKA AKAN MEMBUAT DEMO......SEPERTI REFORMASI...
ANGGARAN AHLI AKAN BERKUMPUL ..HAMPIR 10,000 RAKYAT SELANGOR...
SIAPAKAH KETUA MEREKA DAN ORGANISAI MEREKA.....
PERISIKAN RAKYAT MENGUMPULKAN SEMUA MAKLUMAT..
RIBUAN ORANG AKAN BERHIMPUN......
MEDIA LUAR HARUS DIBERI TAHU.......
APAKAH NAMA REFORMASI BARU INI...ATAS PEMECATAN TAN SRI KHALID.
GERAKAN PAKATAN ANAK SELANGOR INI MENGATAKAN...MEREKA ADA RIBUAN PENYOKONG...
NAMUN MEREKA BUKAN GERAK 2...
GERAK 2....OLEH PAS BOLEH BERGABUNG DENGAN MEREKA...UNTUK MENJADIKAN PENYOKONG PULUH RIBU.
PAS menyertai Tahaluf sebagai salah satu cara untuk membawa Islam. Bukan satu satunya cara untuk membawa Islam.
KOTA BHARU - Dewan Ulama Pas Pusat hari ini senada dengan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang bersedia jika parti itu ditakdirkan keluar daripada gabungan parti pembangkang berikutan pendapat yang berbeza...
sinarharian.com.my
LikeLike · · · 1034

Haider Yutim, Astro Awani

Saya terpanggil untuk menulis apa yang saya fikir dikepala saya sebagai ahli PAS keliru keputusan pimpinan PAS.Kenapa sebelum dan selepas TSKI dipecat oleh parti dia sendiri iaitu parti PKR kenapa parti PAS mempertahankan TSKI sedangkan itu rumah tangga PKR tidak ada kena mengena langsung kepada PAS. PKR pada pandangan saya pimpinan PKR lebih tahu jaga ahli parti dia dan kenapa PAS seolah2 mahu campur tangan, cuba bayangkan kalau semasa PAS pecat Hasan Ali dan PKR mempertahankan Hasan Ali apa kata pemimpin PAS mesti PAS kata kenapa nak campur rumah tangga PAS. Cuma alasan PAS TSKI tidak ada kes SPRM dan Makamah tapi cuba kita ingat balik Hassan Ali dan Nasharuudin Mat Isa ada kah kes makamah? tapi kenapa dipecat tidak dipertahan sedangkan dia adalah ahli parti sendiri.Dalam PAS yang menjadi ketakutan ahli menegur pimpinan atasan ada satu perkataan "WALA'" bila sebut perkataan lemah longlai ahli walau pun pimpinan tu sudah diketahui umum banyak kelemahan, dan kesilapan berulang kali walaupun ada ahli menegur ada pihak pengampu akan membelanya. Sampai bila PAS boleh mempertahankan budaya begini dan jika begini bolehkah PAS berubah dan seterus bolehkah PAS memerintah negara. Cuba kita fikir dan menungkan bersama.

Mesyuarat PAS Pusat perlu dicepatkan untuk elak krisis - Pemuda PAS

Mesyuarat PAS Pusat perlu dicepatkan untuk elak krisis - Pemuda PAS
Rakyat Malaysia sedang memerhatikan PAS menguruskan masalah dalamannya. - File Pic
KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Malaysia mendesak supaya mesyuarat PAS Pusat diadakan segera bagi memastikan kemelut politik yang melanda parti itu dan Pakatan Rakyat.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat berkata tarikh 10 Ogos terlalu lewat untuk menguruskan krisis yang sedang berlaku antara parti itu dan rakan dalam Pakatan Rakyat.

"Rakyat Malaysia sedang memerhatikan PAS menguruskan masalah dalamannya. Saya yakin dengan kebijaksanaan kepimpinan PAS mampu mendepani masalah yang sedang berlaku," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Suhaizan berkata , PAS perlu mempertingkatkan kecekapan perlu mempertingkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam menguruskan konflik atau krisis khususnya yang terhasil daripada kepelbagaian yang wujud.

Suhaizan berkata walaupun perbezaan pendapat adalah biasa demi melihat PAS lebih berjaya tetapi perbezaan itu akan bertukar kepada krisis jika tidak diurus dengan betul.

"Walaubagaimanapun perbezaan akan bertukar kepada krisis jika tidak diurus dengan betul.

"PAS tidak boleh berselindung dan berada dalam sindrom penafian.

"Hakikatnya PAS sedang berada dalam keadaan krisis yang meruncing sekarang," katanya.

Beliau menegaskan, kegagalan menguruskan krisis dengan berkesan sehingga ke akar umbi parti, akan menyebabkan isu ini terus berulang-ulang.

"Lebih malang lagi imej serta kepercayaan rakyat terhadap PAS akan terhakis sebelum PAs dan Pakatan Rakyat dapat menguasai Putrajaya lagi.

"Pemuda juga amat bimbang jika krisis atau konflik ini tidak diurus dengan baik, ia akan memberi ruang kepada musuh-musuh PAS khususnya UMNO menggagalkan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Putrajaya dalam PRU14 bagi meneruskan agenda perubahan dalam urus tadbir dan tata kelola Malaysia," katanya lagi.

Isu pertukaran Menteri Besar Selangor, tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyebabkan hubungan PAS dengan rakan dalam Pakatan Rakyat, PKR dan DAP renggang.

Ketegasan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mahu Abdul Khalid kekal sebagai Menteri Besar Selangor mengecewakan PKR dan DAP.

PKR telah menamakan presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti Abdul Khalid untuk menerajui Selangor.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim memaklumkan bahawa PAS dan DAP telah bersetuju bahawa kerusi Menteri Besar Selangor adalah milik PKR.

Kenyataan yang dikeluarkan Abdul Hadi sebelum mesyuarat PAS Pusat pada 10 Ogos ini dilihat sebagai petanda awal perepcahan yang akan berlaku dalam Pakatan Rakyat.

Lebih merumitkan keadaan bila tersebar mesej kumpulan Whatsapp AJK PAS Pusat yang memuatkan analisis Dr Mohd Zuhdi Marzuki yang membayangkan PAS keluar dari Pakatan Rakyat dan bekerjasama dengan UMNO di Selangor.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/mesyuarat-pas-pusat-perlu-dicepatkan-untuk-elak-krisis-pemuda-pas-40932?cp


Saifudin Nasution Tuduh PAS punca keretakan Pakatan Rakyat
Posted on Sunday, August 10 @ 17:23:15 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur




SHAH ALAM: Kelangsungan atau survival Pakatan Rakyat terancam apabila PAS mengemukakan usul di Parlimen untuk melaksanakan hudud di Kelantan dan enggan mendokong hak PKR untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, kata Datuk Saifuddin Nasution.

Setiausaha Agung PKR itu berkata kegagalan PKR mendapatkan sokongan PAS untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim dicalonkan sebagai Perdana Menteri juga menjejaskan hubungan dan tahap kepercayaan di antara dua parti itu sebelum PRU 13. 


“Inilah ujian benar kepada Pakatan – sama ada kita boleh saling mempercayai satu sama lain. Ancaman utama kepada Pakatan ialah Pakatan sendiri,” kata Setiausaha Agung PKR itu. 


Saifuddin berkata Pakatan Rakyat bergolak apabila mana-mana parti komponen mengambil tindakan di luar persetujuan gagasan itu dan tidak menghormati komitmen yang sudah pun diberi mengenai sesuatu perkara. 


Beliau berkata hasrat PAS membawa usul persendirian di Parlimen untuk melaksanakan hudud di Kelantan adalah petanda pertama gagasan itu menghadapi masalah serius. 


“Apabila anda membawa agenda yang tidak ada dalam persetujuan bersama Pakatan, ia membawa kepada masalah,” kata beliau. 

Beliau turut membayangkan kemelut Menteri Besar Selangor tercetus kerana seorang pemimpin tertinggi PAS mengeluarkan kenyataan mengenainya walaupun beliau tidak menghadiri mesyuarat pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat. 
“Kita tidak boleh terus bertindak sebegini kerana ia memberikan mesej yang salah kepada rakyat,” tambah beliau. 
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak hadir mesyuarat pimpinan Pakatan Rakyat pada 23 Julai lalu, namun mengeluarkan kenyataan kemudian mahu Khalid dikekalkan sebagai Menteri Besar. 
Saifuddin berkata selepas PRU 13 tahun lalu, PAS dan DAP memberikan PKR mandat menentukan jawatan MB di Selangor walaupun parti itu mempunyai 14 kerusi DUN, berbanding 15 yang dimiliki setiap dua parti komponen itu. 
Beliau berkata berasaskan konsensus itu, PKR melantik semula Khalid namun terkejut apabila PAS memberikan reaksi begitu kuat membantah keputusannya menggantikan Khalid. 
“Kami terkejut sebab PAS Selangor sebelum ini mengkritik Khalid secara lantang pada setiap mesyuarat Pakatan,” kata Saifuddin. 
Mengupas hubungan PAS-PKR, beliau berkata parti itu terkejut apabila selepas enam tahun menganggotai Pakatan Rakyat, PAS tiba-tiba enggan memberikan sokongan kepada Anwar untuk dijadikan PM jika Pakatan menawan Putrajaya. 
“Untuk enam tahun, kita duduk sepentas dan PAS tidak ada masalah bila Anwar diumum sebagai calon PM bagi Pakatan. Namun, sebulan sebelum PRU 13 PAS memberitahu bahawa tidak ada konsensus melantik Anwar sebagai PM,” kata Saifuddin. 
“Macam mana kita nak dapatkan konsensus PAS mengenai Langkah Kajang, sedangkan parti itu tidak boleh bersetuju pun mengenai pemilihan Anwar sebagai calon PM?,” tanya beliau.

Sumber Link
senyum riak ketawa terbahak-bahak taksub melihat pr bergolak,kemelut parti biasa terjadi menjadi onak dan duri dalam politik,bicara tentang pihak yang lain ,melanda diri tetap di sembunyikan!! aku tak kata,tapi mereka yang bilang!!!
LikeLike · · · 204
BILA BLOGGERS PAS MENYUMPAH DAN MENYERANG .. SOALAN INI TIMBUL
PKR berterusan hentam PAS.
DAP pun galak hentam PAS.
PKR dah saman PAS.
DAP pun turut sama menyaman PAS.
Mana perginya para pejuang dan Unit Amal PAS?
Apa ni PAS...diam sajakah...jangan jadi bacul la korang!

Saturday, August 9, 2014


PANAS..!!! Akhirnya Rafizi Mengaku Lelaki Dalam Video Seks Itu Mustafa Ali.

Apa pun admin nak ucap terima kasih kepada Rafizi Ramli kerana sudah pun mengesahkan bahawa kelibat atau susuk tubuh lelaki dalam satu video seks antara seorang lelaki yang menyerupai Mustafa Ali adalah BENAR dan SAHIH !!

Sebelum ini isu video seks tersebut sudah pun menjadi viral malahan spender putih milik lelakai tersabut juga sudah mampu melariskan jualan spender seumpamanya sejak sekian lama.

Namun seperti biasa puak pembangkang akan cuba untuk menafikannya selain daripada mengheret isu lain supaya rakyat tidak lagi mengingati insiden yang memalukan parti PAS tersebut.

Kini Rafizi Ramli selaku pemimpin dan wakil rakyat malah Pengarah Strategi PKR telah mengaku bahawa lelaki terbabit adalah Mustafa Ali apabila tidak dapat menahan emosi akibat perbalahan sesama pimpinan PKR dan PAS.

Semuanya bermula apabila Rafizi Ramli yang membuat pendedahan bahawa PAS enggan menyokong Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat menang PRU-13, dibalas oleh Mustafa Ali sebagai 'kenyataan biadap', dan Rafizi Ramli yang diketahui mudah tersentuh umpama pondan yang diberitahu tunggul misai dan janggut boleh nampak, segera membalas dengan menyelar Mustafa Ali.

Katanya, Mustafa Ali jauh lebih bodoh berbandingnya kerana ditangkap berzina dan perzinaannya dirakamkan menerusi video, manakala spender super meganya berwarna putih menjadi ikon baru yang mempersendakan Pakatan Rakyat dan PAS sendiri. Sehinggakan Mustafa Ali gagal menjadi calon kerana kebodohannya itu.

Bro !! Takkan nak kata Rafizi pembohong kot ?? Takkan nak kata Rafizi main-main kot ??

Kalau ada mana-mana pihak yang tampil menafikan kenyataan itu atau cuba menyelamatkan Rafizi dan Mustafa Ali dengan berkata itu hanyalah sekadar andaian Rafizi akibat emosi marah terhadap Mustafa , Admin rasa budak-budak tadika pun tau PEMBOHONG BESAQ !!

So amacam Mustafa ?? Rafizi nak taruk balik ker ?? Kenal sangat dah puak-puak munafik ni ....
Empat Kunci Zuhud
LikeLike · ·

 
Zuraida Kamaruddin: Khalid dipecat kerana derhaka kepada parti
Kalau tidak mahu ikut undang-undang parti buat parti sendiri, jadi Menteri Besar sendiri
Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin berkata pemecatan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim adalah kerana beliau derhaka kepada partinya.
Zuraidah menuduh Khalid sebagai derhaka kerana ingkar mengikut arahan partinya untuk memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
“Dalam situasi ini parti memilih Presiden PKR bukan pilih Ah Chong atau Ane.
“Ini derhaka namanya, tetapi belum masuk neraka lagi,” katanya dalam ceramah penerangan isu semasa negeri Selangor di Dewan Teratai, Seksyen 19.
Tambah Zuraida, beliau bercakap mengenai etika sebagai anggota parti harus mengikut undang-undang parti.
“Kalau tidak mahu ikut undang-undang parti buat parti sendiri, jadi MB sendiri.
“Apa susah, selepas ini Khalid bebas, buat parti bebas ikut pilihanraya. Tengok boleh menang ke tidak?” jelasnya.
Ujarnya lagi, Khalid mestilah mempunyai sikap merendah diri kerana beliau tidak akan menjadi MB sekiranya parti tidak mencalonkannya.
“Cukup lah lima tahun untuk Khalid mentadbir Selangor dengan caranya tersendiri. Beri laluan kepada orang lain.
“Namun Khalid tetap berdegil, dan enggan berundur untuk digantikan tempatnya dengan Wan Azizah. Ini memperlihatkan sikap Khalid sebenar.
“Jika inilah caranya, kita perlu menyokong tindakan parti membuat tindakan sedemikian kepada Khalid,” katanya.
KHALID DICABAR UNTUK MENYAMAN PKR JIKA PERTUDUHAN INI ADALAH FITNAH SEMATA-MATA
Kami sarankan agar PAS boleh menyediakan Khidmat Guaman bagi membela Setiap pertuduhan yang dikenakan ke atas Tan Seri Khalid di Makamah..
Segala bahan bukti serta butiran lengkap telah dikumpulkan hanya menunggu PAS tampil membela Tan Seri Khalid..
Jika PAS yang selama ini mendakwa Tan Seri Khalid tidak melakukan apa-apa kesalahan yang melanggar hukum Syara` sila tampil ke muka pengadilan..
Jika PAS sebuah parti yang berintegriti sila tampilkan para peguam handalan guna untuk membela setiap pertuhan yang dikenakan oleh PKR ke ata Tan Seri Khalid.Ibrahim..
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit hancurkan UMNO
LikeLike · · 6:59PM - 10 Aug 2014

Majlis agama didakwa tak efisien urus zakat


Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang) mahu satu agensi khas ditubuhkan bagi mengurus harta wakaf di Pulau Pinang secara optimum untuk manfaat umat Islam di negeri ini.

Presidennya Tan Sri Mohd Yussof Latiff berkata cadangan itu dibuat berikutan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) dilihat tidak efisien dalam mengurus aset itu terutama melibatkan tanah wakaf.

"Pemenang ada buat permohonan untuk membangunkan sebuah pangsapuri dan dewan orang ramai di tanah wakaf Wan Chik Ariffin di sini sejak dua tahun lepas tetapi sampai sekarang MAIPP belum memberi persetujuan sedangkan MAIPP adalah pemegang amanah bukannya pemilik mutlak harta wakaf.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membahaskan usul itu dalam mesyuarat agung tahunan ke-85 Pemenang di George Town hari ini.

Katanya dengan pembinaan pangsapuri itu, ia boleh dibeli atau disewakan dengan harga berpatutan kepada orang Melayu selain dapat menjana ekonomi setempat.

Mohd Yussof berkata Pemenang telah menyediakan pelan lengkap bangunan yang dijangka mengandungi 74 unit rumah lengkap dengan dewan serta masjid dan menegaskan pihaknya tidak mempunyai masalah kewangan untuk merealisasikan perkara itu.

"Kami juga telah mendapatkan persetujuan waris Wan Chik Ariffin untuk menstrukturkan semula kegunaan tanah itu supaya lebih ramai lagi orang Melayu dapat merasai faedah daripada program pembangunan yang dilaksanakan," katanya.

Mohd Yussof turut mencadangkan agensi khas itu diterajui dan dianggotai golongan profesional berasal dari Pulau Pinang yang lebih memahami keperluan dan aspirasi anak negeri ini.

Katanya, Pemenang akan menghantar memorandum berkenaan perkara itu kepada Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, selaku ketua agama di negeri ini, dalam tempoh terdekat bagi mendapatkan perkenan baginda.

Beliau berkata Pemenang telah mengenal pasti 11.56 hektar tanah wakaf di sekitar kawasan di sebelah Pulau yang berpotensi untuk dibangunkan.

Katanya beliau sedih apabila mendapati kebanyakannya menjadi perkampungan tidak teratur serta terhimpit di tengah kepesatan bandar.

- Bernama
















KHALID BIN WALID, R.A,“Si Pedang Allah yang senantiasa terhunus”


khalid bin walid
Tulisan ini adalah bagian kecil dari biografi seorang tokoh terkemuka umat ini, dia salah seorang pahlawan dan kesatria umat ini, dia salah seorang tokoh shahabat Rasulullah saw yang mulia, dan dari perjalanan hidupnya ini kita akan menggali berbagai pelajaran dan ibrah.
Shahabat Rasulullah SAW ini masuk Islam pada tahun kedelapan hijriyah dan telah terjun dalam puluhan peperangan.
Para sejarawan mencatat, dia tidak pernah kalah dalam satu peperanganpun baik pada saat jahiliyah atau setelah masuk Islam, dia berkata tentang dirinya: Sungguh dengan tanganku ini telah terpotong sembilan pedang pada saat peperangan Mu’tah sehingga tidak tertinggal di tanganku kecuali sebuah pedang yang berasal dari Yaman”. Hal ini membuktikan tentang keberaniannya yang brilian dan kekuatan besar yang telah dianugrahkan baginya oleh Allah pada jasadnya. Dan beliau adalah komando pasukan kaum muslimin pada perang yang masyhur yaitu perang Yamamah dan Yarmuk, dan beliau telah melintasi perbatasan negeri Iraq menuju ke Syam dalam lima malam bersama para tentara yang mengikutinya. Inilah salah satu keajaiban komandan perang ini. Nabi saw telah menggelarinya dengan sebutan pedang Allah yang terhunus, dan beliau memberitahkan bahwa dia adalah salah satu pedang Allah terhadap orang-orang musyrik dan kaum munafiq.
Dia adalah seorang kesatria, Khalid bin Walid bin Al-Mugiroh Al- Qurosy Al-Makhzumy Al-Makky, anak saudari ummul mukminin Maimunah binti Al-Harits ra, dia seorang lelaki yang kekar, berpundak lebar, bertubuh kuat, sangat menyerupai Umar bin Al-Khattab ra. Shahabat memilki sikap kepahlawanan besar yang mencerminkan dirinya sebagai seorang pemberani dalam membela agama ini, di antara cerita tentang kepahlwanan beliau adalah apa yang terjadi pada perang Mu’tah, pada tahun ke delapan hijriyah, pada tahun dia memeluk Islam.
Jumlah tentara kaum muslimin pada saat itu sekitar tiga ribu personil sementara bangsa Romawi memilki dua ratus ribu personil, melihat tidak adanya keseimbangan jumlah tentara kaum muslimin di banding musuh mereka, terkuaklah sikap kesatria dan kepahlawanan kaum muslimin pada peperangan ini.
Nabi saw telah memerintahkan agar pasukan dipimpin oleh Zaid bin Haritsah, dan jika dia terbunuh maka kepeminpinan berpindah kepada Ja’far bin Abi Thalib, dan jika terbunuh maka kepeminpinan digantikan oleh Abdullah bin Rawahah. Semua peminpin di atas mati syahid pada peperangan ini, lalu bendera diambil alih oleh Tsabit bin Aqrom, dan dia berkata kepada kaum muslimin : Pilihlah seorang lelaki sebagai pemimpin kalian, maka mereka memilih Khalid bin Walid, maka pada peristiwa inilah tampak jelas keberanian dan kejeniusannya.
Dia kembali mengatur para pasukan, maka dia merubah strategi dengan menjadikan pasukan sayap kanan berpindah ke sayap kiri dan sebalikanya pasukan sayap kiri berpindah ke sebelah kanan, kemudian sebagian pasukan diposisikan agak mundur, setelah beberapa saat mereka dating sekan pasukan batuan yang baru datang, hal ini guna melemahkan semangat berperang musuh kemudian kesatuan tentara kaum muslimin terlihat menjadi besar atas pasukan kaum Romawi sehingga menyebabkan mereka mundur dan semangat mereka melemah.
Dia telah memperlihatkan berbagai macam bentuk keberanian dan kepahlawanan yang tidak bisa tandingi oleh semangat para pahlawan. Selain itu, dengan keahliannya dan kecerdasannya dia mulai mengarahkan pasukan kaum muslimin untuk mundur secara teratur dengan cara yang unik, dan cukuplah dengan pukulan yang seperti itu, dan beliau melihat agar pasukan kaum muslimin tidak terserang pada sebuah peperangan yang tidak sebanding.
Qais bin Hazim berkata: Aku telah mendengar Khalid berkata : Berjihad telah menghalangiku mempelajari Al-Qur’anul Karim. Abu Zannad berkata : Pada Sa’ad Khlaid akan meninggal dunia dia menangis dan berkata :
“Aku telah mengikuti perang ini dan perang ini bersama pasukan, dan tidak ada satu jengakalpun dari bagian tubuhku kecuali padanya terdapat bekas pukulan pedang atau lemparan panah atau tikaman tombak dan sekarang aku mati di atas ranjangku terjelembab sebagaiamana matinya seekor unta. Janganlah mata ini terpejam seperti mata para pengecut”.
Sungguh Khalid mengharapkan mati syahid dan semoga Allah menyampaikannya pada derjat yang dicita-citakannya.
KISAH MASUK ISLAMNYA KHALID BIN WALID
Dahulu sebelum masuk Islam Nama Khalid bin Walid sangat termashur sebagai panglima Tentara Kaum Kafir Quraisy yang tak terkalahkan. Baju kebesarannya berkancingkan emas dan mahkota dikepalanya bertahtahkan berlian. Begitu gagah dan perkasanya Khalid baik di Medan perang maupun  ahli dalam menyusun strategi perang.
Pada waktu Perang UHUD melawan tentara Muslimin pimpinan Rasulullah SAW banyak  Syuhada yang Syahid terbunuh ditangan Khalid bin Walid.
Setelah itu Khalid memerintahkan pasukannya untuk kembali, sejak itu Khalid termenung terngiang selalu akan kata kata  Nabi Muhammad SAW dan penasaran akan sosok Beliau. Mak,a Khalid mengutus mata-mata ( intel ) untuk memantau dan mengamati aktivitas Muhammad SAW setelah perang UHUD tersebut.
Setelah cukup lama memata-matai Rasulullah akhirnya utusan Khalid bin Walid melaporkan hasil pengamatan tersebut, kata utusan tersebut :
Aku mendengar semangat juang yang dikemukakan muhammad kepada para pasukannya. Muhammad  mengatakan ”, Aku heran kepada seorang panglima khalid bin Walid yang gagah perkasa dan cerdas, tapi kenapa dia tidak paham dengan Agama Allah  yang aku bawa, sekiranya Khalid bin Walid tahu dan paham dengan Agama yang aku bawa, dia akan berjuang bersamaku (Muhammad), Khalid akan aku jadikan juru rundingku yang duduk bersanding di sampingku.
Kata kata mutiara tersebut disampaikan mata-mata Khalid bin walid di Mekkah kepada panglimanya.
Mendengar laporan Intel tersebut semakin membuat Risau Khalid bin Walid hingga akhirnya Khalid memutuskan untuk bertemu Muhammad dengan menyamar dan menggunakan Topeng menutup wajahnya hingga tidak di kenali oleh siapapapun.
Khalid berangkat seorang diri dengan menunggang Kuda dan menggunakan baju kebesarnnya yang berhias emas serta mahkota bertahta berlian namun wajahnya ditutupi Topeng. Di tengah perjalanan Khalid bertemu dengan Bilal yang sedang bedakwah kepada para petani.
Dengan Diam-diam Khalid mendengarkan dan menyimak apa yang di sampaikan oleh Bilal yang membacakan surat Al Hujarat ( Qs 49:13 ) yang artinya :
”Hai manusia kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku suku supaya kamu saling mengenal dengan baik. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah adalah orang-orang yang paling bertaqwa karena sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha Mengenal”
Khalid terperangah bagaimana mungkin Bilal R.A yang kuketahui sebagai Budak hitam dan buta huruf bisa berbicara seindah dan sehebat itu  tentu itu benar perkataan dan Firman Allah. Namun gerak gerik mencurigakan Khalid bin walid di ketahui Ali bin Abi Thalib R.A , dengan lantang Ali berkata :
Hai penunggang Kuda Bukalah topengmu agar aku bisa mengenalimu, bila niatmu baik aku akan layani dengan baik  dan bila niatmu buruk aku akan layani pula dengan buruk” 
Setelah itu dibukalah Topeng tampaklah wajah  Khalid bin Walid seorang Panglima besar kaum Kafir Quraisy yang berjaya diperang UHUD  dengan tatapan mata yang penuh karismatik Khalid berkata  :
”Aku kemari punya niat baik untuk bertemu Muhammad dan menyatakan diriku masuk Islam” Kata Khalid bin Walid. Wajah Ali yang sempat tegang berubah menjadi berseri-seri ”Tunggulah kau di sini Khalid saya akan sampaikan berita gembira ini kepada Rasululluh SAW” Kata Ali bin Abi Thalib.
Bergegas Ali menemui Rasululluh SAW dan menyampaikan maksud kedatangan Khalid bin Walid sang panglima perang. Mendengar berita yang disampaikan Ali, wajah Rasulullah SAW berseri seri lalu mengambil sorban hijau miliknya lalu dibentangkan di tanah sebagai tanda penghormatan kepada Khalid bin Walid  yang akan datang menemuinya.
Lalu Rasululluh SAW menyuruh Ali menjemput  Khalid untuk menemuinya. Begitu Khalid datang Beliau langsung memeluknya. ”Ya Rasulullah islam saya ” Kata Khalid bin Walid. Lalu Rasulullah SAW mengajarkan kalimat Syahadat kepada Khalid maka Khalid bin Walid telah memeluk agama Islam.
Begitu selesai membaca syahadat Khalid bin walid menanggalkan Mahkotanya yang bertahtahkan intan diserahkan kepada Rasululluh, begitu pula dengan bajunya yang berkancingkan emas di serahkan juga. Namun begitu Khalid bin walid akan mencopot pedangnya dan menyerahkannya kepada Rasulullah, Rasulullah melarangnya ”Jangan kau lepaskan pedang itu Khalid, karena dengan pedang itu nanti kamu akan berjuang membela agama Allah bersamaku ” Kata Rasulullah SAW . dan Nabi memberi gelar pedang tersebut dengan nama “Syaifulloh yang artinya “Pedang Allah yang terhunus. Setelah bergabungnya Khalid bin Walid kedalam Islam, bertambah kuatlah pasukan Muslim hingga bisa menaklukan kota Mekkah dan Pasukan Kafir Quraiys secara drastis melemah bagaikan ayam kehilangan induknya.
KHALID BIN WALID PANGLIMA PERANG, SI PEDANG ALLAH
Pribadi yang mengaku tidak tahu dimana dan dari mana kehidupannya bermula, kecuali di suatu hari dimana ia berjabat tangan dengan Rasulullah SAW, berikrar dan bersumpah setia….saat itulah dia merasa dilahirkan kembali sebagai manusia “Dialah orang yang tidak pernah tidur, dan tidak membiarkan orang lain tidur.”
Suatu saat Khalid bin Walid pernah menceritakan perjalanannya dari Mekah menuju Madinah kepada Rasulullah:
Aku menginginkan seorang teman seperjalanan, lalu kujumpai Utsman bin Thalhah ; kuceritakan kepadanya apa maksudku, ia pun segera menyetujuinya. Kami keluar dari kota Mekah sekitar dini hari, di luar kota kami berjumpa dengan Amr bin Ash. Maka berangkatlah kami bertiga menuju kota Madinah, sehingga kami sampai di kota itu di awal hari bulan Safar tahun yang ke delapan Hijriyah. Setelah dekat dengan Rasulullah SAW kami memberi salam kenabiannya, Nabi pun membalas salamku dengan muka yang cerah. Sejak itulah aku masuk Islam dan mengucapkan syahadat yang haq…”
Rasulullah bersabda, Sungguh aku telah mengetahui bahwa anda mempunyai akal sehat, dan aku berharap, akal sehat itu hanya akan menuntun anda kejalan yang baik…”. Oleh karena itulah, aku berjanji setia dan bai’at kepada beliau, lalu aku Mohon “Mohon Rasulullah mintakan ampun untukku terhadap semua tindakan masa laluku yang menghalangi jalan Allah…”
Dalam Perang MUKTAH, ada tiga orang Syuhada Pahlawan, mereka adalah Zaid Bin Haritsah, Ja’far bin Abi Thalib, dan Abdullah bin Rawahah, mereka bertiga adalah Syuhada Pahlawan si Pedang Allah di Tanah Syria. Untuk keperluan perang Muktah ini, pasukan musuh, Pasukan Romawi mengerahkan sekitar 200.000 prajurit.
Dalam hal ini Rasulullah bersabda, “Panji perang di tangan Zaid bin Haritsah, ia bertempur bersama panjinya sampai ia syuhada. Kemudian panji tersebut diambil alih oleh Ja’far, yang juga bertempur bersama panjinya sampai ia gugur sebagai syahid. Kemudian giliran Abdullah bin Rawahah memegang panji tersebut sambil bertempur maju, hingga ia juga gugur sebagai Syahid.” Kemudian panji itu diambil alih oleh suatu Pedang dari pedang Allah, lalu Allah membukakan kemenangan di tangannya.”
Sesudah Panglima yang ketiga gugur menemui syahidnya, dengan cepat Tsabit bin Arqam menuju bendera perang tersebut, lalu membawanya dengan tangan kanannya dan mengangkatnya tinggi-tinggi di tengah-tengah pasukan Islam agar barisan mereka tidak kacau balau, dan semangat pasukan tetap tinggi…
Tak lama sesudah itu, dengan gesit ia melarikan kudanya ke arah Khalid bin Walid, sambil berkata kepadanya, “Peganglah panji ini, wahai Abu Sulaiman…!”
Khalid merasa dirinya sebagai seorang yang baru masuk Islam, tidak layak memimpin pasukan yang di dalamnya terdapat orang-orang Anshor dan Muhajirin yang terlebih dahulu masuk Islam daripadanya, Sopan, Rendah hati, arif bijaksana, itulah sikapnya. Ketika itu ia menjawab, Tidak….. jangan saya yang memegang panji suci ini, engkaulah yang paling berhak memegangnya, engkau lebih tua, dan telah menyertai perang Badar! Tsabit menjawab,“Ambillah, sebab engkau lebih tahu siasat perang daripadaku, dan demi Allah aku tidak akan mengambilnya, kecuali untuk diserahkan kepadamu!”  kemudian ia berseru kepada semua pasukan muslim, Bersediakah kalian di bawah pimpinan Khalid?” mereka menjawab, “Setuju!!!”
Dengan gesit panglima baru ini melompati kudanya, di dekapnya panji suci itu dan mencondongkannya kearah depan dengan tangan kanannya, seakan hendak memecahkan semua pintu yang terkunci itu, dan sudah tiba saatnya untuk di dobrak dan diterjang. Sejak saat itulah, kepahlawanannya yang luar biasa, terkuak dan mencapai titik puncak yang telah ditentukan oleh Allah baginya…
Saat perang Muktah inilah korban di pihak kaum muslimin banyak berjatuhan, dengan tubuh-tubuh mereka berlumuran darah, sedang balatentara Romawi dengan jumlah yang jauh lebih besar, terus maju laksana banjir yang terus menyapu medan tempur.
Dalam situasi yang sangat sulit itu, tak ada jalan dan taktik perang yang bagaimanapun, akan mampu merubah keadaan. Satu-satunya jalan yang dapat dilakukan oleh seorang Komandan perang, ialah bagaimana melepaskan tentara Islam ini dari kemusnahan total, dengan mencegah jatuhnya korban yang terus berjatuhan, serta berusaha keluar dari keadaan itu dengan sisa-sisa yang ada dengan selamat
Pada saat yang genting itu, tampillah Khalid bin Walid, si Pedang Allah, yang menyorot seluruh medan tempur yang luas itu, dengan  kedua matanya yang tajam. Diaturnya rencana dan langkah yang akan diambil secepat kilat, kemudian membagi pasukannya  kedalam kelompok-kelompok besar dalam suasana perang berkecamuk terus. Setiap kelompok diberinya tugas sasaran masing-masing, lalu dipergunakanlah seni Yudhanya yang membawa berkah, dengan kecerdikan akalnya yang luar biasa, sehingga akhirnya ia berhasil membuka jalur luas diantara pasukan Romawi. Dari jalur itulah seluruh pasukan Muslim menerobos dengan selamat. Karena prestasinya dalam perang inilah Rasulullah menganugrahkan gelar kepada Khalid bin Walid, Si Pedang Allah yang senantiasa terhunus”.
Sepeninggal Rasulullah, wafat, Abu Bakar memikul tanggung jawab sebagai Khalifah. Dia menghadapi tantangan yang sangat besar dan berbahaya, yaitu gelombang kemurtadan yang hendak menghancurkan agama yang baru berkembang ini. Berita-berita tentang pembangkangan kaum-kaum dan suku-suku Di Jazirah Arab ini, dari waktu ke waktu semakin membahayakan. Dalam keadaan genting seperti ini, Abu Bakar sendiri maju untuk memimpin pasukan Islam. Tetapi para sahabat utama tidak sepakat dengan tindakan Abu Bakar ini. Semuanya sepakat untuk meminta Khalifah agar tetap tinggal di Madinah.
Ali R.A terpaksa menghadang Abu Bakar dan memegang tali kekang kuda yang sedang di tungganginya untuk mencegah keberangkatannya bersama pasukannya menuju medan perang, sembari berkata, “Hendak kemana Engkau wahai Khalifah Rasulullah, akan kukatakan kepadamu apa yang pernah dikatakan Rasulullah di hari Uhud: “Simpanlah pedangmu wahai Abu Bakar, jangan engkau cemaskan kami dengan dirimu!”
Di hadapan desakan dan suara bulat kaum muslimin, Khalifah terpaksa menerima untuk tetap tinggal di kota Madinah. Maka setelah itu, dibagilah tentara Islam menjadi sebelas kesatuan, dengan beban tugas tertentu. Sedang sebagai kepala dari keseluruhan pasukan tersebut, diangkatlah Khalid bin Walid. Dan setelah menyerahkan bendera kepada masing-masing komandannya, Khalifah mengarahkan pandangan kepada Khalid bin Walid, sambil berkata: ”Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, bahwa sebaik-baik hamba Allah dan kawan sepergaulan, ialah Khalid bin Walid, sebilah pedang diantara pedang Allah yang ditebaskan kepada orang-orang kafir dan munafik…!”
Khalid pun segera melaksanakan tugasnya dengan berpindah-pindah dari suatu tempat medan tempur  ke pertempuran yang lain, dari suatu kemenangan ke kemenangan berikutnya.
Datanglah perintah dari Khalifah Abu Bakar, kepada Panglima yang tak tertandingi ini, agar berangkat menuju Yamamah untuk memerangi Bani Hanifah bersama kabilah-kabilah yang telah bergabung dengan mereka yang terdiri dari gabungan aneka ragam tentara murtad yang paling berbahaya. Pasukan ini di pimpin oleh Musalimah al-Kadzdzab..
Khalid bersama pasukannya mengambil posisi di dataran bukit-bukit pasir Yamamah, dan menyerahkan bendera perang kepada komandan-komandan pasukannya, sementara Musailamah menghadapinya dengan segala kecongkakan dan kedurhakaan bersama dengan pasukan tentaranya yang sangat banyak, seakan-akan tak akan habis-habisnya.
Di tengah pertempuran yang berkecamuk amat dahsyat ini, Khalid melihat keunggulan musuh, ia lalu memacu kudanya ke suatu tempat tinggi yang terdekat, lalu ia melayangkan pandangannya ke seluruh medan tempur. Pandangan cepat yang diliputi ketajaman dan naluri perangnya, dengan cepat ia dapat mengetahui dan menyimpulkan titik kelemahan pasukannya.
Ia dapat merasakan, ada rasa tanggung jawab yang mulai melemah di kalangan parajuritnya di tengah serbuan-serbuan mendadak pasukan Musailamah. Maka diputuskanlah secepat kilat untuk memperkuat semangat tempur dan tanggung jawab pasukan muslimin itu. Di panggilnya komandan-komandan teras dan sayap, ditertibkannya posisi masing-masing di medan tempur, kemudian ia berteriak dengan suaranya yang mengesankan kemenangan :
Tunjukkanlah kelebihanmu masing-masing…, akan kita lihat hari ini jasa setiap suku!
Orang-orang Muhajirin maju dengan panji-panji perang mereka, dan orang-orang Anshar pun maju dengan panji-panji perang mereka, kemudian setiap kelompok suku dengan panji-panji tersendiri. Semangat juang pasukannya jadi bergelora lebih panas membakar, yang dipenuhi dengan kebulatan tekad, menang atau mati syahid. Sedangkan Khalid terus menggemakan Takbir dan Tahlil, sambil memberikan komando kepada para komandan lapangannya. Dalam waktu singkat, berubahlah arah pertempuran, prajurit-prajurit pimpinan Musailamah mulai berguguran, laksana nyamuk yang meggelepar berjatuhan.
Khalid bin Walid berhasil menyalakan semangat keberaniannya seperti sengatan aliran listrik kepada setiap parajuritnya, itulah salah satu keistimewaannya dari sekian banyak keunggulannya. Musailamah tewas bersama para prajuritnya, bergelimpangan memenuhi seluruh area medan pertempuran, dan terkuburlah selama-lamanya bendera yang menyerukan kebohongan dan kepalsuan.
Selanjutnya, Khalifah Abu Bakar memerintahkan Khalid bin Walid untuk berangkat menuju Irak, maka berangkatlah sang Mujahid ini ke Irak. Ia memulai operasi meliternya di Irak dengan mengirim surat ke seluruh Pembesar Kisra (Kaisar Persia) dan Gubernur-Gubernurnya di semua wilayah Irak.
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dari Khalid Ibnu Walid kepada para pembesar Persi. Keselamatan bagi siapa saja yang mengikuti petunjuk. Kemudian segala puji kepunyaan Allah yang telah memporak porandakan kaki tangan kalian, dan merenggut kerajaan kalian, serta melemahkan tipu daya kalian. Siapa yang shalat seperti shalat kami, dan menghadap kiblat kami, jadilah ia seorang muslim. Ia akan mendaptkan hak seperti hak yang kami dapatkan, dan ia berkewajiban seperti kewajiban kami. Bila telah sampai kepada kalian surat ini, maka hendaklah kalian kirimkan kepadaku jaminan, dan terimalah dariku perlindungan jika tidak, maka demi Allah yang tiada Tuhan selain Dia, akan kukirimkan kepada kalian satu kaum berani mati, padahal kalian masih sangat mencintai hidup…!”
Para mata-mata yang disebarkannya ke seluruh penjuru Persia datang menyampaikan berita tentang keberangkatan pasukan bala tentara yang sangat besar yang dipersiapkan oleh panglima-panglima Persia di Irak.
Khalid tidak membuang-buang waktu, dengan cepat ia memersiapkan pasukannya untuk menghadapi pasukan Persia tersebut. Dalam perjalanan menuju Persia ini ia berhasil memperoleh kemenangan-kemenangan, mulai dari Ubullah, As-Sadir, di susul Najaf, lalu Al-Hirah, Al-Ambar, sampai Khadimiah. Di setiap tempat yang berhasil ia taklukkan ia disambut wajah berseri penduduknya, karena di bawah bendera Islam, mereka orang-orang yang lemah yang tertindas penjajah Persia, dapat berlindung dengan aman.
Rakyat yang terjajah dan lemah selama ini banyak mengalami derita perbudakan dan penyiksaan dari orang Persia. Khalid selalu berpesan dengan peringatan keras, kepada seluruh pasukannya setiap kali akan berangkat ke medan tempur :
Jangan kalian sakiti para petani, biarkanlah mereka bekerja dengan aman, kecuali bila ada yang hendak menyerang kalian, perangilah orang-orang yang memerangi kalian…”.
Keadaan Romawi sebelum Peperangan
Ketika pasukan Islam bergerak menuju Syam, tentara Romawi merasa terkejut dan sangat takut. Dengan serta-merta mereka mengirimkan surat yang memberitahukan akan hal tersebut kepada Heraklius, raja Romawi yang berada di Himsh (sekarang dikenal dengan Homs –red). Dia pun melayangkan surat balasan yang berbunyi, ”Celaka kalian! Sesungguhnya mereka adalah pemeluk agama baru. Tidak ada yang bisa mengalahkan mereka. Patuhilah aku, dan berdamailah dengan menyerahkan setengah penghasilan bumi Syam! Bukankah kalian masih memiliki pegunungan Romawi?! Jika kalian tidak mematuhi perintahku, niscaya mereka akan merampas negeri Syam dan akan memojokkan kalian hingga terjepit di pegunungan Romawi.”
Tatkala telah mendapatkan surat balasan seperti ini, mereka (tentara Romawi) tidak mau menerima saran tersebut. Akhirnya, mau tidak mau Raja Heraklius mengirim pasukan dalam jumlah yang besar. Pasukan Romawi mulai bergerak, dan berhenti di lembah Al-Waqusah, di samping sungai Yarmuk yang berdataran rendah dan memiliki banyak jurang.
Kedatangan Khalid bin Al-Walid  dari ‘Iraq
Pasukan Islam yang berada di Syam segera meminta bantuan. Maka Abu Bakr Ash-Shiddiq  memerintahkan Khalid bin Al-Walid  agar menarik diri dari ’Iraq untuk kemudian menuju Syam bersama bala tentaranya. Dengan segera Khalid  menunjuk Al-Mutsanna bin Haritsah v sebagai penggantinya di ’Iraq. Kemudian beliau  bergerak cepat dengan membawa 9.500 personel pasukan menuju Syam. Mereka melalui jalan-jalan yang tidak pernah dilalui seorang pun sebelumnya, dengan menyeberangi padang pasir, mendaki gunung, serta melewati lembah-lembah yang sangat gersang.
Persiapan Pasukan Islam
Abu Sufyan  mengusulkan, layaknya ahli strategi perang, agar pasukan dibagi menjadi tiga formasi. Sepertiga bersiap-siap di depan pasukan Romawi, sepertiga lainnya yang terdiri dari bagian perbekalan dan para wanita agar berjalan, dan sepertiga yang tersisa dipimpin oleh Khalid  di posisi belakang. Jika musuh telah mencapai perkemahan wanita dan perbekalan, Khalid  akan berpindah ke depan kaum wanita, sehingga mereka dapat menyelamatkan diri di belakang pasukan Khalid bin Al-Walid .
Maka mereka pun segera merealisasikan usulan itu. Pasukan Islam mulai berkumpul dan berhadapan dengan musuh pada awal bulan Jumadil Akhir tahun 13 H.
Strategi Pasukan Islam
Pasukan Islam kala itu jumlahnya berkisar antara 36 ribu sampai dengan 40 ribu personel tentara. Didalamnya terdapat seribu orang shahabat Nabi . Seratus orang dari mereka adalah para veteran perang Badar. Abu ’Ubaidah ibnul Jarrah (namanya Hanzholah bin Ath-Thufail) memimpin posisi tengah pasukan. ’Amru bin Al-’Ash  dan Syarahbil bin Hasanah  memimpin sayap kanan pasukan. Sedangkan pemimpin sayap kiri pasukan adalah Yazid bin Abi Sufyan (dia dikenal dengan sebutan Yazid Al-Khoir).
Khalid  membawa kudanya ke arah Abu ’Ubaidah  dan berkata, ”Aku akan memberikan usul.” Abu ’Ubaidah  menjawab, ”Katakanlah, aku akan mendengar dan mematuhinya.” Khalid  kembali berkata, ”Musuh pasti menyiapkan pasukan besar untuk membobol pertahanan pasukan kita. Aku khawatir pertahanan sayap kiri dan kanan akan kebobolan. Menurutku, pasukan berkuda harus dibagi menjadi dua kelompok. Satu pasukan ditempatkan di belakang sayap kanan, dan yang lain ditempatkan di belakang sayap kiri. Apabila musuh berhasil menembus pertahanan sayap kiri atau kanan, para pasukan berkuda berperan membantu mereka. Lalu kita datang menyerbu dari belakang.” Abu ’Ubaidah  berkomentar, ”Alangkah jitu usulmu itu!”
Khalid bin Al-Walid  pun memerintahkan agar Abu ’Ubaidah ibnul Jarrah  pindah ke posisi belakang. Hal ini agar jika ada tentara Islam berlari mundur, ia akan malu saat melihatnya kemudian kembali ke kancah pertempuran. Kemudian Khalid  menginstruksikan agar para wanita bersiap-siap dengan pedang, pisau belati, dan tongkat. Khalid  berkata,
”Siapa saja yang kalian jumpai melarikan diri dari medan pertempuran, bunuh dia!”
STRATEGI PASUKAN ROMAWI
Setelah menerima bantuan personel dari pusat, pasukan Romawi maju dengan kesombongan membawa 240 ribu personel. 80 ribu pasukan pejalan kaki, 80 ribu pasukan berkuda, dan 80 ribu pasukan yang diikat dengan rantai besi (setiap sepuluh tentara diikat menjadi satu agar tidak lari dari peperangan).
Mereka bergerak hingga menutupi seluruh tempat yang ada seakan-akan mereka adalah awan hitam. Mereka berteriak-teriak, mengangkat suara tinggi-tinggi, sementara para pendeta, uskup, maupun pihak gereja mengelilingi pasukan membacakan Injil sambil memotivasi mereka agar gigih dalam berperang.
Pasukan lini depan dipimpin oleh Jarajah (George), sayap kiri dan kanan dipimpin oleh Mahan dan Ad-Daraqus. Pasukan penyerang dipimpin oleh Al-Qolqolan, menantu Heraklius. Adapun pimpinan tertinggi pasukan ini adalah saudara kandung Heraklius yang bernama Tadzariq.
Perundingan sebelum meletusnya Pertempuran
Abu ’Ubaidah dan Yazid bin Abi Sufyan maju ke arah pasukan Romawi dengan membawa Dhirar bin Al-Azur, Al-Harits bin Hisyam dan Abu Jandal bin Suhail  untuk bertemu dengan Tadzariq yang tengah duduk di dalam tenda yang terbuat dari sutera.
Para shahabat  berkata, ”Kami tidak dihalalkan memasuki tenda ini.” Maka dibentangkanlah karpet dari sutera dan mereka dipersilahkan untuk duduk di atasnya. Para shahabat  berkata, ”Kami tidak diperbolehkan duduk di atasnya.” Akhirnya Tadzariq duduk di tempat yang mereka inginkan. Para shahabat  mendakwahinya agar masuk Islam, namun perundingan ini berakhir tanpa hasil. Akhinya mereka pun kembali ke barisan pasukan. Pemimpin sayap kiri Romawi yang bernama Mahan ingin bertemu dengan Khalid bin Al-Walid  di antara dua pasukan yang saling berhadapan. Mahan berkata, ”Kami mengetahui bahwa kemiskinan dan kelaparanlah yang mengeluarkan kalian dari negeri kalian. Maukah kalian jika aku beri sepuluh dinar untuk setiap tentara beserta makanan dan pakaian, lalu kalian pulang ke negeri kalian? Dan pada tahun depan aku akan memberikan jatah yang serupa?”
Khalid bin Al-Walid  menjawab, ”Sesungguhnya, bukanlah yang mengeluarkan kami dari negeri kami apa yang engkau sebutkan tadi. Tetapi sebenarnya kami adalah sekelompok manusia peminum darah. Dan telah sampai berita kepada kami bahwa tidak ada darah yang lebih segar daripada darah kalian, bangsa Romawi. Untuk itulah kami datang kesini!” Mendengar jawaban itu para sahabat Mahan berucap, ”Demi Allah, ucapan tersebut baru pertama kali kita dengar dari bangsa ’Arab.”
JALANNYA PERTEMPURAN
Pasukan Romawi pada perang ini keluar dalam jumlah besar yang tidak pernah terjadi sebelumnya. Khalid  juga membawa pasukan besar yang tidak pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah ’Arab. Tatkala persiapan sudah matang, Khalid  memerintahkan untuk memulai dengan perang tanding. Mulailah para jagoan Islam di tiap pasukan maju hingga membuat suasana memanas. Sementara Khalid  berdiri menyaksikan laga tersebut.
Ditengah suasana yang sudah memanas, pemimpin pasukan lini depan Romawi yang bernama Jarajah ingin bertemu dengan Khalid  di tengah dua pasukan. Ia bertanya mengenai agama Islam, maka Khalid  memberitahukan dakwah Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad. Akhirnya, Jarajah masuk Islam, membalikkan sisi perisainya dan masuk ke dalam barisan pasukan Islam.
Melihat pembelotan Jarajah, pasukan Romawi menyerbu ke barisan kaum muslimin. Mahan memerintahkan pasukan sayap kanan menyerang menerobos pertahanan sayap kanan pasukan Islam. Kaum muslimin tetap tegar berjuang di bawah panji-panji mereka, hingga berhasil membendung serangan musuh.
Setelah itu, pasukan besar Romawi datang lagi bak gunung besar yang berhasil memporak-porandakan pasukan sayap kanan, hingga pasukan Islam beralih ke tengah. Tak lama kemudian, mereka saling memanggil agar kembali ke medan laga hingga berhasil memukul mundur kembali. Adapun para wanita, tatkala melihat ada tentara Islam yang lari mundur, mereka segera memukulinya dengan kayu, atau melemparinya dengan batu sehingga tentara tersebut kembali ke kancah peperangan.
Kemudian Khalid  beserta pasukannya yang berada di sayap kiri menerobos ke sayap kanan yang kebobolan diserang musuh, hingga berhasil membunuh enam ribu tentara Romawi. Lalu Khalid  membawa seratus pasukan berkuda menghadapi seratus ribu tentara Romawi hingga berhasil meluluhlantakkan pasukan musuh.
Pada hari itu, begitu terlihat kegigihan, kesabaran, dan kepahlawanan tentara-tentara Islam hingga pasukan Romawi berputar-putar seperti penumbuk gandum. Mereka tidak melihat, pada perang itu, melainkan kepala-kepala yang berterbangan, tangan-tangan maupun jari-jari yang terpotong, serta semburan darah yang membasahi medan laga.
Ketika itulah, seluruh pasukan Islam menyerbu dengan serentak, untuk kemudian dengan leluasa menghabisi musuh tanpa ada perlawanan sedikit pun. Jarajah pun akhirnya terluka parah dan meninggal dunia. Padahal beliau belum pernah shalat sekalipun, kecuali dua raka’at yang dikerjakan (diajarkan) oleh Khalid  ketika baru/awal masuk Islam.
Peperangan ini berawal dari siang hingga malam, sampai kemenangan diraih oleh Islam dan kaum muslimin. Malam itu, pasukan Romawi berlari dalam kegelapan. Adapun pasukan Romawi yang diikat rantai besi, jika salah seorang dari mereka terjatuh, maka terjatuhlah seluruhnya. Malam itu, Khalid  bermalam di kemah Tadzariq, pimpinan tertinggi pasukan Romawi.
Pasukan berkuda berkumpul di sekitar kemah Khalid  menunggu tentara Romawi yang lewat untuk dibunuh hingga waktu pagi tiba. Tadzariq pun terbunuh. Telah terbunuh pada hari itu 120.000 lebih pasukan Romawi. Adapun tentara Islam yang gugur di medan perang sebanyak tiga ribu pasukan. Kaum muslimin mendapat harta pampasan yang begitu banyak pada perang ini.
Demikianlah, kejayaan yang diraih oleh umat Islam tatkala mereka kokoh diatas kemurnian ibadah kepada Allah  dan berpegang teguh kepada sunnah (ajaran) Rasul-Nya . Sebagaimana firman Allah  (yang artinya):
”Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal sholih bahwa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku. Dan barangsiapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.” (An-Nur: 55)
PERANG YARMUK – TAKLUKNYA KERAJAAN ROMAWI DIBAWAH PASUKAN ISLAM
Dalam sejarah perjuangan kaum muslimin menegakkan dan membela al haq (kebenaran), berjihad di jalan Allah, kita akan dapat menemukan kisah teladan mengenai itsar, sejarah yang begitu indah untuk dipelajari, merupakan suatu kenikmatan tersendiri jika diamalkan.
Ketika terjadi perang Yarmuk, perang yang terjadi antara kaum muslimin melawan pasukan Romawi (Bizantium), negara super power saat itu, tahun 13 H/ 634 M.
Pasukan Romawi dengan peralatan perang yang lengkap dan memiliki tentara yang sangat banyak jumlahnya dibandingkan pasukan kaum muslimin. Pasukan Romawi berjumlah sekitar 240.000 orang dan pasukan kaum muslimin berjumlah 45.000 orang menurut sumber islam atau 100.000–400.000 untuk pasukan romawi dan 24.000-40.000 pasukan muslim menurut sumber wikipedia
Dalam perang Yarmuk, pasukan Romawi memiliki tentara yang banyak, pengalaman perang yang mumpuni, peralatan perang yang lengkap, logistik lebih dari cukup, dapat dikalahkan oleh pasukan kaum muslimin, dengan izin Allah.
Ini adalah bukti yang nyata bahwa sesungguhnya kemenangan itu bersumber dari Allah, Tuhan Yang Maha Kuasa.
Pertempuran ini, oleh beberapa sejarawan, dipertimbangkan sebagai salah satu pertempuran penting dalam sejarah dunia, karena dia menandakan gelombang besar pertama penaklukan Muslim di luar Arab, dan cepat masuknya Islam ke Palestina, Suriah, dan Mesopotamia yang rakyatnya menganut agama Kristen.
PENGANGKATAN KHALID BIN WALID
Entah apa yang ada di benak Khalid bin Walid ketika Abu Bakar menunjuknya menjadi panglima pasukan sebanyak 46.000. Hanya dia dan Allah saja yang tahu kiranya. Khalid tak hentinya beristigfar. Ia sama sekali tidak gentar dengan peperangan yang akan ia hadapi. 240.000 tentara Bizantin. Ia hanya khawatir tidak bisa mengendalikan hatinya karena pengangkatan itu. Kaum muslimin tengah bersiap menyongsong Perang Yarmuk sebagai penegakan izzah Islam berikutnya.
Hampir semua tentara muslim gembira dengan penunjukkan itu. Selama ini memang Khalid bin Walid adalah seorang pemimpin di lapangan yang tepat. Abu Bakar R.A pun tidak begitu saja menunjuk pejuang yang berjuluk Pedang Allah itu. Sejak kecil, Khalid dikenal sebagai seorang yang keras. Padahal ia dibesarkan dari sebuah keluarga yang kaya. Sejak usia dini, ia menceburkan dirinya ke dalam seni peperangan dan seni bela diri. Malah mempelajari keahlian mengendarai kuda, memainkan pedang dan memanah. Dia juga mencurahkan perhatiannya ke dalam hal memimpin angkatan perang. Bakat-bakatnya yang asli, ditambah dengan latihan yang keras, telah membina Khalid menjadi seorang yang luar biasa. Kemahiran dan keberaniannya mengagumkan setiap orang. Konon, hanya Khalid bin Walid seorang yang pernah memorak-porandakan pasukan kaum muslimin, semasa ia masih belum memeluk Islam.
STRATEGI PERANG KAUM MUSLIMIN
Khalid bin Walid sekarang memutar otak. Bingung bukan buatan. Tentara Bizantin Romawi berkali-kali lipat banyaknya dengan jumlah pasukan kaum muslimin. Ditambah, pasukan Islam yang dipimpinya tanpa persenjataan yang lengkap, tidak terlatih dan rendah mutunya. Ini berbeda dengan angkatan perang Romawi yang bersenjatakan lengkap dan baik, terlatih dan jumlahnya lebih banyak. Dan mereka akan berhadapan di dataran Yarmuk. Tentara Romawi yan hebat itu berkekuatan lebih dari 3 lakh serdadu bersenjata lengkap, diantaranya 80.000 orang diikat dengan rantai untuk mencegah kemungkinan mundurnya mereka. Tentara Muslim seluruhnya berjumlah 45.000 orang itu, sesuai dengan strategi Khalid, dipecah menjadi 40 kontingen untuk memberi kesan seolah-olah mereka lebih besar daripada musuh.
Strategi Khalid ternyata sangat ampuh. Saat itu, taktik yang digunakan oleh Romawi terutama di Arab Utara dan selatan ialah dengan membagi tentaranya menjadi lima bagian, depan, belakang, kanan, kiri dan tengah. Heraclus sebagai ketua tentara Romawi telah mengikat tentaranya dengan besi antara satu sama lain. Ini dilakukan agar mereka jangan sampai lari dari peperangan. Romawi juga menggunakan taktik dan strategi tetsudo (kura-kura). Jenis tentara Rom dikenal sebagai ‘legions’, yang satu bagiannya terdapat 3000-6000 laskar berjalan kaki dan 100-200 laskar berkuda. Ditambah dengan dan ‘tentara bergajah’. Kegigihan Khalid bin Walid dalam memimpin pasukannya membuahkan hasil yang membuat hampir semua orang tercengang. Pasukan muslim yang jumlahnya jauh lebih sedikit itu berhasil memukul mundur tentara Romawi dan menaklukkan wilayah itu.
JALANNYA PEPERANGAN
Panglima Romawi, Gregorius Theodore -orang-orang Arab menyebutnya “Jirri Tudur”– ingin menghindari jatuhnya banyak korban. Ia menantang Khalid untuk berduel. Dalam pertempuran dua orang itu, tombak Gregorius patah terkena sabetan pedang Khalid. Ia ganti mengambil pedang besar. Ketika berancang-ancang perang lagi, Gregorius bertanya pada Khalid tentang motivasinya berperang serta tentang Islam.
Mendengar jawaban Khalid, di hadapan ratusan ribu pasukan Romawi dan Muslim, Gregorius menyatakan diri masuk Islam. Ia lalu belajar Islam sekilas, sempat menunaikan salat dua rakaat, lalu bertempur di samping Khalid. Gregorius syahid di tangan bekas pasukannya sendiri. Namun pasukan Islam mencatat kemenangan besar di Yarmuk, meskipun sejumlah sahabat meninggal di sana. Di antaranya adalah Juwariah, putri Abu Sofyan.
Pada perang Yarmuk, Az-Zubair bertarung dengan pasukan Romawi, namun pada saat tentara muslim bercerai berai, beliau berteriak : “Allahu Akbar” kemudian beliau menerobos ke tengah pasukan musuh sambil mengibaskan pedangnya ke kiri dan ke kanan, anaknya Urwah pernah berkata tentangnya : “Az-Zubair memiliki tiga kali pukulan dengan pedangnya, saya pernah memasukkan jari saya didalamnya, dua diantaranya saat perang badar, dan satunya lagi saat perang Yarmuk.
Salah seorang sahabatnya pernah bercerita : “Saya pernah bersama Az-Zubair bin Al-’Awwam dalam hidupnya dan saya melihat dalam tubuhnya ada sesuatu, saya berkata kepadanya : demi Allah saya tidak pernah melihat badan seorangpun seperti tubuhmu, dia berkata kepada saya : Demi Allah tidak ada luka dalam tubuh ini kecuali ikut berperang bersama Rasulullah SAW dan dijalan Allah. Dan diceritakan tentangnya : Sesungguhnya tidak ada gubernur/pemimpin, penjaga dan keluar sesuatu apapun kecuali dalam mengikuti perang bersama Nabi saw, atau Abu Bakar, Umar atau Utsman.
Hari ke-4, Hari Hilangnya Mata
Peristiwa ini terjadi pada hari keempat perang Yarmuk, dimana dari sumber ini dikabarkan 700 orang dari pasukan Muslim kehilangan matanya karena hujan panah dari tentara Romawi. Dan hari itu merupakan hari peperangan terburuk bagi pasukan Muslimin.
Hari ke-6, Terbunuhnya Gregory, Komandan Pasukan Romawi
Hari keenam dari perang Yarmuk fajar benderang dan jernih. Itu adalah minggu ke empat Agustus 636 (minggu ketiga Rajab, 15 H). Kesunyian pagi hari tidak menunjukkan pertanda akan bencana yang akan terjadi berikutnya. Pasukan muslim saat itu merasa lebih segar, dan mengetahui niat komandan mereka untuk menyerang dan sesuatu di dalam rencananya, tak sabar untuk segera berperang. Harapan-harapan pada hari itu menenggelamkan semua kenangan buruk pada ’Hari Hilangnya Mata’. Di hadapan mereka berbaris pasukan Romawi yang gelisah – tidak terlalu berharap namun tetap berkeinginan untuk melawan dalam diri mereka.
Seiring dengan naiknya matahari di langit yang masih samar di Jabalud Druz, Gregory, komandan pasukan yang dirantai, mengendarai kudanya maju ke depan di tengah-tengah pasukan Romawi. Dia datang dengan misi untuk membunuh komandan pasukan Muslimin dengan harapan hal itu akan memberikan efek menyurutkan semangat pimpinan kesatuan dan barisan kaum Muslimin. Ketika ia mendekati ke tengah-tengah pasukan Muslimin, dia berteriak menantang (untuk berduel) dan berkata, ”Tidak seorang pun kecuali Komandan bangsa Arab!
Abu Ubaidah seketika bersiap-siap untuk menghadapinya. Khalid dan yang lainnya mencoba untuk menahannya, karena Gregory memiliki reputasi sebagai lawan tanding sangat kuat, dan meang terlihat seperti itu. Semuanya merasa bahwa akan lebih baik apabila Khalid yang keluar menjawab tantangan itu, namum Abu Ubaidah tidak bergeming. Ia berkata kepada Khalid, ”Jika aku tidak kembali, engkau harus memimpin pasukan, sampai Khalifah memutuskan perkaranya.”
Kedua komandan berhadap-hadapan di atas punggung kudanya masing-masing, mengeluarkan pedangnya dan mulai berduel. Keduanya adalah pemain pedang yang tangguh dan memberikan penonton pertunjukkan yang mendebarkan dari permainan pedang dengan tebasan, tangkisan dan tikaman. Pasukan Romawi dan Muslim menahan nafas. Kemudian setelah berperang beberapa menit, Gregory mundur dari lawannya, membalikkan kudanya dan mulai menderapkan kudanya. Teriakan kegembiraan terdengar dari pasukan Muslimin atas apa yang terlihat sebagai kekalahan sang prajurit Romawi, namun tidak ada reaksi serupa dari Abu Ubaidah. Dengan mata yang tetap tertuju pada prajurit Romawi yang mundur itu, ia menghela kudanya maju mengikutinya.
Gregory belum beranjak beberapa ratus langkah ketika Abu Ubaidah menyusulnya. Gregory, yang sengaja mengatur langkah kudanya agar Abu Ubaidah menyusulnya, berbalik dengan cepat dan mengangkat pedangnya untuk menyerang Abu Ubaidah. Kemundurannya dari medan pertempuran adalah tipuan untuk membuat lawannya lengah. Namun Abu Ubaidah bukanlah orang baru, dia lebih tahu mengenai permainan pedang dari yang pernah dipelajari Gregory. Orang Romawi itu mengangkat pedangnya, namun hanya sejauh itu yang dapat dilakukannya. Ia ditebas tepat pada batang lehernya, dan pedangnya jatuh dari tangannya ketika dia rubuh ke tanah. Untuk beberapa saat Abu Ubaidah duduk diam di atas kudanya, takjub pada tubuh besar jendral Romawi tersebut. Kemudian dengan meninggalkan perisai dan senjata yang berhiaskan permata orang Romawi itu, yang diabaikannya karena kebiasaannya tidak memandang berharga harta dunia, prajurit yang shalih itu kemudian kembali kepada pasukan Muslimin.
Kehidupan Khalid bin Walid adalah perang sejak lahir sampai matinya. Lingkungan, Pendidikan, pertumbuhan dan seluruh hidupnya, sebelum dan sesudah Islam, seluruhnya merupakan arena bagi seorang pahlawan Berkuda yang sangat lihai dan ditakuti
Pedangnya adalah alat yang sangat ampuh sebagai penebus masa lalunya. Pedang yang berada dalam genggaman seorang panglima berkuda seperti Khalid, dan tangan yang menggenggam pedang itu digerakkan oleh hati yang bergelora serta di dorong oleh pembelaan yang mutlak terhadap agama yang suci, sungguh amat sulit bagi pedang ini untuk melepaskan diri sama sekali dari pembawaannya yang keras dan dahsyat, dan ketajamannya yang memutus…….
Khalifah Umar bin Khattab pernah berkata, Tak ada seorang wanita pun yang akan sanggup melahirkan lagi laki-laki seperti Khalid.” Ia adalah pribadi yang sering dilukiskan oleh para sahabat-sahabat maupun musuh-musuhnya, dengan: Orang yang tidak pernah tidur, dan tidak membiarkan orang lain tidur.”
Suatu saat ia pernah berkata: Tak ada yang dapat menandingi kegembiraanku, bahkan lebih pada saat malam pengantin, atau di saat dikaruniai Bayi, yaitu suatu malam yang sangat genting, dimana aku dengan ekspedisi tentara bersama orang-orang Muhajirin menggempur kaum musyrikin di waktu subuh.”
Ada sesuatu yang selalu merisaukan pikirannya sewaktu masih hidup, yaitu kalau-kalau ia mati di atas tempat tidur, padahal ia telah menghabiskan seluruh usianya di atas punggung kuda perang dan dibawah kilat pedangnya.
Ketika itu ia berkata: Aku telah ikut serta berperang dalam pertempuran di mana-mana, seluruh tubuhku penuh dengan tebasan pedang, tusukan tombak serta tancapan anak panah…….kemudian inilah aku, tidak seperti yang aku inginkan, mati di atas tempat tidur, laksana matinya seekor unta.”
Sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir, ia berwasiat kepada Khalifah Umar, agar Khalifah mewakafkan harta kekayaan yang ia tinggalkan, yang berupa Kuda dan Pedangnya. Selebihnya tidak ada lagi barang berharga yang dapat dimiliki oleh orang.
Seumur hidupnya ia tak pernah dipengaruhi oleh keinginan, kecuali menikmati kemenangan dan berjaya mengalahkan musuh kebenaran.
Tak satupun kesenangan duniawi yang dapat mempengaruhi keinginan nafsunya, kecuali hanya satu, yaitu barang yang dengan sangat hati-hati sekali dan mati-matian ia menjaganya. Barang itu berupa Kopiah. Pernah suatu ketika, kopiah itu jatuh dalam perang Yarmuk. Ia bersama beberapa pasukannya dengan susah payah mencarinya. Ketika orang lain mencelanya karena itu, ia berkata, “Di dalamnya terdapat beberapa helai rambut dari ubun-ubun Rasulullah saw”.
Di saat jenazahnya di usung beberapa sahabat keluar dari rumahnya, sang ibu memandangnya dengan kedua mata yang bercahaya memperlihatkan kekerasan hati tapi disaput awan duka cita, lalu melepaskannya dengan kata-kata :
Jutaan orang tidak dapat melebihi keutamaanmu….
Mereka gagah perkasa tapi tunduk di ujung pedangmu…
Engkau pemberani melebihi Singa Betina…..
Yang sedang mengamuk melindungi anaknya……
Engkau lebih dahsyat dari air bah…..
Yang terjun dari celah bukit curam ke lembah……
Rahmat Allah bagi Abu Sulaiman,
Apa yang ada di sisi Allah lebih baik daripada yang ada di dunia.
Ia hidup terpuji, dan berbahagia setelah mati…..
……………….. Sepenggal Kisah KHALID BIN WALID RADIALLAHU ANHU]

KEBELAKANGAN NI GUA PERHATI MAKIN RAMAI MUSLIM MENCONTOHI GAYA KEHIDUPAN KAFIR......
INI JAWAPAN KEPADA MELAYU YANG KEMARUK NAK BELA ANJING SEBAGAI PET NI.... HARAP SEDAR HAD DAN ADAB MUSLIM BERIMAN.....
===============
SOALAN:
Apakah hukum bagi orang Islam memelihara anjing?
JAWAPAN:
Memelihara anjing adalah harus dan pemelihara perlu menjaga kebajikannya untuk tujuan-tujuan yang berikut:
1. Anjing yang dilatih (anjing terlatih) untuk kerja-kerja memburu.
2. Anjing terlatih untuk kegunaan tugas-tugas polis.
3. Anjing terlatih untuk menjaga rumah, kebun atau ladang.
4. Anjing terlatih untuk digunakan oleh penternak atau peladang untuk kerja-kerja menggembala binatang ternakan
5. Membela anjing terlatih sebagai jurupandu. Ini mungkin diperlukan oleh orang buta untuk memberi khidmat yang diperlukannya. Tetapi masih perlu ditempatkan berasingan daripada kediaman tuannya .
Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan Darqutni dan Hakim dinyatakan pernah menolak jemputan satu kaum yang membela anjing untuk datang ke rumah mereka.
Bila ditanya, baginda menjawab dalam rumah mereka ada anjing, sebaliknya baginda menerima jemputan kaum yang membela kucing. Apabila ditanya, baginda menjawab "kucing itu tidak najis".
Sahabat mengambil faham daripada hadis ini bahawa baginda menolak jemputan mereka yang membela anjing kerana bimbang mengenai najis.
Menurut Prof. Dr Yusuf al-Qaradawi, hukum membela anjing sebagai hobi adalah haram. Antara alasan fuqaha seperti Ibnu Hajar ialah:
i. Menakut-nakutkan jiran, orang lalu lalang dan tetamu.
ii. Berkurang pahala pemelihara. Nabi bersabda yang maksudnya:
Barang siapa yang memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternakan, maka setiap pahalanya berkurangan satu qirath.
(Bukhari dan Muslim)
iii. Malaikat enggan masuk ke rumah.
iv. Tabiat anjing suka menjilat dan kenajisan mughallazah pada jilatannya menyebab kesukaran pemeliharaannya. Cara menyucikan najis mughallazah ialah menyamaknya dengan tujuh kali air, dan salah satu air tersebut bercampur tanah.
*Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
PS: Gambo sekadar hiasan.....
Ni artikel khas kat melayu yg kemaruk bela anjing kat rumah as pets tu....
The Malaysian Insider (TMI): Lidah Syaitan yang suka memutarbelitkan cerita untuk merosakkan jemaah...
‪#‎SayNoToTMI‬ ‪#‎BoikotTMI‬
Saya diberikan keratan laporan ini di dalam laman portal Malaysia Insider yang memetik kenyataan saya yang menyebut bahawa Tuan Guru Nik Abdul Aziz hadir selama dua jam di dalam mesyuarat Syura Ulama. Saya suka memberikan penjelasan seperti berikut :
1. Saya dihubungi secara tidak formal oleh seorang wartawan yang telah lama saya kenal iaitu Zakiah Koya. Saya tidak diberitahu bahawa kenyataan saya akan dipetik sebagai sebuah kenyataan kerana saya hanya menyangka ia sekadar 'bual-bual' biasa.
2. Saya disebut sebagai 'Pegawai Nik Aziz'. Ini adalah satu fakta yang salah di mana saya sudah tidak menjadi pegawai beliau semenjak beliau bersara sebagai Menteri Besar Kelantan selepas PRU yang lalu. Sekalipun saya banyak dipanggil oleh beliau untuk menulis kenyataan dan sebagainya, namun itu tidak lebih daripada melaksanakan arahan Al-Mursyidul Am ke atas ahli parti seperti saya. Saya tidak mempunyai sebarang autoriti rasmi untuk bercakap bagi pihak beliau apatah lagi untuk menyatakan fakta tentang Mesyuarat Syura Ulama yang saya langsung tiada kaitan dengannya.
3. Justeru apabila saya ditanya tentang 'bolehkah tokguru hadir mesyuarat dan duduk lama memandangkan beliau uzur (dengan keadaannya yang sudah dimaklumi semua?)'. Saya katakan, beliau mampu Insya allah bahkan untuk berkuliah selama dua jam pun masih mampu.
4. Saya juga diberitahu bahawa ada laporan menyatakan bahawa beliau berada selama setengah jam di dalam mesyuarat tersebut. Respon saya ialah, ia kedengaran agak mustahil memandangkan kenyataan yang dikeluarkan kelihatan cukup teratur. Ia kemudiannya dijelaskan sendiri oleh Tuan Guru bahawa beliau telah ditunjukkan dengan kenyataan tersebut oleh Setiausaha Majlis Syura sebelum diterbitkan.
5. Saya kira apa yang dilaporkan Malaysian Insider itu adalah satu silap faham sahaja terhadap perbualan yang saya anggap biasa. Sewajarnya pihak penerbit lebih maklum autoriti saya yang bukan merupakan pegawai rasmi Al-Mursyidul Am untuk bercakap bagi pihak beliau. Apatah lagi saya bukan ahli mesyuarat tersebut. Saya tidaklah ingin menyalahkan pihak penerbit berkenaan kerana saya kira ia sebagai salah faham sahaja dan mungkin terdorong dengan keghairahan mengeluarkan maklumat sensasi, laporan ini keluar dan menjadi sebahagian daripada kontoversi.
6. Lebih dari itu, saya berpandangan tidak timbul soal Al-Mursyidul Am hadir mesyuarat samada setengah jam mahupun dua jam memandangkan beliau telah menyerahkan mandat kepada mesyuarat untuk membuat keputusan dan sekali lagi disemak sebelum diterbitkan. Apa yang saya faham dari kenyataan beliau kemudiannya ialah beliau hanya ingin menegaskan pendiriannya hanya sekali sahaja iaitu pendirian beliau yang dikeluarkan pada 29 Ramadhan yang lepas.
7. Harapan saya dengan penjelasan ini dapat memberikan kefahaman kepada mana-mana pihak yang menggunakan laporan ini bagi menampakkan pertembungan dengan kenyataan Tuan Guru.

5 Gambar: Sedih! Anjing Ini Sanggup Berkorban Demi Tuannya, Namun...

5 Gambar: Sedih! Anjing Ini Sanggup Berkorban Demi Tuannya, Namun... - Difahamkan anjing ini mati selepas membunuh cobra yang cuba memasuki rumah tuannya.. 
Kejadian ini dikatakan berlaku di Sabah. Lokasinya pula tidak diketahui dimana. Memang sedih sangat melihat anjing ini tidak berdaya melawan walaupun berjaya membunuh ular paling berbisa didunia ini. 
Memang herolah ni anjing... sanggup berkorban demi tuannya... so brave you dog..tat's you are adored as human's best ever body guard..

Kalau kita jaga mereka dengan baik, mesti mereka akan berjasa pada tuannya.. jadi, kepada semua yang melihat, janganlah seksa haiwan sesuka hati...
Haiwan seperti anjing ni akan setia bersama kita sampai tiba ajalnya.. sedih tengok puppy ni. Sumber: Raisyyahrania.blogspot.com




Tiada ulasan: