Khamis, 11 Oktober 2012

KADANG2 ORANG SUKA JADI BALACI...UNTUK MENGEJAR PANGKAT DAN HARTA...TAK KIRA MENGADAI AKIDAH ATAU MASUK NERAKA SEBAB JADI TALI BARUT ATAU PENIPU...DAN BERMUKA2@MUNAFIK

Pandangan Tepat Oleh Tuan Ibrahim
Posted on Wednesday, October 10 @ 17:30:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh MSO
Pandangan balas oleh Ketua Penerangan Pas Tuan Ibrahim Tuan Man terhadap kenyataan bekas timbalan presiden Pas yang memberi ingatan agar parti itu tidak mengutamakan kuasa semata-mata sehingga mengenepikan prinsip perjuangan (Islam) adalah tepat dan menjawab persoalan yang mungkin timbul dari cetusan pandangan bekas timbalan presiden Pas itu yang merasakan dia bijak politik dan seorang ahli Pas yang sejati.

Kata Tuan Ibrahim ingatan itu bukan pelik dan asing sebab Pas senantiasa mengutamakan perjuangan dari segala-galanya. Saya dapat melihat ini dan merasakan kenyataan itu konkrit kerana kalau Pas tidak meletakkan prinsip parti dihadapan sudah tentu Pas yang kini dipinang, dipujuk dan diprovokasi dengan berbagai-bagai cara oleh Umno agar berbaik dengannya, akan menerima bujukan itu.

Umnop telah mengguakan semua cara sama ada dengan bersikap hendak berbaik-baik dengan Pas atau pun dengan cara terus menunjukkan ego dan memburuk Pas seperti dilakukan Mahathir untuk menarik perhatian Pas. Perlakuan terhadap Pas juga dilakukan dengan menghina Pas kononnya telah meninggalkan prinsip asal kerana berbaik dengan DAP dan PKR.

Tetapi parti itu tetap dengan pendiriannya, mengambil sikap berhati-hati dengan Umno dan ada kalanya prejudis dengan parti bersemangat 'kaumiyah' itu. Pemimpin Pas lain tidak seperti bekas timbalan presiden itu dan beberapa yang lain, yang lebih meletakkan untuk memenuhi nafsu mereka untuk jadi glamour dan merasai keempukan kerusi sebagai menteri.

Ulasan Tuan Ibrahim, Pas memang mengakui berkerjasama dengan PKR dan DAP dalam usaha untuk mendapat kuasa dan ianya merupakah satu 'maslahat' siasah. Kuasa itulah nanti menurutnya membolehkan Pas melaksanakan matlamat perjuangannya.

Orang menganggap dalam hal ini Pas tertipu dengan DAP dan PKR, adalah mereka yang cetek dan pendek akal dalam politik serta tidak berpijak dibumi nyata. Mereka juga tidak pernah membalikkan minda mereka yang mana mungkin juga Pas menipu dan memperdayakan DAP dan PKR? Ini tidak boleh diketepikan sebab Pas juga menerima prinsip politik Machiavelli. Realiti politik hari ini sesiapa baik Pas dan Umno tidak mungkin dapat membentuk kerajaan secara mutlak kerana nisbah pengundi atau kaum yang tidak memberi kelebihan kepada mana-mana pihak.

Orang yang menganggap Pas pandir ataupun Mat Jenin kerana bersimpati dengan Anwar dan menolak Umno sebenarnya merekalah yang pandir dan merasakan dia seperti Mahathir yang serba tahu!

Hal itu juga dipraktikan oleh Umno sejak lama dulu dengan menerima konsep kerjasama dengan Cina menerusi MCA, Gerakan dan dengan India menerusi MIC. Kalau Umno tidak bekerjasama dengan Perikatan yang kemudian bertukar menjadi Barisan Nasional tidak mungkin Umno dapat memerintah hingga lebih separuh abad. 

Hanya hari ini setelah jelas orang Cina, India, Dayak, Iban Kadazan Dusun, Murut dan Oang Asli menolaknya baru Umno merasakan dirinya musafir di tengah sahara politik dan baru meminta seteguk air dari Pas. Haha...

Justeru pandangan bekas timbalan presiden Pas itu yang seolah-olah mahu Pas meninggalkan rakan bukan Islam dalam usaha untuk membentuk kuasa adalah dangkal dan tidak berpijak di bumi nyawa. Apakah pandangan beginilah juga boleh dianggap asobiyah seperti mana diterima faham oleh Umno?
 Timbalan presiden Pas itu tak ubah seperti budak kecil yang mudah terpengaruh dan gila warna seperti budak kecil belum baligh.

Pada saya perbezaan pegangan dan pandangan politik akhir-akhir ini yang menyamai Umno bukan dibuat atas kesedaran dan falsafah politik sebenarnya sesuai Pas sebagai sebuah badan dakwah, sebaliknya ia dibuat atas perasaan dan angan-angan kalau ada rezeki beliau akan dipergunakan Umno dengan harapan diberikan imbuhan jawatan dan kedudukan. Politik sebegini adalah politik belum baligh.

Saya tidak fikir bekas timbalan presiden Pas itu tidak menyedari hakikat sebenar hal ini kerana sebelum ini dia menerima konsep makasid syariah... menerima persefahaman politik demi kebaikan bersama, bagaimana perubahan pandangan dan pegangan itu berubah selepas beliau tidak lagi menjadi timbalan presiden Pas. Semasa menjadi timbalan presiden Pas dia berpelukan dengan Lim Guan Eng, sementara selepas kalah bertanding presiden baru dia sedar Lim Guan Eng belum memeluk Islam. Sekali lagi ini politik belum baligh atau belum datang haid.

Ini jelas perubahan sikap dan pandangan itu bukan bertolak dari satu kebenaran melainkan kerana atas rasa kecewa dan sakit hati yang mana ada unsur-unsur untuk membalas dendam. Saya tidak boleh menghukum atau untuk menamakan apakah jenis manusia seperti ini. Yang jelasnya orang yang menukar prinsip atas nafsu dan menggunakan warna Islam untuk kepentingan diri lebih busuk dan hanyir daripada orang yang jelas-jelas mengkhinati amanah dan perjanjian yang lari meninggalkan rakan yang memberi simbol dan ruang kepadanya. Menyesalkan lagi sambil lari meninggalkan rakan dia terus memburukkan orang yang memberi budi kepadanya.

Saya juga bersetujuan dengan pandangan Tuan Ibrahim dalam saat menjelang pilihan raya berbagai pihak akan memainkan peranan masing-masing (setelah mendapat upah dan jaminan) berusaha untuk melihatakan Pas tidak sefahaman dengan rakan-rakan pakatan mereka PKR dan DAP. Justeru rakyat umum hendaknya memerhati sebagaik mungkin setiap isu ataupun kenyataan-kenyataan 'gelenger' yang dikeluarkan oleh orang politik tanpa mengira kaum, kelulusan dan parti. [wm.kl.1:19 t/hari 10/10/12]

Kuasa sebahagian perjuangan Pas
ERMA YUSNIDA JUSOH
11 Oktober 2012
 Roslan Zainal
Roslan Zainal
KUANTAN  -  Kuasa adalah sebahagian daripada perjuangan Pas untuk melaksanakan hukum syariah justeru tidak timbul masalah lain malah keputusan bersama PR juga sudah dipersetujui Majlis Syura Ulama Pas.

Ketua Penerangan Pas Pahang, Roslan Zainal berkata, Pas tidak pernah meletakkan agama sebagai perkara nombor dua dalam perjuangan yang dilaksanakan sebaliknya agama menjadi sebab Pas mahu memerintah negara.

Menurutnya, kenyataan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa yang menyatakan Pas ghairah mengejar kuasa adalah tidak wajar.

“Kuasa adalah perjuangan Pas, hanya dengan kuasa kita dapat melaksanakan perjuangan Islam di negara ini.

“Permuafakatan dengan PR adalah strategi dan isu meninggalkan agama tidak perlu dipersoalkan kerana masing-masing tahu peranan yang perlu dilakukan,” katanya ketika mengulas kenyataan Ahli Majlis Syura Ulama Pas itu.

Roslan juga kesal dengan tindakan Nasharuddin yang terus membuat kenyataan kepada media tanpa merujuk kepada Majlis Syura terlebih dahulu.

Katanya, jika pun ada pendapat baru, beliau perlu menggunakan forum dalam parti untuk mendapatkan pendapat yang lebih jelas.

“Kenyataan itu juga tidak konsisten jika di bandingkan sewaktu dia masih menjadi Timbalan Presiden Pas,” katanya.

Sinar Harian semalam menyiarkan kenyataan Nasharuddin yang menganggap Pas sudah lari daripada perjuangan asal kerana lebih mementingkan kuasa berbanding agama.

Malah bekas Timbalan Presiden Pas itu turut melahirkan rasa hairan apabila usaha untuk membincangkan masalah umat Islam terutama melibatkan dua parti besar iaitu Umno- Pas tidak dipandang oleh Pas.
Bedebah punya Anwar...
Posted on Wednesday, October 10 @ 16:00:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh PakLongDin 


Bedebah punya Anwar... 
Tak sangka Pak Long, dia sanggup berkawan dengan Soros...
Sorang saudagar mata wang dunia yang kejam...

Laki Mak Long hang: Pak Long Din
Bedebah punya Anwar... 
Tak sangka Pak Long, dia sanggup berkawan dengan Soros...
Sorang saudagar mata wang dunia yang kejam...

Bedebah punya Anwar...
Tak sangka Pak Long, dia sanggup bersekongkol dengan Soros...
Sorang rakyat Amerika berbangsa Yahudi...

Bedebah punya Anwar...
Tak sangka Pak Long, dia sanggup bersalaman dengan Soros...
Sorang yang sedia bergelumang ngan kesengsaraan umat Islam sejagat...

Tapi...
Bedebah punya Anwar...
Pandai sungguh dia main aci menyorok ngan Soros...
Pak Long cari dok tak jumpak jumpak...
Mana dia gambaq Anwar yang tersengeh mesra ngan Soros...
Yang Pak Long dok terjerembab...
Gambaq Piem Umno neh ja ngan si Soros jahanam tuh...

Habih tu camana nak bagi Mak Long hang percaya...??
Hadoiihh... 

Wassalam...
Bedebah punya Anwar... 

Bajet Pakatan Rakyat salah, kata Ahmad Husni

10 Oktober 2012
Ahmad Husni Hanadzah - Mohd. Irwan Serigar Abdullah
Mohd. Irwan Serigar Abdullah dan Ahmad Husni Hanadzah (kanan) menunjukkan perbandingan diantara Bajet 2013 Kerajaan Persekutuan dengan Bajet Pakatan Rakyat - Foto Bernama
PUTRAJAYA - "Mengikut perkiraan" bajet bayangan 2013 Pakatan Rakyat (PR) mengelirukan, dan pasti akan menambah defisit fiskal dan hutang Malaysia berbanding keluaran dalam negara kasar (KDNK) masing-masing kepada 7.2 peratus dan 57.8 peratus, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Beliau berkata, dakwaan oleh pembangkang bahawa bajet cadangannya akan mengurangkan defisit fiskal kepada 3.5 peratus merupakan satu contoh "lemah matematik" yang baik.

"Perbendaharaan meneliti kedua-dua bajet. Kami dapati bajet kerajaan menyeluruh dan jelas.

"Dengan demikian, kami berpendapat kerajaan tidak harus menunggu lebih lama lagi untuk tampil ke hadapan dan menjelaskan kepada rakyat Malaysia, yang manakah bajet yang serius dan bertanggungjawab.

"Bajet mereka (Pakatan) tidak lengkap. Mereka tidak memasukkan kebanyakan daripada perbelanjaan kendalian dalam bajet mereka. Itulah sebabnya Pakatan boleh mencatatkan perbelanjaan mengurus yang lebih rendah," katanya kepada pemberita.

Ahmad Husni berkata, bajet cadangan PR akan memaksa kerajaan menanggung perbelanjaan mengurus sebanyak RM224.3 bilion, jauh lebih tinggi daripada RM185.3 bilion yang didakwa oleh pembangkang.

Beliau berkata, bajet bayangan itu tidak mencerminkan kedudukan sebenar prestasi kewangan kerajaan dan juga tidak mengambil kira rancangan-rancangan yang diumumkan oleh pembangkang dalam bajet khusus mereka itu.

Bajet cadangan PR yang menunjukkan pengurangan emolumen penjawat awam sebanyak RM2.6 bilion kepada RM56 bilion juga bererti pengurangan sebanyak 72,000 pekerjaan berdasarkan andaian gaji purata RM3,000 sebulan atau RM36,000 setahun, katanya.

"Antara rancangan-rancangan yang tidak diambil kira dalam membuat perkiraan defisit negara itu ialah cadangan pelarasan gaji minimum, pemberian bonus tahunan bagi warga emas, penghapusan tol, dan hutang yang akan ditanggung oleh kerajaan berikutan penghapusan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara)," tegasnya.

Ahmad Husni berkata, jika cadangan pelarasan gaji minimum itu dilaksanakan, kerajaan akan memerlukan peruntukan tambahan sebanyak RM4.4 bilion manakala penghapusan tol akan menyebabkan kerajaan menanggung kos tambahan sebanyak RM6 bilion melalui subsidi yang lebih tinggi.

"Mereka bercakap tentang pengurangan subsidi dan mendapatkan pendapatan daripada situ. Tetapi rancangan yang mereka umum tidak akan mengurangkan subsidi yang ditanggung oleh kerajaan, sebaliknya meningkatkannya dengan ketara.

"Rancangan mereka untuk mengurangkan subsidi juga tidak berdaya maju kerana ini bererti harga barangan keperluan asas seperti beras, gula, minyak masak dan petrol terpaksa naik kerana barangan itu merupakan kira-kira 61 peratus daripada mekanisme subsidi sekarang," ujar beliau.

Mengenai PTPTN, Ahmad Husni berkata jika ia dimansuhkan, kerajaan perlu menanggung hutang PTPTN sekarang yang berjumlah RM31 bilion dan pada masa yang sama menyediakan dana sebanyak RM5 bilion untuk diagihkan kepada pelajar-pelajar baharu institusi pendidikan tinggi.

Bajet PR akan juga memaksa nisbah hutang berbanding KDNK melonjak kepada 57.8 peratus, jauh lebih tinggi daripada had maksimum yang ditetapkan oleh kerajaan, iaitu pada 55 peratus.

"Jika nisbah hutang berbanding KDNK meningkat begitu, penarafan kerajaan Malaysia akan jatuh ke paras lebih rendah dan ini akan mengakibatkan kos pinjaman menjadi lebih tinggi manakala tahap keyakinan di kalangan pelabur asing akan menurun," katanya.

Ahmad Husni juga berkata, jika rancangan Pembangkang menaikkan royalti negeri kepada 20 peratus dimasukkan dalam pengiraan defisit fiskal, ada harapan ia melonjak naik hingga ke lapan peratus.

"Jika itu diambil kira, ia akan menyebabkan penyusutan perolehan daripada cukai petroleum serta dividen kepada kerajaan Persekutuan. Dengan demikian, defisit akan meningkat selanjutnya.

"Itu juga akan mengakibatkan penyusutan perolehan syarikat petroleum nasional, Petronas Bhd. Untuk itu, saya jangka Petronas akan mengeluarkan kenyataan yang menjelaskan cara-cara untuk berhadapan dengan rancangan Pakatan ini.

"Pendek kata, jika kesemua rancangan oleh Pakatan ini dilaksanakan tanpa pengurusan fiskal yang betul dan lebihan pendapatan yang mantap, Malaysia mungkin menjadi muflis," tegas Ahmad Husni. - Bernama
57% Rakyat SABAH Benci UMNO / BN
Posted on Wednesday, October 10 @ 15:30:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: setisab

"Kerajaan Rakyat Sabah
Tinjauan Merdeka Center yang dikeluarkan Jumaat lalu mendapati 57 peratus rakyat Sabah tidak puas hati dengan prestasi ekonomi di Sabah.Hanya 56 peratus pengundi puas hati dengan kerajaan negeri berbanding 62 peratus pada November 2009.

Kawasan timur negara digambarkan sebagai "simpanan tetap" BN.

Kerajaan Rakyat Sabah
Kaji selidik itu menunjukkan penilaian terhadap Datuk Seri Musa jatuh daripada 60 peratus pada November 2009 kepada 45 peratus bulan lalu (September 2012).

Ini menunjukkan BN akan berhadapan dengan beberapa halangan di kubu kuat mereka menjelang pilihan raya tidak lama lagi.
 Merdeka Center berkata penurunan populariti Datuk Seri Musa paling tinggi dalam kalangan pengundi bumiputera Islam, yang menjadi tulang belakang sokongan Umno negeri itu, dengan penurunan daripada 72 peratus pada November 2009 kepada 51 peratus bulan lalu.
Datuk Seri Musa juga ketua Umno Sabah dan BN.
Adalah diyakini rakyat Sabah telah mual, jemu dan bosan dengan amalan rasuah dan penyelewengan kuasa yang berleluasa dikalangan pemimpin Barisan Nasional, terutamanya parti haramjadah agen Zionis bernama Umno.
Rakyat Sabah telah mulai sedar bahawa kemasukkan Umno ke Sabah semata-mata bertujuan untuk mengambil dan mengaut hasil bumi Sabah melalui kroni-kroni Umno dan Barisan Nasional. Sejak berpuluh tahun lalu, pemimpin Barisan Nasional telah meratah segala hasil bumi negeri Sabah menyebabkan rakyat Sabah hidup dalam keadaan kesukaran dan derita.
Kerajaan Rakyat mengingatkan kepada seluruh rakyat Sabah agar mengambil kesempatan dalam pilihan raya negeri dan pilihan raya umum (PRU) ke-13 nanti untuk menghumbankan Umno / BN dan berikan undi kalian kepada calon dari Pakatan Rakyat (PAS, DAP, PKR).


DUPP & DPPP Anjur Wacana Analisis Bajet 2013 Pada 14 Okt 2012
Posted on Wednesday, October 10 @ 17:00:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: sripetaling

"

Dewan Ulama PAS wilayah dengan kerjasama Dewan Ulama PAS Pusat dan Dewan Pemuda PAS bakal menganjurkan Wacana Analisis Bajet 2013 bertempat di Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad, Taman Melewar pada 14hb Oktober, 2012 bermula 9 pg hingga 4.30 petang.

Wacana membariskan beberapa tokoh ekonomi dan muamalat di kalangan ahli dewan ulama. Programnya adalah seperti berikut: 

Perasmian; Dato Tuan Guru Hj Harun Taib Ketua Dewan Ulama PAS Pusat

Sesi 1: Dasar Bajet Negara Dalam Islam
Dr Khairuddin at-Takiri (Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat)

Sesi 2: Occupy Wall Street; Penyelesaian Islam 
Ust Zaharuddin Mohamad (Pakar Ekonomi Islam)

Sesi 3: Ketirisan Ekonomi Dalam Bajet 2013 
Hj Azman Mat Alifiah (Chief Financial Officer of Kumpulan Darul Ehsan Berhad)

Sesi 4: Isu Sosial Dalam Bajet 2013 
Saudara Kamaruzaman Mohamad (Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan)

Sesi 5: Permasalahan Rakyat Dalam Bajet 2013 
Dr Zahari Yaakob (Pensyarah Tamaddun Islam)

Sesi 6: Kesan Bajet 2013 Terhadap Inflasi 
Ust Zamerey Abd Razak (Vice President Bank)

Sesi 7: Permasalahan Ekonomi Islam Dalam Bajet 
Prof Madya Dr Azman Mat Nor (Pensyarah Mu`amalat Islam)

Sumber: http://ulamak.pas.org.my/v2/"
 



Cerita hantu punca sakit jiwa kronik
Posted on Wednesday, October 10 @ 14:53:18 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: amkns

"

Kementerian Penerangan harus bertindak tegas terhadap penerbitan dan penyiaran cerita hantu. Malaysia sebagai sebuah negara majoriti umat Islam menghadapi masalah sakit mental yang serius dimana 12 peratus rakyat negara ini atau 3.5 juta orang menghidap penyakit mental dengan purata 6 orang bunuh diri setiap hari dan 50,000 kes cuba bunuh diri setiap tahun.


 
CERITA HANTU PUNCA SAKIT JIWA KRONIK
10 Okt 2012  
Ipoh: Pelbagai cerita hantu, mistik dan seram yang berleluasa dikenal pasti antara punca banyak kes sakit mental yang sepatutnya boleh dirawat pada peringkat awal, gagal dirujuk ke pakar perubatan sehingga sukar diubati.  
Pengarah Hospital Bahagia Ulu Kinta, Dr Rabaiah Mohd Salleh, berkata paparan cerita seumpama itu mempengaruhi fikiran masyarakat hinggakan tanda penyakit mental yang ditunjukkan seseorang dianggap gangguan makhluk halus dan mengutamakan khidmat dukun serta pengamal perubatan tradisional.  
“Cerita sebegini yang sering ditayangkan di televisyen, filem dan bahan bacaan mewujudkan stigma masyarakat mengenai sakit disebabkan gangguan hantu hingga ada yang trauma dan hanya dirujuk ke hospital apabila penyakit menjadi kronik,” katanya ketika ditemui selepas Persidangan Kesihatan Mental Perak Kesembilan di sini, semalam.  
Dr Rabaiah berkata, pihaknya bagaimanapun tidak menafikan kewujudan dunia jin dalam kepercayaan agama lantas membenarkan rawatan tradisional serta perubatan Islam dilakukan sebagai pelengkap rawatan.  
Katanya, penyakit mental boleh diubati jika dirujuk ke hospital dari peringkat awal bagi membolehkan pesakit menerima rawatan sesuai dan dapat meneruskan kehidupan normal. 
Beliau berkata, orang ramai yang mendapatkan rawatan penyakit mental kini meningkat kepada maksimum 10 kes baru didaftarkan sehari berbanding antara dua hingga tiga sehari pada 2007.  
Sementara itu, Dr Nordiyanah berkata, banyak kajian menunjukkan pertalian rapat antara penyakit mental dan fizikal seperti kemurungan dengan penyakit berkaitan jantung dan angin ahmar, selain berisiko menghidap diabetes.  
“Penyakit kerisauan mendedahkan individu kepada penyakit jantung koronari, angin ahmar, gangguan sistem pernafasan seperti asma serta berisiko mengidap penyakit kronik lain berkaitan sistem penghadaman,” katanya.  
Katanya, stigma dan diskriminasi masyarakat menyebabkan ada pesakit jiwa enggan mendapatkan rawatan psikiatri kerana takut dicemuh tidak siuman terutama jika pernah mendapat rawatan di hospital mental.
 


Menteri pecah rahsia, Umno BN akan balas dendam jika menang pru-13
Posted on Wednesday, October 10 @ 00:00:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: setisab

"Rosmah Mansor perempuan sundal kuat nafsu sexMembaca membuatkan seseorang itu "tahu". Membaca dan kemudiannya "tahu", amat berbeda dengan membaca dan kemudiannya "faham".
Sebagai contoh:
~ Sekiranya kita hanya membaca dan "tahu" sejarah Rosmah Mansor, maka kita hanya akan tahu bahawa Rosmah Mansor pernah menjanda sebelum menggodaNajib Razak untuk dilakikannya. TETAPI...

~ Sekiranya kita membaca dan "faham" sejarah Rosmah Mansor, maka kita juga akan "faham" Rosmah Mansor mungkin sengaja menjandakan dirinya untuk berlakikan Najib Razak demi memenuhi nafsu serakahnya!! Ini terbukti dengan perangainya yang ditarifkan sebagai "sundal".

Kita baca seterusnya dan fahami maksud percakapan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui.


Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui
~ Andai kita hanya membaca untuk "tahu", maka tahulah kita bahwa kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak akan menaikkan tarif elektrik. Maka itu, kita akan katakan kerajaan Umno BN sebagai kerajaan yang prihatin terhadap permasalahan rakyat.

~ Andai kita membaca dan "faham", maka kita juga akan faham bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak menaikkan tarif eletrik kerna pilihan raya umum akan diadakan tidak sampai 6 bulan dari sekarang. Justeru kerajaan Umno BN terpaksa bersabar daripada menaikkan tarif eletrik sehingga selesai pilihan raya umum ke-13. Kefahaman tersebut juga membawa maksud, andai Umno BN menang dalam pilihan raya umum ke-13 nanti, pasti, yes yes yes! pasti pasti pasti! mereka akan menaikkan bukan hanya tarif elektrik, tetapi kerajaan Umno BN juga akan menaikkan harga minyak dan barangan keperluan lain.

Rumusannya: Hanya mereka yang membaca dan tahu akan menyokong Barisan Nasional kerna mereka membaca tanpa berfikir. Sebaliknya mereka yang membaca dan faham akan menghumbankan Umno BN dan memastikan calon-calon daripada Pakatan Rakyat beroleh kemenangan agar mereka tidak terus dikhianati olih regim zalim Umno BN.

Wahai rakyat Malaysia, ingat pesanan ini."


SUK Negeri Kedah lantik YDP Majlis Daerah secara tidak sah!
Posted on Wednesday, October 10 @ 00:49:38 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh aya

Blog Kedah La

Ini bukan isu kecil. SUK Negeri Kedah Datuk Paduka Rasli Bin Basir menukar atau melantik Yang DiPertua Majlis Daerah selama ini adalah tanpa kelulusan Pihak Berkuasa Negeri (Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri); jelas adalah membelakangkan undang-undang di dalam Seksyen 10 (1) (a) dan (b) dan Seksyen 11, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171).

Maknanya pelantikan YDP adalah tidak sah!? SUK berkuasa melantik atau menukar Pegawai Daerah tapi bukan YDP Majlis Daerah, sekalipun secara kebetulan DO dan YDP adalah orang yang sama


Perkara ini telah dirujuk kepada beberapa pakar perundangan dan mereka memberi tafsiran yang sama iaitu SUK tidak berhak melantik tanpa kelulusan Pihak Berkuasa Negeri. 
Jika lantikan itu tidak sah, apakah ia juga akan memberi kesan kepada semua keputusan yang dibuat dalam mesyuarat majlis daerah, adakah juga tidak sah? Kelulusan tender dan pelantikan kontraktor tidak sah? Peruntukan dan pembayaran tidak sah? SUK sudah pening sekarang. Adakah amalan tersebut hanya berlaku sekarang atau sejak zaman BN lagi? Mai tang soalan ni, semua pakat-pakat penin!


Berikut adalah penjelasan teperinci berhubung asas bantahan yang dibuat oleh Ahli-ahli Majlis Daerah Kubang Pasu (lantikan politik) berhubung isu...

DESAKAN PELETAKAN JAWATAN TERHADAP DATUK PADUKA RASLI BASIR SELAKU SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI KEDAH.

Isu 1 :              Notis Arahan Pertukaran Tuan Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor, Yang DiPertua Majlis Daerah Kubang Pasu Ke Kuala Muda, Sungai Petani yang ditandatangi oleh Datuk Paduka Haji Rasli Bin Basir, Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman, Surat No rujukan: PSU(K)1239/1379 Jld 15(74) bertarikh 27 Ogos 2012 bersamaan 09 Syawal 1433 iaitu sebelum mendapat kelulusan Pihak Berkuasa Negeri. Ia menyebabkan berlakunya :-

                        (i)         Pentadbiran MDKP menjadi kucar-kacir

(ii)        Tindakan yang tidak sah dari awal yang membawa implikasi yang besar kepada Pihak Berkuasa Tempatan

Isu 2 :              Tindakan Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman, Datuk Paduka Rasli Bin Basir yang secara sedar ataupun tidak sedar membelakangkan undang-undang di dalam Seksyen 10 (1) (a) dan (b) dan Seksyen 11, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) di dalam hal berkaitan perlantikan dan pertukaran Yang DiPertua Pihak Berkuasa Tempatan di Kubang Pasu dan daerah-daerah lain di negeri Kedah Darul Aman menyebabkan perjalanan PBT menjadi kucar-kacir yang boleh menyebabkan :-

(i)                 Menjatuhkan air muka dan kedaulatan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong Almu’tasimu billahi Muhibbuddin Tuanku Al Haj Abdul Halim Muadzam Shah Ibni Al Marhum Sultan Badlishah yang amat dihormati, disayangi dan disanjungi oleh sekalian rakyat di Negeri Kedah khasnya dan Malaysia amnya kerana baginda Tuanku telah memberi perkenan melantik Datuk Rasli sebagai Ketua Pegawai Pentadbiran Negeri Kedah atau Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman di atas kepercayaan baginda Tuanku bahawa beliau (Datuk Rasli) dapat menjalankan tugas-tugas yang diamanahkan dengan profesional dan berintegriti demi kepentingan rakyat dan kerajaan di bawah naungan Tuanku Al Sultan di Negeri Kedah Darul Aman.

Isu 3 :              Isu perlantikan Setiausaha Majlis Daerah Kubang Pasu, Mohd Rezal Bin Datuk Paduka Rasli oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman, Datuk Paduka Rasli Bin Basir. Di mana, Mohd Rezal adalah anak kandungnya yang boleh disabitkan dengan :-

(i)                 Berlakunya percanggahan kepentingan (conflict of interest).

(ii)               Menggunakan kuasa secara melampau (ultra vires).

(iii)             Tidak selari dengan amalan di dalam Pekeliling Perkhidmatan Awam Malaysia.

(iv)             Membelakangi kuasa Pihak Berkuasa Negeri.

(v)               Lain-lain undang-undang berkaitan perlantikan sesuatu jawatan  penjawat awam yang berjalan di Malaysia (Jika Ada).


KEMUNGKINAN-KEMUNGKINAN HAJI AHMAD FISOL BIN MOHD NOR, YANG DIPERTUA MAJLIS DAERAH KUBANG PASU DITUKAR KE KUALA MUDA, SUNGAI PETANI

(1)               Menganjurkan Program Keagamaan

(a)    Program Mahabbah Ulamak

Program ini telah dianjurkan oleh JK Kesejahteraan Sosial MDKP, melibatkan tokoh-tokoh agama seperti Tuan Guru Haji Salleh (SIK) Ustaz Mat Rejab (Dewan Ulamak PAS Kedah), Tuan-Tuan Guru Pondok sekitar Kubang Pasu dan Kedah. Ia turut dihadiri oleh YB. Datuk Dr Haji Abdul Isa Bin Ismail, Speaker DUN Kedah dan YB. Datuk Amiruddin Hamzah, Exco Kerajaan Negeri Kedah.

Di mana program ini tidak disenangi oleh UMNO/BN yang merasakan ia akan menaikkan imej dan sokongan kepada kerajaan PR. Hal ini tidak disenangi oleh UMNO/BN yang mengambil tindakan mendesak supaya Haji Ahmad Fisol ditukar ke daerah lain.

(b)   Jelajah Takbir Aidil Fitri Peringkat Daerah Kubang Pasu

Program ini disertai oleh agensi kerajaan negeri dan persekutuan, MDKP, Ahli-Ahli Majlis, MKK dan Ngo yang mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Penyertaan melebihi 60 buah kenderaan di malam Hari Raya Aidil Fitri.

Maklumat kami (Ahlimajlis) perolehi bahawa UMNO/BN membuat protes ke atas Tuan Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor supaya ia ditukarkan ke daerah lain.

            (c)Kulliah Mingguan Pagi Jumaat Di Kawasan Pasar Pekan Jitra

Program ini aberjaya menarik mint orang ramai termasuk kakitangan kerajaan untuk hadir. Kulliah disampaikan oleh tokoh-tokoh agama dikalangan ahli dan penyokong PAS. Ia merupakan program yang julung kali berjaya diadakan oleh MDKP sejak ia diperbadankan pada tahun 1978.

Maklumat kami (ahlimajlis) juga mendapati bahawa UMNO/BN resah dan memprotes program ini kepada pegawai tinggi kerajaan negeri supaya ia ditukar ke daerah lain.

         (d )Kulliah Mingguan Hari Rabu Di Pejabat Daerah Kubang Pasu

Pengisian disampaikan oleh tokoh agamawan yang pro PAS. Ia dihadiri oleh kakitangan kompleks pentadbiran daerah Kubang Pasu, penghulu dan MKK. Program ini menaikkan  imej kerajaan PR di Kedah.

KESIMPULANNYA program agama yang diusahakan oleh Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor selaku YDP MDKP dan Pegawai Daerah Kubang Pasu tidak disenangi oleh UMNO/BN dan boleh disabitkan sebagai dalang yang mempengaruhi tindakan SUK membuat tindakan menukar Haji Ahmad Fisol.

(2)               Isu Rakyat Miskin Tepi Sungai Keroncho, Mukim Jitra Dengan KEDA

Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor, mempengerusikan Mesyuarat Tindakan Daerah Kubang Pasu telah memberi tekanan kepada KEDA yang melambat-lambat proses memindahkan rakyat miskin di tepi Sungai Keroncho, Mukim Jitra, walaupun peruntukkan telah disalurkan oleh kerajaan pusat.

Kegagalan KEDA menguruskan proses pemindahan menyebabkan kerja-kerja berkaitan pembesaran dan mendalamkan Sungai Keroncho, Mukim Jitra tidak dapat dilaksanakan oleh JPS selaku agensi pelaksana. Sungai Keroncho adalah sungai utama di Pekan Jitra untuk mengatasi masalah banjir kilat dan banjir besar.

Ketegasan Haji Ahmad Fisol telah mendapat perhatian pemimpin UMNO Kubang Pasu/ Kedah bertindak mendesak supaya ia ditukarkan ke daerah lain.

(3)               Hubungan Tidak Mesra Antara Mohd Rezal (Setiausaha MDKP) Dengan Haji Ahmad Fisol (YDP MDKP)

Kami (ahlimajlis) memang mendapati bahawa hubungan Mohd Rezal (SU MDKP) dengan Haji Ahmad Fisol (YDP MDK) tidak mesra dari awal. Sering berlaku percanggahan pendapat yang ketara di antara Haji Ahmad Fiso dan Mohd Rezal di dalam Mesyurat Jawatankuasa Tetap dan Mesyuarat Penuh MDKP.

Banyak keputusan MDKP yang tidak di ambil tindakan, sebaliknya bertindak tanpa mengikut keputusan mesyuarat. Ia menyebabkan rakyat rasa tidak senang hati dengan kerajaan yang memerintah sekarang.  Hal ini terjadi berkemungkinan kerana Mohd Rezal merasakan dia mempunyai ‘kekebalan’ kerana bapanya adalah SUK.

(4)               Kerjasama Baik Haji Ahmad Fisol Dengan Ahli-Ahli Majlis MDKP

Hubungan dan kerjasama baik di antara Haji Ahmad Fisol dan Ahli-Ahli Majlis MDKP tidak disenangi oleh Mohd Rezal. Dari sumber dipercayai bahawa dia mendakwa  bahawa Haji Ahmad Fisol sedang membina pengaruh dan imej sebagai Pegawai Daerah di Kubang Pasu serta membantu PAS/PR untuk menumbangkan UMNO/BN di dalam PRU 13 akan datang.

Berdasarkan  lima perkara di atas, kami (ahlimajlis) amat yakin ia adalah faktor yang mempengaruhi SUK mengambil tindakan menukar Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor ke Kuala Muda, Sungai Petani. Alasan kerana hak prerogatif, tidak masuk akal kerana kedudukan YDP bukan di bawah bidang kuasanya.

IMPLIKASI TERHADAP ISU DI ATAS

 (1)       Suatu tindakan cuai boleh menyebabkan imej dan raputasi Pihak Berkuasa Negeri Kedah Darul Aman dipandang rendah dan hilang kewibawaan dikalangan orang ramai, orang asing, para pelabur serta boleh menyebabkan pentadbiran kerajaan negeri Kedah menjadi kucar-kacir.

(2)        Tindakannya secara langsung ataupun tidak langsung telah mencabuli Sekyen 10, Ceraian (1)(a) & (b) serta Seksyen 11 dan lain-lain Seksyen, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) yang menyebabkan perlantikan dan pertukaran Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor adalah TIDAK SAH DARI MULA (void ab initio) sebagai Yang DiPertua MDKP khususnya dan Yang DiPertua - Yang DiPertua Pihak Berkuasa Tempatan daerah lain di negeri Kedah bagi menjalankan tugas-tugas mereka. 

(3)        Semua arahan-arahan, perintah-perintah, keputusan dan tindakan yang melibatkan Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor selaku Yang DiPertua MDKP  boleh menjadi  TIDAK SAH DARI MULA (void ab initio) dan boleh menyebabkan pentadbiran Majlis Daerah Kubang Pasu menjadi kucar-kacir, menanggung kerugian dalam bentuk kewangan, masa dan tenaga serta  menjejaskan kepentingan orang ramai, kakitangan MDKP, ahli-ahli majlis dan pelabur-pelabur.

(4)        Orang ramai berhak mempertikai dan mencabar semua tindakan dan keputusan Majlis Daerah Kubang Pasu yang melibatkan Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor di mahkamah, sekali gus mereka boleh menuntut bayaran ganti rugi kewangan dan seumpamanya bersesuaian dengan peruntukkan undang-undang yang berjalan di Malaysia. Hal ini boleh menyebabkan MDKP menanggung beban kewangan ataupun jatuh muflis.

(5)        Menjatuhkan imej dan raputasi Majlis Daerah Kubang Pasu selaku Pihak Berkuasa Tempatan juga merupakan kerajaan peringkat ketiga di dalam struktur pentadbiran di Malaysia. Di samping, orang ramai akan hilang kepercayaan kepada MDKP sebagai Pihak Berkuasa Tempatan.

(6)        Seorang Ketua Pegawai Pentadbiran Negeri Kedah yang gagal menjalankan tugas secara profesional yang menjatuhkan imej dan raputasi perkhidmatan awam di mata rakyat negeri Kedah khususnya serta Malaysia dan seluruh dunia amnya. Sebab SUK dikenali bukan sahaja di Kedah dan Malaysia, malah seantero dunia.


CADANGAN DAN HARAPAN AHLI-AHLI MDKP

(1)               Pihak Berkuasa Negeri mempertimbangkan hasrat Ahli-Ahli Majlis MDKP supaya melantik semula Haji Ahmad Fisol Bin Mohd Nor sebagai Yang DiPertua Majlis Daerah Kubang Pasu bagi meneruskan perancangan-perancangan yang telah diatur.

(2)               Pihak Berkuasa Negeri memastikan perlantikan dan pertukaran Datuk Bandar dan Yang DiPertua Pihak Berkuasa Tempatan hendaklah mendapat kelulusan Pihak Berkuasa Negeri terlebih dahulu dan mengikut kehendak Akta 171.

(3)               Pihak Berkuasa Negeri hendaklah tidak terikat dengan perlantikan Datuk Bandar dan Yang DiPertua dari kalangan pegawai tinggi kerajaan negeri Kedah (KCS) semata-mata, sebaliknya memilih dikalangan individu yang difikir layak dan berpengalaman dalam hal ehwal PBT serta boleh melaksanakan dasar-dasar kerajaan negeri. Ini kerana, Datuk Bandar dan Yang DiPertua adalah ‘jawatan terbuka’ mengikut Akta 171.

(4)               Menyusun semula Yang DiPertua – Yang DiPertua PBT di seluruh negeri Kedah supaya menepati kehendak Akta 171.

(5)               Menukar mana-mana Yang DiPertua yang didapati tidak dapat memberi kerjasama dengan mana-mana Ahli-Ahli Majlis di PBT.

(6)               Memastikan bahawa perlantikan Setiausaha Pihak Berkuasa Tempatan dikalangan individu (pegawai tinggi kerajaan negeri) yang berpengalaman dalam hal ehwal PBT serta boleh berkerjasam dengan Ahli-Ahli Majlis.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Laporan ini dapat memberi gambaran tentang perjalanan Pihak Berkuasa Tempatan di negeri Kedah yang tidak mengikut Akta 171. Semoga akan berlaku suatu perubahan demi kebaikan rakyat dan kerajaan yang memerintah.



Kes SUK Kedah..pucuk dicita ulam mendatang.
Posted on Tuesday, October 09 @ 16:06:09 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh aya

Oleh Tebas

Kini berdentum pula 1 kes yg berfolio tinggi di Kedah..melibatkan SUK negeri Kedah Dato' Wira Hj Rasli Basir. Kes simple je..tukar DO yg juga YDP Majlis Daerah.

Ramai rakyat yang cerdik mula membuka mata dan minda.Maka terlakarlah pula 1 lagi sejarah dalam pemerintahan PR di Kedah selepas kes 2 Exco dahulu.

Kes kali ini melibatkan seorang pegawai tertinggi KCS dengan Ahli Majlis Kubang Pasu juga..yang dulunya telah menghentam DO yang juga YDP Kubang Pasu hingga terpelantingnya Dato' Barni tu ke KUIN.Rupa-rupanya kes sebelum ini tak diambil iktibar oleh KCS ni.Jangan ingat AM dari PR ni pak turut macam AM umno be end dulu.

Aku tak nak ulas le apa yang dah diulas oleh penulis yang lain...cuma nak habaq kata..bahawa para pemikir bagi meneruskan kuasa pemerintahan PR di Kedah amat bersyukur kepada Allah SWT kerana menganugerahkan kes ini lebih awal dari yang dirancang dalam hal menangani kakitangan kerajaan negeri Kedah yang setengahnya merasakan mereka adalah kebal dan mendakwa berada dibawah naungan Tuanku Sultan Kedah..Tapi yang betul..betul la..yg salah tetap salah.

Apa pun inilah anugerah Allah yang tentunya mempunyai hikmah disebaliknya.
Ada orang salahkan MB dan EXCO kerana tidak mencengkam para KCS sebelum ni  macam dilakukan oleh puak umno be end..hinggakan banyak dasar-dasar dalam pentadbiran dan pemerintahan tak dapat dilaksanakan angkara kebejatan SUK ni serta beberapa orang KCS yang lain...hanya mereka yang berada dalam saf perancang saja yang mengetahui apa strategi politik yang hendak diambil sebelum ini...popular atau tidak strategi yang diambil itu lain kira..tetapi cuma nak habaq je..depa pun ada strategi..tak kan nak habaq kat semua orang strategi yang dirancang...Apa pun ingatlah akan firman Allah SWT.
 3:54
Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya. 
(Ali-Imran : 54 )

Kes ini umpama Pucuk dicita Ulam mendatang dan Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal.
TEBAS mana yang patut di TEBAS. Tak boleh TEBAS semua, TEBAS satu persatu. Kalau tak mau kena TEBAS, tumbuh le sebagai pepohon yang boleh memberi manfaat kepada ramai.

Tiada ulasan: