Ahad, 4 Mac 2012

MEMOHON MAAF MENGAKU ADA BUAT SALAH...SALAH ITU DIPERBETULKAN...TIPU..SELEWENG...TAK TELUS.....TAK ADIL...PILIH KASIH...PENINDASAN DLL...JANGAN MAAF TAK BERUBAH..JANGAN TAUBAT SAMBAL BELANCAN...BAGAIMANA KESALAHAN KITA TERHADAP ALLAH IAITU AGAMA..KITA SISIH HUKUM ALLAH...KITA SUBURKAN MAKSIAT...KITA BOLEH GULA2KAN ORANG BODOH ...TAPI TIDAK KEPADA ORANG BIJAKSANA...YANG TAHU POLITIK...TAHU BENAR TENDANG TERAJANG POLITIK..TIPU..PUTAR BELIT...ALLAH TAHU SAPE LIDAH YANG BERCABANG..YANG LIDAH BERCABANG IA PUN SEDAR IA LIDAH BERCABANG.....

PAS umum penyelesaian isu Kedah esok

Harakahdaily, 04 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 4 Mac: PAS akan mengadakan sidang media khas jam 11 pagi esok di ibu pejabat parti itu di Jalan Raja Laut di sini, bagi menjelaskan formula penyelesaian isu Kedah yang dicapai pada mesyuarat khas yang berakhir jam 3 pagi tadi.

Perkara itu dimaklumkan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) kepada Harakahdaily tengah hari ini.

"PAS akan membuat sidang media khas isu Kedah jam 11 pagi esok, Isnin di pejabat agung PAS Jln Raja Laut. Semua wakil media dijemput," katanya melalui  kiriman SMS.

Malam tadi, perbincangan mencari formula penyelesaian isu Kedah berlangsung di kediaman rasmi Menteri Besar di Seri Mentaloon yang menyaksikan perbincangan hampir 5 jam bermula 9.30 malam sehingga jam 3 pagi.

Pertemuan tersebut adalah antara Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dengan Badan Perhubungan PAS Kedah dengan dipengerusikan sendiri Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Ianya berhubung isu Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi dan Dr Ismail Salleh yang enggan dilantik semula sebagai Exco Kerajaan Negeri Kedah dan dilihat tidak selari dengan Menteri Besar, Datuk Seri Ust Azizan Abdul Razak.

Phahrolrazi dan Dr Ismail masing-masing merupakan Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri I dan II manakala Azizan adalah Pesuruhjaya PAS Negeri.

Dalam laporan Harakahdaily awal pagi tadi, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang dihubungi berkata, perbicangan tersebut telah mencapai keputusan sebulat suara dan telah mengambil kira pelbagai pandangan yang dibincang.

Namun katanya, keputusan tersebut hanya akan diumum secara rasmi dalam satu sidang media khas yang akan diadakan dalam masa terdekat.

"PAS sudah ada keputusan. Ia sangat mengambil kira pelbagai pandangan yang kita bincang.

"Kita akan umum keputusan tersebut secara rasmi dalam masa terdekat," katanya.

Umno ‘candu’ rakyat guna wang menjelang PRU13

M Faqih, 04 Mac 2012
KOTA BHARU, 4 Mac: Sejarah kejayaan Inggeris menawan China dengan mengumpankan candu menggamatkan persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan hari ini.

Drs Zainuddin Awang Hamat (PAS-Limbongan) berkata, tentera China tewas ketika itu kerana mereka sudah dimabukkan dengan candu sehingga memudahkan penjajah Inggeris menawan negara terbabit.

“Situasi seperti itu seakan berulang sekarang apabila kerajaan Barisan Nasional seumpama mengumpan ‘candu’ kepada rakyat melalui pelbagai bantuan menjelang musim pilihan raya sekarang.

“Candu itu berupa wang RM500, RM200 dan RM100 yang diagihkan kepada rakyat di seluruh negara sekarang.

“Tujuannya bagi memancing hati rakyat. Taktik tersebut seperti mengulangi apa yang pernah dibuat penjajah Inggeris,” katanya ketika membentang usul merakam ucapan menjunjung kasih.

Sejak awal tahun ini kerajaan BN sibuk mengagihkan Bantuan Rakyat 1Malaysia sebanyak RM500, baucer buku kepada pelajar institusi pengajian tinggi RM200 dan bantuan khas awal persekolahan sebanyak RM100 kepada 5.5 juta pelajar sekolah.

Sedangkan kata Zainuddin yang Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Kelantan sejarah tamadun manusia membuktikan hati mereka tidak mudah dibeli dengan umpan kebendaan.

“Sebaliknya hanya agama yang mampu mengubah hati manusia,” katanya.

Tuan Zamri Ariff Tuan Zakaria (PKR-Guchil) berkata, pemimpin yang terlalu lama berkuasa akan menjadi buta hati.

Katanya, kalau sudah lama menjadi wakil rakyat mereka tidak lagi nampak tanggungjawab terhadap rakyat, sebaliknya lebih berminat mencari keuntungan peribadi.

Namun kata beliau ia berlainan dengan pemimpin berjuang mendaulatkan Islam kerana kuasa yang ada digunakan memartabatkan agama.

Negara muflis kerana boros, bukan gaji minimum

Salmiyah Harun, 04 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 4 Mac: Malaysia akan menghadapi kesukaran kewangan yang serius atau menjadi muflis kerana perbelanjaan yang terlalu boros bukannya pelaksanaan dasar gaji minimum sebagaimana yang didakwa oleh Tun Mahathir Mohamad.

Pakar ekonomi Dr Rosli Yaakob berkata, perbelanjaan boros kerajaan antara faktor yang meyakinkan negara ini bakal menjadi muflis seperti yang berlaku di Greece.

Jelasnya, kerajaan hari ini berbelanja terlalu boros sehingga terpaksa berhutang malah hutang itu meningkat tiap-tiap tahun.

"Ini mungkin berlaku kepada kerajaan Malaysia kerana lebih 10 tahun perbelanjaan kerajaan terus defisit. Defisit berterusan inilah yang boleh membankrupkan negara," katanya kepada Harakahdaily.

Kenyataan Dr Rosli itu sekali gus menyangkal dakwaan Tun Mahathir yang membayangkan negara akan munflis ekoran pelaksanaan dasar gaji minima bagi pekerja di sektor swasta di seluruh negara.

Sebelum ini, Pakatan Rakyat mengetengahkan dasar gaji minimum di dalam bajet alternatifnya, usaha ini mendapat sambutan baik rakyat akhirnya kerajaan terpanggil untuk melaksanakan dasar itu.

Kira-kira 30 peratus daripada tenaga kerja di negara ini yang kini berpendapatan di bawah RM900 menikmati kenaikkan gaji minimum yang belum ditetapkan lagi itu.

Menurut Dr Rosli, sebarang kenaikkan gaji melebihi kadar produktiviti pekerja adalah tidak wajar berlaku kerana ia akan merugikan majikan.

Bagaimanapun, katanya, jika kadar gaji selaras dengan produktiviti pekerja atau lebih rendah daripada kadar produktiviti maka keadaan ini tidak akan merugikan majikan.

Apa yang berlaku hari ini, jelasnya kenaikan produktiviti yang membawa  pertambahan keuntungan kepada majikan dibolot semua oleh majikan tanpa dikongsi dengan pekerja.

Oleh yang demikian, katanya, polisi gaji minima yang mengambil kira pertumbuhan produktiviti adalah jalan terbaik bagi memulihkan pekerja dan majikan, sama-sama berkongsi dari hasil pertumbuhan produktiviti.

Justeru, katanya, kenyataan Tun Mahathir adalah satu kenyataan am seolah-olah penentuan gaji minima akan lebih tinggi daipada produktiviti pekerja.

"Ini tidak mungkin berlaku biasanya kadar gaji minima yang ditentukan oleh majikan adalah lebih rendah daripada nilai produktiviti pekerja. Mungkin gaji minima yang ditetapkan berdasarkan produktiviti inilah boleh bankrupkan negara,"katanya.

Jabatan Amal harum nama PAS di luar negara

Harakahdaily, 04 Mac 2012

IPOH, 4 Mac: Jabatan Amal PAS kini boleh berbangga dengan pencapaian mereka apabila tugas sukarela mereka sering mendapat pujian pelbagai pihak.

Sambil melahirkan penghargaan kepada anggota jabatan itu, Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussian berkata, jasa dan pengorbanan anggota jabatan itu juga telah mengharumkan nama PAS khususnya di Perak berada di tahap ini pada hari ini.

“Jika dahulu berpakaian hijau tetapi sekarang dengan pakaian merah hati, beserta beret ala komando, ahli Jabatan Amal gagah melangkah ditengah-tengah masyarakat apabila ada sesuatu bencana atau keadaan yang memerlukan tenaga sukarela.

“Begitu juga dalam peristiwa banjir besar yang berlaku di seluruh negara ahli Jabatan Amal akan memberikan sumbangan yang besar dalam aspek kebajikan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis Hari Keluarga Jabatan Amal Perak bersama pimpinan PAS Perak di Hulu Kinta, Ipoh hari ini.

Lebih dibanggakan kata Ustaz Abu Bakar, apabila khidmat Jabatan Amal bukan sahaja digunakan membantu masyarakat di negara itu, malah turut menyumbang tenaga dalam membantu mangsa bencana di luar negara.

“Malah ramai di antara ahli Jabatan Amal mereka juga telah menyumbang tenaga sukarela mereka sehingga ke peringkat antarabangsa," ujarnya lagi.

PAS, katanya sangat berbangga dengan Jabatan Amal yang telah ditubuhkan kira-kira 20 tahun lalu yang mana kini menjadi salah satu pasukan sukarela yang disegani lawan dan kawan.

Biarpun bertugas tanpa dijanjikan apa-apa ganjaran kepada mereka, anggota Jabatan Amal katanya tidak pernah mengeluh malah sentiasa bersedia menjalankan tanggungjawab dengan ikhlas.

Hal ini dapat dilihat dengan pengiktirafan orang ramai terhadap badan sukarela itu yang menunjukkan kumpulan ini semakin diterima masyarakat, jelas beliau.

Bantah bina banglo bimbang tanah runtuh

Muhammad Faizal, 04 Mac 2012
PETALING JAYA, 4 Mac: Penduduk sekitar Bukit Gasing hari ini berhimpun berhampiran kawasan hijau bukit itu bagi membantah pembinaan 142 lot banglo di kawasan seluas 14.2 hektar di situ.

Pada himpunan itu, tandatangan juga turut dikumpulkan bagi menyatakan sokongan bantahan penduduk terhadap pembinaan tersebut yang dibimbangi berlaku tanah runtuh.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang turut hadir pada himpunan tersebut memberitahu bantahan itu bukan bermaksud penduduk tidak menyokong sebarang pembangunan tetapi biarlah dilakukan mengikut apa yang ditetapkan.

"Kita hadir hari ini adalah bagi mengumpul seramai yang mungkin bagi tujuan menyelamatkan Bukit Gasing, yang mana ia merupakan kawasan hijau terakhir berada di Lembah Klang yang perlu diselamatkan.

"Bantahan ini bukannya bermaksud kita tidak manyokong pembangunan tetapi setiap apa yang dilakukan biarlah mengikuti piawaian yang ditetapkan demi keselamatan penduduk sekitar," jelasnya.

Beliau yang juga Naib Presidn PKR turut mempersoalkan kenapa sehingga sekarang pemaju belum lagi mengemukakan laporan penilaian kesan alam sekitar.

"Saya ingin bertanya kenapa sehingga sekarang pemaju masih gagal untuk menyerahkan laporan penilai kesan alam sekitar kepada penduduk sekitar.

"Kalau ini tidak diberikan bagaimana penduduk akan berasa yakin dengan keselamatan mereka dalam tempoh jangka masa yang panjang," katanya lagi.

Tambahnya lagi, pemaju mahupun kerajaan jangan hanya memikirkan pembangunan tetapi mengabaikan keselamatan penduduk sekitar.

"Telah banyak bencana alam yang berlaku berhubung dengan tanah runtuh sebelum ini yang mengakibatkan kematian serta kerosakan yang teruk, jangan pula bila sudah berlaku maka berlakulah situasi tuduh menuduh sedangkan pada peringkat awal lagi banyak perkara tidak dipenuhi terutamanya tentang laporan penilaian itu," sambung Nurul Izzah lagi.

Projek pembangunan milik Gasing Meridian Sdn Bhd (GMSB) di Taman Gasing Indah itu bersempadanan dengan kawasan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya.
Bagaimanapun di kawasan Petaling Jaya, segala aktiviti pembangunan telah dihentikan sejak beberapa tahun dahulu.

Najib pohon maaf bukti benarnya PAS lawan Umno

Harakahdaily, 04 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 4 Mac: Tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak meminta maaf kepada seluruh rakyat Malaysia di atas kesilapan yang dilakukan Umno BN selama ini membuktikan bahawa perjuangan PAS menentang dasar-dasar Umno BN selama ini adalah benar.
Demikian tegas Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nazmi Nik Din ketika mengulas laporan media semalam yang menyatakan bahawa Perdana Menteri memohon maaf di atas kesilapan Umno BN yang terdahulu dan berjanji untuk memperbetulkannya semula.

“Kita amat yakin dengan kebenaran perjuangan PAS , dan rakyat yakin dengan perjuangan kita untuk melakukan perubahan di Malaysia, dan ini diperkukuhkan lagi dengan permohonan maaf oleh Najib kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap kesilapan yang lalu,” tegas beliau.

Menurut beliau lagi, walaupun Najib terpaksa berlutut kepada rakyat dengan mengeluarkan kenyatan seperti itu, namun rakyat yakin bahawa rakyat Malaysia tidak akan membiarkan pisang berbuah dua kali.

“Kita percaya rakyat Malaysia tidak akan membiarkan pisang berbuah kali, atau dipatuk  dua kali oleh kerajaan Umno BN, bisa patukan pertama masih belum hilang.

“55 tahun rakyat Malaysia menderita dek kerajaan Umno BN, baru sekarang dia (Najib) minta maaf, tapi kita percaya permohonan maaf itu ada makna sebab pilihan raya sudah berada diambang pintu, kita percaya kesilapan sama akan berulang dan rakyat akan terus menjadi mangsa kiranya Umno BN terus diberikan mandat,” kata beliau.

Justeru itu, beliau menyeru agar rakyat Malaysia terus melakukan agenda perubahan dengan menumbangkan kerajaan Umno BN dalam PRU13 yang akan datang serta tidak termakan dengan pujuk rayu dan permohonan maaf mereka khususnya ketika nyawa mereka berada di penghujung halkum.

Tiada ulasan: