Ahad, 11 Mac 2012

SAMPAI BILA NAK NGELAT...ADAKAH SAMPAI ALLAH MENJATUHKAN HUKUM DIDUNIA...SAMPAI BALA BERTIMPA2...BARU NAK INSAF..INGAT ALLAH MAHA BERKUASA SERTA MAHA MENGETAHUI...JANGAN SAMPAI ALLAH TIDAK MEMANDANG DENGAN RAHMAT LAGI...INI BAHAYA....

PRU13: 200,000 pemilih dimasukkan secara senyap

Harakahdaily, 11 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 11 Mac: Dewan Muslimat PAS Pusat mendesak kerajaan agar memastikan Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang benar-benar adil dan telus.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof berkata, apa yang diragui kini adalah sejumlah 200,000 senarai pemilih yang dakwanya dimasukkan secara senyap-senyap yang terdiri dari pada warga asing.

"Ini meragukan kita, inilah dikatakan ancaman kepada ketulusan yang dijanjikan itu. Ada parlimen peningkatan pengundi lebih 30 peratus, ini pertambahan luar biasa.


"Rakyat dah muak dengan segala penipuan yang kita dah lalui dalam 12 pilihan raya umum sebelum ini," katanya yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang pada sidang media di Pejabat Agung PAS semalam.


Sementara itu, timblannya, Dr Siti Mariah Mahmood pula berkata, jentera muslimat pada ketika ini sudah bersedia sepenuhnya untuk menghadapi PRU 13.


Katanya, jentera mereka iaitu Halwa telah bergerak aktif di semua kawasan malah sudah mula membuka bilik gerakan.


Halwa katanya akan memberi fokus untuk membantu calon muslimat yang akan bertanding kelak.


"Kami akan bantu semua calon, akan buka bilik gerakan di semua kawasan yang muslimat bertanding," katanya yang juga Ahli Parlimen Kota Raja.


Mengulas soal calon pula, Dr Mariah memberitahu 30 nama yang dihantar kepada pusat terdiri daripada pelbagai latar belakang dan 50 peratus daripadanya adalah golongan muda.


Jumlah 30 itu juga katanya adalah termasuk semua nama wakil rakyat muslimat sedia ada yang dirasakan masih mampu untuk memberi khidmat berdasarkan laporan kecemerlangan mereka.


Muslimat juga ujarnya mensasarkan bertanding di seluruh negeri termasuk Sabah dan Sarawak.


"Kami telah serahkan lebih 30 nama kepada pimpinan tertinggi, kami telah kenal pasti sampai ke peringkat kerusi pun.


"Kita juga telah mendapat persetujuan daripada pesuruhjaya-pesuruhjaya negeri," katanya.


Bawa isu Felda


Sementara itu, Naib Ketua Muslimat PAS Pusat, Mumtaz Md. Nawi berkata, isu penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGVH) antara isu besar yang akan dibawa jentera muslimat kepada rakyat.


Sehubungan itu juga, mereka semalam mengadakan bengkel kepada jentera muslimat bagi memberi kefahaman berhubung isu tersebut.


"Saya percaya kalau isu ini difahami dengan baik, pengundi wanita yang dianggar 51 peratus akan buat kejutan.


“Isu Felda boleh memberi kesan kepada lanskap politik keseluruhan negara kita," katanya.

Badut-badut politik

11 Mac 2012
MAKIN lama politik negara makin kelihatan 'lucu'. Dan kelucuan itu dapat dilihat semakin ketara bila tarikh pilihan raya umum semakin hampir. Banyak sebab memungkinkan kelucuan itu memuncak. Antara yang paling menonjol adalah keghairahan untuk menjadi calon ataupun meraih keuntungan politik daripada 'tuan-tuan politik'.
Oleh kerana itulah hampir saban hari kita membaca dan mendengar komen-komen bodoh dilakukan secara rambang oleh ahli-ahli politik. Lebih malang lagi jika komen picisan tanpa sebarang fakta logik itu disiarkan pula oleh akhbar atau media massa bertujuan untuk membodohkan pembaca atau audiens pula.

Salah satu komen bodoh yang disiarkan media adalah kenyataan Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang yang melahirkan kegusaran bahawa pentadbiran kerajaan negeri pimpinan PAS di Kedah akan berubah menjadi pentadbiran ulama seperti di Afghanistan dan Iran.
Menurut Tan, di Afghanistan dan Iran, 'majlis ulama' lebih berkuasa daripada kerajaan dan mempunyai kata putus dalam semua perkara.

Tambah Tan, PAS mengambil kesempatan daripada pembentukan 'jawatankuasa pemandu' bagi dijadikan alasan untuk membolehkan majlis ulama mengambil alih kuasa pentadbiran Menteri Besar, Dato' Seri Azizan Razak.

Jawatankuasa pemandu itu dibentuk ekoran krisis dalaman yang berlaku di negeri tersebut setelah dua anggota Exco daripada PAS enggan dilantik semula menganggotai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MKKN). Pembentukan jawatankuasa pemandu ini juga bukanlah sesuatu yang baharu kerana ia pernah wujud ketika PAS mengambil alih pentadbiran negeri Kelantan pada 1990.

Tan memanglah seorang peguam. Tetapi nampaknya beliau terlalu naif untuk memahami fungsi sebenar jawatankuasa pemandu yang dicadangkan PAS Pusat. Seperti dijelaskan Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali, jawatankuasa tersebut hanya berfungsi menasihati dan memberi pandangan berhubung perkaara-perkara yang difikirkan perlu kepada kerajaan negeri. Ia tidak sama sekali bertujuan melangkaui kuasa Menteri Besar mahupun MKKN.

Menteri Besar dan MKKN boleh bersetuju atau tidak bersetuju dengan pandangan jawatankuasa pemandu itu sepertimana kerajaan pusat yang boleh bersetuju atau tidak bersetuju dengan pandangan-pandangan yang dikemukakan pelbagai suruhanjaya yang ditubuhkan kerajaan persekutuan.
Mendakwa kononnya jawatankuasa pemandu itu akan berperanan seperti 'majlis ulama' juga jauh menyimpang daripada hakikat sebenar kerana ahli jawatankuasa tersebut tidak semuanya terdiri daripada ulama.

Jelas kenyataan dangkal itu sengaja dibuat Tan bertujuan menakut-nakutkan pengundi bukan Islam terhadap kerajaan negeri. Ia juga bertujuan mempalitkan imej 'radikal Islam' terhadap kerajaan negeri pimpinan PAS yang semakin diterima masyarakat bukan Islam.

Satu lagi kenyataan bodoh dan merapu dikeluarkan bekas Setiausaha Sulit Dato' Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari kepada Utusan Online yang mendakwa kononnya terdapat pihak tertentu dalam PAS yang cuba membawa masuk bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk S. Ambiga untuk diangkat menjadi naib presiden parti itu.

Kata Anuar Shaari, 'desas-desus itu' semakin kencang selepas Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad secara terbuka mengakui parti tersebut sedia menerima bukan Islam sebagai pemimpin tertinggi.

Katanya, perkara tersebut tidak mustahil kerana Ambiga diketahui mempunyai hubungan rapat dengan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu serta kumpulan 'Anwarinas' yang kini menguasai lebih 70 peratus parti PAS.

Selepas puas melemparkan tuduhan tidak berasas kepada bekas bos dan parti yang pernah disertainya - KeADILan, Anuar cuba pula melebarkan lingkaran fitnahnya kepada PAS.

Bagaimanapun tindakan itu tidak mampu mengangkat martabat beliau sebagai 'pencacai politik' kerana segala tohmahan yang dilemparkan itu jauh daripada fakta dan kebenaran.

Ambiga sendiri pernah menegaskan bahawa beliau tidak mempunyai selera dalam politik (don't have a stomach in politic) kerana perjuangan beliau dalam BERSIH hanyalah bertujuan untuk memperjuangkan hak rakyat dalam sebuah negara demokrasi berparlimen. Beliau tidak mempunyai sebarang cita-cita politik dan tidak mahu menyertai mana-mana parti politik.

Kenyataan Dr Dzulkefly dalam program Wacana Sinar anjuran Kumpulan Karangkraf di Shah Alam baru-baru ini pula hanyalah padangan peribadi beliau berdasarkan perkembangan politik yang berlaku di Mesir dan Timur Tengah. Menurutnya, jika kini PAS mempunyai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang dianggotai ahli bukan Islam, berkemungkinan ketua dewan tersebut akan diberikan kerusi naib presiden seperti mana kedudukan ketua-ketua Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat dalam PAS kini. Namun itu bergantung kepada keputusan parti dan sudah tentu perlu mendapat kelulusan Majlis Syura Ulama.

Menggambarkan lebih 70 peratus pemimpin PAS kini dikuasai kumpulan 'Anwarinas' juga melucukan apatah lagi jika angka tersebut hanya disandarkan kepada kiraan yang dibuat desperado politik, Dato' Dr Hasan Ali yang dipecat PAS.

Badut-badut politik nampaknya semakin ramai memeriahkan pentas politik negara. Ia juga sesekali boleh menghiburkan di saat politik negara kini semakin dicemari unsur-unsur bohong, fitnah, rasuah, samseng dan ugut. Itupun ada pemimpin BN yang masih mendabik dada kononnya kita menjadi contoh bagi negara-negara dunia ketiga. Hakikatnya dari segi amalan dan kematangan politik, kita sudah semakin jauh ketinggalan berbanding lain-lain negara dunia termasuk jiran kita Indonesia dan Thailand. Lawaknya!

Isteri Guan Eng diserang, batal SBPA terhangat

Harakahdaily, 11 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 11 Mac: Ulasan blogger Cenangau Daun Kari mengenai serangan cybertrooper Umno terhadap isteri Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Betty Chew adalah artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke-10.

Menurut Cenangau, serangan terhadap Betty adalah kerana ketakutan Umno-BN tumbang di Melaka sekiranya DAP mampu meraih 8 kerusi Dun.

“Pasai tu lah penchachai Umno dah mula tembak pemimpin DAP. Nak tembak dengan bukti depa takdak, jadinya cara yang paling mudah depa buat fitnah. Betty Chew adalah antara mangsa fitnah. Memang patutpun Betty Chew dijadikan mangsa utama pasai selain Adun dari DAP, Betty Chew adalah isteri kepada Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP,” tulis beliau.

Di tangga kedua, ialah berita mengenai pembatalan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) di mana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak disifatkan panik menghadapi tekanan kakitangan awam sehingga membatalkan  yang dicadangkannya untuk menghadapi PRU-13.

Bidasan sinis dan keras bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir terhadap tuduhan Ahli Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim bahawa beliau telah menjadi alat pembangkang menduduki tangga ketiga.

Di tangga seterusnya ialah berita mengenai kegembiraan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang kini dikenal sebagai Kofi Anan dalam PAS terhadap penyelesaian kemelut yang melanda kerajaan negeri Kedah. Beliau merupakan orang tengah yang dilantik PAS Pusat untuk menyelesaikan kemelut berkenaan.

Di tangga kelima ialah 10 bidasan ahli parlimen Temerloh dan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Saifudin Abdullah terhadap Najib yang tidak berani berdebat dengan pembangkang.

Saifudin memberikan 10 sebab dan alasan kenapa cabaran debat ini perlu diterima oleh Najib demi untuk kebaikan negara ini.

Saifudin berkata demikian dalam tulisannya sebagaimana yang disiarkan dalam akhbar Sinar Harian.

Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu, 4 hingga 10 Mac, 2012.

1
Bini Guan Eng sama taraf dengan bini Najib?
2
Najib panik, batalkan SBPA menjelang pilihan raya
3
MP Bayan Baru macam gila - Tan Sri Kadir
4
Kedah: Salahudin menangis kegembiraan
5
Tolak debat: Saifudin Abdullah perlekeh Najib
6
Hakim cipta sejarah, motif bunuh tak penting?
7
Imam baling kasut dipenjara setahun
8
Mashitah sempurnakan kebankrapan moral Umno
9
Muhyidin musnahkan 'maaf' dari Najib

Sindiran kepada Hasan, Star hina Islam terhangat

Negeri Kelantan Seindah Namamu: Oki Setiana Dewi

Rossem, 10 Mac 2012
http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/41391_100000284467391_5085_n.jpgArtis itu memulakan ucapan dengan kata-kata yang sangat menyentuh hati nurani: Pertama kali aku datang ke Kelantan, lantas aku jatuh cinta pada Tok Guru, seorang yang luar biasa, zuhud dan sentiasa merendah diri.


Ribuan khalayak, majoritasnya anak muda yang memenuhi gedung Kelantan Trade Centre (KTC) malam itu diam seketika saat mendengar kata-kata yang dilontarkan artis cantik yang melakonkan peran Ustazah Ana dalam filem “Ketika Cinta Bertasbih” Oki Setiana Dewi.

Khalayak sepertinya terpukau bila sang artis pujaan mereka dengan suara penuh kelembutan memuji negeri Kelantan dan Menteri Besarnya, Tok Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sekali pandang mungkin orang tersalah tanggapan, apakah ia benar-benar seorang artis filem dan sinatron terkenal Indonesia, kerana penampilannya tidak seperti majoritas artis-artis lain yang sering mendedahkan aurat, sebaliknya Oki Setiana Dewi mengenakan jilbab labuh mentutupi sehingga paras dadanya. Bertambah cantik dan ayu bila dipadankan dengan baju warna unggu yang dipakai malam itu.

“Oki memakai jilbab bukan disebabkan mahu menghadiri acara “Bicara Selebriti” yang dianjurkan Kerajaan Negeri Kelantan, di Kota Bharu, tapi Oki memakai jilbab sejak usia 16 tahun dan sebelum berlakon filem” tutur Oki.

Ketika usianya 16 tahun ia bertekad mahu menjadi seorang solehah, meskipun ia menyedari ilmu agamanya sangat minimum ketika itu. Namun telah tertanam dalam hati nuraninya satu perasaan bahawa perjalanan hidupnya kini menuju Allah SWT. Memakai kerudung adalah satu perintah agama, untuk menjaga keselamatan wanita, justeru tiada alasan untuk muslimah mengingkarinya.

Sehingga jika datang keinginan untuk melakukan hal-hal yang ditegah agama, ia teringat kerudung yang dipakainya, lantas tak jadi melakukannya. Kata Oki yang ketika itu tinggal di Batam, Riau bersama orang tuanya.

Namun memakai jilbab atau kerudung dalam usia muda pastinya banyak cabaran. Pernah orang bertanya, kenapa sih kamu pakai kerudung, bukankah itu pakaian Arab? Oki lantas menjelaskan, ini bukan pakaian Arab tapi pakaian Islam bagi muslimah. Beritahu Oki di acara bicara Selebriti malam itu.


Oki sejak dari kecil bercita-cita mahu jadi artis, namun setelah berubah ke jalan Allah dengan memakali kerudung dalam usia 16 tahun, ia merasakan peluangnya untuk menjadi artis tertutup rapat. Cita-citanya harus dikuburkan kerana mana ada direktor filem mahu mengambil wanita yang memakali kerudung sebagai artis. Lantas Oki bercita-cita pula mahu menjadi guru.
Selanjutnya, kata Oki “Suatu hari, tanpa diduga, terima telefon dari direktor filem. Kamu ditawarkan berlakon filem. Belum usai percakapan, Oki beritahu, aku sekarang memakai jilbab. Mana bisa…Jawab direktor. Bisa!”

Mendengar tawaran itu, cita-citanya mahu jadi artis filem seperti hidup kembali. Ia berlari ke musolla lantas mengadu kepada Allah SWT. “Ya Allah, aku sekarang sedang berlari menuju-Mu. Manakala rezeki juga di tangan-Mu. Jangan persulitkan rezekiku lantaran jilbab ku ini. Namun paling penting, apakah dengan pekerjaan ku (rezeki) sebagai pelakon filem kelak akan berpaling dari-Mu?

Oki diterima berlakon untuk filem “Ketika Cinta Bertasbih” yang diangkat dari novel Islami terkenal hasih karya Habiburrahman El-Shirazy dan diberi peranan sebagai ustazah Ana. Filem itu bukan saja diminati di Indonesia, bahkan Malaysia.

Menurut Oki, maklum balas yang diterimanya selepas publik menonton filem KCB, ramai remaja perempuan mula memakai kerudung. Ini adalah kesan positif yang diterima mereka lewat filem itu. Dan ini merupakan salah satu dari uslub dakwah.

Mengakhiri “Bicara Selebriti” Oki mendeklamasi sebuah puisi terkait dengan pengalamannya selama 4 hari di Kelantan dan kesempatan berjumpa dengan Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat di kediaman rasmi Tok Guru, di JKR 10.

Negeri Kelantan Seindah Namamu

Tanah Serendah Sekebun Bunga
Negeri Tadahan Wahyu
Cik Siti Wan Kembang
Cukup indah namamu
Seindah negerimu
Duhai
Wajahmu nan indah
Persis Jeddah
Yang pernah ku lewati
Taat menjunjug al-Quran
Teguh menggalas syariat
Yang tidak pernah goyah
Tersentuh hati kudus ku
Lantaran aku di sini
Biar tidak pernah ku duga
Bertemu seorang ulama’
Yang dicintai rakyatnya
Lalu…
Kuntum rindu yang lama tersimpan
Terubat jua akhirnya
Biar sekelumit Cuma
Beruntung rakyatnya
Menumpang teduh seorang ulama’
Yang lembut… tapi tegas beribadat
Yang pengasih…namun tidak goyah
Pada percikkan kealpaan dunia
Pasti aku merindui mu lagi
Entah kapan bisa diubati
Cuma setitis doa bisa ku titip buatmu
Moga sejahtera selamanya
Memacu
Membangun Bersama Islam
Moga kita bertemu kembali

Selama berada di Kelantan, Oki juga meluncurkan buku novel terbaru beliau selepas novel pertama Melukis Pelangi di Perpustakaan Negeri Kelantan. Manakala pada pagi Jumaat Oki menghadiri kuliah mingguan Tok Guru di Medan Ilmu, Kota Bharu.

Seperti kata moderator pada malam itu, pengacara undangan dari TV Hijrah, Amim Idris, Negeri Kelantan sejak dulu menjadi tempat artis-artis yang berhijrah kepada kehidupan lebih Islami meluahkan perasaan dan isi hati mereka untuk dikongsi bersama bagi menghidupkan dakwah Islamiyyah dan memantapkan iman.

Tahniah penganjur khususnya YB Ustaz Ahmad Bhaiki Atiqullah.

Bantuan sekolah: Kenapa Felda beri runding terus?

Harakahdaily, 10 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 10 Mac: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) hari ini mendakwa berlaku penyelewengan oleh Felda berhubung pembekalan kelengkapan sekolah kepada anak peneroka yang dibuat secara runding terus.

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata, ianya membabitkan bantuan kelengkapan dengan nilai RM185 bagi setiap murid yang berlumlah 15,000 orang.

Bantuan tersebut terdiri daripada 2 pasang pakaian seragam sekolah, beg sekolah dan sepasang kasut bagi setiap pelajar.

"Nilai keseluruhan kalau kita kira lebih kurang RM2.775 juta. Kita dapat maklumat ianya diberi secara runding terus tanpa ditender, kenapa runding terus, itu yang kita persoalkan," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS hari ini.

Sambil mendedahkan dokumen yang didakwa bukti penyelewengan itu, Mazlan mendakwa pegawai yang berkait dengan projek itu adalah Pegawai Khas kepada Pengerusi Felda iaitu Muhammad Zahid Md. Arip.

Mazlan turut mempersoal bagaimana pemilihan pelajar yang layak menerima bantuan itu dibuat di peringkat tanah-tanah rancangan.

"Kita buat survey, banyak Felda tak mengagihkan kelengkapan ini. Kita kira-kira sekurangnya mereka boleh buat untung RM1 juta untuk projek ini," kata Mazlan.

Sehubungan itu beliau menuntut Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad serta Pengerusi Yayasan Felda membuat penjelasan.

Konvensyen Kebangsaan

Pada sidang media sama, Mazlan turut memaklumkan pihaknya akan mengadakan konvensyen kebangsaan membincangkan masa depan dan hala tuju Felda.

Konvensyen itu akan diadakan pada 22 April ini dan bakal menampilkan tokoh-tokoh berkaitan Felda bagi berkongsi pandangan.

Ianya termasuk bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah, dan juga bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Raja Alias Raja Ali yang terkenal dengan jolokan arkitek Felda.

Konvensyen itu menurut Mazlan, turut akan membincangkan pro dan kontra penyenaraian Felda Global Ventures Holding Bhd (FGVH) ke Bursa Malaysia.

Untuk tujuan itu katanya, konvemsyen tersebut akan menjemput kedua-dua wakil iaitu yang menyokong dan yang membantah penyenaraian itu untuk membentangkan kertas kerja.

Selain mereka, semua 222 ahli parlimen pembangkang dan kerajaan turut akan dijemput ke program tersebut.

Tiada ulasan: