Khamis, 8 Mac 2012

HANYA ORANG YANG MAHIR YANG MENGENAL ANTARA KACA DENGAN INTAN...HANYA ORANG KUAT INGATAN SEDAR ORANG CAKAPNYA BERBELIT2..DULU KATA LAIN SEKARANG KATA LAIN...MEMANG JENIS TAK TAU MALU...TAK ADA PRINSIP...LALANG...

Tian Chua di solat jenazah?

Subky Latif, 07 Mac 2012
SEBAIK saya keluar dari tingkat bawah surau di Taman Melewar, Kuala Lumpur selepas menunaikan solat jenazah baru-baru ini, saya dapati Tian Chua, Anggota Parlimen Batu berdiri di luar pintu bersalam dengan orang-orang baru selesai solat jenazah itu.
Saya tanya Tian Chua, “Sudah lamakah tiba?”

“Semasa orang sedang solat tadi,” jawabnya.

“Yang Berhormat tidak solat samakah?” saya berseloroh dengannya.

Dia ketawa saja.

Ramai orang ada di situ datang bersalam dan bercakap dengannya sambil menyaksikan jenazah itu dimasukkan ke van jenazah untuk dibawa ke kubur.

Selepas jenazah dibawa dari situ Tian Chua mengajak beberapa orang yang masih ada di situ pergi ke restoran yang berdekatan minum kopi. Saya kenal semua orang-orang itu, penduduk di situ, mereka bukanlah orang yang saya selalu lihat di Markaz Tarbiyah di taman itu.

Tetapi mereka nampaknya mesra dengan anggota Parlimen Pakatan Rakyat itu.

Dua bulan lalu sepulang dari solat Isyak saya  diberitahu, seorang wartawan Harakah hendak disolat jenazahkan di Masjid Simpang Tiga Gombak, tidak jauh dari Taman Greenwood, Batu Caves. Saya diminta segera ke situ supaya sempat meraikan jenazah itu.

Ketika saya tiba di masjid itu jenazah belum dimandikan. Saya menjenguk jenazah  di bilik pengurusan jenazah. Saya keluar dari bilik itu dan jenazah pun mula diuruskan.

Di luar bilik itu saya, Tian Chua datang untuk memberi penghormatan kepada jenazah. Dia tidak masuk ke bilik memandikan jenazah. Tetapi dia berbual dengan orang yang menziarahi menunggu jenazah itu disolatkan.

Lama juga menunggu pengurusan itu. Semuanya berkumpul di kawasan sekitar masjid. Saya menunggu bersama yang lain di serambi dewan yang digunakan untuk acara keraian lain yang bukan solat. Dewan solat di tingkat atas.

Ada yang berdiri  kerana tiada banyak kerusi di situ. Ramainya duduk di lantai menunggu jenazah dikapankan. Tian Chua datang menghampiri mereka lalu duduk bersila bersama orang-orang yang menunggu yang ramai dikenalinya.

Lama juga menunggu. Dia terus berada di situ. Setengah dari yang datang itu pulang segera sebelum jenazah disolatkan kerana hal masing-masing. Tetapi Tian Chua masih di situ hinggalah jenazah sedia untuk disolatkan. Saya tidak sedar bila dia beredar dari situ.

Beberapa bulan lalu seorang ustaz aktivis penting  PAS di Kampung Padang Balang meninggal dunia. Saya tidak segera ke rumahnya malam itu kerana saya solatnya di Masjid Padang Balang pagi esoknya. Penuh orang yang solat jenazahnya di masjid itu hampir menyamai solat Jumaat.

Tidak pula saya nampak Tian Chua di situ. Saya beberapa kali terserempaknya di majlis bukan solat di kawasan masjid itu.

Beberapa hari kemudian saya terjumpa Tian Chua. Saya tanya dia, saya tak nampak dia di sekitar masjid semasa ustaz itu meninggal.

Katanya, dia sudah ke rumah  jenazah itu sebaik saja maklumat kematian itu diberitahu kepadanya. Dia ziarah jenazah di rumahnya. Nampaknya dia tiba dulu dari  saya.

Saya sendiri tidaklah hadir ke semua kematian yang berdekatan dengan tempat tinggal saya itu. Saya hadir di tempat yang saya ada maklumat tentang kematian itu saja. Tetapi beberapa kali saya jumpa dia di tempat kematian itu. Mungkin juga selama dia menjadi  wakil rakyat dia ziarah mayat yang saya tidak sempat menziarahinya.

Yang saya jumpa itu bukan di rumah kematian orang-orang PAS saja. Ke rumah UMNO mati pun saya pergi. Tidak terkejut jika dia ada.

Sejak berpuluh tahun kawasan Parlimen Batu tidak pernah berwakil rakyatkan orang  Islam, melainkan diwakili Cina Barisan Nasional. Tetapi saya tidak ingat saya pernah bertemu dengan wakil rakyat di majlis-majlis sosial yang saya hadir di kawasan itu. Mungkin wakil rakyat itu datang pada masa saya  tidak ada, tetapi saya pun tahu siapa wakil rakyat saya masa dulu.

Setelah tua tinggal di kawasan Parlimen Batu hanya dalam PRU 2008 baru pembangkang menang.

Akan Tian Chua ini sentiasa ada di rumah kematian dan perkahwinan.

Kalau orang Islam mati kita kadang-kadang terjumpa dengannya, tentulah dia juga selalu ke rumah orang Cina yang mati dan demikian juga agaknya kalau orang India mati.

Itulah Tian Chua.

Buang sisa Lynas dalam Sungai Lembing kerja gila

Mohd Azmi Abdul Hamid, 07 Mac 2012
Teras Pengupayaan Melayu (Teras) membantah keras cadangan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob agar sisa kilang Lynas dibuang di Sungai Lembing kerana kami berpendapat jika ini dilakukan, ia adalah tindakan gila.

Adakah pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Jabatan Alam Sekitar dirujuk dalam hal ini? Apakah undang-undang perlindungan sungai akan diketepikan begitu sahaja?

Ekologi sungai yang kini sangat sensitif dan bakal punah akibat  pembuangan sisa radioaktif, pasti akan mengundang malapetaka yang tidak boleh dirawat lagi.

Di sebaliknya ia  akan memperlihatkan slogan ‘Cinta Sungai Kita’ yang selama ini dicanang oleh JPS hanya menjadi suatu momokan dan bahan ejekan.

Jika ini benar-benar dilakukan ia adalah jenayah alam sekitar yang sepatutnya dihalang malah diambil tindakan undang-undang yang tegas tanpa kompromi.

Amat jahil bagi sesiapa yang menganggap membuang sisa toksid seperti bahan radioaktif Lynas ke dalam sungai tidak merosakkan alam sekitar.

Walaupun cadangan itu dikatakan adalah di tapak lombong yang sudah tidak digunakan, interaksi air bawah tanah serta akhirnya menyambung ke sungai  pasti akan memberi kesan yang merbahaya dalam jangka masa panjang.

Kami difahamkan Sungai Lembing yang dicadang itu adalah kawasan pelancongan yang dikunjungi ramai.

Teras bukan sahaja mengambil kira soal kehidupan dan punca pendapatan penduduk Sungai Lembing tetapi yang lebih penting ialah soal persekitaran yang akan bakal rosak yang tidak boleh dipulih lagi jika ia menjadi tapak buangan sisa radioaktif.

Kini yang menjadi polemik ialah di mana pembuangan sisa radioaktif itu hendak disalurkan.

Padahal kenyataan yang saling bercanggah antara Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam isu pembuangan sisa toksik dari kilang Lynas ini membuktikan kelulusan membenarkan Lynas beroperasi adalah keputusan sembrono.

Tiba-tiba MB Pahang pula membuat kenyataan yang jauh lebih mengejutkan.

Teras menyelar kenyataan-kenyataan yang saling bercanggah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwewenang yang bukan sahaja mengelirukan malah menyusahkan pegawai kerajaan yang terpaksa berdepan dengan masyarakat.

Yang jelas semua kenyataan ini dibuat hanya untuk berselindung di balik hakikat yang sebenar. Bahaya kilang Lynas sememangnya mempunyai risiko tinggi kepada kesihatan manusia dan alam sekitar.

Malangnya setiap kali pengumuman dibuat, setiap kali kesilapan terserlah.

Najib yang cuba membersihkan kilang Lynas daripada kontroversi dengan menyatakan bahawa sisa kilang Lynas adalah tidak berbahaya, dan akan memastikan sisa tersebut dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh dari penempatan manusia,  jelas sedang memperjudikan nasib masyarakat dan alam sekitar negara ini.

Rakyat tidak boleh dibohongi hanya dengan strategi emosi dan psikologi seperti yang disebut oleh PM. Apa yang rakyat mahu ialah dibatalkan terus projek ini demi masa depan masyarakat dan alam sekitar negara.

Mohd Azmi Abdul Hamid ialah Presiden Teras.

Muslimat PAS sertai himpunan 10 ribu wanita

Hazayani Zakaria, 07 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 7 Mac: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) akan bersama-sama dalam himpunan 10 ribu wanita 'Suara Untuk Perubahan' pada 18 Mac ini di Petaling Jaya.

Himpunan anjuran aktivis daripada pelbagai badan bukan kerajaan (NGO) dan wanita parti-parti politik itu mempunyai slogan yang jelas iaitu 'Kerajaan yang bersih.

Mereka mempunyai enam tuntutan yang akan dibacakan pada perhimpunan itu iaitu kerajaan yang bebas daripada rasuah dan penyelewengan, akta gaji minima, kualiti kehidupan yang lebih baik, hapuskan keganasan terhadap wanita dan semua jantina, batalkan akta perhimpunan aman dan pilihan raya yang bebas dan adil.

Ketua Penerangan DMPP, Aiman Athirah Al Jundi (gambar) berkata, mereka percaya enam tuntutan tersebut merupakan keutamaan untuk diperjuangkan oleh wanita di seluruh negara.

"Bersempena Hari Wanita di peringkat antarabangsaKami berasa begitu terpanggil untuk menganjurkan satu perhimpunan wanita yang kita percaya ianya telah lama ditunggu-tunggu oleh ramai pihak.

"Malah  situasi sekarang, himpunan ini sangat relevan, khususnya bila kita melihat begitu banyak masalah yang langsung menyinggung kepada kehidupan seorang wanita itu telah gagal diurus dengan sebaiknya khasnya oleh pihak berkuasa," kata beliau kepada Harakahdaily.

Ahli Jawatankuasa Wanita Suara Perubahan itu juga berkata, DMPP sebelum ini tidak pernah gagal menunjukkan solidariti dalam perhimpunan bagi menyuarakan isu rakyat.

"Perjuangan rakyat yang selama 60 tahun yang turut disertai PAS, kini telah pun sampai kepada kemuncak kerjasamanya. Kita telah melibatkan diri dengan kerjasama padu ini dalam beberapa siri himpunan aman rakyat.

"Baik untuk memprotes kenaikan harga minyak dan tol yang mengakibatkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan, himpunan bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil, himpunan menuntut pemansuhan PPSMI, himpunan menuntut pemansuhan ISA dan seumpamanya," katanya.

Sehubungan itu, DMPP menyeru seluruh wanita tanpa mengira kaum, agama dan ideologi politik bersama-sama menjayakan himpunan ini demi masa depan yang lebih baik dan terjamin untuk generasi akan datang.

"Kita insafi bahawa kita berbeza dalam beberapa perkara, tetapi untuk masa depan, kita semua mahukan yang terbaik untuk kita semua apatah lagi anak cucu kita insyaAllah," katanya.

Perhimpunan tersebut dijadualkan bermula jam dua dan berakhir jam lima petang di Padang Angkasa 1, Seksyen 14, Petaling Jaya, Selangor.

PRU13: Tsunami kecil bakal berlaku di selatan

Anis Nazri, 07 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 7 Mac: PAS menjangkakan satu tsunami kecil akan berlaku di selatan tanahair pada Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang.

Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar (gambar), berkata ia berikutan perkembangan politik terbaru yang menyaksikan kesedaran di kalangan rakyat semakin meningkat.

Selain sambutan baik terhadap program Pakatan Rakyat yang diadakan, tahap kesedaran di kalangan anak muda yang semakin meningkat turut memberi impak kepada Pakatan Rakyat.

"Lebih-lebih lagi, apabila terdapat anak muda yang bekerja di bandar yang menyampaikan maklumat kepada ibu bapa mereka, yang akhirnya dapat mengubah serba-sedikit pandangan mereka," jelas Zulkefly.

Katanya di Negeri Sembilan, komposisi penduduknya bercampur-campur, di antara pengundi Melayu, Cina dan India, khususnya di kawasan bandar.

"Kedudukan tersebut sebenarnya memberikan keselesaan kepada kita kerana masyarakat Cina seolah-olah menolak terus kepimpinan BN. Kalau unjuran dibuat, hari ini sokongan masyarakat Cina boleh meningkat sehingga 80 peratus, saya berkeyakinan Negeri Sembilan boleh jatuh ke tangan Pakatan Rakyat," tegas beliau dalam wawancara dengan Harakahdaily.

Tambah beliau, di Negeri Sembilan, Pakatan Rakyat memerlukan lebih kurang empat kerusi untuk menang.

Manakala, kata Zulkefly, tujuh lagi kerusi yang kalah dengan majoriti 1,300 ke bawah memerlukan lonjakan tiga hingga lima peratus untuk menang.

"Mana-mana analisis politik mengatakan jika tiga hingga lima peratus lonjakan diperlukan, ia paling kritikal. Cuma, bagaimana kita memastikan perubahan itu terus berlaku," tegasnya sambil menekankan soal calon, gerak kerja dan strategi yang digunakan untuk mencapai kemenangan.

Tambah beliau, sokongan Melayu kepada Pakatan Rakyat juga tidak menurun, tetapi dilihat meningkat dan keadaan itu bukan sahaja di Negeri Sembilan, tetapi juga di Melaka dan Johor.

Di Johor, kata Zulkefly, suasana politiknya juga berkembang di mana beberapa kawasan parlimen dijangka boleh ditawan Pakatan Rakyat seperti Pulai dan Simpang Renggam.

"Jika di Simpang Renggam, komposisinya 55, 45 peratus.  Kalau mereka undi kita 65 hingga 80 peratus, sudah tentu kita boleh buat lonjakan baru di Johor hingga Menteri Besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman sendiri mengeluarkan kenyataan bahawa tidak semestinya BN akan terus berkuasa di Johor.  Ia satu mesej yang jelas BN Johor bimbang," tegas beliau lagi.

Menjelaskan sambutan rakyat terhadap program Pakatan Rakyat, beliau berkata sebagai 'waiting government', PAS bekerja secara menyeluruh dengan melihat rakyat secara keseluruhannya.

Katanya, kesan dari turun padang yang dilaksanakan, sokongan di peringkat akar umbi dilihat meningkat dan banyak aduan berkaitan masalah setempat disampaikan terus kepada PAS.

Lebih menarik, tambahnya yang membuat aduan itu bukan hanya ahli PAS sahaja, tetapi juga ahli Umno.

"Saya sendiri banyak menyelesaikan masalah yang dihadapi ahli Umno.  Baru-baru ini datang rakyat dari kawasan BN yang mengadu tentang nasib mereka yang tidak mendapat bekalan air.  Jadi, kita tidak pandang parti.  Kita cuba atasi segala masalah dan aduan rakyat apabila bekerja sebagai 'waiting government'," jelas Zulkefly.

Bagi menangani beberapa perkara berkaitan kuasa DAP yang dibimbangi menjadi penghalang masyarakat Melayu mengundi Pakatan Rakyat, Zulkefly berkata PAS menggunakan pendekatan penerangan kepada rakyat.

"Kita selalu membangkitkan isu, bagaimana DAP hendak menguasai kerajaan persekutuan, sedangkan semua maklum parlimen mempunyai 222 kerusi dan DAP hanya bertanding 49 atau 50 kerusi.  Tidak sampai satu pertiga majoriti," jelas beliau.

Sehubungan itu, tegas beliau rakyat perlu tahu kedudukan kerusi yang ditandingi DAP, yang mana DAP hanya akan berlawan dengan MCA, manakala PAS dan PKR akan menentang Umno.

"Bagi mengelakkan kekeliruan, kita bergerak dari rumah ke rumah sambil mengedarkan risalah tentang tohmahan kononnya jika Pakatan Rakyat menang, DAP akan menjadi Perdana Menteri," kata Zulkefly.

Sedangkan, kata beliau pada konvensyen DAP, Setiausaha Agung parti itu, Lim Guan Eng sendiri menyebut parti itu tidak akan menghantar calon Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat memerintah.

Beliau turut mengulas tentang perdebatan antara Guan Eng dengan Presiden MCA, Dato' Seri Chua Soi Lek yang jelas menunjukkan MCA berpegang kepada perkauman.

"DAP sering dikaitkan sebagai cauvinist, sedangkan MCA sebenarnya bersifat sedemikian.  Kenyataan Soi Lek jelas menjatuhkan maruah Umno apabila nekad menentang Umno sekiranya melaksanakan undang-undang syariah," tegas beliau.

Manakala, Guan Eng pula bersikap sebaliknya apabila menyatakan DAP menghormati pengamal agama lain sekiranya PAS melaksanakan undang-undang Islam, dan berkeyakinan dalam masa sama PAS juga menghormati amalan agama penganut lain.

Sikap Guan Eng itu, jelas Zulkefly membuktikan DAP bukanlah sebuah parti cauvinis, sebaliknya dengan MCA apabila berhasrat menentang Umno sekiranya mengamalkan undang-undang Islam.

"Saya dimaklumkan, Soi Lek sebenarnya tidak berkemampuan untuk bertutur dalam bahasa Mandarin.  Tetapi meminta debat diadakan dalam bahasa tersebut. Kenapa?  Kerana dia tidak mahu orang Melayu tahu intipati perdebatan tersebut yang jelas bersifat perkauman," tegas beliau.

Tiada ulasan: