Khamis, 8 Mac 2012

GAJI INI MEMANG PENTING...BEKERJA TENTU NAK GAJI..ADA YANG MEMBUAT DASAR...PELAKSANA DASAR2 ITU PEKERJA2LAH...GAJI NAMPAK DARI PEMERINTAH TAPI HAKIKAT DARI ALLAH...SEBAB MASIH HIDUP...DAN TAK GILA...KALAU DAH MATI TAK DA LAH GAJI..PENCEN TUK ORANG HIDUP...KALAU GILA BERHENTILAH...BEGITU SAKIT BERPANJANGAN...MAKA HIDUP..GILA..SAKIT DLL SEMUA DARI ALLAH...BERSYUKURLAH PADA ALLAH BUKAN MAKHLUK....

PKR sambut baik batal SBPA, syor 5 langkah
Wartawan Sinar Harian
8 Mac 2012
NURUL IZZAH
SHAH ALAM - PKR mengalu-alukan keputusan kerajaan memansuhkan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diumumkan pagi tadi, tetapi mendakwa perkembangan itu menunjukkan kegagalan berterusan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam mengambil kira pendapat golongan sebelum merangka dan mengumumkan sesuatu dasar yang penting.
Naib Presidennya, Nurul Izzah Anwar berkata, kegagalan kerajaan pusat untuk prihatin akan kewujudan jurang pendapatan yang menekan penjawat awam yang di tangga yang paling rendah iaitu antara gred 1 hingga 54, benar-benar mempamerkan sikap sambil lewa dan elitis pemerintah.
"Ini berlaku di persekitaran di mana jurang pendapatan antara gaji terendah dan tertinggi yang pada waktu ini dianggarkan pada 19.5 kali," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.
Dalam satu pengumuman di Putrajaya hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib tun Razak mengumumkan pembatalan SBPA dan mengembalikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.
Perdana Menteri turut mengumumkan pelarasan gaji 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana di Gred 1 hingga Gred 54, di samping pelarasan gaji sembilan peratus untuk gred Utama dan Khas C, B serta A.
Pelarasan gaji untuk Kumpulan Turus III serta Turus II pula sebanyak lapan
peratus, dan Kumpulan Turus I dan Ketua Setiausaha Negara sebanyak tujuh
peratus.
Najib turut menyatakan persetujuan kerajaan supaya Bantuan Sara Hidup (COLA) bagi kawasan B dinaikkan daripada RM200 sebulan kepada RM250, dan
bagi kawasan C, dinaikkan daripada RM100 sebulan kepada RM150.
Selain itu kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk mengkaji
secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia, yang bukan sahaja
melibatkan sistem saraan tapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam masa depan
yang diperlukan negara.
Mengulas lanjut, Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai berkata, hanya setelah didesak menerusi kritikan yang dibawa oleh Pakatan Rakyat (PR) beserta wakil-wakil pekerja Cuepacs, "barulah tindakan seraya sudah terhantuk baru terngadah diambil oleh Perdana Menteri hari ini."
Sehubungan itu, Nurul Izzah mahu kerajaan mewujudkan SSM yang lebih adil dan saksama dengan mengutamakan golongan peringkat bawahan dahulu sebelum peringkat atasan.
Katanya, kenaikan gaji bagi golongan penjawat awam gred terendah harus membolehkan mereka menerima gaji "sara hidup", dengan jumlah sekurang-kurangnya RM1,100 seperti yang dicadangkan dalam Belanjawan PR 2012.
"SSM yang mengambil kira prinsip merapatkan jurang dan mengutamakan majoriti, tetapi dengan kenaikan atau apa yang sepatutnya dipanggil penyelarasan gaji minima perkhidmatan awam," katanya.
Selain itu kata beliau, SSM yang lebih komprehensif termasuk perancangan peningkatan produktiviti yang melibatkan perbincangan dengan semua pihak secara terbuka dan bukan secara tertutup dan kemudian diumum secara serang hendap seperti sebelumnya.
Malah menurut Nurul Izzah, SSM yang hendak ditambah baiki perlu mengambil kira beberapa prinsip penilaian prestasi dan piawaian perkhidmatan termasuk usaha mengurangkan pembaziran, ketirisan dan amalan rasuah wang rakyat dengan menggalakkan penggunaan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat serta pemberian saguhati di atas laporan salah laku kewangan dalam kerajaan.
Wakil rakyat penggal pertama ini juga mengesyorkan agar SSM disemak secara interim setiap lima tahun, dan semakan utama setiap 10 tahun.
"Semakan harus melibatkan semua pihak berkepentingan di dalam siri perbincangan dan keahlian jawatankuasa kecil dan teknikal semakan skim saraan," katanya lagi.
Pelarasan gaji kuat kuasa 1 Januari

8 Mac 2012
Presidennya Datuk Omar Osman
PUTRAJAYA - Pelarasan gaji yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak hari ini akan berkuat kuasa 1 Januari lalu dan dibayar mulai bulan ini atau April, kata Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman.
Omar berkata, ia berdasarkan kepada perbincangan Cuepacs dengan Perdana Menteri sebaik selesai Perhimpunan Khas Penjawat Awam Bersama Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini di mana pengumuman itu dibuat.
"Sama ada pembayaran akan dibuat secara penuh atau berperingkat, ia bergantung kepada jabatan masing-masing," kata Omar ketika ditemui pemberita selepas itu.
Pada perhimpunan itu Perdana Menteri turut mengumumkan pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan mengembalikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik.
Najib turut mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus untuk Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Kumpulan Pelaksana Gred 1 hingga 54; sembilan peratus untuk Gred Utama dan Gred Khas C,B dan A; lapan peratus Kumpulan Turus III dan Turus II; dan tujuh peratus untuk Kumpulan Turus I dan Ketua Setiausaha Negara.
Omar berharap pengumuman itu disambut baik 1.4 juta penjawat awam dan tiada lagi suara tidak puas hati sebaliknya mereka perlu membalas keperihatinan kerajaan dengan bekerja lebih rajin serta berusaha meningkatkan produktiviti.
Mengenai penubuhan suruhanjaya yang akan turut disertai wakil Cuepacs untuk mengkaji secara menyeluruh perkhidmatan awam Malaysia, beliau berharap suruhanjaya itu akan memberi tumpuan kepada tuntutan Cuepacs yang lain.
Mengenai Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) beliau berkata, PTK kekal dimansuhkan seperti mana yang diumumkan sebelum ini dan diganti dengan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (Prospek).
Omar berkata, umur persaraan wajib 60 tahun dikekalkan. - Bernama


PM: SBPA mansuh, kembali guna Sistem Saraan Malaysia
Wartawan Sinar Harian
8 Mac 2012
NAJIB
SHAH ALAM - Skim gaji kakitangan kerajaan, Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diperkenalkan untuk dilaksana berkuat kuasa 1 Januari lalu, akan dimansuhkan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.
Sehubungan itu, 1.4 juta kakitangan awam akan tertakluk kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM), yang diguna pakai sebelum ini, dengan dilakukan penambahbaikan.
Perdana Menteri juga berkata, sebuah suruhanjaya khas yang terdiri daripada pelbagai pihak akan dibentuk bagi mengkaji sistem saraan perkhidmatan awam secara menyeluruh.
Beliau yang juga Menteri Kewangan  mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54, bagi Kumpulan Gred Utama C,B,A (sembilan peratus), Gred Turus 3 dan 2 (lapan peratus) dan Gred Turus Satu dan Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus).
Najib juga mengumumkan jadual gaji matriks yang dilaksanakan sekarang diubahsuai kepada gaji minimum-maksimum dengan kadar kenaikan RM80-RM320 bagi Gred 1-54 manakala gred bagi Jusa kekal mengikut kenaikan tahunan SSM.
Bagi Elaun Bantuan Sara Hidup (COLA), Najib mengumumkan kenaikan kepada RM250 sebulan dari RM200 bagi kawasan B manakala bagi kawasan C dinaikkan kepada RM150 daripada RM100.
Perdana Menteri membuat pengumuman itu pada perhimpunan khas bersama penjawat awam di Dewan Perdana Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya pagi ini.
Ekoran bantahan sebahagian besar kakitangan awam dan Cuepacs sendiri, kerajaan memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan SBPA awal Januari lalu.
Susulan penangguhan itu, kerajaan menubuhkan sebuah pasukan petugas bagi melaksanakan semakan semula SBPA dan diberi tempoh tiga bulan untuk membuat kajian dan penambahbaikan terhadap skim baru itu.
Gaji minimum: Kadar munasabah RM1,500
Wartawan Sinar Harian
8 Mac 2012
SHAH ALAM – Gaji minumum RM900 seperti dicadangkan kerajaan sudah tidak relevan lagi memandangkan kos sara hidup di negara ini semakin meningkat, malah gaji minimum yang munasabah sekarang adalah RM1,500.

Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja-Pekerja Pengangkutan Semenanjung Malaysia, Datuk Zainal Rampak berkata, gaji minimum yang munasabah sekarang adalah RM1,500.

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), katanya, memohon gaji minimum sebanyak RM1,200 sejak 90-an lagi.

Menurutnya, jumlah itu diturunkan kepada RM900 atas desakan majikan yang mengatakan jumlah itu tinggi, tetapi gaji minimum tetap tidak menjadi kenyataan pada waktu itu.

“Saya selalu tekankan produktiviti pekerja Malaysia adalah tinggi, setanding Jepun dan Korea. Apa lagi peningkatan produktiviti dituntut pihak majikan?

“Pekerja Malaysia terpaksa kerja lebih masa untuk mendapatkan pendapatan lebih, malah ada membuat dua pekerjaan,” katanya.

Katanya, majikan sepatutnya memperuntukkan sebahagian bajet tahunan mereka untuk melatih pekerja dalam bidang masing-masing demi mempertingkatkan kecekapan pengeluaran.
Hujan lebih 12 jam, Lembah Klang banjir dan satu maut
NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & AHMAD ISMADI ISMAIL
8 Mac 2012
Banjir
Banjir
SHAH ALAM – Hujan yang berlarutan lebih 12 jam di Lembah Klang sejak petang semalam menyebabkan sebahagian besar kawasan dinaiki air manakala seramai 661 mangsa banjir di kawasan Hulu Langat terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan sementara.

Malah hujan lebat juga menyebabkan seorang remaja 13 tahun terbunuh selepas terperangkap dalam runtuhan tanah apabila tebing setinggi lima meter belakang rumahnya runtuh.

Hulu Langat adalah antara kawasan dinaiki air. Kawasan-kawasna lain termasuklah Lembah Jaya di Ampang; Kampung Attap dan Kampung Baru di ibu negara.

Jalan-jalan yang turut dinaiki air ialah Jalan Lingkaran Tengah (MRR2) berhampiran Tesco Ampang dan Hotel Flamingo, Jalan Tuanku Abdul Rahman (kawasan Chowkit), Jalan Tun Razak, Jalan Duta, Pasar Seni.

Banjir juga mengakibatkan kesesakan lalu lintas yang teruk sejak awal pagi tadi dan banyak kenderaan terkandas.

Sementara itu, mangsa-mangsa banjir di kawasan Hulu Lanat dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Sungai Serai, hari ini.
Banjir di kawasan Hulu Langat menghala ke Bukit Belacan, Ampang dipercayai berpunca daripada limpahan air sungai.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, beberapa rumah di Kampung Sungai Putih ditenggalami air.
"Kejadian banjir di Lembah Jaya Utara berlaku kira-kira jam 8 malam tadi, kami menerima panggilan kecemasan daripada orang awam.
"Setibanya di lokasi kejadian, sebahagian mangsa diarah berpindah dan mereka ditempatkan di kawasan yang selamat," katanya.
Beliau berkata, seramai 28 orang mangsa telah dipindahkan ke sebuah surau di Lembah Jaya Utara oleh Pasukan Penyelamat dari Balai Bomba Dan Penyelamat dari Balai Bomba Dan Penyelamat Serdang, Ampang, Selayang, Pandan Indah, Cheras, Hang Tuah dan Bangi.
"Polis akan mengawal di lokasi kejadian sehingga keadaan kembali pulih serta mengelak kejadian kecurian daripada berlaku," katanya.
Penolong Pengarah Opererasi Negeri, Mohd Sani Harul berkata, mangsa yang terlibat tinggal di Batu 11, 14 dan 18.

"Air mula surut tetapi hujan masih tidak berhenti. Kita mula memindahkan mangsa yang terlibat sejak malam tadi," katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Sani berkata, enam bot digunakan bagi membawa mangsa ke tempat perpindahan sementara.

Katanya, kawasan lain yang terlibat dalam banjir adalah kawasan Lembah Jaya dan Bukit Belacan tetapi air mula surut.

Beliau berkata, seramai 82 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya ditugaskan ke lokasi kejadian.

Lapan keluarga yang tinggal di kuarters kerani polis di Jalan Belfield, berhampiran Kampung Attap, diarah berpindah ke penempatan sementara di Dewan Flet Sri Sarawak sejak jam 12 tengah malam tadi.

Polis juga menutup laluan di hadapan rumah berkenaan sejak malam tadi. Tinjauan mendapati runtuhan tebing setinggi lebih lima meter jelas kelihatan.

Di Lembah Jaya, Ampang, lebih 400 mangsa melibatkan 150 rumah, yang tinggal berhampiran sungai di Taman Rima dipindahkan sejak malam tadi.

Mereka terdiri daripada  penduduk Kampung Melayu Ampang, Kampung Pinggir Tiga dan Perumahan PKNS di Lembah Jaya Utara.

Tiada ulasan: