Sabtu, 10 Mac 2012

HILANG CERITA DR HASSAN ALI...BEGITULAH DUNIA...TAK PANAS LAGI...SUAM PUN TIDAK LAGI..SEKARANG TOP CERITA IMAM HOSLAN...

Mana utama, agama, bangsa atau negara?
ULASAN dinafikan di sudut demokrasi dan kebebasan bersuara, rakyat di Barat ini lebih menikmatinya dibandingkan sebahagian besar manusia lain di atas bumi ini, termasuk yang berada di kebanyakan negara Muslim.

statue of liberty 290805Di sudut ketelusan pengurusan harta rakyat, Barat juga kelihatan mendahului dunia lain. Demikian juga di sudut pembangunan teknologi dan kemudahan yang lain. Hakikatnya bukan sedikit budaya dan nilai tamadun yang positif ada di Barat.

Namun, mengandaikan Barat itu sempurna di sudut kebebasan dan tiada unsur penindasan agama dan kaum adalah tidak benar sama sekali. Malangnya, anggapan yang seperti itu wujud dalam pemikiran segelintir rakyat dunia lain termasuk negara kita, dengan menganggap Barat adalah kiblat bagi keadilan sejagat.

Sehingga apa sahaja nilai keadilan, mereka akan merujuk kepada amalan di Barat. Seakan Barat itu begitu sempurna dalam soal tersebut. Hal ini perlu diperbetulkan.

Perkauman

Sesiapa yang membaca tulisan Hanif Kureishi The World and The Bomb akan dapat memahami betapa rasisme ataupun perkauman begitu kuat di Barat sejak era 60-an lagi. Bahkan sebelum itu pun.

Hal ini sudah lama, bukan bermula dari 11 September sahaja. Hanif Kureishi dilahirkan di London oleh ibu yang berketurunan Inggeris dan bapa yang berketurunan Pakistan. Bapanya datang ke UK pada tahun 1947.

sept 11 911 attack world trade centre new york 110906Dia menceritakan betapa tertekan dirinya dan mereka yang sepertinya sejak kecil disebabkan keturunan mereka. Penghinaan, ejekan dan diskriminasi di serata tempat. Media termasuk BBC masa itu memainkan peranan meniupkan semangat perkauman.

Mereka yang dianggap pendatang kadang-kadang diburu dan dipukul di jalanan hanya kerana warna kulit. Kes yang seperti ini masih lagi wujud sehingga ke hari ini walaupun sudah berkurangan.

Kureishi menceritakan bahawa sehingga pada zaman kanak-kanak dan remaja, ada kalangan mereka rasa begitu menyesal dilahirkan sebagai keturunan ‘tidak berkulit putih’. Mereka benci kepada diri mereka sendiri, kemudian membenci persekitaran mereka yang tidak adil dan tidak meraikan kehadiran mereka dalam masyarakat Barat.

Sekalipun mereka dilahirkan di Barat, mereka tetap dianggap pendatang asing kerana ibu bapa mereka pendatang. Sedangkan jika kita renung, antara punca India dan Pakistan ke UK adalah disebabkan British yang telah menjajah negara mereka dan akhirnya mereka mencari kehidupan di tanah British.

british parliament new speaker 230609 01Sehingga ke hari ini isu diskriminasi kaum dan agama belum selesai di Barat. Muslim sering merasa tertekan dengan identiti mereka sebagai Muslim. Momokan media telah memberikan gambaran yang buruk terhadap muslim di Barat.

Sebahagian bancian menunjukkan 75 peratus orang Barat mempunyai gambaran buruk terhadap Islam. Lantas, Muslim selalu menjadi suspek dalam pelbagai perkara buruk. Di samping tidak dinafikan wujudnya faktor kelemahan dalaman masyarakat Muslim itu sendiri, namun diskriminasi memainkan peranan besar dalam meminggirkan mereka.

Persoalan identiti

Persoalan tentang identiti mereka sering dibangkitkan. Apakah mereka itu  ‘European’ atau ‘American’ ataupun mereka Muslim. Seakan dua identiti yang tidak dapat disatukan sama sekali. Ataupun mereka mesti menjawab persoalan: “European (or American) first or a Muslim first?”. Ini menghampiri soalan yang sama yang dibangkit dalam politik kita “Melayu dulu, ataupun Malaysia dulu”. Ataupun, “Malaysia dulu, ataupun Islam dulu”.

Namun, bagi Muslim ataupun Melayu di Malaysia persoalan itu hadir dalam konteks yang berbeza. Persoalan berkenaan di Malaysia bagi menonjolkan siapakah lebih kukuh keislamannya, ataupun membuktikan siapakah yang lebih teguh kemelayuannya dalam meraih undi masyarakat melayu yang menjadi majority rakyat.

Adapun di Barat persoalan tersebut dibangkit kerana Muslim di sini sering dicurigai kesetiaannya kepada negara. Mereka dituduh tidak setia kepada negara disebabkan kesetiaan mereka kepada Islam. Dalam erti kata lain, masyarakat Barat sering melihat identiti Barat dan Islam tidak dapat disatukan.

NONEMaksudnya, jika awak menjadi Muslim awak tidak mungkin menjadi orang Eropah dan orang Amerika yang sebenar. Ataupun vice-versa jika awak menjadi orang Eropah dan orang Amerika, awak tidak mungkin menjadi Muslim yang sejati.

Prof Tariq Ramadan dalam bukunya What I Believe membahas dan cuba menjawab persoalan ini. Beliau melihat dua identiti itu sebenarnya tidak bertentangan jika merujuk dalam konteks atau lingkungan apa ia diperkatakan. Di sudut agama seseorang itu berpegang kepada identiti agamanya. Sementara di sudut politik, dia berpegang kepada identiti negara.

Tidak semestinya bertentangan. Kata beliau: “In the realm of religion and philosophy, that imparts meaning to life, a human being is first and foremost an atheist, a Buddhist, a Jew, a Christian, or a Muslim: her or his passport or nationality cannot answer the existential question. When an individual must vote for a candidate at an election, she or he is first an American, Italian, French or British citizen involved in national affairs. Depending on the realm or the field of activity, the individual therefore puts forward one identity or another, and that is not contradictory.” (Oxford University Press (2010), ms 36-37).

Hal yang sama boleh dicontohkan dalam identiti seseorang sebagai bapa dan dalam masa yang sama dia seorang anak. Ataupun, dia seorang guru dan dalam masa yang sama seorang pemain bola. Cumanya, persoalan timbul apabila dua identiti itu benar-benar bertentangan. Kehendak negara yang bercanggah dengan agama dan kehendak agama yang bercanggah dengan negara.

Dalam kes yang seperti itu seseorang hendaklah merujuk kepada nilai dan prinsip keadilan dan kebaikan sejagat yang dipertahankan oleh semua pihak, termasuk Islam. Jika pemimpin zalim, ataupun rasuah ataupun salahguna kuasa dan selain; semua itu ditentang oleh Islam dan kemanusiaan yang waras.

NONEJika nilai-nilai insani sejagat itu dihayati tiada suatu pun bertentangan dengan Islam yang hakiki. Cumanya yang kelihatan bertentangan jika kezaliman seperti memusnah negara lain ataupun rakyat sendiri yang dilakukan oleh Hitler, Bush, Blair, Gaddafi, Khamenei, Asad dan regim-regim yang lain itu dijadikan identiti negara.

Setiap rakyat dipaksa pula memakai identiti itu. Maka pertentangan identiti akan berlaku. Demikian jika agama disalahtafsirkan sehingga terrorisme, rasisme, kebencian, permusuhan tanpa sebab yang sah dan seumpamanya dijadikan identiti agama, maka pertentangan juga akan berlaku.

Islam yang sebenar bersifat sejagat. Ia selaras dengan nilai-nilai kemanusiaan segajat. Ini kerana ia diturunkan oleh Tuhan sekalian makhluk. Asas syariat Islam adalah untuk kemaslahatan insan. Ia bersifat anjal dalam pendekatan atau cara bagi disesuaikan dengan setiap budaya setempat dan persekitaran manusia.

Mustahil Islam membawa satu nilai yang memusnahkan kehidupan manusiawi yang baik. Demikian, kenegaraan yang sebenar akan memelihara nilai-nilai keadilan sejagat dan kemaslahatan rakyat. Jika kedua identiti itu difahami dari sudut yang betul, pasti tiada sebarang pertentangan.

Hal yang sama boleh digunakan dalam menjawab persoalan “Muslim dahulu, Melayu dahulu, Cina dahulu, India dahulu ataupun Malaysia dahulu?”.

Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin merupakan bekas mufti Perlis. Beliau kini bertugas sebagai zamil di Universiti Oxford, United Kingdom. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.
Siling pejabat tanah dan galian Perlis runtuh
Siling Pejabat Tanah dan Galian Perlis di Jalan Penjara di Kangar runtuh malam tadi berikutan hujan lebat.
  
Kejadian itu menyebabkan sebahagian besar ruang pejabat digenangi air dan peralatan pejabat termasuk komputer dan dokumen tertentu mengalami kerosakan.
  
Pengerusi Jawatankuasa Tanah dan Perhutanan Perlis, Datuk Mat Rawi Kassim berkata kejadian berlaku kira-kira pukul 7.30 malam ini ketika hujan lebat.
  
Runtuhan dipercayai berpunca daripada masalah saluran paip di bahagian bumbung tersumbat menyebabkan air melimpah dan memasuki ruang siling pejabat sehingga mengakibatkan siling itu runtuh.
  
Mat Rawi ketika ditemui pemberita lewat semalam berkata kejadian itu disedari oleh pengawal keselamatan yang bertugas di situ dan telah memaklumkannya kepada kakitangan pejabat itu.
  
Katanya beliau telah mengarahkan Jabatan Kerja Raya (JKR) Perlis mengambil tindakan segera membaiki segala kerosakan dan mengkaji tahap keselamatan bangunan yang berusia hampir tiga puluh tahun itu.
  
Kerja-kerja awal seperti pembersihan lantai bangunan dijalankan serta merta termasuk kawalan sistem elektrik sementara kerja-kerja pembaikan akan dilaksanakan oleh pihak kontraktor.
  
"Akibat kejadian itu, sistem pendaftaran berkomputer seperti hak milik, pindah milik dan gadaian serta sistem pungutan hasil tanah diberhentikan seketika atas nasihat Bahagian Letrik JKR untuk mengelak berlaku litar pintas," kata Mat Rawi yang diiringi Pengarah tanah dan Galian Perlis, Hisan Abu Bakar.

Bagaimanapun, katanya kejadian itu hanya menyebabkan gangguan tugas pada Unit Pendaftaran kerana rangkaian komputer di situ telah terjejas manakala bahagian-bahagian lain akan beroperasi seperti biasa.
  
- Bernama
Surendran: Hukuman penjara imam 'keterlaluan'
Naib Presiden PKR, N Surendran menganggap hukuman setahun penjara yang dijatuhkan oleh Mahkamah Persekutuan bagi kesalahan menghina mahkamah ke atas imam yang membaling selipar itu, sebagai keterlaluan dan tidak sesuai.
Semalam, Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atas Hoslan Hussin atas kesalahan menghina mahkamah berikutan tindakan imam itu melemparkan seliparnya ke arah panel hakim.
NONE
Dalam mempertahankan Hoslan  (kanan), Surendran berkata
dalam satu kenyataan bahawa Mahkamah Persekutuan tidak mengambilkira persekitaran yang timbul daripada kes itu dan telah gagal untuk mengimbangkan keadilan dengan belas kasihan.

Menurutnya, imam Hoslan tidak diwakili peguam dan sangat emosi ketika dia melakukan perbuatan tersebut.

Dia juga, tegas Surendran, adalah seorang bapa yang bergelut untuk membesarkan tujuh orang anaknya dan kesnya telah tertangguh sejak tahun 1999.

"Tegurankeras atau denda sudah mencukupi dalam kes ini," katanya.

Menurut Surendran (bawah) yang merupakan seorang peguam, mahkamah perlu memelihara maruahnya dengan kekuatan autoriti moral, bukan dengan memenjarakan orang.

NONEBeliau menggesa badan kehakiman melihat pada diri mereka ketika
keyakinan orang ramai merosot kerana persepsi bahawa hakim-hakim tidak bebas dan telah gagal melindungi hak asasi rakyat Malaysia.

"Kekurangan keyakinan dan rasa hormat ini boleh membawa kepada berulangnya kejadian seperti kes membaling selipar," katanya.
Ketua hakim digesa campur tangan hukuman Hoslan
Pemimpin popular DAP Lim Kit Siang hari ini menuntut Ketua Hakim Negara Tan Sri Ariffin Zakaria campurtangan dalam hukuman penjara setahun terhadap imam Hoslan Hussein yang melempar selipar ke arah hakim Mahkamah Persekutuan.

pakatan convention alor setar lim kit siangLim (kanan) berkata, tindakan itu wajar kerana insiden itu berlaku pada 22 Februari, lebih dua minggu sebelum beliau tiba-tiba dipanggil dan dihukum pada 8 Mac.
"Adakah Ketua Hakim Negara Arifin Zakaria akan campur tangan terhadap hukuman penjara setahun oleh Mahkamah Persekutuan yang keras dan berlebihan terhadap imam Hoslan Hussein semalam kerana membaling kasut, meringankan hukuman demi belas ehsan?" tanya Lim.

Mahkamah Persekutuan semalam menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atas Hoslan atas kesalahan menghina mahkamah dengan melempar selipar ke arah panel hakim.

Pegawai alam sekitar yang mempunyai tujuh anak itu turut mendapat julukan 'imam BERSIH" kerana mengangkat jubah dan menunjukkan baju-T BERSIH yang dipakainya ketika khutbah Jumaat melarang orang ramai turut serta dalam perhimpunan itu.
Pemuda PAS sasar RM20,000 bantu 'imam BERSIH'
Pemuda PAS mensasarkan RM20,000 kutipan derma bagi tabung membantu keluarga Hoslan Hussin, imam yang dihukum penjara setahun atas kesalahan menghina mahkamah berikutan tindakannya melemparkan selipar ke arah panel hakim.

Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor berkata, tabung bertujuan meringankan beban anggota keluarganya itu juga akan diedarkan ke seluruh negara.

riduan mohd nor"Sumbangan itu akan dibuat berterusan sehingga Hoslan dikeluarkan daripada penjara. Kita beri bantuan ini bukan kerana dia imam tetapi atas dasar kemanusiaan.

"Bantuan ini bagi menjaga kebajikan anak-anaknya. Dia mempunyai anak-anak yang ramai, masih kecil dan bersekolah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Riduan turut menyeru kepada semua Pemuda PAS agar dapat bersama membantu keluarga Hoslan bagi meringankan beban isterinya.

Semalam, Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atas Hoslan. Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin ketika menyampaikan hukuman berkata,
penjara setahun adalah hukuman setimpal bagi kes berkenaan.

Beliau sebelum itu berkata, tindakan membaling alas kaki itu boleh menggugat kuasa mahkamah dan menjatuhkan maruah mahkamah sekiranya tiada tindakan dilakukan untuk kesalahan seperti itu.

Hoslan diberi julukan 'iman BERSIH kerana mengangkat jubah dan menunjukkan baju-T BERSIH yang dipakainya ketika khutbah Jumaat melarang orang ramai turut serta dalam perhimpunan itu.
Arahan rekod kecenderungan politik guru ditarik balik
Pejabat Pendidikan Tawau hari ini menarik balik arahan yang dikeluarkan kepada guru besar supaya merekodkan kecenderungan politik kakitangan mereka.

Arahan asal yang meminta guru besar mengkategorikan kakitangan mereka, termasuk guru, sebagai 'hitam', 'kelabu' dan 'putih' mengikut kecenderungan politik masing-masing, adalah satu "kesilapan", kata pegawai pendidikan daerah, Darman Shah Asakil kepada Malaysiakini hari ini.

Darman Shah berkata arahan itu adalah inisiatif Pejabat Pendidikan Tawau dan tiada kaitan dengan Kementerian Pelajaran atau Jabatan Pelajaran Sabah dalam apa jua cara.

"Ia adalah satu kesilapan dan surat itu tidak sepatutnya dihantar. Ia ditulis oleh kakitangan saya dan saya tidak semak betul-betul.

"Hasrat kami adalah semata-mata untuk menasihat guru-guru supaya memberi tumpuan kepada pengajaran dan tidak terlibat dalam politik," katanya.

Jabatannya, tambah Darman Shah, telah mengeluarkan surat pekeliling kepada semua guru besar memaklumkan kepada mereka tentang penarikan balik arahan asal itu.

Awal hari ini, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Puad Zarkashi memberitahu Malaysiakini tiada arahan seumpama itu dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran.

Tiada ulasan: