Sarung tangan putih diedar kepada ahli parlimen
Hazayani Zakaria, | 13 Mac 2012 |
Edaran sarung tangan putih itu juga bagi mewarwarkan dan mengajak ahli parlimen khususnya ahli parlimen wanita menyertai himpunan 10,000 wanita pada 18 Mac ini.
Mereka mengedarkan sarung tangan putih kepada ahli parlimen di lobi Dewan Rakyat, termasuk kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Bercakap pada sidang media selepas itu, jurucakap Wanita Suara Perubahan, Nazreen Azam berkata, mereka akan berkumpul di dua tempat iaitu di Masjid Tun Abdul Aziz, Seksyen 14 dan Tasik Taman Jaya, Seksyen 10 Petaling Jaya sebelum berarak ke Padang Astaka, Petaling Jaya.
Himpunan tersebut bagi menyuarakan enam tuntutan mereka iaitu mansuhkan akta perhimpunan awam 2011, kerajaan yang bebas daripada rasuah, gaji yang berpatutan, hentikan keganasan terhadap wanita, pilihan raya yang bersih dan adil dan kualiti hidup yang lebih baik.
"Wanita Suara Perubahan menyeru semua pengundi wanita untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya umum ke-13 dan memilih pemimpin-pemimpin yang berkelayakan sebagai wakil rakyat yang menerima dan akan memenuhi tuntutan-tuntutan kami," katanya.
Sidang media tersebut turut disertai Ahli Parlimen Wanita Pakatan Rakyat antaranya Siti Zailah Mohd Yusof (PAS-Rantau Panjang), Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang), Teo Nee Ching (DAP-Serdang).
Kenyataan berbaur seks menteri kejutkan aktivis
Aktivis
hak wanita yang berada di bangunan Parlimen untuk berkempen bagi
menuntut kerajaan yang bersih hari ini terkejut apabila Menteri
Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membuat gurauan berbaur seks.“Pakai sarung tangan pegang isteri nanti tak terasa” kata Ahmad Zahid apabila aktivis wanita memberinya sepasang sarung tangan putih melambangkan tuntutan mereka mendesak supaya kerajaan bebas daripada gejala rasuah.
Seorang aktivis yang terdengar kata-kata Zahid itu kemudian secara serta-merta memuat-naikkannya di laman web rasmi Twitter Wanita Suara Perubahan, gabungan yang menganjurkan kempen berkenaan.
"Seksis!" ulas pengarah eksekutif Biro Bantuan Wanita Ivy Josiah melalui akaun Twitter beliau. Beliau turut berada dalam delegasi ke bangunan Parlimen itu.
Dihubungi kemudian, Ivy memberitahu Malaysiakini bahawa rakan sekerja beliau telah terdengar kata-kata Zahid itu dan kemudiannya melaporkannya di laman Twitter.
"Walaupun beliau bergurau, namun innuendo seksual seperti ini tidak boleh diterima ... ini adalah benar-benar kurang ajar. Kami agak terkejut," katanya.
Rasuah dari Sudut Pandang Hukum Islam
Rasuah
merupakan satu tindakan pemerasan yang dilakukan oleh seseorang dengan
tujuan untuk mendapatkan pertolongan dan faedah dirinya sendiri. Ini
kerana apabila melalui prosedur-prosedur biasa, dia tidak akan
memperoleh apa-apa yang dikehendakinya itu. Secara amnya rasuah bermakna
kuasa yang telah diberikan kepadanya disalahgunakan dan bertindak untuk
kebaikan diri sendiri dan bersikap ‘pilih kasih’ dalam tindakannya.
Perkataan
rasuah berasal daripada perkataan Arab “al-risywah”. Di dalam al-Quran,
rasuah digolongkan dalam kata umum batil, iaitu meliputi juga perkataan
jenayah lain seperti merompak, menipu dan memeras ugut. Di negara ini,
dari segi undang-undang semua perkataan “ memberi dan menerima suapan”
adalah sebahagian daripada perbuatan dan kesalahan jenayah rasuah.
Biasanya,
rasuah dijadikan sebagai salah satu jalan pintas seseorang untuk
mengecapi kehidupan mewah atau dengan erti kata lain mahu menjadi kaya
dalam masa singkat. Kebiasaannya orang yang melakukan budaya ini tidak
memikirkan kesan buruk yang akan terjadi, sebaliknya mereka hanya
memikirkan keuntungan kepada diri mereka. Sebagai umat Islam, keredhaan
dan keberkatan daripada Allah SWT harus dititikberatkan dalam apa juga
urusan. Islam sangat melarang umatnya daripada mengamalkan budaya ini.
Seperti mana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
Daripada
Abu Hurairah RA. ia telah berkata: “Rasulullah SAW telah mengutuk orang
yang suka memberi rasuah dan orang yang suka menerima rasuah dalam soal
hukum- menghukum”.Perbuatan rasuah ini adalah perbuatan yang sangat
keji dan berdosa. Mereka yang terjebak dalam budaya rasuah akan
memperoleh balasan yang setimpal dengan perbuatan mereka ini. Rasulullah
SAW telah bersabda yang bermaksud :“ Pemberi dan penerima rasuah
kedua-duanya akan masuk neraka”.
Allah
telah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud:
“Dan janganlah sebahagian
kamu memakan harta sebahagian yang lain di antaranya kamu dengan jalan
yang batil (tiada hal) dan (jangan) kamu bawa kepada hakim, supaya dapat
kamu memakan sebahagian harta orang yang berdosa sedang kamu
mengetahuinya”.
(al-Baqarah : 188)
TEKS KHUTBAH JUMAAT MASJID
SELURUH NEGERI MELAKA
SELURUH NEGERI MELAKA
TAJUK
KHUTBAH : RASUAH
TARIKH BACAAN : 9 FEBRUARI 2001 / (15 ZULKAEDAH 1421)
TARIKH BACAAN : 9 FEBRUARI 2001 / (15 ZULKAEDAH 1421)
Sidang
jumaat yang dihormati Allah,
Khutbah
pada hari ini membicarakan tajuk rasuah.
Firman
Allah subhanahua ta'ala telah menegaskan di dalam
kitab suci Al-Quran, surah Al-Baqarah ayat 188
yang bermaksud : " dan janganlah sebahagian
kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara
kamu dengan jalan yang batil dan janganlah kamu
membawa urusan harta itu kepada hakim supaya kamu
dapat memakan sebahagian harta orang lain dengan
jalan dosa padahal kamu mengetahui ".
Dari
maksud ayat di atas, Allah subhanahua ta'ala menjelaskan
kepada kita agar kita jangan memakan harta orang
lain dengan jalan yang salah atau batil, termasuk
makan harta orang lain dengan cara yang salah
iaitu menerima rasuah. Islam mengutuk semua perbuatan
rasuah, menipu, pecah amanah dan mungkir janji
atau sebarang sifat negatif yag merosakkan masyarakat.
Perbuatan itu mengeruhkan hubungan dalam masyarakat
dan mencacatkan hubungan dengan Allah. Mereka
yang melakukan jenayah rasuah didunia dan di akhirat,
sebaliknya mereka akan menerima siksaan yang berat.
Kaum
muslimin yang dikasihi,
Pengamal
rasuah akan sentiasa terdedah kepada risiko sakit
jiwa, akibat perasaan takut yang sentiasa menghantui
diri mereka. Secara tidak disedari mereka akan
hidup dalam keresahan dan menganggap orang lain
sebagai musuh yang ingin membongkar kesalahan
mereka. Hidup pengamal rasuah akan sentiasa diselubungi
kebimbangan. Di dalam Islam mereka yang menghadapi
masalah seperti ini dianggap menerima bala'. Keadaan
ini disifatkan sebagai satu penyiksaan batin di
dunia. Seseorang yang melakukan kesalahan samada
dengan masyarakat atau melanggar hukum Allah pasti
menghadapi tekanan jiwa sehingga dia menghentikan
perbuatan itudan bertaubat kepada Allah subhanahua
ta'ala.
Sidang
jumaat sekalian,
Perbuatan
rasuah dianggap sebagai melanggar amanah dan dalam
Islam melanggar amanah termasuk ke dalam
golongan munafik, Rasulullah s.a.w. menjelaskan
dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari
dan muslim yang bermaksud " tanda-tanda orang
munafik itu ada tiga, jika dia berkata-kata, dia
berdusta, apabila berjanji, dia mungkir, apabila
diberi amanah, dia khianati.
Baru-baru
ini kita dikejutkan dengan pembongkaran kes-kes
rasuah yang berlaku di agensi-agensi kerajaan.
Alangkah malangnya sekiranya rasuah berlaku kepada
pegawai-pegawai yang telah diamanahkan untuk menjaga
hak rakyat tetapi mengkhianatinya. Mereka bukan
sahaja berdosa kepada Allah subhanahua ta'ala,
bahkan mereka juga akan disoal di padang mahsyar
kerana amanah rakyat yang mereka khianati.
Betapa
malang juga, kes rasuah yang dibongkar baru-baru
ini melibatkan puluhan ribu orang, mungkin ramai
yang berpendapat rasuah sudah menjadi fenomena
masyarakat yang sudah tidak dapat dielakkan, ataupun
rugi jika dilepaskan, mereka sanggup menderhaka
kepada Allah semata-mata untuk mengecap nikmat
dunia yang sedikit. Ingatlah, perbuatan rasuah
itu membawa kepada kemurkaan Allah dan juga bakal
menghancurkan masyarakat, agama dan negara.
Rasulullah
s.a.w. menjelaskan hal ini dalam sebuah hadisnya
yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, bermaksud
" bakal datang kepada manusia satu masa, orang
tidak lagi peduli terhadap apa yang diambilnya,
apakah ini halal atau haram " dan dalam satu
hadis yang lain diriwayatkan, bahawa Rasulullah
s.a.w. mengirim seorang utusan untuk mengumpul
zakat dari satu kabilah, tetapi setelah utusan
itu mengadap nabi, sebahagian barang yang dibawanya
itu dipegang dan dia berkata kepada nabi s.a.w.,
" ini untukmu dan ini pula untuk saya yang
diberikan oleh pembayar zakat, sebagai hadiah
kepada saya,' mendengar ucapan itu nabi s.a.w.
marah seraya bersabda, " mengapa tidak sahaja
kamu tinggal di rumah bersama dua ibu-bapa kamu
sehingga hadiah itu sampai kepadamu, sekiranya
kamu orang yang jujur ".
Kaum
muslimin yang berbahagia,
Islam
mengharamkan rasuah dalam apa jua bentuk dan nama.
Oleh kerana tidak ada dialih dengan menerima suatu
yang jelas rasuah dengan niat menerima hadiah.
Perbuatan itu tidak akan mengeluarkan dari hukum
haram menjadi halal. Saidina Omar Abdul Aziz pernah
diberi hadiah sewaktu beliau menjadi khalifah
tetapi ditolaknya, kemudian dia dikatakan kepadanya
" Rasulullah menerima hadiah " maka Omar Abdul
Aziz menjawab, " apa yang diterima oleh Rasulullah
itu memang menerima hadiah, tetapi ini buat saya
adalah suapan (rasuah).
Rasulullah
pernah bersabda dari riwayat Abu Daud yang bermaksud
" Barangsiapa yang kaya, berikan pekerjaan
dan kami berikan gaji apa yang diambil selebihnya
dari itu bererti penipuan.'
Kaum
muslimin yang dirahmati Allah,
Ambillah
pengajaran dari sikap berhati-hati yang ditunjukkan
oleh Khalifah Omar Abdul Aziz, akan tetapi pada
akhir zaman ini manusia tidak lagi menapis sumber
rezeki mereka, asalkan benda itu menguntungkan
mereka. Kebaikan manusia ingin cepat kaya dan
menganggap harta kekayaan sebagai matlamat penting
dalam kehidupan. Lantaran itu mereka sanggup melakukan
apa sahaja untuk mencapai matlamat masing-masing.
Di
zaman ini menyaksikan masyarakat tidak lagi mengamalkan
sifat malu dalam kehidupan seharian mereka, sikap
tidak malu inilah yang mendorong berlakunya rasuah,
pecah amanah, berdusta dan pelbagai lagi. Mereka
tidak malu kepada Allah dan tidak malu kepada
masyarakat untuk membuat dosa dan maksiat.
Kaum
muslimin yang dikasihi,
Oleh
kerana itu, pada hari ini sama-samalah kita membina
keperibadian diri agar kita tidak terlibat dengan
rasuah dan mencari rezeki yang tidak halal samada
sebagai pemberi rasuah, penerimanya atau perantaranya.
Kerana Allah dan rasulnya melaknat ketiga-tiga
golongan tersebut. Dan peringatan Rasulullah s.a.w.
yang bermaksud " pemberi rasuah dan penerima
rasuah kedua-duanya masuk neraka.'
Sidang
jumaat sekalian,
Islam
amat menitikberatkan rezeki halal, rezeki yang
diperolehi secara rasuah, pecah amanah dan suatu
yang negatif adalah haram dan berdoasa. Sedangkan
banyak lagi bidang rezeki yang halal di atas muka
bumi ini. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah
ayat 168 yang bermaksud : " Wahai manusia,
makanlah yang halal lagi baik daripada apa yang
terdapat dibumi dan janganlah kamu mengikut jejaklangkah
syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu musuh
kamu yang nyata'.
Rasuah: Kesan Buruk Yang Boleh Meruntuhkan Ekonomi Negara
KELUARAN KHAS SEMPENA HARI ANTI RASUAH OLEH SPRM / UN-TRANSPARENCY INTERNATIONAL
RASUAH
: Ditakrifkan sebagai memberi sesuatu kepada orang-orang yang tertentu
dengan niat untuk mendapatkan sesuatu yang bukan menjadi haknya.
Memberi sesuatu itu samada dalam bentuk wang ringgit, harta benda,
jawatan, perkhidmatan, janji manis dan sebagainya. Ianya diberikan
kepada orang yang tertentu yang tidak layak menerimanya. Mungkin orang
yang diberi rasuah itu mempunyai gaji dan upah yang tertentu, lebih kaya
dan berjawatan dan bukan pula kaum keluarga si pemberi. Pemberian yang
diberi dengan niat agar suatu masa mendapat balasan dan imbalan yang
lebih besar dari orang-orang tertentu tadi. Sedangkan pada hakikat orang
lain yang sepatutnya memiliki hak itu.Perkataan rasuah berasal daripada perkataan Arab yang berbunyi al-risywah. Dalam Al-Quran rasuah digolongkan dalam kata umum batil, iaitu meliputi juga perbuatan jenayah lain seperti merompak, memeras ugut dan menipu. rasuah ataupun ‘corruption’ dalam Bahasa Inggeris, tidak diberi definisi yang khusus di dalam undang-undang Malaysia. Tetapi ditakrikan sebagai suapan.
Walau bagaimanapun ada beberapa definisi yang telah diberi oleh beberapa pihak yang pakar dalam bidang ini. Di dalam kamus Concise Law Dictionary. P. G. Osborne memberi definisi bribery and corruption sebagai perbuatan giving or offering any reward to any person to influence his conduct; or the receipt of such reward
John B. Saunders pula menulis dalam kamus ‘Mozley and Whiteleys Law Dictionary’ memberi definisi ‘corruption is the taking or giving of money for the performance or non-performance of a public duty’.
Rasuah dalam bahasa Latin: corruptio daripada kata kerja corrumpere = busuk, rosak, menggoyahkan, memutar balik, menyogok).
Menurut ‘Transparency International’ pula, rasuah ialah perilaku buruk di jabatan-jabatan atau pejabat-pejabat awam, termasuklah para politikus dan pegawai-pegawai, yang secara tidak wajar dan tidak sah/menurut undang-undang, mengayakan diri atau memperkaya kerabatnya (keluarga dan sahabat handai), dengan menyalahgunakan kuasa dan kepercayaan awam yang diberi kepada mereka.
Dari sudut undang-undang, perbuatan rasuah mencakupi: Melanggar undang-undang yang dikuatkuasakan, Penyalahgunaan harta Negara, yang akan merugikan Negara, serta memperkaya diri sendiri dan kaum kerabat.
NAMA LAIN BAGI RASUAH
Dalam dunia hari ini rasuah disebut dalam berbagai sebutan agar ianya tidak nampak sebagai rasuah. Ada yang disebut sebagai sogokan, suapan, tumbuk rusuk, makan suap, wang saku, duit kopi, bawah meja dan sebagainya. Semuanya itu bermaksud rasuah.
Jenayah rasuah adalah satu tegahan agama, baik agama Islam mahupun agama-agama lain. Allah s. w. t. berfirman yang bermaksud:-
“Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim- hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)”.
Hadis nabi SAW ada menyatakan :”Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah SAW telah mengutuk orang yang memberi sogokan dan orang yang menerima sogokan dalam soal hukum menghukum” (HR. Abu Daud & Tirmizi)
Ibnu Mas’ud telah mentafsirkan ayat di atas seperti berikut:
“Sogokan (rasuah) dapat berlaku pada tiap-tiap sesuatu, barangsiapa yang telah memberi sesuatu pemberian dalam sesuatu pembelaan kepada seseorang supaya pembelaan itu dapat mengembalikan yang hak atau dapat menolak kezaliman (aniaya) lantas diterimanya maka pemberian itu dinamakan sogokan juga. Perbuatan sedemikian diharamkan kerana mengandungi beberapa perkara yang diharamkan oleh agama di antaranya :
1) Tidak akan berlaku kebenaran dalam sesebuah masyarakat selagi mana perbuatan sogok menyogok masih dilakukan oleh manusia.
2) Dengan sogok menyogok itu manusia selalu melanggar hukum untuk memenuhi kehendak hawa nafsunya.
3) Dengan sogok menyogok juga manusia dapat membalas dendam antara seorang dengan orang yang lain dan sebagainya.
Dalam Islam rasuah juga bermaksud harta yang diperolehi kerana terselesainya suatu kepentingan manusia (baik untuk memperolehi keuntungan mahupun untuk menghindari kemudharatan) yang sepatutnya wajib diselesaikan tanpa imbalan (imbuhan).
Adakala orang yang mendapat sesutu projek atau pekerjaan tidak memberi sesuatu dalam bentuk yang boleh dikatakan rasuah dan seumpamanya tetapi selepas mendapat upah dan imbuhan, diberinya sedikit wang atau seumpamanya kepada seseorang pegawai atas dasar penghargaan maka hal ini akan menjadi satu perkara syubhat. Mungkin pemberiannya kerana penghargaan semata-mata dan tidak mengharapkan apa-apa lagi selepas itu. Adakalanya memberi kerana penghargaan tetapi ada niat tersembunyi yang mungkin hanya pemberi dan penerimanya sahaja yang mengetahui.
HUKUM MEMBERI DAN MENERIMA RASUAH
1. Haram dan berdosa besar, wajib bertaubat nasuha dengan segera samada pemberi, penerima atau yang berkaitan dengannnya. Jika sampai melibatkan individu tertentu yang teraniaya TAUBAT NASUHA TIDAK MEMADAI TANPA MEMOHON KEMAAFAN ATAU MEMBAYAR GANTIRUGI KEPADA MEREKA. Pengharaman rasuah adalah jelas berdasarkan Al-Qur’an dan Hadis. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman,
Ertinya : ” Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil (tidak halal) dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.” ( Al-Baqarah : 188 )
Disebutkan dalam hadits :-
Ertinya : “Rasulullah s.a.w telah melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah dalam penetapan keputusan (pemerintahan, pentadbiran, kehakiman dan lain-lain)”.
( HR. At-Tirmidzi, 3/622 : Imam Tirmidzi berkata : Hadis Hasan Sohih)
2. Dilaknat oleh Allah S.W.T dan RasulNya. Daging yang tumbuh dari sumber yang haram (seperti rasuah), Neraka lebih utama untuknya. Dengan rasuah akan hilang keberkatan dalam kehidupan. Hidup tidak terdorong ke arah kebajikan dan kebaikan tetapi terdorong ke arah kemaksiatan dan kejahatan.
3. Akibat rasuah kuasa, jawatan, pangkat, kedudukan yang hasil daripada rasuah ia tidak akan mendapat keberkatan dan tidak akan berkekalan lama, di akhirat pula akan dimasukkan ke dalam neraka sekiranya ia tidak bertaubat, atau bertaubat tetapi tidak diterima oleh Allah taubatnya.
SUAPAN ATAU SOGOKAN
Suapan atau makan suap juga boleh terjadi dalam bentuk wang derma, alang, pinjaman, fee, hadiah, cagaran berharga, harta atau kepentingan mengenai harta, iaitu apa-apa jenis harta, sama ada alih atau tak alih, atau apa-apa manfaat seumpama itu yang lain;
1. Apa-apa jawatan, kebesaran, pekerjaan, kontrak pekerjaan atau perkhidmatan, dan apa-apa perjanjian untuk memberikan pekerjaan atau memberikan perkhidmatan atas apa-apa sifat;
2. Apa-apa bayaran, pelepasan, penunaian atau penyelesaian apa-apa pinjaman, obligasi atau liabiliti lain, sama ada keseluruhannya atau sebahagian daripadanya;
3. Apa-apa jenis balasan berharga, apa-apa diskaun, komisyen, rebet, bonus, potongan atau peratusan;
4. Apa-apa perbuatan menahan diri daripada menuntut apa-apa wang atau nilai wang atau benda berharga;
5. Apa-apa jenis perkhidmatan atau pertolongan lain, seperti perlindungan daripada apa-apa penalti atau ketakupayaan yang dikenakan atau yang dikhuatiri atau daripada apa-apa tindakan atau prosiding yang bersifat tatatertib, sivil atau jenayah, sama ada atau tidak sudah dimulakan, dan termasuk penggunaan atau menahan diri daripada menggunakan apa-apa hak atau apa-apa kuasa atau kewajipan rasmi; dan
6. Apa-apa tawaran, akujanji atau janji, sama ada bersyarat atau tidak bersyarat, untuk memberikan suapan mengikut pengertian mana-mana perenggan (1) hingga (5) yang terdahulu;
PUNCA DAN SEBAB RASUAH
Berbagai faktor dikaitkan mengapa seseorang itu melakukan perbuatan jenayah rasuah. Walaupun begitu Islam melihat kelakuan rasuah adalah disebabkan beberapa sikap buruk dari jiwa seseorang manusia dan didorong oleh kekuatan syaitan, kerana lemahnya iman bahkan tidak beriman kepada qadha’ dan qadar Allah s.w.t. Secara terperinci amalan rasuah disebabkan oleh sikap;
1. Tamak dan haloba.
2. Dengki dan khianat.
3. Sombong dan Takabbur.
4. Suka berbuat yang haram.
5. Tiada keberkatan Hidup
6. Nafsu serakah.
7. Gila Kuasa.
8. Menafikan hak orang lain.
9. Ingin menunjuk-nunjuk.
10. Zalim dan kasar.
Walau bagaimanapun secara ringkasnya, berdasarkan pengalaman Badan Pencegah Rasuah di Malaysia, perbuatan jenayah rasuah berlaku disebabkan oleh:
1. Di mana seseorang ingin hidup mewah dan cepat kaya dan sentiasa mengejar kebendaan tanpa mengira halal haram. Apa yang dipentingkannya hanyalah nilai-nilai material, dengan membuang jauh tanggungjawabnya sebagai seorang penjawat awam yang diamanahkan dengan kuasa dan pertanggungjawaban. Individu seperti ini tidak mahu mengambil kira langsung bahawa dengan melakukan perbuatan rasuah, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa, sebenarnya dia telah melakukan kezaliman, penganiayaan dan menafikan hak-hak orang lain atau memberikan hak sesuatu itu bukan kepada orang yang sepatutnya mendapat hak itu.
Sebagai contoh, oleh kerana seorang pegawai di Bahagian Bekalan menerima suapan secara rasuah, kontraktor yang sepatutnya dan layak membekalkan peralatan ketenteraan, atau membekalkan makanan telah tidak dipilih. Perbuatan pegawai ini menyebabkan Kementerian Pertahanan atau Angkatan Tentera telah dinafikan yang terbaik yang boleh dibekalkan oleh kontraktor berkenaan.
Allah swt telah berfirman:
“dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu ( memberi rasuah ) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan ( atau mengambil ) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahuinya.” (Surah Al-Baqarah: ayat 188)
2. Di samping itu, sikap hidup yang suka bermegah-megah menjadi amalan. Menyara hidup pula melebihi pendapatan hinggakan terpaksa berhutang di sana sini. Akhirnya, akibat bebanan hutang jenayah rasuah dilakukan.
3. Kurangnya penghayatan nilai-nilai murni. Selain dari itu, kedangkalan ilmu-ilmu keagamaan, kurangnya penghayatan nilai-nilai murni dan hilangnya nilai-nilai akhlak yang baik juga menjadi antara faktor yang menyebabkan seseorang itu bergelumang dalam jenayah rasuah.
Menurut seorang penulis, “nilai” ialah “beliefs about right and wrong”. Manakala “etika” pula ditakrifkan sebagai “thinking systematically about morals and conduct and making judgments about right and wrong”. (Carol W. Lewis: The Ethics Challenge in Public Service).
4. Kerendahan moral ditambah dengan nafsu yang tidak lagi dapat membezakan antara nilai-nilai yang baik dan buruk, hingga mengenepikan nilai-nilai suci dalam agama mendorong seseorang itu melakukan pelbagai kemaksiatan dan jenayah. Justeru itu, individu seperti ini akan memperhambakan dirinya kepada nafsu yang mengongkong kehidupannya.
5. Kurangnya penyeliaan oleh pegawai atasan. Berdasarkan pengalaman BPR juga. kurangnya penyeliaan pegawai atasan akan menyebabkan mana-mana individu yang didorong oleh unsur-unsur yang tidak sihat akan mengambil kesempatan dari keadaan itu untuk melakukan penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan rasuah.
6. Kurangnya komitmen kepimpinan untuk mengenalpasti ruang-ruang yang boleh me- nyebabkan berlakunya perbuatan rasuah, dan ditambah pula wujudnya pemimpin yang takut untuk menjadi tidak popular, menyebabkan keadaan akan tidak terkawal.
7. Terlalu banyak penurunan kuasa tanpa pengawasan yang bijak oleh pegawai atasannya akan juga membuka banyak ruang berlakunya perbuatan rasuah, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.
8. Kelemahan Peraturan atau Sistem Pelaksanaan Kerja. Selain dari itu, longgarnya tatacara dan peraturan kerja atau kelemahan dalam sistem pelaksanaan kerja itu sendiri, boleh menyebabkan sesebuah Jabatan / Agensi itu sentiasa terdedah dengan perlakuan – perlakuan seperti jenayah rasuah, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa oleh pegawai dan kakitangannya.
Sekali lagi, komitmen kepimpinan khususnya, dan sikap serta perasaan pertanggungjawaban semua kakitangan bagi mempastikan ketelusan tatacara kerja dan sistem pelaksanaan kerja adalah sangat penting.
KESALAHAN RASUAH
Meminta/ Menerima Rasuah
Mana-mana orang atau ejen secara rasuah meminta/menerima/ bersetuju menerima suapan rasuah (wang/benda/perkhidmatan dan lain-lain) sebagai dorongan atau upah untuk melakukan atau tidak melakukan apa-apa jua berkenaan transaksi tersebut atau berkenaan dengan urusan rasmi, prinsipal/majikan berkenaan.
Menawar/Memberi Rasuah
Mana-mana orang atau ejen secara rasuah meminta/menerima/ bersetuju menerima suapan rasuah (wang/benda/perkhidmatan dan lain-lain) sebagai dorongan atau upah untuk melakukan atau tidak melakukan apa-apa jua berkenaan transaksi tersebut atau berkenaan dengan urusan rasmi, prinsipal/majikan berkenaan.
Membuat Tuntutan Palsu
Mana-mana orang memberi kepada ejen, atau ejen memberi kepada prinsipal/majikannya, suatu dokumen yang diketahuinya atau disedarinya mengandungi butir matan palsu, yang mana prinsipal / majikannya mempunyai kepentingan, dengan tujuan untuk mengeliru/memperdayakan prinsipal/majikannya.
Menyalahguna Jawatan/Kedudukan
mana-mana pegawai badan awam menggunakan jawatan atau kedudukan untuk mendapat suapan membuat apa-apa keputusan atau mengambil tindakan berhubungan dengan apa-apa perkara mengenainya, di mana pegawai itu, saudara maranya atau sekutu- nya ada kepentingan secara langsung atau tidak langsung.
KESAN BURUK DARI RASUAH AMNYA
1. Menganiayai orang yang sepatutnya berhak mendapat sesuatu seperti, projek pembinaan dan seumpamanya. Ini akan menimbulkan pula kesan jangka panjang dimana orang yang dianianya akan turut melakukan rasuah pada lain waktu, agar pekerjaan yang lain jatuh pula ketangannya.
2. Projek pembinaan akan terbengkalai atau mudah rosak. Jika suatu projek pembinaan yang sepatutnya diluluskan oleh Engineer atau Arkitek mengikut kesesuaian spesifikasi ilmu yang mereka pelajari tidak diguna pakai ketika itu kerana dirasuah dan menerima rasuah dari seseorang kontraktor maka projek pembinaan itu akan mudah terbengkalai atau mudah rosak. Kerana kontraktor yang membina projek berkenaan mahu cepat kaya dan inginkan marjin keuntungan yang tinggi.
3. Menyemarakkan perasaan dendam dan api kemarahan, sehingga boleh mencetuskan permusuhan. Hal ini biasanya akan terbit dari pihak yang merasa dianiaya yang mengetahui haknya jatuh ke tangan orang yang memberi rasuah.
4. Tidak akan ada keadilan dalam keputusan yang dibuat oleh hakim di mahkamah. Akibat rasuah orang yang sepatutnya bersalah lepas bebas dan orang yang tidak bersalah pula masuk penjara.
5. Jika pihak menegakkan undang-undang seperti Polis, SPRM, Kastam menerima rasuah, maka kes-kes kejahatan dan perbuatan buruk seperti membunuh, mengedar dadah, penyeludupan, aduan kes rasuah, merogol dan seumpamanya tidak dapat diselesaikan. Bahkan rakyat akan hilang kepercayaan kepada jabatan-jabatan berkenaan.
1. Kesan Terhadap Individu:
(i) Kehilangan pekerjaan.
(ii) Kejatuhan moral atau maruah.
(iii) Menerima hukuman.
(iv) Menghancurkan keharmonian hidup berumahtangga.
(v) Keluarga terabai.
2. Kesan Terhadap Masyarakat:
(i) Mengakibatkan ketidakadilan disebabkan mengenepikan hak-hak orang tertentu.
(ii) Menggalakkan jenayah dan melindungi penjenayah.
(iii) Membebankan golongan orang susah.
(iv) Memburukkan lagi taraf kemiskinan kerana sumber-sumber yang telah ditetapkan bagi membantu rakyat miskin diselewengkan.
3. Kesan Terhadap Negara:
(i) Menjejaskan kecekapan dan integriti pentadbiran.
(ii) Menjejaskan sosial serta kestabilan politik dan keselamatan.
(iii) Tumpuan pembangunan yang tidak seimbang.
(iv) Kenaikan kos barang dan perkhidmatan.
(v) Mengurangkan pendapatan negara.
(vi) Menurunkan mutu dan kualiti kerja atau produk yang dihasilkan.
PEYELESAIAN PENYAKIT RASUAH
Ada beberapa cara atau langkah yang difikirkan boleh mengurangkan masalah rasuah ini daripada berleluasa, antaranya:
1. Kembali kepada Islam dengan menyebarkan kefahaman terhadap konsep Islam kepada masyarakat seperti menjelaskan hukum Islam terhadap perbuatan rasuah dan mengenal pasti perbuatan yang diredhai Allah Subhanahu wa Ta‘ala mahupun yang sebaliknya.
2. Pendidikan Islam sejak dari usia kecil agar membentuk peribadi muslim yang beriman dan bertakwa, kerana dengan adanya iman dan takwa boleh menghalang seseorang itu daripada melakukan kejahatan.
3. Membentuk individu beretika mulia dengan menanam sikap amanah, jujur, menyuruh kepada melakukan kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan.
4. Menanamkan sikap minat belia-belia untuk mempelajari kitab-kitab agama dan sebagainya.
5. Memperbanyakkan dan mengutamakan aktiviti-aktiviti keagamaan, seperti membaca, menghafal dan merenung isi kandungan al-Qur’an, mengkaji hadis-hadis dan kitab-kitab agama.
6. Membentuk peribadi muslim kepada seorang yang mahu mengubah sikap diri sendiri daripada yang jahat kepada yang terpuji. Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirnya: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri …..” (11)
(Surah ar-R‘ad: 11)
7. Memberi kefahaman yang jelas tentang makna dan tujuan hidup yang sementara ini. Terimalah ketentuan Allah dengan redha dan berlapang dada..
8. Membersihkan jiwa dengan menanamkan kerohanian Islam. Jauhi daripada sifat mahukan hak orang lain.
9. Merapatkan diri dengan al-Khaliq menerusi amalan ibadat yang wajib dan sunat, seperti sembahyang sunat, berpuasa, berzikir, membaca al-Qur’an dan berselawat.
10. Menjalankan hukuman ta‘zir bagi memberi pengajaran kepada pelaku rasuah dan juga untuk orang ramai mengambil iktibar dengan hukuman tersebut.
11. Menyediakan peruntukan akta atau undang-undang bagi membentras gejala rasuah daripada berleluasa. Sebagai contoh, di Negara Brunei Darussalam peruntukan akta berkenaan disebut sebagai Akta Pencegahan Rasuah Bab (2) Penggal 131.
KESIMPULAN
Rasuah adalah perkara yang amat dilarang oleh syarak, bahkan mereka yang terlibat dengan amalan rasuah akan mendapat laknat daripada Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Perbuatan rasuah juga termasuk dalam perkara memakan harta orang lain dengan jalan yang salah. Kesannya setiap daging yang tumbuh dengan sesuatu yang haram, maka nerakalah yang lebih utama bagi orang tersebut, sebagaimana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Wahai Ka‘ab bin ‘Ujrah: “Tidak masuk syurga sesiapa yang tumbuh pada dagingnya daripada sesuatu yang haram, nerakalah lebih utama baginya.”
(Hadis riwayat Ahmad)
Hikmat di sebalik pengharaman Islam terhadap sumber-sumber pencarian yang tidak halal, Islam telah mencapai beberapa matlamat sosial dan ekonomi:
1. Menjalin hubungan antara manusia berdasarkan prinsip keadilan, persaudaraan, penjagaan kehormatan dan pemberian hak kepada orang yang berhak.
2. Islam telah menghapuskan faktor utama yang menyebabkan lebarnya jurang perbezaan ekonomi antara kelompok dan status masyarakat. Keuntungan yang keterlaluan, kebanyakannya datang daripada sumber yang haram berbeza dengan jalan yang baik, ia selalunya mendatangkan keuntungan yang sederhana dan logik.
3. Mendorong manusia agar bekerja dan berusaha, kerana haram memakan harta secara salah iaitu bukan berdasarkan pulangan hasil usaha atau tanpa berkongsi dalam keuntungan dan kerugian seperti judi, riba dan sebagainya, meskipun ia mendatangkan manfaat dari segi ekonomi.
Oleh itu, amalan rasuah hendaklah dicegah daripada berleluasa. Cara yang terbaik ialah memberikan pendidikan Islam sejak dari kecil lagi agar keimanan tersemai di dalam jiwa mereka. Apabila keimanan ada dalam jiwa setiap orang, nescaya segala perkara-perkara mungkar dan maksiat akan terhindar daripada mereka, sekaligus akan membina masyarakat dan negara yang aman lagi makmur
Oleh : Aziran Mat Nor
Tiada ulasan:
Catat Ulasan