Jumaat, 7 Januari 2011

PERKARA PENIPU SERTA PEMBOHONGAN TAK SELESAI DI DUNIA...SAMBUNG DIAKHIRAT..DISANA TAK BOLEH LARI SEBAB KITA TIADA KUASA LAGI

Tersudut: Rais baru sembuh dari ‘demam panas’
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Jan: Drs Khalil Idham Lim menyifatkan Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim sudah sembuh dari ‘demam panas’ dengan memberi kenyataan yang menafikan dakwaan terlibat dalam satu kes pada 2007 lalu.

Katanya, sehari selepas itu dia cuba menyerang Pakatan Rakyat dengan lupa bahawa masalah yang membelit dirinya tidak akan berakhir dengan penafian.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak itu menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Rais yang mendakwa kononnya Pakatan Rakyat dalam keadaan terdesak dan 'tersudut' sehingga sanggup bertindak di luar adab serta menyalahgunakan laman web termasuk khidmat blogger upahan.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu berkata, dengan munuduh tanpa bukti yang kukuh kononnya tindak tanduk tidak beradab Pakatan Rakyat termasuk mencerca kesultanan atau mempertikai konvensyen dan perlembagaan.

Malah, katanya, yang ketara ketika ini dalam isu pelantikan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor.

“Yang menghairankan saya adakah Rais ingat dengan menafikan dia sudah jadi bersih macam bayi yang baru dilahirkan sedangkan dia juga tidak sedikitpun nampak berani untuk menggunakan segala bala tentera yang ada kementeriannya untuk menampilkan blogger dan apa saja pihak yang didakwanya memfitnah beliau ke muka pengadilan,” kata Khalil kepada Harakahdaily.

Justeru itu, beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak mencabar Rais yang baru dapat ilham untuk menyerang kembali Pakatan Rakyat apabila baru menafikan skandalnya untuk mendakwa para blogger yang dianggap sebagai upahan.

Tambahnya, atau paling kurang membuat laporan polis untuk mereka disiasat dengan undang-undang yang ada bagi memastikan dakwaan Pakatan Rakyat mengupah mereka benar atau tidak.

“Tetapi setahu saya Rais pun sudah tidak sanggup untuk mengupah mana-mana blogger yang pro Umno kerana usianya dalam kabinet Najib nampaknya semakin singkat dengan isu tersebut.

“Malah saya meneliti banyak dari blogger Umno yang nampak seiring dengan blogger pro Pakatan dalam isu tersebut,” katanya yang juga Adun Titi Serong.

Baginya, lebih baik Najib menasihatkan Rais agar duduk diam dahulu sebelum banyak lagi telur busuk dilempar kepadanya, nanti busuknya akan merebak sehingga ke Dun Tenang.

Khalil menambah, dan tidak mustahil sampai PRU ke 13 untuk membuktikan itulah watak sebenar pimpinan BN yang pandai berlakon demi untuk kekal berkuasa.



Pihak tuduh Beng Hock bunuh diri perlu minta maaf
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Keputusan mahkamah koroner semalam jelas menunjukkan pandangan pihak tertentu khususnya media pro Umno BN bahawa mendiang Teoh Beng Hock membunuh diri adalah salah.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, tohmahan awal oleh pihak tidak bertanggungjawab itu bukan sahaja salah, namun tidak menghormati pihak keluarga dan keputusan mahkamah.

"PAS mendesak supaya pihak media yang membuat tohmahan sebelum ini memohon maaf secara terbuka kepada keluarga Teoh Beng Hock dan rakyat Malaysia amnya dengan mengeluarkan kenyataan penuh bagi menghormati keputusan mahkamah," gesanya.

Koroner Azmil Muntapha Abas semalam tidak dapat memutuskan sama ada mendiang dibunuh atau membunuh diri, justeru mengumumkan kes tersebut sebagai penghakiman terbuka atau "Open Verdict".

Azmil ketika membuat penghakiman berkata masih ada isu-isu yang belum diselesaikan pada kes bunuh diri dan menegaskan bahawa untuk menentukannya secara telahan adalah tidak boleh diterima.

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, mahu siasatan sepenuhnya dibuat dengan menubuhkan suruhanjaya diraja.

"Masa yang lama diambil dalam siasatan koroner telah menunjukkan tidak ada penyelesaian yang konkrit dalam kes ini," tambahnya lagi.

Ekoran itu juga, beliau turut mencadangkan supaya pegawai SPRM yang terlibat dalam penyiasatan mangsa pada malam kejadian, digantung tugasnya bagi memudahkan siasatan dijalankan.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati di tingkat lima, Plaza Masalam, Shah Alam pada 16 Julai, 2009, selepas beliau memberikan keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14 plaza itu.

Sementara itu, mengulas isu sama, Presiden Bersih 2.0, Ambiga Sreenevasan turut sependapat dengan pandangan Tuan Ibrahim.

Beliau dalam reaksi spontannya semalam mendakwa penghakiman terbuka tersebut telah menolak teori SPRM bahawa kematian Teoh disebabkan bunuh diri.

“Kenyataan bodoh SPRM tentang bunuh diri kini satu penipuan. Mesti ada orang yang kena bertanggungjawab,” kata melalui Twitter.



Kes Teoh: Majlis Peguam tunggu S'jaya Diraja
Jan 6, 11 11:51pm


Majlis Peguam hari ini mengulangi gesaannya supaya kerajaan menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja berhubung punca kematian Teoh Beng Hock.

Presidennya, Ragunath Kesavan berkata suruhanjaya itu perlu diberi ruang yang luas bagi menyiasat situasi dan punca kematian setiausaha politik exco Selangor Ean Yong Hian Wah itu, serta menyemak soal siasat dan teknik yang digunakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Kedua-dua aspek ini saling berkait dan tidak boleh dianalisis secara berasingan," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur.

Semalam, Mahkamah Koroner menolak bunuh diri sebagai punca kematian Teoh pada 2009.

Koroner Azmil Muntapha Abas, yang mendengar inkues bagi menyiasat punca kematian Teoh mulai 29 Julai 2009, turut memutuskan bahawa tidak ada penglibatan pihak ketiga dalam kes itu.

Teoh ditemui mati pada 16 Julai, 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan tersebut.

Ragunath berkata kerumitan kes tersebut memerlukan penelitian holistik dan menyeluruh semua fakta yang relevan oleh suruhanjaya siasatan diraja.

Beliau menyambut baik laporan bahawa kerajaan dijangka mengumumkan penubuhan suruhanjaya berkenaan.

- Bernama

Inkues yang telah berlangsung selama 18 bulan tersebut diibaratkan banyak pihak sebagai membazir waktu kerana kes tersebut masih tergantung.

Keputusan inkues semalam turut memberikan tamparan hebat kepada keluarga Teoh yang telah menunggu sekian lama untuk mencari jawapan terhadap kematian Teoh.

Turut berkongsi pandangan, Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

“Keputusan inkues yang telah menidakkan teori bunuh diri dan mengesahkan terdapat kecederaan pada Beng Hock sebelum jatuh adalah satu bukti kesalahan pada pihak SPRM dan polis dan juga satu munasabah yang kuat untuk mewujudkan sebuah suruhanjaya siasatan diraja untuk menyiasat kematian Teoh Beng Hock,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, The Malaysian Insider hari ini melaporkan bahawa kemungkinan besar kabinet Datuk Seri Najib Razak akan mengumumkan pembentukan sebuah suruhanjaya diraja minggu hadapan selepas perbincangan diadakan dengan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail hari ini.


MB: Khusrin sah SUK, tapi...
Jimadie Shah Othman
Jan 6, 11
8:29pm


Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini berkata beliau menerima pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru Datuk Mohammedd Khusrin Munawi sebagai sah di sisi undang-undang.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri tidak akan membenarkan Khusrin mengangkat sumpah kerahsian, dan oleh itu tidak membolehkan beliau menghadiri mesyuarat exco negeri.

Khalid berkata, Khusrin tidak boleh mengangkat sumpah tersebut sehinggalah selepas Dewan Undangan Negeri diadakan untuk membincangkan pindaan terhadap Undang-undang Tubuh Negeri selangor berhubung pelantikan SUK.

Beliau diminta mengulas titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah supaya isu pelantikan Khusrin tidak dipolitik dan disensasikan sehingga mengelirukan rakyat.

Menteri besar berkata beliau tiada sebarang masalah memberikan kerjasama, seperti dititahkan sultan.

Bagaimanapun, kata Khalid, perkara itu melibatkan hal pengurusan negeri.

"Tentang kerjasama, datang tengok beliau angkat sumpah, itu pun kerjasama juga," katanya.

Mengenai cadangan pindaan terhadap undang-undang tubuh negeri, Khalid berkata:

"Pertama, panggil bersidang di dewan. (Sama ada) sebarang resolusi dan rang undang-undang perlu dipersembahkan pada Sultan, jawapannya tidak."

Berhubung kuasa memanggil dewan bersidang, Khalid mengatakan perkara itu juga "terpulang pada speaker."

Ditanya tentang titah Sultan Selangor yang mahukan cadangan itu dipersembahkan terlebih dahulu kepada Baginda, Khalid berkata, ia hendaklah dimaklumkan pada speaker dahulu.

Bagaimanapun, tambahnya: "Tiap-tiap minggu saya jumpa sultan".

Khalid juga positif cadangan pindaan itu akan mendapat perkenan sultan.

"(Kita) tak perbesar (isu). Saya hendak betulkan perkara ini. Saya ingat Sultan pun setuju. Takkan tak setuju," katanya.

Dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor di bangunan SUK Shah Alam hari ini, Khalid enggan membuat spekulasi tentang hasil sidang itu nanti.

"Terpulang pada dewan, positifkah, negatifkah. Tapi saya tak boleh buat spekulasi," katanya.


Sementara itu, Khalid berkata SUK terdahulu, Datuk Ramli Mahmud tidak memaklumkan kepada kerajaan negeri berhubung pelantikan Khusrin.

Menurut kronologi komunikasi pelantikan Khusrin yang dikeluarkan oleh istana, Ramli berkomunikasi secara langsung dengan wakil-wakil Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan berhubung pelantikan tersebut.

Menteri besar berkata, isunya ialah perkara itu tidak diberitahu kepada beliau.

Katanya, Ramli tidak memberitahu beliau dan Sidek memilih untuk berurusan dengan Ramli sahaja, dan Ramli pula memilih untuk berurusan dengan Sidek tanpa pengetahuan menteri besar.

Ini, kata Khalid, merupakan salah satu isu yang membawa kepada masalah tersebut.

Ditanya sama ada ia merupakan satu tindakan sabotaj, Khalid menjawab: "Itu bergantung bagaimana anda menulisnya".

Beliau juga menolak dakwaan setiausaha sulit sultan Selangor, Datuk Mohd Munir Bani pagi ini bahawa beliau tidak membincangkan calon-calon SUK dengan suruhanjaya perkhidmatan awam lebih awal.

"Saya sudah berbincang dengan jabatan perkhidmatan awam sejak tahun 2009 ketika tempoh perkhidmatan Ramli disambung."



'Agong diguna tarik Nik Aziz ke pertemuan kontroversi'
Hazlan Zakaria
Jan 6, 11
7:26pm


Ahli parlimen PAS Shah Alam Khalid Samad mendakwa Umno telah menggunakan Yang di-Pertuan Agong untuk menarik mursyidul am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat menghadiri pertemuan kontroversi pada 25 Disember di Istana Istana Terengganu di Kuala Lumpur.

NONEKatanya, tindakan itu sebenarnya menunjukkan bagaimana
terdesaknya Umno yang sanggup menggunakan Seri Paduka untuk menjemput pemimpin PAS menghadiri majlis makan malam itu.

Khalid membuat dakwaan itu dalam satu sidang akhbar di pusat perkhidmatnya di Shah Alam hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin turut hadir dalam pertemuan tersebut.

Pertemuan tersebut telah mencetuskan spekulasi mengenai wujudnya usaha untuk memulihkan semula perbincangan mengenai 'kerajaan perpaduan'.

Nik Aziz enggan mengulas mengenai pertemuan tersebut kepada pihak media, dengan menyatakan bahawa beliau perlu menghormati pertemuan tertutup itu.

Bagaimanapun, Khalid berkata, satu taklimat telah diberikan oleh mursyidul am itu mengenai perkara tersebut dalam satu mesyuarat badan penerangan PAS Kelantan.

Maklumat daripada pertemuan itu telah 'ditiris' kepada para bloger oleh beberapa pemimpin PAS.

NONEMalah pengarah pilihan raya PAS Kelantan, Abdul Fatah Haron, menulis mengenainya dalam Facebook.

Khalid berpendapat ini menunjukkan bagaimana kuatnya Pakatan sehinggakan Umno terpaksa menggunakan cara licik seperti itu untuk cuba memujuk PAS meninggalkan sekutunya.

Katanya lagi, adalah penting untuk diketahui bahawa pemimpin PAS memahami yang konsep kerajaan perpaduan dan kerjasama dengan Umno, telah ditolak oleh ahli parti itu.

Menurutnya, walaupun apa pun yang dibincangkan di majlis makan malam itu, PAS akan tetap terus bersama dengan Pakatan.

Secara berseloroh, Khalid berkata, situasi tentu begitu terdesak sekali bagi Umno sehinggakan Najib dan Muhyiddin bersetuju hadir di majlis makan malam yang sama.

Katanya, ini kerana bukan mudah bagi PM dan DPM untuk hadir bersama," tambahnya.




Saya tak sebut 'balik India', kata ADUN Komtar
Susan Loone
Jan 6, 11
3:45pm


ADUN Komtar Ng Wei Aik telah mengarahkan peguamnya supaya menghantar surat tuntutan terhadap Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) kerana menuduh beliau mengeluarkan kenyataan rasis untuk menghina umat Islam di Pulau Pinang.

penang attack on anti isa forum 211110 ng wei aik pcNg, yang juga setiausaha politik kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng, mahu kongres itu menjelaskan, menarik kembali dan memohon maaf kerana menuduhnya menggunakan perkataan "tutup kedai, balik India, terhadap pemilik restoran, Syed Kassali Mohamad Aliyar .

Ng dilaporkan telah mengeluarkan kata-kata tersebut terhadap beberapa pekerja Syed Mohamad ketika menutup kedai nasi kandar bersama-sama dengan pegawai penguatkuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang dua hari lalu.

Ditanya wartawan di Pulau Pinang mengenainya, Ng mengulangi apa yang ditulis dalam tweetnya pagi ini di mana beliau bersumpah tidak pernah mengatakan 'balik India' terhadap sesiapa pun.

Ng berkata, beliau berada di premis tersebut pada malam berkenaan ketika dia dituduh mengeluarkan kata-kata tersebut apabila berlaku satu kemalangan di sana, yang melibatkan sebuah kereta dan sebuah warung pemilik berkenaan.

"Kereta itu telah melanggar sebuah gerai yang dimiliki oleh restoran itu... nasib baik ia tidak melanggar pelanggan mereka... Jika tidak, apakah pemilik kedai itu boleh dipertanggungjawabkan?" soalnya.

"Jadi, sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, kami terpaksa membuang sebarang halangan di sepanjang kedai tersebut untuk menjaga keselamatan awam," katanya sambil menambah, tindakan itu boleh dipertahankan dan pihaknya tidak melanggar sebarang undang-undang.

"Saya tidak pernah menyebut India atau orang India ketika kejadian tersebut... kita mengambil tindakan bukan kerana seseorang itu Melayu, Cina atau India ... tapi menurut undang-undang."

Ng berkata, jika benar beliau menyebut kata-kata rasis tersebut, maka sudah tentu pemilik kedai itu atau kumpulan Melayu-Muslim akan terus bertindak.

"Mengapa Kimma hanya bertindak sekarang? Sesudah tiga hari," katanya.

"Saya yakin Kimma tidak akan boleh menjawab soalan ini," tambahnya.

Semalam, pengerusi Kimma Pulau Pinang, Faruk Raja Muhammad mempersoalkan sama ada seseorang wakil rakyat boleh melemparkan ucapan rasis dan bertindak kasar terhadap rakyat.

"Dia tidak profesional dalam melaksanakan tugasnya," kata Faruk kepada wartawan semalam.

Oleh itu, katanya, Kimma mahu kerajaan negeri bertanggungjawab terhadap tindakan tersebut dan memohon maaf kepada masyarakat India Muslim di negara ini.





Tiada ulasan: