Khamis, 20 Januari 2011

BIAR MANUSIA PANDANG RENDAH JANGAN ALLAH PANDANG RENDAH ATAU TAK MAHU PANDANG LANGSUNG...ITU LAGI PARAH....

PAS dakwa Dr. Mahathir lupa sejarah
Rusly Yasmin

KUALA LUMPUR, 20 Jan: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mendakwa bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai lupa sejarah apabila mempersoal tindakan PAS meletakkan calon wanita bagi PRK Dun Tenang.

Menurutnya, PAS tidak pernah melarang wanita daripada bertanding dalam pilihan raya sebagaimana didakwa oleh Dr. Mahathir, malah telah mengamalkannya sejak tahun 50-an lagi.

"Saya terkejut dengan kenyataan Tun Mahathir yang kata PAS tak konsisten.

"Saya tak tahu bila PAS kata calon wanita diharamkan kerana PAS pernah melantik Khadijah sebagai calon pertamanya dalam pertandingan tiga penjuru di Dungun Terengganu.

"Saya ingat Tun Mahathir ni sudah hilang ingatan terhadap sejarah," kata Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Khadijah Sidek menjadi Ahli Parlimen wanita pertama memenangi kerusi Dungun pada 1959 iaitu pilihan raya umum pertama selepas negara merdeka.

Semalam, Dr Mahathir berkata tindakan meletakkan calon wanita pada pilihan raya kecil Dun Tenang menunjukkan PAS tidak berpegang pada janji.

Katanya, PAS dahulu mendakwa tidak boleh meletakkan calon wanita tetapi sekarang boleh.

Mengulas lanjut Mahfuz berkata, pemilihan calon wanita mewakili PAS menunjukkan parti itu dan Pakatan Rakyat mengiktiraf peranan wanita khususnya untuk menguruskan rakyat.

Jelasnya lagi, Dr. Mahathir juga diminta melihat amalan kerajaan PAS negeri Kelantan dan Kedah apabila memperuntukkan kerusi exco untuk wanita.

Mengulas pemilihan Normala Sudirman sebagai calon PAS bagi PRK Tenang 30 Januari ini, Mahfuz berkata beliau yakin Normala mampu membawa visi baru untuk golongan wanita, khususnya wanita muda.

Normala, 38, yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS Labis akan dicabar calon Umno, Mohd Azhar Ibrahim.

“Beliau (Normala) seorang wanita muda yang berani, yang sanggup untuk meletakkan jawatan dalam perkhidmatan untuk berkhidmat kepada rakyat,” kata Mahfuz.



Senarai Hitam: PAS mahu perbincangan sebelum 28 Feb
Rusly Yasmin

KUALA LUMPUR, 20 Jan: PAS mahu satu perbincangan diadakan antara kerajaan, pihak Polis Diraja Malaysia Malaysia (PDRM) dengan rakyat sebelum tempoh pembekuan sementara senarai hitam berakhir 28 Februari ini.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, beliau yang juga Pengerusi Kempen Anti Saman Ekor (Kase), sedia mewakili rakyat membincangkan perkara itu yang sehingga kini tidak menampakkan sebarang tanda penyelesaian munasabah.

"Saya masih mengharapkan bahawa sebelum 28 Februari ini ada perbincangan dengan saya yang akan mewakili rakyat yang tertindas ini.

"Dia mesti beranilah, bukan saya nak lawan atau nak apa," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, di Jalan Raja Laut hari ini.

Menurutnya, terdapat beberapa perkara yang perlu dibincangkan termasuk pindaan terbaru Rang Undang-undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 yang baru diluluskan secara tergesa-gesa di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Tambahnya lagi, rang undang-undang tersebut dilihat tidak menyelesaikan pelbagai masalah besar berbangkit, antaranya berkaitan kemalangan maut, kesalahan memandu secara merbahaya, saman ekor dan masalah senarai hitam pemilik kenderaan.

Beliau sebelum ini juga menuntut agar segala saman ekor yang dibuat sebelum pindaan undang-undang 2010 dihapus kira kerana tidak menepati peruntukan undang-undang.

Ianya termasuk tiada tanda amaran sebelum 500 meter dari kamera perangkap had laju yang dipasang.

Apa yang dirisaukan katanya, pindaaan rang undang-undang baru tersebut akan menjadikan saman ekor sebagai perniagaan dan bukan untuk mendidik rakyat.

"Dulu masa dia amibil ramakaman imej tetapi pada waktu itu tak ada peruntukan undang-undang yang menjadikan rakaman itu bahan bukti untuk menyabitkan kesalahan.

"Selepas pindaan undang-undang baru ia jadi bahan bukti. Maksudnya kesalahan undang-undang (sebelum pindaan) ini tak boleh pakai," tambahnya lagi.

Mahfuz sebelum ini juga, telah menghantar memorandum kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bagi menagguhkan perlaksanaan pindaaan rang undang-undang baru tersebut.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, pada Ogos tahun lalu mengumumkan senarai hitam pemilik kenderaan ditarik balik sementara waktu sehingga 28 Februari tahun tahun ini.

Berikutan itu, semua pemilik kenderaan yang mempunyai masalah untuk memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu boleh berbuat demikian sehingga tempoh itu.



M'sia antara negara catat pelarian modal tertinggi
Jan 20, 11 6:22pm

Malaysia tersenarai antara negara yang merekodkan jumlah aliran wang haram tertinggi dalam tempoh sembilan tahun dalam dekad lalu, menurut laporan sebuah pemerhati kewangan Global Financial Integrity (GFI).

Laporan itu menyebut, aliran wang keluar dari negara ini meningkat lebih tiga kali ganda dalam tempoh 2000 hingga 2008.

Aliran wang keluar dari Malaysia pada 2000 berjumlah RM67.7 bilion. Lapan tahun kemudian, jumlah ini bertambah sehingga RM208 bilion.

Laporan itu turut menyatakan amaran bahawa peningkatan pelarian modal mendadak ini berlaku pada tahap yang jarang diperhatikan di negara Asia.

Faktor di sebalik aliran wang haram yang besar ini – dianggarkan berjumlah RM889 bilion dalam tempoh antara 2000 hingga 2008 – bagaimanapun sukar dipastikan.

Faktor berkenaan adalah di luar skopnya, menurut laporan itu lagi.

Bagaimanapun, isu-isu tadbir urus yang signifikan melibatkan sektor awam dan swasta memainkan peranan utama dalam pengubahan modal haram daripada negara ini, laporan itu dipetik.


Penduduk Klang berarak bukti setia pada Sultan
Fadzly Esa
Jan 19, 11
8:22pm


Kelab penyokong Pakatan Rakyat menganjurkan perarakan di bandar diraja Klang bagi menyatakan kesetiaan mereka kepada Sultan Selangor pada Jumaat ini.

Wakil Ketua Kampung Pandamaran Jaya, Abu Bakar Shaari Husin berkata dijangka lebih 400 penduduk sekitar akan berhimpun di perkarangan Masjid Jamek Sultan Sulaiman, Klang selepas solat Jumaat.

NONEMenurutnya, mereka akan berarak ke Istana Alam Shah, Klang untuk menyerahkan memorandum rakyat Selangor kepada wakil istana.

"Memorandum rakyat Selangor ini adalah untuk menyatakan ikrar taat setia dan kasih sayang kami kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdu Aziz Shah Alhaj dan dipertuan negeri Selangor Ehsan serta segala daerah takluknya.

"Memorandum ini juga turut menyatakan bahawa kami rakyat Selangor berusaha sedaya upaya kami untuk mempertahankan institusi raja dan kami berusaha sedaya upaya untuk memberdaya institusi raja selaras dengan prinsip Raja Berpelembagaan," katanya di lobi Bangunan Sultan Abdul Aziz Shah di Shah Alam, petang tadi.

Beliau berharap seluruh rakyat negeri Selangor daripada segenap lapisan masyarakat untuk sama-sama hadir ke himpunan ini.

Sementara itu, ditanya sama ada mereka memohon permit daripada pihak polis untuk berarak, jurucakap penganjur berkata masih dalam proses untuk bertemu dengan polis serta sudah memaklumkan kepada kerajaan negeri dan pihak istana.
"Kita harap perarakan ini tidak mendapat sebarang masalah," kata jurucakap penganjur.



ADUN BN dinasihat hadir jika taat sultan

SHAH ALAM - Kesemua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) digesa untuk hadir Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) tergempar 24 Januari ini sebagai tanda hormat dan taat setia kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, kehadiran mereka adalah wajid kerana sidang itu telah diperkenan oleh Sultan.

Menurutnya, Pakatan Rakyat (PR) tidak akan mengambil kesempatan dalam isu tersebut terutama untuk tujuan memusatkan kuasa sultan kepada Kerajaan Negeri.

”Saya menyeru semua ADUN BN supaya tidak memboikot Sidang DUN ini dan menyokong usaha mengembalikan kuasa sultan ini.

”Kita tidak pernah mengambil kesempatan seperti BN, kami hanya mahu kuasa perlantikan itu dikembalikan kepada Sultan, Menteri besar dan Jawatankuasa Perkhidmatan Awam (JPA),” katanya pada sidang media, semalam.

Menurutnya, PR juga tidak teragak-agak untuk mengadakan demonstrasi jalanan bagi menuntut Kerajaan Pusat mengembalikan kuasa kepada Menteri Besar.

”PR termasuk DAP bukan anti-institusi raja Melayu. Kita tak ambil kesempatan melobi, beri imbuhan dan tak guna kuasa untuk pusatkan lantikan kepada menteri besar,” katanya.

Beliau berkata, ahli dewan BN terdiri di kalangan parti MCA perlu menyokong usaha dilakukan oleh PR bagi mengembalikan semula kuasa pelantikan setiausaha kerajaan negeri kepada Sultan dan menteri besar.

Menurutnya, dahulunya hanya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) diberi kuasa lantikan, tetapi pada kali ini biarlah sultan diberi perkenan dan menteri besar itu sendiri melantik setiausaha SUK.

”Ingin saya tekankan, persidangan dewan khas ini kita bukan nak rombak, tukar dan beri kuasa sepenuhnya pada menteri besar,” katanya.



BN pandang rendah kemampuan PR mentadbir: Azizan

ALOR SETAR - Pemimpin Barisan Nasional (BN) akan terus memperlekeh usaha baik yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat (PR) kerana mereka memandang rendah kemampuan PR mentadbir.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, walaupun PR cuba membuat pembaharuan dengan mengusulkan cadangan yang baik, antaranya pelan 100 Hari PR yang diumumkan bulan lalu, namun dianggap mustahil untuk dicapai.

“Pemimpin BN memang suka perlekeh apa yang PR buat. Mereka dakwa pemimpin PR tidak tahu memerintah negara jika berpeluang, sedangkan empat negeri yang ditadbir PR menunjukkan prestasi baik dalam pentadbiran,” katanya.

Menurutnya, apa yang diuar-uarkan kepada rakyat selama ini adalah antara perancangan PR sekiranya mengambil alih tampuk pemerintahan, dan ia adalah strategi politik untuk menawan hati rakyat, sepertimana yang dibuat oleh parti politik lain.

“Itu perancangan kita, kita umum supaya rakyat tahu apa yang akan kita laksanakan. Kita pun bukan cerita lebih-lebih pelan itu,” katanya.

Azizan berkata, maklum balas daripada pemimpin parti lawan tidak harus diambil kira kerana tidak berkepentingan.

“Contohnya di Kedah, sejurus selepas saya ambil alih Kedah daripada tangan BN, mereka kata saya akan gulung tikar selepas tiga bulan memerintah. Tapi sekarang dah nak masuk tiga tahun, tak gulung tikar pun,” katanya sinis.

Menurutnya, prestasi Kerajaan Negeri kini amat membanggakan, malah jauh lebih baik jika dibandingkan dengan pemerintahan BN sebelum ini.

“Sebelum ini kedudukan kewangan negeri kurang memberangsangkan tetapi awal tahun ini, kita dapati tak ada defisit, termasuk hasil negeri juga bertambah. Saya andaikan rakyat kini boleh menilai kerajaan mana lebih baik untuk tadbir Kedah,” katanya.

Sebelum ini, beberapa pemimpin BN termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membidas pelan 100 hari yang dibentangkan oleh PR, yang disifatkannya sebagai populis dan tidak bertanggungjawab.

Najib dipetik berkata, selepas dikaji pelan itu tidak berpaksi kepada kenyataan kerana tidak ada pembentangan dari aspek kewangan.



Pemilihan anak bekas ADUN Tenang bukan satu kelebihan


SENAI – Pas menganggap pemilihan calon Barisan Nasional (BN) bagi bertanding kerusi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, Azhar Ibrahim, 39, tidak memberi sebarang kelebihan pengundian buat calon tersebut.

Pesuruhjaya Pas Negeri, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, biarpun Azhar adalah anak bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tenang, Ibrahim Daud dan juga bekas Ketua UMNO Bahagian Labis selama beberapa penggal, ia tidak dilihat sebagai pengukur bagi meraih undian di Tenang.

“Saya melihat pelantikan Azhar ini persaingan yang baik, di mana kedua-dua calon masih muda. Dalam negara demokrasi ini pengundi boleh buat pemilihan inginkan calon wanita atau lelaki.

“Faktor latar belakang beliau (Azhar) sebagai anak bekas ADUN tidak memberi kelebihan. Tiada banyak perubahan dan pembangunan yang dilakukan di DUN Tenang, malah Azhar juga tidak berkhidmat di Tenang, sebelum ini,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, semalam.

Dr Mahfodz berkata, pengundi kini boleh menilai calon yang layak untuk memimpin mereka. Jika mahu perubahan mereka perlu memberi peluang kepada Pas dan Pakatan Rakyat dan penilaian ini juga boleh dibuat menerusi negeri yang ditadbir Pas dan BN.

Bagaimanapun, beliau tidak menolak kemungkinan kedua-dua calon mempunyai kelebihan, namun beranggapan Normala mempunyai harapan yang lebih cerah kerana beliau adalah bekas guru dan bermastautin di Tenang dan lebih dikenali dan rapat dengan masyarakat di situ.

Azhar, yang dilahirkan di Labis, sebelum ini bertugas sebagai Penolong Pegawai Daerah Kecil Rengit dan bergiat aktif di dalam beberapa pertubuhan belia tempatan.

“Kita harapkan dapat berkempen dengan bersih dan tenang. Sebanyak 53 peratus pengundi di Tenang adalah wanita, tentunya Normala mempunyai kelebihan, sekali gus mencapai kemenangan,” katanya.

Menurutnya, seramai 5,000 anggota jentera parti itu telah mula berkampung di Tenang dan akan bekerja keras dalam proses berkempen kelak.

KOMEN ...ADA JAWATAN NI....KENA WARISI...BAGAIMANA ORANG LAIN

Tiada ulasan: