Khamis, 13 Januari 2011

KEADILAN MEMANG SATU TUNTUTAN ISLAM...JIKA KITA TAK ADIL DAN DOUBLE STANDARD....MAKA TELAH MELAKUKAN LARANGAN ALLAH..

100 Hari: Dulu perlekeh, kini takut debat

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Jan: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak nampaknya membuat alasan yang bukan-bukan untuk mengelak daripada berdebat dengan Datuk Seri Anwar, kata Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim.

Najib dipetik berkata tidak nampak apa-apa hasil daripada debat yang dicadangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim "Pelan 100 hari" Pakatan Rakyat.

“Saya menyokong dengan kenyataan Perdana Menteri yang berkata yang penting ialah penilaian daripada rakyat dan biar rakyat yang menentukannya.

“Dan inilah alasan yang sebenar kepada Najib yang takutkan rakyat menilai hujah yang dikemukakan olehnya yang mewakili BN dan menilai hujah dari Anwar yang mewakili Pakatan Rakyat,” kata Khalil dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Tawaran "Pelan 100 hari" Pakatan Rakyat jika menang pada pilihan raya umum ke-13 dengan menjanjikan antara lainnya pemansuhan tol dan kenaikan elaun untuk guru adalah tawaran yang ditakuti oleh Najib sehingga ianya menjadi perhatian sejak dibentang pada Konvensyen Pakatan Rakyat di Pulau Pinang awal Disember tahun lepas.

“Seingat saya Najib mengeluarkan kenyataan awalnya memperlekeh tawaran itu sehari selepas konvensyen Pakatan Rakyat dan mengatakan akan membuat kenyataan lain setelah membuat kajian,” ujarnya.

Tetapi, kata beliau yang peliknya kenyataan demi kenyataan Najib selepas itu nampaknya untuk berselindung dengan hakikat bahawa tawaran itu adalah dalam ruang lingkup kemampuan negara dan berulang kali Pakatan Rakyat dikatakan akan membankrapkan negara.

Beliau yang juga Adun Titi Serong berkata, Najib dan ramai pakar ekonomi upahan BN menggambarkan sesuatu yang tidak masuk akal dan menyifatkan pelan itu sebagai tidak bertanggungjawab dan boleh menyebabkan negara muflis.

Tambahnya, penjelasan yang sangat mudah yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat ialah betapa pelan 100 hari memerlukan biaya sekitar RM19 billion sedangkan bajet yang membazir dan tidak sepatutnya dibentang oleh Najib untuk bajet 2011 melebihi dari jumlah itu.

“Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Anwar dia menegaskan jumlah dana yang diperlukan untuk melaksanakan Janji 100 Pakatan Rakyat hanyalah RM19.2 bilion; yakni sama dengan subsidi korporat yang diberikan kepada IPP milik kroni setiap tahun.

“Jumlah ini adalah terlampau sedikit berbanding RM51 bilion yang hilang setiap tahun akibat ketirisan dan rasuah demi memastikan kroni gembira dan bersenang-lenang,” tambahnya yang juga Ketua Penerangan PAS Perak.

Jelasnya, sebagaimana yang disifatkan Anwar bahawa Umno BN berselindung di sebalik penguasaan media untuk memadamkan fakta, akhirnya isu yang diperkatakan secara terbuka ini mendedahkan kepada rakyat bahawa apa yang kemukakan oleh Pakatan Rakyat dalam janji 100 harinya adalah sesuatu yang masuk akan dan boleh dilaksanakan.

Ini, katanya jauh sekali dari membankrapkan negara kerana yang akan memufliskan negara adalah penerusan kuasa oleh BN yang mesti dihentikan oleh rakyat pada PRU yang ke 13 akan datang.

“Apabila rakyat sedar bahawa tawaran dari Pakatan Rakyat adalah yang terbaik dan cuba dinafikan dengan putar belit dari pimpinan BN tanpa berani untuk berdebat maka menurut perkiraan saya BN sekarang dalam keadaan terdesak,” ujarnya lagi.

Katanya, asakan dan penjelasan oleh pimpinan Pakatan Rakyat mengenai kewajaran tawaran 100 hari adalah bahan kempen yang berterusan untuk menumbangkan BN dalam PRU ke 13 akan datang.



Kenyataan media Dr Hasan Ali
Dr Hasan Ali

PAS Selangor terpanggil untuk membuat kenyataan rasmi berhubung dengan isu perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor. Isu ini telah berlarutan selama beberapa minggu dan menimbulkan pelbagai reaksi daripada berbagai pihak. PAS Selangor bersukacita untuk membuat kenyataan dan meletakkan kemelut ini dalam perspektif yang rasional dan bijaksana.

PAS Selangor berpendapat bahawa dalam menangani isu ini semua pihak yang terbabit harus memberi pertimbangan kepada empat unsur yang terpenting dalam pengurusan pembangunan negeri ini. Unsur-unsur tersebut ialah istana, kerajaan negeri, jentera pentadbiran melibatkan pegawai dan kakitangan kerajaan dan rakyat jelata. Keempat-empat unsur ini mesti diharmonikan supaya Pakatan Rakyat yang telah diberi amanah untuk mengurus negeri ini terus diberi kepercayaan oleh kesemua unsur yang disebutkan.

Dalam bersama-sama menerajui negeri, saya dan PAS Selangor sering diingatkan oleh pucuk pimpinan tertinggi parti supaya pada setiap masa menjalin hubungan yang baik dengan pihak istana, pegawai dan kakitangan kerajaan serta rakyat jelata.

PAS Selangor beranggapan bahawa punca kepada kemelut ini adalah wujudnya jurang komunikasi antara unsur-unsur utama yang disebutkan. Jurang yang ada menjadi bertambah dalam bila terdapat ada pihak-pihak yang mengambil kesempatan menangguk di air keruh terhadap isu ini.

Selain daripada empat unsur itu, wujud dua lagi unsur yang saling berkaitan iaitu peruntukan undang-undang dan juga amalan konvensyen. Dalam kes lantikan Setiausaha Kerajaan negeri,PAS Selangor berpendapat bahawa kedua-dua peruntukan perundangan dan konvensyen harus terus dipertahankan lebih-lebih lagi di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Dalam menghadapi isu ini, PAS Selangor menghormati langkah yang telah dan akan diambil oleh kerajaan negeri. Pada masa yang sama akur kepada peranan istana dalam proses lantikan tersebut di samping terus menyanjung institusi raja yang bebas daripada sebarang campur tangan politik yang membabitkan urusan negeri. PAS Selangor menyarankan agar semua pihak memahami dan mengiktiraf kepentingan institusi raja, kerajaan negeri, jentera pentadbiran kerajaan dan kuasa rakyat jelata demi keberlangsungan negeri tercinta ini.

PAS Selangor akan menggunakan seluruh kebijaksanaan, keterbukaan dan pengalaman parti bagi menjernihkan keadaan ini. PAS Selangor bimbang jika isu ini tidak ditangani dengan cara yang sebaik-baiknya, dikhuatiri keadaan akan menjadi bertambah keruh. Pengalaman PAS mentadbir sebuah negeri lebih daripada 20 tahun boleh menjadi iktibar dan panduan kepada penyelesaian masalah yang sedang dihadapi.

PAS Selangor akan berusaha ke arah mencari titik penyelesaian dengan seberapa segera melibatkan isu ini. Rakyat Selangor sedang menikmati buah pembangunan dengan pendekatan memartabatkan rakyat melalui falsafah pembangunan “Merakyatkan Ekonomi Selangor”. Rakyat Selangor tidak rela dijerumuskan dengan isu-isu yang tidak berkesudahan.

PAS Selangor bersedia pada bila-bila masa untuk menawarkan khidmat dari sudut pemikiran, tindakan dan pengalaman yang diperlukan oleh mana-mana pihak demi mengharmonikankeadaan serta membolehkan negeri ini berfungsi dengan sebaik-baiknya untuk menjamin kesejahteraan seluruh rakyat di negeri ini.

DATUK DR HASAN MOHAMED ALI

Pesuruhjaya PAS Selangor

12 Januari, 2011


PAS Selangor gesa Malaysiakini betulkan laporan

Harakahdaily

KUALA LUMPUR 13 Jan: PAS Selangor menggesa portal berita Malaysiakini membuat pembetulan berkaitan laporan mengenai kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali yang disiarkan semalam.

Setiausaha PAS Selangor, Khairuddin Othman berkata, laporan Malaysiakini itu sangat berbeza dengan kenyataan serta maksud sebenar Pesuruhjaya PAS Selangor ketika mengadakan sidang media berhubung isu perlantikan bekas Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor, Datuk Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) yang baru.

Kata beliau, tajuk laporan Malaysiakini 'PAS Selangor makin mesra dengan Kusrin' sangat mengelirukan malah telah menimbulkan salah faham dikalangan ahli-ahli PAS.

Selain itu kata beliau, laporan Malaysiakini yang menyebut: 'Hassan juga memberikan amaran kepada kerajaan negeri Selangor supaya tidak menyerang Khusrin secara peribadi kerana ia tidak adil dan boleh menimbulkan masalah dengan 28,000 kakitangan kerajaan yang ada' - merupakan satu pembohongan kerana Pesuruhjaya tidak pernah mengeluarkan kenyataan seperti itu sepanjang sidang media.

Malahan katanya, Malaysiakini juga menambah cerita dengan memetik Hassan Ali kononnya berkata "Jika mereka buat piket, kita akan bermasalah,".

"Saya tidak tahu bagaimana laporan berita seperti ini boleh dibuat, sama ada wartawan tersalah lapor atau editor yang keliru.

"Justeru saya mengesa Malaysiakini membuat pembetulan semula secara terbuka dan meminta maaf kepada Pesuruhjaya. Laporan berita ini telah menimbulkan masalah kepada PAS Selangor dengan ahli-ahli dan menjejaskan hubungan kami dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat," kata beliau kepada Harakahdaily.

Semalam, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali turut mengingatkan pimpinan PAS Selangor supaya tidak bercanggah dengan keputusan PAS Pusat dalam isu di Selangor ekoran laporan tersebut.

Ditanya sama ada PAS Selangor mahu mengambil tindakan tegas seperti menyaman Malaysiakini, Khairuddin berkata pihaknya tidak terfikir untuk sampai ketahap itu.

"Ini mungkin hanya kekeliruan atau kesilapan yang tidak disengajakan, tak perlulah pergi hingga ke mahkamah. Lagipun saya percaya Malaysiakini akan bersikap profesional dengan mengambil kira etika kewartawanan mereka dalam perkara ini," kata beliau.

Menurut Khairuddin, pihaknya akan menghantar notis rasmi kepada Malaysiakini berhubung perkara itu dalam masa terdekat.

Menjelaskan perkara sebenar, Khairuddin berkata semalam PAS Selangor telah mengeluarkan pendirian rasmi yang pertama berhubung kemelut perlantikan SUK di Selangor melalui sidangmedia oleh Pesuruhjaya sendiri.

Dalam kenyataan bertulis yang dibacakan oleh Pesuruhjaya kata beliau, PAS mahu isu di Selangor diselesaikan secara bijak dengan mengambil kira empat unsur penting iaitu istana, kerajaan negeri, kakitangan kerajaan dan rakyat.

Katanya, PAS juga menekankan dua unsur berkaitan yang perlu diberi perhatian oleh semua pihak yang terlibat dalam isu perlantikan SUK iaitu peruntukan undang-undang dan amalan konvensyen.

"Saya disebelah Pesuruhjaya sepanjang sidang media itu, tidak timbul isu PAS Selangor tidak menyokong kerajaan negeri seperti yang cuba digambarkan oleh Malaysiakini, malah dalam kenyataan yang sama turut ditegaskan PAS akan bersama-sama dengan kerajaan negeri dalam isu ini," jelas beliau.

Bahkan tambah beliau lagi, Pesuruhjaya sendiri menegaskan pihak PAS bersama dalam usaha mengadakan sidang DUN yang akan mencadangkan meminda Perlembagaan Negeri bagi mengambalikan semula kuasa kerajaan negeri dan fungsi Raja berpelembagaan dalam kontek melantik Setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan dan penasihat undang-undang.

Bagaimanapun kata Khairuddin, beliau percaya kekeliruan Malaysiakini itu berpunca daripada soalan wartawan kepada Pesuruhjaya iaitu bagaimana hubungan beliau sebagai Exco Agama Selangor dengan Kusrin sebagai Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor.

"Dalam perkara ini Hasaan Ali menjawab secara peribadi iaitu hubungannya dengan Kusrin sebagai pengubal dasar dan pelaksana dasar dan tidak ada percanggahan diperingkat itu.

Perbezaan antara mereka timbul diperingkat perlaksanaan kerana Kusrin seorang pegawai kerajaan melihat sesuatu isu dalam perspektif seorang pentadbir sedangkan beliau mengambil kira pelbagai aspek termasuk amalan dalam Pakatan Rakyat, komposisi penduduk dan realiti politik di negeri Selangor.

"Bagaiamanapun Hassan Ali menyebut dalam banyak keadaan beliau ada makanisma menghadapi perbezaan itu kerana berpengalaman dalam pengurusan kerajaan dan memahami cara bekerja kakitangan kerajaan," katanya.

Selain itu kata beliau, Hassan Ali turut ditanya keperluan untuk meminda perlembagaan negeri bagi mengembalikan peranan istana dalam melantik SUK kerana Kusrin telah mendapat perkenan Sultan.

Kata Khairuddin, Hassan Ali menjawab perkara ini bukan berkaitan individu tetapi proses perlantikan itu yang samar dan membelakangkan peranan kerajaan negeri.

Semalam Harakahdaily melaporkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor daripada Barisan Nasional khususnya Umno diminta oleh Hassan Ali hadir ke sidang DUN khas membabitkan cadangan untuk meminda Perlembagaan Negeri Selangor.

Hassan berkata, pindaan yang hendak dilakukan ini untuk memertabatkan kembali kedaulatan Sultan sebagaimana pre - 1993 iaitu berkaitan lantikan-lantikan seperti Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) melalui cadangan Menteri Besar (MB) dan kemudiannya perkenan daripada Istana.

Kata beliau, hadir atau tidak Adun Umno dalam sidang itu akan mencerminkan diri sebenar mereka.

"Apakah yang mereka laungkan selama ini (mempertahankan kedaulatan Raja-raja) lahir daripada hati nurani yang ikhlas atau hanya untuk memancing sokongan rakyat kepada mereka sahaja.

"Sekiranya wakil Umno tidak hadir ternyatalah mentaliti mereka seperti tahun 1992 dan 1993 (bersetuju kuasa Raja-raja dikurangkan), dengan ini rakyat akan kenal wajah sebenar pemimpin Umno yang hanya bersendiwara," kata pesuruhjaya PAS itu.

Menurut Hassan sidang tersebut bertujuan untuk membincangkan isu berkaitan perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri - yang telah menimbulkan kemelut dalam pentadbiran Selangor - dalam perspektif yang betul.

Katanya, tujuan pindaan Perlembagaan Negeri itu juga merupakan satu langkah menjadikan undang-undang tersebut lebih jelas dan boleh dirujuk berkaitan kuasa kerajaan negeri kerana peruntukan yang ada sekarang agak samar.


Kempen: SPR akui tindakan Markom salah
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 13 Jan: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengakui, sememangnya menjadi satu kesalahan dari segi undang-undang jika seseorang kakitangan awam berkempen dan secara terbuka meminta mereka yang hadir pada sesuatu majlis mengundi sesuatu parti yang bertanding dalam sesuatu pilihanraya.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Yusof menjelaskan, pegawai kerajaan tidak boleh menunjukkan sokongan kepada mana-mana parti politik.

Menurut beliau, sebaliknya, setiap kakitangan kerajaan mesti mengenepikan pandangan dan pendirian politik masing-masing dan menjaga profesional serta sentiasa bersikap berkecuali.

Katanya, bagaimanapun, tidaklah pula menjadi satu kesalahan untuk kakitangan awam menjayakan dasar atau program kerajaan negeri.

"Baik Pakatan Rakyat atau BN, pegawai kerajaan perlu setia kepada kerajaan negeri, tidak kira parti mana (yang mentadbir negeri)," katanya.

Tidak salahnya, katanya, jika mereka memaklumkan kepada rakyat mengenai inisiatif kerajaan negeri, tetapi ia berbeza bila seseorang kakitangan awam berkempen dan secara terbuka meminta mereka yang hadir, untuk mengundi, contohnya, BN atau PKR.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kes seorang pegawai tinggi kerajaan di Johor yang menggesa para guru menyokong calon BN dalam pilihan raya kecil Dun Tenang yang akan berlangsung 30 Januari ini.

Pengarah Pelajaran Negeri Johor, Markom Giran baru-baru ini, iaitu bukan dalam tempoh berkempen didapati telah menyalahgunakan kuasa dengan memberi tekanan kepada semua Pengetua dan Guru Besar dalam Dun Tenang agar mengundi Barisan Nasional sedangkan SPR menetapkan hari penamaan calon pada 22 Januari.

Ketua Penerangan PAS Johor, Mazlan Aliman menjelaskan, berdasarkan bukti-bukti yang dikumpulkannya, Markom juga jelas telah memberi tekanan kepada guru-guru kaunseling daerah Segamat agar berkempen dan mengundi Barisan Nasional dalam PRK N.05 Dun Tenang.

Selain itu, Markom juga telah berkempen kepada guru-guru di SMK Munshi Ibrahim Labis, SK Kg Tenang, SK Pekan Air Panas, SK Felda Chemplak dan SMK Tenang Station agar mengundi Barisan Nasional.

Markom adalah penjawat Awam, DG 54 yang kini memangku Jusa C. Mengikut Peraturan 21, melarang Pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi, kumpulan Pengurusan dan Profesional mengambil bahagian dalam parti politik secara khusus. Jika dilakukan kesalahan itu, individu terbabit boleh dirujuk kepada tindakan tata tertib, surat tunjuk sebab dan ditahan kenaikan pangkat.

Sehubungan itu, PAS Johor semalam telah membuat laporan polis terhadap Markom dan turut membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di atas penyalahgunaan kuasa yang telah dilakukan oleh beliau itu.



Rakyat rugi RM30 juta skandal Pulau Jerejak
Harakahdaily

GEORGETOWN, 13 Jan: Skandal Pulau Jerejak sebenarnya melibatkan kerugian kepada rakyat Pulau Pinang sebanyak RM30 juta dengan RM10.6 juta premium tanah masih tidak dibayar oleh Syarikat Tropical Island Resort (TIR) di samping kerugian Penang Development Corporation (PDC) sebanyak RM19 juta.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata skandal pemberian Pulau Jerejak kepada Urban Development Authority (UDA) oleh Tan Sri Dr Koh Tsu Koon di bawah pemerintahan kerajaan BN sebenarnya melibatkan kerugian kepada rakyat Pulau Pinang sebanyak RM30 juta.

“Ini adalah kerana selain daripada kerugian RM19 juta yang ditanggung oleh PDC, kerajaan negeri pun rugi bila RM10.6 juta premium tanah masih tidak dibayar oleh TIR kepada Pejabat Pentadbir Tanah Pulau Pinang,” ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Skandal pemberian Pulau Jerejak kepada Urban Development Authority (UDA) oleh Tan Sri Dr Koh Tsu Koon di bawah pemerintahan kerajaan BN sebenarnya melibatkan kerugian kepada rakyat Pulau Pinang sebanyak RM30 juta. Ini adalah kerana selain daripada kerugian RM 19 juta yang ditanggung oleh PDC, kerajaan negeri pun rugi bila RM10.6 juta premium tanah masih tidak dibayar oleh TIR kepada Pejabat Pentadbir Tanah Pulau Pinang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon telah membuat tuduhan ke atas kerajaan negeri PR Pulau Pinang tentang salah pengurusan jeti berlepas Pulau Jerejak dan Bayan Bay serta syarikat Tropical Island Resort (TIR) semasa menghadiri bengkel BN pada hari Ahad ini. Beliau tidak puashati kerana tidak bot ke Pulau Jerejak lambat dan ada ular dalam bilik stor di TIR.

Semalam saya telah mengingatkan Koh Tsu Koon bahawa jeti berlepas Bayan Bay dan Pulau Jerejak adalah di bawah TIR dan bukan di bawah pengurusan kerajaan negeri PR. TIR dimiliki 51% oleh UDA dan 49% oleh PDC. Hampir semua tanah yang boleh digunakan di Pulau Jerejak telah pun diserahkan oleh Koh kepada UDA semasa BN memerintah. Yang teruk lagi ialah pelaburan PDC sebanyak RM15.435 juta dalam TIR dan pinjaman kepada TIR RM3.6 juta menjadikan keseluruhannya RM19juta tidak boleh didapat balik.

Malangnya saya telah buat kesilapan kerana kerugian keseluruhan kepada kerajaan negeri bukanlah setakat RM 19 juta oleh PDC. Tetapi ada lagi kerugian RM10.6 juta oleh kerajaan negeri menerusi Pentadbir Tanah & Galian Pulau Pinang kerana kegagalan TIR membuat bayaran premium tanah untuk 80 ekar tanah di Pulau Jerejak yang diberikan.

Macam mana Tan Sri Dr Koh boleh menjadi Menteri KPI yang professional, bertanggungjawab dan baik sekiranya beliau tidak mahu bertanggungjawab atas skandal RM 30 juta ini dan enggan memberi penjelasan. Sebaliknya beliau terus mempersalahkan Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang atas masalah dalam jeti berlepas Bayan Bay dan Pulau Jerejak serta pengurusan syarikat TIR bila semua diluluskan di bawah BN oleh beliau dari tahun 1992-2007 kepada UDA menerusi TIR.

Laporan kedudukan tanah adalah dikepilkan bersama.

LAPORAN SKANDAL HUTANG PREMIUM TANAH RM10.6 JUTA:-

ISU GERAN TANAH DIKELUARKAN KEPADA TROPICAL ISLAND RESORT SDN BHD (TIR) SEBELUM PREMIUM TANAH DIJELASKAN

Isu Tanah RM10.6 Juta

Permohonan tanah di Pulau Jerejak telah dibuat oleh TIR pada 19 November 1997 dan kelulusan oleh Kerajaan Negeri telah diperolehi pada 15 Januari 2001. Tempoh pajakan adalah selama 60 tahun yang akan tamat tempohnya pada 10 Oktober 2062.

Jumlah premium tanah yang dikenakan oleh Kerajaan Negeri ialah RM12.95 juta (iaitu RM3.72 skp) bagi tanah berkeluasan 80 ekar. Kadar faedah yang dikenakan ialah 4% setahun dan tempoh pembayaran balik ialah dari tahun 2004 sehingga 2013 (selama 10 tahun). Setakat ini, jumlah yang telah dibayar oleh TIR adalah sebanyak RM4.63 juta (termasuk faedah sebanyak RM0.47 juta). Baki yang masih belum dijelaskan adalah sebanyak RM10.60 juta (termasuk faedah sebanyak RM1.81 juta). TIR tidak mampu membayar ansuran mengikut jadual yang ditetapkan oleh Kerajaan Negeri disebabkan oleh prestasi kewangan syarikat yang tidak baik.

Pada 3/1/2001, Exco telah membuat keputusan bahawa TIR diberikan geran hak milik sebaik sahaja ansuran pertama sungguhpun tidak dijelaskan dengan sepenuhnya. Ini berlawanan dengan amalan biasa di bawah seksyen 180 Kanun Tanah Negara bahawa Pentadbir Tanah hanya boleh keluarkan geran apabila bayaran premium dijelaskan dengan sepenuhnya.

Sebagai rumusan geran tanah tidak sepatutnya dikeluarkan sehingga premium tanah dibayar penuh supaya tidak berlaku hutang bayaran premium. Keputusan Exco meluluskan geran tanah dikeluarkan tanpa bayaran penuh dikutip menyebabkan tunggakan hutang RM10.6 juta daripada TIR sejak tahun 2004 yang tidak pasti sama ada akan dibayar atau tidak.

Kos Pelaburan PDC RM 15.435 Juta

Modal berbayar TIR adalah sebanyak RM31.5 juta. Kos pelaburan PDC berdasarkan ekuiti 49% adalah sebanyak RM15.435 juta.

Pinjaman Pemegang Saham oleh PDC RM3.6 Juta

Pada 28 Disember 2007, PDC telah memberi pinjaman pemegang saham sebanyak RM3.41 juta kepada TIR untuk menampung kos operasi syarikat. Keseluruhan jumlah tersebut sebanyak RM3.60 juta (termasuk faedah sebanyak RM193,553 atas kadar faedah 3.5% setahun) masih belum dijelaskan. Kadar faedah yang sama juga dikenakan oleh UDA bagi pinjaman mereka kepada TIR.

Rumusan

Dengan kata lain, jumlah keseluruhan besar kerugian yang dihadapi oleh PDC dan Kerajaan Negeri (menerusi PTG) berkaitan dengan skandal kelulusan tanah Pulau Jerejak kepada TIR adalah sebanyak RM30 juta.




Pakatan yakin komitmen PAS

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Jan: DAP dan PKR melahirkan rasa puas hati mereka dengan penjelasan yang diberikan oleh Presiden PAS ekoran pertemuan dua pemimpin tertinggi PAS dengan Yang di-Pertuan Agong dan pemimpin tertinggi Umno.

"Saya penuh yakin, PAS terus komited bersama Pakatan Rakyat walaupun telah bertemu dengan para pemimpin Umno itu," kata Lim Kit Siang dalam sidang media yang diadakan selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat hari ini.

Mesyuarat itu diadakan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut dekat sini.

Sebelum mesyuarat itu, Lim Kit Siang bersama Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mengadakan pertemuan tertutup dengan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

Sebelum ini, Abdul Hadi juga telah memberikan penjelasan mengenai pertemuan itu kepada pimpinan PKR termasuk Datuk Seri Anwar.

Abdul Hadi juga telah memberikan penjelasan kepada mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat hari ini mengenai pertemuan itu.

Bagi Anwar, Umno terlalu terdesak sehingga membuat perancangan untuk bertemu pemimpin PAS sedemikian rupa.

Sebelum ini, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz dalam kenyataannya berkata, pertemuan yang diadakan di Istana Terenganu di Kuala Lumpur itu diadakan atas jemputan Yang Dipertuan Agung.

Ia dibuat menggunakan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi sebagai 'posmen' semasa kunjungannya ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan.

Ekoran pertemuan itu timbul pelbagai spekulasi di dalam blog sehinggalah dijelaskan oleh Nik Aziz sebelum ini dan penjelasan Abdul Hadi dalam mesyuarat Pakatan hari ini.



Kedah tidak sekat pelajar bersuara
Fakhri Ali

ALOR SETAR, 13 Jan: Kerajaan Negeri Kedah tidak akan menyekat kebebasan bersuara sekiranya ia disalurkan melalui saluran yang betul dan mengikut prosedur.

Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak kepada media semalam sebagai mengulas perhimpunan aman yang telah diadakan oleh pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Selasa lalu.

Menurut beliau lagi, tindakan para pelajar KUIN membuat demonstrasi aman tersebut adalah hak mereka untuk menuntut supaya beberapa isu yang bersabit dengan mereka diberi perhatian dan penambahbaikan.

"Sehingga ini belum ada mana-mana negeri pun dalam negara ini yang memberi peluang kepada penuntut IPT untuk mengadakan demonstrasi dalam kampus sepertimana yang dilakukan oleh pelajar KUIN. Ini membuktikan sikap keterbukaan yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri bagi mendengar luahan rasa pelajar.

"Dengan perhimpunan tersebut, kita dapat lihat masalah yang selama ini membelenggu mereka. Setelah adanya gerakan tersebut, maka tindakan segera diambil bagi menyelesaikan masalah yang timbul.

"Ini suatu pengalaman kepada para pelajar untuk berani menzahirkan pandangan mereka supaya sentiasa berani dalam menangani masalah yang mereka hadapi. Ia juga membuktikan pelajar KUIN adalah mereka yang pro-aktif, " ujarnya lagi.

Selasa yang lalu pelajar KUIN telah mengadakan bantahan secara aman menuntut supaya masalah yang dihadapoi oleh mereka diberi perhatian.

Antaranya ialah meminta supaya kemudahan pembelajaran dilengkapkan, kenaikan yuran pengajian, perkhidmatan pengangkutan yang tidak memuaskan dan beberapa masalah lain yang melibatkan kebajikan mereka.



Mustafa wakili Pakatan jumpa SPR bincang p'raya adil
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 13 Jan: Pakatan Rakyat diwakili Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali akan mengadakan pertemuan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi membincangkan isu pilihan raya yang bebas dan adil.

Demikian kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat bulanan Pakatan Rakyat di Ibu Pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Pertemuan itu dicadangkan pada 19 Januari ini, tiga hari sebelum penamaan calon bagi pilihan raya kecil Dun Tenang.

"Datuk Mustafa Ali mewakili ketiga-tiga parti telah menghubungi SPR untuk mengadakan pertemuan dengan kadar segera dalam isu menyentuh pilihan raya Tenang dan juga prosedur dan keprihatinan kita dalam isu SPR," kata Anwar yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen.

Menurut Anwar, mesyuarat juga meminta Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali mengadakan mesyuarat dalam masa terdekat dengan pengarah pilihan raya ketiga-tiga parti untuk mengatur pertemuan dengan Bersih bagi membincangkan isu-isu percanggahan peraturan pilihan raya.

"Kita juga minta YB Azmin Ali untuk menyegerakan mesyuarat bersama pengarah-pengarah pilihan raya untuk mengadakan pertemuan khas dengan Bersih supaya isu-isu yang menyentuh pilihan raya diteliti dengan bukti-bukti percanggahan peraturan dan semangat pilihan raya bebas," katanya.

Sementara itu, Mustafa menambah, pertemuan dengan SPR itu bagi memastikan pilihan raya dapat berjalan dengan adil tanpa sebarang penipuan.

"Menjadi kelaziman apabila kita menghadapi pilihan raya kecil atau pilihan raya umum, kita mengadakan pertemuan dengan SPR kerana yang penting bagi kita ialah pilihan raya yang bebas dan adil," katanya.

Beliau juga berkata, pertemuan itu bukan sahaja untuk membincangkan prosedur pilihan raya di Tenang tetapi turut akan membincangkan pilihan raya Dun Sarawak yang dijangka berlangsung April ini.

"Hari ini saya telah menghubungi SPR untuk adakan perjumpaan, bukan sahaja membincangkan soal pilihan raya di Tenang tapi juga pilihan raya Dewan Undangan Negeri Sarawak.

"Kita nak tahu adakah satu peraturan lain kerana kadang-kadang dalam menghadapi pilihan raya ada tambahan-tambahan peraturan.

"Kita cadangkan tarikh pada 19 Januari tapi kita masih menunggu jawapan SPR dan ketiga-tiga parti akan hantar wakil," katanya.

Tiada ulasan: